برف ها را که کنار زدند چشمشان به محمد افتاد که توی راهرو روی برف ها افتاده بود. انگار او هم می خواسته راهی به بیرون پیدا کند اما نتوانسته بود.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، نیروی زمینی سپاه، سال گذشته سال پرکاری را در منطقه شمالغرب داشت. گروهک های تروریستی پژاک در این مناطق به شدت فعال شده بودند و نیروی زمینی می رفت تا ضمن مقابله با آنها و پاکسازی منطقه از تروریستها، امنیت این مناطق را هم تامین کند.
نبرد با پژاک چند ماه طول کشید و بیش از یکصد شهید تقدیم انقلاب شد.
سالی که گذشت، سایت مشرق در سلسله مطلبی با عنوان «فاتحان قله های غرب» به معرفی برخی از این شهدا پرداخت که انتشار این مطالب بازتابهای زیادی در جامعه و در رسانه ها پیدا کرد.
متن زیر داستان سه تن دیگر از همین سربازان مظلوم و گمنام است که ماجرای شهادتشان به یک سال قبل و آخرین روزهای سال 90 بر می گردد.
خبر کوتاه بود: «سه پاسدار در کوه های شمال غرب بر اثر سرما یخ زدند و شهید شدند.» اما همین خبر کوتاه هم  در هیاهوی آغاز سال نو گم شد...
شهیدان «سعید غلامی شهروز» متولد 1362، «روح‌الله شکارچی» متولد 1357 و «محمد سلیمانی» متولد 1361 که در واپسین روزهای پایانی سال 1390 در جریان نجات سربازان از سنگرهای برف‌گرفته در منطقه صفر مرزی شمال غرب کشور دچار یخ‌زدگی شده و به خیل شهدا پیوستند.


 

* چهارشنبه 24 اسفند 1390
منطقه عمومی سردشت/نقطه صفر مرزی

شش ماه از عملیات‌های پیروزمندانه نیروی زمینی سپاه علیه گروهک تروریستی پژاک که منجر به پاکسازی منطقه شمالغرب کشور از ضدانقلاب و مزدوران شد، می گذشت و حراست از ارتفاعات جاسوسان به بچه های سپاه قم واگذار شده بود که عمدتا بچه های گردان تکاور بودند.
نزدیک ترین منطقه به این ارتفاعات، یک روستا بود که آن هم به دلیل بارش سنگین برف، امکان تردد با ماشین را نداشت و اگر کاری پیش می‌آمد، بچه ها باید با ساعت ها پیاده روی در برف، خود را به آن می‌رساندند.
بیشتر نیروها در دامنه ارتفاع مستقر بودند و تعدادی هم روی قله، که به نوبت عوض می شدند.
روز چهارشنبه، ستونی از نفرات از پایین ارتفاع برای سرکشی راهی قله شدند. هنوز نوبت تعویض نیروها نبود و قرار بود فقط سری بزنند و برگردنند. در راه گفتند حالا که این مسیر دشوار را طی می کنیم، نیروها را هم جابه جا کنیم تا چند روز دیگر نخواهیم باز همین راه را برگردیم.
بارش برف در منطقه چنان سنگین بود که بلدوزر زیر آن مدفون می‌شد و مجبور بودند برای پیدا کردن آن از دستگاه فلزیاب استفاده کنند. هرچند در همان زمان یکی از ماشین‌های تویوتا با فلزیاب هم پیدا نشد.
به قله که رسیدند، قرار بود حسین و جواد بمانند. روح الله (شکارچی) و سعید (غلامی شهروز) گفتند که ما هم می‌مانیم.
سعید در اصفهان مشغول یک دوره آموزشی بود و چند روز قبل که دلش هوای بچه ها را کرده بود، با ماشین خودش راه افتاده و آمده بود منطقه.


 

 

 
 
چهار نفری آمدند پیش مسئولشان و گفتند محمد (سلیمانی) هم بماند. او گفت: سلیمانی آشپزی می کند و پایین لازمش داریم. اما بچه ها اصرار کردند. خودش هم دلش به ماندن بود. بالاخره فرمانده راضی شد که محمد هم بماند.
روی ارتفاعات، با سازه های بتونی سه سنگر با فاصله احداث شده بود. در یک سنگر، پنج تکاور مستقر بودند و در دو سنگر دیگر سربازان.
سرما آنقدر شدید بود که فقط کسانی که مسئول نگهبانی بودند از سنگرها بیرون می آمدند و بقیه در کل طول روز در سنگرها می ماندند. شکل سنگرها هم طوری بود که مستقیم به بیرون راه نداشت و داخلشان کاملاً تاریک بود؛ در سنگر ظلمات مطلق بود و بیرون سپیدی مطلق. فقط هر روز، چند ساعت موتور برق را روشن می کردند تا بتوانند باطری وسایل ارتباطی و چراغ قوه هایشان را شارژ کنند.
روز اولی که روی ارتفاع مستقر شدند، اوضاع جوی خوب بود اما از روز دوم، لحظه به لحظه شرایط سخت تر می شد. برف می بارید اما مشکل اصلی طوفان شدیدی بود که می وزید و برف ها را جابجا می کرد. آن قدر سرما وحشتناک بود که سعی می کردند کمترین مقدار غذا را مصرف کنند تا کمتر نیاز به دستشویی داشته باشند.




 
 

 

 
 
تکاورها آن شب یک کنسرو خورشت قیمه را پنج نفری خوردند تا فقط ضعف نکنند. دما دست کم 35 درجه زیر صفر بود. شرایط جوی طوری بود که حتی اگر دستور تخلیه ارتفاع هم می رسید، امکانش وجود نداشت.
تا آن زمان ارتباطشان با مقر برقرار بود و مشکل ارتباطی نداشتند.
شنبه، از ساعت هفت تا 9 شب روح الله (شکارچی) پاسبخش بود. نگهبانی اش که تمام شد، آمد توی سنگر. سرش بشدت درد می‌کرد و حالش خوب نبود. خیلی خسته بود. دراز کشید و خوابید.
پاسبخش بعدی جواد بود. ساعت 11 آمد و گفت: «امشب خیلی اوضاع بد است و باید کاری کنیم.»
قرار شد بروند سربازها را جمع کنند و همه در یک سنگر مستقر شوند و چند نفر هم بیرون مراقب باشند که برف دهانه سنگر را نپوشاند.
ساعت از 12 نیمه شب گذشته بود که به سختی از سنگر خارج شدند. برف داخل راهرو ورودی را هم پر کرده بود. وضعیت عجیبی بود. با آنکه ارتفاع سنگرها چیزی حدود دو و نیم متر است اما آن قدر برف بود که سنگرها قابل شناسایی نبودند و زیر برف مدفون شده بودند.
نمی توانستند سنگر سربازها را پیدا کنند. یکی از تکاورها صدا زد و از بچه ها کمک خواست. سعید (غلامی شهروز) آمد بیرون. به او گفتند سریع دهانه سنگر را باز کن که خطرناک است.
سعید هم یک ساعتی با برف ها دست و پنجه نرم کرد تا دهانه سنگر باز شد. دست و پایش یخ زده بود. حالش خیلی بد بود. رفت داخل سنگر.
جواد آمد بیرون. همه تلاششان این بود که دهانه سنگر بسته نشود. بالاخره سنگر سربازها پیدا شد و توانستند آنها را بیرون بیاورند. دو تا از سربازها رفتند کمک جواد و بقیه هم رفتند سراغ سنگر بعدی سربازها.
بعد از دو ساعت تلاش، توانستند آنها را هم پیدا کنند و از سنگر بیرون بیاورند. هرطور بود سربازها را نجات دادند. اگر دیر جنبیده بودند، همه زیر برف مدفون می‌شدند.
سوخت موتور برق تمام شده و از کار افتاده بود. تانکر سوخت هم زیر برف مدفون شده بود و هیچ راهی نبود.
حالا دیگر ساعت حدود سه نیمه شب بود که همگی رفتند سراغ سنگر تکاورها.
جواد دیگر رمقی نداشت اما هنوز داشت تلاش می کرد. سنگر و دهانه اش در برف گم شده بود. انگار طوفان، برف همه عالم را آورده بود روی آن قله!
دست و پای همه شان یخ زده بود. لباس های مخصوص تکاوری در کوهستان هم توی تنشان مثل چوب خشک شده بود. با این حال با بیل افتادند به جان برف.
ساعت پنج و20 دقیقه صبح بود که بالاخره دهانه سنگر را پیدا کردند. برف ها را که کنار زدند چشمشان به محمد (سلیمانی) افتاد که توی راهرو روی برف ها افتاده بود. انگار او هم می خواسته راهی به بیرون پیدا کند اما نتوانسته بود. چشم هایش سرخ شده بود و ورم شدیدی داشت. علائم حیاتی اش را چک کردند. نبض و تنفس نداشت. شروع کردند به تنفس دهان به دهان و ماساژ قلبی. فایده ای نداشت. محمد شهید شده بود. پیکرش را لای پتو پیچیدند و فرستادند بیرون.
به هر زحمتی بود خودشان را به داخل سنگر رساندند. روح الله و سعید هر کدام در گوشه ای افتاده بودند. همان کارهایی که برای محمد کردند برای آنها هم انجام دادند اما سرما و کمبود هوا کار خودش را کرده بود. اوضاع غریب و شهادت مظلومانه ای بود. دیگر هوا کمی داشت روشن می شد.

 

 

 

 

 
از مقر درخواست هلی کوپتر کردند. یکی - دو ساعتی طول کشید تا هلی کوپتر آمد اما آن قدر طوفان شدید بود که نتوانست ارتفاعش را کم کند و مجبور به ترک پایگاه شد.
ظهر بود که دستور تخلیه رسید. سربازها جوان بودند و تجربه چنین شرایط سختی را نداشتند اما تکاورها باید روحیه خودشان را حفظ می کردند و جان آنها را نجات می دادند.
راهی را که در شرایط عادی در کمتر از یک ساعت می رفتند، چند ساعت طول کشید. بعضی جاها تا کمر در برف فرو می رفتند تا بالاخره رسیدند به مقر.
دستکش به دستشان یخ زده بود و موقع درآورن، پوست مچشان هم کنده می‌شد. جواد آن قدر یخ زدگی اش شدید بود که دستش را روی آتش گرفت تا گرم شود. دستش حسابی سوخت اما متوجه نشد.
 
عکس تزیینی/ کردستان زمستان 61

فردای آن روز طوفان کمی فروکش کرد و هلی کوپتر رفت و پیکر بچه ها را منتقل کرد.
حالا دیگر شهدا آرام کنار هم خوابیده بودند... روز عید بود...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 91
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 7
  • وحید ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    1 2
    روحشون شاد ولی سپاه اعلام کرده بود ما 8 تا شهید دادیم مشرق کردیش صدهاتن؟
    • AE ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
      1 1
      بعضیا اصل موضوع نفهمیدن و حاشیه بینن
  • ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 1
    میدونم نمی چاپی ولی فکر میکنی مکان یابی همونیکه بهش میگین سنگر درسته برای تامین برق اونجا نمیشد از توربین بادی استفاده کرد ؟ نمیشد مخزن سوخت را جای بهتری مستقر کرد وطوری به محل استراحت سربازان(حالا میخوای اسمشو بذاری خوابگاه آسایشگاه سنگرو...)متصل کرد که برای برداشت سوخت لازم نباشه محل استراحت راترک کنن؟ چرا میشه یه کمی فکر میخواد وکمی بیشتر احساس مسوولیت که تو خیلیا نیست
  • ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    یک مقداری این داستان با این تعریف هایی که از قدرت نظامی وادواتی که هر روز رونمایی میشه سازگای نداره به نظر یا مدیرت ضعیف در کار است ویا ...
  • حسین313 ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    4 1
    شهادت قسمت ما میشد ای کاش!!!
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    2 0
    دست پشتیبانی سپاه درد نکنه واقعا!
  • reza ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    ما آدمهای خیلی ناشکری هستیم رفاهیات را تا درجه اعلا می خواهیم ولی از نعماتی که برخورداریم از جمله همین خوراک و پوشاک و از همه مهمتر امنیت که نعمتی بس گرانقدر است غافلیم. جای دوری نروم از بچه های خودم که نسل سومی هستند بگویم که التماسشان میکنم برویم کاروان راهیان دور میگن نه! بریم اصفهان و شیراز! خلاصه خون به دلم کردن که یه بار ما من بیان جنوب ، زیارت حریم دفاع مقدس. بگذریم که همین 4 سال قبل بعد از 21 سال میخواستم برم جنوب تجدید خاطرات قدیم ولی باز دلم سنگینی میکرد. من از حس و حال بعد از شهدا و یاد و خاطرات شیرین اون دوران و بعد دیدن جای خالی اونا و اینکه من ماندم و قافله رفت پس چه فایده دیدن مناطق جنگی بدون آنان دوست نداشتم بروم منطقه و همیشه از لحظات بدون رفقا در مناطق جنگی بدم میومد و این بد اومدن از جنس دیگه ای بود ولی حالا بچه ها ما خوششان نمی آید بیان راهیان نور و اصفهان و شیراز رو بیشتر طالبن تا مناطق جنوب را. البته خودم هم شاید مقصر باشم ولی نمی دانم چگونه آنها را به این مطلب و اهمیت دادن به این گونه سفر ها مجاب کنم؟ یعنی با نرفتن خودم که گفتم دلیلش از جنس دیگری بود آنان را هم که کوچکتر بودن نبردم حالا که دیگه بزرگ شدن تصمیم گیر آنان نیستم لذا گفتم که پس منم دیگه هیچ جا نمی برمتون. و مگه در همین سفر راهیان نور علاوه بر مناطق جنگی قدیم شهرهای ندیده رو که 5-6 تا لااقل هستن نمی بینید؟ آیا خود این سفر به شهرهای نادیده تازگی ندارد؟ خلاصه این وظیفه ماست که حدیث فداکاری و ایثار و جانفشانی سربازان و پاسداران این آب وخاک را چه در روزهای آتش و خون و چه در زمان صلح و روزهای سرد و تاریک زمستان و چه در دشت های تفیده خوزستان و چه در قلل سربه فلک کشیده و برف گیر کردستان به گوش فرزندانمان زمزمه کنیم و یادشان باشد روزهای خوش و امنیت امروز و فردا را مدیون مردان دلیر و مدافعان این مرز و بوم هستند. حال که آسوده سر به بالین میگذاریم به یاد آن دلیرمردان باشیم و برای رفتگان طلب آمرزش و برای سلامتی ماندگان و مدافعان این کشور اسلامی دعا کنیم. لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق
  • حامد ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    1 0
    اون 8 نفر جزء درجه دار های سپاه بودن که پژاک همشونو تو یه ماشین شهید کرد(بمب جاسازی کرده بودند)
  • ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    2 0
    ای کاش اون مسئولینی که بخاطر مقام و منصب با دعوا و بگو مگوهای بی فائده آبروی نظام را می برند حداقل بخاطر این شهداء دست از این کارها برمی داشتند.ای کاش...
  • ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    کلا برای حفظ روحیه حرف های زیادی از طرف دوستان زده میشه
  • احسان ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    1 0
    چرا فقط دعا میکنی.بزن بروپاکستان تا انشالله به ارزوت برسی
  • 313+1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    عزیزان باید به اطلاعتون برسونم که کسی میتونه درباره شرایط اونجا نظر بده که خودش اونجا رو از نزدیک دیده. من اونجا خودم سربازی کردم. اگه بهش بگیم جهنم سرما بیراه نگفتیم. اگه آب رو فقط ژنج دقیقه بیرون بذاری یخ میزنه یعنی از سردترین سردخونه هم وحشتناکتره!! اون امکانات ناچیزی رو هم که آوردن و سنگر بتنی ساختن و غیره اکثرشون رو با قاطر و الاغ یا هلیکوپتر در بدترین شرایط آوردن. مخزن سوخت هم نباید زیاد تو دید باشه چون احتمالا با یه تک دشمن منفجر بشه. ما اون زمان هم گفتیم که اگه بتونن یه سیستم پمپاژ رو از مخزن به موتور برق حل کنن که دیگه برای سوختگیری مجبور به خروج های اضافی از سنگر نباشیم و همچنین در بدترین شرایط مخزن رو گم نکنیم. ولی کو گوش شنوا!! من از همینجا به همه مرزداران ایران اسلامی خدا قوت می گویم و مینویسم.
  • خوشنویس ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    1 1
    به خدا عرض میکنم ، خدایا، شهادت را نصیب ماهم بکن ، حالا که ما در سپاه و ارتش و ... نیستیم پس چکار کنیم ، از جنگ که هیچ چیز عایدمان نشد ، نه توفیق شهادت ،نه توفیق جانباز شدن و قطره خونی برای اسلام ریختن، نه ... ، بار الها کارای تو همه رو حسابه ، کسانی را در این لشکر ها و نیروها قرار میدهی که برگه شهادت را برای عده ای از آنان امضا کرده ای ، پس ما چی، حال که دوست دارم به جوارت پر بکشم آرزو دارم بدنم را در راه تو قطعه قطعه تقدیم کنم ، یاد شهیدان والا مقام خیبر و حنین و کربلای 4و5 و والفجر 8 و ...بخیر ، رفتند و روزگار سیاه مارو هم دارند میبینند ، و روزگار کسانی رو که برای پست دوروزه دنیا آبروی برادر مسلمان خویش را به راحتی میبرند ، هم نظاره گرند ، خدایا مرا در بستر نمیران ، در راه خودت تکه تکه ام کن، انشا الله
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    1 0
    لعنت خدا بر خائنین به خون شهدایمان
  • محمد ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    روحشان شاد من سرباز آقای شکارچی و سلیمانی بودم خیلی مردهای با مرام و بشاشی بودند مخصوصا آقای شکارچی که همیشه سرحال بود وقتی خبر شهادتشون رو شنیدم خیلی ناراحت شدم انشاا... دست من رو هم بگیرند
  • سرباز ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    خدا همه شهدا رو رحمت کنه .. ولی چیزی که اینجا مشخص نشده اینه که این قضیه مقصرهایی هم داره و باید پاسخگو باشن ولی متاسفانه جون آدمها ارزشی نداره و به نام شهید همه چی تموم میشه میره.. من خودم کردستان/مرزمریوان خدمت کردم و میدیدم که با سهل انگاریهای بسیار بچه گانه جون آدمها رو به خطر می اندازن و هیچ صدایی از کسی هم بلند نمیشه.
  • ناشناس ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    آخر خط کجاست؟ خط مقدم! اینکه اول خط است! شهادت معنایش این است!
  • بچه بسیجی ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    دوستان مشرقی در صورت امکان زندگی نامه همه شهدای جاسوسان در ویژه نامه بگذارید
  • امیرحسین ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    الهم الرزقنا شهادة فی سبیلک..
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    1 0
    سنگر کمین می دونی چیه ؟ در آنجا نباید هیچ رد پائی و وسیله گرمائی وجود داشته باشد .
  • مرتضی ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    جلال طالبانی در ارتفاعات شمال غرب در ایام دفاع مقدس می گفت ما کردهای منطقه خودمان در این فصل سال نمی توانیم در این ارتفاعات پا بگذاریم شما چطور اینجا زندگی می کنید . اگر این رضادت ها نبود که ما نمی توانستیم راحت توی شهرهایمان زندگی کنیم .
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    توربین بادی!!!!! اصلا میونی چجوری کار می کنه؟
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    ما نسل سومی ها عاشق شهادتیم
  • احمد ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    با سلام ياد محمد سليماني بخير همكلاسيم بود و بعد از يكسال امروز متوجه شدم به كاروان عاشورائيان ملحق شده روحش شاد خدا ما رو رحمت كنه از همون قديما هم به قول گذشتگان نوربالاميزد خدا همشون رو سر سفره سيدالشهدا مهمون كنه.
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    سلام می خواستم مطلب زیبای شما را در بخش پیوندهای روزانه وبلاگم قرار بدم اما به خاطر کلمات فارسی در آدرس مطلب امکان پذیر نیست
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    1 0
    تا مثلا یه گلوله یا خمپاره ای چیزی بخوره به مخزن سوخت و همشون رو با هم بفرسته بهشت؟
  • علي ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    1 0
    سلام اگه اين عزيزها شهيد شدن بخاطر رفاه ما بوده كه راحت شب سرمون زمين بزاريم وكشور ما هم مثل سوريه وعراق و پا كستان و...نشه دورد بر همه شما دلاوران من دست تك تك شما رو مي بوسم افرين بر غيرتتان ......
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    راس میگه برو پاکستان مسقیم میری بهشت
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    تنها یه دلیل میتونه باشه اصلا تدارکات ضعیف بود و بعد شکل سنگرسازیشون وحشتناک بوده و از همه مهمتر امکاناتشون کم بود و مدیریت و فرماندهیشون وحشتناکتر بوده الکی تلفات میدیم
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    هزینه اموزش یه تکاور کم نیست ایکاش مسولین حمایت بیشتری ازاین برادرا میکردند.
  • سجاد ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    شهدای سپاه تو درگیری با پژاک خیلی مظلومند . چند سالی طول می کشه که وقایع اونجا روشن بشه. دوستانی که نمی دونن چه خبر بوده الکی نگن مدیریت ضعیف بود و امکانات کم اونجا بحثش خیلی فرق می کن.
  • سجاد ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    قابل تو جه ناشناس و احسان ولا تحسن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون
  • ABDOLGOD ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    ای بنده خدا دیدم از ته دل دعامیکنی بوسیله وسایلم روی زمین به تو پاسخ میدهم دربرابر گرانی های این مرزوبوم موضع بگیر مبارزه کن شهید در راه من خواهی بود.مگرنمیدانی خدمت به خلق الله و جان دادن درای راه از ......
  • yaser ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    حرفت خیلی مسخرس آقای ناشناس،کسی که با تلفات بخواد روحیش ضعیف بشه همون بهتر که قاطی سپاه نشه
  • روحشون شاد ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    روحشون شاد
  • حامد ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    شما روی مبل نشسته ای و طوری نظر می دهی که انگار خودت آنجا بوده ای و سالها هم تجبره جنگ داری. دوست عزیز وضع به مراتب پیچیده تر از آن چیزی است که شما تصورش را داری. اگر به این سادگی بود که یک گروهک تروریستی نمی توانست بیاید در خاک کشورمان برای خودش لانه درست کند و سالها در آنجا زندگی کند. آن منطقه دارای شرایط بسیار سخت است. خیلی جاها شما می خواهی کاری بکنی اما فضا و شرایط آن امکان را به شما نمی دهد.
  • محمد ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 2
    یه سوال؟! دست برادرای سپاه درد نکنه ولی چرا از بچه های تکاور ارتش استفاده نکردن توی این عملیات ها یا چرا نیروی هوایی ما مثل ترکیه که پ ک ک را بمب بارون میکنه این مناطق را بمب باران نکرد! چرا کبرا های ما بیکار بودن!؟ چرا سپاه تک روی کرد و انقدر بچه های ما شهید شدن؟!! شرایط خاص بوده تمهیدات خاص هم می خواسته دیگه!
  • ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    روحشون شاد.خدا قاتلاشونو با قاتلای امام حسین محشور کنه.
  • سید علی ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    1 1
    سلام بنده تو تیپ تکاوری خدمت میکنم !! تا سربازیم شروع شده ! احتمالا امسال برای منطقه باید برم . دوستان بدانید که هی ایراد میگیرید!! اگر قرار باشه همه چی اماده باشه دیگه منطقه نیست . دوستانی که تا امروز جز رختخواب جای دیگه رو ندیدن بگم این مناطق تو تابستون سخته چه برسه به زمستان !! انشالله با برنامه هایی که امسال برای تکاوران عزیز و غیور ما دیدن در فصل سرما طاقتشان بیشتر میشه!! دوستان اگر بگم حق ماموریت این سربازان عزیز ما در منطقه چقدر هست باور کنید کم میارید !!! به همه سربازان در هر لباسی هستن چه سپاه و چه ارتش خسته نباشید میگم .
  • اکبر ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    برادرهالطفاباهم درگیرنشیدچون مابه اندازه کافی دشمن داریم.به خاطرشهادت وازدسا دادن عزیزان خیلی ناراحت شدم ولی درپاکستان هرروز شیعیان شهیدمیدن.مخصوصاشهرپاراچنار.لطفاهرکدوم ازشماعزیزان میتونید درمورد این گلهامنظورم شیعیان پاراچناربه مردم مااطلاع رسانی کنید.چون خودشون هم گفتن ماکارحسینی میکنیم شماکارزینبی.
  • کمال لطفی ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    خدا محمد سلیمانیو رحمت کنه خیلی سال بود که باهاش رفیق فاب بودیم 6 سال قبل شهادتش بهم پیامک زد که داریم شهید میشیم زیر برف فکر کردم چون قبلا هم چندین بار از سرمای اونجا برام تعریف کرده بود فکر کردم مثل همیشه است بهش گفتم " تو سرما بخور که آقا راحت باشه ؛ بهم پیام داد : با همین حرف آروم شدم هنوز پیامشو تو گوشیم نگهداشتم
  • کاظم ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    من مرز سیستان خدمت کردم زمستانش وحشت ناک بود.گاهن میخواستم بیخیال خدمت شم واقعا وحشتناک بود اما مطمئنم زمستان مرز غرب بسیار وحشت ناکتره از فرصت استفاده کنم از دوست خوبم شهید مرتضی دهقان که در درگیری با قچاقچیان شهید شد یاد کنم روحش شاد
  • ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    چرا ناراحت میشوید؟ باید قبول کنید که کارشناسی و فکر نمی شود بعضی جاها یا سهل انگاری میکنند. مطمئنا یه لوله تهویه هوا که میشد گذاشت؟؟ بدون اینکه منفجر بشه!! یا شناسایی و اطلاعاتتون از منطقه کافی و درست نبوده؟؟ من خودم یه طرحی داشتم که با بدون سوخت خارجی یا حداقل با انرژی کمتری میشد انرژی تولید کرد ...
  • ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    یعنی چه ... ما نتونیم توی مملکت خومون یه امکانات حداقلی برای مرزبانان برای چند روز داشته باشیم دیگه ... بی گدار به آب زدند برادر.
  • ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    بمباران نه ، ولی ارتشی ها هم باید تمرین واقعی داشته باشند یا نه؟؟
  • ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    0 0
    معما چون حل شود، آسان شود ...
  • میثم ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    0 0
    دراین آخر سال 91 به روح پاکشان وهمه شهداء انقلاب اسلامی درود می فرستیم خدایا انها را با شهداء کربلا وما را با آنها محشور نما ، آمین یا رب العالمین
  • دانشجوی گمنام ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    0 0
    سلام خدا را شاکرم که منو عاشق شهدا کرده هر روزمو با یادشون سر می کنم من متولد غرب کشورم گرچه کم زندگی کردم توی این منطقه اما امسال لطف خدا شامل حالم شد از مناطق غرب وشمالغرب بازید داشتم خیلی سخته وطاقت فرساست گرچه ما توی تیرماه رفتیم اما بازم ارتفاعات کردستان باد میومد وای ب زمستونش ب همه مرزدارای جمهوری اسلامی ایران خدا قوت می گم انشالله همیشه تو مسیر شهدا باشیم الهم الرزقنا الشهادة فی سبیلک
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    0 0
    باید مثل ترکیه برای مرزدارانمان پاسگاههای مجهز درست کنیم بعداً نیرو رو بفرستیم.
  • چشمان بيدار ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    0 0
    اقايون مشرقي شما تلفات رو صد نفر اعلام كرديد !!!!!!!! بي بي سي و صداي امريكا هم در زمان درگيري از اين حرفا زياد زدن ! شما چرا ديگه امار غلط ميدي !!!!! تو زمين ما داري بازي ميكني يا نه !!
  • وحید ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    0 0
    من تقریبا از طریق دوستان با اموزش های نظامی تکاوری سپاه اشنا هستم .چیزی که اونا میبینند اصلا آموزش نظامی تکاوری نیست.اون بندگان خدا از عدم آموزش بود که مقابل یه مشت کرده آموزش ندیده شهید شدند.آموزش تکاوری ارتش وحشتناک ترین دوره هاست که حتی توش تلفات هم داره.برید تحقیق کنید بعد اظهار نظر کنید.
  • علیرضا ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    0 0
    به خطوط قرمز نزدیک نشوید.
  • رضا ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    0 0
    برادر من وقتی خبر موثق نداری چرا الکی میگی بیش از صد نفر شهید شدن؟! این آمار غلط رو کی داده؟!
  • حمزه ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    0 0
    یا حسین.
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    0 0
    باسلام: جای همه عزیزان که در شرایط طاقت فرسا از مرزها مواظبت کرده وامنیت وآرامش را برای مردم به ارمغان می آورند دراین ایام عید گرامی میداریم.امکانات برای این عزیزان بایستی بیش از هر فرد دیگری دراین مملکت باشد نه اینکه بخاطر شرایط جوی آسیب ببینند؟؟؟؟واشخاصی براحتی تریلیاردر شوند.
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    0 0
    واقعا چرا تکاوران ارتش مثل تیپ 65 هوابرد یا 55 استفاده نمیکنن؟ خصوصا تیپ 65 که همه دنیا میدونه یه نیروی کاملا حرفه ای و اموزش دیده است
  • علير ضا جما لي از قزوين ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    0 0
    جاي شهدا خالي و خوشا به حالشان و بدا به حال ما كه مانديم حقير توفيق شركت در يك عمليات را داشته ام ( والفجر 10 ) دوستانم شهيد شده اند چه مي خواستيم و چه شد ؟
  • امیر ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    0 0
    چرا ما باید از شهدا برای مقاصد خودمون خرج کنیم ؟؟؟؟؟؟؟
  • امیر ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    0 0
    ما انسان های فراموش کاری هستیم ، زود تر از آنچه که فکر کنی همه چیز یادمان میرود وقتی در اوج فاجعه ای باشیم به قولی بدنمان داغ است شاید یک تلنگری بزنیم یک حرکتی ، یک خود جوشی داشته باشیم اما چند روز که گذشت همه چیز یادمان میرود ، وقتی سرگرم بازی های المپیک میشویم یادمان میرود که در میانمارچه قتل و غارتی بر سر مسلمانان آوردند فعلا هم بخاطر اهانت به رسول مکرم اسلام و خاندان مطهرش علیهم السلام داغیم راهپیمایی میکنیم بیانیه صادر میکنیم محکوم میکنیم و چند روز بعد باز هم همان آش است و همان کاسه سال گذشته وقتی حملات گروه های تروریستی از جمله پژاک در مرزهای میهن عزیزمان اتفاق افتاد چند روزی پیگیر بودیم و دعا دعا میکردیم و صد البته افتخار و غرورمان رزمندگان جان بر کف سپاه پاسداران بودند که بدون هیچ چشمداشتی راهی جبهه های نبرد میشدند و دلیرانه ازعرض و ناموس کشورمان دفاع میکردند اما همین که آب از آسیاب افتاد ما هم یادمان رفت که این جوانان چطور و جگونه میجنگند یادمان رفت که آیا اصلا خبری بود یادمان رفت که ایا نبرد همچنان ادامه دارد حداقل پیگیر وقایع باشیم یادمان رفت و یادمان رفت تا اینکه آرام آرام دانه های سفید برف همه جا را فراگرفت حتی چشمان مان را هم ندیدیم غیورمردان را ندیدیم جان برکفان را ندیدیم همه انهایی که سرما را به جان میخریدند تا به خانه های ما گرما دهند تا ما با خیال راحت کنار بخاری لم دهیم و چای بعد از شاممان را هورت بکشیم و سریال های دیدنی تمام شبکه ها را از دست ندهیم کم کم بوی عید آمد بوی کاغذ رنگی بوی توپ و ما داشتیم زمستان را سر میکردیم غافل از اینکه محمد سلیمانی روح الله شکارچی و سعید شهروز در ارتفاعات جاسوسان جایی که از شدت سرما معروف به قندیل شده است زیر فشار بی امان برف و کولاک چشم بر سفیدی برف دوخته اند تا مگسی در عرصه سیمرغ جولان ندهد سوز سرما را بر جان خریدند تا ما صبح زود در بازارهامان به دنبال خرید شب عیدمان باشیم آنها جنگیدند نه تنها با گروه منحوس پژاک با سوز سرما آنها با کولاک بی امان برف چندین متری جنگیدند آنها با خستگی چندین ساعته جنگیدند آنها نفس عماره را قربانی نفس های همرزمان خود کردند آنها تو گویی همه چیزشان را تسلیم کردند تا خدای نکرده سیل دژخیمان خانه های من و تو را نبرد ولی افسوس و چه افسوس که در آن بحبوحه سال جدید خاطر مردم افسرده نشود انگونه که شاید و باید خبر رسانه ای نشد تا ما کودکانمان قصه خیالی پترس قهرمان را یاد بگیرند که چگونه احمقانه ترین راه را برای نجات شهرش انتخاب کند و یادمان برود که برای نجات این خاک پرگهر چه خطرها کرده ایم چه جانها فدا نمودها یم
  • بیژن ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    0 0
    روحشان شاد
  • ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    0 0
    چون برابر مصوبه شورای عالی امنیت ملی مقابله با گروهک های ضد انقلاب وظیفه سپاه هستش.ارتش فقط برای جنگ با گشورهایی مانند امریکاو اسرائیل و... وارد عمل میشه
  • ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    0 0
    جای این سواله که چرا برای مناطق شماغرب با سرمای شدید از تکاروان مناطق کویری استفاده میکنن که تحمل شرایط سرما براشون سخته چرا از سپاه اردبیل آذربایجان شرقی،... استفاده نکردن
  • ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    0 0
    حالا شما اینجا به فکر هزینه هستی؟؟؟
  • محمد باقر صدوق ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    0 0
    تاریخ شهادت ازکربلا ی حسینی وعاشورا الهام گرفته وظیفه ماهم متاثر از حرکت عاشوراییان والهام از سالار شهیدان داردماتاآخر در رکاب رهبری عزیزمان افتخار آمادگی درپیشبرد اهراف نظام مقدس ودر راه استمرار انقلابمان آماده فداکاری هستیم وخواهیم ماند انشاء الله روح شهدای عزیزمان شاد آنهایی که دلمان را باجای خالیشان متاثر وغمگین ووظیفه مارا نسبت به ادامه راهشان استمرار بخشیدند تبریک وتسلیت حقیر را به خانوادهای آن عزیزان ارسال نمایید ازخداوند تبارک وتعالی برای آنها صبر وتحمل مسئلت داریم التماس دعا یمخصوص .
  • محمد باقر صدوق ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    0 0
    تاریخ شهادت ازکربلا ی حسینی وعاشورا الهام گرفته وظیفه ماهم متاثر از حرکت عاشوراییان والهام از سالار شهیدان داردماتاآخر در رکاب رهبری عزیزمان افتخار آمادگی درپیشبرد اهراف نظام مقدس ودر راه استمرار انقلابمان آماده فداکاری هستیم وخواهیم ماند انشاء الله روح شهدای عزیزمان شاد آنهایی که دلمان را باجای خالیشان متاثر وغمگین ووظیفه مارا نسبت به ادامه راهشان استمرار بخشیدند تبریک وتسلیت حقیر را به خانوادهای آن عزیزان ارسال نمایید ازخداوند تبارک وتعالی برای آنها صبر وتحمل مسئلت داریم التماس دعا یمخصوص .
  • داود ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    خداکنه اون دنیا وقتی با شهدا روبرو شدیم سرافکنده و خجل نباشیم من زمان جنگ مدت کمی منطقه جنگی بودم آسایش امروز ما نتیجه از خود گذشتگی های بچه های مخلص و پاکی که از جون خودشون گذشتن و هیچ ادعایی هم نداشتن خدامیدونه چقدر دلم برا اونروزا و حال و هواش تنگ شده
  • Elmy ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    در این کانال چندین نمونه از دستگاهای تولید برق رایگان هست البته هر چند وقت به تصاویرش اضافه میشه امیدوارم از این نمونه دستگاها برای مناطق سرد کشور خصوصاً مرزی استفاده بشه تا دیگه مشکل سرما در هیچ سنگر و پایگاه مرزی کشور وجود نداشته باشه http://www.aparat.com/Elmy_Amozeshy
  • سرباز علی ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    مشرق اینو به سپاه انتقال بدی ثواب کردی اینکه لباسهایی اختراع شده از جنس پلاستیک که لوله هایی در آن تعبیه میشود که آب گرم را با باتری به زیر لباس پمپاژ میکنه قیمتی هم نداره تولید داخلش هم ارزونه ...پیگیر باش که باز هم اینجوری شهید ندهیم ...این نیروها برای امر بزرگتری لازمند
  • محمود ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    عزیز من موقعی که در حالت کمین هستید حتی سیگار کشیدن هم ممنوع هستش چون احتمال لو رفتن ماموریت وجود دارد .
  • محمود ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    مسئولیت ارتش زمانی هستش که اعلام جنگ بشه از طرف ان کشور مثل دفاع مقدس که عراق اعلام جنگ داد و ارتش هم که مسئولیت دفاع از مرز های میهنی را داشت باید دفاع میکرد ولی در این جا مسئولیت با سپاه هست . علت ان که پشتیبانی سپاه نرسید این نبود که نیرو هارو به امان خدا گذاشته بودند، تو متن خواندید که شرایط جوی طوری بود که نه بالگرد میتونست بره نه از طریق جاده امکان کمک رسانی بود چون برف سنگینی در منطقه وجود داشت
  • رفیق محمد ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۲
    0 0
    در جواب بعضی از نظرها فقط میتونم سکوت کنم من بیش از ده سال با محمد رفیق فاب بودم اونهایی که ازمسائل نظامی سر در نمیارند خواهشا نظر ندند فقط میخام بگم که مهیا (دختر شهید سلیمانی) خیلی دلتنگ باباشه یادمون نره
  • ابوذر منتظرالقائم - وبلاگ پاسداران ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
    0 0
    شهید مظهر اقتدار نظام جمهوری اسلامی است. هر شهید پرجمی برای عزت و شرف ایران است. اینها تئوری انقلاب اسلامی است.
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    0 0
    ببخشید میشه خائن رو تعریف کنی؟ احتمالا همون کسایی هستن که مخالف بخور بخور بعضی ها میشن. مگه نه. خوب البته شما خبر نداری. البته خبر داشتن تنها راهش نیستا. یه ذره تعصبات رو کنار بذاری و اوضاع کشورای دیگه رو مطالعه کنی و مهمتر از همه فففففففککککککررررررر بکنی همه چیزو می فهمی.
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    0 0
    بعنی می خوای بگی اگه این عزیزا فقط همینا که الآن منظورته نبودن دیگه هیچ کس دیکه نبود؟
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    0 0
    من نم فهمم چرا هیچ وقت پیش نمیاد که بگیم ما شکست خوردیم یا نیرو داشتیم اما سهل انگاری کردیم؟
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    0 0
    عزیزم اون که میگی مال تکاورای آمریکاست. چون الآن که وضع کشور خوبه چرا مسئولین نباید خمایت کنن؟ نه خیر حمایت کردن برادرا تکاور و کار بلد نبودن. الآن که زمان جنگ نیست که. مگه نمی دونی رشد علمی ایران یااااازده براااااابر میانگین جهانیه( فقط می ترسم اگه همین جوری رشد کنیم سرمون بخوره به سقف دنیا... دیگه از در رد نمی شیم)...
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    0 0
    ببخشید شما؟ نکنه فرماندهشون بودید؟ اگه این طوره پس چرا شهید نشدید؟
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    0 0
    صحبتا ی شما صحیح ولی حق نداری اسم بزرگ کرد رو این طوری بگی.
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    0 0
    عزیزم این قدر نقطه ی کور سیاسی تو کشور ما هست که نگو و نپرس.
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    0 0
    منظورت چیه؟ این چه حرفیه میزنی؟
  • ایمان ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    0 0
    سلام اونایی که در خاست استفاده ازنیروهای 55و 65 هابرد ارتش قهرمان را دارند کاملا از ماهیت این نوع جنگها بی خبرند این جنگ از نوع پارتیزانی است اگر دقت کنید پزاکی ها خود را چریک میدانندواز اموزشهای چریکی بهره می برند (باتوجه به اینکه اکثر شهدا با قناصه شهید شدند و انها اموزش جنگ چریکی ندیدهاند بطور حرفه ای منظورمه)بنابراین تیپ55و65 هم به درد مبارزه با اینا نمیخرند ودر واقع عملیات هوابرد به درد مبارزه با اینا نمیخرد...باید یگانی چریک واشناوبومی منطقه درست شود برای مبارزه با اینابا توجه به ناارامیهای همیشگی از انقلاب تا حالا..........!!!!!!
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    روحشان شاد انشااله که قدر شناس خون شهدا باشیم منم میخوام به زودی برم همون جا شهدا التماس دعا
  • علیرضا ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
    0 0
    خوشا بحالشان که عاشقانه پر کشیدند من علاقه شدیدی به سپاه دارم و هر بار که میبینم سپاه با افتخارات از مرز های کشور عزیزمون دفاع میکنه علاقم بیشتر میشه دعا کنید شهادت نسیب شهادت دوستان بشه منم قاطی اونا التماس دعا.
  • ابوالفضل ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    0 0
    زنده باد سپاه پاسداران
  • داریوش ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    سلام به همه ی شهدا، و سلام به مرزدارانی که بدون هیچ ادعایی فقط و فقط برای وطنشون و ناموسشون از خودشون میگذرن، اجرتون با سیدالشهدا
  • ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
    0 0
    من پنج سال با محمد سلیمانی رفیق بودم خاطرات زیادی را با او داشتم آرزو های زیادی داشت اما... ای کسانی که نظر میدهید.خداوکیلی میتوانید یک روز جای همسر و دخترش مهیا باشید. یا فاطمه زهرا .خدا خودت صبرشون بده یتیمی خیلی سخته .محمد جان خیلی مرد بودی....
  • محمد جواد سلیمانی ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    0 0
    من پسر عموی شهید سلیمانی هستم . من از آن وقتی که محمد شهید شد خیلی شکه شدم بعد از چند وقت گفتم منم میخوام شهید بشم ولی سعادت میخواد محمد خیلی عاشق مقام معظم رهبری بود هیچ وقت نشد ببینم کسی از دستش ناراحت بشه محمد حقش بود که شهید بشه . یاد محمد سفر کرده ما بخیر.
  • ناشناس ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    0 0
    دلم برای بچه های سپاه می سوزه اینقدر مخلصانه ومضلومانه برای امنیت ما جانفشانی می کنند ولی هیچ کس قدرشون رانمی دونه من جای اونا بودم میذاشتم داعش وارد کشور بشه تا برای حفظ امنیت کشور به دست وپام بیفتن نه بشین یاوه گویی کنن
  • ساناز ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    0 0
    اللهم عجل لولیک الفرج ان شاالله شفاعتشان نسیب حال بد ما بشود...بغض کهنه ام سر باز کرد
  • گمنام IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
    0 0
    معرفت در گرانی است که به هر کس ندهندش.. پر طاووس قشنگ است به کرکس ندهندش.
  • محمدجواد NL ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    0 0
    سلام و عرض ادب فقط خواستم از نویسنده تشکر از بابت تشریح ساده و خوب و واقعی داستان اجرشما با شهدا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس