اساتید رشته قرائت قرآن، دکتر احمد نعینع را که یکی از قاریان شهیر و جزء داوران بین‌المللی مصر است، بهترین قاری تاریخ این رشته در مصر و بلکه در جهان دانسته‌اند و برخی تلاوت‌های او را جزء شاهکارهای کم‌نظیر می‌دانند.

گروه فرهنگی مشرق؛ برخی از اساتید رشته قرائت قرآن، دکتر احمد نعینع را که یکی از قاریان شهیر و جزء داوران بین‌المللی مصر است، بهترین قاری تاریخ این رشته در مصر و بلکه در جهان دانسته‌اند و برخی تلاوت‌های او را جزء شاهکارهای کم‌نظیر می‌دانند.

مصاحبه زیر هنگام سومین سفر استاد دکتر نعینع به ایران انجام شده است و در ادامه نیز خاطرات وی از دیدار با رهبر معظم انقلاب و فیلم و صوت شاهکارهای تلاوت استاد را مشاهده می‌فرمایید.


*لطفاً بفرماييد خودتان را معرفى كنيد و بفرماييد چند سال داريد و در كجا متولد شده ايد و الان در كجا ساكن هستيد و چه تحصيلات داريد؟
بنده دكتر احمد نعينع هستم، 46 سال سن دارم و در شهر متوبس متولدشده ام. كلمه متوبس كلمه‌اى از فراعنه است و الان نيز در قاهره پايتخت مصر سكونت دارم. من در دانشگاه اسكندريه ليسانس خود را در پزشكى و بعد فوق ليسانس خود را گرفتم و در انتها نيز دكتراى خود را با تخصص پزشکی اطفال در آن دانشگاه گرفتم.

*غير از خودتان سه تن از قاريان بزرگ مصر را نام ببريد؟
از قاريان قديم: استاد محمد رفعت، استاد مصطفى اسماعيل و استادابوالعينين شعيشع.
از قاريان جديد: استاد شحات محمد انور، استاد محمد الليثى واستاد محمد عبدالوهاب طنطاوي.

*آيا در ملاقات هايتان با مقام معظم رهبرى و تلاوت هايى كه داشتيد خاطره اى داريد؟
من سومين بار است كه به ايران سفر كرده‌ام و در دو بار قبل با ايشان ملاقات داشتم. خاطره اى از اولين ديدار ار نقل مى‌كنم: يك شب هنگام نماز مغرب و عشا در منزل مقام معظم رهبرى بودم و نماز را به امامت ايشان خواندم و بعد قرار شد كه قرائت كنم، امام در جاى مخصوص جلوس كردند و من هم تلاوت كردم. آقا بسيار خوشحال شدند و فرمودند: «شما مثل استاد مصطفى اسماعيل تلاوت مى‌كنيد و صداي‌تان بسيار شبيه اوست اما از او تقليد نمى‌كنيد بلكه قطعاتى را افزون بر كارهاى مصطفى اسماعيل اجرا مى‌كنيد.» و بعد سؤالاتى را پرسيدند كه استاد مصطفى اسماعيل كى فوت كرد، كجا فوت كرد، چگونه بود و چقدر از آن زمان مى‌گذرد.»

*ما به خاطر داريم كه شما در يكى از سفرهايتان به ايران يك عبا را از دست مقام معظم رهبرى هديه گرفتيد، بفرماييد كه آيا آن عبا را براى تلاوت نيكويتان به عنوان صله دريافت كرديد؟
من فقط يك عبا نگرفتم بلكه يك شال سبز هم از ايشان هديه گرفتم و علتش هم اين بود كه در گفت‌وگوهایم با مقام معظم رهبرى من عرض كردم كه اجداد من حسنى هستند و در واقع من از يك سلسله حسنى هستم و نسل من به امام حسن(ع) برمى‌گردد و لذا من از سادات هستم و ايشان يك عبا به رنگ روشن و يك شال سبز به من هديه دادند.

*آيا از مسافرت هايتان به شهرهاى ديگر ايران هم خاطره اى داريد و از استقبال مردم در كجا بهترين خاطره براي‌تان پيش آمده است؟
من به شهرهاى فراوانى از جمله بوشهر، اروميه، شيراز، اصفهان، قم، مشهد،زاهدان، اهواز، لار، بندرعباس، سنندج، يزد، كرمان و رفسنجان مسافرت كرده ام. ولى بهترين خاطرات من در شهرهايى رقم خورد كه اماكن مقدسه در آنجا وجود دارد. خصوصاً در مشهد مقدس در زيارت حضرت امام رضا(ع) يك فضاى روحانى و قدسى در آنجا احساس كردم و روحانيت خاصى را در آنجا ديدم و همين‌طور در قم در زيارت حضرت معصومه(ع) و همين‌طور در شيراز در زيارت شاهچراغ نيز احساس خوبى داشتم.



*شما درسفرهاي‌تان به هر جا تشريف برده‌ايد قاريان ايرانى را ديده‌ايد كه در آنجا به تلاوت قرآن پرداخته اند، بفرماييد نظرتان راجع به آنها چيست و آينده آنها را چگونه ارزيابى مى‌كنيد؟
من در اين مدت كه از اولين سفرم تاكنون به ايران مى‌گذرد هر سالى نسبت به سال گذشته قاريان ايرانى را بهتر و در سطح بالاترى ديده ام و من همواره شكوفايى را در قاريان ايرانى احساس مى كنم و همواره آنان را تشويق مى كنم و برايشان دعا مى‌كنم و اميد است كه در آينده هم‌تراز با قاريان مصرى باشند و چيزى از آنها كم نداشته باشند.

*آيا خاطره اى از استاد عبدالباسط داريد؟
من در ابتدا همراه با ايشان مى‌خواندم و اصلاً تلاوتم را با ايشان همراه كرده بودم و از او الهام مى‌گرفتم، در حالى كه او در نهايت و در اوج بود و من يك تازه‌كار بودم. حدود هشت سال او را مى‌شناختم او مردى خوش‌قلب و خوش‌رو بود و متخلق به اخلاق قرآني. اما استاد مصطفى اسماعيل براى من جاى خاصى را داشت.

*مى‌توانيد خاطره اى از استاد منشاوى بازگو كنيد؟
من بيش از 30 سال با اسم محمد صديق منشاوى و تلاوت‌هاى او آشنا بودم، از حدود سال 1969 ميلادي، من حدوداً 10 ساله بودم و استاد را مى شناختم و از آن زمان تاكنون با تلاوت هاى او آشنا هستم، آشنايى ما هم با اين حالت بود كه او در مسجدى در اسكندريه تلاوت مى كرد و من با نامه و مكاتبه از او كسب فيض مى كردم.

*در انتها از شما خواهشمنديم خاطره اى ازاستاد مصطفى اسماعيل نقل كنيد؟
من در آن زمان كه استاد در مناسبت‌هاى مختلف درشهر متوبس تلاوت مى‌كرد كودك بودم و تلاوت‌هاى او را مى‌شناختم. بعد به اسكندريه آمدم. استاد به آنجا خيلى سفر مى كردند در دهه 70 با استاد آشنا شدم و هشت سال هميشه همراه استاد بودم و هميشه به مانند يك ملازم، هر جا استاد مى‌رفت همراه ايشان بودم.


خاطرات احمد احمد نعینع از دیدار با رهبر معظم انقلاب

«احمداحمد نعینع»، پزشک و قاری برجسته‌ مصری، از میهمانان بیست و هفتمین دوره‌ی مسابقات بین‌المللی قرائت و حفظ قرآن کریم در تهران بود که پنجشنبه ۲۴ تیرماه 1391 نیز در دیدار اساتید، داوران و شرکت‌کنندگان این مسابقات با رهبر معظم انقلاب، به تلاوت آیاتی از قرآن مجید پرداخت.

وی در حاشیه‌ این دیدار از گفت ‌و شنود کوتاه خود با رهبر معظم انقلاب، پس از انجام تلاوت ابراز خرسندی کرد و گفت: پس از اتمام تلاوت به حضور آیت‌الله خامنه‌ای رفتم و ایشان نیز با لبخندی صمیمی آغوش خود را برای من گشودند و گفتند: «سلام بر سید شریف، دکتر احمد نعینع».

استاد نعینع در رابطه با حال و هوای این دیدار گفت: «این دیدار، تکریم قرآن و تکریم تلاوت و حفظ قرآن مجید بود و از این منظر شایان اهمیت است که غیر از تلاوت هم به موضوع قرآن پرداخته شد و هم از دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات در ایران تشکر شد. به نظر بنده چنانچه در این جلسه عنوان شد آموزه‌های قرآن به عنوان یک کتاب انسان‌ساز می‌تواند همه‌ مسلمانان را در حل مشکلات امروز جهان یاری کند. رهبر جمهوری اسلامی در این دیدار همه و ‌بخصوص جوان‌ها را به حفظ و تلاوت قرآن دعوت کردند و این نشانگر اهتمام خاص ایشان به ترویج معارف قرآنی است.

این استاد برجسته‌ تلاوت قرآن در انتهای گفت‌وگو به ذکر خاطراتی کوتاه و شنیدنی از دیدارهای خود با رهبر انقلاب پرداخت که در ادامه می‌خوانیم:

سالن اجلاس سران-1379
دانلود

از ثریا نیز گذشتی!

من تا کنون دیدارهای متعددی با آیت‌الله خامنه‌ای داشته‌ام که تعداد آن‌ها یادم نیست و خاطرات زیادی نیز از این دیدارها در ذهن من ماندگار شده‌اند. مثلاً یکی از دیدارها در حضور رهبر معظم انقلاب به تلاوت قرآن می‌پرداختم و در هنگامی که تلاوت من به اوج خود رسیده بود، ایشان در عبارتی فرمودند: «وصلت إلی ثریا» یعنی تو به ثریا رسیده‌ای و بعد هم فرمودند: تو از ثریا نیز گذشتی…


* هدیه‌ای فراموش‌نشدنی

در یکی از دیدارها من خدمت آیت‌الله خامنه‌ای رفتم و به ایشان گفتم: من سید و از نسل امام حسن مجتبی(ع) هستم. ایشان وقتی این را شنیدند، برخاستند و عبا و شال سبزی را که داشتند به من هدیه کردند و این از ارزشمندترین هدایای زندگی من است.


شبیه به مصطفی اسماعیل!

در یکی دیگر از دیدارها که تقریبا‌ً خصوصی بود، پس از اقامه‌ نماز به امامت ایشان، تلاوتی داشتم که آیت‌الله خامنه‌ای از آن تلاوت خیلی خوششان آمده بود و به من فرمودند:‌ اکنون خیلی‌ها از مصطفی اسماعیل تقلید می‌کنند اما به نظر من، شما از مصطفی اسماعیل تقلید نمی‌کنی، بلکه شبیه به مصطفی اسماعیل می‌خوانی. صدای شما شبیه مصطفی اسماعیل است و بر نحوه‌ تلاوت ایشان ظرایفی را نیز اضافه می‌کنی. من از آنجا پی بردم که ایشان اشراف کامل بر مسایل فنی تلاوت دارند.

البته باید بگویم که من نیز صوت آیت‌الله خامنه‌ای را در حین تلاوت سوره‌ فاتحة‌الکتاب و اذکار مختلف نماز خیلی دوست دارم، ایشان دارای صوتی جذاب و همراه با معنویت هستند که در من احساس ملکوتی آیه‌ «الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ» را زنده می‌کند. رعایت دقیق تجوید و معنویت موجود در صوت نماز آیت‌الله خامنه‌‌ای، ویژگی خاصی به قرائت ایشان بخشیده است.


دو ویژگی زیبای این تلاوت، کوتاه بودن و در عین حال از نظر مقامی، کامل بودن آن است. در این تلاوت کوتاه دکتر احمد نعینع از مقام بیات وارد مقام رست، سه‌گاه، نهاوند و … می‌شود.

دانلود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین قلعه نوئی ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    0 0
    سلام؛از این گزارش قرآنی که در اولین روز ماه مبارک رمضان منتشر کردید بسیار ممنون و سپاسگذارم. لطفاً در طول ایام سال نیز گزارشات قرآنی و مصاحبات مختلف با قاریان مصری و ایرانی را منتشر کنید. با تشکر (روابط عمومی گروه تواشیح و مدیحه سرایی تسنیم اسفراین) وبلاگ گروه تواشیح تسنیم اسفراین: www.tas-nimgroup.blogfa.com
  • حسین ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    0 0
    با سلام با آرزوی قبولی طاعات و عبادات لطفا از مصاحبه ها و زندگینامه استاد السید متولی عبدالعال قاری مشهور مصری مطلب بنویسید.با تشکر
  • عرفان جهانگیری ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    0 0
    باسلام لطفا از استاد عبدالباسط بیشتر بنویسد درمورد خواب دیدن پسرایشان مربوط به اهل بیت هم مطالبی ذکرکنید
  • كريم ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    0 0
    با سلام. اولا تیر ماه سال 91 بیست و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن بوده نه بیست وهفتمین. دیگر اینکه آقای نعینع بیش از 60 سال سن دارند که در مصاحبه شما 46 سال ذکر شده است. یک کم دقت کنید.
  • سهیل ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    0 0
    به نظر من استاد نعینع از بزرگترین قراء هستند ومن علاقه زیادی به ایشان دارم. ایشان دارای صوت استثنائی و ذائقه موسیقیایی بالا می باشند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس