هر دو هواپیمای J-20 و T-50 به سامانه های پیشرفته هشدار دهنده و جنگال مجهز بوده و در عین حال به مجموع تسلیحات پیشرفته ای نیز مسلح هستند. ترکیب این چند مسئله باعث شده است تا حدس زدن نتیجه نبرد بین این جنگنده ها با هواپیماهای غربی بسیار مشکل شده و در عین حال کار برای طرف غربی نیز بسیار مشکل شود.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، برتری هوایی از جمله عوامل موثر در میادین نبرد بوده است. از جنگ دوم جهانی به این طرف در اکثر جنگها طرفی که توانسته است برتری هوایی را بدست آورد به نوعی پیروز جنگ بوده است. با پایان یافتن جنگ سرد و فروپاشی اتحاد شوروی سابق، آمریکا به عنوان قدرت جهانی در حوزه نظامی مدت زیادی را به عنوان یک کشور بدون رقیب خصوصا در عرصه نبردهای هوایی تجربه کرد.

آمریکا از دهه 1980 میلادی به دنیال یک جنگنده پنهانکار برای برتری هوایی بود و نهایتا هواپیمای اف 22 رپتور به عنوان پاسخ به این نیاز آمریکا توسط شرکت لاکهید مارتین طراحی و ساخته شد. چیزی در حدود 187 فروند از این هواپیما به صورت عملیاتی در خدمت نیروی هوایی آمریکا قرار دارد و خط تولید آن نیز بسته شده است. جنگنده پنهانکار بعدی آمریکایی ها نیز اف 35 است که به عنوان یک پرنده چند ماموریتی قرار است جایگزین طیف گسترده ای از پرنده های رزمی آمریکا شده و همچنین به متحدین آمریکا صادر شود اما مشکلات متعدد این هواپیما، کار را برای آمریکا بسیار سخت کرده است.


J-20 و T-50 ؛ تغییر دهندگان معادله برتری هوایی+عکس (آقای پاریاب مشاهده کنید)
از چپ به راست ، دو جنگنده بالایی : J-20 و F-22 و در پایین : T-50 و F-35

تا چند سال قبل آمریکا به عنوان تنها دارنده این گونه از جنگنده ها در جهان بی رقیب محسوب می شد اما روسیه و چین با درک خطر موجود به سرعت دست به کار شده و طرح های خود را نیز برای جنگنده پنهان کار نسل پنجم ارائه دادند. T-50 روسی و J-20 چینی از جمله طرح هایی هستند که هم اکنون مراحل اولیه آزمایشی خود را پشت سر گذاشته و به زودی وارد تولید انبوه خواهند شد.

بر اساس اعلام منابع روس، سرانجام، آزمایش های دولتی بر روی جنگنده ی نسل پنجم روسیه "Т-50 " که در چارچوب پروژه پاکفا (پاکفا: مخفف روسی پروژه مجموعه صنایع هوایی تهاجمی آینده) آغاز شد. این آزمایشات قدم بسیار مهمی در روند بهره برداری از این جنگنده خواهد گذاشت و بدین معنا خواهد بود که جنگنده جدید، برای آزمایشات نظامی در صحنه نبرد نیز آماده خواهد بود.

نخستین جنگنده های نسل جدید در بهار سال جاری در مرکز آزمایشات هوایی شهر "آختوبینسک" آزمایش می شود. به نظر می رسد که این آزمایشات در ماه های مارس و آپریل یا به عبارتی فروردین ماه 1393 خورشیدی صورت گیرند.

برای این منظور، 5 فروند جنگنده Т-50 که یکی از آنها در ماه اکتبر سال 2013 مانور هوایی موفقی را سپری کرد، در نظر گرفته شده اند. با وجود 6 الی 8 جنگنده جدید براحتی می توان از 400 الی 500 پرواز در سال انجام داد و بدین ترتیب می توان به برنامه 2000 پرواز در 3 تا 4 سال، خاتمه داد.

در سال 2015 میلادی، پروسه بازآموزی خلبانان و آزمایشات نظامی جنگنده های Т-50 در پایگاه نظامی "لیپتسک" به منظور الحاق جنگنده های تهاجمی نسل جدید به ارتش هوایی روسیه، انجام خواهند گرفت.

اما این که این جنگنده روسی و هواپیمای رادار گریز چینی چه تاثیری در توازن قوا خواهند داشت، مسئله ای است که از زبان یک تحلیلگر استرالیایی به آن خواهیم پرداخت.

 "دکتر کارلو کوپ" متخصص امور دفاعی اهل استرالیا که به عنوان یکی از منتقدین جدی سیاستهای دفاعی کشورهای غربی شناخته می شود در مقاله ای به بررسی توان این دو جنگنده جدید و پتانسیل های آنان برای به چالش کشیدن قدرت هوایی آمریکا پرداخته است که در این مطلب به آن می پردازیم.

به اعتقاد وی، در سالهای اخیر سیاستهای دفاعی آمریکا ضربات سختی را دریافت کرده است و یکی از مشکلات این کشور بحث تولید تعداد ناکافی از جنگنده های اف 22 است. این اتفاق که در زمان وزارت رابرت گیتس در آمریکا رخ داد نشان از بی توجهی مسئولین آمریکایی به تحولات مربوط به جنگنده های جدید روسی و چینی است. در حال حاضر آمریکا و متحدانش با کمتر از 200 فروند جنگنده اف 22 در برابر روسیه ای قرار دارند که برنامه ای برای تولید 1000 فروند هواپیمای تی 50 برای نیروهای مسلح خود و همچنین بازار صادرات دارد.

کارلو کوپ اضافه کرده است: در عین حال و با توجه به معرفی جنگنده جی 20 توسط چین مشکلات و تهدیدات آمریکا نیز افزایش می یابد. جنگنده اف 22 رپتور به عنوان یک پرنده پنهانکار تر از دو هواپیمای روسی و چینی به حساب می آید که از توانایی پرواز مافوق صوت بدون استفاده از حالت پس سوز در موتور بهره می برد و تاکتیک اصلی آن تعقیب هدف در خفاکاری و قفل راداری بر روی آن و از بین بردن آن از فاصله دور است.

وی تاکید می کند: در برابر جنگنده های قدیمی تر، این تاکتیک به نوعی جواب گو بوده و در تمرینات انجام شده در خود آمریکا اف 22 به راحتی توانسته است جنگنده هایی همچون اف 15 ، اف 16 و یا اف 18 را در نبرد هوایی  تمرینی غافلگیر کرده و اصطلاحا نابود کند اما مسئله از جایی آغاز می شود که دو جنگنده روسی و چینی مورد نظر از توانایی پنهان کاری قابل قبولی برخوردار هستند.

این توان پنهان کاری باعث می شود که اف 22 توان شلیک از فاصله دورتر را از دست داده و ناچار شود که برای یافتن هدف فاصله خود را با آن کم کند. این کاهش فاصله خود باعث می شود که امکان کشف رپتور توسط رادار و یا سامانه های جستجوگر فروسرخ تی 50 و یا جی 20 فراهم شود. باید گفت که هم جنگنده روسی و هم جنگنده چینی مورد نظر از توانایی بالایی در زمینه مانور و همچنین تسلیحات مناسبی برخوردار هستند و در صورت بروز نبرد بین طرفین در فاصله نزدیک تعیین برنده بسیار مشکل خواهد بود.

J-20 و T-50 ؛ تغییر دهندگان معادله برتری هوایی+عکس (آقای پاریاب مشاهده کنید)
جنگنده T-50  اولین جنگنده پنهان کار روسها

این صاحب نظر مسائل هوانوردی یادآور شده است: دکترینی که آمریکا در این زمینه طراحی کرده است بر این اساس واقع شده است که جنگنده اف 35 که قرار است در تعداد بالایی تولید شود می تواند پرنده هایی مثل جی 20 و تی 50 را از میدان به در کند و حضور اف 22 نیز به نوعی یک تضمین کننده برتری در این میان به حساب می آید اما بسیار محاسبات نشان می دهد که این دو جنگنده روسی و چینی می توانند اف 35 را از نظر مانور مغلوب کرده و در عین حال سوخت و تسلیحات بیشتری نیز حمل کنند.

در عین حال هر دو هواپیمای شرقی مذکور به سامانه های پیشرفته هشدار دهنده و جنگ الکترونیک مجهز بوده و در عین حال به مجموع تسلیحات پیشرفته ای نیز مسلح هستند. ترکیب این چند مسئله باعث شده است تا حدس زدن نتیجه نبرد بین این جنگنده ها بسیار مشکل شده و در عین حال کار برای طرف غربی نیز بسیار مشکل شود.

کارلوس کوپ افزوده است: به نظر می رسد که وضعیت فعلی در بهترین حالت برای غرب یک اشتباه فاحش محاسباتی به دلیل عدم مطالعه و درک صحیح پیشرفت های چین و روسیه و در بدترین حالت نیز یک نوع شانه خالی کردن از مسئولیت برای جایگاه استراتژیک غرب در آینده باشد.

شاید بهتر باشد تا نگاهی به این دو جنگنده برای فهم بهتر مطلب داشته باشیم.

نگاهی به T-50 روس

جنگنده روسی T-50 که گاها با عنوان PAK FA نیز شناخته می شود توسط شرکت سوخوی روسیه طراحی و ساخته شده است. این هواپیما با توجه به خصایص پنهان کاری طراحی و ساخته شده و از یک دستگاه رادار آرایه فازی فعال باند ایکس مدل N036 Byelka و همچنین دو رادار کوچکتر باند ال برای امور ضد پنهانکاری و جنگ الکترونیک بهره خواهد بود.

J-20 و T-50 ؛ تغییر دهندگان معادله برتری هوایی+عکس (آقای پاریاب مشاهده کنید)
رادار N036 Byelka

در بخش پیشرانه نمونه های اولیه این جنگنده از موتور مدل AL-41F1 استفاده می کنند که نمونه ارتقاء یافته موتور AL-31 می باشد. روسها البته به دنبال این هستند که در نمونه تولید انبوه از موتوری با عنوان Izdeliye 30 استفاده خواهد شد. این موتور از وزن کمتر و توان بیشتر برخوردار بوده و به راحتی به تی 50 اجازه رسیدن به سرعتهای بیش از 2 برابر سرعت صوت را می دهد.

این موتور همچنین از قابلیت تغییر دهنده بردار رانش نیز برخوردار بوده که توان مانور پذیری بی نظیری را به پاک فا می بخشد.

J-20 و T-50 ؛ تغییر دهندگان معادله برتری هوایی+عکس (آقای پاریاب مشاهده کنید)
موتور AL-41F

در بخش تسلیحات نیز جنگنده روسی به دو سلاح هوا به هوای بسیار توانا مجهز است که می تواند بر هر جنگنده متخاصمی یک کابوس واقعی باشد. در بحث نبردهای فراتر از میدان دید این هواپیمای به گونه ارتقاء یافته ای از موشک R-77 که با عنوان K-77M شناخته می شود بهره می برد.

این موشک هوا به هوا خود از یک رادار آرایه فازی بهره برده و در برابر اهداف چالاک هوایی به سرعت واکنش نشان می دهد. اطلاعات زیادی در مورد این موشک جدید ارائه نشده است اما به نظر می رسد که برد آن در حدود 100 کیلومتر و یا بیشتر از آن باشد.

J-20 و T-50 ؛ تغییر دهندگان معادله برتری هوایی+عکس (آقای پاریاب مشاهده کنید)
موشک K-77M

J-20 و T-50 ؛ تغییر دهندگان معادله برتری هوایی+عکس (آقای پاریاب مشاهده کنید)
موشک R-74

در بحث نبردهای هوایی فاصله نزدیک نیز این هواپیما به نسل جدید موشکهای R-73 که با عنوان R-74 شناخته می شود مجهز شده است. این موشک فوق العاده مانور پذیر بوده و در برابر اقدامات متقابل بسیار مقاوم می باشد. یک توپ 30 میلی متری نیز بر روی تی 50 نصب شده است. فعلا اطلاعات خیلی زیادی در مورد جزئیات این جنگنده منتشر نشده است.

J-20 جنگنده ای در هاله ای از ابهام

اما کمی دورتر و در کشور چین هم قدم های بزرگی در چند سال اخیر در بخش هوانوردی نظامی برداشته شده است و کشور چین نیز با رونمایی از جنگنده J-20 چشم ها را به سوی خود معطوف کرده است. البته نکته متفاوت این است که بر خلاف جنگنده روسی، همتای چینی آن بیشتر در خفاء به کار و پیشرفت ادامه داده و صحبتهای رسمی کمتری در مورد آن صورت گرفته است.

عمده تصاویری که تا به امروز این جنگنده چینی بدست آمده است از منابع غیر رسمی و عکاسان آماتور بوده که از فاصله های دور گرفته شده و آنالیز این جنگنده را مشکل می کند.

J-20 و T-50 ؛ تغییر دهندگان معادله برتری هوایی+عکس (آقای پاریاب مشاهده کنید)
جنگنده J-20

در آوریل 2009 در مقاله ای در روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا اخباری مربوط به حمله سایبری و سرقت اطلاعات مربوط به جنگنده اف 35 مطرح شد.

به نظر می رسد این اطلاعات در طراحی و ساخت جنگنده چینی نقش مهمی داشته است. تا به امروز حتی برخی از منابع از دست یابی چینی ها به لاشه جنگنده پنهان کار ساقط شده اف 117 آمریکا در بالکان در سال 1999 میلادی نیز اشاره کرده و معتقد هستند که از آن منبع نیز برای مطالعه و فهم چگونگی طراحی پرنده های پنهان کار بهره برده شده است.

در بخش تسلیحات ، الکترونیک پروازی و پیشرانه اطلاعات رسمی وجود نداشته و مقامات چینی ترجیح داده اند تا در سکوت خبری این طرح را پیش ببرند. برخی کارشناسان معتقد هستتند که موتورهای سری AL-41 روسی در این جنگنده چینی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گزارش مشرق، مسلما باید به این مسئله اعتراف کرد که آینده هوانوردی نظامی مسلما متعلق به پرنده های پنهان کار چه در بخش پهپادها و چه هواپیماهای با سرنشین است.

اما نکته مورد نظر این است که ایالات متحده آمریکا در سالهای اخیر شدیدا بر روی توانایی پرنده های پنهان کار خود مانور داده است. این تبلیغات از یک طرف و از طرف دیگر حوادثی چون ساقط شدن اف 117 آمریکایی در بالکان و یا شکار پهپاد RQ-170 توسط ایران که شاید از لحاظ تکنولوژیکی از کشورهایی مثل روسیه و یا چین در سطح پایین تری هستند این سوال را به وجود می آورد که در صورت رو به رو شدن این محصولات آمریکایی با پرنده های پیشرفته روسی و چینی چه حوادثی رخ خواهد داد؟

مسلما و بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان مستقل دفاعی در جهان، ورود جنگنده های پنهان کار روسی و چینی به بازار صادرات ، بعلاوه انواع سامانه های راداری زمینی و موشکهای سطح به هوا کار را بیش از پیش برای ایالات متحده آمریکا و متحدان آن سخت خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 199
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 30
  • ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    9 11
    ماهم قاهر داریم! البته از نوعی که می دانید!!
  • احمد ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    31 22
    T-50 از نظر رادار به مراتب ضعیفتر از همتای آمریکایش است و تا سال 2020 هم به طور کامل به بهره برداری نمیرسه،نوع چینی اون هم که در مرحله آموزش است اصلا موتور آن روسی است و ...، راستی نیروی هوایی آمریکا دو سالی است که از الان برای جانشین F-22 برای آینده فراخوان داده. درسته شما با آمریکا مشکل دارید اما باور کن این آمریکایی در طول تاریخ حضورشان در ایران نسبت به روسیه و چین کمتر خیانت کردتد.
  • ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    6 3
    ما چیکار کردیم آیا جلوی هردو قدرت میشه وایساد
  • albert ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    16 13
    امریکا کارش رو بلده..شما روسیه پرستها به فکر خودتون باشید...
    • سرباز وطنم ایرانم IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      4 2
      مگر بر شما خائنین وطن...شماها ایرانی نیستید...
  • ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    8 4
    f 22 قویتر از f 35 است
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    6 3
    ما منتظر ایرانیش هستیم ... بی صبرانه
  • ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    5 4
    کره شمالی تقریبا اکثر فناوریهاشو از چین میاره اگر ایران هم متحد واقعی مثل چین داشتن یا مثل امریکا برای اسراییل الان خیلی جلو تر بودیم
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    3 3
    چین پیشرفت وحشتناکی هم در ساخت موتورهای جت و رادرها و الکترونیک نظامی داشته جوری که نسل های جدید سنسورها و نانو پروسسورهای چینی به مراتب از نمونه های روسی پیشرفته تر هستن که البته ریشه همه اینها پیشرفت واقعی در مواد شیمی فیزیک الکترونیک و...هست
  • ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    9 201
    گرچه چین با سرعت زیادی در حال پیشرفت در عرصه ی نظامی و هوافضاست و روسیه نیز به عنوان میراث دار شوروری هنوز هم یک قدرت بزرگ نظامی و تکنولوژیکی است و در سال های اخیر هم رشد خوبی داشته است اما باز هم برتری هوایی از ان امریکاست. چینی ها هنوز هم توانایی ساخت یک موتور توربوفن پیشرفته با پایداری بالا را ندارند و محتاج روس هایند و به علاوه هم چین و هم روسیه در بعد اویونیک و رادار هواپایه عقب تر از امریکا و حتی برخی همپیمانان امریکا هستند گرچه وضعیت روس ها از چینی ها بهتر است. واقعیتی که وجود دارد در عرصه ی جنگ هوایی چه در بخش با سرنشین و چه بی سرنشین هنوز هم امریکایی ها رتبه ی اول را در اختیار دارند و تجربه ی 8 سال دفاع مقدس نیز ثابت کرده است پرنده های غربی بر پرنده های شرقی برتری نسبی دارند.
  • احمد ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    1 4
    j20 دقیقا کپی اف 35 امریکاست (اف 35 در سطحی پایین تر و البته بسیار ارزانتر از اف 22 است) تجربه نشان داده در زمینه مهندسی معکوس بویژه در مورد تجهیزات بسیار پیشرفته ، به خوبی جنس اوریجینال نخواهد بود. فقط کافی است به برترین برند های چینی ( و نه برند های معتبری که در چین تولید می شوند ) نگاهی بیندازید!
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    2 4
    دیگه نوبره! شدی بوقچیه چین و روسیه؟ ای لعنت به هر سه تاشون چین و روسیه و آمریکاشون
  • مسی ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    4 0
    الکی میگه...
  • ناشناس ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    11 0
    به هيچ عنوان هيچ جنگده اي قابل مقايسه با رپتور اف ٢٢ امريكا نيست اينو همه دنيا ميدونن اصلا قابل مقايسه نيست ان شالله ماهم بتونيم از اينا بسازيم يروزي
  • ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    7 4
    بابا مشرق امریکا تو جنگ عراق از b2 استفاده کرده. تازه مطمئن باش اون موقع بهترین جنگنده امریکا نبوده. معمولا امریکا پنهان کارتر از روسیه ست. و همه چی رو علنی نمیکنه. من که تا حالا نديدم که آمریکا بگه یه موشک ازمایش کرده ولی روسیه و ایران قوطی کبریت بسازن هفته ای دو بار نشونش میدن
  • ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    6 5
    اون طوری هم که شما میگی نیست .تا حالا آمریکا با کدوم کشور وارد نبرد نظامی شده که از بعد تجهیزات باهم توازن داشته باشند؟ اون کشور هایی هم که با آمریکا جنگ کردند همگی از تجهیزات فرسوده روسی استفاده میکردند وگرنه نتیجه چیز دیگری بود
  • رضا ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    5 1
    امریکا تو نیروی هوایی بی رقیبه و روسها و چینی ها سالها باهاش فاصله دارند
  • ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    5 0
    پس ما چی تاکی فقط پراید تولید کنیم؟
  • علیا ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 3
    جنگ هشت ساله ایران؟ خب اون موقع معلوم بود که جنگنده های غربی بر شرقی برتری دارند در این مقاله هم جایی اشاره نشده که الانچین و روسیه میتونند در بعد هوایی با آمریکا مقابله کنند. بلکه این مقاله داره درباره ی آینده حرف میزنه. مثلا اف35 حداقل یک یا 2 سال دیگه تولید انبوه میشه و پاکفا و جی 20 هم همینطور اما 5 سال دیگه چطور؟ هر سه این جنگنده ها تعداد زیادی تولید شدند. مثلافرض بگیر از هرکدوم 300 تا. اونوقت چی؟ اون موقع هم برتری هوایی با آمریکا خواهد بود؟
  • عباس ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    5 0
    چین با این همه ابهتش هنوز نتونسته موتورش رو بسازه یعنی اینقدر سخته.
  • ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    اتفاقا چین به شدت روی موتور توربوفن سنگین متمرکز شده WS- 20 قراره تا چند سال دیگه در سطح وسیعی به صورت انبوه تولید بشه چین الان در میکرو و نانوالکترونیک به مراتب از روسیه قوی تر شده و رقیب اصلی اون هست این پیشرفت در رادارها و اویونیک جنگنده های نسل پنج هم خودشو نشون میده و قطعا فاصله ای که بین شوری و امریکا در جنگ 8 ساله ایران عراق بود بین چین و امریکا بسیار کمتره مریخ پیمای چین روی کره مال فرود آمده سومین کشوره که ایستگاه فضایی ن انسان به مدار پرتاب کرده تنها کشوری هست که متخصصین اعتقاد دارن در یک دهه دیگه روی کره ماه با این شیب رشد اقتصادی انسان فرو میاره بعد از امریکا
  • ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    تغییر استراتژی امریکا در آسیا و رفتن از خاورمیانه به شرق آسیا برای مقابله با تفوذ چین گویای همه چیزه...
  • علی 313 ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 6
    حضرت محمد صلوات الله علیه : اگر علم در ثریا باشد مردانی از پارس به ان دست پیدا خواهند کرد ...... امریکا دیگر زیر پای ماست درست است که در بعضی حوزه ها پیشرفته اند ولی ما هم در عرصه هایی اول هست در دنیا مثلا پر سرعت ترین قایقهای تندرو نظامی به ایران تعلق دارد برادران اینقدر خودمان رو دستکم نگیریم
  • علیرضا ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    آخرش این rq-170 از لحاظ تکنولوژیکی چقدر بالاست؟؟؟؟؟
  • ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    الان رقیب سوخو پک فا و سوخو 35 روسیه کدوم جنگنده غربی ؟؟
  • سروش ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    1 3
    البته ناشناس 00:34 این نکته رو هم فراموش نکنید که قدرت غرب در حال افول است و در تفکر غرب این افول آشکار است و طبق گفته کار شناس استرالیایی این سقوط در حال انجام است در این جهان دست بالای دست بسیار است مردم دیگر مناطق ننشسته اند تا این برتری همچنان تا ابد باقی بماند بالاخره رسها و چینی ها هم از جنگ ایران و عراق درسها و تجربه هایی رو هم آموخته اند و قطعا اونها بهتر از شما فرایند این جنگ رو مطالعه کرده اند همون طور که آلمانها نتیجه بمبهای شیمیایی ساخت خودشون رو که به رژیم بعث عراق دادند رو به خوبی و در حد اعلا مطالعه کردند
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    1 0
    دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نرفت دایما یکسان نباشد حال دوران غم مخور.
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 1
    دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نرفت دایما یکسان نباشد حال دوران غم مخور.
  • محمد 313 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 8
    خوبه بدونید سوخوی T50 پیشرفته ترین هواپیمای جنگنده جهانه حتی پیشرفته تر از F22 . اینو من نمیگم آمریکایی ها میگن.
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    1 0
    جنس چینی که اعتباری نداره مگه اون روسه خوب باشه. راستی قاهر رو نگفتین
  • سلامتی امام صلوات ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    4 1
    جناب مشرق کمی با دقت تیتر بزن اول بگم که این ها در نظر من هیچ ارزشی نداره کما اینکه در دفاع مقدس یک تنه و دست خالی جلوی دنیا ایستادیم پس منو متهم به غربزدگی و .. نکنید اما در مورد این محصولات فنی مشخصا روسیه در اویونیک از امریکا (حتی فرانسه) عقبتره و بخاطر مشکلات مالی متعدد نتونسته طرح های خودشو پیش ببره از اون جمله میشه به سیستم گلوناس و جی پی اس اشاره کرد یا حتی pakfa و ... از اون گذشته اف 22 سالها تجربه عملیاتی داره و این چیزی نیست که حتی با هزینه بشه بدست آورد روسیه در نسل 4++ فوق العاده بود و اونم بخاطر سیستم های تغییر بردار رانش پیشرانه های جنگنده هاش بود که اونم بخاطر فروپاشی شوروی و مشکلات خاص بوجود اومده عقب موند روسیه اگر میخواد تو این میدون حرکت خاصی بکنه باید بجای تحقیق روی نسل بعد روی دو نسل بعد کار کنه که شاید در 20 سال آینده بتونه برابری داشته باشه با امریکا البته خب چین هنوز در سطح روسیه هم نیست تا برسه به امریکا ولی ما امید داریم که فرزندان جمهوری اسلامی همه ی محدودیت هارو پشت سر بگذارند ، بمانند جنگ تحمیلی که همه امید هاشون در باره زمین گیری ج.ا.ا رو به یاس تبدیل کردیم بقول شهید جاوید تهرانی مقدم(نقل به مضمون): آنها در علم شامل هدایت تکوینی هستند اما ما شامل هدایت تشریعی نیز هستیم
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    1 0
    دوستان ضحبت از جنگنده هایی که هنوز به تولید نرسیده اند و مقایسه آن ها با هواپیمایی که چندین سال است وارد خدمت شده و می خواهند آنرا هم بازنشسته کرده و جایش را به اف-35 و عیزه بدهند و نتیجه گیری از این مقایسه فقط از مغز های ناپخته یا دروغ پرداز با هر منافعی امکان دارد پس خدا شفا بدهد. با این دروغ ها نمی توانید سر خود را کلاه بگذارید..استکبار جهانی واقعا قویست
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    2 0
    من فکر میکردم 5 Fتازه خودمان آذرخش و صاعقه همه را کنار زده.
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 2
    خود كارشناسان غزبي معتقدن در نبرد بين سوخو 35 و اف 22 حق شليك اول با سوخو 35 است حالا شما فرض كن تي 50 بياد. گذشت اونزمان كه شوروي از لحاظ اويونيك تحريم بود و عقب بود روسيه در چند سال اخير از غربيها جلوتر زده . از لحاظ ايروديناميك كه روسها به طور كامل حرف اول رو ميزنن مشكل شوروي همين بحث اويونيك بود كه اونم برطرف كردن. كافيه يه نگاه به سرنگوني اف 117 به وسيله سامانه قديمي سام -6 روسي بندازي تا به قدرت روسها در زمينه هوافضا پي ببري.
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      0 0
      ههههه سوخو 35 از تایفون هم ضعیف تره نه موشک دوربردی داره نه رادار ارایه فازی فعال
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    1 0
    پس هواپیمای ما چی شد؟
  • محسن ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    4 1
    هواپیمای وطنی که رونمایی شد به کجا رید
  • سعید ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    2 1
    امیدواریم شفق در سال های پیش رو عملیاتی شود.
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    5 1
    چرا عکس ماکتو نذاشتی یه خورده بخندیم
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    4 1
    ما که فقط تو کاره ماکت ساختنیم....
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    4 1
    چرا عکس ماکتو نذاشتی یه خورده بخندیم
  • حسین ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    2 1
    سنگ داوود نبی سپاه بزرگ جالوت را شکست داد اینقدر دلتونو به این موشک ها و هواپیما ها خوش نکنید.
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 1
    چین دنبال ساخت موتورهای توربوفن سنگین هست برای جنگنده بمب افکن های سنگین و بزرگ....وگرنه برای جت های سبک و نیمه سنگین مشکلی نداره
  • رضا ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    10 1
    اگه نصفی از جنگنده ی اف ۲۲ رو با نصفی از جنگنده ی تی ۵۰ کنار هم بزارین به راحتی متوجه میشین که تی ۵۰ به شدت کپی شده ی اف ۲۲ است. روزی بلوک شرق در قبال غرب به پیروزی میرسه که به جای کپی زدن بره دنبال نو اوری. باز هم دروذ به امریکا که اگه اف۱۴ هاش نبودن جنگ هوایی در دوران دفاع مقدسو باخته بودیم.
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    6 0
    مشرق بد بخت، لازم نیست برای مبارزه با آمریکا، نوکری روسیه رو بکنی.
  • پارسا ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    3 0
    آقای محمد 313 و ناشناس 9:56 خوب دقت کنید: اصلا فرض کنید روسیه و چین اینقدر پبشرفته شدند که آمریکا رو خوردند! چی بمن و تو میرسه؟! بخدا پرونده آمریکا از این دو کشور ملحد و کمونیست خیلی پاکتره امیدوارم سایت محترم مشرق چاپ کنه و امیدوارم که شما دو نفر و امثال شما کمی فکر کنید.
  • مورچه خوار ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    1 0
    سلام سوسیس...
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    البته برتری نظامی قایقهای پر سرعت در تعداد زیاد انهاست و اگر نه پر سرعت ترین قایقهای دنیا را انها خودشان دارند که اگر روی هر کدام انها تسلیحات نصب بشه میشن همین ولی اول باید ببینی تاکتیک و نقشه نظامی انها چیست ... مطمعنا بر ساخت قایق پر سرعت نمی باشد !
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    و تازه در این مقاله فرض را بر توقف امریکا بر تکنولوژی 5 سال پیش و حرکت روسیه و چین در 5 سال اینده گذاشتند . از کجا معلوم این جنگنده های اینده روسیه و چین باید با همین اف 22 و اف 35 مقایسه بشن ؟
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 1
    ماکت خودتی
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    2 1
    لعنت به آمریکا که صدام را بر علیه ما وارد جنگ کرد
  • سلام ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    ناشناس بدبخت کجای مطلب چیزی بود که شما گفتی خنگول
  • حسین ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    مشکل آمریکا اینه که تا در محاسباتش به برتری مطلق اطمینان نداشته باشد وارد نبرد نمیشود. البته در محاسبات اشتباه هم میکنه که میشه براش قوز بالا قوز. بنابراین در نبرد با امریکا کافیست بتوان برتری مطلق او را خدشه دار کرد تا پیروز باشی.
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    2 0
    چین اگه بخواد گردن آمریکا رو بشکونه فقط کافیه نفری یه چوب بده دست مردمش و بفرستشون جلو. جنگنده لازم نیست. جوجو آلبرت، آخر پاییز می بینمت!
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    تو آینه نگاه کن، اون وقت بخند.
  • ناشناس ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    1 0
    ما هم تانک60پیش رو بهینه میکنیم وهمه ی این هواپیماها رو پایین میاریم!!!
  • manamhamintor ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    marg bar amrika va amrika parast
  • رضا ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 3
    خاک تو سرت اونا اگه مث ما رو هم داشته باشن خودشون با دست خودشون نمی کوبنش ما ایرانی ها عادت داریم خودمون رو دست کم بگیریم تو خیال کن قاهر ماکته .... خیال کن تا روزش که غرشش گوشهای تو و امثال تو وطن فروش رو کر کنه
  • رضا ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    2 0
    تو خوبی !!!!!!!!! تا خیانت رو چه طور تعریف کنیم
  • رضا ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 6
    همین که شما آمریکا پرستا کاراتون درست شده واسه ما هم وقت واسه فکر کردن زیاده !!!!!!!
  • ناشناس ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    قاهر منظورته؟؟؟
  • ناشناس ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    1 0
    احتمالا احمدی نژاد با اون هواپیما پرواز کرد واونو به ونزوئلا برد
  • پيمان ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    1 0
    احمد جان اف 35 گرانترين جنگنده ي تاريخ است و البته بر خلاف گفته شما گرانتر از اف 22 هست اما با گفته شما كه اف 22 برتر از اف 35 مي باشد موافقم نكته مهم اينجاست كه اف 22 با ممنوعيت فروش از طرف آمريكا(سازنده ي اين جنگده) رو به روست
  • پيمان ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    وقعا اميدوارم سعيد جان
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    6 0
    اف35 ارزانتر از اف22 هست؟ قیمت های رسمی ارائه شده رو مطالعه کن متوجه میشی اف35 با ابعاد خیلی کوچکتر خیلی گرونتر از اف22 هست. توی تمام اخبار و مقاله ها از اف35 به عنوان گرانترین جنگنده ی تاریخ یاد میشه. اف22 بسیار قوی و کارآ هست. در حال حاضر تنها جنگنده ی واقعی نسل 5 اف22 هست و قویترین جنگنده هم هست. اما کاربرد های یک جنگنده ی کوچک اف35 با یک جنگنده با ابعاد بزرگ اف22 متفاوته بخاطر همینه که آمریکا به سمت ساخت چنین جنگنده ای رفته.
  • علی ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    در مقایسه کلی فعلا تکنولوژی روسی در زمینه ی جنگنده ها روی کاغذ از امریکا جلوتر است. جنگنده F37 اینرو ثابت میکنه. اما در میدان عمل خیلی از عوامل تاثیر میذارن تا یکی از دو طرف برنده بشن.. کاری که روسها میکنن بازدارنده تر است، کاری که امریکایی ها میکنن پرهزینه تر..
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    2 0
    فقط میتونیم با جنگ نامتقارن پیروز بشیم . وگرنه ما تا بیاییم اف22 تولید کنیم آمریکا اف 44 تولید میکنه بنابراین بهتره یه چیزی تولید کنیم که آمریکایی ها توش زیاد متبحر نباشن.
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 1
    اف 14 ها که در اصل غنیمت به حساب میومد. چن آمریکا برای منظور دیگه ای در اختیار ما قرار داده بود و یدالله فوق ایدیهم بود و باعث شد به منظور دیگه ای استفاده بشه. دقیقا همون آیه ی شریف اتفاق افتاد که مکرو مکر الله الله خیر الماکرین مکر اونها رو به این شکل به خودشون برگردوندیم و با ابزار خودشون درس بزرگی به خودشون دادیم
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    ناشناس |LEBANON|۱۲:۳۲ - حالت خوووووووووووبه
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    1 0
    کره شمالی الگو رووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    1 0
    یه نوعشه مبارزه با امپریالیسم با چماق کمونیسم
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    قبلشون رو به کرملینه، اجازه بدن میرن تو اوکراین هم واسه جهاد میرن
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    موتور های قایق ها مال کجاست؟ بدنشون مال کجاست؟
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    1 0
    دادنش به روسیه
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 1
    به فرودگاه مهراباد!
  • میثم ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    2 1
    واقعا آمریکا به خودش می بالد که همچون شما یی هستید که از نداشه اش ،داشته و از ضعفش ، قدرت و از کاهش،کوه می سازید!!! تا کی می خواهید به این در یوزگی خود ادامه دهید.
  • میثم ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    به کوری چشم دشمنان این ملت ما اول خدا را داریم ،بعد هم مردم فهیم و از جان گذشته را داریم و در مرحله سوم هم تجهیزاتی داریم که خواب از چشم دشمنان این نظام ربوده است .
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 1
    صنعت هواپیما سازی رزمی آمریکا دهها سال از رقیبانش جلوتر است چرا که آمریکا و ما ادریک ما آمریکا........................
  • میثم ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    غصه نخور این قدرت های ظاهری پوشالی هستند و باید به قدرت بالا تری ایمان داشت. ومتأسفانه این دیدگاهی که در بین دیپلمات های ما حاکم است همین دیدگاه شما است که در برابر دشمنان آن استقامت لازم را بخدج نمی دهند ودر مذاکرات کوتاه می آین واین از ضعف ایمان است .
  • احمد كايا ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    1 0
    مشرق،آمریکا از دهه 1980 میلادی به دنیال یک جنگنده پنهانکار برای برتری هوایی بود،اصلاح كنيد
  • میثم ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    شما شیطان پرستها هم بدانید که پوزه شیطان در این کشور به خاک مالیده شد ودیگر ببر بی دندان است و روسیه هم اگر بخواهد پایش را از گلیمش بیشتر دراز کند با او هم مانند شیطا ن رفتار می شود.
  • مجتبی ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 1
    قاهر رو بزاریم رو ناوی نیمیتسی که دارن میسازن بعد کنارش یه باور 373 بزاریم کولکسیون جوره جور میشه!!!!!!!!!! ولی خداییش خیلی از مسئولان دفاعی کشور ساده ترین اصول رونمایی از یک پروژه رو بلد نیستن و نتیجش این میشه که اون ور آبی ها (حتی پاکستانیها!!) به ما میخندن.... اون روز که قاهر رو رونمایی کردن گفتن این جنگنده واقعیه ولی روزهای بعد که فهمیدن تابلو شده مسئول پروژه رو عوض کردن و دیگه امروز حتی یه نیمچه خبر هم ازش نیست وخدا میدونه که بلایی که سر شفق اومد سر قاهر هم اومده یا نه؟؟؟؟؟ ولی امیدوارم این یدونه پروژه واقعی باشه و بزودی شاهد پروازش باشیم.
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 1
    جای تأسفه اینا برای پیشرفت چین و روسیه که هردوشون تمام قطعنامه های ضد ایرانی رو امضا کردند، دارن کف و هورا میکشند!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    شبیه تحلیل های صدا و سیما است که هر روز از فروپاشی اقتصاد غرب و .... میگه ولی نمیدونم چرا با اینکه در حال فرو پاشین نفت ما رو تحریم میکنن، آب از آّب تکون نمیخوره و هیچ اتفاقی نمیفته!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    هواپیمای ما ماکته نه موتور هواپیما میتونیم بسازیم نه بدنه، نه رادار. چند تا چیزو مونتاژ کردیم یه ماکتی درست کردیم گیر نده دیگه
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    علی آقا یکم زیادی به روسها تعصب نداری.. اونا خودشونم همچین ادعایی ندارن که تا 10-15 سال دیگه هم به آمریکا برسن
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    1 0
    البته فقط ماکت
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    صد سال گذشت.
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    1 0
    جنگنده قاهر 313 همون احتمالا جنگنده برادران چینی j20 نیست؟
  • رضا ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    تو مخ شما
  • رضا ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    هر وقت خودت توانستي يك ماكت براي كشور بسازي آنوقت بخند.... و تا قبل از آن موقع سكوت مطلق
  • رضا ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    پاكستاني ها غلط ميكنند بخندند آنها هر وقت توانستند بمباران كشور و مردمان خود توسط هواپيماهاي آمريكايي را متوقف كنند بخندند كشوري كه اختيار آسمان كشور خودش را ندارد .
  • ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    الان رقیب سوخو پک فا و سوخو 35 روسیه کدوم جنگنده غربی ؟؟
  • ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    الان رقیب سوخو پک فا و سوخو 35 روسیه کدوم جنگنده غربی ؟؟
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    تو بلدی شکل همونو رو ورق بکشی ؟؟؟؟؟؟؟ چقدر سواد داری ؟؟؟؟
  • ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    مشرقیا مالیخولیا دارن
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    شما هجمه های تبلیغاتی رو با تحلیل های رسمی یکی میدونی؟ بله. اونها باید در رسانه ها تحلیل هایی رو ارائه بدند که ما باور کنیم قاهر یک ماکت بوده و به جنگ روانی بپردازند. جنگ روانی اصولا مربوط به مردم عادی هست. اما بزرگان نظامی اونها میدونند چه اتفاقاتی در حال افتادن هست. من نمیگم اان قاهر میتونه با مقا اف35 یا اف22 رقابت کنه. شاید نتونه. اما این روند رو به رشد اون ها رو میترسونه. این که کل اروپا با اون سابقه و زیر ساخت جمع میشند تا بتونند یک جنگنده نسل 4+ بسازند و ایران به تنهایی در حال طراحی و ساخت یک جنگنده ی نسل 4 و یک جنگنده ی نسل 4++ و یا 5 هست. این نشون میدههرچند هنوز خیلی از اونها عقب تر هستیم اما ایران اسلامی با سرعتی خیره کننده در حال رشد هست.
  • اف 14 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    آخرش رو اگه مي خواهيد بدانيد اين است كه جنگنده هاي چرت و پرت روسي و چيني به گرد پاي جنگنده هاي آمريكايي (مثل اف 22 و اف 14) نخواهند رسيد
  • اف 14 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    آخرش رو اگه مي خواهيد بدانيد اين است كه جنگنده هاي چرت و پرت روسي و چيني به گرد پاي جنگنده هاي آمريكايي (مثل اف 22 و اف 14) نخواهند رسيد
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    ما دفع شر به شر می کنیم ، نه چون شما که آمریکا را مدینه فاضله خود می دانید ...
  • ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    اولا این شما هستید که اگه بذارن می رید اکراین ، دوما شما کور تشریف دارید و قطعنامه های آمریکا را نمی بینید ؟
  • ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    خوشحالی اربابت قدرتمنده ؟
  • ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    ناشناس : تحلیل های شما هم برگرفته از ماهواره هاست ...
  • ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    نه قرار ممد چخان رو ببرن بنیاد سوروس
  • واق واق ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    خیلی خوب ، یه استخون آمریکایی هم واسه تو کنار گذاشتن ..
  • ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    1 0
    می دونی صحرای طبس کجاست ؟
  • ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    آخرش اینه که بری کاسه لیسی کنی.
  • ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    خب مگه ما ماکتش رو نداریم ؟ پس چرا به اربابت نمی گی حمله کنه ؟ البته اونا سیلی محکمی در طبس خوردن ؟ یادته که کوچولو ؟
  • حجت ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    جناب. اونابرای اینکه از اون سر دنیا بیان این سر دنیا قایق بدردشون نمی خوره. دلیل استفاده ما از قایق اینه که چون محل درگیری نزدیکه ازش استفاده می کنیم وگرنه هم ناو و هم ناو هواپیمابر لازمه برامون
  • حجت ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    1 0
    پ ن پ. با شمشیر رفتیم جنگیدیم!! یه چی می گین برا خودتون.
  • ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    خاک بر سر خنگ کم حافظه امثال تویی کنند. ما 8 سال در برابر شرق و غرب عالم ایستادیم . از 17 کشور فقط اسیر جنگی داشتیم . چرا اینقدر بعضی ها گاو اند؟
  • شهروند ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    1 0
    این ها همش کار جاسوسی علمی چین هستش عزیز وم
  • امین ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    هر دو جنگنده کپی از طرح اف 22 هست روسیه از امریکا چین هم از روسیه دوستان جنگنده نسل پنجم فاکتورهایی داره روسیه البته اما چین با تاخیر به این پیشرفت میرسه تاریخ نبرد هوایی نشون داده جنگنده غربی بهتر از شرقی هست البته اف 22 سابقه عملیاتی و رزمی داره و اینها تازه دارن ازمایش میشن فاصله هست نباید انکار کرد قبول کنید و اماده نبرد باشید
  • ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    جز نسل 5 هست در حد F-22 و F-35
  • ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 1
    جمع کن بابا....10 تا پهپاد مثلا فوق پیشرفته امریکایی رو تا الآن خود ایران سرنگون کرده........امریکا یک جبابه که زیادی بزرگ شده
  • ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 1
    برو پای خلبانان امریکایی رو ببوس.......
  • ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    1 0
    اقا میبخشی من وقتی در مورد تسلیحات نظامی مطلب درج میشود تازه میفهمم چقدر کارشناس های بسیار بلند پایه علوم نظامی داریم ...........درست مثل مواقعی که ماشین ها تصادف میکنند که همه میشوند کارشناس راهنمائی رانندگی ...................اما راجب خیانت ........روسها به ما ظلم کردند اما در طی سی و پنج سال گذشته خصوصا جنایات آمریکائی ها بی مانند و بی مثل است .....................راستی چقدر برای این مملکت ارزش قائلی ؟ همین آمریکائی ها ی محبوب جنابعالی در ترور 17000 شهید ترور دست داشتند و دارند و یک مورد در کربلای 4 پیکر مطهر شهدا حاصل دادن اطلاعات اهواره ای و خیانتکاران منافق تحت حمایت آمریکای عزیزت بود ............شرق و غرب در حق ما ظلم کردند و جنایت
  • ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    2 0
    b2 بمب افکنه نه جنگنده
  • ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    مثلا اومدی از ایران تعریف کنی؟! اینهمه دستاورد بزرگو ول کردی چسبیدی به قایق تندرو!
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    1 0
    جواب به ناشناس 13:54 :چرا باید بدن به روسیه؟ شما هنوز اینو نمیدونی که ایران از نظر پهپادی از روسیه جلوتره؟
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    شفق پروژه شکست خورده هست. منتظرش نباش.
  • ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    این امریکا بود که در ایران کودتا کرد.
  • حسن ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    تو روح شما رضا چي
  • علي ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    اين نظرات براي گپ هاي زير كرسي و شب نشيني ها خوبه ولي در عمل پيروزي نهايتا از آن حزب اللهي هاست
  • سرباز گمنام ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    واقعا ما اگه بخواهیم از این تسلیحات بترسیم بهتر که بمیریم، برنده کسیه که با خدا باشه، سندش{هشت سال دفاع مقدس،حذب الله،طبس }و در ضمن پیشرفت های مارو دسته کم نگیرین. تمام
  • سرباز گمنام ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    واقعا ما اگه بخواهیم از این تسلیحات بترسیم بهتر که بمیریم، برنده کسیه که با خدا باشه، سندش{هشت سال دفاع مقدس،حذب الله،طبس }و در ضمن پیشرفت های مارو دسته کم نگیرین. تمام
  • محسن ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    شما به من بگو کدوم یک از این دولت های خارجی برای ایران کار مفیدی انجام دادند؟ هرکدوم یک جور از پشت خنجر زدند روسها با صنایع هسته ای چند ساله دارند مارا سر کار میزارن و آمریکا و انگلیس و فرانسه هم تکلیفشون معلومه. این آلمان این وسط چی می خواد من نمیدونم.
  • ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    یادت رفت شعار انقلاب رو نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی دوستان اینقدر خودباخته نباشند.
  • افشین تهران ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    باز این الچرت پیداش شد.توکه امریکا واسراییل پرستی بهتره درشو ببندی.اینجا ایرانه وما هم ایرانی و نه مثل تو جیره خور.
  • افشین تهران ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    انقدر سر این کشورهای بی پدرومادر با هم در نیفتید.سگ زرد برادر شغاله.دعا کنید که روز بروز تولیدات ایران عزیز بهتر بشه که انشااله میشه.صاعقه و اذرخش وصاعقه2وشفق و قاهر اینها هستند که مهمند و دعا کنید که خداوند به حرمت مقاومت مردم ایران هم که شده سازندگانشون رو در پناه خودش نگهداره و کمکشون کنه تا هر روز دل این ملت را شاد کنند.
  • کاوه آهنگر ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    ما هم در کنار پیشرفت ها اول ایمان به خدا داریم بعد تکنولوژی
  • گلپور ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    ماکت اونه
  • آرشیتکت ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    اون تو نبودی که سنگ رو پرتاب میکرد،بلکه این خدا بود که پرتاب میکرد.
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    آخی ارباب تو ضعیفه عیب نداره امثال تو روزی صد بار ارباب عوض میکنن
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    ناشناس قبلی تحلیل شما برگرفته از چیه؟؟ خجالت نکش بگو
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    1 0
    مرگ بر روسیه و روسیه پرست
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    کی این واق واقو باز کرد مگه نگفتم ببندینش دم در ....
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    همون جایی که شوروی هواپیما های آمریکارو زد...
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    اگه بره کاسه لیسی تو بیکار میشی که
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    pakfa به طور کامل پنهانکار نیست و ورودی های موتورش 4 برابر f22 می کند در ضمن امریکا در حال طراحی نسل ششم جنگده ها می باشد.
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    رقیب su 35 هواپیمای f15 سایلنت ایگل می باشد که دارای خاصیت نیمه پنهانکاری است و هواپیمای f22 خیلی پیشرفته تر از pakfa است.
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    شما اگه کمی اطلاعت نظامی داشتی می دونستی که جنگده ای به نام f37 وجود نداره.
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    1 0
    جنگنده های روسی در 3 جنگ اسراییل بااعراب جنگ عراق با ایران و امریکا و جنگ لیبی نشان دادند که به درد لای جرز می خورند .
  • امیر احمد اکبری اسبق از تبریز ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    اسباب بازیش هم نمیتونیم عزیز
  • عاشق هواپیما ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    2 0
    f22 قدرت منورش بیشتر و قدرتمند اما f35 قویتره
  • ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    مرگ بر آمریکا و روسیه و کاسه لیسان آمریکایی ...
  • ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    ناشناس : 12:41 این صدای واق واق کاسه لیسای آمریکایی بود ...
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    چقدر کارشناس نظامی تویه این سایت رفت و امد می کنن..........
  • علی ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    آمریکا چون پول زیادی خرج میکنه همیشه این برتری رو داره. ولی در عوض از نظر دفاع هوایی از روی زمین روسیه از آمریکا سرتر هست. قدرت امریکا در حال کم شدن هست(البته در مقایسه )
  • ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    صحرای طبس چه ربطی داره دو تا هلی کوپتر در اثر کمبود دید به هم خوردن به f22 چه ربطی داره.
  • محسن ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    آمريكا دشمنه... شك نكن. بقيم به فكر منافع خودشون...
  • محسن ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    ايراني ميتونه.... سال هاست با برادرم منتظريم تا آمريكا حمله كنه تا دهنشو سرويس كنيم... بايد قبول كنيم كه اونا فناوريشون هاي تك هستش ولي خب اين دليل نميشه دست رو دست بزايم... مهار كننده حمله به ما اسراييله و موشكامون!!!
  • ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    قیمت ها به نقل از ویکی پدیا : 150 میلیون دلار = F22 153 میلیون دلار = F35A 196 میلیون دلار = F35B 199 میلیون دلار = F35C 42 میلیون دلار = F117 737 میلیون دلار = B2 57 میلیون دلار = F18 18 میلیون دلار = F16 30 میلیون دلار = F15 38میلیون دلار = F14 2.4 میلیون دلار = F4 2.1 میلیون دلار = F5 65 میلیون دلار = SU35 100 میلیون دلار = T50
  • 313 ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    1 0
    قاهر افسانه است
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    ای نادان به تاریخ نیست... شما باید آمریکای فعلی را با روسیه فعلی مقایسه کنید... به خدا فهم این نکته خیلی سخت نیست چرا نمی فهمید؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مثللا آیا عراق فعلی مثلا قابل مقایسه با عراق صدام هست که روسیه فعلی را با روسیه 100 سال پیش مقایسه کنیم؟؟؟ این عقل بی صاحب را خدا به شما داده یک مقدار از اون استفاده کنید. دنیا که خراب نمیشود...
  • ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    حتی یک نفر روسیه پرست در ایران وجود ندارد . برخلاف آمریکا پرست که به تعداد گاوهای این مملکت موجود می باشند.... فهمین اینکه آمریکا دشمن ماست ولی روسیه دشمن نیست کار سختی نیست. مشکل این است که شما از حداقل عقل لازم هم برخوردار نیستید....
  • ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    0 0
    تو به جای مغزت طریق بی بی سی فرمان می گیری
  • سعید ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    1 0
    اشتباهی مثبت دادم،مرگ بر آمریکا و همه نوکران آن
  • سعید ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    0 0
    آقایان ناشناس ماکتی و صد ساله و آقای اکبری اگر ما ماکت داریم همه موشک های بالستیکمون هم اسباب بازیه؟؟ پس برای همین آمریکا به ما حمله نمی کنه؟؟،پس وقتی میگن موشک هاتون رو تحویل بدید میخوان اسباب بازیهامون رو بگیرن؟ اینقدر آمریکا رو بزرگ نکنید،آمریکا هیچ عددی نیست و به کوری آمریکا و تمامی کاسه لیساش ما می توانیم،الله اکبر
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    0 0
    به خودت و قیافه نحس اربابان آمریکاییت بخند بی وجود،منافق که بویی از غیرت و مردانگی نبردی و تمام کسانی که نظر اینو تایید کردن
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    1 0
    خاک بر سر همتون
  • ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    0 0
    ناشناس12:42 کسی که هواپیمای آمریکا رو زد خدا بود نه شوروی
  • هاتف ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    0 1
    دکترین دفاعی ایران با همه جا فرق میکنه!آمریکاییها بسیار ترسو هستند برید بخونید همین چند روز پیش یک جنگنده روسی بالای یه ناو آمریکایی تو دریای سیاه 19 دقیقه مانور داده 27 نفرشون استعفا دادن بقیه شونم تحت نظر روانپزشکن!!!!!!
  • آریوبرزن کبیر ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    0 0
    ساخت یک هواپیمای جنگنده نیاز به دانش فنی خیلی بالا و تجهیزات ساخت، مدرن داره الان ما ممکنه که دانش فنی بالائی داشته باشیم(بخاطر وجود جوانان نخبه مملکت مون) ولی هنوز فاقد تجهیزات پیشرفته برای ساخت هواپیما هستیم. بهترین روش میانبر زدن هست و مونتاژ. مثلا خرید موتورهای جت مدرن روسی (مثل RD-33 که موتور سوخو 27 و میگ 31 هست) و قرار دادن اون روی جنگنده هائی که خودمون طراحی میکنیم. در مورد تجهیزات الکترونیکی و ناوبری هم میتونیم از غولهای جهانی الکترونیک مثل ژاپن و کره جنوبی و ... که با ما روابط خوبی دارن کمک بگیریم. همون مسیری که خیلی از کشورهای جدیدالورد به صنعت هواپیماسازی (چین، برزیل، ایتالیا، اندونزی، اسپانیا ، اسرائیل و...) طی کردن انشاءالله در فاز بعد بریم سراغ ساخت درصدهای بیشتر هواپیما و سرانجام طراحی هواپیمای ملی اینجوری سریعتر امکان دسترسی به دانش هوانوردی رو پیدا خواهیم کرد
  • اف 14 ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    0 0
    عاشق هواپيما حالت خوبه!؟ اف 35 قويتر از اف 22 هست!!؟؟ عزيز دلم در حال حاضر اف 22 بهترين جنگنده ي جهان است
  • ابواب ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    0 0
    وطن فروش بی هویت
  • امیر ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    1 0
    فقط پراید
  • محمد ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    1 0
    نسبت f-22به بقيه هواپيما ها مثل نسبت سفينه فضايي به پرايده.
  • ناشناس ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    1 0
    جنگنده های آمریکایی ایران توان خودشونو در جنگ ایران و عراق در مقابل جنگنده های خیلی جدید تر روسی و فرانسوی به رخ همه جهان کشاندند و نشان دادند که خیلی برتر از بقیه می باشند.
  • شهرام ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    0 0
    (نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی )ما باید با اتکا به این شعار و جوانان خلاق وبا ایمان کشور خود را درهمه زمینه ها به پیش ببریم و یادمان نره چه امریکا روسیه چین و سایرکشورها همه به فکر منافع خودشان هستند و اگر بدانند ما پیشرفت نکردیم وچیزی برای گفتن نداریم نابودمون میکنند و میشیم مثل کشور عراق سوریه و وسایرکشورهای ضعیف
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    0 0
    نباید خودمون رو دست کم بگیریم. دنیا ما رو دست کم نگرفته و حواسش به ما هست ولی دوست داری کاری بکنه که خودمون از خودمون ناامید بشیم. دیگه حرف پیغمبر که دروغ نمیشه که گفته که ایرانی ها به علوم دست پیدا خواهند کرد حتی اگر در ثریا باشد.
  • ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    0 1
    امریکا هم با جاسوسی و دزدین مغرهای نازی ها و جهان سوم پیشرفت کرده جز اینه؟
  • ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    0 0
    استکبار جهانی تاریخ مصرفش گذشته
  • ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    0 0
    امریکا جرات نداره به سوریه و لبنان حمله کنه..این ابر قدرت فقط داخل فیلم های هالیودی و فیلم ها کلیپ ها و کتاب ها ابرقدرت شکست ناپذیره
  • ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    0 1
    محض اطلاع شما اتفاقا همان چند جنگنده میراژ فرانسوی چندتا تامکت ایران رو زدن با وجودی که خیلی کم بودن و عراقی ها اصلا آموزش ندیده بودن
  • مهندس ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    0 1
    F-22 برای امریکا شکست بود که با لغو امتیاز ادامه تولید انبوه اون توسط کنگره امریکا به دلیل هزینه بسیار بالا برای همیشه به تاریخ پیوست این جنگنده بسیار گران قیمت تا الان 3 سقوط داشته در دو مانور تاکتیکی جنگنده های یوروفایتر اروپا و سوخو35 روسیه در درگیری نزدیک هوایی شکست خورده و هنوز مشکل تامین اکسیژن خلبان آن با وجودی که دیگه تولید انبوه اون متوقف شده هنوز حل نشده!! هزینه تولید هر فروند F-22 حدود 300 میلیون دلاره یعنی به اندازه 5 تا J-20 چین......کاملا مشخصه در عمل و نه هالیود چه کسی باخته
  • ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    1 0
    F-22 دیگه تولید انبوهش لغو شده و قیمت نمونه فولش 300 میلیون دلاره
  • mostafa ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    0 0
    من دیروز یه نظر دادم برای این مطلب نظرم کو ؟چرا نگذاشتید ؟حرف بدی نبود که.
  • رضا ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    1 0
    باور کنید روسها خیانت کارند.این حرف من ربطی به تجهیزات بی کیفیت روسها نداره.اگه می تونستند دنیا رو به خاک و خون می کشیدند.از کافرین باید ترسید.
  • منم ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    1 0
    بچه ها دعوا نکنید، به همه می رسه! :|
  • علی ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    هواپیما های آمریکا از روسیه بهتره.ولی مرگ بر هر دوتا
  • حسین ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    0 0
    مشرق هر چی نظر میدم نمیزاری.....چته آخه؟
  • علی ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    0 0
    کشور یعنی امریکا وروسیه که برا صد سال بعد هم برنامه دارن ما هم اف5 امریکا رو کپی کردیم و میگیم تواناییش در حد اف18 هست تازه میخوایییم تکنولوژی 100 سال قبل اونارو اختراع کنیم
  • مهدی ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    ما امریکا را زیر پاهایمان له می کنیم واسرایل بداند واگر نمی داند بدانداگر غلتی از سوی اون ها رخ بیفتد جمهوری اسلامی اسراییل را با موشک های سجیل واشورا تلاویو وهیفا را با خاک یکسان می کند مرگ بر اسراییل مرگ منافق مرگ بر امریکا
  • مهدی ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    ما امریکا را زیر پاهایمان له می کنیم واسرایل بداند واگر نمی داند بدانداگر غلتی از سوی اون ها رخ بیفتد جمهوری اسلامی اسراییل را با موشک های سجیل واشورا تلاویو وهیفا را با خاک یکسان می کند مرگ بر اسراییل مرگ منافق مرگ بر امریکا
  • مهدی ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    ما امریکا را زیر پاهایمان له می کنیم واسرایل بداند واگر نمی داند بدانداگر غلتی از سوی اون ها رخ بیفتد جمهوری اسلامی اسراییل را با موشک های سجیل واشورا تلاویو وهیفا را با خاک یکسان می کند مرگ بر اسراییل مرگ منافق مرگ بر امریکا
  • hooman ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    یه جوری میگی میخواد 1000 فروند تولید کنه که انگار میخواد سیبزمینی رشد بدن مردِ ناحسابی الان نیروی هوایی آمریکا 185 فروند سوپر جنگنده برتری هوایی پنهانکار و رادارگریز نسل پنج F-22 Raptor (رپتور) داره با این همه سرمای ای که خرج کرده حالا روسیه با این وضع اقتصادیش میخواد 1000 تا تولید کنه ؟ تعداد کل جنگنده های عملیاتی نیروی دریایی آمریکا در حال حاضر (سال 2015) از مجموع تعداد کل جنگنده های عملیاتی نیروی هوایی و دریایی روسیه بیشتره . سپاه تفنگداران دریایی آمریکا زیر مجموعه نیروی دریایی این کشور حساب میشه. نیروی دریایی آمریکا دارای 1118 فروند جنگنده نسل 4، 4.5 و 5 است. درحالی که روسیه در مجموع 714 جنگنده عملیاتی داره که 684 فروند متعلق به نیروی هوایی و 30 فروند دیگر متعلق به نیروی دریایی روسیه هست و همگی نسل 4 و 4.5 هستند.
  • پوریا ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    1 0
    من نمیدونم چرا در زمینه تخصصی موضوع مورد بحث نظرات همه احساسی و یا متعصبانه است ؟ بدون در نظر داشتن دشمنی ایران و آ مریکا به موضوع وارد شوید ، حقیقت اینه که در تکنولوژی هواپیماهای جنگنده آمریکا با فاصله زیاد از روسیه و چین و حتی اروپا جلوتره و این ربطی به دشمنی ما با آمریکا نداره ، درسته که صنعت دفاعی ایران پیشرفتهای حیرت آوری داشته اما فاصله تکنولوژی هوایی آمریکا با سایر جهان ( نه تنها ایران ) بیشتر از اون چیزیه که دوستان فکر میکنن ، بهترین راه مبارزه با دشمن شناخت درست توانمندی های دشمنه نه رجز خوانی های بی فایده در فضای مجازی *
  • حسن ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    1 0
    همش احساسی فکر میکنیم. ....دشمنان مادرکفرشان متحد تراز مادرایمان نمان هستند.......آمریکا بما سلاح نمیده خیالتون راحت. ...روسیه باما بازی موش وگربه میکنه. ...چین هم بیکیفیت ترین چیزاشو میده. ....باید روی پای خودمان وایستیم. ...به تکنولوژی پایه وجوانان خودمان متکی باشیم. ......دل مردم خودمان رابا اختلاس وبی عدالتی نسوزانیم. تامردم مشارکت کنند
  • رزمنده ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    0 0
    دست بالا دست بسیاره. ....ٔ.ٔ..ٔ.....هر امپراط وووریو تمدنی زوالی دارد
  • مهدی ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    محض اطلاع هیچ تام کت ایرانی را عراقی ها در نبرد هوایی نتوانستند ساقط کنند. نمونه، در یک روز در خلیخ فارس یک تام کت 6 جنگده روس و فرانسوی عراق را ساقط کرد و خلبانش از رفسنجانی رئیس جمهور وقت مدال گرفت.
  • میناگلرو ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    جیییییییییغ حالا گذشته از غربی وشرقی زودی بگین کدومشون بهتره بابامون میخواد یه اسکادران واسه بچه هابگیره اه
  • قشقایی ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    F-22 از نظر تكنولوژی تو سطح بالایی قرار داره به نظرم یا این جنگنده رو جنگنده نسل ششم قرار داد یا باید سایر جنگنده های نسل پنجم را نسل چهارم شمرد چون امكانات این جنگنده با سایرین جنگنده نسل پنجم قابل مقایسه نیست مثلا هوای متور جت با تكنولوژی كه هیچ كشور دیگری از ان اگاهی ندارد سرد می شود و بعد خارج می شود ولی نمی توان از پرهزینه بودن ساخت نگاه داری آن چشم پوشی كرد
  • سائل ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    حالا کو تا جنگ اف 22 و پکفا رو ببینیم
  • ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
    0 0
    بازی با کلمات چیزی رو حل نمبکنه نیروی هوابی ما خیلی ضعیفه باید تقویت بشه بقیه حرف اضافیه
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    0 0
    بازی با کلمات چیزی رو حل نمبکنه نیروی هوابی ما خیلی ضعیفه باید تقویت بشه بقیه حرف اضافیه
  • مهرداد ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    2 0
    مشرق هر چقدر مقاله بنویسی تاثیری رو جنگنده اف22 و اف35 نداره اون از اون مقاله پر از اشکالت که اف 35 رو با سوخو 35 مقایسه کردی اینم از این یه بار وقت کردم مشکلات تی 50 رو هم برات می گم
  • سهراب ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    0 0
    باباولش کنیداسمان را زمین را دریابید که هیچکدوم پرایدندارند
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
    0 0
    امریکا می داند شانسی رد برابر تی 50 ندارد نه به لحاظ رادار و نه موشکهایش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس