مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل(csis) در مقاله ای با عنوان « امنیت سایبری و ثبات در خلیج فارس» به بررسی توانمندی های سایبری کشورهای منطقه پرداخت و اذعان کرد که ایران در حوزه سایبر بر همه کشورهای حاشیه خلیج فارس برتری یافته است.

به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، در این مقاله مرکز مطالعات استراتژیک و  بین‌الملل (csis) که "جیمز آندره لوئیس" مقام سابق وزارتخانه های خارجه و بازرگانی آمریکا آن را تهیه کرده، آمده است: "استفاده از فنون سایبری  به عنوان ابزار قدرت ملی  به یک قاعده  در خلیج فارس تبدیل شده است. خلیج فارس در استفاده از فنون سایبری نظیر ندارد. توسعه توانمندی های سایبری در ایران در این میان بسیار برجسته است .ایران از این تکنیک استفاده کرده است و آمادگی استفاده مجدد از آن  را دارد. استفاده از ابزار سایبری  و توسعه توانمندی های سایبری می تواند موازنه قوای نظامی میان کشورهای منطقه را تغییر دهد.

مرکز مطالعات استراتژیک و  بین‌الملل(csis) می‌نویسد: سه رویداد کلیدی موجب شد توجه کشورهای خلیج فارس معطوف امنیت سایبری شود.اولین رویداد ، تاثیر  رسانه های اجتماعی و اینترنت در بیداری  اسلامی سال 2011  بود. رویداد دوم ، حمله ویروس استاکس نت بود. آمریکا در واکنش به توانمندی های روزافزون سایبری ایران همکاری با کشورهای خلیج فارس را برای  ارتقای توانمندی‌های دفاعی سایبری شان آغاز کرده است.

این موسسه در ادامه به ارزیابی توانمندی‌های سایبری ایران می‌پردازد و می‌نویسد: برتری ایران در زمینه سایبر بر کشورهای حاشیه خلیج فارس  قابل ملاحظه است .خط سیر ایران در توسعه توانمندی های سایبر مثال خوبی است.

این مرکز در ادامه مدعی است: "سازمان های نظامی ایران وظایف عملیات  سایبری  را به عهده دارند: سپاه پاسداران ، بسیج و سازمان پدافند غیرعامل. ارتش سایبری ایران 120 هزار هکر دارد. مهمترین موارد حمله به شرکت سعودی آرامکو و شرکت راس گاز بوده است.منابع اطلاعاتی آمریکا می گویند که ایران عامل این حملات بوده است. مورد دیگر،  حمله به بانک های آمریکایی بود. این حمله بیشتر جنبه اعتراضی داشت و شبکه هدف با ترافیک کاذب مورد حمله قرار گرفت و از کار افتاد."

این گزارش می‌افزاید: کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز در واکنش به توانمندی های روافزون ایران در حوزه سایبر در حال تقویت توانمندی‌های دفاعی خود هستند. قطر در فوریه گذشته فعالیت امنیت سایبری خود را آغاز کرد.عربستان و بحرین نیز برنامه خود را آغاز کرده اند.کویت نیز یک برنامه یک میلیارد دلاری در حوزه امنیت سایبر با همکاری انگلیس دارد.

موسسه مطالعات استراتژیک و بین الملل  در پایان ،  آینده امنیت سایبری در خلیج فارس را اینطور شرح می دهد: متغیرهایی که  احتمال حملات سایبری در آینده را تعیین می‌کنند، نوع روابط بین ایران، همسایگانش  و نقش آفرینان خارجی،  احتمال نسبت یافتن حملات و کیفیت دفاع سایبری کشورهای خلیج فارس است. در حال حاضر ، ایران  در حوزه سایبر  برغم مواجهه با دشمنان بزرگ خارجی در رأس کشورهای منطقه خلیج فارس قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • افشین تهران ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    0 0
    چرادر منطقه .روتون نمیشه بگین دنیا.میخواین ماخودمونو کمترازشمابدونیم.ایران اگه دردنیااول نباشه خیلی هم بانفراول فاصله نداره اینوخیلی ازغربیهاقبول دارن وبارهاثابت شده.اینکه عربهای خلیج فارس شروع کردن خیلی نگران کننده نیست چون مثل خلبانهاشون باید حکراجاره کنن.اینجور کارهامغز میخواداونهم ازنوع پراز فسفرکه بعضیهاخیلی با اون فاصله دارن وباپول هم حل نمیشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس