کد خبر 249650
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۲

حکایت مظلومیت و مهجوریت چادر مشکی را نه در هنگامه راهپیمایی 22 بهمن می توان سنجید و نه در کوچه ها و محله های سنتی شهر.

به گزارش مشرق، «کافی بود محو تماشای ویترین یک مغازه شوی و دستان کوچکت از دستان مادر رها شود، آن وقت برایت شروع سردرگمی بود، اندکی جلو می رفتی و مادر را می دیدی و صدایش می کردی، رویش را که بر می گرداند و قامتِ کوچکت را که با نگاهی آمیخته به تعجب می نگریست، آن موقع تو می ماندی و سکوت ناشی از یک شرمندگی کودکانه…» این حکایت زمانی است که می توانستی در پیاده روهای شهر قدم بزنی و آسوده خاطر فقط مغازه ها را بنگری بی آن که نگران از فرو رفتن تیرهای شیطانی به چشمان خود باشی، آری شاید بتوان گفت این روزها تنها سود پوشش های رنگارنگ و چسبان و کوتاه زنان سرزمین ما این است که کودکان کمتر مادران خود را اشتباه می گیرند.
 
حکایت مظلومیت و مهجوریت چادر مشکی را نه در هنگامه راهپیمایی بیست و دو بهمن می توان سنجید و نه در صحن و سرای امام رئوف و نه در کوچه ها و محله های سنتی شهر. مظلومیت و مهجوریت چادر مشکی را آن زمان در می یابی که به سینما می روی، به تئاتر، به مراکز بزرگ خرید، به جشنواره های هنری، به پیاده روهای خیابان های بالای شهر، به کوه و پارک های جنگلی و نشانی از زنان چادری نمی یابی، تو گویی که تمام زنان شهر چادر را به کناری نهاده اند، این چنین است که "باربارا اسلاوین” خبرنگاری که نام او را در جمع همکاران روزنامه های واشنگتن پست، نیویورک تایمز و اندیشکده علوم و امنیت بین الملل ( ISIS )  وابسته به اسرائیل می توان یافت در آخرین سفر خود به تهران از وضعیت امروزِ حجاب زنان ایرانی نسبت به گذشته ها ابراز رضایت می کند و در گزارشِ آخرین سفر خود به ایران در پایگاه تحلیلی المانیتور اینطور می نویسد که "این روزها در تهران دیگر زنان زیر پنجاه سال چادری کم‌تر به چشم می‌خورند”.
 
اما به راستی آیا واقعیت همین است که مشاهده می شود؟ آیا نسبت زنان چادری به دیگر خانم ها که البته آنان نیز در صورت رعایت حجاب اسلامی محترم و قابل تکریم هستند، این قدر کم و ناچیز شده است یا این که برخی از زنان چادری ترجیح می دهند فضای اجتماعی را به خصوص در فعالیت های فرهنگی هنری و ورزشی تفریحی دربست تقدیم دیگران کنند و سپس خود نیز به جمع کسانی بپیوندند که از وضعیت بد حجاب در این اماکن گلایه مند هستند؟
 




حضور انبوه زنان چادری در اکران یک فیلم سینمایی
 
ممکن است استدلال شود که اجتناب حضور خانم های چادری در برخی فضاها به واسطه نامناسب بودن آن فضاهاست، اتفاقا همین عدم حضور این دسته از خانم ها یکی از دلایلی است که آن فضاها را نامناسب و جولانگاه بدحجابی کرده است. اگر برخی فضاها نامناسب است چه کسانی باید آن را درست کنند؟ آیا جز این است که همین زنان محجبه باید با حضور فعال و با نشاط و با جاذبه ی ناشی از رفتار رحمانی خویش ورق را برگردانند؟ آیا با در خانه نشستن اوضاع عوض می شود؟


 
سمیه حیدری و نمایشی از حضور چادر مشکی در ورزش بانوان
 
روی این سخن البته با معدود افرادی نیست که چادر را از روی عادت و اکراه بر سر نگه داشته اند و هر جا مجالی بیابند خود را از آن آسوده می کنند و یا با رفتار سبک و دور از متانت یک زن محجبه شأن چادر را مخدوش می کنند، بلکه با آنانی است که با عشق و بر اساس یک باور درونی حجاب برتر را انتخاب کرده و خود نیز از وضعیت امروز حجاب در کشور ناراحت هستند و نسبت به بهبود آن احساس وظیفه می کنند.
 
در عرصه اجتماعی تکلیف بزرگی بر دوش زنانی است که چادر را با معرفت برگزیده اند و آن این است که با خودنمایی خویش در عرصه های اجتماعی مانع از شکل گیری انگاره ی ذهنی در اقلیت بودن زنان چادری در محیط های فرهنگی هنری و ورزشی تفریحی شوند. این خودنمایی آن خودنمایی توأم با خودآرایی نیست که قطعا نکوهیده و مذموم است بالاخص برای زنان چادری، بلکه در واقع بالا نگاه داشتن عَلَم چادر مشکی در جامعه اسلامی و اثبات گزاره توانمندی زنان محجبه در عرصه های اجتماعی است. اتفاقی که تا کنون به دلایل متعددی تقریبا شکل نگرفته است و برخی فضاها را فقط زنان بدحجاب پر کرده اند و شاید هم این گونه بگوییم که برخی فضاها فقط زنان بدحجاب را جذب کرده اند تا جایی که اگر در مواردی نادر زنان چادری نیز مجال ورود یافته اند به دلیل سنگین بودن محیط ترجیح داده اند چادر خود را به کناری نهند و همرنگ جماعت شوند، دنیای سینما و بازیگری از آن دست فضاهایی است که تا کنون در بست دور از دسترس زنان محجبه باقی مانده است.

 



نفیسه روشن از معدود خانم های چادری بازیگر که او هم پس از مدتی چادر خود را کنار گذاشت
 
اما به راستی چه باید کرد؟ آیا جز این است که وظیفه اصلی در باب نهادینه کردن فرهنگ حجاب بر دوش خود خانم های محجبه است؟ آیا جز این است که تا کنون فریادها و مرثیه خوانی ها از اوضاع غیرقابل قبول حجاب در عمل تاثیری نداشته است؟ به نظر می رسد این روزها که لشگر بی حجابان و ساپورت پوشان خیابان های شهر را به تسخیر درآورده اند، زنان محجبه بیش از گذشته وظیفه دارند با رفتار آمیخته با محبت و تدبیر در محیط های اجتماعی بالاخص فضاهای فرهنگی هنری و ورزشی تفریحی فعالیت کنند و توانمندی های خود را ارائه کنند، این فعالیت حتی اگر به صرفِ حضور و در سکوت کامل نیز باشد ارزشمند است، آن چنان که امام صادق (ع) در روایتی می فرمایند: با سکوت مردم را به سوی ما دعوت کنید.

منبع: زانا پرس


مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 5
  • موساد ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    4 3
    مرگ بر مشرق
  • محمد ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    3 0
    سلام مشرق. 2 تا سؤال: 1. من هم براي اينكه پسران تيپ مذهبي جلوه داده شوند و مردم نگويند پسران عوض شده‌اند، ساده مي‌پوشم و ساده مي‌روم. اما آيا ما بايد در فضاهايي كه ذهنمان خط خطي مي‌شود برويم؟! بايد برويم سينمايي كه هم دينت هدر مي‌رود، هم پولت؟! برويم در پارك‌هايي كه وقتي سرمان را بالا مي‌آوريم، با شرم مجدداً پايين بياريم؟! باز اگر پليس قانون‌شكن نبود و به وظيفه اش عمل مي‌كرد يه چيزي! الان بيشتر پليس با ما درگيره كه يه وقت جوري سرمون رو پايين نندازيم كه خانم‌هاي ساپورت پوش بهشون بربخوره كه بهشون بي محلي كرديم!!!! 2. عكس پاييني اگر چهره مات مي‌شد، هم مطلبتان منتقل مي‌شد، هم براي حفظ آبروي خانم بازيگر بهتر بود. نبود؟!
  • ناشناس ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    4 0
    اینکه ما چادری ها این وظایفی رو که گفتید انجام بدیم درست،ولی واقعأ هیچ مسئولی برخود لازم نمیدونه که برخورد جدی با ساپورت پوشان صورت بده؟‏!‏ اگه اینجوری پیش بره چندسال دیگه کشوراسلامی ما هم هیچ تفاوتی باکشورهای غیراسلامی نخواهد داشت
  • ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    1 0
    واقعا متاسفم . افسوس
  • علی ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    1 0
    خییییییییییییلی عالی بود ما زنان با حجاب و دین دار کم نداریم مخصوصا که الان همه دخترها میرن دانشگاه و پسر ها هم که ازدواج نمیکنن زنان با ایمان با حضورشون در جامعه میتونن فرهنگ بد حجابی رو تا حدودی ریشه کن کنن الان من که یک پسر هستم و میخوام ازدواج کنم واقعا در این مونده ام که با کی ازدواج کنم چون تو خیابونا همش دخترای بد حجاب بی ایمان میگردن و دخترای با ایمان تو خونه اند من موندم اخه شما ها تو خونه چی کار میکنین؟و کاری که میکنید چه سودی برای جامعه داره؟ اگه حرفم غلطه بگید
  • یک چادری ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    6 0
    من از همون هایی هستم که میدون را خالی نکردن. . .از طرد شدن از جمع دوستان بگیرید تا همکارهایی که جواب سلام شما را نمیدن و با آمدن شما به جمعشون یکباره سکوت معناداری را تحویل میدهند. اما من به لطف خدا مقاومت کردم و خیلی وقتها از درون گریستم و در بیرون لبخند زدم. ولی به راحتی به دیگران تکلیف نکنید خیلی سخته خیلی و تا خود فرد به باور عمیق نرسه نمیتونه این شرایط را تحمل کنه. . . .
  • علیرضا ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    1 0
    گزارش مستند از وضعیت حجاب در خیابان های تهران توسط خبرنگار بخش فارسی روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط: * به محض ورود به تهران، شما دو بار غافلگیر می شوید و اطمینان می یابید که به کشور انقلابی ایران وارد شده اید. در هواپیما پیش از قدم گذاشتن بر خاک تهران، باید موهای خود را بپوشانید تا "حجاب اسلامی را رعایت کرده باشید" و سپس با ورود به فرودگاه، گونه های جدید و غیرمنتظره "حجاب اسلامی" را مشاهده می کنید. *هر چه بر دیوارها و تبلیغات نوشتند: «حجاب، نشانه "عفاف" زنان است»، روسری ها نیز بازار پررونق و با سود سرشار پیدا کردند و به مرور، سهم چادر در خیابان ها کم تر و کم تر شد! *پرسش میدانی:«حجاب در کشور ما اجباری است اما جوانان معترض و خلاق همین اجبار را متناقض کرده اند. زمانی، دختران از پوشیدن لباس های هنجارشکن بیم داشتند و امروز به نظر می رسد بر سر آن کورس گذاشته اند. شما بروید در خیابان و پوشش های دختران جوان تهرانی را با دختران شهر خودتان - که حجاب اجباری نیست - مقایسه کنید!»
  • هومن ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    4 0
    اقا جان حجاب و ستر عورت يك واجب شرعي است بحث مسابقه يا رقابت. كه نيست هر زني كه مومنه بأشد و ولي با غيرتي داشته بأشد حجاب خود را رعايت مي كند و خداوند در روز قيامت إز همه مردان در باره حجاب زنان و دخترانشان مي برسد كلكم راع و كلكم مسؤول عن رعيته
  • ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 6
    آيا اجبار به پوشيدن چادر در بسياري از مراكز دولتي و دانشگاهها و ... را عامل شرايط فعلي نميدانيد ؟
  • ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    1 3
    آخه به تو چه كه كي چي ميپوشه ... سر پيازي يا تهش؟
  • ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 2
    عملكرد امثال شما باعث اين وضع است
  • ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 4
    رنگ سياه چادر،يكي ازدلايل اصلي فرار مردم ازانست. همچنين دردين اسلامتان چادر اجباري نيست.هرچندكه خوددين اجباري نيست.
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 2
    حالاچرابه این بنده خدا خانم نفیسه روشن گیردادید؟حداقل ایشان مسائل حاشیه ای ندارد
  • مجید ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 1
    با نظراتت موافقم ولی اسم بردن از یک بازیگر خاص درست نیست
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 1
    احسنت
  • حنانه ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    1 0
    سلام و تشکر از این مطلب جالبی که نوشتید. ای کاش در این زمینه به وظیفه صدا و سیما ر تشویق بانوان هنرمندی که حجاب چادر دارند اشاره کنید. سیمای ملی هیچ توجهی به چادری بودن یا پوشش عمومی هنرمندان و بویژه مجریان خود ندارد. من یکی از مجریان سیما را دیدم و برایم پوشش و حجابش بسیار جالب بود و جالب تر آنکه خیلی از خانمها از دیدن حجاب این خانم مجری شوکه شده بودند. تعجب نکنید در یک همایش مشاوره برای خانواده ها بود من و همسرم با مجری برنامه خانم فاطمه راد مجری برنامه به خانه برمی گردیم برخورد کردیم که مجری برنامه بود .وقتی وارد شد نشناختیمش چون با چادر آمده بود.آنقدر جمعیت متعجب و حیرت زده شده بودند که برایش دست زدند .او اجرایش را با مانتو و مقنعه کامل انجام داد و به هنگام رفتن چادرش را سرش کرد و رفت. همسرم که متعجب مانده بود به من گفت برای اولین بار است که می بینم یک مجری حجاب عمومیش اینقدر کامل است .خانمی دیگر گفت برای اولین بار است که یک مجری را نه تنها در بیرون بدحجاب نمی بیند بلکه با حجاب برتر می بیند .خیلی از دخترهای چادری با چادری دیدن خانم گوینده با افتخار و اعتماد به نفس چادرشان را محکم تر گرفتند. رفتم و خودم را به خانم مجری رساندم از او پرسیدم چادرشما برای کارتان است یا نه و به من گفت چادر من وسیله ی معاش من نیست مسیر معاد من است ! من با چادرم کار نمی کنم با چادرم زندگی می کنم. زیباترین جمله ای که شنیده بودم .ای کاش صدا و سیما قدر این سرمایه های بسیار کم خود را بداند که نمی داند !ای کاش از این ها تقدیر کند تا بتوانند با چادرشان خودنمایی کنند که نمی کند!!! اگر همین تعداد کم را از دست داد تعجب نکنید. مشرق سپاس که این مطلب را گذاشتید
  • ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    کاش یکم فلسفه حجاب را درک میکردید
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    1 0
    صلی الله علیک یا سید الشهدا
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    آخ جووون جووون جونم کباب شد دلم از این حرفات بابا نگو اینارو ... میشنوه خوشحال میشه.
  • م ص ر ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    2 0
    این خانم نفیسه روشن رو خیلی خوشم میومد ازش...ولی شنیدم چادر و کنار گذاشته و اینطوری تغییر کرده خیلی حالم گرفته شده...
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 2
    بهتر . . . کار شمثال تفکر شما تمومه . . . تا 20 سال دیگه اصلا دیگه چادر نیست و فروخته نمیشه که کسی بخواد سر کنه . . . . اتفاق
  • محمد ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    2 0
    باید قانون را رعایت کرد نه اینکه زنان چادری را به پرسه زدن در خیابانها تشویق کرد یکی از قوانین این کشور رعایت پوشش اسلامی است وکوتاهی مسئولین(فرهنگی وامنیتی) باعث این وضع شده
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    1 0
    20 سال پیش هم همین را میگفتید و 30 سال پیش اما... بدانید تا نام حسین بن علی زنده است شیعه و حجاب و چادر و مقاومت زنده خواهد بود
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 1
    انتشار این گونه مطالب خودشنوعی تخریب خودی هاست . مراقب مطالبتون باشید
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    1 0
    راه حل خوبي رو پيشنهاد ندادي من به عنوان يه خانم محجبه خيلي نميپسندم شايد حداقلي ترين راه اينه بايد كار فرهنگي كرد
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 1
    عکس آخر فتو شاپه سریع برش دارید و عذرخواهی کنید
  • مجید ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 1
    خب عزیزم تو خیابون که دنبال زن برای همسری نمی گردن.تو محیط کار ، تحصیل و جاهایی که زنان خود اجتماعی (به لحاظ کارکرد) را به نمایش می گذارند ، می توانی انتخاب های خوبی داشته باشی.
  • منتقد ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 1
    ...اینکه کسی چادر رو کنار گذاشته به دلیل این هست که شما از اون تعریف کرده بوده اید...
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 1
    نجابت مهم است نه چادری بودن!!!
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    1 0
    حجاب مهمه
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    1 0
    حالا که اجباره این وضعشه وای به روزی که آزاد بشه واقعا بعضی ها همه رو مثل خودشون احمق می پندارند
  • خصال ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    1 0
    اجباری نیست ولی اگر دین نداشتی آخرتت پای خودته. چون در جامعه ما هم حجابی کامل تر از چادر نیست پس برای کسانی که می خواهند برتر باشند چادر بهترین گزینه است. رنگ مشکی هم انسان را با وقار و با حجب نشان می دهد.
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    2 0
    منم چادریم که که مثل همه خوشم از تنوع و زیبایی میاد اما لزومی در نشون دادن زیبایی به دیگران نمیبینم چرا که خدا اون به من هدیه داده ، با نگاه به چرایی حجاب متوجه شدم حجاب حق من یا یکی از خانواده من نیست که بخوام و یا بخوان برام محدوده اش را تعیین بکنن یامدل لباسم را مشخص کنن، فهمیدم حجاب حق خداست و خودش محدوده اش را تعیین کرده و اگر من از این محدوده خارج بشم تجاوز به حق الله کرده ام. خدا را شکر میکنم بر این نعمت زیبایی که برای حفظ زیباییم به من بخشیده. خدا حافظ همه حافظان حقوقش باد. آمین
  • سعيد ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 1
    چرا؟؟؟
  • زینب ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 1
    من کاملا با نظر مشرق موافقم ...اگر بچه مذهبی های ما که اکثرا به دلیل این که هرزه گرد نیستند وتو خیابون ها ول نیستند حضور وظهور اجتماعیشون کمتر دیده می شه، بیان وفعالیتهای مفید در همه جا از پارک گرفته تا دانشگاه وکلاس های زبان و...جاهای دیگه داشته باشند وایمان واعتقاد خودشون رو هم حفظ کنند واقعا به طرو ضمنی خیلی می تونه تاثیر گذار باشه خیلی ها که بین بی حجابی وحجاب گیر کردن با استحکام وامید بیشتری حجاب رو انتخاب می کنند درسته که خیلی از مذهبی ها وچادری های متاهل تو خونه دارند به وظایف همسری ومادری می رسند اما ادرحال حاضر این یک وظیفه است که بیان ازخونه ها بیرون وخودشون رو نشون بدن
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 1
    حجاب یعنی چشمت را از نامحرم بپوشانی حجاب یعنی دروغ نگی حجاب یعنی سر کسی رو کلاه نگذاری حجاب یعنی حجاب باطن اگر تونستی اینهارا رعایت کنی خود به خود حجاب ظاهر هم خواهی داشت متاسفانه در کشور ما همه چی وارونه است!!!!
  • محسن ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    اینها همش به خاطر اینه که ما باید با دنیا به روز پیش بریم
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    1 1
    ایران=سرزمین ندانم ها و چکنم ها و سرزمین دو راهی ها چه برای زنانش و چه مردانش اینجا آدم تکلیفشو نمیدونه.چه با چادر چه بی چادر
  • ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    یعنی مردم كشف عورت كرده اند ؟؟؟؟ چرا مزخرف میگی مردك ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!! همین شما ها نشستین تو خونتون وردست بابا ننه هاتون هی زر میزنید ، مملكت این جوری شده دیگه !!!!!!!
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 1
    نوبتی هم كه باشه نوبت خراب كردن این بنده خدا شده !!!!!!!!!!! برای این جماعت انگ زن ، كاسب ، طلب مغفرت دارم !!
  • محمد ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    1 0
    پیدا کردن زن رو باید به زنها وا گذار کنی بعد که پیدا شد شما فقط گزینش کنی خودت نباید توی خیابون دنبالش بگردی خلاف غیرت و حیاست
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    نه به طور کل ولی می تونه اثر گذار باشه
  • ali ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    3 0
    دوست عزیزی که گفته اند حجاب درچشم پوشیدن ودروغ نگفتن است و... اینهایی که شما گفتید درست ولی آیا نبایدباطن نیز درظاهرجلوه پیدابکند.خداوند می فرماید ان کنتم تحبون الله فاتبعونی اگر خدارا دوست دارید پس ازمن تبعیت کنید.که می بینیم درجامعه افرادی هستند می گویند خدا رادوست داریم واولیائش را همینجور اما نه نماز می خوانندونه روزه می گیرند وبسیاری از واجبات شرعی را تعطیل کرده اند پس این نوع دوست داشتن کاملا خلاف عقل ومنطق است.پس حجاب درونی باید تبدیل به حجاب ظاهریعنی همان پوشش مناسب بشود والا این بهانه جویی ها که مثلا حجاب باید درونی باشدکلاه شرعی درست کردن است .که درزمینه حجاب وبی حجابی بحث آثار اجتماعی آن هم مطرح است که برخی بیرون ازخانه را با داخل خانه یکی می گیرندوبه فکرامنیت روانی واجتماعی جامعه هم نیستند.
  • ثمیه ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    2 0
    چادر مهم هست همانطور که لباس تنگ برای بدن زن زشت وزنده وحرام است وعفت زن را اتش می زند
  • سمانه ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    1 0
    حضور انبوه دختران چادری در اکران فیلم سینمایی دهلیز به خاطر تعریف هایی است که آقای شهاب مرادی در کلاس های مجردها از این فیلم کرده اند. ایشان این فیلم را نمونه ی یک تولید کشور اسلامی دانسته اند.
  • محمد ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    4 0
    سلام , خانم من چادریه وبهش هم افتخار میکنم ولی زمانیکه باهم بیرون میریم در بعضی جاها خصوصا شمال شهر مردم یک جوری به خانم های چادری نگاه میکنند که انگار دشمن خونی خودشون رو دیدیدند و مثل اینکه اینها در جامعه اضافی هستند ونباید باشن... واقعا جای تاسف داره
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    2 0
    خواهرم چی سخته ؟ اینکه شما آزاد هستید با حجابت در خیابانها تردد کنی و کسی بابت حجابت به شما متعرض نشود یا اینکه مانند بعضی از مادرانمان در زمان کشف حجاب سالیان سال از خانه خارج نشدند تا چادر از سرشان نکشند ؟ من متوجه سختی قضیه نمیشوم خدا مهم است یا چند دوستی که اگر بسمت شیطان آدم را هدایت نکنند قطعن عرضه ای برای خدائی تر کردن آدم ندارند ؟ من یک مرد هستم و بعضیها را طرد کردم و اگر چه دوستان محدودی دارم ولی از این خوشحالم که حداقل بار گناهانم بواسطه هم کلام و عمل نشدن با آنها اضافهتر نمیشود بجز اعمال فردیم ......موفق باشید
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    1 0
    " العاقبه للمتقين " خودتم مي دوني خدا دروغ نميگه
  • رضا ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    ناشناس خوبی گلم؟
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    1 0
    خواهر خوبم شما نه طرد شدي نه تنها .. سلام خدا و رسول، تحيت فرشتگان، لبخند دلنشين مهدي ع و دعاي مادرش زهراس در معيت تو خواهد بود. هيچ چيزي تو اين دنيارو با چادر مادر پهلو شكسته عوض نكنيا ..
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    1 0
    تو اروپاي آزاد با حجابهارو محدود مي كنن حتي تو تحصيلشون ،هيچ كدومتون براي اعتراض پستي كامنتي مطلبي چيزي نمي زنيد ،مي گيد قانون هر كشور محترمه بايد رعايت بشه خب قانون ما هم محترمه، چون بر مبناي دينمونه بيشتر محترمه حالا بايد رعايت بشه كه نميشه اين از قانون كه قلاب سنگش كرديد. حالا ديگه در حد حرف هم نمي تونيم اشاره اي هم بكنيم بهش ؟؟ عجب بابا
  • محمد ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 1
    من که از خدا میخوام فتوشاپ باشه...
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    2 0
    من پنجاه سالم نیست و زیر 30 سال هستم و چادری و کلی دوست همسن خودم دارم که چادرین.اما اگه کسی نخواد واقعیت رو ببینه وجود مارو هم انکار میکنه.
  • غریبه ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    0 1
    عکس آخری فتوشاب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس