خانم سابین جمایل، یک مسیحی‌ عرب است که می‌خواهد زندگی اعراب مسلمان را به قیاس مسیحیت محرّف قالب بزند. نتیجۀ این واقعه، همان خواهد شد که در جوامع مسیحی غربی رواج دارد. حیا و عفت از جامعه رخت بربسته و بکوریت که خداوند در خلقت زن قرار داده عملاً معنا و کاربرد خود را از دست داده است.

گروه فرهنگی مشرق: فیلم نیلوفر (1387)، محصول مشترک کشورهای فرانسه و ایران است و اولین ساخته خانم سابین جِمایل، فیلمساز لبنانی الاصل ساکن در امریکا. نیلوفر گرچه در جشنواره‌های چندی مانند برلین، کن و مونترال شرکت کرده ولی تاکنون در هیچ جشنواره‌ای در ایران نمایش نیافته است. تنها نمایش این فیلم در سینماتک خانه هنرمندان در روز دوشنبه نهم دی بود و همین رونمایی سبب‌ نگارش این نقد شد.



******
نیلوفر، فیلم خوش‌ساختی است. کارگردانی، موسیقی و بازی‌های خوبی دارد اما فیلمنامه فمینیستی آن مخاطب را آزار می‌دهد. موضوع این فیلم، ازدواج اجباری دختران است، دختری به نام نیلوفر که ظاهراً در قبیله‌ای عرب در جنوب عراق زندگی می‌کند.



خلاصه داستان
نیلوفر (مبینا آینه‌دار) دختر سیزده ساله‌ای است که نزد مادر قابله‌اش سلما (رؤیا نونهالی) بزرگ می‌شود و بیش از همه با عزیز، عموی چوپانش (شهاب حسینی) مأنوس است. او به همراه دوستش زینب، در خانۀ معلمی به نام بانو (فاطمه معتمدآریا) درس می‌خواند. شیخ عباس رئیس قبیله (امیر آقایی) نیلوفر را از پدرش عبدالله (صادق صفایی) در جایی خواستگاری می‌کند و زمینی را به او می‌بخشد. پدر می‌پذیرد و خبر توافق خود را به خانواده می‌دهد. حالا همه منتظر اولین نشانه‌های بلوغ نیلوفر هستند. اما او به ازدواج علاقه‌ای ندارد و می‌خواهد دکتر شود. فیروزه همسر دوم پدر (هنگامه قاضیانی) سعی می‌کند نیلوفر را به زندگی و خانواده علاقمند کند اما موفق نیست. او نهایتاً با عمویش می‌گریزد.
 


مختصری دربارۀ عوامل فیلم و تولید آن
سابین جِمایل (Sabine El Gemayel) در حدود چهل سال قبل از والدینی مسیحی در ایران به دنیا آمد، در کشورش لبنان بزرگ شد، در کانادا تحصیل کرد و از بیست سال پیش در لس‌آنجلس مقیم گشت. او سه فرزند دارد، تدوینگر است و در کارنامه او چهار فیلم سینمایی دیده می‌شود. نیلوفر اولین و آخرین ساختۀ سینماییِ خانم جمایل است.

کارگردان، با دو تهیه‌کننده فرانسوی به نام‌های ژان برها (Jean Bréhat)‌ و رشید بوشارب (Rachid Bouchareb) برای ساخت فیلمش به توافق رسیده بود. اما گوئیا صنعت ضعیف سینما در لبنان جمایل و تهیه‌کننده‌هایش را به ایران کشانید. خانم فرشته طائرپور نیز به جمع تهیه‌کنندگان اضافه شد و تغییراتی در فیلمنامه اعمال کرد. همۀ عوامل فیلم از داخل کشورمان انتخاب شدند بجز بازیگر نقش اول که با والدین ایرانی‌اش در خارجه زندگی می‌کرد. مراحل پس‌تولید نیز در ایران انجام شد و نتیجه برای تهیه‌کنندگان فرانسوی رضایت‌بخش بود. (فهرست بقیه عوامل در انتهای مقال آمده است)



فیلمبرداری نیلوفر از آبان تا دی 1386 در خوزستان انجام گرفت و یک سال بعد، آماده نمایش شد. اما نتوانست از وزارت ارشاد پروانه نمایش دریافت کند. فیلم در جشنواره‌های کن، برلین، مونترال و سه جشنواره دیگر نمایش داده شد. جمایل در جشنواره مونترال، نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی شد.




نقد و نظر
نیلوفر، فیلم قابل اعتنایی است، فیلمی که از تولد فیلمسازی صبور و کاربلد حکایت دارد. به نظر می‌رسد که خانم جمایل در جزئیات نخستین فیلمش بسیار اندیشیده است. آنطور که خانم طائرپور می‌گفت سابین جمایل موضوع ازدواج اجباری دختران را از واقعه‌ای که سال‌ها قبل در لبنان دیده، وام گرفته است. او همچنین ماجرای زایمان داخل آب را از یک زن صبّی ایرانی آموخته است و آنقدر به این موضوع اعتقاد ورزیده که دو فرزندش را به همین روش در استخر خانه به دنیا آورده است (توضیحاً اینکه «صبّی» یا «صابئی» قومی در خوزستان هستند که خود را پیرو حضرت یحیی(ع) می‌خوانند). دیوان حافظ در فیلم، جزو کتب مورد علاقۀ بانو است و او نهایتاً آن را به نیلوفر اهدا می‌کند. علاقه خانم جمایل به اشعار حافظ، باعث ورود این موضوع در فیلمنامه شده است.



الف. مردان بی‌هنر، زنان فاضل
موضوع فیلم نیلوفر، ازدواج اجباری دختران است و قصد فیلمساز برای صدور بیانیه‌ای تصویری علیه آن، خیلی به چشم می‌آید. خانم کارگردان، جامعه‌ای مردسالار را تصویر کرده که در آن پدر برای آینده دخترش با کسی مشورت نمی‌کند. اما باید گفت که فیلمساز در این موضوع صادق نیست.

هرچند شخصیت نیلوفر و مادرش تا حدی باورپذیر از کار درآمده‌اند ولی مردان در این فیلم همگی غیرطبیعی و دور از واقع هستند. رئیس قبیله، از دختری که هنوز بالغ نشده و در حکم فرزند اوست خواستگاری می‌کند، پدر بدون تفکر رضایت می‌دهد که دختر نابالغِ حاصل عمرش با شیخ قبیله ازدواج کند، عمو عزیز ظاهراً دامداری می‌کند اما عملاً یک مجنون بیابانگرد است، عمو اکبر (عموی پدر) جز به شیخوخیت نمی‌اندیشد، سعید برادر نیلوفر نیز سخن‌چین و بی‌عقل است و بعد از فرار خواهرش حتی قصد قتل او را می‌کند.

چرا این خانم فیلمساز نتوانسته است مردان را به درستی تصویر کند؟ جواب این است که اصولاً از جنس زن نباید چنین چیزی انتظاری برد. اگر زن می‌توانست «عدل» کند خدای تعالی او را قاضی کرده بود. خداوند به هیچ زنی امامت، قضاوت، سیادت و قیادت نداده است. لهذا بنده از هیچ زن فیلمساز یا نویسنده‌ای انتظار ندارم که عدالت ورزد و حق هر شخصیت و موضوع را ادا کند، چه فمینیست کفرگو باشد چه مسلمان نمازخوان.



در این فیلم اصلاً معلوم نیست چرا شیخ عباس که هیچ هنری ندارد باید رئیس قبیله باشد. تنها مدرسه‌ای که در این فیلم می‌بینیم در خانه بانو (فاطمه معتمدآریا) تشکیل می‌شود، و تنها انسان کتابخوان فیلم نیز همین بانو است. تنها قفسه کتاب در این فیلم نیز در خانه همو دیده می‌شود.

علت آنکه در خیلی از کشورهای عرب به زنان حق رأی داده نشده، آن است که آنها عموماً سواد خواندن و نوشتن ندارند. حالا چگونه است که مردان کر و کور شدند و زنان دانشمند؟!



ب. دم خروس و ترویج عزوبت (مخالفت با ازدواج)
ظاهراً خانم فیلمساز با ازدواج اجباری دختران مخالف است اما فیلم او در واقع با اصل ازدواج مخالفت دارد و در عوض عقایدی مغلوط و التقاطی را ترویج می‌کند. دلایل بنده برای این ادعا چنین است:

1. کارگردان جنبه‌های تلخ زندگی زنان مانند درد زایمان را به قوّت تصویر کرده است اما از نتایج آن که لذت مصاحبت فرزند باشد چیزی نشان نمی‌دهد.

2. خانم طائرپور خبر داد که شخصیت عزیز در فیلمنامه اولیه با نیلوفر نسبتی نداشت و ایشان به جهت برخی مسائل شرعی او را عموی نیلوفر کرده است تا به نوعی مسئله قیمومت عمو که در حکم پدر است رعایت شود.
(باید به ایشان متذکر شد که إن شاء الله که این سعی شما مشکور است. اما در اسلام، عمو قیّم دخترِ برادرش نخواهد بود بلکه فقط پدر و جدّ پدری هستند که بر دختر ولایت دارند).

3. نیلوفر دختری است که قابلگی مادر را با اکراه تماشا می‌کند و علاقه‌ای به کارهای او نشان نمی‌دهد. و عجیب اینجا است که بهانۀ او برای فرار از ازدواج آن است که می‌خواهد پزشک شود. اما باید گفت که این دم خروس قبلاً در فیلم عروس آتش/ خسرو سینایی (1378) رؤیت شده است. در آن فیلم نیز دختر قهرمان که از ازدواج فرار می‌کرد می‌خواست دکتر شود اما در نهایت خود را آتش زد و سر از دوزخ درآورد!



4. نیلوفر، خودکشی یا فرار از خانه را بر ازدواج با رئیس قبیله ترجیح می‌دهد. در اینجا باید ضرب المثلی را به کار برد که برخی بی‌خردان رواج داده‌، گفته‌اند: «سرم را بشکن اما نرخ مرا نشکن». زنان فمینیست به هر چیزی تن می‌دهند مگر به ازدواج. اگر از شیطان هم بپرسند چیزی غیر از این نخواهد گفت.1

5. لزوم ازدواج با هم‌سن دلیل موجهی نمی‌تواند باشد. در دنیای امروز از میان هنرپیشگان هالیوود می‌توان به مایکل داگلاس اشاره کرد که متولد 1944 است و 25 سال بزرگتر از همسرش زتاجونز.

این مسئله برای مسلمانان نیز چندان اهمیتی ندارد. در احادیث شیعه، تأکید شده که ماندن دختر در خانه پدر جزو مکروهات است و نیکو برای او آن است که در اولین روزهای بلوغش شوهر کند. البته اینکه دختران امروز در سن چهل سالگی هم بالغ نمی‌شوند در واقع به عدم بلوغ فکری آنان در خانواده و بحران شهرهای بزرگ برمی‌گردد و نقصی از جانب خدای تعالی نیست. در کتب تاریخ اسلام دیده می‌شود که وقتی عایشه به خانه پیامبر اکرم(ص) آمد هنوز بالغ نشده بود در حالیکه رسول خدا در آن زمان حدود 53 سال داشت.

6. در میان فیلم‌هایی که خانم جمایل تدوین کرده یا تهیه‌کنندگان فرانسوی او قبلاً بر آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، فیلم‌های وقیح ضدخانواده بروز آشکار دارد. فیلم زنان شب (2001) یکی از چهار فیلمی است که خانم جمایل تدوینگر آن بوده است، فیلمی که تهیۀ آن برای اسدالله نیک‌نژاد نوعی سابقه منفی محسوب می‌شود. فیلم نخست جمایل در مقام تدوینگر مستقل، در جست‌وجوی لولا (1998) نام دارد که فیلمی در تبلیغ یهودیت است. طرفه آنکه ایشان در فیلم ازدواج اجباری (1996) نیز دستیار تدوینگر بوده است، فیلمی که همه هنرهای ایشان را جمع دارد، مبلّغ یهودیت، ضد اسلام و ضد خانواده. این فیلم به سبب تصاویر قبیح‌اش درجه بزرگسال گرفته است.

برها تهیه‌کننده دو فیلم تحسین‌شدۀ بوشارب روزهای افتخار (2006) و رودخانه لندن (2009) است. بوشارب که اصالتاً الجزایری است اخیراً فیلم «درست شبیه یک زن» را با بازی گلشیفته فراهانی بر پرده داشت. در این فیلم، یک زن متأهل با دوست مجرد خود از خانه گریخته در شهرهای دیگر به مطربی و رقاصی مشغول می‌شوند. اغلب فیلم‌های ژان برها نیز وقیح هستند. این موضوع از خلاصه داستان و طبقه مخاطبانی که برای فیلم‌های او تعریف شده‌اند پیدا است.
 

ج. نمادپردازی در فیلم نیلوفر
«نیلوفر» (Lotus) گلی ایرانی است که در مرداب می‌روید. این گل در سنگواره‌های هخامنشی بسیار دیده می‌شود. در ایران باستان جشنی به نام نیلوفر در روز هفتم مرداد رواج داشته است.

نیلوفر، نماد زن و زنانگی است. در لغتنامه دهخدا در خصوص معنای تلویحی نیلوفر اینطور آمده است:
بانویی کامل، آراسته و رویایی. در واژگان اروپایی معادل lady

همچنین در سایت لغت‌نامه دهخدا در مدخل «لوتوس» این توضیح توسط اعضای سایت افزوده شده است:
نیلوفر با آئین مهری پیوستگی نزدیک دارد. در صحنه زایش مهر، او از درون غنچه نیلوفر متولد گردیده است بنابراین بر خلاف اینکه ریشه لوتوس را در آئین بودا پنداشته‌اند به آئین مهر یا میتراسیم که قدمتی بس طولانی‌تر از آئین بودا دارد مربوط می‌گردد.

به این ترتیب باید گفت که گل نیلوفر نمادی است از شرمگاه که مجرای توالد فرزند است. لهذا خانم کارگردان که در فیلمش بر خون‌ریزی هنگام بلوغ نیلوفر توجه خاص کرده، بر این موضوع واقف بوده است. یکی از غمناک‌ترین لحظات فیلم وقتی است که لباس نیلوفر خونی می‌شود و او بالغ! نیلوفر از برادرش سعید که لباس خون‌آلود او را دیده است می‌خواهد که این واقعه را به کسی خبر ندهد. نیلوفر لباس‌های خونینش را در بیابان می‌اندازد و افسرده می‌نشیند.

آیا این خلقت عظیم خداوند را باید اینطور شکر کرد؟ آیا این موضوع بر دختران نوجوان ما اثر سوء نخواهد گذاشت؟ همین صحنه احتمالاً علت اصلی در توقیف این فیلم بوده است، موضوعی که در اصل قصه فیلم تنیده شده و با ممیزی حل نمی‌شود. هرچند که خانم طائرپور در جلسه نمایش، گمانه می‌زدند که توقیف نیلوفر به سبب طرح مسئله بلوغ دختران بوده است که اما اینطور به نظر نمی‌رسد. زیرا بلوغ دختر از آفرینش و خلقت خدا است. شئومت وقتی رخ می‌نماید که فیلمساز خلقت و حکمت خداوند را کریه و شوم نشان می‌دهد.

نماد دوم در فیلم نیلوفر، شخصیت بانو (فاطمه معتمدآریا) است. خانم طائرپور هم به این موضوع در جلسه نمایش اشاره کرد که بانو نماد یک زن اسطوره‌ای است. خیلی واضح است که شخصیت بانو، نماد و مقیاسی است از زن معیار در نزد فیلمساز، زنی که تنها زندگی می‌کند. شویش مرده و یگانه فرزندش نیز در جنگ شهید شده است. و اینها البته تصادفی نیست. کمال زن در این است که زاینده باشد و برای این باید شوهر داشته باشد. اما زن امروز غربی و غرب‌زده، هیچ کدام را برنمی‌تابد، نه سختی‌های مادر شدن را تحمل می‌کند و نه سلوک با شوهر را. لذا بانو در این فیلم، تنها و مجرد تصویر شده است. این نوع از زنان، مانند یک قاب عکس می‌مانند که شاید به درد تزیین دیوار خانه بخورند اما نه برای زندگی کردن. بانو گرچه معلم است اما علم او نیز مثل اغلب زنان در این حد است که با آن بتوان فخر فروخت نه اینکه آن علم را در زندگی به کار بست. در این فیلم نیز متأسفانه بانو الگوی نیلوفر می‌شود و مادرش سلما به خوبی به این موضوع پی برده و علت مخالفت نیلوفر با ازدواج را نتیجه تعلیمات او می‌شمرد.

نماد سوم در فیلم، موضوع آب و آناهیتا است. در همان ابتدای فیلم، سلما (رؤیا نونهالی) زنی حامله (زهرا داوودنژاد) را به داخل رودخانه می‌برد و فرزندش را می‌زایاند. سلما می‌تواند نماد آب و ناهید باشد. این بیت خاقانی به مقصود بنده مدد خواهد رساند:
حامله است اقبال مادرزاد او/ قابله‌اش ناهید عشرت‌زای باد



در لغت‌نامه دهخدا در ذیل مدخل «آناهیتا» چنین آمده است:
ناهید مخفف آناهیتا است . بعدها اناهید و ناهید را به ستارۀ زهره یعنی ستارۀ زیبایی که رومیان عنوان الهۀ وجاهت بدان داده‌اند اطلاق کرده‌اند. (از یشتها، ج 1، ص 158 به بعد).
(اِخ ) ایزدی که بالاخص بدین نام موسوم است ایزد آب است که به نام اناهیته خوانده شده. فرشتۀ نگهبان آب. در آیین زردشتی، نگهبانی عنصر آب با فرشتۀ اناهیتا (ناهید) است. این فرشته در نزد ایرانیان قدیم دارای مقام بلند و ارجمندی است. برخی از خاورشناسان نوشته‌اند که ممکن است ناهید ایرانیان از اثر نفوذ الهۀ سومر موسوم به ایشتار که بعدها در بابل و آشور هم پرستیده می‌شد به وجود آمده باشد. ایشتار که مادر و مولد نوع بشر تصور می‌شد در برخی از خصایص شباهتی با ناهید دارد و ممکن است بعدها در بیرون از حدود ایران بعضی از خصایص و رسومات دینی این الهه را ضمیمۀ پرستش ناهید ایرانی کرده باشند.


همچنین در مدخل مکرر «آناهیتا» این توضیح توسط اعضای سایت لغت‌نامه افزوده شده است:
آناهیتا، فرشته و نگهبان آب و فراوانی و زیبایی و باروری، در نزد ایرانیان دارای مقام بلند و ارجمندی بوده ‌است.

لهذا یکی دیگر از مظاهر زنانگی را می‌توان نمادهای آب و آناهیتا (ناهید) برشمرد که در دوران باستان معابدی برای پرستش آن در ایران و بابل وجود داشته است. نمود این پرستش، ستاره ناهید یا زهره بوده است که در قرآن کریم در ماجرای حضرت ابراهیم(ع) به آن اشارتی رفته است (انعام/ 76). در سال‌های اخیر، نماد آب و ناهید در فیلم‌های آناهیتا (1388) و گزارش یک جشن (1389) نیز استعمال شده است.2

می‌خواهم نتیجه بگیرم که خانم سابین جمایل گرچه اصالتاً عرب است ولی چون در ایران متولد شده به فرهنگ ایران تعلق خاطر یافته و در مورد آن تحقیق کرده است. نمونه‌اش علاقۀ او به دیوان حافظ است که خانم طائرپور تأکید می‌کرد و در فیلمش نیز ظهور و بروز دارد. لذا تصادفی نیست که او برای ساخت فیلمی که ماجراهایش در قبیله‌ای از اعراب رخ می‌دهد ایران را برگزیده است.

فیلم نیلوفر، عملاً در یک لامکان رخ می‌دهد. مردم روستا زبان فارسی را با لهجه عربی صحبت می‌کنند. اما در اواخر فیلم در یک نما پرچم عراق را می‌بینیم و ظاهراً باید بفهمیم که این واقعه در جنوب کشور عراق اتفاق می‌افتد. مضافاً که در همان اوقات، نیلوفر و عموعزیز از شط می‌گذرند و ظاهراً به ایران فرار می‌کنند.

اما اینها دلایلی سطحی است که در حین کارگردانی فیلم به سادگی اجرا شده است (احتمالاً به دلیل گرفتن پروانه ساخت یا نمایش). اما متن فیلمنامه حکایت از آن دارد که این فیلمنامه برای ساخت در ایران نگارش شده است:

ـ اینکه بانو در فیلم، مادر شهید است (در خاک عراق مادر شهید چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟)
ـ دیوان حافظ که بانو به نیلوفر می‌دهد و او با آن مأنوس است
ـ نام نیلوفر، که یک نام فارسی است و از نمادهای زنانگی
ـ زبان فارسی که در فیلم صحبت می‌شود



د. چگونه باید دختری را خواستگاری کرد؟
از این پس، می‌خواهیم به برخی مسائل دینیِ مطروحه در فیلم بپردازیم. سخن ما این است که موضوع ازدواج دختر یک مسئله شرعی و فقهی است، و نه یک مسئله اجتماعی صرف. دختر را باید از پدرش که قیّم اوست خواستگاری کرد و نه از خود او. بدون اذن و رضایت پدر، عقد انجام نخواهد شد و اگر چنین عقدی صورت گیرد باطل خواهد بود. البته اذن پدر فقط در ازدواج اول (یعن ازدواج دختر باکره) موضوعیت دارد. از اینجا می‌توان فهمید که برای اهمیت این مسئله خداوند خالق حکیم، «بکوریت» را در خلقت زن قرار داده و به توسط انبیائش مردم را به آن ارشاد فرموده است. چنانکه می‌بینیم این موضوع در فقه اسلام و یهود بسیار مؤکد است.

ماده 1043 قانون مدنی می‌گوید:
نکاح دختر باکره اگرچه به سن بلوغ رسیده باشد موقوف به اجازۀ پدر یا جدّ پدری اوست.

قانون مدنی ایران در سال 1313 شمسی، به توسط فقیهانی در مجلس شورای ملی بر اساس مسلّمات فقه تشیع نوشته شده است. خوشبختانه در موضوع اذن ولیّ میان مراجع تقلید تفاوتی وجود ندارد.



فیلم نیلوفر، به طور واضح اذن پدر را بی‌اساس می‌خواند و بر لزوم آزادی دختران تأکید می‌کند. اما فیلمساز عمداً درباره عواقب خلع ید پدر تغافل کرده است. باید از ایشان پرسید چرا آمار طلاق در جوامع مدرن امروز که عملاً دختران و پسران در انتخاب همسر آزاد هستند، بسیار بیشتر از جوامع سنتی است؟ این همه عشق شکست خورده و زندگی‌های بی‌فرجام که در کلان‌شهرها رواج دارد آیا از نتایج انتخاب خود زوجین نیست؟ آمار فزاینده طلاق از کجا نشأت می‌گیرد؟ از ازدواج اجباری دختران یا از انتخاب خود زوجین؟

در سینمای ایران فیلم‌های بسیاری همچون «عروس آتش» در موضوع ازدواج اجباری دختران ساخته شده‌ است،3 پدرانی که از حق خود سوء استفاده کرده و شوهر نامناسبی برای دختر خویش برگزیده‌اند. آیا این فیلمسازان، قصد مخالفت با حکم خداوند را داشته‌اند؟ علی‌رغم این همه ترانۀ مبتذلی که علیه بی‌فایده بودن عشق سروده‌ شده چرا فیلمسازان به نظرشان نرسیده تا درباره ناپایداری این عشق‌های مرسوم، فیلم‌هایی اثربخش و ماندگار بسازند؟ آیا کسی نمی‌خواهد به این سؤال اساسی جواب دهد که آیا عشق‌های‌ شکست‌خورده رایج امروز، مگر در نتیجۀ اختیار و انتخاب خود زوجین نبوده است؟ باز هم می‌پرسیم. آیا فزونی طلاق، نتیجۀ ازدواج‌های اجباری است یا انتخاب خود زوجین؟ تفکر کردن در همین سؤال مهم، انسان را به حقیقتی ناب رهنمون می‌کند.


 
ﻫ. در اسلام، ازدواج نزدیک به واجب است و در مسیحیت مکروه!
خانم سابین جمایل، یک مسیحی‌ عرب است که می‌خواهد زندگی اعراب مسلمان را به قیاس مسیحیت محرّف قالب بزند. نتیجۀ این واقعه، همان خواهد شد که در جوامع مسیحی غربی رواج دارد. حیا و عفت از جامعه رخت بربسته و بکوریت که خداوند در خلقت زن قرار داده عملاً معنا و کاربرد خود را از دست داده است. در مسیحیت تحریف‌شدۀ امروز حتی بسیاری از حقوق زوجین که در تورات آمده، باطل اعلام شده است؛ مانند حق مهریه برای زن و همچنین حق طلاق و تعدّد زوجات برای مرد. در مسیحیت، پدران برای ازدواج دخترانشان حق و تکلیفی ندارند.

آزادی به معنای لیبرالیسم، در اسلام جایی ندارد. در دین خدا، ازدواج همچون یک امر واجب است و ماندن در عزوبت بسیار مغضوب و منهی. ولی در مسیحیت محرّف پولسی، ازدواج اصولاً موضوعی مذموم و مخالف با خواست خدا معرفی می‌شود. شخص پولس در فصل هفتم از نامه خود به مسیحیان قرنتیه، به آنها سفارش کرده است که اگر می‌توانید مانند من عزب بمانید و حتی آنهایی که ازدواج کرده‌اند مثل مجردها زندگی کنند! (1قرنتیان 7/ 7 و 29). جالب توجه اینکه او در باب نهم از همان نامه به اعتراض مردم قرنتیه در خصوص اینکه چرا هر بار او را با زنی تازه می‌بینند با غضب پاسخ داده است که من مزد زحمات خود را برده‌ام! (متن این قسمت را در پانوشت ملاحظه کنید).4

به سبب همین جملات است که کشیش‌ها و راهبه‌ها عزوبت گزیده‌، ازدواج را بر خود حرام کرده‌اند. آنها حلال خدا را تحریم کرده‌اند اما در عمل مسیر حرام‌ها و تسلط شیطان را بر خود گشوده‌اند. به راستی اگر از شیطان درباره حکم «ازدواج» بپرسند آیا چیزی جز این خواهد گفت؟ لذا قاطعانه می‌گویم که این درب باغ سبزی که فیلمساز به ما نشان می‌دهد در حقیقت دروازۀ جهنم است.  



و. ازدواج در اسلام
در حدیثی خواندم که خداوند قلب پدر را هدایت می‌کند تا از میان خواستگاران دخترش، شوهر واقعی او را بشناسد. لهذا خداوند گرچه قیمومت دختر را به پدرش داده است اما در عمل پدر را وانگذارده، بلکه او را به هدایت خاصۀ خود راهنمایی می‌کند. به این ترتیب، باید گفت که این اختیاری که در دین اسلام به پدر داده شده، هم حق والد است و هم تکلیف او.

با یادآوری این حدیث، مختصراً به آداب ازدواج در اسلام اشاره می‌کنیم، حقایقی که در آیات قرآن و احادیث معصومین مذکور است:

1. خداوند خالق حکیم، برای هر انسان همسری مطلوب و هم‌شأن او آفریده است.

2. قصد انسان از ازدواج، باید عمل به دستور خدا و سنت پیامبر باشد، و نه رسیدن به جمال و ثروت.

3. زن و مرد به جای چشم‌چرانی و رایزنی‌های بی‌مورد، باید همسر خود را از خداوند بخواهند.

4. خدای تعالی قلب پدر را هدایت می‌کند تا شوهر مناسب دختر خود را تشخیص کند، و همینطور دل مادر را تا دختری هم‌شأن با پسر خود انتخاب کند.

5. مرد باید به خواستگاری زن برود و نه بالعکس.

6. زن و مرد بیگانه فقط با «ذکر نام خدا» بر یکدیگر است که بر هم حلال می‌شوند.5

7. خداوند بعد از خطبه عقد محبت مرد را در دل زن می‌اندازد و بالعکس. این معجزۀ خدا است و کسی نمی‌تواند مشابه آن را به وجود بیاورد یا از بین ببرد (سوره روم/ 21).6

8. مهریه زیاد، زن را شوم می‌کند7  و شیطان را شریک در زندگی8

9. زن باید مطیع شوهر باشد9 وگرنه نمازهای او پذیرفته نخواهد بود.10

10. فرزند از آنِ پدر است و از او نام و نسب می‌برد.11 لذا مادر باید او را مطابق خواست شوهر پرورش دهد.



با مقایسه دستورات اسلام و آنچه عملاً در جامعه تبلیغ می‌شود باید گفت که انبیاء کذبۀ بسیار، بر منبرها برشده‌اند و حکمت خدا را جهالت پنداشته‌اند. آنها کسانی‌اند که مردمان را به نقض قواعد الهی ازدواج، دعوت می‌کنند و اغلب فیلمسازان زن،‌ همچون تهمینه میلانی و سابین جمایل در این شمارند، اولی بیشتر و وقیح‌تر، و دومی کمتر و محجوب‌تر.

در ایران باستان زنی را که بدون اذن پدر ازدواج می‌کرد «خودرأی» و «سرخود زن» می‌خواندند و از قوم طرد می‌کردند. چنین زنی از ارث محروم می‌شد (لغت‌نامه دهخدا، مدخل «سرخود»). آیا دخترن امروز از این قبیل نیستند؟؟ متأسفانه عرف امروز جامعه ما، برای پدر حقی قائل نیست که با انتخاب دخترش مخالفت کند. آنها در به وقت خطبه عقد همچون بادمجان دور قاب هستند و در مراسمات عقد و عروسی، نقش چندانی جز لبخند زدن ایفاء نمی‌کنند. آیا آمار زیاد طلاق در نتیجه رواج فراوان این نوع غیرصحیح از ازدواج نیست؟
 


 
فهرست عوامل نیلوفر
نویسنده فیلمنامه و کارگردان: سابین جمایل
تهیه‌کنندگان: ژان برها، رشید بوشارب، فرشته طائرپور
فیلمبردار: بهرام بدخشانی
موسیقی: فردین خلعت‌بری
تدوین: بهرام دهقانی
جلوه‌های ویژه: علاءالدین پُژهان
طراح لباس: سارا خالدی، سمیرا سینایی، ژیلا مهرجویی
طراح صحنه: سیامک کاری‌نژاد، محمود رشادی
طراح گریم: محمدرضا قومی
بازیگران: مبینا آینه‌دار (نیلوفر)، شهاب حسینی (عمو عزیز)، صادق صفایی (عبدالله)، رؤیا نونهالی (سلما)، هنگامه قاضیانی (فیروزه)، فاطمه معتمدآریا (بانو)، امیر آقایی (شیخ عباس)، تورج فرامرزیان (عمو اکبر)، نیّره فراهانی (نور)، علیرضا ضیایی‌جم (سعید)، ساغر سلیمانی (زینب)، زهرا داوودنژاد (زائو)
محصول 2008 فرانسه و ایران
82 دقیقه



پانوشت‌ها:

1. در چند دهه اخیر، طبقه‌ای مرفّه از دختران در جوامع مختلف دنیا و از جمله در ایران به وجود آمده‌اند که به بهانه‌های مختلف با ازدواج مخالفت می‌کنند. برخی از بهانه‌های ایشان را می‌توان اینطور برشمرد: حفظ آزادی، ادامه تحصیل، تنفر از جنس مرد، تنفر از ازدواج، علاقه به عزلت، آزادی اندیشه.

نمونۀ این عقاید را می‌توانید در فیلم‌های تهمینه میلانی، سراغ بگیرید. این کارگردان را می‌توان به نوعی نمایندۀ طبقه‌ای از زنان مردستیز تلقی کرد، زنانی که حتی درباره لزوم ازدواج هم چون و چرا می‌کنند. اما حقیقت آن است که تنفر عموم آنها از ازدواج به دلیل فساد جسم و روح آنها است. عده دیگری نیز به سبب جمال خداداد، ازدواج را برای خود محدودیت می‌دانند و در پی تحصیل شهرت و ثروت هستند. برخی از همین افراد به نوعی سادیسم دچارند که آزار جنس مخالف را جایز می‌دانند و منتظرند تا مردان به دست‌بوسی و نوکری آنها کمر ببندند.

2. در این فیلم‌های اخیر از نماد آناهیتا و آب، استفاده شده است:
ـ آناهیتا/ عزیزالله حمیدنژاد (1388). موضوع اصلی فیلم، ماجرای دختری است که بر روی کریستال مولکول‌های آب تحقیق می‌کند.
ـ گزارش یک جشن/ ابراهیم حاتمی‌کیا (1389). در مدخل ساختمان اصلی فیلم، یک حوض آب به نماد آناهیتا قرار داده شده. قهرمان این فیلم نیز بانو (رؤیا تیموریان) نام دارد و نام قبلی فیلم، «بانوی شهر ما» بود.

3. در موضوع ازدواج اجباری دختران، می‌توان به این فیلم‌ها اشاره کرد:
ـ عروس آتش/ خسرو سینایی (1378)
ـ بمانی/ داریوش مهرجویی (1380)
ـ آرزوهای زمین/ وحید موسائیان (1380)
ـ مرثیه برف/ جمیل رستمی (1383)
ـ تسویه حساب/ تهمینه میلانی (1385)

4. در اینجا متن باب نهم از نامه اول پولس به قرنتیان، عیناً از ترجمۀ عهد جدید مسیحیان نقل می‌شود. پولس به منتقدان خود در قرنتیه که سابقاً مسیحیت را از او آموخته‌اند و حالا به سبب رابطه با زنان مختلف بر او خرده گرفته‌اند اینطور نوشته است:

(1) آیا رسول نیستم؟ آیا آزاد نیستم؟ آیا عیسی مسیح خداوندِ ما را ندیدم؟ آیا شما عمل من در خداوند نیستید؟ (2) هرگاه دیگران را رسول نباشم، البته شما را هستم زیرا که مُهر رسالت من در خداوند شما هستید. (3) حجت من به جهت آنانی که مرا امتحان می‌کنند این است (4) که آیا اختیار خوردن و آشامیدن نداریم؟ (5) آیا اختیار نداریم که خواهر دینی را به زنی گرفته، همراه خود ببریم، مثل سایر رسولان و برادرانِ خداوند و کیفا [= پطرس]؟ (6) یا من و برنابا به تنهایی مختار نیستیم که کار نکنیم؟ (7) کیست که هرگز از خرجی خود جنگ کند؟ یا کیست که تاکستانی غرس نموده، از میوه‌اش نخورد؟ یا کیست که گله‌ای بچراند و از شیر گله ننوشد؟ (8) آیا این را به طور انسان می‌گویم یا شریعت نیز این را نمی‌گوید؟ (9) زیرا که در تورات موسی مکتوب است که «گاو را هنگامی‌ که خرمن را خرد می‌کند، دهان مبند.» آیا خدا در فکر گاوان می‌باشد؟ (10) یا محض خاطر ما این را نمی‌گوید؟ بلی برای ما مکتوب است که شخم کننده می‌باید به امید، شخم نماید و خردکنندۀ خرمن در امید یافتن قسمت خود باشد. (11) چون ما روحانی‌ها را برای شما کاشتیم، آیا امر بزرگی است که ما جسمانی‌های شما را درو کنیم؟ (12) اگر دیگران در این اختیار بر شما شریکند، آیا نه ما بیشتر؟ لیکن این اختیار را استعمال نکردیم، بلکه هرچیز را متحمّل می‌شویم، مبادا انجیل مسیح را تعویق اندازیم. (1 قرنتیان، باب 9).

5. این موضوع قابل توجهی است و در دین اسلام، موارد مشابه دیگری نیز دارد. مثلاً در هنگام غذا خوردن باید نام خدا را برد، که یکی از فوایدش آن است که غذا به بدن ضرر نخواهد کرد، یا اینکه حیوانات حلال گوشت را باید با ذکر نام خدا ذبح کرد وگرنه حرام خواهند شد (مائده/ 3 و 4).

6. یکی از نتایجی که از آیه 21 سوره روم می‌توان گرفت آن است که عشق پایدار و دائم میان زوجین بعد از خطبه عقد به ارادۀ خداوند ایجاد می‌شود. اصولاً به همین دلیل است که عشق‌های قبل از عقد که از روی هوا و هوس هستند پایدار نمی‌مانند. ما چندی قبل در نقد فیلم پل چوبی به این موضوع پرداختیم. نگا. وقتی عشق با هوس تفاوتی ندارد
راقم همچنین مقاله مستقلی در تفسیر روم/ 21 به چاپ رسانده که لازم است برای تفصیل مطلب به آن رجوع شود: «پایداری زوجیت در چیست؟» روزنامه جام‌جم، پنجشنبه  12/10/1387، ص 11

7. از رسول خدا(ص) نقل است که فرمود: «أَفْضَلُ نِسَاءِ أُمَّتِي أَصْبَحُهُنَّ وَجْهاً وَ أَقَلُّهُنَّ مَهْراً». یعنی بهترین زنان امت من، زیباترین آنهایند که مهریه‌شان کم باشد (شیخ کلینی، الکافی، 8 جلدی، اسلامیه، ج 5، ص 324، باب خیر النساء، حدیث 4).

همچنین از امام صادق(ع) نقل است که فرمود: «شُؤْمُ الْمَرأةِ فَكَثْرَةُ مَهْرِها و عُقوقُ زَوجِها». یعنی از شومی زن است که مهریه‌اش زیاد و با شوهرش ناسازگار باشد (شیخ صدوق، معانی الاخبار، انتشارات اسلامی، 1403ق. ص 152 ـ شیخ صدوق، الخصال،‌ باب خصایل سه‌گانه، ح 53). به نظر می‌رسد که این دو شئومت در توالی یکدیگرند. به عبارت دیگر، مهریه زیاد باعث عدم اطاعت از شوهر می‌شود.

8. خداوند خودش به شیطان جواز داده تا در اموال و فرزندان شخص کافر شریک شود: ﴿و شارِكْهُم فى الأمْوالِ و الأوْلاد ـ اسراء/ 64﴾

9. خداوند در قرآن کریم، زنان صالح را اینطور معرفی فرموده است که در حضور شوهر، «مطیع» او هستند و در غیابش، «حافظ»: ﴿فَالصَّالِحاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيبِ بِما حَفِظَ الله﴾ (نساء/ 34).

10. الكافي، ج ‏5 ، ص 506؛ باب حَقِّ الزَّوجِ عَلَى الْمَرْأة،‌ ح 5

11. در آیات 233 و 234 از سوره بقره، به اینکه فرزند از آنِ پدراست اشاره شده ﴿مولودٌ له﴾. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در ذیل همین ایات، بر این حقیقت تأکید کرده است.


* امیر اهوارکی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 101
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • موسی ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    2 0
    عالی بود. همانطور که گفتید امروزه دختران خودرأی شده‌ اند.
  • زهرا ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    1 0
    سلام این طور ک فهمیدم خانم کارگردان خود سه فرزند دارد. خودشان کلی بچه می آورند و برای ما فمینیستی را ترویج میدهند تا دختران و زنان از این رحمت الهی دور سازند .همانطور که می دانید زنان ما از لحاظ باروری در رتبه های پایین در جهان هستند و خیلی از زوج ها یا تک فرزندند یا اصلا فرزندی ندارند.
  • زهرا ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    سلام این طور ک فهمیدم خانم کارگردان خود سه فرزند دارد. خودشان کلی بچه می آورند و برای ما فمینیستی را ترویج میدهند تا دختران و زنان از این رحمت الهی دور سازند .همانطور که می دانید زنان ما از لحاظ باروری در رتبه های پایین در جهان هستند و خیلی از زوج ها یا تک فرزندند یا اصلا فرزندی ندارند.
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    1 0
    سلام آقای نویسنده دمت گرم خیلی حال کردم
  • ایرانی ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    زن جوان را اگر تیری برپهلو نشیند به ز پیری(سعدی) بله ازدواج خوب است امااجباری وبا شخصی که تفاوت سنی زیاد دارد خوب نیست.
  • زهرا ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    سلام این طور ک فهمیدم خانم کارگردان خود سه فرزند دارد. خودشان کلی بچه می آورند و برای ما فمینیستی را ترویج میدهند تا دختران و زنان از این رحمت الهی دور سازند .همانطور که می دانید زنان ما از لحاظ باروری در رتبه های پایین در جهان هستند و خیلی از زوج ها یا تک فرزندند یا اصلا فرزندی ندارند.
  • کاوه ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    3 0
    آقای نویسنده تو که خودت سرتاسر متن هرجا تونستی به زنان به عنوان ریحانه های زمین توهین کردی که ثابت کنی خودت خیلی می فهمی، وجدان پدیده خوبی است متن علمی باید بدون سو گیری و برداشت ناقص از دین باشد هرچی برات جالبه به اسم اسلام تحلیل نکن!!!!!!ا
  • ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    فکر می کنم ما مسلمانان به نظر اسلام عمل نمی کنیم و انتقادات رهبری هم به همین است. در اسلام اجبار به ازدواج تخلف و حرام است. در اسلام قبول شرایط حق زن یا مرد است . در اسلام زن می تواند برای کاری که در خانه شوهر می کند(حتی شیر دادن به فرزند) طلب اجرت کند. ولی عرف ما بر رعایت شرع پیشی گرفته و متاسفانه دشمنان اسلام کارهایی را به اسلام نسبت می دهند که اسلام با آن مخالف است. در آخر یاد حدیثی افتاد مردم را دین خدا بخوانید به صورت عملی و نه زبانی
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    کلا وقتی لیست بازیگرا و ... رو دیدم به طور کلی فهمیدم که یه گیری به اسلام توی این فیلم داده شده... با خوندن متن فوق حدسم بدل به یقین شد. متأسفانه بعضی از اهالی سینما شدن شناسنامه اسلام ستیزی در سینما ... یکیش خانم ف.م.آ
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    آقای نویسنده تو که خودت سرتاسر متن هرجا تونستی به زنان به عنوان ریحانه های زمین توهین کردی که ثابت کنی خودت خیلی می فهمی، وجدان پدیده خوبی است متن علمی باید بدون سو گیری و برداشت ناقص از دین باشد هرچی برات جالبه به اسم اسلام تحلیل نکن!!!!!!ا جوابت کامنت خودته! با کم تغییرات البته.
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    وقتی خداوند «حق» برای زن یا مرد قایل می شود برای این است که در شرایط خاص فصل الخطاب باشد و این به این معنی نیست که این سبک زندگی اسلامی است. درست است زن می تواند برای کار های خانه اجرت طلب کند. اما: مرد می تواند زن را از بیرون رفتن از خانه منع کند و حتی اجازه ی تلفن زدن را هم به او ندهد. و خودش هر وقت که خواست به خانه بیاید. اگر مثلا فرش خانه برای او باشد می تواند به او اجازه ی راه رفتن روی فرش را ندهد. می تواند چهار زن بگیرد. مدیریت امور خانه و نظرآخر با اوست. زن شرعا موظف است که از شوهر تمکین کند. مرد حق طلاق دارد ولی زن ندارد (مگر این که در ابتدای ازدواج شرط کنند). مرد می تواند در صورت صلاح دید به عنوان ولی زن را تنبیه کند... اما آیا زندگی حضرت امیرالمومنین و فاطمه ی زهرا علیهما السلام هم همین گونه بود؟ آیا مد نظر خداوند است؟ خداوندی که نظریات سعادت بخش خانواده در دینش را از معجزات و آیاتش می داند؟! ومن آياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها وجعل بينكم موده ورحمه ان في ذلك لآيات لقوم يتفكرون نه خیر. بلکه مد نظر خداوند احادیث زیر است: ۱) اگر زنی برای شوهرش لیوان آبی بیاورد، ثواب ۱ سال عبادت برای او نوشته می شود. ۲) و اگر طعامی برای او بپزد ثواب یک حج نصیبش شده. ۳) تبسم زن به شوهرش برای او ثواب تسبیح و تهلیل دارد. ۴) رسول خدا فرمودند مردی نیست که به همسرش در کار خانه کمک کند مگر این که به ازای هر تار مویی که در بدنش روییده، برای او ۱ سال عبادت می نویسند که روز هایش روزه و شب هایش بیدار بوده است. خداوند به او ثوابی می دهد که به انبیای خود داوود و یعقوب و عیسی بخشیده باشد. ۵) لا یخدم العیال الا صدیق او شهید او رجل یرید الله به خیر الدنیا و الآخره جاهل ممکن است روایات بالا را استبعاد کند. چرا که بسیار با زندگی اسلامی فاصله دارد و برای قابل هضم نیست که خدمت به همسر یا شوهر از نماز و روزه ثواب بیشتری داشته باشد. مخلص کلام، مواردی که ذکر کردید مطابق فرمایش امیرالمومنین کلام حقی است که شما از اون اراده ی باطل دارید و نتیجه ی غلطی می گیرید. حضرت زهرا علیها افضل السلام فرمودند: خوشا به حال زنی که شوهرش از او راضی باشد و بدا به حال زنی که شوهرش از او ناراضی باشد.
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    باز این (فاطمه معتمدآریا) سر و کلش پیدا شد
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    شمایی که انتقاد کرپین حاضرین خواهر یا هر ناموس دیگه ای از خودتون رو توی سیزده سالگی به خاطر یه تیکه زمین به پیرمردا بدین؟ اگه حاضرین که مساله حله و من حرفتون رو قبول میکنم.
  • کامرانی ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    1 0
    اینها دارند فرهنگ و دیانت و روابط خانوادگی را با فرهنگ مسیحی قالب می زنند. این رو خیلی خوب گفتی. متن نامه پولس که در فوق آورده اید خیلی خواندنی بود. واقعاً کلیسا چطور با این الهیات توانسته دوام بیاورد؟ حتی تا حدود رنسانس؟
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    وای چقدر خوب نوشتی دمت گرم
  • محسن ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    اول از همه، بر اون پدر و مادر مشرق رحمت که یه همچین مقاله و تحلیل نابی رو با استناد به احادیث و آیات قرآن، نقل فرمودید... هزاران رحمت بر تو مشرق پدرسوخته که واقعا حرفات به خدا طلاست... مخصوصا اون تیکه ای که عدم اجازه پدر به دختر و سرخود بودن دخترای امروز و آمار وحشتناک طلاق و مهریه فراوان. حاجی من این احادیث رو تازه میبینم که قول امام، حق منطقی به دختر داده نه حق خرکی که هزچی دلش خواست، مهر واسه خودش تعیین کنه. باز چاکر مشرق... منتشر کنی چن وقته نظراطمو منتشر نمیکنی؟!
  • محسن ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    سلامنلیکم! خوبی کاوه جان... چی بلغور کردی؟ این بنده خدا که احادیث و روایات و آیات رو پانوشت کرده... دیگه چی میخایی؟ پس یه بارکی بگو هر کی هر چی تونست، تفسیر بکنه که ان شاءالله از اون آدما نیستی! هستی؟ نه نیستی دیگه.
  • محسن ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    اون ف.م.آ که وضعش معلومه باو...
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    2 0
    اگه اخبار را بخونيد مي بينيد كه بعضي پدران عرب دخترانشان را در سن زير 12 سال مي فروشند پس مردان اين فيلم آنچنان غير طبيعي و دور از واقعيت نيستند كه شما سريع از عدالت نداشتن زنان سخن مي گوييد شايد اگر مرداني مثل شما قبل از نقد كمي مطالعه و تحقيق مي كردند همچين مردهايي كه در فيلم تعريف شد در دنيا بوجود نمي آمدند.
  • ستاره ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    1 0
    ازدواج دختران توایران هم هنوز به همین شکله حالا شاید یه کم توفیلم پررنگ تر نشون داده شده خیلی از خونوادهها ههنوز هم پدران دختران روتوشرایطی قرار میدن که مجبور به ازدواج بشن آقای نویسنده با پیش کشیدن اسلام چرا داری به زنان توهین میکنی یه جوری حرف میزنی انگار مردا عادل مطلق هستند
  • سارا ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    3 0
    یه سوال ساده دارم: خود شما زن بودی اینو می خوندی از نویسنده بدت نمیومد؟ «چرا این خانم فیلمساز نتوانسته است مردان را به درستی تصویر کند؟ جواب این است که اصولاً از جنس زن نباید چنین چیزی انتظاری برد. اگر زن می‌توانست «عدل» کند خدای تعالی او را قاضی کرده بود. خداوند به هیچ زنی امامت، قضاوت، سیادت و قیادت نداده است. لهذا بنده از هیچ زن فیلمساز یا نویسنده‌ای انتظار ندارم که عدالت ورزد و حق هر شخصیت و موضوع را ادا کند، چه فیمنیست کفرگو باشد چه مسلمان نمازخوان.» نه فقط برای تلخی نوشته بلکه به این دلیل که بسیاری از آقایون فیلمساز هم نمی‌تونن زن را درک کنند و تصویر بی معنی از زن ارائه می‌دن که خیلی با واقعیت فاصله داره.همینطور برای بی‌ربط بودن مطرح کردن این موضوع به نقد فیلم. من وقتی این متن رو خوندم بیشتر از اینکه حس کنم نقد کردین، فکر کردم دارین حرص خودتونو خالی می‌کنین و این یعنی ضعف فکری و احساسی شما در حالی که خیلی بهتر و قوی تر می‌شد کار کرد.
  • ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    همیشه یه ردپایی باید از معتمد آریا تو این فیلما باشه !
  • ashena ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    درسته که این فیلم با دیدگاه فمنیستی ساخته شده ولی اینکه بخواهید تمام زنان را با یک چوب برانید اصلا درست نیست و با نوشتن این پاسخ:"جواب این است که اصولاً از جنس زن نباید چنین چیزی انتظاری برد. اگر زن می‌توانست «عدل» کند خدای تعالی او را قاضی کرده بود. خداوند به هیچ زنی امامت، قضاوت، سیادت و قیادت نداده است. لهذا بنده از هیچ زن فیلمساز یا نویسنده‌ای انتظار ندارم که عدالت ورزد و حق هر شخصیت و موضوع را ادا کند، چه فمینیست کفرگو باشد چه مسلمان نمازخوان. " شما کاملا وارد مغالطه شده اید و از یک جزء نتیجه کلی و غلط گرفته اید. از این فیلم میشود فمنیست بودن این زن را برداشت کرد و اما اینکه حکمت کار خدا برای قاضی نشدن زنان و... را بعد از این تحلیلتان اینطور خودتان بخواهیدتعیین کنید،اولا برداشت سطحی از دین و دوما مغالطه ای بیش نیست.
  • ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    یادم نمی ره در سفری که رهبر ایران به چنین مناطقی داشت اشاره کرد که ازدواج اجباری دختران توسط پدران از نظر اسلام جایز نیست و فریاد شادی و دادخواهی اون زنان و دختران مظلوم رو لحظه ای از خاطر نخواهم برد.. وقتی یه مردسالار (شاید از نوع زن ذلیل امروزی) بخواد یه فیلم معمولی رو نقد کنه واویلاست .. وای به روزگاری که فیلم رگه های فمینیستی هم داشته باشه
  • مهرداد ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    اخه.هرکی منفی داده مشخصه مخاطب زن بوده.
  • ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    شرم آوره خوندن یک متن زن ستیز به بهانه نقد یک فیلم فمینیستی و توهین مستقیم به اسلام با یکجانبه نگری به احکام دینی .. شرم آوره سایت مشرق شرم آور
  • ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    چرا ازدواج اجباری دختران را به اسلام می چسبانید.. ازدواج دختران در اسلام با اجازه و اذن پدر است و نه انتخاب او ... اگر ازدواج به انتخاب پدر بود چرا هر بار که خواستگاری برای حضرت فاطمه می امد پیامبر اسلام ان رابا دخترش مطرح می کرد و با روبرگردان حضرت فاطمه آن خواستگار را رد می کرد؟!!!!
  • ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    پس زندگی غربی خیلی هم بد نیست.. مشکل سبک ازدواج های ایرانی هست که تا 30 سال دختران آزادی های لازم را ندارند. بالاخره زدگی غربی خانواده ها رااز هم می پاشاند و ازدواج و بچه را کم می کند یا سبک زندگی مثلا ایرانی اسلامی؟!!! تا وقتی که نسخه های مردسالارانه رو به اسم اسلام به خورد مردم بدین وضع بهتر از این نمی شه یا دختران فراری از ازدواج یا زنان به دنبال طلاق برای رهایی از شر عقاید مردسالارانه و پوسیده مردان ایرانی که می خواهند با یکجانبه نگری به اسلام به خورد زن ها بدهند.
  • ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    خیلی ضعیف و پر از اشکال بود . بر ضعف نقد شما همین موضوع بس که خدیجه همسر پیامبر مسلمانان به خواستگاری ایشان رفته است...
  • رضا ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    آقای نقاد اگر دختر زیر 9 سالت خاستگار بالای 50 سال داشت حتما موافقت کن آخه شعورت بیشتر از این نیست
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    این شهاب حسینی از یه ور میره پیش آقا، از یه ور هم پای ثابت فیلمای بوداره...
  • سعید ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    کاوه جان شما همون بادمجون دور قابی, فک نکن زیاد میفهمی. کمی تامل کن عزیزم
  • سعید ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    like
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    0 0
    اونا اقتصادشون درسته که بچه زیاد دارن. یه سرچی درباره وزیر دفاع المان بکنید.یه خانم متاهل با هفت تا بچه! همگی شاید یکی دوسال اختلاف داشته باشند. یه زن با این سمت کاری و هفت تا بچه و شوهر و خونه.چطور؟ شما قضاوت کنید
  • مریم ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    2 0
    آقای نویسنده اگر زنان در گذشته با هر خفت و خواری زندگی می کردند وتقاضای طلاق نمی کردند به خاطر این بود که مانند برده ها زندگی می کردند؛ درسته که دختران امروزی تا حدی سرکش شدند، اما این دلیل نمی شه که طوری درباره زنان نظر داد که آنها جز وسیله ای در دست مردان نباشند، در ضمن مادربزرگ من وخیلی از زنان همدوره او که در سن پایین و با صلاحدید پدرانشان ازدواج کردند از زندگی جز درد و رنج چیزی ندیدند.
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      0 0
      راست گفتی.
  • بینام ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    0 0
    متنتون روقبول نداشتم هم با غرض نوشته شده بود هم قسمت هایی که در مورد خصوصیات وروانشناسی زن گفته بودین ( نداشتن انصاف و ...)منطقی نبود و مدرکی در مورد تحقیقات در این زمینه یا هرچیز دیگه ای ارایه نکرده بودید و تحلیل هاتون هم کارشناسانه و منطقی نبود و بوی افراط میداد البته این نظر شخصی منه و اصلا تاکیدی ندارم که قبول کنید
  • yaser ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    0 0
    با حال ترین و متفاوت ترین کامنتی بود که خوندم ناشناس 11:40 فقط لطفی کنین یه اسمی بذارین تا مجبور نشیم با ساعت خطاب قرار دهیم.فرقی هم نمیکنه چه اسمی باشه فقط اسم برا خطاب قرار دادن یاشه(هندونه،گلابی،ماشین و هرچی که به ذهنت میرسه)
  • yaser ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    0 0
    اینا هم همش از نقاط ضعف جماعت عوام علیه عقاید راستین سوء استفاده میکنن. روشنفکرن دیگه!!! :)
  • حسینی ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    0 0
    چرا در راهنمایی و دبیرستان برای دخترانمان درس های زندگی و خانه داری و اهمیت موضوع ازدواج و خانواده نمی گذاریم - درس های از اینترنت و غیره که خیلی کاربردی نیست می گذاریم ولی از مهمترین اصل زندگی مشترک قافلیم تا نسلی از زنان با سواد "بی سواد اسلامی - تربیت اسلامی - خانواده .. " مربیان نسل های آینده ما باشند اگر بنیان خانواده سست شده و فرهنگ اسلامی به نسل های بعدی به درست منتقل نشود چنین تفکرات " فرهنگ اسلام غربی فاقد محتوا " بر فرزندانمان تحمیل می شود باید بیشتر از اینها در مدارس به فرزندانمان یاد بدهیم
  • موسی امیری ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    0 2
    خداوند در قرآن فرموده است که ما انسان را در رنج آفریده ایم: «و لقد خلقنا الانسان فی کبد». از رنج در دنیا نمی شود فرار کرد. اگر زنان، رنج بچه داری و اطاعت از شوهر را تحمل کنند به بهشت راحت و رضوان می رسند. اگر هم تحمل نکنند هم به دردهای دیگر روحی مبتلا می شوند و در قیامت به سبب ضایع کردن حق شوهر و فرزند می سوزند. واقعاً کدام را باید انتخاب کرد؟ حدیث دیگری هست که دنیا زندان مؤمن است: الدنیا سجن المؤمن. خداوند آسایش را از این دنیا برده است. لذا از سختی فرار نکنید زیرا ممکن نخواهد بود.
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    0 0
    بماند که این فیلم را جمعی منافق مسلک سازیده اند البت بجز سید!
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    0 0
    شمایی که انتقاد کرپین حاضرین خواهر یا هر ناموس دیگه ای از خودتون رو توی سیزده سالگی به خاطر یه تیکه زمین به پیرمردا بدین؟ اگه حاضرین که مساله حله و من حرفتون رو قبول میکنم.
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    0 0
    این مطلب برای خواننده ی با انصاف لازم به ذکر هم نیست. پر واضح است که سینما و دغدغه هاش هیچ ازتباطی به جامعه نداره. این منطقی نیست که ناهنجاری دو تا قبیله ی دور افتاده ۹۵ درصد سینما رو به خودش اختصاص داده. لابد تصور می کنی با این «ادعا» که «بعضی» پدران عرب ... همه ی نقد های این مقاله رو جواب دادی؟ ازدواج بدون رضایت دختر منعقد نمی شود. و در این شکی نیست که تحمیل ازدواج حرام است. ولی به نظرت الآن درد جامعه اینه؟ یا ترویج بی بندوباری توسط کارگردانان فمینیست معلوم الحال؟!
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    0 0
    گرچه مثال آخرت کاملا غلط و بی پایه است و بار ها در تاریخ نقل شده که رسول الله صلی الله علیه و آله خودشان خواستگار های به نامی را رد می کردند. اما در این که در ازدواج رضایت دختر شرط است شکی نیست. این مقاله هم نگفت اجبارا دختر هاتونو ازدواج بدید. یا متن رو نخوندی یا اشتباه برداشت کردی.
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    0 0
    این نشان از اوج خشک مغزی شما و غلیان احساسات بدون شعور در شماست. این که شرایط فرهنگی و جغرافیایی ملل دیگر رو نمی فهمی و عین کودکان بی منطق مغلطه می کنی کاملا گویای اوج کینه ی شما به دین خداست. هرچند که عایشه با مستندات تاریخی به خلاف قول مشهور و احادیث ساختگی امویان که درصدد فضیلت تراشی برای عایشه بوده اند و خواسته اند با این تحریف او رو با کمالات نشان دهند در ۲۱ سالگی با عایشه ازدواج کرده نه ۹ سالگی. خوبه که به صفحه ی عایشه در ویکی پدیا مراجعه کنید.
  • امید ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    0 0
    به نظرم متن ضعیفی بود بهتر بود انتقاد طوری انجام میشد که به همه زنان توهین نشه دیگه زحمات مادرامونو که دیدیم اگه زن قیادت و قضاوت و سیادت نداره به خاطر اضافه احساسات و از خود گذشتگیشه نه کمبودش چون این کارا بی احساسی لازم داره که از جنس زن کمتر برمیاد
  • ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    0 0
    اونایی که میگن باروری بده اصلا خلن مادر بزرگ من 11 تا بچه داره والان در سن 90 سالگی در مزرعه کار مثله یه ادم جوان که نه ولی مثل یه 40 ساله امروزی کار میکنه الان جوون 30 ساله مریضی قلبی داره این واقعا مضخرفه چی بگم........
  • ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    0 0
    اگه این فیلمو یه فمینیست احمق ساخته، این متنو یه ماسکولینیست احمق تر از اون نوشته! اسلام دین اعتدال و احترامه برادر! از حضرت فاطمه زهرا خجالت بکش . . .
  • ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    0 0
    هر کی هم مثبت داده یه مرد عقده ای بد بخت بوده! احمقایی مثل شما هستن که آدمو کلا از ازدواج کردن منصرف می کنن.
  • ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    2 0
    همه تون یه مشت مرد عقده ای احمق هستین که چون نمی تونین به زنا زور بگین فعلا دارین فحش می دین. احمقایی مثل شما وضعیت زنان جامعه رو به اینجا کشوندن.
  • پدیده ساندیس ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 0
    مردها همیشه در طول تاریخ شبیه شما رفتار کرده اند که کار زنها به اینجا کشیده شد. زن هم به اندازه مرد انسان است و نیازمند به احترام. زنان اگر در خانواده مورد احترام بودند اینگونه احترام و محبت را در خیابانها گدایی نمی کردند. این معبر شیطان توسط مردها باز شده است!
  • ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 0
    شما میاین نقد به یک فیلم بنویسین چرا یهو علامه دهر می شین و به خودتون اجازه میدین از قران و حدیث مایه بذارین سرتاسر این متن معلومه که نویسنده به علوم دینی اشنا نیست فقط یک سری مطالعه داشته و برای اثبات نقدش ازشون استفاده کرد. (چرا این خانم فیلمساز نتوانسته است مردان را به درستی تصویر کند؟ جواب این است که اصولاً از جنس زن نباید چنین چیزی انتظاری برد. اگر زن می‌توانست «عدل» کند خدای تعالی او را قاضی کرده بود. خداوند به هیچ زنی امامت، قضاوت، سیادت و قیادت نداده است. لهذا بنده از هیچ زن فیلمساز یا نویسنده‌ای انتظار ندارم که عدالت ورزد و حق هر شخصیت و موضوع را ادا کند، چه فمینیست کفرگو باشد چه مسلمان نمازخوان. ) هر کسی نمی تونه تحلیل دینی داشته باشه. از لحن و نوع نوشتن نویسنده کاملا این موضوع مشهوده مثلا همین قسمت متن چنان با بغض و غرض در مورد زنان نوشته که معلومه فقط می خواسته خودشو خالی کنه. در کل می فهمم که این نویسنده ناشی چی می خواد بگه و با حرفاش یعنی اصل حرفش موافقم اما منی که باهاش موافقم وقتی این لحنو می خونم گارد می گیرم و واکنش نشون می دم چه برسه به کسی که مخالفه. نویسنده حرفه ای با ادب و زیرکانه می نویسه البته باید با سواد باشه نه اینکه هرچی از دهنش دراومد بنویسه. من فکر می کنم نویسنده این متن همان نویسنده نقد فیلم پونه است که کاملا توهین به زن و جایگاه زن در نوشته هاش دیده می شه. مثلا در نقدش می خواد بگه این فیلما خودش توهین به زنه اما خود نویسنده در ادامه بیشتر به زن توهین می کنه فقط با خوندن همنی متن داخل پرانتز میشه به این موضوع پی برد. کی گفته شما حق دارین برای اثبات درست بودن نقدتون می تونید با بی سوادیتون در توضیح مفهومات و مسائل دینی، از این موضوعات استفاده کنید. شما اینطوری بیشتر به اسلام ضربه می زنین. شما فقط نقدتو بنویس بعد اگه خواستی برو با یک عالم در مورد این مسائل مصاحبه بگیر. دفعه قبل زیر نقد فیلم به خاطر پونه هم نوشتم که این کار رو نکنید بعد یکی اومد نوشت من شاگرد کلاس ایت الله جوادی عاملی حالا نمی دونم خود نویسنده بود یا یک نفر دیگه اما بابا دو جلسه نه 100 جلسه کلاس رفتن نمی تونی به خودت اجازه بدی که اینطوری بنویسی. واقعا متاسف هستم برات مشرق واقعا
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 0
    نویسنده و منتقد این فیلم برداشتی طالبانی از زن دارد. خدا ایشان را هدایت کند. آقای محترم چرا از هم سن بودن دختر و پسر انتقاد می کنید. و چرا بجای تفاوت سنی یک الگوی اسلامی مثل رسول گرامی اسلام با خدیجه کبری که 15 سال از حضرت رسول بزرگتر بوده و بیوه هم بوده اند استفاده نمی کنید. آقای منتقد چرا ازدواج نکردن را در اسلام مکروه معرفی می کنید. خدا می فرماید دختران و پسرانتان را به نکاح یکدیگر در آورید و اگر نشد صبر کنند تا خدا از فضل خود آنان را بی نیاز گرداند. مفهوم این آیه این است که ازدواج اجباری نیست و سالم و پاک ماندن اصل است. آقای منتقد فهیم ارزش زن به زایندگی او نیست و اصولا ارزش هیچ انسانی به زاد و ولد نیست وگرنه به حضرت ابراهیم در سالیان جوانی فرزند می بخشید نه در دوران پیری آنهم با اصرار خود پیامبر. و اصولا اگر فرزندآوری مساله مهمی بود خداوند نمی فرمود زوجین را در کنار یکدیگر قرار دادیم تا به آرامش برسند. پس هدف اصلی ازدواج آرامش است. حال از شما سوالی دارم آیا شیخ رئیس قبیله چگونه به یک دختربچه آرامش می دهد؟ آیا شما با این کارهای طالبانی که در افغانستان بسیار بسیار و حتی در مناطق عرب نشین خودمان هم متاسفانه زیاد است موافقید؟ شما چه توجیهی برای اعمال ضد بشری و حیوانی اعراب وحشی دارید؟ و در پایان آیا حاضرید دختر 15 ساله خود و یا خواهر 15 ساله خود را به یک شیخ قبیله که هیچ به یک شیخ بلندپایه یمنی یا عربستانی بدهید؟ می دانم که هرگز چاپ نمی کنید ولی حتی یک نفر از مسئولین سایت هم که بخوانند خوشحال می شوم زیرا وظیفه شرعی و اخلاقی خود را انجام دادم و آن دفاع از کیان دین مبین اسلام که پیامبرش بزرگترین الگوی زندگی و برترین بنده خداست.
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 0
    عقده ای بدبخت چرا نظرای منفی رو منتشر نمی کنی؟
  • تبسم ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 0
    در مقابل فمنیسم یک چنبش دیگه ایجاد شده به نام ماسکولینیسم و شما از همونهایی نویسنده محترم! ماسکولینیستها مردانی هستند که معتقدند مورد ستم زنان قرار گرفتن تو کاملا با غرض این نقد رو نوشتی اونم نه علیه فیلم بلکه غرض ناپاکی که نسبت به اسلام داری طوریکه احکام رو به دلخواه خودت گلچین کردی و از حقوق متقابل مرد و زن در اسلام فقط حقوق مرد رو آوردی و طوری وانمود کردی که انگار در اسلام زن برده مردآفریده شده در حالیکه این از فهم ناقص تو و درک اندک و نیت ناپاکت سرچشمه میگیره و الا ما که در سیره معصومین چنین ظلمهایی رو نسبت به زنان ندیدیم
  • سخنگو ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 0
    لعنت بر فمینیست ها خودشون دخترا رو بدبخت کردن خودشونم داعیه حمایت ازشونو دارن
  • کردار ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 0
    سخت در اشتباهی... اتفاقا همین قسمت متن عمق مطلب رو میرسونه زن و مرد هر دو برای یک کار ساخته "نشده اند" نه زن میتواند جای مرد را پر کند نه مرد جای زن را... شماهم اگر احساس نفرت میکنید به این دلیل است که هنوز دین رو و حکمت این دستورات رو خوب نشناخته اید ... هیچوقت به خواست خدا چرا نگویید...
  • سحر ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 0
    سلام. اینهایی که نظر موافق دادید، من مردی رو میشناسم حدود 50 ساله، بسیار پولدار، که حاضره کلی مال و اموال خرج کنه که یه دختر 12 ساله رو عقد کنه، خیلی خوشحال شدم که اینجا همه موافق این کار هستید، پس لطفاً هرکدومتون که دختر یا خواهر 12 یا 13 ساله دارید، آدرس بدید بیایم. اگه هم ته دلتون مخالفید و حاضر به همچین کاری نیستید، شک نکنید جهنم و آتیشش جای امثال شما ملت منافقه که در ظاهر یه چیز میگید و در باطن مخالفید. منتظر تماستون هستم برای آدرس که بیایم خواستگاری، وگرنه بهتره ....خوری نکنید و برین گم شین.
  • یک زن ایرانی ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 0
    فیلم فیلمه هرکاری هم بکنی فیلمه نقدش کن خودتوبکش واقعیت اون چیزیه که توجامعه است ونمیبینید بنیان خانواده ازهم پاشیده وبرهمه چیزتاثیرمنفی گذاشته آری دختران وپسران ماخودسرشده اندچون پدرومادرهاخودسرشده اندودیگرسنگ روی سنگ بندنمیشودپس اول ازخودتون شروع کنیدبعدازبچه هایتان پدرومادری که دوست دخترودوست پسردارندچه انتظاری ازبچه هاشون دارند فکرنکنند به هم ربطی نداره خیلی به هم مربوطه رفتاروالدین اگه عین اسلام باشه فاطمه هاوعلی هابه وجودمیاددرغیراینصورت هندجگرخوارویزیدو...به وجودمی آوریم وانتظاراطاعت ورفتاراسلامی اصیل نه ساختگی وتحریف شده نمیتوان ازآنهاداشت .خودکرده راتدبیرنیست اسلام رابه نفع خودتان تحریف میکنیددرتضعیف دیگران بالاخص قشرزنان واطاعت یکطرفه میطلبید هرگزمیسرنخواهدشددرقرآن تساوی زن ومردآمده وهیچ تفاوتی نیست جزبه سبب تقوادربینشان .برای ایجادآرامش حاکمیت عدالت لازم است.
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 0
    آقاي ناشناس منظور رضا پيامبر نيست كه شما سوءتعبير مي كنيد منظور ايشان شيوخ بي فرهنگ و شهوتران عرب است كه آبروي دين اسلام را برده اند.
  • ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 0
    زهرا خانم شما كه 3 كامنت يك جور گذاشتي جوري از زايش انسان حرف مي زني كه انگار زنان نازا آدم نيستند.
  • آنتی فمینیست ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 0
    من این فیلم رو خودم ندیدم و نمیتونم قضاوتی روش داشته باشم، ولی این متن رو خوندم و میتونم نظرم رو راجع بهش بگم. به نظر من کسی که این متن رو با اعتماد به نفس زیاد نوشته هم سواد دینی و سینمایی کمی داشته و هم اینکه نظرات شخصی خودش رو به اسلام نسبت داده، قطعا این احادیث در منابع دینی ما موجوده ولی اینکه تفسیر و جایگاه بیان این احادیث کجاست قطعا سواد، هوش و ظرافت بیشتری می طلبه.
  • امیر طالقانی ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 0
    اگر ازدواج اجباری دختران جایز نیست پس بفرمایید ازدواج دختری که پدرش راضی نیست چطور؟ چرا یک طرفه به قاضی می روی؟ الآن کدام یک رواج دارد؟ اکراه دختر یا اکراه پدر؟ امروزه پدران جرأت نمی کنند با خواست دخترشان مخالفت کنند چون همین دختر جد و آباد پدرش را از توی قبر بیرون می کشد و بر دار می کند.
  • ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 0
    کفریات خلاف شرع شماها شرم آورتر است. بس کنید این مزخرفات فمینیستی را.
  • موسی امیری ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 0
    بحث در قاعده ازدواج است و نه استثناء.
  • ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 0
    شعور تو چقدر است آقا رضا؟ من نویسنده را نمی شناسم ولی از متن او خیرخواهی و درایت و دین شناسی معلوم است، که متأسفانه در متن شما اینطور نیست.
  • توکل ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 1
    یک سؤال دارم که از چند سال قبل ذهن مرا به خود مشغول کرده است. استدعا دارم خوانندگان به آن جواب دهند: چرا هر چه آمار تحصیل زنها بیشتر می شود آمار طلاق هم بالا می رود؟ چرا بیشتر نزاع ها در خانواده های تحصیل کرده است؟ در کل، من با نویسنده موافق هستم و چند نمونه از جواب این سؤال چند ساله خودم را در این متن دیدم و لذت بردم. به هوش نویسنده آفرین می گویم.
  • ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 1
    کجا تساوی زن و مرد آمده است؟ لطفا سخنان فمینیست ها را به قرآن منتسب نکنید. آیا پیامبران مرد بودند یا زن؟ آیا اول حضرت آدم آفریده شد یا حضرت حوا؟ زن باید معاون مرد باشد و نه رئیس خانواده.
  • شرافت ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 1
    امام خمینی در تحریر الوسیله نوشته است که حقوق مرد از حقوق زن بیشتر است. ترجمه آن متن اینچنین است: "هر یک از زوجین بر طرف دیگرش حقی دارند که قیام به آن واجب است اگرچه حق زوج اعظم است (و إن کان حقَ زوج اعظمٌ)" (ترجمه علی اسلامی، جلد سوم، ص 539، فصل نشوز و شقاق). این حکم را قرآن هم تأیید می کند. اگر آیات نشوز مرد و نشوز زن را مقایسه کنید می بینید که خداوند نشوز زن را تحمل نمی کند ولی برای نشوز مرد، دستور داده است که پیمان زناشویی را نشکنید و در صلح باشید (سوره نساء آیات 34 و 128).
  • ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    1 0
    پيامبر اسلام به زن و دختر شخصيت داد. اما طالبانيسم با تحريف اسلام متمدن، چهره اي نازيبا، خشن و مغاير با مدنيت از اسلام ترسيم مي كند. اين فيلم با تمام نقطه ضعف هايي هم كه دارد چهره كريه اسلام طالبانيسم را به ويژه در مورد رفتار با دختران و زنان تصوير مي كشد.
  • ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 2
    کجای سخن نویسنده غلط است؟ من بیست بار این جمله را خواندم و فکر کردم. سخن ایشان درست است. خداوند به هیچ زنی مقام امامت یا قضاوت نداده است. سیادت از زن به ارث نمی رسد و هیچ زنی در دین رهبر و قائد نشده است. زن اگر مجتهد هم باشد کسی نمی تواند از او تقلید کند. بانو مجتهده امین به هیچ کس اجازه نمی داد از او تقلید کنند. تا انجا که می دانم به فتوای اکثر مجتهدان، زن حتی نمی تواند امام جماعت زنان شود چه برسد به موارد دیگر. پس شما دیگر چتونه؟ اگر می تونستی یک مثال نقض می اوردی که سخن نویسنده اشتباه است.
  • رضوانی ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 0
    آقای ناشناس! من هر دو کامنت شما را خوندم و جواب نویسنده را هم دیدم. ایشان نوشته که از پانزده سال قبل شاگرد آیت الله جوادی آملی است و دو ثلث قرآن را با ایشان کار کرده که معادل پنج هزار جلسه می شود. من که واقعاً او را تحسین کردم. شما که اسمت را هم ننوشته ای چه کار کرده ای؟ چقدر با علوم دینی آشنا هستی که خودت را معیار حق و باطل می دانی؟ لااقل نویسنده دلایلی از قرآن و حدیث آورده اما شما چه؟ الآن یک چیز به ذهنم رسید. اگر زن قدرت قضاوت و رهبری مردم داشت و خداوند این منصب را به او نمی داد پس نعوذاً بالله خداوند ظالم می شد. و چون خداوند عدل مطلق است و به زن این منصبها را نداده پس زن توانایی آن را نداشته است. پس قبل از اینکه کامنت بگذارید اندکی فکر کنید.
  • ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 0
    متن علمی!!!!!!
  • ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 0
    خیلی جالبه که نویسنده محترم معتقدند که چون در این فیلم مثلا "پدر، روی حرف رییس قبیله حرف نزده" یا اینکه "دخترش را با زمین معاوضه کرده" مردان، نادرست به تصویر کشیده شده اند ولی خودشان که تلویحا و در چند جمله نتیجه گیری کرده اند " که زنان امروز در 40 سالگی هم به بلوغ فکری نمیرسند" لابد بسیار منصف و آگاه هستند!! به قول فامیل دور " من دیگه حرفی ندارم!!"
  • ناشتا ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    0 0
    اینا با این فیلم هاشون می خوان چیو ثابت کنن . راه وصراط خدا که کج کردنی نیست .حال هی شما فیلمسازها زور بزنید ، جالب تر اینکه شرم هم نمی کنید .
  • شریف ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    0 0
    خیلی تند رفته‌اید. با برچسب زدن و فرافکنی کار به جایی نمی‌رسد. اگر قرار باشد هرکس را که دستورات اسلام را اعلام می‌کند طالبانی و متحجر بخوانیم او نیز می‌تواند شما را غرب‌زده و کافر بخواند. من یک اسلام شناس هستم و نظرات نویسنده را تأیید می‌کنم. و لذا می‌خواهم برخی ایرادهای شما را جواب دهم. 1. برخی از اسلام شناسان مانند جعفر مرتضی عاملی، معتقدند که حضرت خدیجه باکره بوده است و نه یک زن بیوه (کتاب سیرة النبی الاعظم). ثاتیاً ازدواج‌های پیامبر اکرم جزو سیرۀ ایشان است و قابل تقلید نیست. سنت پیامبر است که باید الگو شود. «ازدواج» از سنت پیامبر است و نُه زن گرفتن از سیره او. لذا سیره پیامبر اکرم را جزو قواعد قرار ندهید، آنها استثناء هستند و به موقعیت خاص حضرت ایشان برمی‌گردد. 2. از امام صادق ع نقل شده که دو رکعت نماز متأهل از هفتاد رکعت نماز عزب بهتر است (ثواب الاعمال، ص 40). این حدیث مشهوری است و حتماً به گوشتان خورده است. در جلد پنجم کتاب الکافی که جزو چهار کتاب اصلی فقه شیعه است فصلی به نام کراهت عزب‌ماندن (کراهة العُزبَة) وجود دارد که شامل هفت حدیث است. اولی، همین حدیث امام صادق ع است که در آنجا هم آمده است. دومی حدیث مشهوری است که می گوید هر کس ازدواج کند نصف دین را کسب کرده است، پس در تقوای نصف دیگر بکوشد. سومی می گوید بدترین اموات شما مسلمانان، عزب‌ها هستند (رُذالُ مَوتاکُمُ العُزّاب). حدیث چهارم پرسش یوسف است از برادرش بنیامین که چگونه در فراق من توانستی ازدواج کنی؟ او جواب داد که پدر دستور داد و گفت ازدواج کن تا زمین را از تسبیحگویان خدا پر کنی. امام علی(ع) در حدیث پنجم خبر می‌دهد که از سنن رسول خدا پیروی کنید، و ازدواج از سنت آن حضرت است. در حدیث ششم امام صادق می‌فرماید که مردی نزد پدرم آمد که عزب بود و پدرم به او گفت که دو رکعت نماز متأهل از عبادت عزب بهتر است، عزبی که روز را روزه بگیرد و تمام شب را به قیام و نماز بگذراند. امام صادق در انتها فرمود که سپس پدرم به او هفت دینار (سکه طلا) داد تا بتواند ازدواج کند. 3. تفسیر شما از آیه 33 سوره نور اشتباه است. متن آیه شریفه این است: «وَ لْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يجَدُونَ نِكاَحًا حَتىَ‏ يُغْنِيهَمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ». انسان مخصوصاً جنس مرد، از ازدواج بی‌نیاز نیست. در اینجا خداوند به مردانی که توانایی پرداخت مهریه و نفقه ندارند سفارش فرموده است که عفت ورزید تا خداوند شما را غنی فرماید. در آیه قبل نیز مشابه همین سخن آمده است که «اگر فقیر هستید خداوند شما را بی‌نیاز خواهد کرد و خداوند وسعت دهنده و علیم است». لذا خداوند در این دو آیه وعده کرده که به آنها روزی خواهد داد تا بتوانند ازدواج کنند، نه اینکه مجرد بمانند. 3. لازم نیست احادیثی برای برتری زایندگی نسبت به عقیم بودن بیاوریم. این یک مسئله عقلی و عرفی است و همه کس آن را می‌فهمد. در ضمن، حضرت ابراهیم عقیم نبود. خداوند ساره را عقیم کرد تا اولین فرزند ابراهیم از هاجر متولد شود. و سپس ساره را اصلاح فرمود. 4. آن حدیث معروف از پیامبر اکرم ص را حتماً شنیده‌اید که که جهاد زن، خوب شوهرداری کردن است: جِهاد المرأة حُسن التّبعّل. این حدیث نشان می‌دهد که زن در زندگی زناشویی باید همچون جهاد در راه خدا بکوشد. مرد هم به سختی‌های بیرون از خانه مشغول است و یکی از آنها جهاد و جانبازی است به وقت جنگ، و مشق جهاد (سربازی) است به وقت صلح. شما ظاهراً زندگی زناشویی را با بهشت آسایش و زضوان اشتباه گرفته‌اید. در دنیا باید بکوشید تا در آخرت آسوده باشید. آیا دختر برای فرار از ازدواجی که پدرش صلاح می‌داند و او نمی‌داند باید خودکشی کند؟! خودکشی، جهنم ابد را در پی دارد. آیا زندگی با انسانی که او را نمی‌پسندیم همچون دوزخ ابدی است؟ خداوند فرموده است که چه بسا چیزی برای شما خوب است ولی آن را مکروه می‌دارید: عسی أن تکرهوا شیئاً و هو خیرً لکم. بیش از این تفصیل نمی‌دهم. عاقل را یک اشارت کافی است.
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    0 0
    انقلاب اسلامی زنان را خیلی بی حیا کرده است. تقصیر انقلاب نیست بلکه از وقاحت زنان است که از اخلاق خوش صاحب منصبان سوء استفاده می کنند. زن بی حیا جایش در جهنم است.
  • دوستدار ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    0 0
    نقد فیلم، یک موضوع بین رشته ای است. هم تخصص سینمایی می خواهد و هم پرداختن به موضوعات درون فیلم که در خیلی از اوقات دینی و فقهی است. اگر نقد تکنیک فیلم می خواهید به سایت های سینمایی مراجعه کنید. از خوبی های سایت مشرق، تخصص و تعهد توأمان است خصوصاً در مقوله دین و سینما. شما بهتر است به آن منتقدانی که به محتوای ضددینی فیلم، کاری ندارند انتقاد کنید و نه کسی که سینما را برای دین می خواهد. این متن نشان می دهد که نویسنده انسان سلیم النفسی است و دنبال جذب مخاطب نیست. او سخن حق را خیلی واضح گفته و از تبعات ابراز آن نهراسیده است.
  • در جواب یک زن ایرانی ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    0 1
    عدل آن است که حق هر کس ادا شود نه اینکه به همه افراد یکسان پاداش داده شود. در دین اسلام، مردان با زنان تفاوت بسیاری دارند. حدیث معتبری از امام باقر ع نقل است که شیخ صدوق (ابن بابویه قمی که در سال 382 هجری درگذشت) آن را در کتاب شریف الخصال آورده و 73 تفاوت زنان را از مردان، ذکر کرده است. ترجمه این حدیث مطابق ترجمه مرحوم سیداحمد فهری زنجانی (چاپ اسلامیه، ص 707) اینطور است: هفتاد و سه خصلت در آداب زنان و فرق ميان احكام آنان و مردان 12- جابر بن يزيد گويد: شنيدم امام باقر ميفرمود: بر زنان نه اذان گفتن لازم است و نه‏ اقامه و نه جمعه و نه جماعت و نه عيادت بيماران و نه دنبال جنازه‏ها رفتن و نه لبيك‏هاى احرام را بلند گفتن و نه در ميان صفا و مروه دويدن و نه حجر الاسود را بوسيدن و نه ميان خانه كعبه داخل شدن و نه سر تراشيدن بلكه از موهايشان مي‌چينند و زن نبايد متصدى قضاوت شود و متصدى فرماندارى نگردد و طرف مشورت قرار نگيرد و قربانى را سر نبرد مگر در حال ناچارى و زن هنگام وضوء گرفتن از باطن ذراع آغاز شستن مي‌كند و مرد از ظاهرش و مانند مردان مسح نمي‌كشد بلكه بر او لازم است كه در نماز صبح و مغرب چادر خود را از سرش كه جاى مسح است بردارد و مسح بكشد و در باقى نمازها انگشتش را به زير چادر داخل كند و بدون آنكه چادر خود را بيفكند بر سر خود مسح بكشد و چون بر نماز بايستد هر دو پا را بهم چسبانده و بازوهاى خود را به سينه‏اش مى‏چسباند دستش را در حال ركوع بر دو ران خود مى‏نهد و چون خواست به سجده رود مى‏نشيند و در سجده خود را به زمين بچسباند و چون سر از سجده برداشت بنشيند و سپس از جا برخيزد و چون براى تشهد نشيند دو پاى خود را بلند كند و دو ران خود را به هم بچسباند و چون تسبيح بگويد انگشتان خود را بر بندد زيرا كه از آنان سؤال خواهد شد و چون نيازى به خداى عز و جل داشته باشد بر بام خانه خود رفته و دو ركعت نماز بخواند و سر را برهنه نموده به سوى آسمان بلند كند كه چون چنين كند خداوند دعاى او را مستجاب فرموده و نااميدش نگرداند و بر زن در سفر غسل جمعه لازم نيست ولى در شهر خود نبايد آن را ترك كند و زنان را گواهى دادن در هيچ يك از حدود روا نيست و گواهى آنان درباره طلاق روا نيست و نه در ديدن ماه نو. و گواهى آنان در آنچه براى مرد نگاه كردن به آن جايز نيست روا است و زنها نبايد از وسط جاده راه بروند بلكه از دو طرف آن عبور كنند و نبايد در بالا خانه‏ها بنشينند و نه نويسندگى بياموزند و مستحب است كه ريسندگى و سوره نور را بياموزند و مكروه است براى زنان آموختن سوره يوسف و چون زن از اسلام مرتد شود پيشنهاد توبه به او مي‌گردد پس اگر توبه كرد كه رها مى‏شود و اگر نه به زندان ابد محكوم مي‌گردد و زن را نكشند مانند مرد كه اگر از دين برگردد بايد كشته شود بلكه كارهاى دشوار به او تحميل مى‏كنند و بجز از غذا و از خوراك ناگوار به او ندهند و بجز پوشاك زبر به او نپوشانند و او را بزنند تا نماز بخواند و روزه بگيرد و جزيه بر زنان نيست و چون هنگام زاييدن فرا رسد لازم است كه هر كه از زنان خارج در خانه است بيرون كنند تا نخست بر عورت او نگاه نكنند و زنى كه در حال حيض است و يا جنب است نبايد به هنگام تلقين در نزد مرده حاضر شود زيرا فرشتگان از زن حائض و جنب در آزارند و براى زن حائض و جنب روا نيست كه مرده را در ميان قبر بگذار و چون زن از مجلسى برخاست براى مرد روا نيست كه به جاى او نشيند تا آنگاه كه جايگاهش سرد شود و جهاد زن اين است كه نيكو شوهردارى كنند و حق شوهر بر زن از همه كس سزاوارتر است كه بر او نماز گذارد. و زن را روا نيست كه در ميان زنان يهودى و نصرانى برهنه شود زيرا آنان براى شوهران خود توصيف خواهند كرد و زن را روا نيست كه چون از خانه بيرون رود بر خود عطر بزند و او را روا نيست كه خود را به مردان شبيه كند زيرا رسول خدا مردانى را كه خود را به زنان شبيه مى‏كنند و زنانى را كه خود را به مردان شبيه مى‏كنند لعن فرموده و زن را روا نيست كه خود را بى‏شوهر بگذارد اگر چه رشته‏اى به جاى شوهر به گردن خود بيندازد و روا نيست كه انگشتان او سفيد ديده شود گرچه با اندكى حنا رنگين بسازد زيرا بيم آن مي‌رود كه شيطان به او آزار برساند و چون زن را در حال نماز نيازى پيش بيايد دست‌هاى خود را به هم زند ولى مرد در حال نماز با سر و دست اشاره مى‏كند و تسبيح را بلندتر مي‌گويد و زن را روا نيست كه بى‏چادر نماز بخواند مگر اينكه كنيز باشد كه او بى‏چادر و سرباز نماز مي‌خواند و براى زن جايز است كه در غير حال نماز و احرام جامه ابريشم و حرير بپوشد و بر مردان اين چنين جامه حرام است مگر در حال جهاد. و زن را روا است كه انگشتر طلا به دست كرده و با آن نماز بخواند ولى اين بر مردان حرام است مگر در حال جهاد كه پيغمبر فرمود يا على انگشتر طلا به دست نكن كه آن زيور تست در بهشت و جامه حرير نپوش كه آن جامه تست در بهشت. و زن را روا نيست كه از مال خود بنده‏اى آزاد كند و نه احسانى نمايد مگر با اجازه شوهرش و او را روا نيست كه روزه مستحبى بگيرد مگر با اجازه شوهرش و او را روا نيست كه با نامحرم دست بدهد مگر از پشت جامه‏اش و روا نيست كه بيعت كند مگر از پشت جامه‏اش و روا نيست كه به حج مستحبى برود مگر با اجازه شوهرش و او را روا نيست كه به حمام برود كه اين كار بر او حرام است و زن را روا نيست كه سوار بر زين شود مگر در حال ناچارى يا در سفر. و ارثى كه زن مي‌برد به اندازه نصف ارث مرد است و ديه‏اش نصف ديه مرد است و زن با مرد در ديه زخم‏ها مساوى است تا اينكه به اندازه يك سوم ديه كامل باشد و چون ديه زخم از يك سوم ديه كامل گذشت ديه مرد بالا مي‌رود و ديه زن كم مي‌گردد و چون زن به تنهائى با مرد نماز بخواند بايد پشت سر مرد بايستد و در كنار او نايستد و چون زن بميرد آنكه بر او نماز مي‌خواند در نزد سرش مى‏ايستد و چون زن را در ميان گور نهند شوهرش در جايى مى‏ايستد كه بتواند ران او را گرفته و به قبر بگذارد و براى زن در نزد پروردگارش هيچ شفاعت‏كننده‏اى از رضايت شوهرش بهتر نيست و چون فاطمة (س) از دنيا رفت امير المؤمنين كنار جنازه او ايستاد و عرض كرد بار الها من از او كه دختر پيغمبر است راضى هستم بار الها او را وحشت گرفته تو آرام دلش باش بار الها او از ما دور شد تو با او بپيوند بار الها بر او ستم رفت تو بر سود او حكم فرما كه تو بهترين حكم فرمايانى.
  • ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    0 0
    بسیار ارزشمند و مفید قلم زدید احسنتم! اجرکم عند الله البته اگر تا حدودی در تایید یک زاویه خاصی از اصل فیلمنامه به بی اشکال نبودن چنین ازدواج هایی نیز اشاره می شد، خالی از لطف نبود. چرا که مستحضرید که بیان لطافت هایی حاکم بر روابط زناشویی (علی رغم برخی قوانین شرعی که عرفا نیز اجرا نمی شود!)، می تواند به شکل زیباتری اصل ازدواج را تبیین و نمود و القای نادرست تفکر حاکم بر این فیلم را به تصویر بکشد!
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    0 0
    می دونی دلیلش چیه؟ اینکه زنان همیشه به هم کفو خودشون نیاز دارن! سیاست های غلطی که باعث میشه علم بی فایده امروز بیشتر خانمها رو جذب کنه تا آقایون، باعث این اختلاف کفویت بین زن و مرد شده! ولی دلیلش چرت و پرت هایی که آقای نویسنده گفتن اصلا نیست!
  • مهدی ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    0 0
    خداوند بعد از خطبه عقد محبت مرد را در دل زن می‌اندازد و بالعکس. این معجزۀ خدا است و کسی نمی‌تواند مشابه آن را به وجود بیاورد یا از بین ببرد (سوره روم/ 21).6 ببخشید از کجای ین آیه این مطلب رو درآوردید؟ نکنه بقیه اش هم با آب قاطی کردید. برای اثبات یک مطلب حق دست به توضیح دلخواه آیات و روایات نزنید.باب بدی رو باز یا دنبال کردید...
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    0 0
    شما که به اسم دین از اول تا حالا هر ظلمی خواستین به زن کردین حتما اسلام ناب محمدی هستین عزیز دل برادر!
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    0 0
    ما فقط عادت کردیم به همدیگه چه زن و چه مرد توهین کنیم. از دامن زن مرد به معراج می رود. اگر زن خوب نباشد هیچ مردی پیشرفت نمی کند. حالا اگه یه عده الاغ خواستند سو استفاده کنند، جای خود.
  • خورشید ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    0 0
    این همه بحث و نظر بود درباره وقیح شدن دختران امروز. نمونه اش همین سحر خانم. لطفاً تحویل بگیرید.
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    0 0
    برادر عزیز اگر زن از لحاظ عقلی و توانایی های فکری از مرد کمتر بود مطمئن باشین این مساله در روایات و همه جا ذکر میشد. اگر چنین جایگاهی در جامعه برای زن تعریف نشده یک بخشش به دلایل تفاوت های فیزیولوژِیکی و بخش دیگه اش به جایگاهی که اسلام برای زن در جامعه تعریف کرده مربوط میشه! چه اینکه درطول تاریخ در غیاب مرد توانا زنان مدیریت را به عهده گرفته اند.که مدیریت کاروان کربلا و رسالت ابلاغ کنه حقیقت عاشورا به عهده حضرت زینب (س) گذاشته شد و ایشان به خوبی از پس این موضوع براومدند.
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    0 0
    زنها درس می خوانند که رئیس شوند. لذا در خانه حرف گوش نمی کنند و می گویند ما رئیس هستیم. فیلم همسر از فخیم زاده را که یادتان هست؟
  • رضا ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    0 0
    مخصوصا این جاش: چرا این خانم فیلمساز نتوانسته است مردان را به درستی تصویر کند؟ جواب این است که اصولاً از جنس زن نباید چنین چیزی انتظاری برد. اگر زن می‌توانست «عدل» کند خدای تعالی او را قاضی کرده بود. خداوند به هیچ زنی امامت، قضاوت، سیادت و قیادت نداده است. لهذا بنده از هیچ زن فیلمساز یا نویسنده‌ای انتظار ندارم که عدالت ورزد و حق هر شخصیت و موضوع را ادا کند، چه فمینیست کفرگو باشد چه مسلمان نمازخوان.
  • مجتبی ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    0 0
    سلام متاسفانه ایران در بین چندین کشور از نظر زاداوری پایین ترین حد را دارد از جمله این کشورها امریکا و عربستان ورژیم اشغالگر قدس است که کنترل جمعیت درآن تقریبا بی معنا شده
  • یاسمن ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    0 1
    مزخرف بود
  • ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    0 0
    مردها درس می خوانند که حمال شوند،آیا؟!!
  • ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    0 1
    اونایی که از این نوشته خیلی کیف کردن معلومه که واقعا از لحاظ انسانیت دچار نقص هستند.
  • ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    1 0
    استفتاء از امام خمینی درباره ازدواج اجباری: سؤال: اگر خانواده دختری، او را مجبور کنند با مردی ازدواج کند و آن دختر اصلاً راضی نباشد ایا این عقد از منظر اسلام باطل است یا نه؟ جواب: غیر از جد پدری و پدر، افراد خانواده در ازدواج دختر ولایت ندارند و نمی‌توانند او را مجبور به ازدواج کنند. و اگر پدر یا جد پدری او را به کفو عرفی و شرعی عقد کرده، صحیح است و باید رضایت دهد علی الاحوط. (استفتائات از محضر امام خمینی، جلد سوم، ص 81) به قول اون یارو، «من دیگر حرفی ندارم»، چون همه چیز واضحه.
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    0 1
    این مطالب اعتبار سایت شما را پایین می آورد. در هیچ سایتی و در هیچ گزارشی به زن این قدر اهانت نشده است. نویسنده این گزارش نسبت به جنس زن عقده دارد. آقای نویسنده در آلمان زنی مثل آنجلا مرکل داریم که فرزند ندارد ولی برای بار سوم قدرتمندترین زن آلمان شد. این است معنی آن ایه شریفه که می گوید هر که را بخواهیم خوار می کنیم و به هر که بخواهیم عزت می دهیم.
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    0 0
    به ناشناس 19:59 اگر هدف صرفا باروری و فرزند آوری باشد که با سبک زندگی غربی هم این هدف میسر می شود. اگر دیگر نحوه تولد فرزندان مهم نباشد و زن و شوهری معنایش را از دست بدهد باز هم می شود رشد جمعیت را زیاد کرد! اما وقتی کشوری ما دچار کشاکش و تناقض بین اسلام و غرب است و از یک طرف هنوز در ضمی ناخودآگاهش مسلمان است اما در ظاهر سعی می کند فرنگی شود، البته چنین مشکلاتی پیش می آید.
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    2 0
    با غرض ننوشته بلکه با مطالعه نوشته است.
  • عبدی ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    0 0
    متن رو درست نخوندی. این فیلم داره می‌گه چون ممکنه پدر در مورد ازدواج دخترش اشتباه کنه پس باید اختیار رو از اون بگیریم و به خود دختر بدیم! این سخن فیلم غلط است و اعتراض متن هم به همین موضوع است.
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    خورشيد جان احسنت
  • ماندانا ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 2
    یه چیز خیلی مزخرف و بی منطقی که در جامعه رواج داده شده پایین بودن زن از مرده.اگر مردها رو خدا خلق کرده زنها رو هم خدا خلق کرده پس اگر به زنها توهین بشه به خدا توهین شده.شمایی که این چرت و پرتا و خزعبلاتو نوشتی به این فکر کردی که اگه زنها نباشن مردا هیچن؟زن همه جا وقتی بهش توهین میشه باید لالمونی بگیره؟اصن شما میدونی که حضرت فاطمه با اینکه وقار و متانت یک زن رو تو روبرو نشدنش با مردا نامحرم میدید ولی هروقت که احساس میکرد حق زنی توسط یه عده مرد عقده ای خورده میشه میرفت و از زن جماعت دفاع میکرد؟شما میدونید که توی کشورای اروپایی اول زن بعد مرد؟میدونید که زن مقدسه؟آخه رو چه حسابی عقاید غلطتون رو با زور و ضرب تو کله مردم فرو میکنید؟ واقعا واقعا واقعا متاسفم برای مردهایی که فقط زنها رو برای یک چیز میبینن و هرگز به یک زن به یک مونث احترام نمیذارن...
  • Hami IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
    0 1
    چه منتقد احمقی تو که خودت نمیتونی عدالت رو در نوشته ها و انتقادات رعایت کنی و کل نوشته هات توهین به مقام زن هست دیگه لطفا چرت نگو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس