کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، گفت: برای ورود به انتخابات با خیلی ها مشورت کردم یکی از آنها آقای هاشمی بوده البته آقای خاتمی هم به نحوی من را تشویق کرده است.

به گزارش مشرق، حسن روحانی پیش از ظهر امروز در جمع دانشجویان انجمن اسلامی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه برای یک کشور قابل قبول نیست که یک استاد دانشگاه در کلاس نقد کرده و نظر خود را گفته بازداشت یا اخراج شود، گفت: توسعه و پیشرفت کشور و دستیابی به علم و دانش بدون آزادی امکانپذیر نیست.

وی افزود: اگر بر 3 اصل آزادی، عقلانیت و اعتدال متعهد شویم به توسعه فرهنگی، انسانی، اجتماعی و اقتصادی می رسیم به شرط آنکه افراط و تفریط را کنار بگذاریم، دستیابی به پیشرفت با حذف آزادیخواهان و منتقدان امکانپذیر نیست.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره مذاکرات تهران (کاخ سعدآباد) ادامه داد: در مذاکرات تهران با 3 وزیر اروپایی در دو مسئله دچار مشکل شدیم آنها گفتند طبق قطعنامه باید پروتکل منع سلاح هسته ای را امضا کرده در مجلس تصویب و آن را عملیاتی کنید که ما به آنها گفتیم ما این پروتکل را قبول می کنیم اما اینکه در مجلس تصویب شود نیاز به تشریفات دارد و به ما ارتباطی ندارد.

روحانی افزود: مسئله دوم این بود که گفتیم هر تعلیقی در هر اندازه ای انجام شود باید داوطلبانه باشد ولی آنها زیر بار نمی رفتند البته یکی از ابتکارات مذاکرات در طول 22 ماه این بود که هیچ وقت جمهوری اسلامی ایران تعهد حقوقی به اروپا نداد و گفت به صورت داوطلبانه تعلیق را انجام می دهد.

وی ادامه داد: ما گفتیم تعلیق در گازدهی را انجام می دهیم ولی آب سنگین اراک و زیر زمین نطنز باید کار خود را انجام دهد؛ بعد از مذاکرات تهران مقام معظم رهبری گفتند مذاکرات با تدبیر انجام گرفت و بدون قبول حرف زور و تسلیم انجام شده است و در عین حال توطئه آمریکا و اسرائیل نیز شکست خورده است.

روحانی عنوان کرد: اصل مذاکرات افتخارآمیز بود نتوانستیم از جنگ و اینکه پرونده به شورای امنیت فرستاده شود عبور کنیم.

وی گفت: سه وزیر اروپایی هم در این جلسه وعده دادند که اگر آمریکا بخواهد پرونده ایران را به شورای امنیت بفرستد ما از حق وتو استفاده می کنیم

این کاندیدای انتخاباتی یازدهم ریاست جمهوری گفت: در سال 84 با اروپا صحبت کردیم که یک طرح 4 مرحله ای داریم که بر اساس آن اصفهان فعال شده و سانتریفیوژهای جدید نصب و سانتریفیوژهای قدیم نیز فعال شوند. اما گفتند این باید در دولت بعدی عملیاتی شود. ما تصور می کردیم که رئیس جمهور آینده آقای هاشمی است و روند مذاکرات با همین شیوه ادامه پیدا می کند اما انگلیسی ها می گفتند هاشمی رئیس جمهور نیست، رئیس جمهور شما شهردار تهران است.

روحانی گفت: اینکه می گویم انگلیس پیر خرفت درست است، انگلیس پیرخرفت بود که این را گفت.

وی در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه شما برای حضور در انتخابات تحت فشار هستید و بسیاری از علما و مردم از شما برای کاندیداتوری درخواست کرده اند لطفا بگویید این علما چه کسانی بوده اند پاسخ داد: من قبل از اینکه تصمیم بگیرم با خیلی ها حرف زدم از جمله آنها آقایان خاتمی و هاشمی بوده اند.

وی ادامه داد: دانشجویی در دانشگاه از من پرسید که اگر یکی از این سه نفر یعنی آقای هاشمی یا خاتمی کاندید شود شما استقبال می کنید یا نه پاسخ دادم بله اگر بزرگان انقلاب بخواهند کاندیدا شوند موجب شور و هیجان است مخصوصا وقتی دیدم آقای هاشمی اشاره کوچکی کردند که من نگفتم نمی آیم، عده ای دستپاچه شدند و شروع به توهین کردند؛ خاتمی یک شخصیت فرهیخته است و آقای هاشمی از ارکان این نظام است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: من با خیلی ها مشورت کرده ام از جمله مراجع قم، بزرگان اصلاح طلب و اصولگرا، نمایندگان مجلس خبرگان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، برخی از احزاب و در کنار اینها آقای هاشمی هم یکی از کسانی بود که با او مشورت کردم. البته آقای خاتمی هم به نحوی من را تشویق کرده است.

روحانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه موضع گیری شما نسبت به فتنه 88 چیست، پاسخ داد: اگر از حوادث 88 به عنوان یک فتنه نام ببریم باید از قبل از رای گیری درباره آن صحبت کنیم نه بعد از رای گیری؛ فتنه از زمانی شروع شد که در صدا و سیما تهمت های ناروا زده شد. اگر واقعا می خواهیم نگذاریم در جامعه چنین اتفاقاتی بیفتد باید انسجام و وحدت ملی بوجود آوریم؛ چرا آن زمانی که این اتفاق آغاز شد با آن برخورد نکردند، صدا و سیما فردای آن روز به همه کسانی که به آنها توهین شده بود وقت می داد تا از خود دفاع کنند.

وی در پاسخ به یکی از دانشجویان که پرسید رابطه شما با حسین موسویان که متهم به نشر اخبار سری نظام، شورای عالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت نظام شد چیست ، گفت: آقای موسویان یکی از افراد تیم مذاکره کننده بود.  من خوشحالم تهمتی که به وی زده شد در دادگاه با حضور 3 قاضی تبرئه شد؛ کسی که اتهام جاسوسی زد ولی این اتهام در دادگاه ثابت نشد باید خجالت بکشد.

روحانی گفت: اینکه در دادگاه آقای موسویان به حبس تعلیقی محکوم شد مربوط به دورانی است که در سفارت آلمان از تلکس هایی که ارسال می کرد کپی برداشته و یک نسخه از آنها را در منزلش نگهداری کرده بود. گفتند چون این اسناد محرمانه بوده نباید در منزلش نگهداری می کرد.

یکی از دانشجویان از روحانی درباره اینکه کمیته انضباطی به دانشجویان انجمن اسلامی اجازه برگزاری برنامه نمی هد و چه تضمینی وجود دارد که اگر اتفاقاتی مانند سال 88 برای ما روی دهد شما از آن پشتیبانی کنید، مطرح کرد که وی پاسخ داد: انشاءالله حماسه سیاسی آفریده می شود اما این حماسه بدون آزادی و حضور دانشجویان امکانپذیر نیست. من از همه مسئولان خواهش می کنم که فضا را باز کنند اگر من رئیس جمهور آینده باشم فضای پادگانی در دانشگاه را نمی پسندم.

روحانی در پاسخ به یکی از دانشجویان که پرسید رهبری بعد از مذاکرات سعدآباد به خاطر شفاف سازی تشکر کرد نه به خاطر تعلیق اما شما فعالیت هسته ای را تعلیق کردید گفت: تعلیق با اجازه کتبی رهبری بود ما هیچ کاری را بدون اجازه رهبری انجام نمی دهیم. رهبری در مهر 84 بعد از اینکه دوره کاریمان تمام شد در نماز جمعه فرمودند تمام تصمیمات در بحث مذاکره با مشورت جمعی صورت گرفته و در این مسئله فرد تصمیم نگرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    0 0
    درود بر روحانی درود
  • حاج رضا ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    0 0
    آقای روحانی! آیا پذیرش قطعنامه با موافقت و امضاء امام نبود؟ جام زهر تعلیق رو به رهبری دادید و بعد می‌گید ایشون اجازه دادن؟ حضرت آقا بعداً در جریا این قضیه می‌گن که کار اشتباهی بود و من گفتم در زمان دولتی که تعلیق کرده، باید تعلیق شکسته بشه ... و البته اینطور شد ... ایشون ادامه می‌دن که اگر ما یک گام (و من تأکید می‌کنم که فقط یک گام) به عقب برداریم، آنها ده گام جلو می‌آیند. به مستند هسته‌ای نگاه کنید که وزیر خارجه کشور بزرگی مثل ایران با التماس تقاضای راه‌اندازی راکتور تحقیقاتی تهران رو از استراو خون‌خوار (که البته به قول خودش بهترین دوست آقای خ... هم هست!) می‌کنه! معروفه که جک! دوست آقای خ! توی جمع نیروهای ناتو در عراق می‌گه ‹میوه جنگ عراق رو توی تهران چیدیم!›
  • ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    0 0
    آخه چه قدر راجع به دوران اصلاحات ورود موسوی و هاشمی بر طبل می کوبین بخدا مردم خسته شدن
  • دانا ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    0 0
    حسن خطر ناکه حسن نیا چون ازت می خوان تعلیق بیندازی حسن خیلی خطر ناکه.
  • ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    0 0
    خیانت های هسته ای یادمون نرفته.
  • ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    0 0
    خدارحممون کنه
  • ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    0 0
    گل گفتی آخ که خندیدم
  • ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    0 0
    احسنت بر این بصیرت
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    0 0
    فکر میکنه هنر کرده مشوقش خاتمی بوده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس