کد خبر 304474
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴

اين نخستين‌بار نيست كه بروز نقص فني در وسايل بازي حادثه تلخ و مرگبار را رقم مي‌زند و پيش از اين نيز حوادثي مشابه در نقاط مختلف كشور رخ داده بود، موضوعي كه ضرورت نظارت بر ايمني شهرهاي بازي و لوازم بازي را آشكار مي‌كند.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، وسيله بازي كودكان اين‌بار حادثه آفريد و در حالي كه عصر روز جمعه چند پسربچه مشغول بازي بر روي يك قلعه بادي در پارك آبشار شهر «كاخك» گناباد بودند، تركيدن اين وسيله سبب حادثه‌ديدگي سه پسربچه شد؛ حادثه‌يي كه مرگ يكي از اين كودكان در محل را رقم زد و يكي ديگر از آنان نيز در راه انتقال به بيمارستان كامياب مشهد جان خود را از دست داد.

سردار بهمن اميري مقدم، رييس پليس استان خراسان رضوي درباره اين حادثه كه حوالي ساعت 15 روز جمعه رخ داده است گفت: «محل وقوع حادثه محيطي است كه براي بازي كودكان درنظر گرفته شده بود و شهربازي نبود، اما از همان دقايق نخست وقوع اين حادثه عوامل پليس در محل حاضر شده و با دستور مقام قضايي تحقيقات خود را در اين خصوص آغاز كردند. »

سردار اميري مقدم كه مرگ يكي از اين پسربچه‌ها در محل حادثه را تاييد كرده است، درباره برخورد پليس با عاملان و مقصران اين حادثه نيز گفت: «در حال حاضر تحقيقات پليسي ادامه دارد و در صورتي كه در نتايج تحقيقات، تخلفي از جانب مسوولان مربوطه احراز شود حتما با آن برخورد خواهيم كرد اما تاكنون فردي دستگير نشده و همان‌طور كه گفتم تحقيقات پليسي ادامه دارد اما آنچه كه مي‌توان گفت اين است كه بخشي از اين وسيله داراي پوسيدگي و فرسودگي بوده و همين موضوع سبب تركيدگي سرسره بادي و بروز حادثه براي اين سه پسربچه شده است.»

رييس پليس استان خراسان رضوي، درباره طرح شكايت از سوي والدين كودكان حادثه ديده نيز تصريح كرد: «شكايتي از سوي خانواده‌هاي اين افراد به دست ما نرسيده و در صورتي كه شكايتي مطرح شود، حتما به آن رسيدگي خواهيم كرد، البته در حال حاضر نيز رسيدگي به اين موضوع ادامه دارد و محل وقوع حادثه نيز تا اطلاع ثانوي پلمب شده است».

روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي گناباد نيز در خبري كه روي خروجي سايتش منتشر ساخت توضيحاتي را در اين خصوص ارائه كرد و با اشاره به اينكه « پس از دريافت تماس توسط مركز حوادث و فوريت‌هاي پزشكي اين دانشگاه در پانزده و دو دقيقه، چهار دستگاه آمبولانس از پايگاه‌هاي اورژانس كاخك، كلات، سنو و نجم آباد به محل حادثه اعزام شده است» نوشت كه «بر اثر تركيدن قصر بادي پارك آبشار كاخك يك كودك شش ساله در دم جان باخت و دو كودك پنج و سه و نيم ساله نيز به بيمارستان 15 خرداد بيدخت اعزام شدند كه حال يك نفر از آنان وخيم است».

مرگ كودك دوم در راه بيمارستان

كودكي كه در خبر مذكور داراي حال وخيم اعلام شده همان پسربچه‌يي است كه ساعاتي بعد در راه انتقال به بيمارستان كامياب مشهد جان خود را از دست داده و اين موضوع را يك منبع آگاه در پيگيري‌هاي اعتماد نيز تاييد كرده است. پسر بچه سوم نيز در بيمارستان 15 خرداد بيدخت تحت مداواست.

اين نخستين‌بار نيست كه بروز نقص فني در وسايل بازي حادثه تلخ و مرگبار را رقم مي‌زند و پيش از اين نيز حوادثي مشابه در نقاط مختلف كشور رخ داده بود، موضوعي كه ضرورت نظارت بر ايمني شهرهاي بازي و لوازم بازي را آشكار مي‌كند.

صادق ميرزاي قلي، رييس اداره استاندارد و تحقيقات صنعتي گناباد درباره وضعيت ايمني و استاندارد اين سرسره بادي گفت: « متاسفانه اين سرسره بادي گواهي ايمني و استاندارد نداشته و پيمانكار آن براي كسب گواهي استاندارد اقدام نكرده است و اين در حالي است كه در چند سال اخير به دليل حوادث و اتفاقات ناگواري كه در شهرهاي بازي به خاطر تجهيزات غيراستاندارد رخ مي‌دهد، تجهيزات شهربازي مشمول استاندارد اجباري شده و تمام بهره‌برداران و مالكان تجهيزات شهربازي بايد گواهي ايمني تجهيزات خود را بگيرند و نحوه كنترل سازمان استاندارد به گونه‌يي است كه چند شركت بازرسي تاييد صلاحيت شده، مراجعه بررسي و عيب‌يابي و پس از رفع عيب با بهره‌برداري موافقت

مي‌كنند.» ميرزاي قلي درباره استانداردهاي سرسره‌هاي بادي نيز به ايسنا گفت: «حتما بايد اطراف سرسره بادي ضربه‌گير باشد و فنس‌بندي شده باشد. همچنين ميزان هواي داخل سرسره بايد متناسب باشد.

اپراتور دستگاه هم بايد حتما آموزش ديده باشد و بايد دقيقا بداند كه موقع وزش باد چه كارهايي را انجام دهد كه سرسره واژگون نشود، همچنين افراد بالاي 85 سانتي‌متر قد نيز نبايد از سرسره بادي استفاده كنند و اين مساله بايد حتما رعايت شود.»

رييس اداره استاندارد گناباد با بيان اينكه «پيمانكار اين مجموعه جهت اخذ گواهي ايمني به اين اداره مراجعه نكرده و شهرداري كاخك هم بدون دريافت گواهي ايمني و استاندارد از پيمانكار، اين قرارداد را منعقد كرده است»، گفت: «در سال 1390 سازمان استاندارد، بازرسان خود را فرستاد و آنها هم آمدند و بررسي‌هاي لازم را در شهربازي گناباد و كاخك انجام دادند و ايرادات آن را هم گفتند.

او با بيان اينكه اين حادثه جزو حوادث خيلي نادر است، افزود: بايد شهرداري كاخك پيمانكار را رسما به اين اداره مي‌فرستاد و بعد از دريافت توضيحات كارشناسان، كارش را آغاز مي‌كرد كه عملا اين كار صورت نگرفته است. هادي عطايي، كارشناس ايمني شهرداري كاخك نيز درباره ايمني اين وسيله گفت كه « قرارداد اين پيمانكار از حدود دو ماه پيش منعقد شده و وي از ابتداي امسال كار خود را آغاز كرده است كه طبق اين قرارداد، تامين كليه امور مربوط به استاندارد و بيمه برعهده پيمانكار بوده است و شهرداري كاخك فقط زمين را در اختيار وي قرار داده و حتي به وي گفته است كه قبل از شروع كار حتما نظر كارشناسان اداره استاندارد را جويا شود»

به گفته عطايي امور مربوط به صدور گواهي ايمني و استاندارد خيلي زمانبر است و حتي بازرسي هم توسط شركت‌هاي خصوصي انجام مي‌شود. قاضي دستور بررسي داده و كارشناس حوادث در حال بررسي موضوع است و بايد صبر كرد تا نتيجه كارشناسي اعلام شود.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    0 0
    منتظرید که اونها شکایت بکنند؟ اون هم توی این وضع و اوضاع؟ مگه یاد شکایت هم می افتند؟ شما باید برید بهشون اطلاع رسانی بکنید که میشه شکایت هم بکنید، پس اگر شکایت دارید بفرمایید تا پیگیری بشه. چرا در مواردی که مردم حقوقی دارند اطلاع رسانی نمی کنید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس