رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: ‌باید از خوش‌خیالی نسبت به غرب پرهیز کنیم، آنها سلاحهای بیولوژیک دارند که ممکن است در شرایط جنگ علیه ما استفاده کنند. در جنگ جهانی اول هم شاهد هولوکاست ایرانی بودیم و نصف جمعیت کشور کشته شدند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، غلامرضا جلالی در مراسم رونمایی از سند راهبردی پدافند زیستی کشور در حوزه انسانی که در وزارت بهداشت برگزار شد گفت: استراتژی کشور بر اساس دفاع طراحی شده و رویکرد تهاجمی به سایر کشورها ندارد.

وی ادامه داد: ما در حوزه استراتژی نظامی هم دفاع و هم حمله را در دستور کار خود داریم. به طور مثال در بعد فرهنگی مبدع ارزش‌های ناب اسلامی به دنیای کفر و استکبار هستیم و در حوزه دفاع از ارزش‌های انقلاب و تمامیت ارضی دفاع می‌کنیم.

جلالی گفت: مؤلفه‌های قدرت نظامی، سیاسی، اقتصادی و ... مؤلفه‌های اصلی قدرت در هر کشوری هستند که در این میان رهبری در هر کشوری از مهمترین مؤلفه‌های قدرت است تا بتواند کشور را از آسیب‌ها حفظ کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: در اسناد تاریخی ما بزرگترین تلفات انسانی در جنگ اول در کشور رخ داد که ردپای آن را در تاریخ نمی‌بینیم.

وی گفت: در فضای اینترنتی با عنوان هولوکاست ایرانی که برگرفته از جنایت افسران انگلیسی و مستشاران خارجی است می‌بینیم که فجایعی در کشور رخ داد که متأسفانه از صحنه تاریخ ما حذف شده است.

جلالی تصریح کرد: در سال 1914 جمعیت ایران 20 میلیون نفر بود اما ظرف چهار سال به 10 میلیون نفر کاهش یافت و این به دلیل نبود رهبری مقتدر و درون‌گرا بوده است. بنابر این بزرگترین فجایع بهداشت و درمان به دلیل قحطی و بیماری در این مقطع رخ داده است.

وی افزود: هیچ کشوری در طول جنگ‌ها نصف جمعیتش را از دست نداده است و این ناشی از نظام بهداشت و درمان ضعیف ما در آن دوره بوده است. که علاوه بر آن، نداشتن نظام اداری، سیاسی و دفاعی کشور باعث می‌شد تن به حقارت اشغال بدهد.

وی ادامه داد: اما امروز کشور ما از نظام مستقل و تصمیم‌گیر برخوردار است و در عین حال نمی‌توانیم به دور کشور خاکریز بکشیم بلکه در حین تعامل علمی با دنیا باید متکی به خود باشیم.

وی تصریح کرد: همه کشورها مصمم شده‌اند ما را محاصره و در شرایط سخت قرار دهند اما استحکام درونی به ما کمک می‌کند بحران را مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اینکه در دفاع نیز باید متکی به خود باشیم ادامه داد: امروزه کاربرد قدرت نظامی تغییر کرده و مؤلفه‌های دیگری به وجود آمده به طوری که شاهد تهدید سایبری در سال‌های گذشته علیه کشورمان هستیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به جنگ بیولوژیک و زیستی ادامه داد: از سوی دیگر تهدید اقتصادی به کشور تبدیل به یک جنگ شده است و تمام قدرت دیپلماسی، نظامی و سیاسی را به سمت اقتصادی بسیج کرده‌اند.

جلالی گفت: اقتصاد پزشکی نیز متأثر از جنگ اقتصادی می‌شود که تحریم ناجوانمردانه دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی را علیه ما انجام داده‌اند که هر چند می‌گویند به دلیل نوسانات ارز بوده اما در حوزه انسانی در حال وقوع است.

وی تصریح کرد: باید از خوش‌خیالی نسبت به غرب پرهیز کنیم چرا که این غربی‌های به ظاهر متمدن دارای کارخانه‌های تسلیحات بیولوژیک هستند و اگر در شرایط جنگ قرار گیرند علیه ما استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: به همین دلیل از دو سال گذشته سندی را با اهداف مشترک در 6 حوزه انسانی با محوریت وزارت بهداشت، دام با محوریت سازمان دامپزشکی، آب آشامیدنی با محوریت وزارت نیرو، هوا، غذا با محوریت وزارت صنایع را تنظیم کردیم که چشم‌انداز مشترکی را دنبال می‌کند.

جلالی همچنین از تصویب سند راهبردی پدافند زیستی در حوزه انسانی خبر داد و گفت: تمام دستگاه‌های مربوطه با محوریت وزارت بهداشت در حوزه نیروی انسانی به کمک می‌آیند و حوزه‌های عملیاتی را تعریف می‌کنند.

وی گفت: در این سند نیازمند شبکه ساماندهی رصد و پایش هشدارهای زیستی هستیم که باید ساماندهی، فرماندهی و کنترل شوند و وزارت بهداشت مانورهایی را در این زمینه اجرا کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار کرد: همچنین در حوزه خون نیازمند جذب پایش، نگهداری، تسویه و بررسی تهدید‌ها هستیم تا وابستگی‌مان به خارج را طوری مدیریت کنیم که در زمان بحران چرخه کار دچار اختلال نشود.

جلالی همچنین گفت: در زمینه ذخیره مناسب دارو، تجهیزات پزشکی و تولید آن باید به خودکفایی لازم برسیم و بانک اطلاعاتی در خصوص اطلاعات زیستی موجودات زنده در وزارت بهداشت راه‌اندازی شود.

وی افزود: همچنین در حوزه آموزش و پژوهش پزشکی باید دوره‌های آموزشی لازم طراحی شود که در این زمینه اولویت استان‌های مرزی ضروری بوده تا دیگر شاهد تلفات در کادر پزشکی نشویم.

جلالی گفت: متأسفانه دو سال پیش با شیوع تب کریمه کنگو در مشهد حدود 5 نفر از کادر پزشکی فوت کرده‌اند که پسندیده نیست در چنین اتفاقاتی کادر پزشکی تلفات ببیند بلکه پزشکان منجی هستند و نباید تلفات بدهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    0 0
    سلاح بیولوژیک که یک بچه هم می تونه بسازه یک فکری برای بمب های هیدروژنیشون کن .....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس