کد خبر 298856
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۹

پررنگ کردن نقش اقلیت‌های مذهبی در آزادسازی مرزبانان در حالی فرضیه «حمایت از اقلیت‌ها با اهداف سیاسی‌» را تقویت می‌کند که این سیاست غیرمتوازن بر امنیت‌ ملی کشورمان نیز سایه افکنده است.

به گزارش مشرق، 17بهمن‌ماه امسال 5 نفر از مرزبانان ایرانی در منطقه جکیگور در شرق ایران ربوده شدند که گروه موسوم به «جنبش جیش العدل»  روز شنبه 19 بهمن ماه با انتشار تصاویری در توییتر خود مسولیت ربودن این پنج مرزبان ایرانی را بر عهده گرفت. 

 

پشت‌پرده شکل‌گیری گروهک جیش‌العدل

با دستگیری و اعدام عبدالمالک ریگی توسط وزارت اطلاعات ایران فعالیت گروهک تروریستی «جند الشیطان» خاموش شد؛ اما سازمان‌های امنیتی و جاسوسی جهان مانند CIA، موساد و غیره دست از ایران برنداشته و توطئه‌ای جدید برای جمهوری اسلامی ایران طراحی کردند.

 

آنان با ایجاد گروهک تروریستی دیگری بنام «سازمان جیش العدل»، تلاش می‌کنند گروهک تروریستی جدیدی در قد و قامت «جند الشیطان» وارد صحنه کنند و رهبر گروهک تروریستی «سازمان جیش العدل» فردی بنام صلاح الدین فاروقی و یک گروه تروریستی تندروی سلفی‌مذهب است.

این گروه بعد از نابودی جندالشیطان، با سازمان‌دهی تشکیلاتی‌تر برخی از اعضای آن، شروع به فعالیت و اعلام موجودیت کرد که تاکنون مسئولیت چند قتل و ترور در نواحی شرقی استان سیستان و بلوچستان را بر عهده گرفته است.

گروهک جیش العدل، با آموزه‌های سلفی و باورهای وهابی خود از جمله حامیان سلفی‌های معارض در جنگ سوریه است و یکی از دلایل اقدامات تروریستی خود علیه جمهوری اسلامی را حمایت از تکفیری‌های سوری و تروریستهای معارض دولت سوریه اعلام کرده است.

اقدام های تروریستی

اعضای این گروه در تاریخ 3 آبان 1392 اقدام به حملهٔ غافلگیرکننده به یک گشت مرزبانی در منطقه سراوان کردند که در پی این کمین 14 نفر از اعضای پلیس مرزبانی ایران کشته شدند و 7 تن دیگر نیز مجروح گشتند.

مهاجمان پس از حمله از مرز ایران و پاکستان عبور کرده و در کشور پاکستان مخفی شدند. از میان 14 پلیس مرزبان ایرانی، 12 نفر سرباز وظیفه و 2 نفر از پرسنل کادر نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بودند.

واکنش اهل سنت به اقدامات تروریستی جیش‌العدل

در حالی که این گروه خود را حامی اهل سنت می‌دانند اما بسیاری از اهل تسنن به اقدامات تروریستی آنها معترض هستند.

بر همین اساس عابد فتاحی، رئیس فراکسیون اهل سنت وقت مجلس شورای اسلامی، به این اقدام جیش‌العدل در ربودن مرزبانان ایرانی واکنش نشان داده و اظهار کرد: «جیش‌العدل نه تنها اهل سنت بلکه مسلمان هم نیستند. ما نمایندگان اهل سنت از نیروهای مسلح می‌خواهیم گروهک تروریستی جیش‌العدل را حتی در خاک کشور همسایه پاکستان سرکوب و از بین ببرد. این گونه گروه‌ها که با اقدامات خود به دنبال تفرقه میان شیعه و سنی هستند، مسلمان نیستند.»

عبدالمالک ریگی که بود؟

به گزارش فارس، در تاریخ 4/12/88 روابط عمومی وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:‌ رهبر گروهک تروریستی موسوم به جند‌الله دستگیر شد. ریگی در اقدامات تروریستی که در شرق کشور انجام داد ده‌ها نفر از نیروهای انتظامی و مردم بی‌گناه را قتل عام کرده است.

عبدالمجید ریگی با نام مستعار «عبدالمالک» در یک عملیات پیچیده امنیتی در روزهای پایانی سال 88 به دام سربازان گمنام امام زمان افتاد و در نهایت در 30 خرداد 89 با اجرای مجازات اعدام به سزای اعمال ننگین خود رسید.

شناسایی و دستگیری عبدالمالک ریگی سر کرده معدوم گروهک تروریستی جندالشیطان که مورد حمایت سرویس‌های جاسوسی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی قرار داشت، از عملیات های پیچیده اطلاعاتی بود که با همکاری دستگاه امنیتی و ارتش جمهوری اسلامی ایران و سایر نهادهای حافظ انقلاب اسلامی در تاریخ 4 اسفند 88 صورت گرفت.

اعترافات ریگی

ریگی  بعد از بازداشت توسط سربازان گمنام امام زمان عجل الله فرجه الشریف، به اقدامات تروریستی خود و همچنین ارتباطاتش با سازمان های امنیتی و جاسوسی جهان مانند سازمان جاسوسی آمریکا (CIA)، سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) و غیره اعتراف کرد.

وی با همه ارتباطاتی که داشت و دوره های آموزشی مختلفی که در نقاط مختلف جهان دیده بود، در نهایت  به دام سربازان گمنام امام زمان افتاد و به اعدام محکوم شد.

چرا مرز پاکستان؟

 از دیرباز یکی از راه کارهای دشمنان ایران اسلامی، تحریک مردم مناطق مرزی علیه حکومت بوده است. حاشیه‌های مرزی، محل تجمع گروه‌های نژادی و مذهبی است و از این نظر استان سیسستان و بلوچستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

حضور قابل توجه فرق‌ مختلف اهل سنت در این استان، همجواری با پاکستان و شیخ‌نشینان خلیخ فارس و مواجه با تبلیغات وسیع وهابیت عواملی است که می‌تواند برای دشمنان نظام جمهوری اسلامی برای اختلاف‌افکنی جذاب باشد؛ اما علیرغم تبلیغات گسترده غرب در این مناطق، تاکنون نتایج رضایت‌بخشی برای عناصر تفرقه‌افکن حاصل نشده است.

بعد از پیروزی انقلاب، غرب که همواره از ایران اسلامی به عنوان یک تهدید یاد می‌کرد، برای ایجاد اغتشاش و ناامنی در داخل کشور تلاش گسترده‌ای را برای بهره‌گیری از تفاوت‌های فرهنگی و نژادی بکار گرفت. از همان روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی، ردپای غرب و در راس آن ایالات متحده در بسیاری از آشوب‌های داخلی که عمدتاً رنگی قومی و قبیلگی داشت، هویدا و مشهود بود و در طول سه دهه گذشته نیز مستنداً می‌توان دست‌های عوامل بیگانه را در بسیاری از تحریکاتی که مربوط به اقلیت‌ها است پیدا کرد.

از گروهک هایی که با کمک های کشورهای خارجی در این منطقه تشکیل شده اند می توان به حزب الفرقان و گروهک ریگی اشاره نمود. این گروهک ها به دلیل اینکه مقبولیت چندانی در منطقه سیستان و بلوچستان نداشتند اقدام به فعالیت های خرابکارانه، گروگانگیری، اخاذی و تجارت مواد مخدر روی می آورند تا اینگونه بتوانند نام خود را در این منطقه مطرح نمایند. این گروهک ها به حمایت برخی کشورهای منطقه و کشورهای غربی پشت گرم بودند و برای ترساندن و ارعاب مردم به وحشیانه ترین اعمال روی می آورند.

در کارنامه گروهک تروریستی ریگی حتی یک عمل وحدت‌بخش و وحدت‌آفرین نیز مشاهده نمی‌شود، اگرچه گروهک ریگی خود را همیشه حامی حقوق بلوچ­های اهل تسنن می­دانست و عبدالمالک ریگی در گفت‌وگوهایش با برخی از شبکه­ها( ازجمله صدای آمریکا) تاکید کرده بود که قصد جدایی طلبی از ایران ندارد اما اقدامات تروریستی این گروهک موجب به شهادت رسیدن بسیاری از هموطنان ما اعم از نظامی و غیر نظامی شد.

نمونه ای از جنایات گروهک جندالشیطان

از مهم ترین جنایات گروهک جندالشیطان می توان به انفجار در مسجد علی بن ابی طالب(ع) و حادثه تاسوکی اشاره داشت.

این گروه تروریستی علاوه بر بمبگذاری در مسجد علی بن ابی طالب که باعث کشته شدن تعداد زیادی از مردم مسلمان منطقه شده  بودو دشمنی خود را با مردم منطقه نشان داد، با لباس مأموران انتظامی و نظامی در منطقه تاسوکی، ایستگاه ایست و بازرسی ایجاد کرده و با متوقف ساختن خودروهای حامل مسئولان محلی و مردم عادی، سرنشینان آنها را پیاده و تعدادی را در همان منطقه بصورت دست بسته به گلوله بستند و شماری را به گروگان گرفتند. اغلب قربانیان افراد معمولی بوده‌اند که برای تعطیلات آخر هفته و ایام عید در حال مسافرت بودند.

در این حمله تعدادی نوجوانان و دانش آموز سیزده و چهارده ساله نیز به قتل رسیدند. علاوه بر این جنایات می توان به ترور تعداد زیادی از افراد روحانی و سپاهی توسط اعضای این گروهک و همچنین اقداماتی مانند گروگانگیری و شرارت اشاره کرد.

سرپل‌های ارتباطی جیش‌العدل با سازمان سیا و موساد

عبدالرئوف ریگی(سخنگوی جیش العدل) ارتباط زیادی با برخی چهره‌های ضدانقلاب در سوئد و انگلیس دارد و یکی از سرپل‌های ارتباطی وی با آمریکایی‌ها دایی وی است که دارای ارتباطاتی با سازمان «سیا» است.

گروهک جیش‌العدل از گروه های وهابی تروریستی است که به صورت مستقیم با سازمان سیا و موساد در ارتباط است.

عمده گروه‌های وهابی تروریست در پاکستان و افغانستان با واسطه دستگاه امنیتی عربستان، قطر و یا امارات با سازمان سیا و موساد در ارتباط است ولی گروهک جیش‌العدل مستقیما با افسران اطلاعاتی موساد و سیا در ارتباط است.

عبدالرئوف ریگی کیست؟

پشت صحنه اصلی گروهک جیش العدل، عبدالرئوف ریگی برادر بزرگتر عبدالمالک است که مفتی اصلی این گروه در زمان جنایات عبدالمالک بوده است.

عبدالرئوف در آن زمان سخنگوی گروهک جندالشیطان بود و همچنین رئیس به اصطلاح علمای این گروه تروریستی نیز محسوب می‌شده است.

در اعترافات عبدالمالک نیز آمده است که وی تمامی جنایات خود را با فتوای برادرش عبدالرئوف ریگی انجام می داده است.

در یکی از فتواهای وی، همکاری با رژیم صهیونیستی برای مقابله با جمهوری اسلامی کاملاً مشروع اعلام شده است.به همین دلیل عبدالملک با افسران اطلاعاتی سیا و موساد مستقیماً ارتباط گیری و همکاری می کرده است.

عبدالرئوف طی سالهای اخیر ارتباطش را با افسران اطلاعاتی سیا و موساد بسیار مستحکم کرده ، به گونه ای که با وجود حضور در پاکستان امکان دستگیری وی توسط حتی افسران اطلاعاتی پاکستان به راحتی مقدور نیست.

در همین حال افسران اطلاعاتی آمریکا پس از جنایت سراوان، درباره حمایت رسانه ای خود به عبدالرئوف اطمینان کامل داده و  به همین دلیل مشاهده می شود که در روزهای اخیر رسانه های تابلودار سازمان سیا مصاحبه هایی با عبدالرئوف ریگی انجام می دهند.

پس از پایان عبدالمالک ریگی و متلاشی شدن گروهک تروریستی اش یعنی جند الشیطان، مردم سیستان و بلوچستان تازه داشتند روزهای نسبتا آرامی را طی می کردند که کابوس جدیدی امنیت و وحدت سیستان و بلوچستان را نشانه گرفت.

در واقع این سوال در ذهن ایجاد می شود که چه کسانی حامی و مشوق به وجود آمدن چنین تروریست هایی در ایران هستند. علاوه بر دولت های غربی که به دنبال نا امن شدن ایران هستند، عربستان در این زمینه نقشی اساسی دارد. آنها آن روز از ریگی و گروه متلاشی شده جند الشیطان حمایت می‌کردند و امروز نیز از جنایات جیش العدل حمایت می کنند.

نقش عربستان صعودی در آموزش این تروریست های سلفی وهابی ، نقشی است که غیر قابل کتمان است . آنها حتی در زمینه ارسال تجهیزات، حامی اصلی تروریستهایی همچون جیش العدل اند ، بلکه تریبون دولتی شان یعنی العربیه را نیز در اختیار سرکردگان افراطی در سراسر منطقه بویژه در ایران قرار می دهند.

آنچه مسّلم است عمر گروهک جیش العدل، دیر یا زود با هشیاری و تلاش های شبانه روزی دستگاه امنیتی و نیروی انتظامی کشورمان به اتمام خواهدرسید اما انچه که باقی خواهد ماند سیاهی است که بر روی چهره کشورهای حامی تروریست همچون آمریکا ، انگلیس و بویژه عربستان صعودی خواهد ماند که باید پاسخگوی فرزندانی باشند که پدرانشان بی هیچ گناهی کشته شده‌اند.

مرزبانان ربوده شده به ایران بازگشتند

 یک شنبه 17 فروردین ماه 1393 و پس از 2 ماه تلاش‌های مسئولان کشورمان به ثمر نشست و 4 مرزبان ربوده شده به ایران بازگشتند.

وزیر کشور نیز همان روز در پیامی جزییات آزاد سازی مرزبان را تشریح کرد.

در پیام وزیر کشور به مناسبت آزادی مرزبانان آمده است؛ همانطوری که در طی این مدت در جریان پیگیری اخبار و حوادث مربوط به گروگان گرفته شدن پنج تن از سربازان جان برکف و حافظ مرزهای کشور عزیزمان توسط عناصر شرور و تروریست در شرق کشور هستید ، متاسفانه برخی گروه ها و افراد فریب خورده که بازیچه دست سرویس های جاسوسی کشورهای خارجی نیز هستند ، با انجام اقدامات مزبوحانه در مرزهای کشور قصد القا و ایجاد ناامنی در این بخش ها را داشته که البته با اقتدار و هوشمندی نیروهای پرتوان ما راه به جایی نخواهند برد.

در مدتی که پنج تن از فرزندان مرزبانی جمهوری اسلامی ایران ربوده شدند، شاهد اعلام همراهی و همدلی مردم ایران در جای جای کشور و جهان برای سلامتی و آزادی آنها بوده ایم و از طرف دیگر مجموعه دستگاه های امنیتی ، انتظامی ، دیپلماسی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به ویژه نیروهای از جان گذشته و ایثار گر مرزبانی جمهوری اسلامی و استانداری سیستان و بلوچستان با اقتدار هوشیارانه و درایت و احساس وظیفه کامل ، در تلاشی هماهنگ به دنبال آزادسازی سربازان ربوده شده بودند که در این میان تاکیدات ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ارزنده و راهگشا داشت.

هر چند جمهوری اسلامی ایران گزینه های زیادی برای آزادی مرزبانان ربوده شده و برخورد قاطع با اشرار داشت اما به لحاظ اعتقادات و باورهای دینی از روش های مرسوم در برخورد با اشرار استفاده نکرد و ضمن رعایت حسن همجواری و خویشتن داری در قبال کشور پاکستان که متاسفانه مامن این گروهک تروریستی بود در تماس مداوم و دیپلماتیک به صراحت انتظار و توقع ملت و دولت جمهوری اسلامی از دولت پاکستان در کنترل و تامین امنیت مرزهای مشترک خود با جمهوری اسلامی مطرح شد که امیدواریم دولت این کشور با مسئولیت پذیری بیشتری تلاش کند تا به واسطه اقدامات شرورانه گروهک های تروریستی خدشه ای به روابط دوستانه دو ملت وارد نشود.

ذکر این نکته را نیز ضروری می دانم که توسعه منطقه جنوب شرق کشور در گرو امنیت پایداری است که باید با مشارکت همه مردم و سرمایه گذاران تامین شود و رفتار شرورانه نه تنها مانع پیشرفت و توسعه منطقه ای خواهد بود بلکه سرمایه های موجود را تهدید می کند.

اما اینک در ایام سال نو با افتخار به استحضار مردم عزیر می رسانم تلاش جامعه امنیتی و دستگاه دیپلماسی و معتمدین محلی با محوریت شورای امنیت کشور به نتیجه رسید و سربازان ربوده شده آزاد شدند و به آغوش خانواده و میهن عزیز بازگشتند.

همچنین در  اطلاعیه‌ای که وزارت اطلاعات در زمینه آزادی مرزبانان منتشر کرده آمده است؛ وزارت اطلاعات، وظیفه خود می‌داند از همه مسئولان، نهادها و دستگاه‌های اجرایی و به ویژه، مساعی مدیران، علما و بزرگان استان مقاوم سیستان و بلوچستان که در ارتباط با آزادی این مرزبانان عزیز کمال همکاری را به عمل آورده‌اند، صمیمانه تشکر و قدردانی نماید.

ناگفته های ربوده شدن مرزبانان

 محمداسماعیل کوثری،عضوکمیسیون امنیت ملی مجلس وابستگی گروهک جیش العدل به بیگانگان را علت طولانی شدن آزادی مرزبانان ربوده شده دانست وگفت: علت طولانی شدن فرآیندن آزادی مرزبانان گروگان گرفته شده این است که این گروهک مستقل نبوده و تحت فرمان و سلطه صهیونیست ها،عربستان، آمریکا و ... می باشند و به دلیل اینکه گروهکی وابسته است، رایزنی برای آزادی مرزبانان طولانی شد.

با این حال یکی دیگر از مواردی که باید به آن پرداخته شود استفاده افراطی رسانه‌های بیگانه از چهره‌های افراد سنی‌مذهب است؛ تا با این روش نقش سایر دستگاه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در آزادی گروگان‌ها کمرنگ جلوه داده شود این در حالی‌است اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با فارس اظهارداشت: بعد از شهادت 14 نیروی مرزی توسط جیش‌العدل، همه آنان را در یک منطقه محاصره و طوری موشک‌باران کردیم که هیچکدام‌شان زنده نماندند، این بار تنها به خاطر جان سربازانمان مثل گذشته عمل نکردیم.

وی تأکید کرد: گروهک تروریستی جیش‌العدل وقتی در گذشته 14 نیروی مرزی را شهید کرد، طی یک عملیاتی همه تروریست‌هایی که در این حادثه دخیل بودند را در یک منطقه محاصره کرده و طوری موشک‌بارانشان کردیم که حتی یک تروریست نتوانست جان سالم به در ببرد.

وی همچنین گفت که آزادی 4 مرزبان ایرانی مرهون اقتدار نیروهای مسلح ایران بود؛ آنها می‌دانستند که اگر این سربازان آزاد نشوند با آنان چه برخوردی خواهد شد؛ یقیناً اگر قبول نمی‌کردند که سربازان ما را آزاد کنند، تک‌تک تروریست‌ها را به هر قیمت که شده به درک واصل می‌کردیم.

با این حال علی‌اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان و برخی دیگر از مقامات از تلاش‌های برخی روحانیون اهل تسنن و سران قبایل قدردانی کرده بودند.

 با وجود آزادی 4 مرزبان ایرانی و ورود آنها به کشور هنوز از سرنوشت نفر پنجم این گروه یعنی گروهبان جمشید دانایی‌فر خبری نیست؛ گروهک جیش‌العدل در اطلاعیه‌ای از شهادت وی خبر داده بود اما هنوز مقامات رسمی این خبر را تأیید نکرده‌اند و رحمانی‌فضلی روز گذشته نیز گفت که شهادت دانایی‌فر را تأیید نمی‌کنیم و اوسط‌هاشمی استاندار تهران نیز از پیگیری وضعیت وی خبر داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس