سلاح ایرانی محرم با قابلیت نواخت تیر 2500 گلوله در دقیقه، از 6 لوله بهره می گیرد و به نوعی می توان آن را تنها مسلسل گاتلینگ 12.7 میلی متری عملیاتی با 6 لوله در جهان به شمار آورد. مسلما ورود به خدمت این سلاح توان رزم نیروهای پیاده ارتش ایران را شدیدا افزایش داده و دست برتر را به آنها در هر گونه رویارویی احتمالی با نیروهای پیاده دشمن خواهد داد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، رژه روز 29 فروردین ارتش جمهوری اسلامی ایران، همواره با نمایش جدیدترین و مدرن ترین سامانه های دفاعی ساخت کشورمان همراه بوده است و امسال نیز از یکی از آخرین دستاوردهای صنعت دفاعی کشور متعلق به نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد که به نوعی در نوع خود در جهان بی نظیر به حساب می آید.

اسلحه کالیبر 12.7 میلی متری محرم مجهز به 6 لوله که در اصطلاح به عنوان یک مسلسل گاتلینگ شناخته می شود یک گام مهم در ارتقاء توان رزمی نزاجا محسوب می شود.

پوردستان در گفتگو با مشرق: "محرم" قابلیت شلیک 2500 گلوله در دقیقه را دارد

امیر پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه مراسم رژه 29 فروردین ماه، در گفتگو با مشرق به بیان بخشی از ویژگی های مهم گاتلینگ محرم پرداخت و گفت: این سلاح از نظر طراحی، قدرت و نواخت تیر در دنیا کم نظیر است و با تلاش ها و مطالعات متخصصان نیروی زمینی ارتش طراحی و ساخته شده است.

وی با اشاره به نرخ آتش این سلاح که تا 2500 گلوله در دقیقه برآورد شده است، افزود: انشاء الله به زودی شاهد نصب این سلاح روی ادوات نزاجا برای بالا بردن قدرت دفاعی یگانهای نیروی زمینی خواهیم بود.

اما برای آشنایی با این سلاح جدید باید سفری به گذشته داشته باشیم و با تاریخچه این سلاح ها از ابتدا تا به امروز آشنا شویم.

نگاهی به تاریخچه ساخت گاتلینگ در جهان

اولین سلاح به این شکل در سال 1861 میلادی توسط مخترعی به نام ریچارد جردن گاتلینگ طراحی و ساخته شده و به به همین دلیل این سلاح ها به عنوان "گاتلینگ" شناخته می شوند.


ریچارد جردن گاتلینگ

نحوه کلی کار این سلاح به این گونه بود که تعدادی فشنگ از بالا به درون سلاح تغذیه می شد و کاربر سلاح با چرخاندن یک دسته در کنار سلاح مکانیزم آن را فعال می کرد و هر گلوله در یک لوله قرار می گرفت و پس از شلیک شدن و خروج پوکه تغییر موقعیت می داد و یک حرکت به سمت پایین می رفت و با هر چرخ دسته این عمل تکرار می شد و در آن زمان نواخت تیری در حدود 800 تیر در دقیقه داشت که البته با توجه به محدودیت ظرفیت گلوله گذاری و محدودیت توان انسانی کمتر از این مقدار بود.

در هر حال این سلاح در جنگهایی مثل جنگ داخلی آمریکا، جنگ آمریکا و اسپانیا و آمریکا و جنگ بین روسیه تزاری و ژاپن در اویل قرن بیستم استفاده شد.

این سلاح به طور استاندارد دارای 4 نفر خدمه بوده و وزنی در حدود 27 کیلوگرم داشت که با توجه به محدودیتهای موجود در آن دوران حمل و نقل این سلاح مشکل می نمود. ورود تیربارهای سری "ماکسیم" به نوعی پایان گاتلینگهای عمل کننده با نیروی انسانی بود اما داستان این سلاح مخوف در این جا به پایان نرسید.


یک گاتلینگ مدل قدیمی

در سالهای پس از جنگ دوم جهانی و با ورود نسل جدید جنگنده های پر سرعت هدف قرار دادن جنگنده های دشمن هر روز سختر می شد.

آمریکا به عنوان کشوری که به توان هوایی به عنوان یک برگ برنده نگاه می کرد به دنبال مسلح کردن جنگنده های خود با توپی پر قدرت و در عین حال با نواخت تیر بالا بود. شرکت جنرال الکتریک یکی از شرکتهای فعال در این زمینه بود و در سال 1959 توپ گاتلینگ 20 میلی متری M61 ولکان را معرفی کرد. این سلاح از آن تاریخ تا به امروز به عنوان یکی از سلاح های اصلی هواپایه جنگنده های آمریکایی به شمار می رود و در کشور ما نیز بر روی جنگنده های اف 4 و اف 14 نیز وجود دارد.


توپ 20 میلی متری M61

در نسل جدید گاتلینگ ها از نیروی الکتریسیته برای به حرکت درآوردن مکانیزم سلاح و شلیک آن استفاده می شود و به این سلاح اجازه می دهد که با سرعت بالا چرخش کرده و به نواخت تیر بالایی دست پیدا کند. این طرح از آن زمان تا به امروز در سلاح های زیادی و همچنین در کشورهای زیادی در روی زمین، دریا و هوا به کار گرفته شده است. تیربارها و توپهای گاتلینگ با کالیبرهایی مثل 7.62 ، 20 یا 30 میلی متر در کشورهای مختلف جهان تولید می شود.

ورود ایران به فهرست سازندگان گاتلینگ با ساخت "اخگر"

هر چند این سلاح ها امروزه پرکاربرد هستند اما در کشورهای معدودی ساخته می شوند که به طور عمده شامل آمریکا، روسیه، چین و چند کشور اروپایی است. کشورمان ایران نیز چند سالی است که نمونه های مهندسی و آزمایشی تیربار چند لوله طرح گتلینگ خود را با نام «اخگر» رونمایی کرده است که توسط متخصصان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران(نزاجا) ساخته شده و به زودی به تولید انبوه می‎رسد.
 

تیربار اخگر روی خودروهای رنجر و سمندر

این سلاح ایرانی که تا کنون روی خودروهای تاکتیکی و پرتحرک کوچک مانند «رنجر» و «سمندر» که آنها هم توسط جهاد خودکفایی نزاجا طراحی و ساخته شده‎اند مشاهده شده دارای کالیبر 7.62 میلیمتر و 6 لوله بوده، بیشینه نواخت تیر این سلاح 4هزار تا 5هزار گلوله بر دقیقه و برد نهایی آن بیش از 1000 متر عنوان شده است. به نظر می‎رسد توان حرکت چرخشی لوله‎های آن از یک موتور الکتریکی تأمین می‎شود.

ساخت کامل، تولید و به کارگیری سلاح 6 لوله اخگر مقدمه خوبی برای توسعه نمونه‎ای با کالیبر بزرگتر از این سلاح برای دفاع زمینی و هوایی خصوصاً جهت استفاده در شناورهای دریایی محسوب می شد. واضح است برخورداری رزمندگان اسلام از سلاح‎هایی که دشمن نیز به عمق تأثیر آن واقف است موجب تغییر محاسبات او در عرصه نبردهای زمینی خواهد شد و این توان آتش بی‎نظیر اخگرهای ایرانی در ترکیب با تحرک بالای خودروهای تاکتیکی متنوع تولید شده، تیر مؤثر دیگری در کمان سربازان این مرز و بوم است.

ویژگی های مهم گاتلینگ ایرانی "محرم"

سلاح ایرانی "محرم" نشان داد دانش ساخت گاتلینگ های پیشرفته در ایران بومی و اثبات شده است.

همان گونه که اعلام شد این سلاح ایرانی از کالیبر 12.7 میلی متر استفاده می کند. با یک جستجوی ساده در فضای مجازی متوجه می شویم که امروزه در دنیا تنها دو سلاح گاتلینگ با کالیبر 12.7 میلی متر وجود دارد که یکی مدل GAU-19 ساخته آمریکا و دیگری مدل Yak-B ساخت شوروی سابق مخصوص بالگردهای هایند به شمار می آید.

البته این دو سلاح از نظر کالیبر با محرم ایرانی برابر است اما به ترتیب از 3 و 4 لوله بهره می گیرند اما سلاح ایرانی از 6 لوله بهره می گیرد و به نوعی می توان آن را تنها مسلسل گاتلینگ 12.7 میلی متری عملیاتی با 6 لوله در جهان به شمار آورد.

فراموش نکنید که سلاح ها تا کالیبر 20 میلی متری به عنوان تیربار و از 20 میلی متر به بالاتر به عنوان توپ شناخته می شوند. مسلسل روسی همانگونه که اشاره شد بیشتر یک سلاح هواپایه بوده و عمدتا در نمونه های جدید بالگردهای روسی و یا مدل های ارتقاء یافته بالگرد Mi -24 تغییر یافته است. اما GAU-19 را می توان نزدیک ترین سلاح به "محرم" ایرانی دانست.


تیربار Yak-B
 
این سلاح آمریکایی قابلیت حمل بر روی خودروهای تاکتیکی، کامیون های نظامی و قایق های تندرو و انواع پرنده های نظامی و بالگردها را نیز دارد. در بحث نواخت تیر تیربار روسی با 4 تا 5 هزار گلوله در دقیقه دست بالا را دارد. اما نباید فراموش کرد که به دلیل به کار بردن این سلاح در یک وسیله پرنده میزان گلوله ها محدود بوده و در ثانی زاویه های شلیک این تیربار نیز تا حدودی محدود بود.


GAU-19

سلاح آمریکایی نیز با استفاده از 3 لوله و در مدل A خود بین 1000 تا 2000 گلوله و در مدل B به دلیل سبک شدن لوله ها به 1300 گلوله در دقیقه محدود شده است. البته این سلاح از نظر چرخش و دسترسی به اهداف گوناگون و همچنین قابلیت حمل مهمات بیشتر به نسبت مدل روسی از برتری برخوردار است. اما نمونه ایرانی علاوه بر داشتن این برتری ها در زمینه زاویه درگیری بازتر و همچنین حمل مهمات بیشتر از نواخت تیر بیشتری نسبت به مدل آمریکایی برخوردار بوده و بر اساس اعلام فرمانده نزاجا نواخت تیری بیش از 2000 گلوله در دقیقه دارد.

اما برتر "محرم" بر هر دو رقیب آمریکایی و روسی خود در تعداد لوله های آن نهفته است. باید در توضیح این مسئله گفت که بحث عمر لوله ها در تیربارها و سلاح های با نواخت تیر زیاد یکی از نکات حساس به حساب آمده و به نوعی یکی از محدودیتها محسوب می شود.

 یکی از نکات مثبت سلاح های گاتلینگ این است که به دلیل استفاده از چند لوله همان به نواخت تیر بالا دست پیدا می شود و هم به دلیل تقسیم فشار حاصل شلیک در بین چند لوله، عمر لوله و زمان تیراندازی افزایش پیدا می کند. سلاح ایرانی با توجه به استفاده از لوله های بیشتر از عمر بیشتری برخوردار بوده و در نتیجه می تواند برای مدت زمان بیشتری به شلیک ادامه دهد؛ عاملی که در نبرد، بسیار مهم و تعیین کننده می باشد.

نکته دیگر این که به دلیل تقسیم فشار در بین لوله ها عمدتا سلاح های گاتلینگ از لرزش کمتر در لوله ها و در نتیجه دقت بیشتر برخودار هستند. پس می توان نتیجه گرفت که "محرم" ایرانی به دلیل استفاده از لوله های بیشتر از تکان های کمتر و در نتیجه دقت بالاتر برخوردار است.


سلاح ایرانی "محرم"

اما ممکن است برای برخی این سوال پیش بیاید که آیا محرم ایرانی که دارای نواخت تیری در حدود 2500 گلوله در دقیقه است توان مقابله با سلاح های مدرنی چون گاتلینگ آمریکایی مثل مدل مینی گان با کالیبر 7.62 با نواخت تیر بین 2 تا 6 هزار گلوله در دقیقه یا همین سلاح GAU-19 را دارد یا نه؟

پاسخ این است که اولا در مورد سلاح GAU-19، سلاح ایرانی با توجه به برابری کالیبر در بخش برد نیز با این سلاح برابر است اما به دلیل نواخت تیر بیشتر دست برتر را دارد اما مسلما نواخت تیر مینی گان آمریکایی از محرم ایرانی بیشتر است. اینجاست که کالیبر بالای محرم کفه ترازو را به سمت رزمندگان ایرانی تغییر می دهد.


مینی گان آمریکایی

سلاح آمریکایی مینی گان که مدل جدید آن ساخت شرکت Dillon Aero است از کالیبر 7.62 میلی متر استفاده می کند. برد این سلاح در نهایت 1000 است. در مقابل برد موثر تیربار ایرانی در حدود 1600 تا 2000 متر بوده و برد نهایی سلاح های کالیبر 12.7 یا اصطلاحا کالیبر 50 تا نزدیک به 5 کیلومتر نیز می باشد.

در بحث قدرت تخریب نیز برتری کامل با گلوله های کالیبر 12.7 میلی متر است که به غیر از توانایی های ضد نفر به راحتی می توان از آن در نقش ضد مواد یا ضد زره برای حمله و نابودی زره پوش های سبک و بالگردها نیز مورد استفاده قرار بگیرد.


گلوله 12.7 میلی متری در سمت چپ و گلوله 7.62 میلی متری در سمت راست

به زبان ساده تر سلاح آمریکایی قبل از این که به بردی برسد که بتواند با نیروی های مسلح مجهز به "محرم" درگیر شود با سیل ویرانگر گلوله های 12.7 رو به رو خواهند شد که هر جنبنده ای را میخکوب خواهد کرد.  برای نمونه تخریب و نفوذ به بدنه خودروهای  معروف به هامر آمریکایی که این گونه سلاح ها بر روی آن نصب می شوند برای گلوله های کالیبر 12.7 متر به قول ضرب المثل معروف فارسی مثل "آب خوردن" است.

برای این که تصویری بهتر از این قدرت تخریب برای شما فرض شود می توان به سال های جنگ تحمیلی مراجعه کرد. سلاح روسی "دشکا" که به شکل وسیع توسط نیروهای ایرانی و عراقی استفاده می شد از جمله نیرومند ترین تیربارها در کالیبر 12.7 است که با وجود طراحی قدیمی به دلیل کیفیت بالا همچنان در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده است.

مسلما بسیاری از رزمندگان آن دوران به خوبی از قدرت تخریب آن سلاح اطلاع دارند. حال تصور کنید که چیزی شبیه به دوشکا که به جای 600 گلوله در دقیقه 2500 گلوله در دقیقه شلیک می کند. یعنی چیزی شبیه به شلیک همزمان 4 دوشکا در یک لحظه !

البته می توان با استفاده از مهمات ضد زره و انفجاری در کالیبر 12.7 میلی متری قدرت تخریب این سلاح را نیز افزایش داد. البته تصویر این سلاح نشان از وزن بالای آن دارد و مشخص است که بایستی از آن به شکل نصب شده بر روی انواع وسیله های نقلیه استفاده کرد.

مسلما ورود به خدمت این سلاح توان رزم نیروهای پیاده ارتش ایران را شدیدا افزایش داده و دست برتر را به آنها در هر گونه رویارویی احتمالی با نیروهای پیاده دشمن خواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 128
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 29
  • ناشناس ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    4 2
    قاهر کجاست؟
  • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    6 2
    الان باید افتخار از خودمون در وه کنیم جیگر. داشتن به ص اینا وقتی مرزبانامون کلاش هم نداشته بیدن چه فایده ای وداره فدات وشم
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    3 1
    شدیدا در بخش دریایی به این نوع پدافندهای کوتاه برد اکتیو نیازمندیم اگر زمان جنگ پدافندهای دریایی برد کوتاه بر اساس همین محرم مشابه فالانکس داشتیم الان امریکایهایی متکبر و مغرور نمی تونستن سهند و سبلان رو غرق کنن......
  • مهدی شعبان ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    8 2
    باعث امیدواری و افتخاره که این سلاح رو عزیزان ارتشی ساختن و در اختیار دارن!
  • سیدالحسینی ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    4 2
    زنده باد ارتش باصلابت وولایتمدار ایران اسلامی...وجاوید باد یاد همه شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران...
  • ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    3 2
    قویترین گاتلینگ گاتلینگ 30 میلیمتری هواپیمای ای 10 تاندربولت می باشد که می تواند یک تانک تی 72 را به ابکش تبدیل کند.
  • ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    2 7
    یه جوری می گی آدم فکر می کنه ناو هواپیمابر ساخته
  • علی ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 1
    ما رو باش فکر کردیم 50 mmکلی ذوق کردیم نگو 12.7 بیده فیلمی از شلیکش دارید راستی میگن امسال اجازه رژه موشکهای های شهاب و قدر و سجیل کلا موشکهای بالستیک رو شیخ روحانی نداده برای تنش زدایی؟!!!!!!!!!!!!!! راسته من چون نرسیدم رژه رو ببینم تو خبرگزاری ها هم عکسی ازشون ندیدم راسته یا نه اگه باشه یعنی چقدر بدبخت شدیم ما
  • ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    اگر مجهز به سامانه ی الکترواپتیک شود و توسط یک نرم افزار قوی به صورت اتوماتیک در بیاد و روی یک شاسی سبک قرار بگیره می توانه تبدیل به یک کابوس بزرگ برای پیاده نظام دشمن و اشرار بشه.
  • ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    1 0
    امیر پوردستان خیلی شبیه ریچارد جردن گاتلینگ هستا
  • محسن ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    1 0
    بفرستین سوریه بر و بچ حزب الله ازش استفاده کنن تا بابای تروریستارو در بیارن ضمن اینکه ضعفاشم مشخص میشه
  • هاتف ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    2 0
    مبارک باشه ولی از این قوی ترش روی هواپیمای a10 نصبه .
  • حامد ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    3 0
    محشره. دست بروبچ جهاد خودکفایی نزاجا درد نکنه.
  • نیما ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    1 0
    خدا قوت عزیزان
  • فواد ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    1 0
    سرفراز باشی میهن من!
  • زهره ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    با سلام متاسفانه مدتی است که میبینم مشرق به حالت انفعال در آمده شاید تغییراتی در مدیریت سایت اتفاق افتاده یا خدای ناکرده جبهه شما توسط دشمن فتح شده در هر صورت رسالت اصلی خود را فراموش نکنید روشنگری روشنگری روشنگری
  • علی ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    1 0
    پس محافظ کاربر سلاح (تیربارچی) در مدل ایرانی کجاست ؟
  • حسین ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    2 0
    بگو ماشا الله
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    2 0
    گزارش خوبی بود این سلاح واقعا از کمبود های مهم ما در بخش شناورهای دریایی است امیدوارم اول روی اونها نصب بشه
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    1 1
    به نظرم اگه امریکا به ایران حمله کنه واکنش دولت اینجوریه: رئیس جمهور: از اوبامای زیرک و با ادب انتظار نداشتم. ظریف: سوء تفاهم شده میخواستن بزنن افغانستان خورده ایران خودشونم به من گفتن پشیمونن. افخم: اینکار خلاف قوانینه و محکوم میکنیم. روزنامه های زنجیره ای: سانسور
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    2 1
    یعنی با این حساب ما برای در گیر شدن با ارتشی مثل ارتش امریکا همون لحظه اول میزنیم اونارو تارو مار میکنیم درسته؟؟؟!!!!!!!!!!!
  • مجید ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    3 5
    دوستان رای منفی میخوای بدید ولی خودتون گول نزنید تیربار اخگر روی خودروهای رنجر و سمندر = high copy محرم = ماکت البته تو این چند سال ماکت زیاد دیدیم مثل قاهر
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    فکر کنم چنین چیزی در توپ های دریایی داشته باشیم اما این که این سلاح روی خشکی استفاده میشود مزیت بزرگی است ایکاش اقتصاددانان و حقوقدانان کشور نیز از این سرهنگ ها یاد میگرفتند
  • ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    1 0
    دستشون درد نکنه ولی این وزن زیادش مشکل بزرگیه که حتما از تاثیرگذاریش کم میکنه
  • حسینی ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    با سلام امیدوارم این پروژه در حد حرف و چندتا عکس نباشه و بزودی شاهد آزمایش عملی و دیدن فیلم و کلیپ این اسلحه باشیم.
  • حسين نجفي ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    آفرين به غيرت ايراني
  • فرهاد ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    درود بر ارتش پر افتخار و مقتدر ایران
  • مجتبی ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    اقدام صنعتگران ایرانی قابل تقدیر است اگر تبلیغات نباشد ، ولیکن درجنگهای مدرن امروزی میان دوکشور اگر دربگیرد (نبرد احتمالی ایران و اسرائیل و یا آمریکا) بعید است کار به نبرد دولشگر با فاصله 2000 متری برسد که سلاحهای اینگونه به کار آید اینگونه سلاحها بیشتر برای نبردهایی نظیر آنچه درسوریه اتفاق می افتد ، کاربرد دارد
  • اهوازی ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    3 0
    قدرت ایمان به خدا و حس میهن دوستی و ترکیب شدن آن با سلاحهای ایرانی دشمن را خوار و ذلیل خواهد کرد. امید است که توپ هایی در کالیبر 20 و 23 و 30 و 35 و 40 و 57 هم برای کاربردهای هوایی و دریایی و زمینی هر چه زودتر ساخته شود.انشاالله.
  • ابی ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 1
    باید خودمون یا علی بگیم و بلند شیم. بزرگترین خدمت غرب به ما تحریم هاست . از همه غربیها صمیمانه متشکریم که ابزار پیشرفته شونو به ما ندادن و بچه های همین سرزمین یاد گرفتن که رو پای خودشون بایستند.
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    ماشالله حزب الله.
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    ایول مطلب خوبی بود امیدوارم برای پدافند هوایی نیروهای زمینی هم شاهد توسعه و پیشرفت چشمگیر باشیم
  • احمد ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    آیا روی جنگنده هم می توان نصب کرد ؟ مشرق جان یه گزارش تهیه کن . روس ها ظاهرا" چنین کاری کردن اما ضربه های هولناکی به هواپیما می زنه که اگه خلبان هوشیارنباشه میتونه باعث سقوط جنگنده بشه .
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    من نمیدونم مشرق کی مخواد تفکر و مکتب کیلوئیسم خودش رو کنار بذاره. همه چیز رو کیلوئی میسنجه قبلا هم یه اشاره کردم که این مقالات تحلیلی مشرق رو که می خونم یاد کارت بازی بچگی خودمون میفتم. از کجا معلومه که برای 12.7 که قراره غالبا تو نیروی زمینی استفاده بشه نه پدافند ، 6 لوله بودن یه ضعف باشه نه برتری؟ از خودش نپرسید که آمریکا و روسیه که چندین و چند نواع گتلینگ رو در انواع و کالیبرهای مختلف و با تعداد لوله های مختلف به تولید انبوه رسیدن و محدودیتی به لحاظ فناوری در تولید توپ با تعداد لوله متعدد ندارن ، لابد یه دو دو تا چهار تا کردن که برای این کاربرد خاصشون تعداد لوله کمتر رو انتخاب کردن؟
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    از اینا روی هلیکوپترای هوانیروز نصب کنین. دقیقا میشه کال آف دیوتی
  • احمد ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    ناوهواپیمابرراگذاشتند متخصصین وابردانشمندانی!!! خخخخخ مثل تو بسازند....
  • علیا ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 2
    الان دلیل این سوال چیه؟ چرا بعضی ها هر جا که میرسند این سوال رو میپرسند؟ اف35 آمریکایی بر اساس ارتقای یک جنگنده که در سال 2000 تمام مراحل ساخت رو طی کرده بود در حال ساخت هست. یعنی الان 14 ساله که دارند روی ارتقای یک جنگنده کار میکنند. این نشون میده در تولید چنین جنگ افزاری چقدر سختی وجود داره. در حالی که همه ی ما میدونیم قاهر در زمان رونمایی مراحل تحقیقاتی و طراحی رو طی کرده بود و هنوز به تولید نمونه ی اولیه با ابعاد واقعی نرسیده بوده. با این حساب حداقل میشه روی 4 یا 5 سال دیگه حساب کرد. حالا چرا بعضیا با شانتاژ برای ایجاد جو نا امیدی و تخریب ذهنیت دیگران همه جا همین سوال رو میپرسند؟
  • حسین ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    تو باغچه
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    1 0
    دقت کردی؟ اینجا میگه تیر بار. اونی که تو میگی توی دسته ی توپ ها رده بندی میشه
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    عزیزم اینجری که شما میگی پس در جنگی بین ایران و آمریکا و یا اسرائیل اصلا نیروی زمینی درگیر نخواهد شد. بلکه نیروی هایی و پدافند و نیروی دریایی هستند که درگیر میشوند. پس نظرت چیه که بریم در نیروی زمینی رو تخته کنیم. کلا نیروی زمینی میخوایم چکار؟ مگه فقط تهدیدات از طرف آمریکا یا اسرائیل هست؟ درضمن با کمی ارتقا و بهینه سازی میتونه روی ناوها و ناوشکن ها به عنوان یک پدافند برد کوتاه برای مقابله با موشک های کروز باشه
  • واقع بين ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    همينم به تو مربوط نيست
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    1 0
    حالا اینکه داریم پیشرفت میکنیم خیلی خوبه ولی حقیقتا اینی که اینجا من میبینم بیشتر شبیه ماکت و قوطی حلبیه تا کشنده و مرگبار
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    اخه این چه اسمیه واسش انتخاب کردن؟ اسم یه سلاح نظامی باید بیانگر قدرت اون سلاح باشه ثانیا چرا انقدر از اسامی عربی استفاده میکنن؟ همینه که عربا از ما سو استفاده میکنن همه چیز مارو واسه خودشون می ذونن مثل جزایر سه گانه
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    اونم می سازیم جیگر
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    سرهنگ ها: پاسخ دندان شکن
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    درست صحبت کن ماکت خودتی
  • حسن ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    از كاليبر 20 ميليمتر به بالا تيربار نيست ديگه توپه
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    قبل ار رژه مثل اینکه گفته بودند کالیبر 50 است؟
  • اراک ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    آقا آب سنگین اراک چی شد؟
  • جلال ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    علی رژه موشک ها روز 31 شهریور است.چون اونروز همه نیرو های مسلح رژه میرن.موشکها هم چون دست سپاه است .اون روز رژه میرن.موشکهای بالستیک که دست ارتش نیست.
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    منم با حرفت موافقم
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    خیلی جالب بود....مخصوصا افخم..
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    با یک گل بهار نمیشه
  • ایران ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    اوووووووووووووووووووووووووووووووووووووف این دیگه آخرشه دستتون درد نکنه دو روزه دنبال عکس های سلاح محرم هستم
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    با حماسه تو بخش ماکت های وزارت دفاعه...
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    اونا ماله سپاهه 31 شهریور میان بیرون
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    اگه اونو میذاشتن که تو رژه خود سلاح دیده نمیشد!!!!!!!
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 1
    ایران 20 سال نیست خود کفا شده در حالی که آمریکا مهد تولید سلاحه به جاس نق زدن اگه میتونی برو همون ماکتو با یونولیت بساز
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    1 0
    اسلحه کمری که نیست !!!!
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    1 0
    همین که تونستیم در عرض 20-30 سال خودمون رو در ساخت سلاح از خیلی کشور های دیگه جلو بندازیم عالی است به امید نمونه های بهتر
  • ریاستی ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    این هم یکی دیگر از دستاوردهای دفاع مقدس،خدا قوت
  • سعید ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    دوستان چقدر جوگیر شدند و پیام دادن!! یک مسلسل ساده که بیشتر نیست تازه اونم یکی ساختن که تو رژه نشون بدن فکر کنم الان هزاره سومه البته با عرض معذرت از سایت محترم مشرق
  • albert ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 1
    از زمان شاه اینا توی انبارها خاک میخورده تا الان که توسط برادران چینی ارتقا پیدا کرده...
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 1
    اهان. الان پیشرفت کردیم؟ یه سمند و نمیتونیم خودمون 100% شو تولید کنیم بعد میگی پیشرفت کردیم!!!! تا زمانی که جوانهامونو از این کشور فراری میدیم به هیچ جا نمیرسیم
  • احمد كايا ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    ياشاسين ايرانم
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    خيلي باحال بود.
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    این البرت چقدر احمق تشریف دارند .
  • aras ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    کلاش نداشتن؟؟؟؟ تو بسیج اسلحه میدن به زیر 18 سال بعد اونا کلاش نداشتن؟ میگفتی این اسلحه دست یه سرباز خواب باشه به هیچ دردی نمیخوره ، منم قبول میکردم
  • سينا ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    1 0
    عليا مطمئن باش همه ما آرزومون اينه كه نيروهاي مسلحمون حرف اول بزنه تو دنيا كه اين خودش ضامن امنيت و ثبات.ولي براي پيشرفت بايد نقاط ضعفم ديد.متاسفانه اين يه واقعيت كه ما در عرصه هوايي (خصوصا در زمينه جنگنده و هلي كوپتر و...)توليد انبوهي نداريم كه نقطه ضعف بزرگيه و بايد با سرمايه گذاري بيشتر اين نقصانو برطرف كنيم ولي خب نبايد اينم ناديده گرفت كه تو عرصه موشك ها واقعا پيشرفت محسوسي كرديم.
  • علی ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 1
    عراقچی : این مخالف روح توافقنامه است .
  • سعید ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    بعد شما انبارها رو از کجا دیدی؟؟جیره خور آمریکا این نظریه پردازی ها به شما نیومده
  • حجت ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    در اول جنگ وقتی با تلاش نیروی هوایی عراقیا عقب می رفتن با رفتن هواپیماهامون چون نیرویی نبود که مستقر بشه باز اونا پیشروی می کردند
  • حجت ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    همین که بعد این همه مدت بازم تونستیم یه هنره.
  • شکارچی ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    خودرو های تاکتیکی سمندر و رنجر در رژه ی ارتش بودن؟؟؟؟؟؟؟؟ ندیدمشون
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    اگر دقیقه ای 2500 تیر شلیک کنه فقط بدرد هواپیما و کشتی میخوره چون مصرفش خیلی بالاست. هیچ لجستیکی نمیتونه چنین مصرف بالایی رو بصورت متداوم پشتیبانی کنه. حالا هزینه اش به کنار.
  • دانشجو ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    ما شا الله
  • دانشجو ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    ما شا الله
  • سعید ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    متاسفانه بدلیل بومی نبودن کامل بسیاری از این سلاح ها تولید انبوه انان بسیار به عقب می افتد
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    فیلم شلیک نشون بده رونمایی که قبلا امریکا کرده باید تست بشه
  • ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    از آنجایی که مصرف گلوله اش زیاده ، به نظرم تامین گلوله اش در میدان واقعی کار دشواری هست. حجم مخازن گلوله چند برابر نوع 3 لول نیاز دارد.
  • ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    هر چند قابل تحسین است ولی کار بزرگی به نظرم نیست و هر فرد که لیسانس یا فوق لیسانس مکانیک داشته باشد میتواند انرا بسازد. چون اصول اولیه کارکرد ان پیش از این طراحی و محاسبه شده بود و زمینه وجود داشت.
  • ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    اون مرزبان ها اگه بمب اتم هم داشتن باز اسیر میشدن چون هر پنج نفر توی چادر نشسته بودن و چایی میخوردن، هیچ کس هم نگهبانی نمیداد.
  • ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    ماکت جدو آبادت
  • حامد ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    بدرد هلی کوپتر میخوره اما بدرد جنگنده نمیخوره، جنگنده ها نیاز به توپ دارند یعنی باید کالیبر این سلاح بالای 20 میلیمتر باشد
  • ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    قحط اسمه در نیروهای نظامی آخه محرم چه ربطی به آتش بار داره باز ذئلفقار میخوره دوستان اسامی ایرانی چه عیبی داره ؟ اگه بزاریم به اسلام خیانت کردیم . مشرق یه گزارشم در باره شباهت اسامی سلا حهای ایرانی بگذار تا ببینند چه بلبشویی .
  • ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    تو گزارشم نوشته: تو دنیا مرسومه به کالیبر 12.7 میگن سلاح کالیبر 50 اما خودمم دلیلشو نمیدونم! اگه کسی میدونه بگه
  • ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    1 0
    مسلسل ساده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! لطفا چیزی نمیدونی حرف نزن. شما مسلسل پیشرفته تر از گاتلینک بگو ببینم؟
  • ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 2
    خفه
  • ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 2
    نه بدرد هواپیما میخوره نه کشتی. اونا نیاز به توپ گاتلینک دارند. گاتلینک محرم بدرد تانکها، نفربرها، خودروها، قایقهای تندرو و هلی کوپترها میخوره.
  • رهگذر ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    با دیدن یک گل می‌گیم بهار داره میآد!
  • ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    خاطره فیلم های جان وین والیا کازان خصوصا به رگبار بستن سرخپوستا ومکزیکی ها با اون مسلسل ها برام تداعی شد
  • ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    این وسیله طی حدود 140 سال پیش ساخته شده بود و حقوق مالکیت مادی و معنوی موضوع به اولین مبدع این وسیله بر میگردد. و این نوع تدابیر و مانور دادن بر شکل و شمایل این وسایل بازی با ابزار است.
  • ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    عزیزم شما ظاهرا از کالیبرهای نظامی اطلاع نداری! کالیبر 50 یعنی سلاح 12.7 میلیمتری این یه استاندارد بین المللی نظامی هست.
  • علی اکبر ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    قالب منفی زنها آدم های بی عرضه ای هستند که از نظر دانش وتحصیل وفناوری عرضه به میدان آمدن ندارن برای جبران حقارتهای خود دستاوردهای ملی را تحقیر می کنند وپز دیگران را می دهند ایکاش بجای تمسخر قهرمانان جبهه فرهنگ ودانش به میدان میامدند وکاستی هار ا جبران می کردن حداقل می فهمیدند که رشد دانش وبومی شدن آن در روند زمان امکان پذیر است وبا خیابافی شدنی نیست
  • حجت ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    دلیل کم مصرف بودن این نوع توپ اینی که گفتی نیست. دلیلش اینه که با توجه به سرعت کم ماشینی که سوارشیم یا اینکه چون محل ثابت میتقر اهدافو راحت می شه زد و نیازی به شلیک این همه گلوله نیست. اما چون تو هواپیما یه ثانیم یه ثانیست قضیه فرق می کنه و نیاز به سلاحیست که نواخت تیر بالایی داشته باشه.
  • Sina ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    قایق تندرو+تیربار محرم
  • محمد22 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    آمريكا اگه مي تونست به سوريه حمله مي كرد
  • کاپیتان ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    مهندسا میدونستن قاهر313 هنوز عملیاتی نشده و آمادگی پرواز نداره اما دکتر احمدی نژاد برای این که در زمان خودشون رونمایی بشه عجله کردند حیف جنگنده به اون خوبی نبود؟ با نشون دادن یه فیلم پرواز دروغی تو تلویزیون که اصلا" هم معلوم نبود چیه؟! آبروی ایران رو بردند و ما رو هم نسبت به خودشون بی اعتماد کردند. هی بُگذریم!
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    دلیل استفاده از سلاحهایی بالوله بیشتر،جلوگیری از داغ شدن لوله براثراستفاده مداوم وتعدادشلیک ونواخت تیربیشتر میباشد.تکنولوژی شلیک وزمان تراکم وتخلیه باید منحصر به فرد باشد.چراکه سرعت تیراندازی هرچه بالاتر برود،امکان خطا وگیرکردن هم بیشتر میشود.اگرمتخصصین ساخت این سلاح مشکل گیر کردن رارفع کرده باشند،حقیقتا بایدبه انها تبریک گفت.
  • علیا ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    آقای سینا منم قبول دارم توی بعضی از بخش ها ضعف داریم. اما این رفتار که بعضی ها انجام میدن شانتاژ هست. لااقل توی ایران جرات این که نمونه ای مدرن و بزرگ تر از اف15 با نام صائقه ساخته بشه وجود داره که خیلی از کشور ها با توانایی بالاتر چنین جسارتی رو ندارند. درسته باید نقاط ضعف رو دید. اما باید تخریب نکرد. درسته باید نقاط ضعف رو دید اما نباید اشتباه دید. باید واقعیت ها رو دید. واقعیت امر اینه که الان برای این پرسش که قاهر کجاست خیلی زوده. باید فهمید که برخی پروژه ها خیلی طولانی زمان بر هست و نمیشه هر 1 سال یک مدل جنگنده ساخت.
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    درو تا دور ایران رو پایگاه
  • ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    گاتلینگ ای 10 کالیبر 20 هست ... والبته نمیتونه t-72 را ابکش بکنه عزیز ! یک نگاهی به مقاومت برجک این تانک در برابر پرتابه های کنتیک بندازین متوجه میشین
  • ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    در دنیای واقعی ! شلیک های یک تیربار بین 1 تا 3 ثانیه بیشتر نیست یعنی هدف گیری میشه و یک رگبار زده میشه و مجدد این کار تکرار میشه ... هیچوقت یک دقیقه ! تیربار پشت سر هم شلیک نمیکنه که بعدش گلوله کم بیاد
  • صداقت ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    ساختن سلاح جدید خوبه ولی تولید انبوه باید باشد. مثل تانک ذولفقار که هنوز تولید انبود نشده
  • ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    محرم بر مبنای دکترین نظامی ایران(نبرد نامتقارن ساخته شده و قابل جابجایی توسط 3 نفره.ولی توپ 8 لول مصباح چیز مالی نیست.به نظر من یه توپ 4 لول 30 یا 35 م م بسیار بهتره
  • ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    8 0
    چرا توی گزارش عکس یه آمریکایی با تیپی جذاب رو در حال آتش با تیربار نشون میدید ولی اغلب سلاحهایی که ایران رو نمایی کرده هیچکدوم در حال آتش دیده نشدن این کمی تحقیر آمیزه
  • arya ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    بعضی‏ ‏ ها‏ ‏ میگن‏ ‏ شاید‏ ‏ تبلیغ‏ ‏ باش‏ه‏‏ ‏ ولی‏ ‏ نه‏ ‏ اینجوری‏ ‏ نیست‏ ‏ من‏ ‏ فیلم‏ ‏ ازمایش‏ ‏ عملی‏ ‏ شو‏ ‏ دارم‏ ‏ نمیدونم‏ ‏ چه‏ ‏ جور‏ ‏ی‏ ‏ نشون‏ ‏ بدم
  • رجا ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    0 0
    در حقیقت کالیبر 0.50 است و منظور از کالیبر 50 یعنی 50 صدم اینچ که می شود حدود 12.7 میلیمتر. همان طور که کالیبر کلت 45 یا بعبارتی 0.45 معادل 45 صدم اینچ یا 10.4 میلیمتر است.
  • علی ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    سلام مهدی من علی هستم از لرستان اگه داعشی ها به ایران حمله کنند ایران میتونه جلوشون وایسه
  • احمد ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    0 0
    مشرق اگر فیلم شلیک این سلاح رو دارید ممنون میشم اگه بزارید
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    سلام فکر میکردم این سلاح ساخته نشده وداشتم رویه ااین سلاح کارمیکردم بسازمش ایدماازبین برد
  • سعید ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    اقای ناشناس منم روی ساخت گاتلینگ خیلی کار کردم و فکر میکنم طرحم خیلی نسبت به محرم کارایی بالاتری داشته باشه اما نمیدونم به کجا ارائه بدم شما میتونی راهنماییم کنی
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    0 0
    ماشالله...
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    0 0
    آره! واقعا :)))))
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    0 0
    کمی خوش بین باش عزیزم :))
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    0 0
    برادر albert هیچی نگی نمی گن طرف لاله!!!
  • ad ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    0 0
    سهند رو از فاصله ی 36 کیلومتری زدن.
  • حسن ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    1 0
    یه نگاهی به گذشته نشون میده هروقت حکومت مرکزی ایران ضعیف بوده حتما به ایران حمله میکردند ودرپایان هم یه مناطقی ازایرانوجدامیکردند این مآخریهم که صدام میخواست خوزستانوجداکنه ولی دیگه این‌ دفعه نتونستندواین نشون میده که هرچقدرایران قوی باشه دیگه جرات ندارندفکر حمله بکنند پس زنده بادایرانو ایرانی وزنده باددانش ایرانی
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 1
    سلام تاریخ ایران را مطالعه کنید اون موقع میفهمید ایرانی چه ایدوئولوژی در برابرتهدید داشت
  • جمشید ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    1 1
    این حرفای چرت وپرت چیه بعضیها میگن زمان جنگ ایران سیم خاردارم نمیتونست تولید کنه تازه اینا اولشه چند سال بعد ببینین ایران چی میشه درود بر دلیر مردان نزاجا
  • ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 1
    گل ها تک تک بیرون میان ! اگه ما امیدوار باشیم و به متخصصای کشورمون ، اعتماد داشته باشیم
  • ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 0
    خب شما که اینقد متخصص هستی ؛ بیا لیسانس مکانیک بگیر ؛ نصف اینو تولید کن ! اصن میخوای دکترا بگیر ؛ بمب اتم هم بساز
  • ناشناس ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 0
    قاهر کجاست ؟
  • ناشناس ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 1
    کالیبرش 7.62 در چنده؟؟؟
  • علیرضا ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    0 0
    عزیز این کالیبر قطر گلوله هست
  • علیرضا ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
    2 3
    ایران هر چقدر هم که پیشرفت کنه در مقابل توان نظامی آمریکا کاری نمیتونه بکنه
  • علیرضا ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
    3 6
    ایران هر چقدر هم که پیشرفت کنه در مقابل توان نظامی آمریکا کاری نمیتونه بکنه
  • مرتضی IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    0 0
    تعدادی محرم تحویل نیروزمینی شده مخصوصا من بشخصه توتیپ نیرومخصوص دیدم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس