ماهواره‎بر سيمرغ امکان رسیدن به سرعتي برابر با هفت‌هزار و 500 متر در ثانيه را به دست آورده و پايه مناسبي براي رسيدن به سرعت فرار از جاذبه زمين را داراست و بنابراین، توان انتقال ماهواره به مدارهاي بالاتر و غير قابل برگشت در فضا را دارد و قرار است ماهواره های طلوع، ظفر، مصباح و آتست با آن، به فضا بروند.

گروه دفاع و امنیت مشرق - همان طور که در بخش اول گزارش معرفی ماهواره برهای ایرانی منتشر شد، بهينه‎سازي سامانه‎اي که توانمندي آن در عمل به اثبات رسيده و استفاده از فناوري هاي موجود در آن براي ساخت نمونه‎هاي ديگر، گامي منطقي و بسيار صرفه جويانه در جهت توسعه صنعت مورد نظر است که افزايش سرعت پيشرفت در آن، از شيرين ترين نتايجي است که بدست خواهد آمد.

برای نمونه شرکت فضایی اسپيس-ايکس به عنوان يک شرکت خصوصي، تنها در کمتر از 10 سال، موفق شده به رقيب جدي براي شرکت‎هاي باسابقه چند ده سال در عرصه پرتاب ماهواره تبديل شود. اين شرکت بر اساس ماهواره‎بر «فالکون» خود، چندين مدل با توانمندي‎هاي بسيار متفاوت را توسعه داده و از نظر قيمت تمام شده نيز فضاي رقابت را سخت‎تر کرده به طوري که موفق به دريافت سفارش پرتاب محموله‎هاي فضايي از سازمان فضايي آمريکا، ناسا نیز شده است.

دانشمندان زيرک و توانمند صنعت فضايي ايران نيز اين رويکرد هوشمندانه و صرفه‎جويانه را در دستور کار قرار داده و ضمن بهينه‎سازي نمونه موجود که ذکر شد، اقدام به طراحي ماهواره‎برهاي بزرگتر و سنگين‎تر براي رسيدن به ارتفاعات بسيار بالاتر با استفاده از بخش‎هاي نمونه‎هاي موجود کرده اند.

اولين محصول معرفي شده حاصل اين روش، ماهواره‎بر سيمرغ است که نمونه مقیاس واقعی آن در 14 بهمن ماه سال 1388 برای اولین بار رونمايي شد و قرار است ماهواره هایی چون طلوع، ظفر، مصباح و آتست با آن، راهی ماموریت شوند.


 
ماهواره‎بر دو مرحله‎ای سیمرغ

سيمرغ، ماهواره‌بري دو مرحله‎اي است که در راستاي دستيابي به بخشي از اهداف برنامه فضايي ايران طراحي و ساخته شده است و با بهره‎گيري از پيشران سوخت مايع مي‎تواند ماهواره‎هايي در رده جرمي سنگين‎تر نسبت به موشک سفیر و با حداکثر وزن 100 کيلوگرم را درمدار حدود 500 کيلومتري و زاويه ميل مداري 55 درجه قرار دهد و همچنين قادر به تزريق ماهواره‎هايي با جرم چند صد کيلوگرم در مدارهاي نزديک به زمين (LEO) است.

این موشک دارای طول کلی 25.9 متر است که 17.8 آن مربوط به مرحله اول و 8.1 متر آن نیز متعلق به مرحله دوم آن است. قطر مرحله اول این موشک برابر 2.4 متر و قطر مرحله دوم آن برابر 1.5 متر است.

همچنین در زمان رونمایی رانش مرحله اول 142 و مرحله دوم نیز 7.2 تن-نیرو اعلام شد.


 
دو ماهواره بر سفیر-1 و سیمرغ(سفیر-2)

به گزارش مشرق، اين ماهواره‎بر در واقع گام نخست ايران براي انتقال ماهواره‎ها در مدار برگشت ناپذير بيش از 1000 کيلومتري از سطح زمين است که علاوه بر تأمين عمرهاي بسيار بالاتر براي ماهواره‎ها، زمان پوشش دهي بر کشور را نيز به نحو چشمگيري مي‎افزايد.

با توجه به تغییرات بسیار زیاد سیمرغ نسبت به سفیر فناوری‎های مورد نیاز برای رسیدن به یک ماهواره‎بر جدید یعنی طراحی، ساخت، آزمایش، شبیه‎سازی، ایمنی، دقت و صحت عملکرد مراحل و تمام زیرسامانه(هدایت، کنترل، ناوبری، مخابراتی، تزریق ماهواره، موتورها، پمپ ها، حسگرها، رایانه ها و ...) دوباره دست به دست هم دادند تا این محصول به تولید برسد.

این فناوری‎ها توسط بخش‎ها و صنایع مختلف نظیر طراحی و تحقیقات، موتور، سوخت، هدایت و کنترل، ساخت حسگر، سازه و تجهیزات پرتاب به کار گرفته شدند و در نهایت انواع آزمایش های لازم نظیر استاتیک، خواص جرم، مودال، تلاطم سوخت، ارتعاشات، شوک، حرارت سازه و جدایش روی بخش‎های مربوطه در موشک به انجام رسید.

پس از اجراي دقيق هر يک از اين آزمايش‎ها و بررسي و تحليل موشکافانه داده‎هاي ثبت شده، تيم‎هاي طراحي در صورت نياز مجدداً‌ اقدام به بازبيني بخش‎هاي مربوطه و تجديد طرح و ساخت نمونه جديد و اجراي مجدد آزمايش‎ها می کنند و تنها پس از تأييد شدن نهايي تمام بخش‎ها ماهواره‎بر براي اجراي آزمايش عملياتي مهيا مي‎شود.

پس از این مراحل بوده که ماهواره‎بر سيمرغ به امکان رسیدن به سرعتي برابر با 7500 متر در ثانيه دست یافته و پايه مناسبي براي رسيدن به سرعت فرار از جاذبه زمين است که برابر 11.2 کيلومتر در ثانيه بوده و بنا بر این توان انتقال ماهواره به مدارهاي بالاتر و غير قابل برگشت در فضا را دارد.

محاسبات نشان مي‎دهد که نزديک به 144 تن نيروي رانش براي قرار دادن يک ماهواره 100 کيلوگرمي در ارتفاع 500 کيلومتري مورد نياز است. طراحي و ساخت و توسعه موتوري با اين قدرت بنا بر استانداردهاي بين المللي کمتر از 6 سال طول نمي‎کشد. اما ماهواره‎ها منتظر رسيدن به مدار هستند و کشورهاي فضايي پرتاب کننده نيز از پرتاب آنها طفره مي‎روند.
 

موتور ماهواره‎بر سیمرغ که از ترکیب 4 موتور مرحله اول موشک سفیر حاصل شده است

از اين رو براي رسيدن به اين مقدار رانش، 4 موتور بهينه شده مورد استفاده در مرحله اول سفير، که هرکدام از آنها رانشي تقريباً به اندازه 32 تن-نيرو دارند، کلاستر شده‎اند يعني براي رسيدن به قدرت‎هاي بالاتر کنار هم قرار گرفته‎اند و در مجموع حدود 128 تن-نيرو را ارائه مي‎دهند.

سيمرغ 87 تني بايد بتواند در هنگام پرواز زاويه مناسب را بگيرد براي اين منظور 4 موتور يا به عبارت دقيقتر محفظه کنترلي ديگر نيز در مرحله اول سيمرغ حضور خواهند داشت که نزديک به 15 تن-نيرو ايجاد مي کند و با اضافه شدن این میزان به توان موتورهای اصلی نیروی لازم برای رسیدن به مدار 500 کیلومتری فراهم می شود.

بدين ترتيب با استفاده از پيشراني که قبلآً بدرستي کار کرده، يکي از اصلي‎ترين بخش‎هاي ماهواره‎بر سيمرغ، آماده می‎گردد. البته، موتور مرحله اول سيمرغ به گونه‎اي طراحي شده است که بتواند تمام اعضاي خانواده سيمرغ را تأمين کند يعني تمام اعضاي اين خانواده که قرار است در سال‎هاي آينده ماهواره‎هاي سنگين‎تري را در مدار قرار دهند با همين موتور کار خواهند کرد.

طبیعی است امکان استفاده از نمونه‎های جدید موتورهای سفیر با رانش 37 تن-نیرو هم در ماهواره بر سیمرغ وجود دارد که شاید از دلایل تأخیر اولین پرتاب این موشک نسبت به زمان‎های اعلام شده نیز همین باشد.

به گفته مسئولان، نسل بعدی ماهواره‎بر سيمرغ یعنی «سپهر» در آينده نزديک به توان انتقال ماهواره‎هايي با جرم 700 کيلوگرم به مدار 1000 کيلومتري دست خواهد يافت که اولین پرتاب آن فعلاً برای سال 1394 برنامه‎ریزی شده است.

به گزارش مشرق، فعالیت مهم دیگری که برای فراهم کردن مقدمات دستیابی کشورمان به مدارهای بالاتر با موشک های بزرگتر سیمرغ و سپهر به انجام رسیده، طراحی و ساخت پایگاه جدید پرتاب با نام «امام خمینی(ره)» در استان سمنان است. این مجموعه تا بهمن ماه سال گذشته بیش از 90 درصد پیشرفت داشته که به احتمال زیاد در سال جاری امکان اولین آزمایش عملیاتی موشک سیمرغ را خواهد داشت و سردار وحیدی وزیر سابق دفاع نیز در مصاحبه اخیر خود از افتتاح قریب الوقوع آن خبر داده است.

با توجه به الزامات پرتاب یک موشک ماهواره‎بر بزرگ نیاز به ساخت این پایگاه و سکوی پرتاب جدید لازم بوده زیرا سکوی پرتاب ماهواره‎بر سفیر که بر مبنای پرتابگرهای متحرک موشک های بالستیک ایران توسعه یافته بود امکان استفاده برای موشکی به بزرگی سیمرغ را ندارد.



برای پرتاب موشک های ماهواره‎بر به مدارهای بالاتر نیز طرح ساخت یک پایگاه پرتاب در نزدیک‎ترین نقاط کشور به خط استوا در دستور کار است زیرا قرار دادن ماهواره در مدارهای بالا با پرتاب از چنین محلی به انرژی کمتری نیاز دارد.

با در نظر گرفتن تمامی مشکلات فناورانه پیشروی متخصصان کشورمان، برنامه فضایی ایران از روند رو به رشد مناسبی برخوردار است که مهمترین گام برای مأموریت های جدی تر و به کارگیری ماهواره های عملیاتی تولید ماهواره برهای بزرگتر با قابلیت اطمینان کافی است.

امروزه حتی کشورهایی که سابقه آنها در صنعت فضایی از کل عمر انقلاب اسلامی نیز بیشتر است مانند هند و روسیه چه در کاربری ماهواره‎برهای فعلی خود و چه در توسعه نمونه‎های جدید با چالش ها بزرگ و حتی شکست‎های فضایی سنگین و پرهزینه رو به رو می‎شوند بنا بر این در هر مقطعی از برنامه فضایی کشور خصوصاً در گذار از ماهواره‎برهای فعلی به نمونه‎های بزرگ مانند سیمرغ و سپهر باید انتظار بروز شکست و البته شجاعت پذیرفتن و اعلام آن را داشت.

هر چند ظاهراً بهره‎گیری از تجارب فضایی کشورهای دیگر به طور مستقیم ممکن نیست اما می‎توان با در نظر داشتن علل و عوامل اعلام شده از سوی آنها در این مسیر با خطای و شکست‎های کمتر به پیشرفت رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 101
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • حسین ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    درد و بلای صنایع دفاعی بخوره تو سر صنایع خودرو اگر صنایع خودرو هم انقدر تلاش میکردند و زحمت می‌کشیدند الان جز ۱۰ کشور اول بودیم به هر حل دست همه زحمتکشان درد نکنه و انشا‌الله هر روز گامهای بلندتری بردارند فقط یک مورد هنوز مبهم مونده و اون هواپیما قاهر ۳۱۳ هست؟ اون چی‌ شد؟ نکنه .....
  • ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 1
    این چرت و پرتها رو ول کن!! کی میریم مدار ژئو؟!
  • امیر ج ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    چرا صنعت خودرو تلاش نمیکنه الان میدونی چند مدل پراید داریم فکر کنم با اومدن وانتش بشه 33 مدل و یا 10 مدل سمند و ... فقط خدا را شکر میکنم که جای سربازان گمنام صتایع دفاعی با سربازان بدنام و پرنام صنعت خودرو عوض نشده و گرنه نیازی به دشمن نداشتیم فرض کن یه دفعه تانکامون آتیش میگرفتن و یا ترمزشون نمیگرفت و یا با این دسته گل هایی که خودروسازان به آب دادن یه کاری میکردن تانک هم پنچر میشد کشتی ها پرواز میکردن با موشک های ضدهوایی زیردریایی میزدن و اون قدر تیروکمان و شمشیر میساختیم میتونستیم به کشورهای همسایه هم صادر کنیم وجدانن خود مدیران خودروسازی جرئت میکنن با ماشین های ساخت خودشون رانندگی کنن و در پایان پیشاپیش روز صنعت دفاعی بر تمام سربازان گمنام این صنعت مبارک باد.
  • محمد ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    علتش اينه كه صنايع دفاعي و امور اطلاعاتي، مستقيماً زير نظر رهبري اداره ميشه، اما ساير صنايع كشور از جمله خودرو، لوازم خانگي، پوشاك، مسكن و ... تحت نظر قوه مجريه و قوه مقننه و اصناف. نتيجه اخلاقي اينكه كلاً باقي مسئولين تعطيل تشريف دارن! خودمونم با خودمون درگيريم!
  • ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    1 1
    ضمن تشكر از تلاشگران صنايع هوا و فضا و دكتر احمدي نژاد، از دكتر روحاني درخواست مي‌كنم به دليل تشرهاي غرب، اين صنعت استراتژيك را تعطيل يا كند ننمايند. اين امور ملي است.
  • رضا ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    زنده باد ایران.
  • ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    درتمامی کشورهای پیشرفته هم معمولا صنایع نظامی از ۱۰تا ۴۰سال از دیگر صنایعشون جلوتره ! اونم کشورهایی که در تحریم نیستن وتبادل اطلاعات وهمکاریهای فضائی بین کشورها یک موضوع معمولیه ! اما جمهوری اسلامی در تحریم شدید از سوی تمامی کشورهاست ! حتّی کور روسیه یه إس ۳۰۰ رو که سلاحی دفاعیست ومشمول تحریم نیست از ترس مهندسی معکوس توسط کشورمان ازتحویلش به ما مضایقه کرد !!!
  • نخبه فیزیک کوانتوم ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    این حرف های بی اساس که هدفی جز موج سازی و موج سواری نداره چیه می زنید؟؟؟ شهاب 1 شهاب 2 و شهاب 3 کی پرتاب شد؟ برنامه هسته ای کی شروع شد؟ سال 86 که اولین کاوشگر فضایی ایران پرتاب شد 1.5سال از رفتن خاتمی می گذشت...آیا ظرف همین 1.5سال موشک ماهواره بر ساخته شد یا به ادعای همین مشرق حداقل 5-10 سال برای ساختش زمان لازمه؟ در زمان همین خاتمی و رفسنجانی!! واقعا متاسفم چه طور بعضی همکاران فریب اخبار مغرضانه رسانه های تندرو اصول گرا رو خوردن..
  • استاد دانشگاه ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    مدتی پیش رئیس سازمان فضایی با افسوس صحبت می کرد مایه شرمه کشوری که در عرض یک شب 50 میلیارد دلار سیب زمینی و گوشت و برنج هندی و پاکستانی وارد می کنه در طول 4 سال فقط 500 میلیون دلار در فضا هزینه کنه امریکایها در اوج بحران اقتصادی 20% بودجه علمی و پژوهشی خود را افزایش دادن چون با علم و صنعت تونستن ابرقدرت نظامی و اقتصادی دنیا بشن اینجا مدیر سنتی از بودجه علمی می زنه به شکمی می افزایه...خبر نداره که شکم انتهایی نداره.....و هر چی بریزی توش بزرگتر میشه مثل تورمی که بزرگ و بزرگ شد... الآن ترکیه اسراییل پاکستان عربستان امارات قطر و اردن برنامه های جدی توسعه فضایی هسته ای و علمی در کنار توسعه اقتصادی دارن و بسیار هم نسبت به گذشته خود موفقن.. قطعا نسل های آینده ایران درباره این همه شعار نکرده نسل امروزی قضاوت واقعی خواهند کرد...
  • سعید ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    نکته جالب اینجاست تمام کشورهای موفق در برنامه فضایی در یک دهه اول سالی یک ماهواره بر جدید پرتاب کردن و حداقل سالی یک پرتاب موفق داشتن و برعکس کشورهای شکست خورده مثل اوکراین برزیل انگلستان و...بعد از دو سه پرتاب موفق عملا چند شکست خوردن و به دلیل ضعف اقتصادی ..........پایان...
  • ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    نصر من الله و فتح قریب.
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    ایول دمتون گرم گزارش جالب و خوبی بود به امید موفقیتهای روزافزون
  • نابغه لوووووووول ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    من منفی میخوام یالا...
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    با حلوا حلوا دهان شرینی نمی شود چقدر دارید گزارش تکراری به مردم می دهید مگر قرار نبود از بهمن سال گذشته تا بهار امسال 4 5 تا ماهواره برود روی هوا - چرا حرفی می زنند که عمل نمی کنند
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    4 سال مقاله نوشتن درباره ماکت خسته نشدید!!؟؟؟
  • ماهور ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    خودرو سازي نداريم ، فرغون سازي داريم
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    ماهواره بر جدید نشان میدهد توان موشکی ایران به کوری چشم دشمنان تا مدار واشنگتن را در تیررس خود قرار داده است. فاعتبروا یا اولی الابصار
  • ولائی ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    برادر من درباره صنعتگران کشور اینجوری صحبت نکن! این دوتا اصلا با هم مقایسه نمی‌شه! شاید خودروسازی مشکل‌تر هم باشه، چون عرصه رقابته و باید چیزی بسازند که در کیفیت و قیمت و ارزش قابل رقابت باشه. اما ماهواره و موشک و صنایع نظامی عرصه نوآوری و شکستن تحریمه، به هر قیمتی که باشه! و رقابتی در کار نیست!
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    ببخشید پیدا کردن احساس غرور از دستاوردهای صنعت در تحریم فضایی ایران از نظر اخلاقی اشکال داره؟ بوس بوس بوس به دست متخصصان کشور!
  • مسعود ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    نمیشه مدیران صنعت خودروسازی رو هم با ای موشکا بفرستن فضا.برن برای آدم فضاییا ماشین بسازن
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    خدایا از عمر خودرو سازان بکاه و بر عمر اینان بافزای
  • صادق ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    در سایت آپارات کامنت زیبایی از علی در مورد ساخت قاهر گذاشته شده حتما بخوانید.در قسمت جستجو بنویسید:از ساخت مدل مجازی تا ساخت مدل پروازی قاهر اف ۳۱۳ چگونه گذشت؟ نشانی سایت:www.aparat.com
  • سعید ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    پیشرفت در این جور صنایع پول زیاد میخواهد ...... فعلا هم بی پولیم و هزاران مشکل دیگر داریم ....... مسئولان بهوش باشند و اشتباه شوروی را نکنند ... شوروی پول نداشت ولی دنبال اینجور مسائل بود که کارشناسان یکی از دلایل سقوط شوروی را همین ولخرجی های بی پشتوانه در صنایع فضایی میدانند .
  • ميثم ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    ناشناس جون اولا اسمتو بنويس روحاني بفهمه كي هستي بعدشم مگه روحاني مشرق نمياد... ميره سايت انتخابو اينا...
  • علي ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    درود بر صنايع هوافضاي سپاه و صنايع هوافضاي ايران شاهكار هاي شما باعث بازدارندگي هرچه بيشتر و غرور و افتخار ما ايرانيان در همه جاي دنيا ميشه دستتون درد نكنه
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    نادان عزیز، این چرت و پرتها مهمترین مقدمه رفتن به ژئو هستن!
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    وقتی پرتاب شد دهان شما بسته میشوه
  • محمد امین ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    خداییش صنعت خودروسازی تعطیله , البته منظورم این نیست که کسایی که تو شرکت های خودروسازی کار می کنن کار بلد نیستن منظورم اون آقایونی که مدیرن تو این صنعت !!! خداییش واسه ی کشور ما تولید پژو بعد از 30 سال زشته !!
  • سرباز ولایت ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    ماکت تویی و اون مخ تو که توش گچ ریختند...
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    جناب به اصطلاح نخبه تمام چیزایی که نام بردید حاصل تلاش امثال شهید تهرانی مقدم هاست نه اون به اصطلاح دولت هایی که شما نام بردید نمی خوام در مورد خاطرات تلخ اون موقع صحبت کنم تا بفهمیم اخبار مغرضانه رو کیا پخش کردنو می کنن
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    مستقیما زیر نظر رهبری اداره میشه؟ از اون حرفها بودا!!
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    رفتیم آپارات چیزی نیومد. قاهر در مراحل توسعه هست دیگه پفک نیست که سه چهار ماهه کارخونه اش راه بی افته!!
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    البته انگلستان مثال خوبی نیست در این زمینه کلا انگلیس ساسیتش فرق فوکوله همونطور که در موشک های قاره پیما با آمریکا شریک شد در فضایی هم به جای کار انفرادی کار گروهی با دیگر کشورها رو ادامه داد
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    نه!! قرار بود ماهواره ها بره فضا! نه هوا! پسر جوون! صنعت پیچیده فضایی در ایران هنوز به بلوغ نرسیده که بگن فلان روز پرتاب میکنم مشکلات زیادی هست هنوز
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    از این حرف های تنشزا نزدن پسرجان!
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    عذر می خوام الان کیلویی چند هزار دلار پول میگیره روسیه برای پرتاب ماهواره از کجا فناوریش رو آورده؟ از همون تلاش های شوروی. بحث اشتباه جنگ ستارگان رو با برنامه کلی فضایی شوروی قاطی نکنید
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    سپاه ؟
  • پوریا ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    افرین
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    از "نخبه فيزيك كوانتوم" تشكر مي‌كنم كه ضمن ناديده گرفتن تلاش‌هاي دولت هاي نهم و دهم در عرصه هوا و فضا، عملاً افراطي‌گري خود را نشان دادند!
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    چطور آمريكا ايران را تهديد كند حرف تنش‌زا نيست، اما ما در مقابل آن‌ها قدرتمندانه تهديد كنيم، مي‌شود تنش‌زا؟!!!
  • حسين ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    صنايع خودرو توجيه ميكنن اهمال خودشون را كشورهايى مثل چك و لهستان به مراتب از ما عقب تر بودند در صنعت خودرو ولى كم كارى نكردند و با اينكه رقابت بود و صنايعشون وضعيت كمونيستى داشت تغييردادن و ار نخبه هاى دانشگاهى شون استفاده كردند و الان چك به آلمان و سوئد اتومبيل صادر ميكنه و صنايع اتوبوس سازى لهستان هم رقابت ميكنه با كشورهاى پيشرفته ما استعداد و توانايى و پول و متخصص قويتر از اونا داشتيم ولى هدر داديم به دليل مسئولين خودخواه وغير متخصص صنايع دفاعى را رهبر انقلاب حمايت كرد و بهشون آزادى عمل و اعتماد به نفس داد همينطور صنايع اتمى و نتيجه عالى و مثبت بود
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    بله سپاه در عرصه هوا و فضا فعاليت داره. تعظيم كن ناشناس.
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    سپاه؟؟
  • امیر ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    اگر تهرانی هستید میتونید ایستگاه مترو حقانی پیاده بشید و موشک سیمرغ رو از نزدیک ببینید
  • یار غریب ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    دمشون گرم با ابنکه 100 % ایرانیه یاد سایوز روسی می افتم ! اینم مثل همون خفنه!
  • یک ایرانی ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    درود به همه شما عزیزان
  • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    با سیمرغ میشه ماهواره های توی مدار هدف گرفت ؟
  • علیرضا ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    مطمئن باش هیچ وقت صنایع هوافضا توی کشورهایی مثل عربستان امارات و ترکیه و... مثل ایران بومی نمیشه مثل قبل از انقلاب ما صد در صد وابسته هستن. بعدشم شما که میگی پیشرفت داشتن تا حالا کدوم ماهواره رو فرستادن فضا؟
  • ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    اولا شما توهم زدی و فکر کردی پرتاب دو تا ماهواره 2 ماهه به مدار پارکینگ که هر پرتاب 2 میلیون دلار هم هزینه نداره بودجه اش با برنامه فضایی ناسا به مریخ و منظومه شمسی و .. یکیه!!..در حالی که کل هزینه فضایی ایران در یک سال به اندازه 10 خودرو لوکس تهرانی ها نیست دوما دولت احمدی نژاد 50 هزار میلیارد تومن به اسم یارانه ریخت توی شکم مردم بهتر که نشد هیچ بدتر هم شد میشه بگی چطور 500 میلیارد تومن قراره اقتصاد ایران رو نجات بده؟؟...تازه اگر نگیم علم ایران رو هم به جای نجات دادن اقتصاد نابود می کنیم....
  • ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    اتفاقا انگلستان دقیقا به دلیل ضعف شدید اقتصادی نسبت به امریکا در اکثر پروژه ها نقش یک کاربر رو داره......
  • استاد دانشگاه ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    همین یک سال پیش تعدادی اساتید دانشگاه های ترکیه و پاکستان ایران بودن و خیلی هم تعجب کرده بودن چرا در ایران همه قطعات به جای خریدن می سازیم پاکستان که عملا وارد ساخت ماهواره برش شده موشک بالستیک اتمی دوربرد سالهاست داره و ترکیه هم قراره تا سال 2020 با همکاری سازمان فضایی اروپا یک ماهواره بر بسیار بزرگ که بتونه یک محموله 2 تنی رو به لئو ببره بسازه.. امارات و عربستان هم در حال ساخت پایگاه پرتاب های فضایی تجاری هستن که در اصل چند شرکت فضایی امریکایی قراره در این دو کشور سایت پرتاب احداث کنن..امارات در بخش هوایی هم همین کار رو کرده و الآن خیلی از هواپیماهای پهن پیکر در این کشور تعمیر میشه...
  • saeid ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    عربستان وبقیه عربا برن اب معدنی تولید کنن بعد به ماهواره برم مرسیم ترکیه هم هرچی داره از نوکری کشورهای ناتو و امریکاست خیلی راهه تاا ایرااااان جانم فدای ایران
  • ناشناس ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    لطفا درمورد جنگنده ی قاهرگزارش جدید بنویسید؟چی شد
  • ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    دورود بر سپاه
  • ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    راست میگوید مشرق جان
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    داره از دست رادارها فرار میکنه
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    سلام دوستان من به عنوان کسی که رشته ام مرتبط با ماهواره است می خواستم باهاتون درد دل کنم ،این پیشرفت ها که ما در این حوزه داریم علی رغم اینکه جای تقدیر فراوان داره ولی باور کنید حق ایران اینم نیست ،ما در این حوزه با بی مهری های فراوانی روبرو هستیم ،بطوریکه طرح های ناب ما در حوزه طراحی ماهواره و سنسور ها و آشکارسازها و ...به دلیل مشکلات مالی و عدم سرمایه گذاری ها بر روی صفحات کاغذ باقی می مونند و در کنج کتابخانه ها خاک می خورند ،در صورتی که اگر دولت از شرکت های دانش بنیان حمایت کنه و اجازه بده ما هر کدوم گوشه ای از کار رو بگیریم می تونیم چندین برابر پیشرفت های امروز تکنولوژی رو گسترش بدیم و ماهواره های جدیدی رو تو مدار قرار بدیم که هم از نظر نظامی و دفاعی برای کشور اهمیت داره و هم می تونیم تجاری سازی کنیم هم با فروش تصاویر ماهواره های سنجش از دوری و هم ارائه سرویس های مخابراتی و تلوزیونی و هواشناسی با ماهواره های زمین آهنگ ان شاءالله مسئولین یه فکری کنند که ما با این همه زحمت و درس خوندن و ایده بیکار نمونیم
  • محمد ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    امیدوارم روزی برسه که کشورم توانایی ساخت موشکی بهتر از yars داشته باشه پاینده باد ایران
  • ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    سیمرغ و قاهر هر دو ماکت هستند یک ماکت در عرض چند روز با مقوا یا پلاستیک ساخته میشود ماکت ها انواع مختلفی دارند و به هر طرح رنگ و شکلی در می آیند کافیه یا بیشتر توضیح بدم؟؟؟
  • ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    فکر کنم موتور پیکان وانت گذاشتند که اینطوری میره
  • محمدی ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    یاد و حاطره سردار شهید حسن تهرانی مقدم و همراهانش که ار بنیان گذاران صنعت موشکی بودند گرامی باد و به روحشان فاتحه و صلوات بفرستید.
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    نخبه فیزیک کوانتوم که دچار خود بزرگ بینی شده اید و احتمالا به خاطر کمبود اسم خود را نخبه نامیده اید . اینکه پیشرفت های تکنولوژیک چه در حوزه ی هوا و فضا چه در حوزه های دیگر در دوره دولت نهم و دهم نسبت به دولت های قبل بیشتر بوده شکی در ان وجود ندارد شما خودت برو مقایسه کن . این موشک ها و ماهواره برها فکر نکن زیاد ربطی به دولت ها داشته باشند ولی بالاخره بخشی از بودجه نظامی که توسط دولت تامین میشه تو ساخت و پیشرفت این صنایع دارای اهمیت است . همچنین این تلاش نیروهای خدوم نظام در سپاه و نیروهای مسلح بوده که ما را در این حوزه به اینجا رسانده است بزرگانی چون شهید تهرانی مقدم . پس سعی نکن صنایع موشکی را هم به طور کامل به دولت ربط دهی . در صنعت خودرو هم پول زیاد است اما چیزی که دیده نمی شود پیشرفت است . اینکه برنامه هسته ای کی شروع شد به قبل از انقلاب بر می گردد اما مهم محصول کار بود که نه در دولت رفسنجانی و نه در دولت خاتمی این اتفاق افتاد حتی در دولت خاتمی تا تعلیق پیش رفت و در مراکز تحقیقاتی پلمپ شد و این دولت نهم بود که روح تازه ای در این بخش دمید پس سعی نکن این را هم به نفع دولت خاتمی تمام کنی بلکه کار خاتمی و امثال ایشان خیانت به پیشرفت های هسته ای نظام بود . در ضمن برا خودت متاسف باش که یه مشت حرف مفت که توسط برخی شنیده ای و فکر می کنی درست است .
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    روسيه نيز در صنايع حساس مثل نظامي پيشرفت كرده است اما در ساير موارد عقب اسب است .ضمنا خودرو را از هر جا ميشود خريد ولي صنايع حساس را كسي به ما نمي فروشد
  • محمد ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    ناشناس 04:16؛ نتركي از حسادت يه وقت! اربابت آمريكا ميگه ما نميدونيم ايران چطور به اين سطح از پيشرفت رسيده و اين برنامه‌ها براي امنيت ملي ما خطرناكه، اونوقت تو ميگي ماكت! واشر سر سيلندر سوزوندي جونم!
  • میلاد ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    علی هفتاد ملیون یار داره* هزاران مالک و ععمار داره
  • میلاد ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    و بشر الصابرین و بشرالمومنین
  • تصحیح ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    عمار نه ععمار
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    مثل اقای سعید مثل کسی است که دستش به گوشت نمی رسه میگه پیف پیف بو میده !!! این همه امام خامنه ای در مورد ارزش پرداختن به علم میگه و از علوم اقتدار افرین صحبت می کنه بعد یه عده مثل شما که فقط ایه ی یاس می خونید همه چی رو با هم قاطی کرده و ربطش میدین به هزینه هایی که صرف پروژه هایی که در زمینه ، های تک کار می شه . دوست عزیر این رو هم بدون عامل اصلی فروپاشی شوروی استراتژی های سه گانه ای بود که امریکا برایش ترتیب دیده بود. در ضمن این را هم بگویم مبتنی بر دکترین شوک امریکا با دخالت در امور شوروی و اعمال نظریه های اقتصادی فریدمن و همچنین رقم زدن کودتا در شوروی سبب فروپاشی ان شد . البته امام خمینی هم قبل از ان پیش بینی کرده بود که مارکسیسم در اینده جایگاهی نخواهد داشت . لذا اصلا این مقایسه شما درست نیست .
  • ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    بلاخره یه حرف درست و حسابی تو مشرق دیدم "در هر مقطعی از برنامه فضایی کشور خصوصاً در گذار از ماهواره‎برهای فعلی به نمونه‎های بزرگ مانند سیمرغ و سپهر باید انتظار بروز شکست و البته شجاعت پذیرفتن و اعلام آن را داشت"
  • ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    بلاخره یه حرف درست و حسابی تو مشرق دیدم "در هر مقطعی از برنامه فضایی کشور خصوصاً در گذار از ماهواره‎برهای فعلی به نمونه‎های بزرگ مانند سیمرغ و سپهر باید انتظار بروز شکست و البته شجاعت پذیرفتن و اعلام آن را داشت"
  • سعید ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    دلیل پیشرفتشون تعهد+تخصصه که توصنایع خودروسازی پیدانمیشه.اونابیشتربه فکر جیب خودشونن تامردم
  • سعید ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    البته روحیه بسیجی درسپاه باعث این پیشرفت هامیشه
  • سعید ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    گیر الکی نده اشتباه لپی بود
  • قرآنی ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    یادتون رفت یادی از سردار شهید حسن تهرانی مقدم کنید! هر چه داریم در صنایع هوا-فضا از کار مستمر ان شهید است که شیعه رو بیمه کرده!
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    پس موشک ضد ماهواره چی میشه؟
  • پارسی ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    0 0
    برات متاسفم مشرق نظر منو چاپ نکردی بعدش میزنی((نظرات غیر قابل انتشار=0))
  • هپاتیت ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    0 0
    عزیزم موشک ضد ماهواره مال قبل از خوابیدن اصحاب کهف بود الان جدیدا با رادار اونو اول کشف میکنن بعد کد جمینگ میکنن عزیزم یکم از اهل بووووق بیا بیرون بیا تو قرن ما
  • سعید ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    0 0
    خودرو هر داره شامل تحریم میشه
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    0 0
    سلام فکر کنم کل واردات یکساله ما چنین رقمی باشه شاید هم دلار و تومان را اشتباه کردی
  • کامبیز ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    0 0
    مثال زیاده الآن فقط قیمت یک بازیکن فوتبال ما به 5 میلیاد تومن رسیده!.هزینه پرتاب یک کاوشگر زیستی همراه یک میمون به 2 میلیارد تومن هم نمی رسد..میزان خرجی که الآن فقط در لیگ برتر فوتبال ایران در یک سال میشه از بودجه یک سال سازمان فضایی بیشتر شده... آخر هم با ایرانی های دورگه خارجی می ریم جام جهانی!
  • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    0 0
    احسنت به این درایت و سخن
  • ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    0 0
    خدا رو شکر صنایع دفاعی با کسی‌ شوخی‌ نداره که هر کسی‌ زد‌‌و بند کنه واسه ریاستش مثل خودرو سازی
  • ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    0 0
    نقل و نبات نیست بندازن بالا هرجا رفتو برگشت مهم نباشه
  • ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    0 0
    من حاضرم هر ماه از درامدم كمك كنم به صنايع نظامي و فضايي كشورم تا كور بشن بدخواهان ايران عزيزمممممممممممم
  • تقی ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    0 0
    هپاتیت جان اگر شما به چیزی علم داری که دیگری علم ندارد باید تواضع داشته باشی این لحن جواب دادن درست نیست در ضمن موشک و سلاح های مختلفی جهت انهدام ماهواره ها به خصوص ماهواره های خورشید آهنگ که اغلب در ارتفاع کم تری حضور دارند وجود دارد که با مطالعه کتاب Us nti-satellite warfare and space weaponry می توانید با آنها آشنا شوید ،البته ماهواره های ارتباطی و زمین اهنگ رو اغلب با جنگ الکترونیک مختل می کنند همونطور که خودتان فرمودید ولی سلاح های ضد ماهواره هم در جای خود کاربرد داره ولی اغلب در دکترین دفاعی کشور ها جایگاهی نداره
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    از این حرف ها مشرق زیاد میزنه کسی نیست گوش بده
  • علیرضا محمدی ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    0 0
    امریکا جم بخوری اسرائیل و خودت با خاک یکسان میشه.....................سیمرغ خوان تا میتونی برو بالا
  • علیرضا ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    0 0
    سیمرغ خان تا میتونی برو بالا
  • موافق اسلام ناب ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    0 0
    امریکابدان اسرائیل و خودت با خاک یکسان میشوید.
  • احسان ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    هنوز راه زیادی در پیش داریم به دانشمندان این صنعت خسته نباشید می گم
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    زدن واشنگتن با موشک بالستیک مداری اگرچه به لحاظ تکنولوژیک قابل دسترسیه، اما انجام این کار با کلاهک غیرهسته ای به لحاظ اقتصادی بسیار احمقانه است! درست مثل اینه که 100 تومن خرج کنی برای زدن هدف 5 دلاری! :)
  • کامبیز فرهنمند دکترای هوافضا ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    سال 92 هم رفت! کاری به شکست های قطعی که در این 2 سالی که پرتاب نداشتیم ندارم اما سانسور پرتاب ها و عدم اطلاع رسانی درباره تاخیرها و وعده های پرتاب ها شرم آور تاسف بار و روباه صفتی هست
  • علی ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
    0 0
    سال 93 هم رسید......امیدوارم بعد از 6 سال از سال 87....بتونیم حداقل به همان مدار امید ماهواره پرتاب کنیم!!!!........
  • ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    0 0
    سیمرغ جمع شده رفته پروژه کاملا کنسله سه ساله هم امنیت ملی اجازه پرتاب نداد......بودجه اش رو هم قطع کرد سفیر رو هم پرتابش لغو شده و دیگه روسها برای ما هم می سازن هم پرتاب می کنن.....ما هم فقط پوووووول می دیم
  • محمد ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    0 0
    آقای نخبه... بهتره یادآوری کنم که نطنز و آب سنگین اراک و ... تو زمان خانمی بود که 2 سال خوابید ولی تو دولت نهم از نو شروع کرد و علی رغم همه مسخره کردنای رسانه های غربی به غنی سازی 20 درصد دست یافت که فعلا جناب آقای خاتمی 2 برش گردوندن به همون حالت قبلی
  • فرزاد ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    0 0
    آقای نخبه فیزیک... بزار دهنم بسته بمونه فقط همینو بگم که تو زمان رفسنجانی و خاتمی وقت کشور تلف شد همون طور که الان داره می شه ولی تعصب امثال شما قابل اصلاح نیست.
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    0 0
    به قول ناشناس مگه شوکولاته که فلان روز بندازن هوا نکنه اون شعر یه توپ دارم قلقلیه رو معیار قرار دادی!!! آره شیطون؟....
  • ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    0 0
    مرتیکه آخه من به تو چی بگم!!! ولش تو که حالی نمیشی تو حال و هوای خودت باش حالشو ببر
  • ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    0 0
    می دونی عزیزم... کابرد دوم این موشک می تونه سوراخ کردن گنبدای مثلا آهنی باشه خخخخخخ
  • ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    0 0
    خب موشکش باشه... حالا کلاهک هسته ای رو اگه نداشتیم از کشورای دیگه می خریم عزیزم ;)
  • دانشجو ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    1 0
    " مدتی پیش رئیس سازمان فضایی با افسوس صحبت می کرد مایه شرمه کشوری که در عرض یک شب 50 میلیارد دلار سیب زمینی و گوشت و برنج هندی و پاکستانی وارد می کنه در طول 4 سال فقط 500 میلیون دلار در فضا هزینه کنه" "الآن فقط قیمت یک بازیکن فوتبال ما به 5 میلیاد تومن رسیده!.هزینه پرتاب یک کاوشگر زیستی همراه یک میمون به 2 میلیارد تومن هم نمی رسد" واقعا وقتی چنین حرف هایی رو میشنوم دیگه نمیدونم چی بگم ما چرا باید ۵ میلیارد به یک کسی که اصلا ورزشکار نیست بدیم در حالی که میتونیم این ها رو صرف مثلا صنایع هواوفضا بکنیم یه سوال مثلا اگر ما فوتبال نداشتیم چی میشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس