کد خبر 277923
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶

رییس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: از مهمترین ثمرات توافق هسته‌ای ژنو این است که افکار عمومی دنیا متوجه شد جمهوری اسلامی ایران چیزی برای مخفی کردن در زمینه فناوری هسته‌ای ندارد.

به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که در سالن اجلاس سران برگزار شد ابتدا میلاد حضرت رسول (ص) و فرزند برومندش امام صادق (ع)‌ و همچنین هفته وحدت را به حضار و میهمانان تبریک گفت و اظهار داشت: سیره پیامبر (ص) سرمشق و الگوی همه ما مسلمانان است.
 
وی افزود: همانطور که سور قرآنی به مکی و مدنی تقسیم‌بندی می‌شوند، سیره پیامبر(ص) را نیز از یک دیدگاه باید به مکی و مدنی تقسیم‌بندی کنیم.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه مکه زادگاه اسلام و پایگاه اسلام است، گفت: در مکه پیامبر(ص) به تربیت انسان‌ها در یک طراز نوین پرداخت تا انسان‌ها را به سطح مسلم و مومن برساند و در مکه بیشتر هدف ساخت و تربیت انسان‌ها بود؛‌ در دوره‌ای که مسلمان شدن مزیت اجتماعی به حساب نمی‌آمد و نوعی جهاد بود و پیامبر(ص) در مکه به فرد فرد انسان‌ها بیشتر توجه داشت، اما هدف تنها و تنها ساخت افراد در طراز مومن و مسلم نبود و هدف دیگر ساخت یک جامعه اسلامی و دولت اسلامی بود.
 
روحانی خاطرنشان کرد: در واقع در مکه رسالت بود و در مدینه رسالت و امامت، امامت پیامبر(ص) در مکه و در مقام عمل عملی نبود و پیامبر با هجرت خود یثرب را برگزید.
 
وی اظهار داشت: در روزگارهایی که قراردادهای اجتماعی نه تنها مطرح نبود، بلکه سال‌ها و سال‌ها طول کشید تا جوامع انسانی به بحث قراردادهای اجتماعی برسد و بپردازد، پیامبر(ص) که از جانب خداوند بزرگ مامور رسالت و امامت بود در عین حال با قراردادهای اجتماعی پیمان‌های عقبه و با مشورت مردم در مرحله دوم یعنی امامت و ساخت جامعه توحیدی به ما نشان داد که اسلام در پی مردمسالاری دینی بود.
 
"پیامبر(ص) هم در مکه و هم در مدینه از کلمه‌التوحید قدم به قدم جامعه را به توحیدالکلمه رساند. پیامبر(ص) کاری کرد که دو قبیله‌ای که تنازع تاریخی و قومی بین آنها آنچنان بود که کسی فکر نمی‌کرد روزی کنار همدیگر بنشینند، این دو قوم را به قومیت واحد در آورد و بعد از آن مکه و مدینه را یکی کرد و سپس کل حجاز را به جامعه توحیدی و اسلامی خود دعوت کرد."
 
رئیس جمهور، دعوت پیامبر (ص) را همراه با عقل، تدبیر، اخلاق پسندیده و سیره محمدی عنوان کرد و گفت: پیامبر سخنگویان و مشاوران خود را از نژادها و قومیت‌های گوناگون برگزید؛ از بلال حبشی تا سلمان فارسی و سهیل و دیگران. پیامبر(ص) عرب و غیر عرب و سیاه و سفید را یکی کرد و توانست وحدتی منسجم و بنیان مرصوص در سایه فرهنگ بلند توحید و اسلام بسازد.
 
روحانی هفته وحدت را، هفته توحید و هفته‌ای که همه به یک نفر توجه می‌کنیم دانست و افزود: در این هفته به آن فردی توجه می‌کنیم که آورنده پیام، بنیانگذار تمدن بزرگ بشری و رحمتی برای همه عالمیان بود. البته ممکن است راه‌های مختلفی را برای دستیابی به فرهنگ اسلامی و اجرای آن برگزیده باشیم، اما یادمان باشد که مرجع یکی است و مقصد نیز یکی خواهد بود و ما از راه‌های مختلف به دنبال یک حقیقت، یعنی حقیقت توحید و توحید حقیقت هستیم.
 
وی خاطرنشان کرد: امروز نیازمند پیروی از سیره پیامبر(ص) در مکه و مدینه هستیم. ما نیازمندیم سیره مکی را بیشتر در دنیای امروز دنبال کنیم و فرد فرد انسان‌ها را بسازیم و آماده کنیم. تا تک تک انسان‌ها آماده نشوند مدینه‌النبی ساخته نخواهد شد. اگر به دنبال ساخت مدینه‌النبی و جامعه اسلامی مطلوب پیامبر عظیم‌الشان اسلام هستیم، ابتدا باید راه مکه را طی کنیم و با یک هجرت یثرب را به مدینه‌النبی تبدیل کنیم.
 
رئیس جمهور ادامه داد: جهان امروز، جهان زخم خورده‌ای است و از سیمای امت اسلامی خون می‌چکد. جهان اسلام امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به تلاش فراگیر برای ترمیم شکاف‌ها دارد.
 
روحانی تاکید کرد: دشمنان اسلام و مسلمین همواره دو هدف شوم ایجاد تنازع، اختلاف و شکاف و تعمیق شکاف‌ها در میان امت اسلامی و اسلام‌هراسی در سراسر جهان و افکار عمومی دنیا را دنبال کردند تا سدی در مقابل دعوت پیامبر اسلام (ص) که باید به گوش همه جهانیان برسد، ایجاد کند. متاسفانه گروهک‌هایی که از فرهنگ، رحمت، ابعاد اخلاقی اسلام مطلع نیستند، به نام اسلام و به نام جهاد، چهره اسلام را  منحرف شده و واژگون به دنیا معرفی می‌کنند.
 
رییس‌جمهور ادامه داد: این رفتارها شکاف‌ها و اختلافات در میان مسلمانان را بیشتر می‌کند. آنهایی که به دنبال منافع خود هستند یعنی قدرت‌های بزرگ و غرب می‌خواهند به منافع مسلمانان به ویژه بخش انرژی، نفت و گاز چنگ بیندازند. آنهایی که می‌خواهند حضور نظامی، سلطه سیاسی و سلطه فرهنگیشان را توجیه کنند و غاصبان، متجاوزین و صهیونیست‌ها در منطقه ما تسلط یابند و جنایات‌ها به فراموشی سپرده شود، به تعمیق اختلافات و آتش اسلام‌هراسی در افکار عمومی جهان می‌دمند.
 
وی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت تدبیر و امید در طول 5 ماه گذشته در کنار حل معضلات داخلی برای مقابله با این دو هدف همواره دارای برنامه بوده و در مقام عمل نیز گام‌هایی را برداشته است.
 
رئیس جمهور افزود: دشمنان اسلام می‌خواستند جنگ جدیدی را در منطقه به راه بیندازند و برای این کار زمینه‌ها را فراهم کردند و قدرت‌های نظامی خود را آماده‌باش داده بودند و افکار عمومی جهان را برای خونریزی، اشغال و جنگ جدید و نوعی حمایت جدید از رژیم غاصب صهیونیستی آماده کردند، اما اولین قدم این دولت جلوگیری از جنگ جدید در منطقه بود.
 
"در دیپلماسی خارجی دولت با همه ابزارهایی که در اختیار داشت و با تماس مداوم با کشورهایی که در این راستا همسو بودند و با ایجاد خونریزی دوباره مخالف بودند، دست به دست هم داده شد و منطقه را از یک جنگ، نزاع و اشغال جدید دور کرد. در این راستا دولت‌هایی در منطقه و خارج از منطقه و قدرت‌هایی در جهان دست به دست هم دادند و کار بزرگی صورت گرفت. اگر همکاری‌های نزدیک روسیه و سوریه نبود، این هدف در منطقه محقق نمی‌شد.
 
روحانی درباره دومین هدف دولت جمهوری اسلامی ایران گفت: دومین هدفی که دولت برای مقابله با سلطه‌گران دنبال کرد، قدمی در راه مقابله با اسلام‌هراسی بود. در تبلیغات گسترده و نابجای دهه‌های گذشته همواره اسلام و مکتب اسلام را به عنوان مکتب خشونت، افراطی‌گری و نعوذبالله مکتبی که مردم را به تروریست دعوت می‌کند، تبلیغ و ترویج می‌کردند و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور اسلامی، پرچم مبارزه با خشونت و افراطی را در دست گرفت.
 
رییس‌جمهور ادامه داد: در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مسئله مقابله جهانی با افراط و خشونت مطرح شد، یعنی همان طرحی که تحت عنوان کلمه wave معروف شد. این طرح جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دستور کار مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار گرفت و در ظرف چند ماه این هدف محقق شد.
 
وی خاطر نشان کرد: طرح wave آنچنان جامع، بران و تکان‌دهنده بود که حتی دشمنان قوی‌پنجه با اینکه با این طرح مخالفت کردند، اما جرات نکردند در زمان رای‌گیری و در مجمع عمومی سازمان ملل تقاضای رای کنند و طرح مقابله جهانی با خشونت و افراطی‌گری در مجمع عمومی به اتفاق آرا یعنی بدون رای‌گیری به تصویب سازمان ملل رسید و همان کشورهایی که قبلا به ناروا تبلیغ می‌کردند مسلمانان و کشورهای اسلامی و جمهوری اسلامی ایران به دنبال خشونت و افراط هستند، آنها نیز ناچار شدند به این طرح رای دهند و این اولین گام در برابر اسلام‌هراسی بود که دشمنان اسلام سالیان دراز در پی آن هستند.
 
رئیس قوه مجریه اضافه کرد: این دولت و این مردم با اعلام اعتدال و تدبیر به دنیا اعلام کردند که راه ما، راه میانه‌روی است و اگر پیامبر رحمت (ص) الگو و اسوه ماست، او راه اعتدال و میانه‌روی را به ما آموخته است و او با چهره‌ای اخلاقی، انسانی، رحمت، مهربانی نه فقط با مسلمانان حتی با غیر مسلمانان رفتار کرد. نه تنها پیمان عقبه و نه تنها پیمان با قبائل مدینه، حتی با یهود و دیگران نیز پیمان بست و حکومت خود را در مدینه بر مبنای پیمان با دیگران و قرارداد اجتماعی تبدیل کرد و به ما آموخت چگونه رفتار و حکومت کنیم.
 
روحانی با بیان اینکه اقدام دیگری که این دولت در همین راستا انجام داد، مقابله با ایران‌هراسی بود که در سال‌های اخیر به شدت ترویج می‌شد، افزود: در سال‌های اخیر به بهانه‌ای ایران‌هراسی را تشدید کرده بودند و آن مسئله فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای در ایران بود و این جمله را بگویم که ایران‌هراسی بر این دلیل صورت گرفت و ادامه می‌یابد که ایران را  به عنوان پایگاهی برای ترویج اسلام و انقلاب اسلامی می‌بینند، ایران منهای اسلام و انقلاب اسلامی چیزی نبود که غرب به دنبال ایران‌هراسی باشد.
 
وی تاکید کرد: این دولت برای اینکه بهانه را از آنها بگیرد در یک مذاکرات و تعامل موثر و سازنده توانست به اولین توافق دست یابد و اولین اثر و ثمر این توافق این بود که برای افکار عمومی جهان روشن شد که جمهوری اسلامی ایران چیزی را برای مخفی کردن در زمینه فناوری هسته‌ای ندارد و فناوری هسته‌ای ایران صرفا برای مقاصد صلح‌آمیز است. به همین دلیل ایران همه معاهدات و قراردادهایی که به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای مربوط می‌شود، پذیرفت.
 
رئیس جمهور ادامه داد: بنابراین جمهوری اسلامی ایران در این اقدام یکی از اهداف مهمش مقابله با طرح ایران‌هراسی در سال‌های گذشته بود و امروز برای جهانیان روشن شده که جمهوری اسلامی ایران نه تنها دنبال سلاح هسته‌ای و سلاح کشتار جمعی نبوده و نیست و طبق فتوای مقام معظم رهبری این کار را حرام می‌داند، بلکه این کشور در سال‌های گذشته خود قربانی سلاح کشتار جمعی بوده است.
 
روحانی خاطر نشان کرد: هفته وحدت برای این است که همه در برابر این هدف دشمن، یعنی ایجاد اختلاف و شکاف و درگیری و تنازع در میان مسلمانان و اسلام‌هراسی در سراسر دنیا مقابله کنند و آنچه ما امروز در منطقه مشاهده می‌کنیم به این معناست که آنچه تاکنون برای وحدت دنیای اسلام قدم برداشته‌ایم، کافی و کارآمد نبوده و ما باید گام‌های بلندتری برداریم و ریشه‌های این تنازع را بیابیم.
 
وی افزود: برخی از ریشه‌های این تنازع مربوط به دنیای خارج از اسلام است، اما برخی از آنها نیز مربوط به انحرافات فکری در دنیای اسلام است؛ همواره ریشه کشتار و تروریسم ترس است و کسی که دست به کشتار می‌زند، ترسوترین انسان‌هاست. یعنی کسی که فکر می‌کند منافع فردی و یا گروهی‌اش در حال از بین رفتن است. لذا ما باید ریشه‌های این اختلافات و ارعاب را بیابیم که هم ریشه‌های فرهنگی، هم اقتصادی و هم اجتماعی دارد.
 
رئیس جمهور تاکید کرد: امروز این رسالت بر دوش علما، فرهیختگان، بزرگان، اندیشمندان و محققان جهان اسلام و همچنین بر دوش دولت‌های اسلامی است و اگر دولتی فکر کند با تقویت تروریست‌ها می‌تواند حکومتی را در منطقه از بین ببرد و نفوذ خود را افزایش دهد، صددرصد در اشتباه مطلق است. هر کسی برای برادرش چاهی بکند در همان چاه می‌افتد.
 
روحانی اضافه کرد: آنهایی که فکر کردند شمشیر ارعاب را بر روی بی‌گناهان می‌کشند و خود محفوظ می‌مانند، در خطای مطلق هستند. امروز در دنیای اسلام از سوریه تا لبنان و مصر و عراق و یمن و افغانستان و بحرین و لیبی و ... نیاز به گفت وگو و تعامل داریم. امروز باید همه توان خود را برای جلوگیری از ادامه خونریزی در میان امت اسلام به بهانه‌های واهی به کار بگیریم.
 
وی گفت: آن کسانی که بین گویندگان "لا اله الا الله و محمد رسول الله" با زشت‌ترین حربه یعنی حربه تکفیر فاصله می‌افکنند و جدایی می‌اندازند، نه دوستان اهل سنت و نه دوستان اهل تشیع هستند، دشمنان اسلام و قرآن و پیامبر (ص) هستند که قرآن بین ما پیمان ولایت برقرار کرده است.
 
رئیس جمهور افزود: پیمان ولایت در میان همه ما مسلمانان باید برقرار باشد. هر کس این پیوند و ریسمان محبت و ولایت را صدمه بزند، او با اسلام،‌ قرآن و پیامبر (ص) مخالفت می‌کند. ما امروز به آن اسوه نیازمند هستیم و آن اسوه حسنه برای همه ما و هر کسی است که امید به خداوند و قیامت دارد.
 
روحانی در پایان تصریح کرد: خداوند همه ما را در ایجاد وحدت و اتحاد در دنیای اسلام و در میان همه کشورهای اسلامی و پیمان اخوت و برادری تلاش می‌کند، موفق و موید در این راه بگرداند تا روح پیامبر اسلام (ص) و خدای پیامبر (ص) و خدای رحمان از همه ما راضی و خشنود باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس