پر افتخارترین تیم جهان پس از آنکه در فینال جام ملتهای اروپا 1976 در ضربات پنالتی به چکسلواکی باخت دیگر هیچ گاه در بازی هایی که در جام‌جهانی و جام ملت‌ها به این ضربات مرگبار کشیده شده بازنده از میدان خارج نشده و به همین دلیل به سلطان ضربات پنالتی مشهور شده است، برعکس سه شیرها که در این میدان همواره بازنده ای مطلق بوده اند.

ویژه نامه جام جهانی مشرق - بیستمین دوره جام جهانی فوتبال از 12 ژوئن 2014 (22 خرداد 93) در برزیل آغاز خواهد شد و 32 تیم راه یافته به این رقابت بسیار مهم، برگی دیگر از تاریخ پرماجرا و پرطرفدار توپ گرد را خواهند نوشت.

در ادامه سلسله گزارش‌های خود با نگاهی متفاوت به وقایع جام جهانی در ادوار مختلف نگاه کرده و با کمک از حروف الفبا به نتایج جالبی رسیده‌ایم و قصد داریم در بخش‌هایی جداگانه این وقایع را شرح دهیم به این صورت که به ترتیب از A تا Z که هر کدام حرف اول یک رویداد جالب یا اول اسم یک شخصیت هستند را به صورت تفصیلی تقدیم شما خواهیم کرد:

بخش اول (حرف A) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش دوم (حرف B) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش سوم (حرف C) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش چهارم (حرف D) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش پنجم (حرف E) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش ششم (حرف F) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش هفتم (حرف G) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش هشتم (حرف H) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش نهم (حرف I) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش دهم (حرف J) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش یازدهم (حرف K) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش دوازدهم (حرف L) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش سیزدهم (حرف M) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش چهاردهم (حرف N) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش پانزدهم (حرف O) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید

 بخش شانزدهم::

 Penalty

به گزارش مشرق، بالاترین سطح فوتبال را بدون شک در جام جهانی می توانیم ببینیم و این تورنمنت معتبر ویترینی از ستارگان مشهور و ستارگان گمنام دنیای فوتبال است که لحظات تلخ و شیرین را به نمایش می گذارند. با مرور تاریخ جام جهانی مشاهده می کنیم که برخی از همین ستارگان بزرگ مستطیل سبز موجبات حذف و شکست تیمشان را فراهم کرده اند؛ از پلاتینی بزرگ گرفته تا دونادونی و روبرتو باجو و ترزه گه و ....

بیننده ای که از بیرون به زمین چشم دوخته یا از جعبه جادویی مصاف تک به تک دو بازیکن در حساس ترین لحظات یک بازی را به نظاره می‌نشیند شاید در نگاه اول بازیکن پشت توپ را که قرار است از فاصله 11 متری به قفس توری با ابعاد 8 یارد در 8 فوت (7.34 در 2.44 سانتی متر) شلیک کند برنده این مصاف بداند اما گویی در آن لحظه دروازه طلسم شده و بازیکنان بزرگ و تکنیکی که در شرایط عادی از فاصله هایی دورتر و با مدافعانی بیشتر توپ را گل می کنند پنالتی را حتی خارج از چارچوب می زنند، پلاتینی بزرگ و روبرتو باجوی محبوب نمونه بارز این امر هستند، هرچند سهم دروازه بانانی که در این مصاف نابرابر برنده می شوند را نیز نباید نادیده گرفت، چرا که یک تنه تیم را از یک مرحله سخت به خوبی عبور می دهند و یا حتی قهرمان می کنند، گویکوچه‌آ و تافارل و حتی تونی شوماخر نمونه هایی از این دست هستند.

به گزارش مشرق، ضربات پنالتی در جام‌جهانی از سال 1966 تصویب شد با این حال تا 16 سال نیازی به ضربات پنالتی در جام‌جهانی وجود نداشت (چرا که در برخی جامها مرحله یک چهارم و نیمه نهایی به صورت گروهی برگزار شد و در برخی جام ها تیم برنده در وقتهای اضافه شناخته شد). پس از تصویب این قانون اولین بازی که در جام جهانی به ضربات پنالتی کشیده شد دیدار آلمان غربی و فرانسه در نیمه نهایی جام جهانی 1982 اسپانیا بود که با برتری ژرمن ها پایان یافت.

تا به حال 22 بازی در تاریخ جام‌جهانی به ضربات پنالتی رسیده و 23 تیم جام‌جهانی در این ضربات مرگبار سهیم بوده اند. آلمان با 4 برد در 4 بازی بهترین تیم جام‌‌جهانی در ضربات پنالتی بوده و انگلیس با 3 باخت در 3 بازی ضعیف‌ترین بوده است. جام های 1990 ایتالیا و 2006 آلمان با 4 بازی که به ضربات پنالتی کشیده رکورددار هستند. در تاریخ جام جهانی 2 فینال به ضربات پنالتی کشیده شده است؛ جام جهانی 1994 آمریکا و جام جهانی 2006 آلمان.

قربانیانِ مشهور مرگبارترین ضربات فوتبال + فیلم و تصاویر

آلمان، تیمی که در فینال جام ملت‌های اروپا 1976 به چکسلواکی در ضربات پنالتی باخت و دیگر هیچ‌گاه از این سال به بعد در ضربات پنالتی جام‌جهانی و جام ملت‌ها بازنده نشد.

به همین بهانه همه 23 بازی‌ تاریخ جام جهانی که به ضربات پنالتی کشیده شده را به ترتیب مرور می کنیم: (فیلم برخی از بازیهای مهم و دیدنی را نیز می توانید در زیر ببینید)

1: آلمان غربی 8 – فرانسه 7
(1982 در اسپانیا)
مرحله: نیمه‌نهایی
وقت قانونی: 1-1
وقت اضافه: 3-3
نتایج پنالتی‌ها: 5-4 (آلمان غربی)

قربانیانِ مشهور مرگبارترین ضربات فوتبال + فیلم و تصاویر

*در وقت اضافه ابتدا از آلمان غربی 3 – یک پیش افتاد. کارل هاینس رومنیگه به میدان آمد و با کلاوس فیشر دو گل برای آلمان زدند. بازی 3-3 شد. ماکسیم بوسیس و دیدیه سیکس برای فرانسه و اشتیلیکر برای آلمان پنالتی از دست دادند تا آلمان 8-7 برنده شود و به فینال برود، جایی که 3 – 1 به ایتالیا باخت و نایب قهرمان شد. دیدار فرانسه و آلمان یادآور وحشتناک ترین خطای تاریخ جام جهانی هم هست (اینجا)

فیلم ضربات پنالتی دیدار آلمان - فرانسه در جام جهانی 1982 را در زیر ببینید


2: فرانسه 5 – برزیل 3
(1986 در مکزیک)
مرحله: یک چهارم نهایی
وقت قانونی: 1-1
وقت اضافه: 1-1
نتایج پنالتی‌ها:‌4-2 (فرانسه)

قربانیانِ مشهور مرگبارترین ضربات فوتبال + فیلم و تصاویر

* برزیل در وقت قانونی یک پنالتی را توسط زیکوی بزرگ از دست داد و پلاتینی گل فرانسه در جریان بازی را از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند اما در پنالتی های پایان بازی کاپیتان تیم ملی فرانسه که اتفاقا این بازی در روز تولدش انجام می شد یک پنالتی حساس را از دست داد و خوش شانس بود که تیمش در پایان برنده شد. بازی برزیل - فرانسه تا آن زمان از نگاه کارشناسان زیباترین بازی جام جهانی بود. اگر این دیدار در فینال انجام می‌شد کسی تعجب نمی‌کرد. فرانسه خسته در نیمه نهایی 2 – 0 به آلمان غربی باخت و نتوانست فینالیست بازی‌ها باشد.

فیلم ضربات پنالتی دیدار برزیل - فرانسه در جام جهانی 1986 را در زیر ببینید

دانلود

3: آلمان غربی 4 – مکزیک 1
(1986 مکزیک)
مرحله: یک‌چهارم نهایی
وقت قانونی: 0 – 0
وقت اضافه: 0 – 0
نتایج پنالتی‌ها: 4 – 1(آلمان غربی)

قربانیانِ مشهور مرگبارترین ضربات فوتبال + فیلم و تصاویر

*مکزیک میزبان جام جهانی با سه برد و یک مساوی خودش را به مرحله یک‌چهارم نهایی جام رساند. آنها با نفراتی چون مانوئل نگره‌ته و هوگو سانچز تیم خوبی بودند. مکزیکی‌ها در ضربات پنالتی نتوانستند موفق شوند و در چهار ضربه‌ای که زدند با درخشش تونی شوماخر درون دروازه آلمان تنها یک گل به ثمر رساندند. آلمان در نیمه نهایی فرانسه را برد و به فینال رسید.


4: بلژیک 6 – اسپانیا 5
(1986 مکزیک)
مرحله: یک چهارم نهایی
وقت قانونی: 1 – 1
وقت اضافه: 1 – 1
نتایج پنالتی‌ها: 5 – 4 (بلژیک)

قربانیانِ مشهور مرگبارترین ضربات فوتبال + فیلم و تصاویر

*هر دو تیم در مرحله یک هشتم نهایی کولاک کرده و بهترین تیم‌های مرحله گروهی را شکست دادند. بلژیک 4-3 شوروی را برد. شوروی با دو برد، یک مساوی 9 گل زده و یک گل خورده عالی کار کرده بود و اسپانیا هم دانمارک را 5 – یک برده بود که در دور گروهی با سه برد، 9 گل زده و یک گل خورده رویایی عمل کرده بود. بلژیک با حذف ماتادورها در ضربات پنالتی در نیمه‌نهایی مغلوب آرژانتین شد و به دیدار رده‌بندی رفت.


5: جمهوری ایرلند 5 – رومانی 4
(1990 ایتالیا)
مرحله: یک هشتم نهایی
وقت قانونی: 0 – 0
وقت اضافه: 0 – 0
نتایج پنالتی‌ها: 5-4 (ایرلند)

قربانیانِ مشهور مرگبارترین ضربات فوتبال + فیلم و تصاویر

*عملکرد دو تیم در مرحله گروهی تقریبا برابر بود. رومانی، با پیروزی برابر شوروی، مساوی با آرژانتین و باخت با کامرون و ایرلند با تساوی برابر انگلیس، هلند و مصر، به مصاف هم رفتند. ایرلند با شکست رومانی تا یک چهارم نهایی صعود کرد و به مصاف ایتالیای میزبان رفت و به دنبال باخت به این حریف حذف شد.


6: آرژانتین 3 – یوگسلاوی 2
(1990 ایتالیا)
مرحله: یک‌چهارم نهایی
وقت قانونی: 0 – 0
وقت اضافه: 0 – 0
نتایج پنالتی‌ها: 3-2 (آرژانتین)
*آرژانتین که در بازی گذشته با نتیجه یک – صفر برزیل را شکست داده بود برابر یوگسلاوی تیم برتر نبود. مارادونا هم پنالتی از دست داد اما با درخشش گویکوچه‌آ دروازه‌بان آرژانتینی، آلبی سلسته برنده شد. آرژانتین در دیدار بعدی، ایتالیا را هم در دیدار نیمه‌نهایی در ضربات پنالتی شکست داد.

فیلم ضربات پنالتی دیدار آرژانتین - یوگوسلاوی در جام جهانی 1990 را در زیر ببینید

دانلود

**مشرق: اما این بازی یک اتفاق جالب در دل خود داشت: شرط بندی دیه گو مارادونا با دراگان ایوکویچ، دروازه بان تیم ملی یوگوسلاوی، در جام جهانی 1990 از حوادث جالب آن جام بود که شاید اکنون از خاطر خیلی ها رخت بر بسته باشد.

قصه از این قرار بود که در مرحله یک چهارم نهایی جام 90، تیم های آرژانتین و یوگوسلاوی به مصاف هم رفتند و دو تیم پس از 120 دقیقه تلاش به نتیجه تساوی صفر بر صفر رضایت دادند و کارشان به ضربات پنالتی کشیده شد. در ضربات پنالتی، ایوکویچ ضربه مارادونا را مهار کرد. پنالتی مارادونا سومین پنالتی آرژانتینی ها بود که به راحتی در سینه دروازه بان یوگوسلاوی نشست.

کاپیتان تیم ملی آرژانتین  پیش از آنکه ضربات پنالتی شروع شود، با دروازه بان یوگوسلاوی سر صد دلار شرط بسته بود که ضربه پنالتی اش حتماً گل خواهد شد. جالب اینکه مارادونا پیش از آن هم چنین شرطی را به دراگان ایوکویچ باخته بود.

مارادونا بعد از اتمام ضربات پنالتی، به یکی از دوستانش گفت: " تقصیر خودم است. من هرگز نمی بایست با دراگام ایوکویچ شرط می بستم. برایم بدشانسی آورد. بار قبل هم در یکی از بازی های اروپایی بین ناپل و اسپورتینگ لیسبون که کار به پنالتی کشیده بود، ایوکویچ به من گفت: 100 دلار شرط می بندم که توپت را بگیرم. و من شرط را باختم. روی پیشانی ام نوشته شده بود که امروز هم او توپم را خواهد گرفت! "

مارادونا زننده سومین ضربه پنالتی آرژانتین بود. بعد از هدر رفتن پنالتی او، بوی باخت تیم ملی آرژانتین به مشام می رسید ولی درخشش گویکوچه آ دروازه بان افسانه ای آرژانتین، مانع از حذف شدن آرژانتینی ها از جام جهانی شد.

گویکوچه آ دو پنالتی آخر یوگوسلاوها را گرفت و مارادونا علیرغم اینکه شرط را به ایوکویچ باخته بود، بازی را برد. گویکوچه آ بعدها تعریف کرد که وقتی آخرین ضربه یوگوسلاوها را مهار کردم و بازی را بردیم، در شلوغی و همهمه ورزشگاه و شادی هم تیمی هایم، فقط صدای مارادونا به گوشم می رسید که فریاد می زد: پسر تو معرکه ای!


7: آرژانتین 5 – ایتالیا 4
(1990 ایتالیا)
مرحله: نیمه‌نهایی
وقت قانونی: 1 – 1
وقت اضافه: 1 – 1
نتایج پنالتی‌ها: 4-3 (آرژانتین)

قربانیانِ مشهور مرگبارترین ضربات فوتبال + فیلم و تصاویر
خوشحالی گوئیکوچه آ و حسرت روبرتو دونادونی مقابل دیدگان هزاران ایتالیایی - جام جهانی 1990 ایتالیا

*ایتالیای میزبان تا مرحله نیمه‌نهایی حتی یک گل هم برابر حریفان خود دریافت نکرده و در پنج بازی هفت گل زده داشت ابتدا توسط سالواتوره اسکیلاچی اقای گل آن دوره از مسابقات به آرژانتین گل زد. در ورزشگاه نفرین شده سن‌پائولوی ناپل، آرژانتین توسط کلودیو کانیگیا در نیمه دوم گل مساوی را زد و سپس دو پنالتی از دست رفته ایتالیا توسط دونادونی و سرنا، آرژانتین را به فینال فرستاد. آرژانتین در فینال تاریخی و بحث برانگیز برابر تیم ملی فوتبال آلمان غربی با نتیجه یک – صفر شکست خورد، جالب انجاست که تک گل آلمان را برمه از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند.

فیلم ضربات پنالتی دیدار ایتالیا - آرژانتین در جام جهانی 1990 را در زیر ببینید


8: آلمان 5 – انگلیس 4
(1990 ایتالیا)
مرحله: نیمه نهایی
وقت قانونی: 1 – 1
وقت اضافه: 1 – 1
نتایج پنالتی‌ها:‌4-3 (آلمان غربی)

قربانیانِ مشهور مرگبارترین ضربات فوتبال + فیلم و تصاویر
انگلیس تاکنون 3 بار در جام جهانی کارش به ضربات پنالتی کشیده و هر سه بازی را واگذار کرده است تا ناکام ترین تیم در این زمینه لقب بگیرد. این صحنه مربوط به آغاز باختهای سریالی آنها در ضربات پنالتی در جام جهانی است؛ جام جهانی 1990 - مرحله نیمه نهایی مقابل آلمان

*آلمان تا رسیدن به نیمه نهایی در پنج دیدار 4 برد و یک مساوی داشت. آلمان‌ها، تیم‌های یوگسلاوی، امارات، چکسلواکی و هلند قدرتمند را بردند و در نیمه نهایی به‌رغم برتری در جریان بازی برابر انگلیس، حریف را در ضربات پنالتی شکست داده و به فینال رسیدند. استوارت پیرس و کریس وادل پنالتی های خود را گل نکردند. این جام جهانی تنها جامی بود که فینالیست های ان با ضربات پنالتی مشخص شدند.


9: بلغارستان 5 – مکزیک 3
(1994 آمریکا)
مرحله: یک هشتم نهایی
وقت قانونی: 1 – 1
وقت اضافه: 1 – 1
ضربات پنالتی:‌4-2 (بلغارستان)

*بلغارستان که جام‌جهانی 94 را با شکست 3-0 از نیجریه شروع کرده بود در ادامه کار آرژانتین و یونان را برد و سپس در یک هشتم نهایی در ضربات پنالتی مکزیک را شکست داد. بلغارها که در مسابقات مقدماتی جام جهانی در اروپا در یک بازی دراماتیک و در دقایق پایانی فرانسه را هم حذف کرده بودند در یک‌چهارم نهایی آلمان قهرمان دوره پیش را بردند و به عنوان یک تیم شگفتی ساز به نیمه‌نهایی رسیدند اما در نهایت با شکست برابر ایتالیا و سوئد چهارم شدند.


10: سوئد 7 – رومانی 6
(1994 آمریکا)
مرحله: یک‌چهارم نهایی
وقت قانونی: 1 – 1
وقت اضافه: 2-2
ضربات پنالتی: 5-4 (سوئد)

قربانیانِ مشهور مرگبارترین ضربات فوتبال + فیلم و تصاویر

*تیم ملی فوتبال سوئد که در جام‌جهانی 1958 به فینال رسیده بودند توانستند بعد از 36 سال با پیروزی برابر رومانی باز هم به نیمه‌نهایی برسد. در نیمه نهایی، سوئد به برزیل باخت و در دیدار رده‌بندی با پیروزی عالی 4 – صفر برابر تیم ملی فوتبال بلغارستان به مقام سوم رسیدند.


11: برزیل 3 – ایتالیا 2
(1994 آمریکا)
مرحله: فینال
وقت قانونی: 0 – 0
وقت اضافه: 0 – 0
ضربات پنالتی: برزیل 3 – ایتالیا 2

قربانیانِ مشهور مرگبارترین ضربات فوتبال + فیلم و تصاویر
صحنه ای ماندگار در تاریخ جام جهانی؛ ناراحتی روبرتو باجو و خوشحالی برزیلی ها

*اولین دیدار جام جهانی که قهرمان با ضربات پنالتی مشخص شد؛ برزیل و ایتالیا برای دومین بار در فینال جام‌جهانی حریف هم شدند. قبلا آلمان و آرژانتین هم دو بار روبه‌روی هم به فینال رسیده بودند. برزیل با یک بازی منطقی همه تیم‌ها را برد و در فینال برابر تیم پرمصدوم ایتالیا بازی پایاپایی انجام داد و در ضربات پنالتی حریف را برد. در این ضربات از 9 پنالتی زده شده 4 پنالتی گل نشد که 3 تای آنها سهم ایتالیا بود؛ ضربات فرانکو باره سی و روبرتو باجو دو بازیکن بزرگ ایتالیا که به بیرون زده شدند از صحنه های ماندگار تاریخ جام جهانی به شمار می روند. محمد فنایی کمک داور پیشکسوت ایران نیز در این دیدار حضور داشت.

فیلم ضربات پنالتی دیدار خاطره انگیز برزیل - ایتالیا در فینال جام جهانی 1990 را در زیر ببینید

دانلود

12: آرژانتین 6 – انگلیس 5
(1998 فرانسه)
مرحله: یک هشتم نهایی
وقت قانونی: 1 – 1
وقت اضافه: 2 – 2
ضربات پنالتی: 4-2 (آرژانتین)

قربانیانِ مشهور مرگبارترین ضربات فوتبال + فیلم و تصاویر

*آرژانتین که در دیدارهای گروهی صاحب سه برد شده بود در جام 98 سال بسیار خوبی داشتند. آنها شایسته برد هم بودند و در دیداری که همه آن دیدار را با گل زیبای مایکل اوون جوان و اخراج بچگانه دیوید بکام با هنرنمایی دیوید سیمئونه به یاد دارند آلبی سلسته در ضربات پنالتی سه شیرها را حذف کرد، اما در مرحله یک‌چهارم نهایی به دنبال شکست 2 – 1 برابر تیم ملی فوتبال هلند نتوانستند برای دومین دوره متوالی به نیمه‌نهایی برسند.

فیلم خلاصه بازی و ضربات پنالتی دیدار آرزانتین - انگلیس در جام جهانی 1998 را در زیر ببینید

دانلود

13: فرانسه 4 – ایتالیا 3
(1998 فرانسه)
مرحله: یک چهارم نهایی
وقت قانونی: 0 – 0
وقت اضافه: 0 – 0
ضربات پنالتی: 4-3 (فرانسه)

*تیم ملی فرانسه هیچ تیمی را سخت‌تر از ایتالیا در جام 98 پیش روی خود ندید. عربستان، دانمارک، آفریقای جنوبی، پاراگوئه و کرواسی در کنار برزیل که در فینال 3-صفر به فرانسه باخت همه مغلوبان فرانسه بودند فقط کار ایتالیا بود که به ضربات پنالتی کشیده شد و با هدر رفتن پنالتی لوئیجی دی بیاجیو فینالیست دوره قبل جام جهانی از دور مسابقات کنار رفت.


14: برزیل 5 – هلند 3
(1998 فرانسه)
مرحله: نیمه‌نهایی
وقت قانونی: 1 – 1
وقت اضافه: 1 – 1
نتایج پنالتی‌ها: 4-2 (برزیل)

قربانیانِ مشهور مرگبارترین ضربات فوتبال + فیلم و تصاویر

*به‌رغم آنکه برزیل در جام‌ 98 تیم پرستاره‌ای بود با این حال طی طریق این تیم تا فینال چندان قوی نبود. آنها برابر نروژ در دور گروهی 2- یک باختند. در نیمه‌نهایی در ضربات پنالتی با درخشش کلودیو تافارل 4-2 برابر هلند برنده شدند و در فینال هم 3-صفر مغلوب فرانسه شدند تا فقط در چهار بازی برنده باشند.


15: اسپانیا 6 – ایرلند 4
(2002 کره – ژاپن)
مرحله: یک هشتم نهایی
وقت قانونی: 1 – 1
وقت اضافه: 1 – 1
نتایج پنالتی‌ها:‌5-3 (اسپانیا)

*تیم ملی اسپانیا در جام 2002 عملکرد شایسته‌ای داشت اما این تیم بسیار خوب که سه برد در دور گروهی داشت بعد از پیروزی در ضربات پنالتی برابر ایرلند در دور یک چهارم نهایی در ضربات پنالتی مغلوب کره‌جنوبی شدند. اسپانیا با سه برد و دو مساوی در مسابقات جام‌جهانی 2002 از رقابت‌ها حذف شد که در تاریخ این مسابقات اتفاق عجیبی بود.


16: کره‌جنوبی 5 – اسپانیا 3
(2002 کره – ژاپن)
مرحله: یک‌چهارم نهایی
وقت قانونی: 0 – 0
وقت اضافه: 0 – 0
نتایج پنالتی‌ها:‌5-3 (کره جنوبی)

قربانیانِ مشهور مرگبارترین ضربات فوتبال + فیلم و تصاویر

*تیم‌ملی فوتبال اسپانیا همانطور که تیم‌ملی ایرلند را در دور قبل شکست داد در این دور با همان حساب 5-3 در ضربات پنالتی برابر تیم‌ ملی‌ کره جنوبی شکست خورد. اسپانیا در وقت‌های قانونی و اضافی این مسابقه دو گل سالم به ثمر رساند که داور هر دو گل را مردود اعلام کرد. به عقیده برخی کره جنوبی به دلیل میزبانی لطف داوری مقابل ایتالیا و اسپانیا شامل حالش شد و به نیمه نهایی رسید.


17: اوکراین 3 – سوییس 0
(2006 آلمان)
مرحله: یک‌هشتم نهایی
وقت قانونی: 0 – 0
وقت اضافه: 0 – 0
نتایج پنالتی‌ها: 3 – 0(اوکراین)
*تیم ملی فوتبال اوکراین – اولین تیم صعود کننده به جام‌جهانی 2006 آلمان، در دیدار برابر سوییس توانست 3-صفر برنده شود. این در حالی بود که سوییس در دور مقدماتی در گروه فرانسه صدرنشین شده بود. سوییس هم بدون شکست و گل خورده از مسابقات جام‌جهانی بیرون آمد. اوکراین هم 3-0 به ایتالیای قهرمان باخت و حذف شد.


18: آلمان 5 – آرژانتین 3
(جام‌جهانی 2006 آلمان)
مرحله: یک‌چهارم نهایی
وقت قانونی: 1 – 1
وقت اضافه: 1 – 1
در ضربات پنالتی: آلمان 4 – آرژانتین2
*دوئل آلمان – آرژانتین از جام جهانی 1986 به بعد بسیار قابل توجه و به یادماندنی بوده است. پس از دو فینال به یادماندنی 86 و 90 که هر کدام یک قهرمانی دشت کردند، در جام‌جهانی 2006 به میزبانی آلمان، تیم ملی آرژانتین بازی سزاوارانه‌ای از خود به نمایش گذاشت ولی در نهایت در ضربات پنالتی با درخشش ینس‌لمان به تیم‌ملی آلمان باخت. البته 4 سال بعد آلمان با پیروزی تحقیر آمیز 4-0 تیم مارداونا در مرحله یک چهارم نهایی حرفی برای گفتن باقی نگذاشت.

فیلم خلاصه دیدار و ضربات پنالتی دیدار آلمان - آرژانتین در جام جهانی 2006 را در زیر ببینید

دانلود

19: پرتغال 3 – انگلیس 1
(جام‌جهانی 2006 آلمان)
مرحله: یک چهارم نهایی
وقت قانونی: 0 – 0
وقت اضافه: 0 – 0
در ضربات پنالتی: پرتغال 3 – انگلیس 1

قربانیانِ مشهور مرگبارترین ضربات فوتبال + فیلم و تصاویر

*پرتغال و انگلیس که قبلا در جام‌جهانی 1966 و 1986 روبه‌روی هم ایستاده بودند در جام 2006 هم به مصاف هم رفتند. انگلیس که در دیدارهای قبل خوب کار کرده بود در این بازی ضعیف عمل کرد و در حالی که می‌توانست برنده دیدار در وقت قانونی باشد در ضربات پنالتی 3-1 مغلوب شد تا با ثبت سومین شکست در ضربات پنالتی در تاریخ جام جهانی رکورددار شود.


20: ایتالیا 6 – فرانسه 5
(جام‌جهانی 2006 آلمان)
مرحله:‌ فینال
وقت قانونی: 1 – 1
وقت اضافه: 1 – 1
در ضربات پنالتی: ایتالیا 5 – فرانسه 4

قربانیانِ مشهور مرگبارترین ضربات فوتبال + فیلم و تصاویر

*گویی مقدر بود ایتالیا برنده جام‌جهانی شود. آنها که در فینال 12 سال قبل به برزیل باخته بودند (در پنالتی) فینال 2006 را بردند تا با تقدیر هم بی‌حساب شوند. ضربه سر زیدان به سینه ماتراتزی و اخراج از زمین بازی در آخرین دیدار ملی وی و پنالتی خراب کردن ترزه‌گه از مهم‌ترین حوادث فینال جام‌جهانی 2006 بود.

فیلم خلاصه دیدار و ضربات پنالتی دیدار خاطره انگیز فرانسه - ایتالیا در فینال جام جهانی 2006 را در زیر ببینید

دانلود

21: ژاپن 3 – پاراگوئه 5
(جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی)
مرحله: یک هشتم نهایی
وقت قانونی: 0 – 0
وقت اضافه: 0 – 0
در ضربات پنالتی: ژاپن 3 – پاراگوئه 5
*ژاپن که در مرحله گروهی پرفروغ ظاهر شده بود و با پیروزی برابر دانمارک و کامرون و شکست 1-0 برابر هلند به عنوان تیم دوم صعود کرده بود به مصاف پاراگوئه ای رفت که با 5 امتیاز یعنی یک امتیاز کمتر از چشم بادامی ها به عنوان صدرنشین گروه خود صعود کرده بود. دو تیم پس از ماراتن 120 دقیقه ای بدون گل به ضربات مرگبار پنالتی پا نهادند که در این قسمت مردان سرزمین آفتاب تابان با هدر دادن یک پنالتی با جام وداع کردند. پاراگوئه در مرحله بعد 1-0 به اسپانیا که قهرمان جام هم شد باخت و حذف شد.


22: اروگوئه 5 – غنا 3
(جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی)
مرحله:‌ یک چهارم نهایی
وقت قانونی: 1 – 1
وقت اضافه: 1 – 1
در ضربات پنالتی: اروگوئه 4 – غنا 2
*در این جام که برای نخستین بار در قاره آفریقا برگزار می شد می توانستیم شاهد یک شگفتی بزرگ باشیم و آن هم حضور یک تیم آفریقایی در جمع 4 تیم برتر جام جهانی بود. غنای شگفتی ساز که تا جمع 8 تیم رسیده بود تا رسیدن به نیمه نهایی چند ثانیه فاصله داشت اما در عین ناباوری حذف شد!

قربانیانِ مشهور مرگبارترین ضربات فوتبال + فیلم و تصاویر

ماراتن فوتبال بین تیم های غنا و اروگوئه یکی از خاطره انگیزترین دیدارهای جام نوزدهم را رقم زد. در آخرین دیدار از مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، تیم اروگوئه در حالی در ضربات پنالتی به برتری رسید که غنا در دقیقه 120 فرصتی طلایی برای پیروزی داشت. لوئیس سوارز دقیقه 120 توپی را که مستقیم وارد دروازه می شد به شکل یک هندبالیست از روی خط برگرداند و از زمین اخراج شد اما جیان آساموا نتوانست ضربه پنالتی را به گل تبدیل کند و اروگوئه در ضربات پنالتی 5-3 به برتری رسید تا تیم های آفریقایی برای حضور در جمع 4 تیم پایانی حداقل 4 سال دیگر منتظر بمانند. اروگوئه با شکست برابر هلند به رده بندی رفت و آنجا هم به آلمان باخت و چهارم شد.

فیلم خلاصه دیدار و ضربات پنالتی دیدار زیبای غنا - اروگوئه در جام جهانی 2010 را در زیر ببینید

دانلود


**شما مخاطبان عزیز هم اگر مطلبی اضافه بر گزارش فوق به ذهنتان می رسد می توانید در بخش نظرات بیان کنید. لازم به ذکر است فقط نظرات مرتبط با گزارش نمایش داده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    2 0
    خیلی خوب بود. رفتم به خاطرات جام جهانی 90. واقعا بهترین جام جهانی بود برا هم سن و سالای من. مشرق خیلی عالیه گزارشات
  • منوجانی ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    1 0
    داغ باجو را تازه کردید انشب تاصبح گریه کردم
  • ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    1 0
    مطالب وعکس ها خیلی خوب بود تشکر میکنم
  • ناشناس ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    4 0
    جام جهاني 90 حق آلمان نبود چون داور به راحتي آرژانتين ومارادونا را حذف كرد ونامرد ترين داور روي زمين بود چون ايتالياها انتخابش كرده بودند و رشوه گرفته بود چون داور و آلماني ها همه از مارادونا مي ترسيدند .
  • ناشناس ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    1 0
    داور و ايتاليايها و آلمانيها حق مارادونا را درجام جهاني 90 به راحتي خوردن حق ماردونا بود كه قهرمان جام جهاني 90 بشود چون از همه آنها برتر وبالاتر بود درتمام تاريخ فوتبال ، فوتباليسيتي نظير مارادونا نبوده و نخواهد بود و ديگر متولد نخواهد شد .آن حركات ، آن تكنيكها و آن چيپ هاي عالي كه دروازه هاي را مي گشود و آن همه هنرنمايي در فوتبال .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس