کارت قرمز و اخراج بازیکنان همواره جزء جدایی ناپذیر مسابقات فوتبال بوده و در بسیاری از مواقع سرنوشت بازی را همین کارت قرمزها تعیین کرده است.

ویژه نامه جام جهانی مشرق - بیستمین دوره جام جهانی فوتبال از 12 ژوئن 2014 (22 خرداد 93) در برزیل آغاز خواهد شد و 32 تیم راه یافته به این رقابت بسیار مهم، برگی دیگر از تاریخ پرماجرا و پرطرفدار توپ گرد را خواهند نوشت.
در ادامه سلسله گزارش‌های خود با نگاهی متفاوت به وقایع جام جهانی در ادوار مختلف نگاه کرده و با کمک از حروف الفبا به نتایج جالبی رسیده‌ایم و قصد داریم در بخش‌هایی جداگانه این وقایع را شرح دهیم به این صورت که به ترتیب از A تا Z که هر کدام حرف اول یک رویداد جالب یا اول اسم یک شخصیت هستند را به صورت تفصیلی تقدیم شما خواهیم کرد.
بخش اول (حرف A) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش دوم (حرف B) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش سوم (حرف C) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش چهارم (حرف D) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش پنجم (حرف E) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش ششم (حرف F) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش هفتم (حرف G) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش هشتم (حرف H) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش نهم (حرف I) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید

 بخش دهم::

José Batista

به گزارش مشرق، داوران در فوتبال با تصمیمات تعیین کننده خود نقش انکار ناپذیری در تعیین نتایج دارند، حال اگر این تصمیمات در جام جهانی باشد تا سالها در خاطر هواداران خواهد ماند. اخراج بازیکنان از زمین یکی از بحث بر انگیزترین تصمیمات داوران است و یک کارت اشتباه می تواند نتیجه یک بازی را عوض کند و نقشه های یک مربی و یک تیم را کاملا به هم بریزد.

سوژه گزارش این بخش ما سریع ترین اخراج جام جهانی است که به نام خوزه باتیستا (با نام کامل José Alberto Batista González) ثبت شده است؛ "خوزه باتيستا" مدافع اروگوئه ای در جام جهانی 1986 تنها 56 ثانيه پس از شروع بازی با خطا روی "گوردون استراکان" اسکاتلندی كارت قرمز گرفت و سريعترين اخراج تاريخ رقابت ها را به نام خود ثبت كرد. اروگوئه و اسكاتلند به تساوی بدون گل رسيدند و تيم باتيستا صعود كرد.

جنجالی‌ترین اخراج‌های تاریخ جام‌جهانی +تصاویر

همین موضوع بهانه ای شد تا در گزارشی مفصل نگاهی داشته باشیم به معروف‌ترین و جنجالی‌ترین اخراج‌های تاریخ جام جهانی که برخی از آنها به قدری جنجال به پا کردند که در حافظه تاریخی فوتبال دوستان ثبت شده است:

** پلاسیدو گالیندو Plácido Galindo (پرو ـ رومانی 1930)

کارت‌های زرد و قرمز از سال 1970 در فوتبال مورد استفاده قرار گرفت اما پیش از آن بازیکنان به دلیل خطاهای خشن‌شان مستقیماً‌ راهی رختکن می‌شدند. گالیندو با اخراج در اولین بازی‌اش در جام جهانی در مقابل رومانی، نامش را در کتاب رکوردها ثبت کرد. او اندکی پس از آغاز نیمه دوم به دلیل بازی خشن و ناجوانمردانه از بازی اخراج شد البته خشونت او موجب درگیری بازیکنان دو تیم شد به نحوی که برای آرام کردن اوضاع پلیس مجبور به مداخله شد.


** خوزه باتیستا José Batista (اروگوئه ـ اسکاتلند1986)

باتیستا رکورد سریع‌ترین اخراج در تاریخ جام جهانی را به نام خود ثبت کرده است. او تنها 56 ثانیه پس از ورود به میدان در بازی مقابل اسکاتلند به دلیل خطای وحشتناکش روی گوردون استراکان با کارت قرمز «خوئل کینیو» روبرو شد.


** پدرو مونزون Pedro Monzón (آرژانتین ـ آلمان 1990)

آرژانتینی‌ها با دریافت 10 کارت قرمز در جام‌جهانی، از این نظر صاحب یک رکورد بی‌نظیر هستند. در این بین سه کارت قرمز آنها در جام جهانی 1990 به ثبت رسیده و پدرو مونزون نیز اولین بازیکنی است که در فینال جام جهانی از زمین اخراج شده است. او به دلیل خطایی که روی یورگن کلینزمن مرتکب شد، توسط ادرواردو کوته سال، داور مکزیکی با کارت قرمز جریمه شد. 20 دقیقه پس از آن نیز گوستاوو دزوتی به خاطر حرکت خشن‌اش روی یورگن کوهلر روانه رختکن شد.

جنجالی‌ترین اخراج‌های تاریخ جام‌جهانی +تصاویر

** دیوید بکام David Beckham (انگلیس ـ آرژانتین 1998)

جام جهانی 1998 فرانسه تورنمنتی بود که ستاره های جوان انگلیس می خواستند در آن خودی نشان دهند. اما سیر حوادث سرنوشت دیگری را برای ستارگان جوان و کم تجربه انگلیسی رقم زد.
بعد از عملکرد درخشان انگلیسی ها در مرحله گروهی، این تیم در مرحله یک هشتم به مصاف رقیب دیرینه اش، آرژانتین، رفت. در دقایق اولیه نیمه دوم، ستاره جوان انگلیسی دیوید بکهام، از پشت روی دیگو سیمئونه تکل رفت و سیمئونه را نقش زمین کرد. داور دانمارکی بازی، کیم میلتون نیلسون نیز که در صحنه حاضر بود، بلافاصله کارت قرمزش را از جیب بیرون آورد.

جنجالی‌ترین اخراج‌های تاریخ جام‌جهانی +تصاویر

نهایتا این بازی به ضربات پنالتی کشیده شد تا آرژانتین، انگلیس ده نفره را در این ماراتن نفس گیر شکست دهد و انگلیس حذف شود. یکی از نشریات جنجالی جزیره تیتر زد«10 شیر و یک پسربچه ابله»! دیوید بکام به دلیل دریافت کارت قرمز، بکام فصل کابوس‌واری را در جزیره سپری کرد و مدت ها گذشت تا طرفداران تیم ملی انگلیس، حرکت بکهام را به دست فراموشی بسپارند و او را ببخشند.

آرژانتین هم در مرحله بعد مسابقات مقابل هلند شکست خورد و از دور مسابقات کنار رفت. چهار سال بعد انگلیس و دیوید بکهام از آرژانتین انتقام گرفتند و در جام جهانی 2002 کره – ژاپن توانستند با گل دیوید بکهام آرژانتین را شکست دهند و این تیم را در مرحله گروهی حذف کنند.


** دیه‌گو مارادونا Diego Maradona (آرژانتین ـ برزیل 1982)

آرژانتین 0ـ3 از برزیل عقب افتاده بود و این برای دیه‌گو جوان اصلا قابل پذیرش نبود. او به قدری از این نتیجه ناراضی بود که تنها 5 دقیقه قبل از سوت پایان بازی به دلیل ضربه‌ای که بازیکن حریف زد، از زمین اخراج شد.

جنجالی‌ترین اخراج‌های تاریخ جام‌جهانی +تصاویر

** لورن بلان Laurent Blanc (فرانسه ـ کرواسی 1998)

یک کارت ابلهانه که هیچ وقت مشخص نشد علت آن چه بوده است. لوران بلان در جام جهانی 1998 فرانسه، یکی از بازیکنان اصلی تیم میزبان بود و به خط دفاعی این تیم استحکام خاصی بخشیده بود. این بازیکن در مرحله یک هشتم نهایی این جام یک گل سرنوشت ساز به پاراگوئه زد تا فرانسه به یک چهارم راه یابد. در مرحله یک چهارم نهایی هم در ضربات پنالتی، توانست با موفقیت پنالتی خود را وارد دروازه کند تا ایتالیایی ها را از دور رقابت ها حذف کند.

جنجالی‌ترین اخراج‌های تاریخ جام‌جهانی +تصاویر

اما در مرحله نیمه نهایی تیم ملی فرانسه مقابل کرواسی قرار گرفت. فرانسه تا دقیقه  70 بازی دو بر یک از پدیده این دوره از مسابقات جلو بود و مدافع باتجربه فرانسوی تنها به دلیل نمایشی که اسلاون بیلیچ بازی کرد، فینال جام جهانی را از دست داد. در حالی که کوچکترین تماسی بین این دو بازیکن صورت نگرفت، بیلیچ ناگهان خودش را روی زمین انداخت و صورتش را گرفت. به این ترتیب بلان که در طول تورنمنت یکی از بهترین‌های تیمش بود، یکی از بزرگترین بازی‌های دوران حرفه‌ای‌اش را از دست داد.


** آنتونیو راتین Antonio Rattín (آرژانتین ـ انگلیس 1966)

تنش بین انگلیس و آرژانتین به مدت‌ها پیش از درگیری‌های دو کشور بر سر جراید مالویناس و «دست خدا» برمی‌گردد.(گزارش کامل مشرق از این اختلاف تاریخی)

داور آلمانی این دیدار بازیکن تیم ملی آرژانتین، "آنتونیو راتین" را به خاطر اینکه از کلمات زشتی هنگامی صحبت کردن استفاده کرده بود، از زمین اخراج کرد. این در حالی بود که این داور به زبان اسپانیایی که راتین با آن تکلم می کرد، تسلط نداشت!
راتین که اعتقاد داشت داور به نفع انگلیسی ها سوت زده و با ناداوری او را اخراج کرده به طرز شدیدی به تصمیم داور اعتراض داشت و به راحتی حاضر نبود که از زمین خارج شود. این بازیکن حتی بعد از اینکه از زمین بازی خارج شد، در اطراف میدان به نشانه اعتراض بر روی فرش قرمز مخصوصی که تنها ملکه انگلیس حق عبور از روی آن را داشت، نشست و حاضر نبود آنجا را ترک کند. نهایتا پلیس مجبور شد دخالت کند و به زور راتین را به بیرون زمین هدایت کند. انگلیس توانست در این بازی یک بر صفر پیروز شود و نهایتا هم به تنها عنوان قهرمانی خود در تاریخ جام های جهانی دست یابد.

جنجالی‌ترین اخراج‌های تاریخ جام‌جهانی +تصاویر

این اتفاق یکی از زنجیره حوادثی بود که رابطه دو تیم ملی آرژانتین و انگلیس را تیره کرد و باعث شد که همواره دیداری های این دو تیم با جنجال مواجه شود.
راتین سال‌ها بعد در مورد این اخراج گفت: «اخراج من درست نبود. من فقط می‌خواستم با داور صحبت کنم اما او من را اخراج کرد


** فرانک رایکارد و رودی فولر Frank Rijkaard & Rudi Völler (هلند‌ ـ آلمان غربی1990)

تنها چند ثانیه عصبانیت بر روی تمام دوران حرفه‌ای این دو بازیکن سایه افکند. بازی‌های آلمان و هلند همواره با حساسیت‌های کاذب همراه بود، به همین دلیل رویارویی دو تیم در دور دوم جام جهانی، تنها دو سال پس از پیروزی هلند مقابل آلمان در یورو 88، بسیار حساس و پرتنش بود.
تنها 20 دقیقه از بازی گذشته بود که رایکارد به دلیل خطایی که روی فولر انجام داد یک کارت زرد دریافت کرد اما دور از چشم داور به روی حریف آب دهان پرتاب کرد. فولر به سمت داور رفت و موهایش را به او نشان داد اما داور که حرکت فولر را اعتراض تعبیر کرده بود، یک کارت زرد نیز به او نشان داد.

جنجالی‌ترین اخراج‌های تاریخ جام‌جهانی +تصاویر

چند دقیقه بعد این دو بار دیگر با هم درگیر شدند که این بار داور به هر دو کارت قرمز نشان داد. رایکارد نیز در راه رختکن یک بار دیگر فولر را به یک آب دهان میهمان کرد!


** زین‌الدین زیدان Zinedine Zidane (فرانسه ـ ایتالیا 2006)

این شاید معروف‌ترین کارت قرمز تاریخ باشد. در جام جهانی 2006 زیدان روح تیم ملی فرانسه و همه کاره تیم بود. در حالیکه در این جام به نظر می رسید که فرانسه در مراحل اولیه حذف شود، با درخشش زین الدین زیدان این تیم توانست تا فینال مسابقات پیش برود و تیم هایی مانند برزیل، اسپانیا و پرتغال را شکست دهد.
زیدان که فرانسه کم رمق را تا فینال پیش برده بود، در فینال مقابل ایتالیا توانست یک گل از روی نقطه پنالتی وارد دروازه ایتالیایی ها کند، اما ایتالیا به زودی این گل را توسط ماتراتزی جبران کرد تا کار به وقت های اضافه کشیده شود.

جنجالی‌ترین اخراج‌های تاریخ جام‌جهانی +تصاویر

تنها دقایقی پیش از پایان 120 دقیقه دیدار نفس‌گیر مقابل آتزوری، زیدان در مقابل اهانت‌های ماتراتزی از کوره در رفت و با سر به سینه او کوبید. این حرکت باعث شد که بازیکن اصلی فرانسه کارت قرمز گرفته و از زمین اخراج شود و ستاره فرانسوی با خاطره ای تلخ آخرین بازی اش در جام جهانی را وداع گوید. نهایتا فرانسوی ها مغلوب این دیدار شدند و به نایب قهرمانی قناعت کردند.

جنجالی‌ترین اخراج‌های تاریخ جام‌جهانی +تصاویر

پس از پایان بازی تا مدت‌ها بحث بر سر علت این اتفاق در جریان بود و واکنش‌های مختلفی را از سوی افراد فوتبالی و غیرفوتبالی برانگیخت. زیدان گفت که ماتراتزی به وی فحاشی ناموسی کرده اما مدافع ایتالیایی این مسأله را به شدت تکذیب کرد.


** ماریو دیوید Mario David (ایتالیا ـ شیلی1962)

این بازی در تاریخ جام جهانی به «جنگ سانتیاگو» معروف شده است. تنش‌های این بازی پیش از سوت آغاز آن شروع شد. رسانه‌های ایتالیایی با چند سرمقاله تند، میزبانی شیلی را زیر سوال بردند. زمان زیادی طول نکشید که بازی به یک جنگ تمام عیار تبدیل شد. در دقیقه 8 بود که جورجیو فرینی از بازی اخراج شد اما 7 دقیقه طول کشید تا او با اسکورت پلیس از بازی خارج شود. این پایان ماجراهای این دیدار نبود.
در همان نیمه اول لیونل سانچس و ماریو دیوید با لگد به جان هم افتادند. ابتدا سانچس جلوی چشمان کمک داور دیوید را زد اما تعجب برانگیز اینکه جریمه‌ای برای او در نظر گرفته نشد. چند دقیقه بعد این دیوید بود که با یک حرکت رزمی به سبک اریک کانتونا، سانچس را نقش زمین کرد و با کارت قرمز کن آستون روبرو شد.

جنجالی‌ترین اخراج‌های تاریخ جام‌جهانی +تصاویر

** فرانچسکو توتی Francesco Totti (ایتالیا-کره جنوبی 2002)

حضور کره جنوبی در جام جهانی 2002 را به طور کلی می توان جنجال برانگیز و سرشار از ابهام دانست اما شاید جنجال برانگیزترین این حوادث در بازی این تیم مقابل ایتالیا در مرحله یک هشتم نهایی شکل گرفت و  جنجالی ترین حادثه این بازی هم اخراج ستاره ایتالیا، فرانچسکو توتی، از زمین بود.
بعد از اینکه بازی  این دو تیم با تساوی 1-1 به وقت های اضافه کشیده شد، در ابتدا گل ایتالیایی ها که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان صحیح بود، آفساید اعلام شد اما این پایان بداقبالی لاجوردی پوشان نبود و بعد از آن هم داور کارت قرمز دوم را با این بهانه که توتی قصد فریب داور را داشته و شیرجه رفته،  به ستاره تیم ملی ایتالیا نشان داد، تا این بازیکن مجبور به ترک زمین شود و ایتالیایی ها ده نفره به بازی ادامه دهند.

جنجالی‌ترین اخراج‌های تاریخ جام‌جهانی +تصاویر

اما فیلم هایی که از این صحنه گرفته شد، نشان می داد که فرانچسکو توتی قصد فریب داور را نداشته و به طور طبیعی و با پیچ خوردن پایش به زمین خورده است.
کره جنوبی پس از اخراج توتی، توانست گل برتری را به ایتالیا بزند و به مرحله بعد صعود کند. این تیم، پس از آن اسپانیا را هم به صورتی جنجال برانگیز شکست دهد تا به نیمه نهایی جام جهانی 2002 راه یابد.


** ژوزف سیمونیچ Josip Šimunić (کرواسی - استرالیا 2006)

در یکی از بازی های مرحله گروهی جام جهانی 2006 دو تیم استرالیا و کرواسی در مقابل هم قرار گرفتند تا برای رسیدن به مرحله بعد به زورآزمایی بپردازند. این بازی نهایتا با نتیجه 2-2 تمام شد تا استرالیا به مرحله یک هشتم نهایی صعود کند و کرواسی حذف شود. اما اتفاقی که این بازی را جالب کرد و سوژه رسانه ها و فوتبال دوستان شد خود بازی نبود بلکه نحوه اخراج یکی از بازیکنان توسط داور بود.
در این دیدار، داور سرشناس انگلیسی مسابقه،گراهام پل،  کارت زرد دوم را به بازیکن کرواسی،سیمونیچ، نشان داد اما یادش رفت که باید او را از زمین مسابقه اخراج کند. بعد از اینکه سوت پایان بازی زده شد سیمونیچ به سمت داور رفت و حقیقت ماجرا را به او گفت و همین باعث شد که داور او را بعد از اتمام بازی اخراج کند تا سیمونیچ در یک بازی دو کارت زرد  و یک کارت قرمزجداگانه دریافت کند که در نوع خودش بسیار جالب بود.

جنجالی‌ترین اخراج‌های تاریخ جام‌جهانی +تصاویر

این اتفاق باعث شد که داور انگلیسی بازی که او را به عنوان یکی از گزینه های اصلی برای قضاوت در دیدار فینال جام جهانی پیش بینی می کردند، از دور خارج شود و از میزان اعتبارش به نحو چشمگیری کاسته شود وشانس قضاوت در دیدار پایانی جام را هم از دست بدهد.
سپ بلاتر،رئیس فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا)، بعدا در مورد این بازی و این حادثه نادر نظر داد که اگر استرالیا این بازی را می باخت و از گردونه رقابت ها حذف می شود می توانست درخواست کند که این بازی دوباره برگزار شود.
خود پل بعدها اعتراف کرد که شماره بازیکن خاطی را به اشتباه در لیست بازیکنان استرالیا وارد کرده بود و به جای اینکه شماره سیمونیچ را ذیل اسامی جریمه شده های کروات بیاورد، نام او را در کنار بازیکنان تیم استرالیا آورده بود.


** وین رونی Wayne Rooney (انگلیس - پرتغال 2006)

در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی 2006 آلمان، انگلیسی ها امید زیادی داشتند که بتوانند به نیمه نهایی مسابقات صعود کنند، اما پرتغال سد محکمی جلوی آنها بود که آنها را از رسیدن به این مرحله محروم کرد.
در شصت و دومین دقیقه بازی، وین رونی بخاطر ضربه ای که به ریکاردو کاروالیو زد از زمین مسابقه اخراج شد. داور پس از اینکه چندین بازیکن پرتغالی دور او جمع  شدند و او را تحریک کردند که کارت قرمز به رونی نشان دهد، وی را اخراج کرد.

جنجالی‌ترین اخراج‌های تاریخ جام‌جهانی +تصاویر

بعد از بازی ویدئویی پخش شد که کریستیانو رونالدو را در حالی نشان می داد که پس از اخراج همبازی سابقش در منچستریونایتد، به هم تیمی هایش در تیم ملی پرتغال چشمک می زند و به نوعی اخراج رونی را ناشی از شیطنت خود و هم تیمی هایش می داند.
انگلیس درضربات پنالتی این بازی را به پرتغال واگذار کرد تا انگلیسی ها به تلخی تورنومنت را ترک کنند و عامل حذف خود را کریستیانو رونالدو و داور بدانند.


** لوئیز سوارز Luis Suárez (غنا - اروگوئه 2010)

سوارز با گرفتن توپی که صد در صد گل می شد از روی خط دروازه آن هم در دقیقه 120 مانع صعود غنا به مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های جام‌جهانی 2010 شد!

در یکی از مهیج ترین و خاطره انگیزترین ترین مسابقات جام نوزدهم، دو پدیده مسابقات یعنی غنا و اروگوئه در مقابل هم قرار گرفتند. این بازی نهایتا در 120 دقیقه بازی برنده نداشت تا سرنوشت دو تیم در ضربات پنالتی مشخص شود. اما قبل از پایان 120 دقیقه یک اتفاق جالب افتاد. در حالی که تنها چند دقیقه تا سوت پایان بازی مانده بود، در حالی که یکی از ضربات غنایی ها نزدیک بود وارد دروازه اروگوئه شود، لوئیز سوارز شیطنت خاصی کرد و با دست توپ را از روی خط دروازه بیرون کشید. پس از این حرکت سوارز از زمین اخراج شد و یک ضربه پنالتی نصیب غنایی ها شد. اما ستارگان آفریقایی نتوانستند از این موقعیت استفاده کنند و آساموا گیان پنالتی را از دست داد تا بازی به ضربات پنالتی کشیده شود و در ضربات پنالتی هم غنایی ها ناموفق ظاهر شوند و اروگوئه به نیمه نهایی مسابقات صعود کند.

جنجالی‌ترین اخراج‌های تاریخ جام‌جهانی +تصاویر

حرکت سوارز جنجال های زیادی به پا کرد نه تنها به این دلیل که باعث شد با ناجوانمردی غنا حذف شود بلکه به این دلیل که پس از این حادثه سوارز نسبت به این قضیه احساس افتخار می کرد و تا مدت ها در صحبت هایش با خرسندی و تکبر از آن یاد می کرد.



پنج بازیکنی که در دیدارهای نهایی جام جهانی از بازی اخراج شده اند:

* 2010 : جانی هیتینگا (هلند - اسپانیا)
* 2006: زین الدین زیدان (فرانسه - ایتالیا)
* 1998: مارسل دزایی (فرانسه - برزیل)
* 1990 : پدرو مونزون و گوستاوو آبل دزوتی (آرژانتین - آلمان)



**شما مخاطبان عزیز هم اگر مطلبی اضافه بر گزارش فوق به ذهنتان می رسد می توانید در بخش نظرات بیان کنید. لازم به ذکر است فقط نظرات مرتبط با گزارش نمایش داده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عشق فوتبال ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    بسیار زیبا و پربار بود. مشرق عاشق این گزارش های تاریخی فوتبال خارجی خصوصا از جام جهانی هستم. 20
  • محمد ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    0 1
    بازی کراوسی و اتریش صحیح است،نه کرواسی و استرالیا!!
  • محمد ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    0 0
    بخش خوبی برای سرگرم شدن و دانایی بود
  • صالح ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    1 1
    تو بازی آرژانتین با انگلیس دیوید بکهام اول کارت زرد گرفت بعد در حالی که رو زمین دراز کشیده بود له سیمئونه پشت پا زد و کارت زرد دومو گرفت و اخراج شد. تو عکس هم مشخصه که داور کارت زرد تو دستش داره
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
      0 0
      اون کارت زردی که شما میگی دست داوره برای سیمئونه بوده
  • محمدصادق بیدی ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    1 0
    برزیل استرالیا کرواسی و ژاپن تو این گروه بودن اونی که شما میگید برای یورو 2008 بودش که اتریش با کرواسی و المان و لهستان همگروه بودن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس