استقبال از فیلم «قلاده‌های طلا» به جامعه سینمایی خواهد گفت می‌توان بدون ابتذال، هم به فروش در گیشه نظر داشت و هم، بر بصیرت مردم افزود.

به گزارش مشرق به نقل از جهان، یادداشتی که در ادامه می خوانید، در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۰ توسط محمد سرشار نوشته شده است. زمانی که این فیلم در بخش مسابقه این جشنواره حضور یافته و هنوز اکران عمومی نشده است.

دیدن «قلاده‌های طلا» آدابی دارد: باید اولش بروی و دستکم ده فیلم بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر را ببینی؛ بعد یک گوشه پیدا کنی و «خیابانهای آرام» کمال تبریزی را روی دور تند نگاه کنی؛ آخرش که خوب گرم شدی بنشینی و «گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمی‌کیا را تماشا کنی. اگر خوب حرص خورده‌ای و لجت درآمده، دیگر وقت دیدن «قلاده‌های طلا»ست.

«قلاده‌های طلا» قله سینمای ایران در سال ۱۳۹۰ است: یک تابلوی مینیاتوری جهان‌نگر درباره هشت ماه دفاع از جمهوریت نظام اسلامی؛ یک نخ تسبیح برای ذهنهایی که نتوانسته‌اند تکه‌های وقایع نفس‌گیر فتنه ۱۳۸۸ را به هم وصل کنند و یک دروازه امید برای دلزدگان از افسردگی سینمای ایران.

ابوالقاسم طالبی در «قلاده‌های طلا» توانسته با کشف ضرباهنگ درخور سینما، ماجراهای بسیاری را به نمایش بگذارد و حرفهای زیادی بزند: جاسوسی خبره، زخم‌خوردگانی در کمین، اشراری سرکش و خیانتکاری بلندپایه در لابه‌لای مردمی فریب‌خورده به جنگ جمهوریت آمده‌اند تا شکست خود در صندوقهای رای را در کف خیابان جبران کنند.

تصویرسازی استادانه طالبی از این کشمکش جبهه باطل با جبهه حق، «قلاده‌های طلا» را به اثری پرکشش، جذاب و پرمخاطب بدل کرده است. جذابیتی که «تلفن همراه رییس جمهور» علی عطشانی و «در انتظار معجزه» رسول صدرعاملی؛ آن را در رؤیاهای شبانه‌شان آرزو می‌کنند.

ابوالقاسم طالبی با بازی گرفتن از صدها بازیگر در صحنه‌های اردوکشی خیابانی، نشان داده که به خوبی از پس این آزمون دشوار کارگردانان برمی‌آید. آزمونی که البته کمال تبریزی و ابراهیم حاتمی‌کیا در آن مردود شده‌اند.


از سوی دیگر، نمایش دیدنی تعقیب و گریز جاسوسان بیگانه با ماموران وزارت اطلاعات، صحنه‌های دیدنی را خلق کرده‌ است. باید در سالن سینما نشسته باشی تا صدای آزاد شدن نفسهای حبس‌شده را بشنوی.
طالبی با پذیرش خطری محتمل، به مساله نفوذ بیگانگان در وزارت اطلاعات پرداخته و حتی برای دشوارتر کردن آن، در میان مدیران رده‌ بالای چشم امین نظام به دنبال این جاسوس گشته اما سیاوش‌وار، از این آتش خودافروخته بیرون آمده. آنگونه که نه تنها با دیدن قلاده‌های طلا از اعتماد بیننده به وزارت اطلاعات کاسته نمی‌شود بلکه با نمایش چشمان همیشه بیدار وزارت و اتاق فرماندهی عملیات و اشراف امنیتی آن، ابهتی دو چندان به سربازان گمنام امام زمان (عج) بخشیده می‌شود و اطمینانی در عمق ضمیر ناخودآگاه مخاطب خود ایجاد می‌گردد که وزارت اطلاعات یک سازمان مرده پاستوریزه نیست بلکه سازمانی زنده و هوشمند است که حتی در شرایط خطرناکی چون خیانت مسؤولان رده بالای خود، هوشیارانه عمل می‌کند و در گامی رو به جلو، این تهدید فلج‌کننده را به فرصتی آینده‌ساز تبدیل می‌کند.

اینجاست که بیننده فیلم، تازه به یکی از زمینه‌های موفقیتهای وزارت اطلاعات پی می‌برد. سازمانی که در اثر ضربه دشمن، نه تنها فلج نمی‌شود بلکه همین ضربه را به فرصتی برای کشف شبکه‌های جاسوسی او در منطقه تبدیل می‌نماید.

ابوالقاسم طالبی در «قلاده‌های طلا» نه جانب محمود احمدی‌نژاد را می‌گیرد و نه حتی کوچکترین سرزنشی را نثار میرحسین موسوی و کروبی می‌کند. او ابایی از نمایش ستادهای انتخاباتی اینان و تبلیغات هوادارانشان ندارد. در عوض، نگاه فراملی او به فتنه ۸۸ آنچنان است که رضایت هواداران پیشین میرحسین موسوی و اندک طرفداران مهدی کروبی را به خاطر این عدم جانبداری تامین می‌کند و تنها دستگاه های جاسوسی بیگانه و عوامل رسانه‌ای آنها را به معترضان بالقوه فیلم خود تبدیل می‌سازد.

طالبی با این چینش هوشمندانه، زمین بازی‌ خود را به پس از ساخت فیلم نیز گسترش می‌دهد و دامی را برای وابستگان به دستگاه های جاسوسی بیگانه پهن می‌کند تا به محض اعتراض به درون‌مایه فیلم، قلاده وابستگی‌شان، رسواگر این خودفروشی گردد. بنابرین باید منتظر ماند و دید اولین صداهای اعتراض به محتوای «قلاده‌های طلا»، از سوی چه جریانها و از طریق چه رسانه‌هایی بلند می‌شود.

ابوالقاسم طالبی در «قلاده‌های طلا» به خوبی نتایج بی‌تدبیری نخبگان سیاسی در کشاندن طرفداران خود به خیابانها را به تصویر می‌کشد و تصریح می‌کند که اکثریت طرفداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از دلبستگان به نظام هستند. او علت حضور پرشمار آنان در راهپیمایی اعتراضی ۲۵ خرداد ۸۸ را بیان می‌کند و از سوی دیگر نشان می‌دهد این عدم پایبندی به قوانین، چگونه عملکرد دستگاه امنیتی را با اختلال مواجه می‌سازد و فرصت را برای سوء‌استفاده آشوبگران مهیا می‌کند.

او حتی آشکارا چگونگی مرگ شهدا و کشته‌های وقایع پس از دهمین انتخابات ریاست جمهوری را نمایش می‌دهد و در گامی جسورانه به ترور ناجوانمردانه ندا آقاسلطان اشاره می‌کند.

هنرمندی طالبی در روایت این همه ماجرا در بستری از درام و استفاده درست از ستاره‌های سینما، نقطه اوجی را ایجاد می‌کند که تماشاگر فیلم را، به تشویق او وامی‌دارد. آنچنان که دو بار، به پا می‌ایستد و برای او، به آفرین، دست می‌زند.

ابوالقاسم طالبی در «قلاده‌های طلا»، کارگردانی جدید را به اهالی سینما معرفی می‌کند. کارگردانی که برخلاف بسیاری از هم‌صنفان خود، سیاست را بصیرانه می‌شناسد و هنرمندانه و عمارگونه روایت می‌کند.
بنابراین می‌توان گفت جذابیتهای هنری فیلم در کنار کشش موضوعی آن، فروشی تاریخی و رکورد شکن را برای «قلاده‌های طلا» قابل پیش‌بینی می‌سازد. استقبالی که به جامعه سینمایی خواهد گفت می‌توان بدون ابتذال، هم به فروش در گیشه نظر داشت و هم، بر بصیرت مردم افزود.

از سوی دیگر، نمایش «قلاده‌های طلا» در سینماهای کشور نه تنها خانواده‌های قهرکرده به سینما را به سوی آن خواهد کشید بلکه، با تکمیل تحلیلهای وقایع پس از انتخابات، به مخاطب بصیرتی را هدیه خواهد کرد تا در صورت بروز فتنه‌های بزرگتر با منشا یا کمک خارجی، هوشیارانه‌تر عمل کند.

* * *

عنوان این نوشته، عنوانی تکراری است. ده سال پیش، پس از ساخت فیلم «نغمه»، نقدی بر آن نوشتم و دو بیست به طالبی دادم: یکی برای شهامتش در «آقای رییس جمهور» و دیگری برای جهش فیلم‌سازی‌اش در «نغمه».

و حالا، در این روزهای پر شور، شکرگزار خداوند قادرم که پس از یک دهه، «ابوالقاسم طالبی» جدیدی را می‌بینم. سیمرغی پرکشیده از دل آتش فتنه ۸۸، با شهامت و هنرمندی‌ای اوج گرفته.


مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • علی ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    8 4
    دمش گرم حال کردیم
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    7 3
    بعضیها دل پری از این فیلم داشتن!حتی حاضر به مشاهده یک صحنه از این فیلم نشدن!
  • ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    1 5
    اکثر عوامل فتنه دارای سوابق.... و پرونده های خاص امنیتی قدیمی هستند باید تاسف خورد به اینده ای که اینها دوباره وارد ارکان کشور شوند... تاسف
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    1 5
    چطور وقتی فیلم ندیدن دلشون پر بود متاسفم برای اون بعضی ها !
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    2 3
    فیلم خیلی خوبی بود.
  • جواد ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    2 5
    واقعا فیلم زیبایی بود با اینکه چند بار قبلا دیدمش ولی تو این حال و هوا یه احساس امنیتی به آدم میداد...
  • علی ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    3 3
    واقعا فیلم تاثیرگذاری بود.ای کاهش درهمان زمان که سینماها نشانش می دادندبعدش در یکی از شبکه ها ی صداوسیما پخشش می کردند تا مردم بیشتر متوجه اوضاع می شدند.به کارگردان وعوامل این فیلم دست مریزاد می گویم.
  • alireza ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    2 3
    فيلم بسيار سطح بايين با مشكلات جدي در روايت قصه . فيلم يك كزارش بسيار سطحي فاقد داستان و شخصيت بردازي و شامل وقايع بي ارتباط با هم مي باشد. اين فيلم كجا و فيلم حاتمي كيا كجا. اميدوارم دولت تدبير و اميد زمينه نمايش اين فيلم را فراهم نمايد.
  • neda ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    2 2
    فیلم عالی بود من که کیف کردم واقعا دستشون درد نکنه یکی از ویژگی هایی اقای طالبی اینه ک فیلم هاشون رو تقدیم میکنن ب خضرت فاطم و امیدوارم خود حضرت فاطمه اجرشون رو بدن چون ک اقای طالبی واقعیت هارو تا حدودی اشکار کردن
  • رضا ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    1 6
    بعد از فتنه ی 78 باید تبیین و روشنگری صورت گرفت و با تولید فیلم و کتاب نباید می گذاشتیم مردم آن قضیه رو فراموش کنند. این کار رو نکردیم نتیجه اش فتنه ی 88 شد. این بار هم اگه می خواهیم در سالهای آینده فتنه ای در کار نباشه باید آن اتفاقات بخصوص یوم الله 9 دی رو زنده نگه داریم. یا علی
  • neda ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    0 3
    علیرضا جان شما ک نمیفهمی فیلم سیاسی ینی چی الکی تز در نده.
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    12 5
    موسوی و خاتمی و کروبی باید در قیامت جواب خون های بناحق ریخته را بدهند
  • میترا1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    0 3
    فیلم خیلی خوبی بود . من کسانی را دیدم که سالها سینما نرفته بودن ولی رفتن و این فیلم را دیدند !
  • ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    0 2
    بسيار عالي بود مبين و روشنگر
  • بهنام ح ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    0 3
    هر چه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک باید خیلی هوشیار باشیم دشمن خیلی فعال است نباید قصور کنیم
  • رضا ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    0 2
    خدا توفیقتان دهد آقای طالبی که عمارگونه عمل کردی
  • ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    0 2
    بسیار عالی و روشنگرایانه بود از زنده شدن و بصیرت دهی این فیلم بسیار لذت بردیم و از بعضی قضایا که به ناحق مردم رو میکشتن بسیار بیزار و منزجر شدیم از عوامل فتنه مرگ بر فتنه گر
  • ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    2 2
    چیز مزخرفی بود. یه روایت کاملا یک طرفه و اکثرا دروغ. ولی خب به هر حال باید یه چیزی میساخت که آقایون خوششون بیاد دیگه
  • محمدرضا ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    0 2
    این فیلم دست غالب این جماعت شبه روشنفکر دست اندرکار در عرصه سینما رو رو کرد که میتوان سینما داشت اما ابتذال نه میتوان سینماکارکرد و به شعارهای انقلاب پایبند بود بدون هرگونه سیاه نمایی از جامعه و کشور و قلب واقعیت های جامعه فتنه برای ما محاسنی هم داشت و باعث شد برکاتی هم برای ما داشته باشد جشنواره عمار امتداد پیام این فیلم است
  • علی ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    0 2
    همین روزهاست که فتنه گر بزرگ و اعوان و انصارش صدایشان به اعتراض بلند شود مرحبا بر طالبی عزیز
  • ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    0 3
    من فیلم رو دیدم. در مجموع منصفانه بود اما به نظر من زیادی این طرف رو تطهیر کرده بود.
  • علی ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    0 2
    با همه زیبایی ها و افشاگریهای فیلم یک اشکال وارد است و آن این بود در بین خانم های فتنه گر به گفته خانم رهنورد اشاره شد که اگر موسوی رأی نیاورد حتما تقلب شده اما به فرمایش عفت خانم اشاره نشد که «اگر موسوی رأی نیاورد یعنی تقلب شده و مردم باید به خیابان‌ها بریزند» چیه از اکبر ترسیدی آقای طالبی
  • علی رضا ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    0 2
    من به عنوان مدرس دانشگاه دست کار گردانش را می بوسم
  • مهدی ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    0 2
    به این فیلم انتقادی ندارم، اشکالش فقط اینه که برای مخاطبان خودش تأثیر گذاره! اما ببینید فیلمهایی مثل جدایی نادر از سیمین چطور مخاطبانشون رو نسبت به مملکتشون سرد می کنه! به نظر من این فیلم قلاده های طلا فیلمنامه قوی و هنرمندانه ای نداشت.
  • ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    0 5
    فیلم حاتمی کیا؟ اسمش چیه و در چه موضوعی بوده؟
  • ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    0 2
    متاسفانه اشتباهی مثبت دادم.
  • آرش ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    0 3
    حدود یک ساعت پیش شبکه تهران داشت نشان میداد این فیلم رو، خیلی فیلم خوبی بود چون دست عوامل خارجی رو در جریانات فتنه 88 به خوبی رو کردش
  • پویا ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    0 1
    ... ،کی قراره یه کم ساکت شین من نمیدونم
  • آدمیزاد ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    0 3
    آقای مستر پروفسور alireza خان منتقد سینمایی دارنده PHD نقد فیلم ، فیلمی که واقعا به تیپ شما بخوره و هم بقول شما شخصیت پردازی خوبی داره و هم سزاوار معلومات سرشار شما باشد: "Dumb and Dumber" است و یا "Hangover" (اگر استعداد نقد و منطق شما را ببینند حتما خود شما را هم به بازی نقش اول در فیلم Dumb and dumber 2 دعوت خواهند کردند.
  • صداقت ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    واقعا جالب بود
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    باشه عموجون فقط تو خوبی هم پالکی هات
  • سهیلاسادات ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    معلومه شما فیلم رو خوب ندید ؟ اتفاقا به این مسئله هم خیلی خوب اشاره شده بود ...
  • محمدهادی ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    من از اون قسمت فیلم خوشم اومد که در مناظره آقای احمدی نژاد خطاب به موسوی گفت: " پسران آقای هاشمی در این مملکت چیکار میکنن" درود بر تو دکتر که کمر اشرافیت روشکستی
  • محمد ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 3
    هر اقدامی که اصلاح طلبان افراطی (قید افراطی دقت کنید)و فتنه گران را بسوزاند بنده استقبال می کنم
  • سما ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 7
    بنظرم اگر داستان واقعی مرگ ندا آقا سلطان به تصویر کشیده می شد، چه بسا اثرگذاری بیشتری بر فریب خوردگان داشت!
  • میلاد ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 3
    شما که نمیدونی موسوی و کروبی و خاتمی کی هستن چرا الکی نظر میدی؟
  • ستاره ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 6
    ای گل گفتی دمت گرم
  • از اهواز ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 9
    به نظر من اونجا که اون دختره توی سفارت انگلیس با سفیر حرف میزد و حرفهای سفیر خیلی قابل تامل بود.البته اونجا هم که میگفت هر جا اغتشاش هست اغتشاش گرها با مترو اونجا سرازیر میشن و اونجا که گفت ستاد قیطریه هماهنگ شده برید بگیرد و اونجا که میگفت مگه به عالیجناب مستقیما کانال زدید و جواب گرفتند از طریق آقا زاده پیغام دادند و نمیذاریم مثل دور قبل یعنی سال 84 بشه واقعا جای تامل دارد.
  • محسن ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 8
    اینکه هنرمندان در عرصه واقعی کشور حضور یابند و هنر را در مسیر حقیقی اش یعنی بصیرت افزایی بکار بگیرند کار مبارکی است انشاءالله در این راه توفیقات بیشتری پیدا نمایند.
  • ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 5
    پویا خان از ناراحتی برو ب........
  • حامد ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 4
    مخالفین علیرضا راحت باشید و به قول محمود آبو بریزین اونجایی که میسوزه !!
  • ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 1
    خوب بود یه چیز میساخت شما خوشت بیاد نه؟
  • سلمان ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 1
    هر وقت شما و امثال شما ساکت شدید
  • ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 2
    خود گویی، خود خندی، عجب مرد هنرمندی
  • یاسمن ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    1 1
    واای واقعا..دوباره اون شب برامون تداعی شد..اصلا نمیدونم چی شد..همیشه این بحث نقل مجالس مردای فامیل بود و ما از بحثاشون فراری..که بحث بین خودتون چه فایده..همه بدونن و لی کسی جرات افشا نداشته باشه..ولی اون شب نمی دونم چی شد یخ کردم از اینکه یکی اینقدر با شجاعت دستشونو رو کرد...اونم تو رسانه ای مثل تلویزیون...خدا پدر مادر احمدی نژاد و ببامرزه
  • امیر ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    0 1
    فیلم خیلی خوبی بود. از زحمات کارگردان و دست اندارکاران این فیلم تشکر می کنم
  • مهدی ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    0 1
    آقای میلاد شما بگو تا ما هم این عزیزان برانداز را به خوبی شما بشناسیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس