دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا تصریح کرد: بایستی با نگاه پیش دستانه ، تهدیدات احتمالی را رصد و در جهت مقابله ، سناریو های مختلف را تدوین کرد.

 به گزارش مشرق، سردار سرلشکر پاسدار دکتر سید یحیی صفوی در ششمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک ایران که با موضوع پدافند غیر عامل برگزار شد، به تشریح اهمیت موقعیت منحصر به فرد ژئوپلیتیکی ایران و پدافند غیر عامل و تهدیدات آینده پرداخت و گفت:جهان کنونی و منطقه غرب آسیا در حال تغییر و تحول ژئوپلیتیکی است و غرب آسیا در مرحله گذار ژئوپلیتیکی به سر می‌برد.

وی افزود: سرعت و گستردگی و جهت این تحولات که توصیف گر آینده وضعیت قدرت ، اقتصاد و امنیت و فرهنگ غرب آسیا است، بزرگترین دغدغه فکری دانشمندان علوم جغرافیایی ژئوپلیتیک ، علوم سیاسی و روابط بین الملل و سایر علوم خواهد بود.

وی اضافه کرد:شایسته است اندیشمندان دانش ژئوپلیتیک در جهان اسلام و در غرب آسیا و کشور عزیزمان بتوانند روند و یا پیوستگی این تغییر و تحول را درک کنند و یا سناریوهای احتمالی را شبیه سازی نمایند تا به درک دینامیک احتمالی میان بازیگران بین المللی و منطقه ای برسند، تا بتوانند از مجموع این ادراک ها ، توصیه ها و راهنمایی‌هایی برای سیاستمداران و دولتمردان جهان اسلام و غرب آسیا داشته باشند. خصوصا توصیه ها و راهنمایی هایی برای دولتمردان کشور عزیزمان ، در جهت برون رفت از وضعیت فعلی و تحقق افزایش وزن ژئوپلیتیکی ، اقتدار ملی و امنیت ملی ایران ، برای دستیابی به قدرت اول منطقه ای داشته باشند.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران در ادامه به تشریح اهمیت موقعیت ژئوپلیتیکی ایران پرداخت و گفت:اهمیت موقعیت سرزمینی ایران بالاتر از کشورهای ترکیه ، عربستان سعودی ، افغانستان و عراق است و کشور جمهوری اسلامی ایران یک موقعیت مرکزی نسبت به کشورها و حوزه های ژئوپلیتیک مجاور خود دارد و به عنوان یک کشور با ثبات ، قدرتمند و ثروتمند و با داشتن مردمانی هوشمند ، شجاع و فرهنگ و تمدن چند هزار ساله می تواند در تمامی حوزه‌های ژئوپلیتیکی اطراف خود ایفاگر نقش باشد و در پیدایش تشکل های اقتصادی، سیاسی ، فرهنگی و امنیتی منطقه‌ای و حتی قاره آسیا نقش موثری داشته باشد و فرآیندهای سیاسی و اقتصادی این حوزه ها را شکل دهد.

صفوی در تشریح مولفه‌های مهم و تاثیر گذار بر وزن ژئوپلیتیکی ایران، گفت:وزن بالای ایران در مسائل مربوط به امنیت انرژی، نفت و گاز از یک سو و حاکمیت بر نیمی از خلیج فارس و تمامی تنگه هرمز، بالا بودن وسعت و سرانه فضائی کشور ، تنوع اقلیمی موجود در کشور که می تواند منجر به تنوع محصولات کشاورزی گردد، منابع آب شیرین و انرژی خورشیدی ، حوزه نفوذ فرهنگی و سیاسی و ایدئولوژیک در محیط پیرامونی و جهان اسلام ، ترکیب جمعیت جوان و وفاداری ملت به نظام اسلامی و انقلابی را می توان از مولفه های تاثیر گذار بر وزن ژئوپلیتیکی جمهوری اسلامی ایران دانست.

صفوی در ادامه و در تشریح رسالت و ماموریت پدافند غیر عامل، گفت:پدافند غیر عامل سپر دفاعی و مصونیت کالبدی درون کشور در بخش‌های مختلف در مقابل انواع تهدیدات و آسیب پذیری‌های احتمالی جنگ سخت و نیمه سخت و نرم و تهدیدات طبیعی است، یعنی آماده سازی و پایدار سازی و استحکام بخشی و مصونیت کالبدی در مقابل تمام تهدیدات احتمالی است.

صفوی در ادامه به تشریح تهدیدات آینده پرداخت و افزود:در حال حاضر تهدیدات از حوزه نظامی به سایر حوزه ها پوست اندازی کرده است. تهدیدات در دنیای امروز با شکلی جدید و قالبی متفاوت در حال شکل گیری است. این تهدیدات از حوزه نظامی به حوزه های اقتصادی ، سایبری ، فرهنگی و تهدیدات جنگ نرم در حال چرخش است.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در بیان ضرورت پایش تهدیدات گفت:در این برهه زمانی و با توجه به شرائط کنونی، نیاز است که مجموعه ای متصدی پایش و رصد کردن تهدیدات و اقدامات دشمنان و اتخاذ اقدامات لازم در جهت مقابله با تهدیدات، گردد.

وی افزود:پدافند غیر عامل بایستی بدنبال رصد و پایش تهدیدات و شناسایی نوع آنها باشد و با نگاه پیش دستانه و قبل از آنکه تهدیدی متوجه کشور شود و تاثیراتی در داخل داشته باشد، اقدامات لازم در مقابله با تهدیدات را صورت دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس