ایران و گروه 1+5 بامداد روز یکشنبه 3 آذر 1392 (24 نوامبر 2013) یک توافق اولیه درباره برنامه هسته ای ایران را امضا کردند.

به گزارش مشرق،  ایران و گروه 1+5 بامداد روز یکشنبه 3 آذر 1392 (24 نوامبر 2013) یک توافق اولیه درباره برنامه هسته ای ایران را امضا کردند.


متن انگلیسی سند را اینجا ببینید.

برنامه اقدام مشترک

مقدمه

هدف از این مذاکرات دست یافتن به راه‌حلی مورد توافق دوطرف، جامع و بلند مدت است که این اطمینان را به وجود می‌آورد که برنامه هسته‌ای ایران، منحصراً صلح‌آمیز است. ایران کراراً تصریح کرده است که تحت هیچ شرایطی در پی تولید تسلیحات هسته‌ای نخواهد بود. راه حل جامع مذکور مبتنی بر این اقدامات اولیه بوده و به یک گام نهایی منجر خواهد شد که دوره زمانی آن مورد توافق قرار گرفته و به رفع نگرانی‌ها می انجامد. این راه‌حل جامع ایران را قادر می‌سازد تحت مفاد مربوطه در معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و برابر با تعهداتی که این مفاد برای این کشور ایجاب می‌کند، از حق بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز برخوردار شود. این راه‌حل جامع، در برگیرنده یک برنامه غنی سازی مورد توافق دوطرف است، که با اِعمال محدودیت‌ها و اقدامات شفاف‌ساز به منظور حصول اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز آن، همراه خواهد بود. این راه‌حل جامع، به مثابه مقوله‌ای یکپارچه است که در آن هیچ چیز مورد توافق نخواهد بود تا زمانی که در مورد همه چیز توافق صورت گیرد. این راه‌حل جامع، فرایندی دو‌سویه و گام به گام خواهد بود و منجر به برداشته شدن کامل همه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و نیز تحریم‌های چند جانبه و ملیی خواهد شد که بر برنامه هسته‌ای ایران وضع گردیده بود.

در فاصله میان گام های اولیه و گام آخر، گام های دیگری از جمله پرداختن به قطعنامه های شورای امنیت با هدف پایان رضایت بخش بررسی موضوع توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود خواهد داشت. سه کشور اروپایی / اتحادیه اروپا به اضافه سه (3+3 یا 1+5)  و ایران مسئول نهایی کردن و اجرای قدم های مورد توافق میان- مدت و راه حل جامع با حسن نیت خواهند بود. یک کمیسیون مشترک از 3+3 و ایران برای نظارت بر اجرای اقدامات میان مدت و بررسی مسائلی که ممکن است پدید آیند، تشکیل خواهد گردید، در حالی که آژانس مسئولیت راستی آزمایی اقدامات مربوط به موضوع هسته ای را بر عهده خواهد داشت. این کمیسون مشترک برای تسهیل حل و فصل مسائل مورد نگرانی گذشته و حال با آژانس همکاری خواهد کرد.

 

عناصر گام اول

اولین گام به لحاظ زمانی محدود و طول مدت آن شش ماه خواهد بود و در صورت توافق دو طرف قابل تمدید است، که در طول این مدت همه اطراف ماجرا تلاش خواهند کرد تا فضای سازنده برای انجام مذاکرات با حسن نیت، پابرجا باقی بماند.

ایران به صورت داوطلبانه اقدامات زیر را در دستور کار قرار خواهد داد:

·       نیمی از ذخیره اورانیوم 20 درصد غنی شده موجود، به اکسید اورانیوم 20 درصد تبدیل می‌شود تا به منظور تولید سوخت برای راکتور پژوهشی تهران، مورد استفاده قرار گیرد. مابقی UF6 20 درصد به اورانیوم با غنای کمتر از 5 درصد تبدیل می‌شود. هیچگونه برنامه‌ای هم برای بازگشت این فرایند در کار نخواهد بود.

·       ایران اعلان می‌کند که در طول این بازه 6 ماهه، غنی سازی بالای 5 درصد نخواهد داشت.

·       ایران اعلان می‌کند که فعالیت‌های خود در تأسیسات غنی سازی سوخت نطنز[1]،  فردو[2] یا راکتور اراک[3]،  که در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با عنوان IR-40 شناخته می‌شود، گسترش (further advances) نخواهد داد.

·       ایران تصمیم گرفته است به محض آمادگی خط تبدیل UF6 با غنای 5 درصد به UO2، ظرف مدت همین بازه 6 ماهه، آن میزان UF6 را که به تازگی تا 5 درصد غنی شده است را به اکسید UF6 تبدیل کند؛ مطابق با آنچه که در برنامه عملیاتی تأسیسات تبدیل اعلان شده به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ذکر شده است.

·       تأسیسات جدیدی برای غنی سازی ایجاد نخواهد شد.

·       ایران به فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ تحت نظارت خود ادامه خواهد داد، از جمله فعالیت‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای در عرصه غنی سازی که برای انباشت اورانیوم غنی شده، طراحی نشده‌اند.

·       هیچگونه بازفراوری صورت نخواهد گرفت و هیچ گونه تأسیساتی که قادر به انجام بازفراوری است، ایجاد نخواهد شد.

·       افزایش نظارت‌:

- فراهم کردن اطلاعاتی مشخص برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از جمله اطلاعات مربوط به طرح‌ و نقشه‌های ایران برای تأسیسات هسته‌ای، توصیف و شرحی کامل از ساختمان هر یک از سایت‌های هسته‌ای، توصیف و شرحی کامل از گستره عملیات‌های هر یک از تأسیساتی که به طور خاص به فعالیت‌های هسته‌ای مشغول هستند، اطلاعات در مورد معادن و شرکت‌های نورد اورانیوم و اطلاعات در مورد مواد منبع. این اطلاعات ظرف مدت 3 ماه پس از پذیرش انجام این اقدامات، فراهم می‌گردد.

- تسلیم یک پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ) به روز شده از راکتور اراک، که در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با عنوان IR-40 شناخته می‌شود، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

- برداشتن گام در جهت توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور اعمال پادمان‌های آژانس در مورد راکتور اراک، که در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با عنوان IR-40 شناخته می‌شود.

- در هنگامی که بازرسان آژانس برای تأیید اطلاعات طراحی، تأیید داشته‌ها در خلال بازرسی‌ها، تأیید داشته‌های فیزیکی و نظارت‌های سرزده، حضور ندارند، ناظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه خواهد داشت تا بایگانی آفلاین دوربین‌های مستقر در فردو و نطنز را بررسی کند.

- بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دارد به وارد زیر دسترسی داشته باشد:

·       کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ[4]

·       کارگاه‌های تولید چرخنده سانتریفیوژ و تأسیسات ذخیره سازی؛ و

·        معادن و شرکت‌های نورد اورانیوم.

 

در مقابل، گروه E3+3 به صورت داوطلبانه اقدامات زیر را در پیش خواهد گرفت:

·       متوقف ساختن تلاش‌های بیشتر برای کاهش فروش نفت خام ایران به منظور فراهم آوردن اینکه مشتری‌های کنونی ایران حجم متوسط خرید نفت خام خود از ایران را از سر گیرند. امکان بازگشت حجم مورد توافقی از عواید مسدود شده در خارج از کشور. برای این فرایند فروش نفت، تحریم‌های مربوطه اتحادیه اروپا و آمریکا برداشته خواهد شد و خدمات بیمه و حمل و نقل با آن همراه خواهد بود.

·       تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا در موارد زیر به حالت تعلیق درمی‌آید:

-  صادرات پتروشیمی ایران و نیز تحریم‌های مربوط به خدمات مرتبط با این صادرات.[5]

- طلا و فلزات گرانبها و نیز تحریم‌های مربوط به خدمات مرتبط با آنها.

- تحریم‌های آمریکا بر صنعت خودرو سازی ایران و نیز تحریم‌های مربوط به خدمات مرتبط با این صنعت به حالت تعلیق درخواهد آمد.

- صدور مجوز برای تأمین و استقرار قطعات یدکی لازم برای تأمین امنیت پرواز‌های غیر نظامی در ایران و خدمات مرتبط با آن. صدور مجوز برای انجام اقدامات بازرسی و تعمیرات مربوط به امنیت [پروازی] در ایران به همراه خدمات مرتبط با آن.[6]

- هیچ تحریم جدیدی از طرف شورای امنیت سازمان ملل بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران وضع نمی‌شود.

- هیچ تحریم جدید از طرف اتحادیه اروپا بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران وضع نمی‌شود.

- دولت آمریکا، با همکاری مستمر و ایفای نقش متناسب رئیس جمهور و کنگره، مانع اعمال تحریم‌های جدید علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواهد شد.

- ایجاد یک کانال مالی به منظور تسهیل روابط تجاری بشردوستانه برای رفع نیازمندی‌های داخلی ایران، با استفاده از عواید نفتی خود ایران که در خارج از این کشور مسدود شده است. روابط تجاری بشردوستانه عبارت است از تراکنش‌های مربوط به محصولات خوراکی و کشاورزی، دارو، ادوات پزشکی و خسارات پزشکی که در خارج بر ایران تحمیل شده. این کانال از طریق بانک‌های مشخصی در خارج از ایران و بانک‌های ایرانی که هدف تحریم‌ها نیستند، و در هنگام ایجاد این کانال مشخص خواهند شد، باز خواهد بود.

- این کانال همچنین اقدامات زیر را میسر می‌سازد:

* انجام تراکنش‌های لازم برای پرداخت معوقات ایران به سازمان ملل؛ و

* پرداخت حق‌التدریس دانشگاه‌ها و کالج‌های خارجی که دانشجویان ایرانی در آنها تحصیل می‌کنند، تا سقف مدت زمان توافقی 6 ماهه.

·       افزایش آستانه اختیار اتحادیه اروپا برای انجام تراکنش‌های مربوط به روابط تجاری تحریم‌ نشده، به میزان مورد توافق.

 

مفاد اصلی گام نهایی برای رسیدن به یک راه‌حل جامع

گام نهایی برای رسیدن به یک راه‌حل جامع، که اطراف این توافقنامه قرار است ظرف مدت کمتر از یک سال پس از پذیرش این سند، کار مذاکرات آن را به اتمام رسانده و اجرای مفاد آن را آغاز کنند، از قرار زیر است:

·       مشخص ساختن یک بازه زمانی بلند مدت و توافق بر سر آن.

·       مشخص ساختن حقوق و تکالیف اعضای معاهده ان‌پی‌تی و توافقنامه‌های پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

·       برداشته شدن کامل تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، چند جانبه و ملی وضع شده علیه فعالیت‌های هسته‌ای، و نیز تحریم‌های مربوط به روابط تجاری، تکنولوژی، امور مالی و انرژی، بر اساس یک برنامه زمانی مورد توافق دو طرف.

·       در پیش گرفتن یک برنامه غنی سازی مورد توافق دو طرف با در نظر گرفتن معیار‌های منطبق بر نیازمندی‌های عملی و نیز اعمال محدودیت بر گستره و سطح فعالیت‌های غنی سازی، ظرفیت آن، محل انجام آن و ذخایر اورانیوم غنی شده، برای مدت زمان مورد توافق.

·       بر طرف کردن کامل نگرانی‌های مربوط به راکتور اراک، که در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با عنوان IR-40 شناخته می‌شود. هیچگونه بازفرآوری انجام نخواهد شد و تأسیساتی که قادر به انجام بازفراوری باشد، ایجاد نمی‌گردد.

·       اجرای کامل اقدامات مورد توافق شفاف سازی و تقویت و افزایش نظارت‌ها. تصویب و اجرای پروتکل الحاقی، که نیازمند ایفای نقش رئیس جمهور و مجلس در ایران است.

·       در نظر گرفتن همکاری‌ بین‌المللی در عرصه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای، از جمله تحصیل راکتور‌های پیشرفته تولید انرژی و پژوهشی آب سبک و ادوات مرتبط با آنها و تأمین سوخت هسته‌ای مدرن و نیز ادامه فعالیت‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای مورد توافق.

 

در پی اجرای موفقیت‌آمیز گام نهایی برای رسیدن به راه‌حل جامع در طول بازه زمانی مشخص شده برای آن، با برنامه هسته‌ای ایران نیز همانند برنامه‌های غیر تسلیحاتی هسته‌ای دیگر کشورهای عضو ان‌پی‌تی برخورد خواهد شد.

 

* در خصوص گام نهایی و هر یک از گامهای میانی، این اصل اساسی که «تا در مورد همه چیز توافق نشود، در خصوص هیچ چیزی توافق حاصل نشده است» اعمال می شود.

 

 


[1] به عبارت دیگر، در این بازه شش ماهه ایران UF6 را به سانتریفیوژ‌های مستقر شده ولی فعال نشده خود تزریق نخواهد کرد و اورانیوم غنی نمی‌سازد. هیچ سانتریفیوژ اضافی مستقر نمی‌شود. ایران اعلان می‌کند که در طول مدت اولین بازه شش ماهه، سانتریفیوژ‌های موجود [در این تأسیسات را] با سانتریفیوژ‌های مشابه جایگزین می‌سازد.

[2] در فوردو، چهار آبشار مستقر شده در این تأسیسات برای غنی سازی اورانیوم، هیچگونه غنی سازی بالاتر از 5 درصدی را انجام نخواهند داد. هیچگونه UF6 به 12 آبشار دیگر تزریق نمی‌شود و این آبشارها در حالت غیرعملیاتی باقی خواهند ماند. هیچ ارتباطی میان آبشارها ایجادنمی‌گردد. ایران اعلان می‌کند که در طول اولین بازه شش ماهه، سانتریفیوژ‌های موجود ‍در این تأسیسات را فقط با سانتریفیوژ‌های مشابه جایگزین می‌کند.

[3] ایران نگرانی‌های مربوط به ساخت و ساز در راکتور اراک را بر طرف می‌کند؛ در مدت این بازه 6 ماهه راکتور به کار نخواهد افتاد یا سوخت یا آب سنگین به آن تزریق نمی‌شود؛ همچنین سوخت اضافی برای این راکتور مورد آزمایش قرار نمی‌گیرد یا سوخت بیشتری برای آن تولید نمی‌شود و همچنین تأسیسات باقی مانده برای اتمام کار نیروگاه، استقرار پیدا نمی‌کند.

[4] بر اساس طرح و نقش‌های این کارگاه، تولید دستگاه سانتریفیوژ ایران در طول این 6 ماه فقط محدود به جایگزینی سانتریفیوژ‌های از کار افتاده خواهد بود.

[5] «تحریم‌های وضع شده بر خدمات مرتبط» یعنی هر گونه خدماتی که موضوع تحریم‌های آمریکا یا اتحادیه اروپا قرار می‌گیرند، از جمله بیمه، حمل و نقل یا امور مالی، تا زمانی که هر یک از این خدمات مرتبط با تحریم وضع شده بوده و برای تسهیل تراکنش‌های مدنظر، ضروری باشند. این خدمات می‌توانند با هر نهاد ایرانی که هدف تحریم‌ها قرار نگرفته است، صورت پذیرند.

[6] برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند شامل حال آن دسته از شرکت‌های خطوط هوایی ایرانی شود که هدف تحریم قرار نگرفته‌اند؛ همچنین این رفع تحریم شامل حال ایران ایر می‌شود.

 

*منبع: ایران هسته ای

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 111
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • بصیرت ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    فکر نمی کردم زنده باشم و شاهد قرارداد ترکمنچای 2 باشم . میوه فشار و توطئه دو سال گذشته استکبار در ژنو چیده شد .
  • محمد ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    اينكه موفقيت تيم مذاكره كننده(با فرض كم احتمال صادق بودن غرب) مرهون مقاومت و استحكام رهبري است، شكي نيست. همه مردم ديدند كه رهبري آنقدر قاطعانه موضع‌گيري كردند كه آمريكا فهميد چاره‌اي جز تسليم در مقابل گفتمان مقاومت ندارد. اما اينكه اين توافق حاصل زحمات شبانه‌روزي تيم جديد مذاكره كننده باشد، خير، موافق نيستم. دليل هم دارم، نه اينكه بي استدلال مخالف باشم. دليل موجه و اصلي اينست كه استكبار، يك فرد نيست، يك جبهه است. ايران هم يك فرد مثل روحاني يا ظريف نيست، يك جبهه است به نام مقاومت. خب آيا عقل سليم مي‌پذيرد استكبار به واسطه 4 روز تلاش مستمر تيم جديد، موضعش را در قبال جمهوري اسلامي تغيير داده باشد؟! واقعاً اين تلقي، با عرض معذرت احمقانه نيست؟! مگر غرب عاشق چشم و ابروي ظريف يا روحاني بوده؟! ممكن است عده‌اي بگويند مشكل آن‌ها با احمدي نژاد بود، حال آنكه اين تصور كاملاً غلط است. چرا كه درست 10 سال قبل، همين گروه 5+1، تعليق را به آقاي روحاني تحميل كرد و بعد هم زير ميز توافق زد. پس آن‌ها پيشرفت جمهوري اسلامي را چه با وجود آقاي روحاني، چه با وجود آقاي احمدي نژاد يا جليلي بر نمي‌تابند. مي‌ماند يك عامل و آن اجبار است. غرب مجبور بوده است در اين دور مذاكرات، به خواسته‌هاي ايران تن دهد. اگر اين تن دادن از سوي غرب انجام نميشد، حتي طرفداران روحاني نيز از غرب نا اميد شده و ديگر پرونده مذاكرات تا مدت‌ها بسته ميشد. دقت كرديد غرب در چه مخمصه‌اي افتاد؟! پس بايد عرض كنم همانطور كه صندوق‌هاي خالي دولت، ارثيه دولت قبل بود و شما در 100 روز تقصيري نداشتيد، صندوق مملو از 19 هزار سانتريفيوژ و قدرت چانه‌زني بالاي دولت جديد هم، ارثيه دولت قبل، و مهم‌تر از دولت قبل، مقاومت مردم، رهبري و شهداي هسته‌اي است كه كشور را وارد فاز غير قابل بازگشت كردند. حلاصه اينكه اگر موفقيتي است، موفقيتي ملي است و چند دولت، چند تيم مذاركه كننده، مردم نجيب و مقاوم و رهبري در آن سهيم هستند. پس نبايد اين قضيه ملي را حزبي و سياسي كرد و به ناف 100 روز بست. اين كار جفاست، چه احمدي نژاد زحمات دولت قبل را ناديده بگيرد، چه روحاني زحمات قبلي‌ها را به نام خود بزند.
  • اسحاق ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    افتضاحست که از داخل ایران رو نابود کردید
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    اگرنتيجه به اجراگذاشتن پروتكل الحاقي است اين مذاكرات براي چه بود؟
  • میترا1 ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    ایران به فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ تحت نظارت خود ادامه خواهد داد، از جمله فعالیت‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای در عرصه غنی سازی که برای انباشت اورانیوم غنی شده، طراحی نشده اند !!!!!!!!!!!!!!!1 این یعنی همان قرارداد سعد اباد که فقط اجازه داشتیم کارهای تحقیقاتی و ازمایشگاهی و دانشگاهی داشته باشیم و نه صنعتی !!!!!!!!!!!!!!!! تسلیم یک پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ) به روز شده از راکتور اراک، که در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با عنوان IR-40 شناخته می‌شود، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1 این بند که دیگه شاهکار همهی بندهاست !!! اب سنگین اراک با طراحی بومی بود و بیشتر حساسیت غربیها روی این طرح بخاطر بومی بودنشه تا بتونن با دسترسی به نقشه ها و علم دانشمندان ما همه ی انچه را که در این سالها رشته ایم پنبه کنند { فقط مانده اسامی دانشمندان و طراحان که انهم به مدد بند بعدی که دیدن فیلمهای اف لاین است انرا هم به راحتی بدست میاورند }! در مورد کارهای بشر دوستانه !!! با پول خودمون به کارخونه های ورشکسته شون تو این اقتصاد خراب یه تنفسی میدن ! برداشتن تحریم خودرو هم که سهم دادو بیداد فرانسویها بود !!!!!!!!!!!!!!1 بند ارز فرستادن واسه دانشجویان و ........... هم که یه نوع در امد سازی واسه کشورهای خودشونه !!! مطلب زیاده بقیه شو دوستان زحمت بکشن ! فقط یه سوال ؟ حالا ما بازم باید بگیم پیروزی بدست اوردیم و اسرائیل مثلا ناراحته ؟؟؟/ اسرائیل با این توافق و توافقات دیگه از شر موشکهای حزب الله در امان موند !!!!!!!!ج جز تاسف حرفی ندارم ! مشرق به احترام وقتی که گذاشتم لطفا تائید کن
  • میترا1 ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    گرفتن ! مگه نشنیدی امروز بهشون پیام دادن که تجار و بازرگانان حالا دیگه نوبت شماست !! مرگ بر محتکرینی که خون مردمو تو شیشه کردند تا .........
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    امروز ياد دوستانم افتادم كه در دوره دبستان و راهنمايي، هي سر كلاس از قرارداد تركنچاي و گلستان بد مي‌گفتند. دائم مي گفتند اگر ما بوديم، جانمان را مي‌داديم تا ذره‌اي از حقوق ايران از دست نرود. امروز فهميدم بخش بزرگي از ان مدعيان، با اولين فشار بر شكمشان، همه ادعاهاي ايران‌پرستي و جان دادن براي وطنشان يادشان مي‌رود. از اين قرارداد برد-باخت خنده دار طوري حرف مي‌زنند كه گويي ما هيچ حقي نداده‌ايم و حقوق خود را گرفته‌ايم!! نه برادر، نه خواهر، ما حق خود را داده ايم و بخشي از پول خودمان را گرفته ايم!!
  • mostafa9 ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    آقای جلیلی هم زحمت کشیدند و توی این نتیجه گیری های العان حتما ایشون و تیم مذاکره کننده شون تاثیر گذار بودن. خسته نباشید به تیم جدید و تیم آقای جلیلی
  • سامان ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    قرار نیست که ما تا ابد با آمریکا دشمن باشیم .آمریکا ژاپن را بمباران هسته ای کرد اما الان با هم روابط خوبی دارند.ما الان در یک دهکده جهانی زندگی میکنیم که امریکا کدخدای آن است و اگر این کدخدا اراده کند دنیا با ما قطع رابطه میکند .ظمنا رابطه با امریکا به اندازه رابطه با شوروی و چین کمونیست به ما ضریه نخواهد زد
  • حامد ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    فقط همینو میتونم بگم: طلا دادیم بجاش آبنبات گرفتیم!
  • ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    فقط به خاطر تایید رهبرم جیزی نمیگویم
  • مرگ بر امریکا ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    اینجوری نظر بده آفرین
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    شما بثیرط داری
  • ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    دوست عزیز بالایی اولا دکتر روحانی در کتابش نوشته که اگر همان زمان تعلیق داوطلبانه تعلیق نمیشد و دو سه ماه صبر میشد همه چیز به راحتی تموم میشد و این مشکلات پیش نمی آومد متاسفانه آقای آقازاده رییس آن دوران سازمان انرژی اتمی باعث شد تا ایران رفع تعلیق کند. ضمن اینکه بروید و به حرفهای آقای جلیلی در ایام انتخابات گوش کنید ایشان به دنبال غنیسازی 20 درصدی بودند . پس در واقع این ایران است ک کوتاه اومده و نه غرب اگر دولت آقای روحانی نبود این قضیه حل و فصل نمیشد چون امثال آقای جلیلی به هیچ وجه حاضر به چنین توافق نامه ای نبودند و نیستند موضع گیری افرادی چون رسایی و کوچک زاده و سایتی چون صراط این مسئله را نشان میدهد
  • علی ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    آره واقعا کاشکی زنده نبودی و این قرارداد رو نمیدیدی...
  • عليرضا ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    عربستان و رژیم صهیونیستی از توافق هسته‌ای ایران و شش کشور ابراز نگرانی و نارضایتی کرده‌اند. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم توافق هسته ای مذکور را یک اشتباه تاریخی خوانده و اعلام کرد رژیم صهیونیستی به این توافقنامه متعهد نخواهد بود. یک مقام عربستانی با اشاره به توافق برنامه هسته ای ایران اعلام کرد که از اکنون هیچ کس در منطقه نمی خوابد.
  • محمد ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    البته قطعاً اين قرارداد عاقبت شومي براي كشور دارد كه در كتاب هاي مدارس خواهند نوشت. من گفتماگه غرب سر حرفش بمونه- كه نميمونه- و اگه ادعاهاي آمريكا و انگليس را نپذيريم و ادعاهاي روحاني و ظريف را بپذيريم، اين موفقيت حاصل مقاومت ملت و رهبري است، نه سازش و تسليم. در حاليكه غرب سر حرفش نخواهد ماند و تناقض ميان سخنان مسئولان ايران با مسئولان آمريكا و انگليس، نشان از يك دروغ بزرگ دارد.
  • ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    تحلیلتون رو قبول ندارم. 1 سوال: 6 ماه بعد آنها بر سر چه مذاکره خواهند کرد؟ آیا ...تعطیلی بساط هسته ای؟
  • حسين ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    اى بابا همين موارد را كم و بيش از جليلى هم ميخواستند و ايشان زير بار نميرفت و امتياز و تعهد نميداد اگر قرار بود نتايج مذاكرات به اينجا ختم بشه احتمال زياد جليلى همون ٢ سال پيش كار را تموم كرده بود
  • یوسف ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    سلام این توافق برای ما جای خوشحالی نداره !!؟؟؟ چون دست دانشمندان جوان ما برای پیشرفت هسته ای بسته شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    این باج را اگر رفتگر محل ما به جای طریف به غرب میداد بیشتر گدایی پول خودمون رو میکرد . فتح الفتوح کردی طریف حیف که آب قطع است
  • مسعود ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    بصیرت جان!یعنی رهبری به خاطر ترکمانچای 2 از گروه مذاکره کننده تشکر کردن!؟
  • ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    محمد جان خواسته ايران ميشه بفرماييد چي بوده كه بهش تن دادند؟ به رسميت شناختن نصف نيمه حق مصرح در معاهده NPT چيزي كه شما به عنوان تن دادن از آن ياد مي كنيد ؟
  • فاطمه ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    عالی بود مرسی
  • محمد ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    سلام، دولت سطح فعاليت هاي هسته اي را طي 100 روز اول كاري خود زير شعار نرمش قهرمانانه رهبري تا سطح مورد نظر 5+1 پايين آورده و آنوقت آقاي ظريف مي گويد ما در سطح فعلي فعاليتها خيلي با قدرت با غرب توافق كرديم.!!! بابا دمتون گرم!
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    در اين توافق حق غني سازي ايران ذكر نشده و فقط اجازه غني سازي كمتر از5 درصد بطور موقت داده شده است. ضمنا در گام بعدي مذاكرات ايران چه امتيازي را براي لغو تحريم نفتي و بانكي براي گذاشتن روي ميز دارد؟
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    مطمنم که منتشر نمیکنی اما اگرکردی باید به این دوستانتان بگید که ویرانی که محمود در 8سال گذشنه بجا گذشت برابر با ویرانیهای محمود افغان است ویا جنایت که محمود درحق شیعیان کرد درحد جنایت شمرو حرمله است حالا فکرمیکنی میراث این افراد چیه؟
  • حق گو ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    بزرگترين خيانت همه اعصار و تاريخ . توسط دولت شاهنشاهي سلطان .......... بر ايران تحميل شد ! اكنون بايد در مظلوميت قراردادهاي تركمنچاي و گلستان در مقابل اين تحميل نامه سخن گفت !!!
  • سعید ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    مسولان ما جرات داشته باشند امتیازاتی رو که دادند به صورت واضح در یک برنامه تلویزیونی بگن تا مردم خودشان قضاوت کنند که موافقت خوب بوده یا برگشت به زمان خاتمی بوده
  • میثم ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    به نظرم کمی زود است در مورد این توافقنامه موضعگیری کنیم و باید حداقل همان شش ماه را صبر کنیم. ایرانی ها نشان داده اند به تعهدات خود پایبند هستند، حال ببینیم غربی ها چه می کنند. حتی اگر بعد از شش ماه به نتیجه رسیدیم که فبها، و اگر نرسیدیم، چون دانش هسته ای در کشورمان بومی شده است، چیز زیادی از دست نداده ایم و دنیا هم خوب می داند که ایران همان ایران 10 سال قبل نیست و اگر غربی ها نتوانند از این فرصت تاریخی که برایشان پیش آمده، استفاده کنند، معلوم نیست چند سال دیگر طول بکشد تا چنین فرصت طلایی ای برای تعامل عادلانه با ایران برایشان پیش بیاید. به نظر می رسد دنیای غرب به این نتیجه رسیده است که بیش از این نباید افسارش را در اختیار صهیونیستها قرار بدهد.
  • مهدی ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    سلام اگه از تیم مذاکره کننده هم توی این صحبتهایتان تشکر می کردی بد نبود. این قدر غرور نداشته باشید زحمات این تیم مذاکره را هم فراموش نکنید. اینکه رهبر عزیزمان از تیم مذاکره حمایت کردند درست ولی رهبر عزیز و فرزانه از تیم قبلی هم حمایت کردند ولی آن تیم کجا و این تیم کجا.
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    باید با این قرارداد در جا بزنیم راه پیشرفت را بسته
  • مجتبی ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    با اکثر نظرات شما موافقم خوب و پخته و بدون غرض ورزی نوشتی ، درشرایط فعلی صحیح نیست بدنبال مقصر و یا عاملین مشکلات هشت ساله اخیر بگردیم که کامل بحث شده ولیکن باید بپذیریم جدا از جبهه داخلی مشکلات و تحریمهای 8 سال پیش و موفقیتهای 100 روزه اخیر را باید به نام مذاکره کنندگان اخیر و دوره قبل نوشت
  • جمشید ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    ترکمنچای اهر چیز دیگری همین که لحظه ای نشاط وجود ایرانی را میگیرد کافیست...درود بر ظریفی که گل کاشت...
  • علي ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    باباخجالت بكشيدتوروخدا!اصلاخودتون حواستون هست كه داريدبدون هيچ دليلي بهتون ميزنيد به دولت!خب باباجان قراره مثلااعتمادسازي بشه ديگه...چراالكي اسم تركمنچاي روميزاريد روش!؟مطمئنا اگر رهبري كوچكترين مخالفتي رومد نظرداشته باشن به صراحت ميگن.خواهشاصبركنيد باقيشوببينيم.ياعلي
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    لطفا دیگه از این وقتها نذار و به نظر رهبر و اکثریت مردمت احترام بذار
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    شما که زیاد فشار را احساس نمیکنی حرف نزن!
  • عقلانیت ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    اگه شمابصیرت داشتی این معاهده روباترکمن چای مقایسه نمیکردی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ناشناستر ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    کامنت های اونورآبی که سعی دارن هی ترکمانچای 2 رو bold کنند زیاددیده میشه.
  • سعید ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    احتمالا این بیشتر از 6 ماه طول بکشد ....... ولی من نمیدانم 6 ماه دیگر اقای ظریف میخواد چی بده که تحریم نفت و بانکی برداشته بشه ..... معنی این توافق معلق سازی کلیه فعالیت هسته ای است حتی پی نوشت در مورد زیر 5 در صد هم موید اینه که معلق بشه فکر کنم گام بعدی ایران جمع کردن سانتریفیوژ هاست من مخالف نیستم ولی بغرب نمی شود اعتماد کرد.
  • ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    شعور هم چیز خوبیه! نمی دونم وقتی آقا میگن که هیچ کس حق ندارد مذاکره کنندگان ما را سازش کار خطاب کند، چطور به خودت جرأت میدی اینطور دهن کجی کنی!!!!
  • sss ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    طبق توافقنامه منتشره کاخ سفید فعالیت 50 درصد از سانتریفیوژهای نطنز و 75 درصد از سانتریفیوژهای فردو متوقف خواهد شد! ظریف برای برداشتن تحریم های بعدی کدوم کارت ها رو میخواد رو کنه همه کارت ها رو که بازی کرد!!!!
  • علی ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    معلومه که آقای جلیلی هیچ وقت حاضر به چنین توافق نامه ترکمنچایی نبود.
  • علی ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    آقا از توافق نامه تشکر نکردن! آقا از اونچه که آقای روحانی تو نامه نوشته بودند تشکر کردند. تو نامه هم به مفاد قرارداد اشاره ای نشده است.
  • مریم ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    صد رحمت به قرارداد ترکمنجای
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    از ایرانی بودنم شرمسارم
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    کتاب ایشون فقط بدرد شما می خوره و بس.
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    اونها ناراضی هستند چون نمی خوان ما چیزی داشته باشیم. وگرنه این توافق برای خود ما خیلی هم جای خوشحالی نداره!
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    ناشناس 7:47 حرف حقی زدی و ناشناس10:22 ورمفت زدی
  • sana ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    با تشکر از تیم مذاکره کننده،ولی باید بگم اگه ما کمی غرورمند رو میشکستیم چند سال پیشم میتونستیم خاسته های اروپا رو مده الان انجام بدیم تا مردم به این فلاکت دچار نشن!!!!! افسوس.... الانم به نظر من ما چیزی بدست نیاوردیم فقط خاسته های اونا رو جامه عمل پوشوندیم.
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    شما اول ببين خرجت را كي ميدهد ! اگر خداي ناكرده از عزيزانت بيماري خاص گرفتند بايد براي زنده نگه داشتن عزيزت براي واكسن 5 ميليون توماني كه قبلا 2 ميليون تومان بوده دور شهر بچرخي تا شانس بياوري پيدا كني ! بعد بيا نظر بده !
  • بصیر ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    در ایران فقط سعید خان بصیرت دارد و تمام
  • مقدسی ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    8سال افتضاح و تندروی بس است
  • مقدسی ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    کسانی که از این توافق ناراحت هستند هیچ فرقی با اسرائیل و عربستان و.... ندارند چرا که در اندوه آنها شریک هستند
  • مقدسی ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    همون بهتر که شرمساری
  • صدرا ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    مشرق این رو منتشر کن به یادحضرت عشق که فرمود:انی لا اری الموت الا السعادة و الحیاة مع الظالمین الا برما آقایون و خانمهای خوش خیال و فاقد حافظه اعم از کوتاه مدت ومیان مدت و بلند مدت شیاطین به همین ذلت نامه تحمیلی هم عمل نمی کنند. یاد دورانی که با شیطان بزرگ استراتژی تقابل رو داشتیم به خیر ذلت از این بدتر که ایران رو حمار فرض کنند که هویجی جلوش آویزون باشه هروقت به حرف گوش نداد یه چماق روسرش بزنند ذلت از این بدتر که پلیس خوب و پلیس بد رو به دلیل پخمگی طرف مقابل به ابتدایی ترین شکل ممکن اجرایی کنند.چرا کسی نمیگه تا قبل از فتنه 88 شیطان پشت هم نامه میداد و دنبال سازش بود ولی بعد از فتنه(که خدا لعنتشون کنه)گستاخ شدند و با امید تنفس مصنوعی به فتنه گران تحریمها رو تشدید کردند.حالا یک ذلت نامه امضاء کرده چنان پروپاگانداراه انداختند که گوییی فتح الفتوح کردند.علت هلهله و شادی عجیب و غریب شیاطین چیه؟نامه به حضرت آقا میدید که تاییدیه بگیرید مثلا ایشان رو تو تنگنا قرابدید غافل از اینکه خلیل ما تبر داردامام امت رو نمیشه بازی داد برو یک بار دیگر پیام ولی امر رو بخوان تا بصیرت ولایی رودرک کنی.این ذلت نامه هم دوامی ندارد متاسفم برا گروهی که هر ده سال یکبار امام حسین رو به قربانگاه میبردند تا بصیرت پیدا کنند.
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    خیلی ناراحت شدم کو حق غنی سازی ما کجای این قرارداد حق غنی سازی ما رو به رسمیت شناختن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • رضا ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    دوست عزیز آقای روحانی در آن کتاب نفرمودند تعلیق داوطلبانه که قرار بود 6ماه باشه 2 سال طول کشید برای چه بود بازهم مانند گذشته گول خوردیم
  • محمد ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    حق غنی سازی به رسمیت شناخته نشده. گفته شده که قرار است به یک راه حل جامعه برسند که در آن ایران می تواند از انرژی هسته ای و غنی سازی لذت ببرد. در این گام هیچ اشاره ای به حق غنی سازی ایران نشده. حق غنی سازی را حواله دادن به گام نهایی.
  • امین ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    اخه کی باورش میشه آمریکاییها از پیروز شدن ما تو مذاکرات خوشحال بشن عکس خوشحالی کری واشتون رو ببینید اونوقت متوجه میشید پیروز اصلی ماییم یا اونا؟بعداز ۱۰سال به اون چیزی که میخواستن رسیدن؛ الان فقط دکتر جلیلی میدونه عمق فاجعه چه قدره و چه کلاهی سرمون رفته
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    نظرت اصلا مهم نیست
  • محمد ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    ممنون ازدوستان نظر دهنده. من با مطالعه مفاد توافقنامه به ايننتيجه رسيدم كه اين توافق اصلاً توافق خوب نيست و هيچ ربطي به شفافيت برنامه اتمي ايران ندارد. بلكه عقب گرد هسته‌ايست. متن فوق صرفاً براي كسانيست كه مي‌گويند موفقيت! گفتم گر موفقيتي حاصل شده باشد، ملي است. اما با دوستان موافقم. با خواندن مفاد توافق،قشنگ مي‌رسيم به تركمنچاي 2.
  • محمد ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    ممنون از نظر خوب شما. حرف حق هميشه به مذاق عده‌اي خوش نمي‌آيد. والسلام
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    احسنت به میترا . خودتات همه را نوشتید
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    یم آقای جلیلی به دسته دوم سقوط کرد.تیم قهرمان رو بچسب.
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    شما میری بغالی پول میدهی بجای آن جنس میخری.اما مطمئن باش آن مقدار پول میدهی که ارزشش از جنس دریافتیت بیشتر است چون بغال باید سود خودرا بکند.
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    ناشناس 1127 تو هم زر زدی .
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    علی جان لابد رهبر بدون توجه به توافق نامه الکی یه تشکری کرد که در آینده به عنوان سند موافقتش ثبت بشه؟!!!!!!!!!!
  • ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    حیف که زحمتها وایستادگی های جلیلی ودوستانش برباد رفت
  • امیر ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    مشرق لطفا تایید کن بعضی دوستان همچین شیطان شیطان میکنن تو توهمات خدشون هستند ایا توی قران نیومده خدا همه بندگان خودش را می بخشد ایا در زمان امامان حاضر نشدن با دشمن پیمان صلح ببندن بحث تحقیق و توسعه انرژی اتمی هم پا برجاست بنظر من باید همه صبر داشته باشند و نتیجه کار را ببینن بعد حرف بزنن اگه بد یا خوب بود تاریخ خودش قضاوت میکند شما هم بادتون باشه کاری که دولت احمدی نژاد با کشور کرد تا 10 سال اثر خودش رو میزاره
  • ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    چه ساده ای میثم خان.غربیها به چیزی که خواستن رسیدن وماچیزی رو که بازحمت بدست اورده بودیم به راحتی ازدست دادیم
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    بیچاره
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    حقا که کامل ترین نظری بود که دراین پست خوندم
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    البته گل کوچیک برای گل زدن پی در پی به ایران
  • ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    مولا علی فرمودند: مومن از یکجا دوبار گزیده نمیشه!!! آقایان ظریف و روحانی چرا این ملت رو برای بار دوم به گزیدنگاه بردید؟؟؟؟؟
  • ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    مگه شما تابع رهبری نیستید؟ آقا گفتند این موفقیت!!
  • ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    اونا دارند با تحمیق امسال تو بازار گرمی برای ارباباشون می کنند.
  • ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    مقدسی نامقدس: "ابراز" ناراحتی "اسرائیل و عربستان" برای خر کردن امسال توئه.
  • الف ر ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    جلوي ضرر را هر وقت بگيري سود كردي
  • بنده خدا ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    چراماباید بایکدیگر جنگ زرگری راه بندازیم بهتر نیست به جای ملامت گذشتگان ویا دفاع بی جا با یکدیگر همدل باشیم چرا که همه این موفقیت ها در سایه اتحاد بدست آمده است
  • ناشناس ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    خاک تو سرت کنک که انقدر نفهمی! اما خمینی (ره) فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. ما هم اگه ادم باشیم باید همین اعتقاد رو داشته باشیم . کسی که به آمریکا اعتماد کنه نه خیر از دنیا رو می بینه نه آخرت.
  • محمد صادق ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    برو کدخداتو جمع کن 16 روز دولتش تعطیل نشه برو کدخداتو جمع کن که قرضاشو ادا کنه برو کدخداتو جوع کن ...................... دشمنی ما با آمریکا مسئله هست و نیسته آمریکا خود استکباره ببخشید در همین مملکت کدخداتون مردمش چقدر مطالبه فرهنگی یا اجتماعی دارن در طول تاریخ آمریکا چن میلیون انسان بیگناه کشته مگه نمیبینی در افغانستان و پاکستان خون برادرای مسلمونمو میریزند میگن طالبان بود بعدشم ما پیش خودمون میگیم آره همین طور بود در صورتی که اونقدر همین مستکبرا اون مردم رو در فقر فرهنگی نگه داشتند مسئله ما با آمریکا مسئله هست و نیسته .......... والا چی بگم جواب ابلهان خاموشیست. لبــــــیـــــک یــــــا حـــســـــــیــــــن
  • محمد صادق ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    بنده خدا اونها با هستی ما مشکل دارن چی داری میگی حالا یه امتیاز اپسیلونی اقتصادی گرفتیم باهاش مشکل دارن
  • محمد صادق ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    هه هه این فلزات گرانبها که گفتن اصلا در دنیا الان فصل خرید و فروش طلا نیست هه هه هه
  • ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    جناب ناشناس اگر یکی از نزدیکانمون خدای نکرده بیماری خاص بگیره واکسن چه پنج میلیونی چه دو میلیونی بالاخره پیدا میشه! ولی اگر برای درمان به جای واکسن رادیودارو احتیاج داشته باشه که اورانیوم با غنای 20درصد می خواد کل کشور هم بگردی و هرچی داری بدی به جایی نمی رسی! حالا این رو بگیر برو تا بندهای دیگه ی این ...
  • سعید ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    بسمه تعالی من هم معتقدم گلی زده نشده بلکه قرارداد های ترکمنچای باوضعیت بدتر تجدید شده درضمن اگر می خواستیم این ذلت را بپذیریم چرا 10 سال صبر باید می کردیم؟10 سال خون دل خوردن ما یکشبه 35 سال استقامت ملت را به باد دادیم.با تاسف
  • ناشناس ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    بسمه تعالی به نظر من دارو و صنایع هواپیمایی و ... که تحریم بودند ظالمانه و غیر قانونی بودند. و این که با دادن این امتیازها ما فقط می تونیم به قسمتی از حق قانونی خودمون دست پیدا کنیم. که خیلی بیشتر از این هاست و همه ی کشورها باید اون رو دارا باشند ولی خیلی جالبه که ما همچنان باید برای گرفتن مقداری از حقوقمون از یک سری حقوق دیگر چشم بپوشیم اللهم عجل لولیک الفرج
  • آسمان ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    اخه به چه قیمتی؟؟؟چرا اینقدر ذلیل امریکایین؟؟؟؟؟؟؟؟؟این بود نرمش قهرمانانه ای که امام خامنه ای گفتن؟پای میز ضعف میکنن میان اینجا نطقشون وا میشه
  • آسمان ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    به امید روزی که فهم گرفتن منظور اصلی آقا رو داشته باشیم....
  • ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    خب معلوم شد چرا اصرار به محرمانه بودن مذاکرات داشتند.
  • ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    قطنامه هایی در 8 سال گذشته صادر شد و اجماع جهانی که علیه ما بود بدتر از تمام قراردادها ی
  • ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    حکایت 8 سال گذشته مثل همان کسی است که می گفت : برای دق مرگ کردن دشمنان می خواهم یک من نمک بخورم " اگر ما غنی سازی را برای بمب نمی خواهیم که رهبری هم فتوا داده پس همان 5 درصد کافیه و 20 در صد هم که برای کارهای صنعتی محفوظه و فعلا داوطلبانه است . حالا به نظرتون 6 قطعنامه شورای امنیت و این همه فشار چند جانبه و یک جانبه به همراه اجماع جهانی بدتر از ترکمنچای است یا "رفع نگرانی های جهانی "که متاسفانه می خواستند با بلوف حل و فصلش نمایند ؟ اگر این پوافق به ضرر ماست پس چرا اسراییل و اعراب این همه عصبانی اند ؟
  • omid79 ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    کلی شلوغ کردند کردیم ما توافق// لیکن چه با ظرافت دادند صد تعهد // شد زنده در سر ما آن خاطرات مسبوق // ظلم و پلمپ و تعلیق، آخر شد این توافق //
  • حسن ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    لطفابفرماییدازغنی سازی چی نصیب ماشدبجزبدبختی وفقر ومرگ تعدادزیادی ازهم وطنان ما درجاده ها وپمپ گازها ولای اهن پاره های پراید!
  • علی ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    خدا عاقبت این کشور مظلوم را به خیر کند
  • ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    من موافق این توافقم ولی حرفت ناجور به دل میشینه
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    ناشناس 22:21؛ مغلطه بس است. بحث اصلي، انرچي هسته‌اي نيست. بحث اصلي، حق ايران در تصميم‌گيري در امور داخلي است. شما متوجه نيستيد كه با اين قراردا و اصلاً با اين مذاكره غلط، ما يعين ايران بايد براي هر كاري از دشمنانش اجازه بگيرد. اين ربطي به مثال نمك شما داشت؟! سخته بفهمي اين قرارداد نوعي كاپيتولاسيونه؟
  • محمد ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    احسنت. هنوز پيرو حضرت سيد الشهدا(ع) داريم. يا ابا عبد الله؛ شرمندهايم كه با لباس سياه عزاداري شما، فقط به خاطر شكم با دشمنان اسلام نرد دوستي باختيم.
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    نه كه در قران ادعاي شما نيومده. برو سوره "حجرات" رو بخون. يا هر سوره مباركه ديگري. قرآن مجيد مي‌گويد ستمكاران و كسانيكه به ستمگران دل ببندند در آتش جهنم مي افكنيم و براي آنان راه فراري نيست. لطفاً قرآن مجيد را تحريف نكن امير جان.
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    آخه بنده خدا!!! متن رو بخون، بعد بگو موفقيت.
  • ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    احسنت. مثل اينكه شما دو حق داشته باشي: يكي حق "الف" و يكي حق "ب" بعد دشمن حق "ب" رو ازت بگيره و بگه يكم از "الف" رو بدي، يكم از "ب" رو ميدم. دوباره به همني منوال. حالا حق "الف" همون انرژي هسته‌اي هست و حق "ب" معامله اقتصادي با ساير كشورها.
  • ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    نا شناش دری وری نگو بابا. اینی که ما دادیم سود که هیچ قیمت خون بابای طرف رو هم رد کرده. در ضمن اون دراز گوشی که حاضر هست برای آبنبات چوبی قیمت یک کیلو طلا رو بده بدرد لای جرز دوار میخوره.
  • محمد ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    متأسفم براي نوع نگاه ضعيف شما به قضيه هسته‌اي. بحث اصلي، حق تصميم‌گيري براي خودمان است. آيا آمريكا به شما اجازه مي‌دهد بگويي آمريكا سالانه چند خودرو توليد كند؟! چه سلاح‌هايي توليد كند و ...؟! اينجا هم همينطور. دشمنان دارند در امور داخلي ما دخالت مي‌كنند. آيا ما بايد تسليم شويم و بگوييم شما براي ما تعيين تكليف كنيد؟! استقلال كشور آيا شعار اول هر كشوري نيست؟! در مورد خودروهاي ضعيفي چون پرايد عرض كنم چه ربطي دارد؟!! تا دو سال پيش كه اين تحريم‌هانبود، پرايد نبود؟! ضعف مديريت علمي در داخل را به ناف انرژي هسته‌اي(استقلال كشور) نبند لطفاً. "موفق باشيد"
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    ناشناس ۹:۴۸ تحمل فشار و گرسنگی از ذلیل و خوار شدن شیرین تر هست. اگر چه برای شما همون ذلت مثل عسل می مونه. ذلت برازنده تو و امثال تو هستش.
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    اگه همون 8 سال گذشته نبود الان با چی میخواستین برین مذاکره
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    فرض کنیم اصلا کارشون خوب بوده یه سوال پیش میاد 6 ماه دیگه ما چه امتیازاتی رو باید بدیم تا بقیه تحریم های گردن کلفت رو بردارن ؟
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    دولت قبل دوست نداشت این همه باج بده وگرنه تو همون مذاکره اول میتونست همه چی رو تموم کنه
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    چه ربطی داره شما چرا موضوع ها رو با هم مخلوط میکنی 50 سال دیگه نفت تموم شد میخوایم چه غلطی بکنیم ؟ بریم گدایی جلوی کشورای دیگه
  • علی ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    فرق این تیم وآن تیم پذیرفتن ونپذیرفتن ترکمانچای هاست....
  • مرگ بر انگلیس ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    مرگ بر امریکا
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    حالا خوبه حضرت آقا گفتن فرزندان انقلاب و توافق رو تایید کردن وگرنه شما روی خوارج رو سفید میکردید ها؟!!!! مشرق که همیشه نظر ما رو پنهان میکنه این دفعه هم روش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس