کد خبر 197374
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۹

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: ساخت نمونه پروازی ماهواره ناهید برای اواخر بهار ۹۲ پیش‌بینی شده است بنابراین در اوایل تابستان ۹۲ باید منتظر پرتاب ناهید به فضا باشیم.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، علیرضا رهایی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: پنج بخش از ماهواره ناهید در دستور کار دانشگاه امیرکبیر قرار دارد که این بخش‌ها در حال تکمیل شدن است.

وی افزود: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته با پژوهشکده فضایی مقرر شد انتهای فاز این ماهواره یعنی ساخت نمونه پروازی اواخر بهار صورت گیرد، بنابراین پرتاب ماهواره ناهید اوایل تابستان انجام می‌شود.

رهایی با اشاره به مشکلات پرتاب ماهواره ناهید اظهار داشت: این ماهواره‌ها از نظر موقعیت پرتابی به صورتی هستند که نمی‌توان آن‌ها را با پرتابگرهای گذشته انجام داد و برای پرتاب به پرتابگر جدید نیاز داریم ولی با مقدماتی که برای آماده شدن پرتابگر سیمرغ صورت گرفته است تا زمان پرتاب ماهواره ناهید در زمینه پرتابگر نیز مشکلی نداریم.

شایان ذکر است، ماهواره ناهید تنها ماهواره با صفحه خورشیدی است که با مأموریت تصویربرداری به وسیله ماهواره‌بر سفیر بی 1 به فضا پرتاب می‌شود.

ناهید تنها ماهواره‌ای است که صفحات آن به صورت خورشیدی باز می‌شود این در حالی است که تاکنون صفحات ماهواره‌هایی که توسط دانشمندان ایرانی ساخته شده بر روی بدنه آن چسبیده شده بود اما ناهید قابلیت باز شدن صفحات را ممکن می‌کند.

فناوری به کار گرفته شده در پرتاب این ماهواره، نوعی فناوری اکتسابی منحصر به فرد است و پیش بینی می‌شود که ماهواره ناهید در ارتفاع 250 کیلومتری حضیض و 370 کیلومتری اوج قرار گیرد.

بر اساس گفته‌های مسئولان فضایی کشور، قرار بود ماهواره ناهید تا پایان امسال به فضا پرتاب ‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس