با توجه به ابعاد هواپیما که طول آن کمتر از 16 متر تخمین زده می شود، محفظه حمل جنگ افزار آن می تواند دست کم دو بمب 2هزار پوندی یا تعداد بیشتری بمب های کوچک نقطه زن هدایت شونده، یا دست کم 6 موشک هوا به هوا در رده R-73 یا PL-12 را در خود جای دهد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، هر چند طرح های پیشین ایران در زمینه هواپیماهای جنگنده روندی عادی را در توسعه این محصول نشان می داد اما رونمایی از نمونه هواپیمای جنگی جدید ایران با نام «قاهر313» در 14 بهمن ماه حقیقتاً شوک عجیبی در پیش بینی وضعیت طراحی جنگنده ها در ایران به وجود آورد.

با توجه به ظاهر نامتعارف این هواپیما و مطالب مطرح شده پیرامون آن بر آن شدیم تا در گزارشی در قالب نکته گویی به برخی از ویژگی های قابل استنباط و البته قابل بیان از ظاهر این هوپیما و اطلاعات اعلام شده بپردازیم.

ویژگی های پنهانکاری(رادارگریزی)

طراحی یک هواپیما به نحوی که کمترین بازتاب راداری و حرارتی را داشته باشد از اصول مهم برای به تأخیر انداختن شناسایی هواپیمای خودی توسط سامانه های دشمن است که منجر به افزایش بقاپذیری رزمی می شود.

1- در این هواپیما با استفاده از سطوح تخت و کمی هم سطوح منحنی در بالای بدنه بر مبنای اصول طراحی هواپیماهای پنهانکار اقدام شده است. به عنوان مثال شکل دماغه و زوایای پهلوهای بدنه مطابق اصول پنهانکاری راداری انتخاب و طراحی شده است و می توان گفت از این لحاظ قاهر 313 هواپیمای رزمی نسل پنجمی(با تعاریف مرسوم دنیا) است.

2- شکل شکسته بال که جالب و عجیب ترین نکته ظاهری قاهر313 است به کاهش اثرات راداری و حرارتی کمک می کند هر چند که مأموریت اصلی آن چیز دیگری است.

3- به احتمال زیاد، عمده تسلیحات قاهر در محفظه داخلی بین دو ارابه فرود اصلی حمل می شود که برای کاهش بازتاب راداری ناشی از نصب تسلیحات زیر بال و بدنه روش مطمئنی است

4- ورودی هوای موتور بالای بدنه قرار گرفته است که باعث کاهش بازتاب راداری در برابر رادارهایی که از پایین به هواپیما نگاه می کنند می شود.


قاهر 313 دارای شکل ظاهری پنهانکارانه است

5- استفاده از دو ورودی که از دو مجرا هوا را به موتور می رسانند به دلیل ایجاد زاویه غیر مستقیم از موتور تا ورودی هوا، باعث کاهش بازتاب راداری می شود ضمن اینکه احتمال طراحی خود مجرا با سطوح زاویه دار برای گرفتن انرژی امواج رادار مانند شیوه استفاده شده در جنگنده اف-35 وجود دارد.

6- زائده های اطراف خروجی موتور می تواند برای کاهش اثرات حرارتی و راداری و نصب خروجی بردار متغیر در آینده مفید باشد.

7- استفاده از زاویه حمله و فرارهای یکسان در بیشتر سطوح بدنه به علاوه خطوط شکسته در لبه دریچه های ارابه های فرود برای پنهانکاری یکی از روش های لازم است که در قاهر313 دیده می شود.

8- سکان های عمودی V شکل به پنهانکاری یک هواپیما کمک شایانی می کنند که در این جنگنده مورد استفاده قرار گرفته اند.

9- باید دید برای کاهش اثرات بازتاب راداری کلاه و صندلی خلبان و خود خلبان با توجه بزرگ بودن کانوپی (طلق کابین) چه تدبیری اندیشیده شده است.

10- گازهای داغ خروجی موتور، پیش از خروج از هواپیما با هوای سرد از طریق دو مجرای بالای بدنه ترکیب شده و با دمای پائین از هواپیما خارج می شوند تا اثرات حرارتی کاهش یابد.


 
بخش انتها و خروجی موتور قاهر313

11- استفاده از مواد جاذب امواج راداری در بدنه برای جذب انرژی امواج رادار و کاهش بازتاب راداری از دیگر روش های استفاده شده در قاهر برای افزایش پنهانکاری است.

ویژگی های پروازی

12- تمرکز جرم حول محور طولی جنگنده قاهر313 موجب افزایش مانور پذیری می شود.

13- با توجه به ابعاد هواپیما که طول آن کمتر از 16 متر تخمین زده می شود، محفظه حمل جنگ افزار آن می تواند دست کم دو بمب 2هزار پوندی یا تعداد بیشتری بمب های کوچک نقطه زن هدایت شونده، یا دست کم 6 موشک هوا به هوا در رده R-73 یا PL-12 را در خود جای دهد.

14- وجود پیشبال (Canard) برای افزایش مانورپذیری، تولید برآی مثبت، وجود سطوح کنترلی روی آن، کاهش دهانه بال با بزرگ در نظر گرفتن پیشبال از مزیت های استفاده از آن است.

15- وضعیت بال و بدنه قاهر نشان می دهد طرح آن نزدیک به طرح های «ترکیب بال و بدنه» است که دارای مزیت های آیرودینامیکی بسیار خصوصاً در کاهش تداخلات نامناسب جریان بال و بدنه است.

16- مزیت های پیشبال در زوایای حمله بالا بیشتر است زیرا با تولید جریان گردابه ای و ریختن آن روی بال باعث تولید بهینه برآ با نیاز به سرعت خطی و نیروی رانش کمتر و در نتیجه مصرف سوخت کمتر می شود.

17- با توجه به وجود پیشبال، احتمالاً این هواپیما برای مانورپذیری بیشتر با حاشیه پایداری کم و یا ناپایدار طرحی شده (در اینصورت نیاز به نرم افزار کنترل پرواز پیشرفته است که بیشتر با سامانه کنترل پرواز با سیم تطابق دارد)

18- ارابه های فرود اصلی در کنار بدنه رو به جلو جمع می شوند که باعث ایجاد فضای مفید بیشتر در داخل بدنه می شود.

19- سطح دم عمودی نسبتاً بزرگ است که پایداری سمتی مناسبی ایجاد کرده و با بخش متحرک (رادر) بزرگ، مشخصات مانوری جانبی مناسبی ایجاد می کند. با توجه به این سکان عمودی، ارتفاع قاهر کمتر از 4 متر تخمین زده می شود.

20- بال ضخیم (نسبت ضخامت بالا) در قاهر313 برای تولید برآی زیاد مناسب است البته این نوع بال ها برای سرعت های نه چندان بالا بهینه هستند. به نظر دهانه بال این جنگنده کمتر از 8 متر باشد.

21- شکل و محل ورودی هوا خطر جدایش جریان در زوایای حمله بالا دارد که با توجه به قابلیت پرواز قاهر در زوایای حمله بیش از 20 درجه باید به نحوی این مشکل مرتفع شده باشد.

22- جلوی ورودی هوای موتور حالت ریشه کشیده LERX دارد که مزیت های آیرودینامیکی بالایی دارد.

23- کانوپی بسیار بزرگ این هواپیما منجر به ایجاد دید عالی و 360 درجه به اطراف می شود که برای پروازهای ارتفاع پائین لازم است و البته در مأموریت های تهاجم زمینی بسیار کمک کرده و در نبرد هوایی نزدیک هم بسیار مفید است.


 
به کانوپی قاهر313 در این تصویر توجه نمایید

24- همه هواپیماها با پرواز در ارتفاع نزدیک به زمین از اثر سطح بهره مند می شوند اما شکل شکسته بال در قاهر313 به استفاده بهینه از اثر سطح  برای پروازهای طولانی تر در ارتفاع پائین و نشست و برخاست از باندهای کوتاه کمک می کند.

25- شکل شکستگی بال ها همانطور که در گزارش مربوط به قایق پرنده باور-2 اشاره کردیم که نمونه کامل یک هواپیمای اثر سطحی بومی است، در نمای روبرو دارای شکل شبیه به M است که در کنار شکل W از بهترین فرم ها برای استفاده از اثر سطح است.

26- شکستگی بال ضمناً به عنوان یک بالچه نوک بال هم عمل می کند که به کاهش پسای القایی و کاهش مصرف سوخت و افزایش مداومت پروازی منجر می شود خصوصاً در پروازهای نزدیک به سرعت صوت که احتمالاً این هواپیما برای آن رژیم پروازی بهینه شده است.

27- طراحی ویژه بال و پیشبال(کانارد) اصلی ترین عوامل ایجاد توانمندی پرواز و نشست در باندهای کوتاه است که این هواپیما را برای استقرار در پایگاه های کوچک یا باندهای فرعی در راستای نبرد نامتقارن مناسب می سازد.

28- ارابه فرود این هواپیما کپی شده از هیچ یک از جنگنده های فعلی ایران نیست و طراحی جدیدی ضمن شباهت به طرح کلی ارابه فرود هواپیمای سوخو-25 دارد.


 
ارابه های فرود قاهر313

29- تک موتوره بودن هواپیما ضمن کاهش مصرف سوخت کلی و سهولت تعمیر و نگهداری، نشان از سبک وزن بودن این هواپیما دارد.

30- تک چرخه بودن ارابه های فرود گواه دیگری بر سبک وزن بودن این هواپیما با وزن برخاست در حدود 12تا 14 و بیشینه وزن احتمالاً کمتر از 20 تن است.

سامانه ها

31- با توجه به طول و عرض کم دماغه قاهر313 به نظر می رسد بخشی تجهیزات راداری زیر محل استقرار خلبان جای داده شده باشد.

32- فرم دماغه قاهر313 با شکل آنتن رادارهای هوایی موجود در جنگنده های کشور تطابق ندارد بنابراین به احتمال زیاد یک رادار جدید و متفاوت یا راداری موجود با آنتن جدید برای آن در نظر گرفته شده است.

33- استفاده از دو نمایشگر چند منظوره یا MFD بزرگ در وسط کابین و سه نمایشگر کوچکتر نشان از تلاش و حرکت به سمت استفاده از سامانه های جدید و پیشرفته است که منجر به کاهش هزینه و زمان تعمیرات، افزایش چشمگیر قابلیت اطمینان و مزیت های دیگری دارد که در گزارش بالگرد طوفان-2 به آن پرداخته بودیم.

34- استفاده از 8 نمایشگر آنالوگ در کابین در کنار نمایشگرهای فوق نشان دهنده نهایی نشدن فناوری MFDها از نظر طراحان قاهر 313 دارد.


 
کابین نمونه رونمایی شده از قاهر313

35- تجهیزات مخابراتی و کنترل های سامانه های جانبی در کنار دست خلبان جای گرفته که طراحی مرسومی است. هرچند که دسته گاز موتور در تصاویر منتشره از کابین دیده نمی شود.

36- در این جنگنده از رادیوهای بومی ساخت صنایع الکترونیک وزارت دفاع با قابلیت های جهش فرکانسی و مقاوم در برابر اختلال و برخوردار از رمز کننده های خودکار با الگوریتم های پیشرفته استفاده شده است.

37- صندلی پرتاب شونده این هواپیما شباهت ویژه ای به نمونه های موجود نداشته و احتمالا همان نمونه بومی باشد که چندی پیش آزمایش آن از هواپیمای بستر آزمایش "آرمیتا" با موفقیت کامل انجام شد.

38- با توجه به اهرم هدایت از نوع معمولی احتمالاً سامانه کنترل سطوح متحرک بال و پیش بال و سکان عمودی و پروازی قاهر313 از نوع هیدرولیکی است نه سامانه پرواز با کنترل الکتریکی(FBW) زیرا نمونه های موجود این سامانه در دنیا از «اهرم هدایت کناری» استفاده می کند.

39- در نمونه فعلی قاهر، نمایشگر سربالا(HUD) دیده نمی شود و کلاه پروازی ساده است و بدیهی است در نمونه های تولیدی شاهد HUD خواهیم بود.

40- بر اساس برخی شواهد تصویری، نمونه نمایش داده شده ماکت در مقیاس واقعی یا «ماک آپ» است که یکی از مراحل مهم ساخت جنگنده پیش از نمونه های آزمایشی است.

نکات دیگر

41- در تصاویر منتشره از مراحل طراحی و توسعه قاهر313 نرم افزاری برای محاسبه سطح مقطع راداری دیده می شود که پیشرفت بسیار مهمی برای بهبود محصولات دفاعی کشور است.


 
محاسبات سطح مقطع راداری و تحلیل آیرودینامیکی قاهر313

42- مدلسازی قاهر313 در نرم افزارهای پیشرفته طراحی رایانه ای (CAD) نظیر CATIA که امکان اتصال به رایانه و ماشین های تولید پیشرفته برای کارهای ساختی را دارد، تحلیل های آیرودینامیکی با روش های عددی (cfd) با استفاه از نرم افزار تولید شبکه عددی GAMBIT و نرم افزار تحلیل جریان FLUENT، محاسبات طراحی با نرم افزار انجام شده که نشان از کار کامل علمی در حوزه های مختلف طراحی این جنگنده بومی دارد.

43- از ابتدای طراحی تا ساخت نمونه فعلی، 2.5 تا 3 سال طول کشیده، نشانه مدیرت قوی و عزم جدی برای تولید این محصول جهت نوسازی و افزایش توان هوایی کشور است.

44- آزمایشات پروازی فراوانی با نمونه پروازی مقیاس کوچک قاهر انجام شده که روشی مرسوم برای استخراج خصوصیات پروازی هواپیمای در حال طراحی با هزینه  و زمان کمتر است.

45- آزمایشات تونل باد نمونه های قاهر برای رسیدن به فرم بهینه آیرودینامیکی انجام شده است. به عنوان مثال در تصویر زیر در بخش های مانند پیشبال، سکان عمودی و خروجی موتور تفاوت هایی با نمونه رونمایی شده دیده می شود.


 
آزمایش تونل باد نمونه ای از قاهر

46- از موتور قاهر313 صحبتی به میان نیامده و احتمال دارد از موتور توربوفن بومی در آن استفاده شود که با نیازهای روز و البته پنهانکاری حرارتی و شکل حجیم بدنه تطابق دارد.

47- در نمونه فعلی قاهر سامانه های ردگیری فروسرخ، توپ و برخی سامانه های جانبی مانند آنتن های فرستند و گیرنده دیده نمی شود که شاید به دلیل ماک آپ بودن آن است.

48- آزمایشات تونل باد، کارهای نرم افزاری و پرواز مدل مقیاس کوچک راه هایی برای رسیدن به نتیجه بهتر و قابل اطمینان قبل از ساخت نمونه های پروازی است که هزینه بالاتری از آزمایشات فوق دارد. در نتیجه می توان انتظار داشت نمونه های عملیاتی قاهر با تغییرات کمتری نسبت به نمونه رونمایی شده تولید شوند.

49- نمونه رونمایی شده از قاهر313 هواپیمایی تک نفره است که با توجه به ویژگی های اعلام شده دارای نقش چند منظوره یعنی هم عملیات های هوا به هوا و هم هوا به سطح خواهد بود.

50- طراحی این هواپیما که کمترین شباهتی به نمونه های موجود در داخل کشور نداشته و شباهت اندکی با برخی هواپیماهای پنهانکار دنیا دارد نشان از جسارت و ریسک پذیری بالای مدیران صنایع هوایی وزارت دفاع است.

با توجه به فروض فوق، مراحل بعدی توسعه قاهر313 برای رسیدن به نمونه عملیاتی شامل ساخت نمونه هایی برای آزمایشات ایستا(استاتیک) زمینی، ساخت نمونه های پروازی، نمونه هایی برای آزمایشات سامانه های راداری و سلاح در پرواز، پیش نمونه های تولیدی و نمونه های تولیدی اصلی است که انشاالله به همت متخصصان توانمند داخلی و با پشتیبانی و همگرایی مسئولان در چند سال آینده به نتیجه نهایی و تولید انبوه برسد. ضمن آنکه قول سردار وحیدی وزیر دفاع کشورمان که از مسئولان خوشنام و صاحب ایده و تجربه مدیریتی بالا در نیروهای مسلح کشورمان است نیز نباید غافل شد که سخن از آینده نزدیک برای تولید انبوه این جنگنده داده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 237
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۴
    8 1
    20
  • Abas ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    5 1
    بسیار جالب بود فقط تك موتور بودنش جای بحث داره و پشتش زیبا نیس مثل جلوش دركل بیست بود
  • ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    6 1
    سه ساله به اینجا رسیده.چند سال دیگه به تولید انبوه برسه؟؟؟خیلی زودتر از این حرفا شاهد حضور این پرنده در آسمان کشورمان خواهیم بود.
  • محمد ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    7 0
    انشا الله تبریک به همه اونهایی که برای ساختش زحمت کشیدند تا کشور قویتر از گذشته اش بشه! من واقعا خوشحالم
  • ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    6 0
    ایول از صاعقه به نسل پنج. چیکار کردن دوستن ودجا، ترکوندن رسماً. از صبح تا حالا همه کارشناسا گیجن.
  • امید ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    6 0
    دستتون دردنکنه مشرق جان عالی بود
  • sniper ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    7 1
    نه تنها غربی ها بلکه نوکرانشون(عربها) هم گرخیدن!! کاش خودروسازی هم دست بچه های صنایع دفاع بود! اجرتون با اقا امام زمان(عج)
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    3 1
    گزارش وتوضیحات خوبی بود دمتون گرم ولی ایکاش میشد اطلاعات دقیق تری راجع به موتور و رادار و تسلیحات میدادید ویا میشد بایکی از طراحان یا مسولین نیروی هوایی یا وزارت دفاع صحبت میکردید
  • میثم ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    2 0
    الحمد لله
  • ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    3 1
    یک نکته بگم تصاویر پروازی که از این هواپیما پخش شد دوتا بود یکی مقیاس یک دهم بود که رنگ سفیدی داشت ودوم نمونه اصلی بود که همان سیاه رنگ بود وپرواز ومانور قشنگی انجام داد
  • پدرام ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    8 0
    خوب بود مشرق
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    8 0
    ميخواستم تبريك بگم به مهندسين اين هواپيما.هواپيماي خوبي هست.ظاهر نامتعارفي داره.گل كاشتين.واقعا به اين ميشه گفت هواپيما چشم كشور هاي پر ادعاي هيچي ندار همسايه كور ،كه چرخ يه هواپيما هم نمىتونند عوض كنند. زنده باد ارتش و سپاه ايران
  • نیما ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    8 6
    امـــــــــــــــــــــــــــــــــــان از ایـن خودرو ساز های ....
  • پدرام ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    2 2
    خوب بود مشرق
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    2 7
    اگه همونطور که ریس جمهور گفت این هواپیما تا حالا 1000 ساعت پرواز داشته چه ضرورتی داره که نمونه ماکتش نمایش داده بشه ؟ چه منطقی پشت این استدلال هست ؟
  • جواد ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    3 3
    زنده باد ایران من
  • امنا ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 4
    نفهمیدیم که این فیلم ها که دیدیم آخر مدل بود یا ماکت بود یا ماک آپ بود ؟ مگه یکی از اون فیلم ها که پخش شد ، مدل واقعیش نبود ؟ و یکی دیگش مقیاس کوچکش نبود؟ پس وقتی‏ ‏میگید‏ ‏ماک‏ ‏آپ‏ ‏بود‏ ‏منظورتون‏ ‏همون‏ی‏ ‏بود‏ ‏که‏ ‏احمدی‏ ‏نژاد‏ ‏رونمایی‏ ‏کرد؟
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    2 5
    واقعا طراحی زیبایی داره مشرق با اینکه به نکات خوبی اشاره کردی ولی خواهشا درموردش اطلاعات کامل تری ارایه کنید به امید مشاهده پرواز دسته جمعی این جنگنده زیبا
  • ازنوجانی ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    8 3
    دمتون گرم ایرانی می تواند.
  • yaser ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    7 8
    نظر به اصطلاح کارشناس بی بی سی در مورد شکستگی بال این جنگنده هم جالب و خنده دار بود ، توصیه میکنم مشرق این مورد رو هم در یه مطلب بگه :)
  • محمد حسن ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    6 7
    فقط ودجا نبوده که داداش نهاجا هم بوده پداجا هم همکاری داشته باید بگی درود به شرف همه سربازای این مملکت.
  • ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 3
    نکات خوبی بود ولی هنوز جای توضیح داره
  • مجتبی ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    8 0
    چه خوشگله.
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    خییر اونی که دیدید پرواز می کرد نمونه rc یا رادیو کنترلی اون بود یعنی یه مدل کوچیکتر که روش الیته موتور جت نصب هست یعنی یه چیز عملیاتی نیست بلکه یه وسیله آزمایشی هست
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 1
    مشرق اينارو از كجا مياري!؟
  • محسن ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    این موارد نشان دهنده دانش،تجربه و تبوغ ایرانیست. آفرین آفرین
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    ضمن خسته نباشید به تمام دست اندر کاراان این پروژه باید بگم که در سایت های نظامی خارجی خیلی در مورد این هواپیما بحث شده برای نمونه از کوچیک بودنش گفتن از عدم تناسب کابین خلبان و خیلی کوچیک بودنش گفتن و از اینکه کانوپی این هواپیما از فلکسی گلاس (یه چیزی تو مایه های طلق موتور سیکلت هایی که تو خیابون ها هست) ساخته شده
  • ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    امیدوارم همانطورکه وزیردفاع وعده دادندبه تولیدانبوه برسه وبه آخروعاقبت شفق دچارنشه
  • ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    فقط نشست و برخاستشو ندیدیو. ولی از لحاظ ظاهری با f35 f22 j31 j20 t50 فرق اساسی داره
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    100
  • ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    درود بر همت بالایشان
  • ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    2 0
    ولی چقدر شبیه به جنگنده های نسل 5 چینی J50 بود !!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    6 0
    عزیز جان نمیتونیم هر چی در چنته داریمو همین الان رو کنیم.وقتی یه جنگنده رو نمایی میشه مطمئن باش امتحان واقعی پس داده.
  • ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    اونا رو ولشون کن اونا همیشه ازین حرفا میزنن مگه زمانی که پهپادشونو نشوندیم یادت رفته که اولش میگفتن نه ما پهپهد از دست ندادیم؟
  • ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    هیچ شباهتی نه تنها به جنگنده های چینی بلکه به هیچ جنگنده ای نداشت.در ضمن چین سومین کشوریه که جنگنده ی نسل پنجم تولید میکنه.
  • صادق ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 4
    راسته که میگن روسیه 50 فروند از این هواپیما رو پیش خرید کرده ؟
  • ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    1 0
    حالا جدا پرواز هم کرده ؟
  • مجتبی ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    باتشکر وتبریک به همه دست اندرکاران صنایع نظامی کشور . اگر دیگر مسئولان اقتصادی وصنایع کشور هم بااین همت کار می کردند ایران چه میشد.
  • reza ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    درود بر ارتش وسپاه كشورمان رسما دشمنو گيج كرديد
  • ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ "اى مؤمنان اگر خدا را يارى كنيد شما را يارى خواهد كرد و گامهايتان را استوار كند،" سوره محمد - آیه :7
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    اتفاقا اصلا با جنگنده های دیگر شبیه نیست و همین باعث حیرت جهانیان شده است.آنها مبهوت قدرت طراحی و نبوغ ایرانی شده اند.انها از این به بعد مجبورند ایران را به احترام صدا بزنند چون فهمیده اند با هیچ فشاری نمی توان این ملت بزرگ را شکست داد.
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    برادر دوتا فیلم از این هواپیما پخش شد یکی همون مدل مقیاس کوچک که سفید رنگ بود و دومی که سیاه بود نمونه اصلی وواقعی بود وسلام
  • ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    منظورت t50روسها بود دیگه ! چینی ها j20و j31رودارن
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    البته به نسبت هواپیماهای هم رده نسبتش کوچک تر که فکر کنم این هم به دلیل ماموریتی است که برای این هواپیما تعریف شده
  • ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    تک موتور بوذنش با توجه به ماموریتش اتفاقا مزیته
  • فرزند انقلاب ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    با سلام و خسته نباشید برای همه دست اندرکاران ، انشاء الله در سالگرد چهلمین سالگرد انقلاب شاهد پرواز حداقل چند اسکادران از این هواپیما و نمونه پیشرفته ترش خواهید بود . انشاء الله
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    فکر کنم بعداز این خوش استیل نوبت رونمایی از هواپیمای سفرماهی درقالب دو طرح با سرنشین وبی سرنشین که سالهای گذشته ماکتش رونمایی شد برسه
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    خوبه. ولی نمونه اصلیش انگار هنوز عملیاتی نیس. ازش فیلم در حال نشست و برخاست نذاشتن
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    صنايع دفاع داراي بودجه دولتي است كه مشكلي در خرج كردن آن ندارند ولي در خودروساز بايد پول تحقيقات طراحي تا توليد را خودش در بياره نه بودجه دولتي ، همين اختلاف فاحش باعث شده بود كه دكتر منطقي نتواند در خودروسازي موفق باشد .يه مدتي دستشون بود كه اينطوري شد.
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    1 0
    این طرح وقتی ارزش واقعی پیدا میکنه که با این وضع اسفناک نیروی هوایی و هواپیماهای سالخورده زودتر به تولید انبوه برسه
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    مشرق مثل همیشه ترکوندی کارات منحصر بفرده ایول
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    اخ چه حالی میده پرواز دسته جمعی این جنگنده نسل 5 خوش برو رو را در اسمان ایران ببینی انشاا.. هرچه زودتر
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    هیچی دیگه فردا پس فردا باید تو راه امریکا و ایراییل باشم
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    جالب بود مشرق همین گزارشات متفاوتت کرده
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    اقا موتور ورادارش چیه من تو کفش موندم
  • هادی ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    ببینم این همون جنگنده شفق نیست که چند سال پیش تولید شد
  • امین ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    دوست عزیز جنگنده ای با نام J50 وجود ندارد. چین دو جنگنده با نامهای J20 و J31 طراحی کرده که شباهتی با این جنگنده ندارند. طرح نوک بالهای خمیده به پایین تا کنون در هیچ جنگنده ای استفاده نشده است. همچنین پیش بالهای بسیار بزرگ که شباهت به بال دوم دارند طرحی بدیع است که نمونه مشابهی ندارد. حالا یک کار جدید هم انجام دادند شما اینجوری می کوبیش؟
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    ماشا الله
  • صدرا ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    دست شما درد نكنه. درد و بلاتون بخوره تو سر خودرو سازهاي...
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    خیلی خوبه ها دستشون درد نکنه ولی معمولا هواپیما رو با نمایش هوایی معرفی می کنن( مثل همه ی کشور های دنیا) - دوست داشم ببینم توی پرواز چی جوریه
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    نميدانم چرا ياد خودرو تيبا افتادم البته خيلي خوشحالم و غرور آفرين است به شرطيكه توانييهايي كه گفته شده درست باشد
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    هر وقت پروازشو دیدی باور کن در کل ماکت قشنگی بود افرین افرین احتمالا موتورم اگه داشت امریکایی بوده 100%
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 1
    آخه انصافا کجاش شبیه اونه تا حالا اونو دیدی خیلی از جنگنده ها از لحاظ ظاهر مثل هم هستند مثل بعض از نسل های سوخو با f14
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    اشتباه منفی دادم
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    باتشکر از گزارش خوبتون اما مشرق جان طرح به این مهمی احتیاج به چند گزارش ویژه داره دمت گرم
  • مهدی ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    منظورت J21 , J31 بود ناشناس؟ فکر کردی خیلی حالیته؟!!!!!!!!!!!!!!
  • مهدی ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    رئیس جمهور نگفت این هواپیما 1000 ساعت پرواز داشته! گفت با جناب سرهنگی که بیش از 1000 ساعت پروزا داشته (در مرود قاهر 313) صحبت کردم این پرنده را تایید کرده. دقت کن داداش :)
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 1
    نکته دیگه که یادم رفت بگم اینه که تو این هواپیما از وجود آنتهای مخابراتی و جنگ الکترونیک (جمینگ) و دوربینهای و مسلسل پشت نگر جبری نیست!
  • هان ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    1 0
    با این وضع تحریم که حتی یک پیچ خودرو به ما نمیفروشند باید گفت درود بر شما که خواستید و توانستید ، تازه این اول راه است به امید موفقیتهای بیشتر
  • محمود ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    الله اكبر -باعث افتخار ومباحات استو بنظرم اگه سر بالهاشو بالاميدادن موقع فرود بهتر وراحت تر بود!
  • حسین ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    درود بر تمام کسانی که شبانه روز برای سرافرازی ایران تلاش میکنند.
  • hitler ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    1 0
    به نظر من اگه کارشناسان وزارت دفاع وارد صنعت خودرو بشن تو خودرو هم پیشرفت میکنیم . تازه درآمد زایی هم برای وزارت دفاع داره
  • احمد ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    از اونجایی که رستم آورد
  • مهدی ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    1 0
    الله اکبر
  • محمدتقی سعادتمندکیا ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    سازندگان این هواپیماافتخارآفرینان ایران هستن این دوستان باعث شدن کارشناس تلویزیون بی بی سی به تحسین هواپیماجنگی ایرانی پرداخته وایران راجزچندکشوری که درساخت هواپیمامهارت داردثبت کنندبه عنوان یک ایرانی وطن پرست ازآنهاتشکرمی کنم
  • محمد ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    سلام جالبه و خوب طراحی شده ولی فکر کنم برد ، حد اکثر وزن برخواست ، ظرفیت مخزن داخلی بمب و سقف ارتفاع پروازیش کم باشد . بهتر بود دو متره می ساختن.
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    خدای نمیشه یه حالی هم به خودرو داخلی و قیمتش بدن؟
  • سید حسن ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    به همه برو بچه های خستگی ناپذیر ایران زمین تبریک میگم
  • پویا ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    برادر عزیز ماک آپ در داخل تونل باد یه شبیه سازی واقعی (امولیشن)پروازه و پرنده رفتار آیرودینامیکش چک میشه
  • ایمان ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    مشرق یه دنیا ممنون بابت اطلاع رسانی خوب . واقعا دست تمام دست اندر کاران واسه ساخت همچین جنگنده ی تو دل برویی درد نکنه. انشالله تجهیزات جنگی اورجینال و محیرالعقول تر از خود هواپیما واسه این ققنوس ایرانی ساخته و روش مچ بشه . یا علی
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 1
    داداش تو خودت بلدی افغانیشو درست کنی؟
  • خودم ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    سلام. انصافا عالی بود. دست شما درد نکنه. کی تولید می شه. نسل چندمی حساب می شه. می تونه با f 22 رقابت در داگ فایت داشته باشه یا نه. چه سنسور هایی روش نصب میشه. رنگ نهایی جنگنده همین می مونه یا نه به صورت کاموفلاژ لکه ای کار میشه و ...
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    چه حسی داری از اینکه نقش دم روباه رو بازی می فرمایی؟
  • حیدر ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    انشاءالله در زمینه پرورش خلبانانی مومن و متعهد چون شیرودی ها و کشوری ها و ستاری ها و دوران ها و دیگر شهدای گرانقدر نیروی هوایی هم موفق باشید
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    اگه دقت کرده باشی به تصاویری که در اومده ازش خیلی شبیه اولین نمایش اف-22 و اف-35 عمل کردن مخصوصا نورپردازی ها برای اونها هم اول ماک آپ نشون دادن
  • yaser ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    پس اینقد تحریم تحریم که میکنن همش کشکه؟ دستگیری تاجیک هم کشک بود دیگه؟ :)
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    اولا جبر نه و خبر دوما قرن هاست مسلسل جاش رو به توپ داده در جنگنده ها و قرن هاست دیگه توپ رو به عقب نمی ذارن
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    برای گرفتن اثر سطح لازم بودن بدن پائین
  • نیما ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    آخه چرا قاهر ؟؟؟ یه اسم فارسی بذارید آخه
  • سید حسین ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    درود و رحمت خداوند بر یکه تازان عرصه علم و جهاد
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    منهم شنیدم که گفت این هواپیما 1000 ساعت پرواز داشته نه خلبانش
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    ارزش یه جنگنده به توانایی هاشه نه ظاهرش. هیچی از سلاحها یی که میتونه حمل کنه یا از تجهیزات راداریش و سقف پروازوسرعتش نگفتن. بقول دوستمون ماکت قشنگی درست کردند به نظر خیلی طبیعی میاد.
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    از غار بیا بیرون چیزی به اسم تلویزیون وجودداره وشبکه ایی به اسم شبکه خبر که بارها پرواز نمونه اصلیش را نشان داد
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    چی میشد ویدیو های بهتری ازش منتشر میشد همیشه باید یک جای کار بلنگه !!!
  • علیرضا ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    خودروسازی که بگوید من ماشین بدون تایر را جلوی شرکت بگذارم مردم می خرند هیچ وقت پیشرفت نخواهد کرد!
  • ساسان ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    اگه من اشتباه میگم یکی اصلاح کنه این جنگنده که به نمایش گذاشته شد ماکت و جنگنده ی عملیاتی نیست چون به نظرم اندازش خیلی کوچیکه
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    محمد حسن درست می گه . درود به همه اونهایی که برای به نتیجه رسیدن این پروژه تلاش کردند.
  • علی ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    ایشالا که بتونه بپره
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    گل گفتی آقا مجتبی اما بهتره بگیم اگه هممون چه مسئول و چه غیر مسئول اینطور بودیم چه می شد
  • محمد ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    صبر داشته باش
  • مسعود ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    عزيزم مدل نشون داده شده ماكت بود براي همين از فلكسي گلاس در كانوپي ان استفاده كردن شيشه واقعي ضد گلوله و انتي رفلكس هست نمونش تو بالگرد طوفان 2 عملياتي شده
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    إن شاءالله رژه29 فروردين تو آسمون ببينيمش!
  • مسعود ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    اين جنگنده پرواز عملياتي نداشته فعلا در مرحله ازمايش نمونه كوچك هست جت كنترل از راه دور انچه درشبكه خبر نمايش داد شد و انچه رونمايي شد صرفا ماكتي از طرح اصلي بود دليل برخي از ناهمگوني ها مثل شيشه كانوپي ماكت بودن اين مدل است نمونه اصلي انشاالله در اينده به بهره برداري خواهد رسيد
  • sia1211 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    با افتخار می کنیم made in islamic republic of iran تا کور شود هر آنکه نتواند دید.
  • مصطفی زنجانی ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    الله اکبر
  • غلام امام حسن ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    هم پریده و هم پروند خودش پریده و خواب رو از چشای دشمنا پرونده
  • الیاس ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    دست مریزاد
  • یاسین ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    با سلام بسیار خوشحالم و به عنوان یک کارشناس و مطلع در صنایع هوائی باید دست یکایک متخصصین و افرادی که برای این پروژه زحمت کشیدند میبوسم و خاک پایشان را توتیای چشم میکنم.قسمت دفاعی سایت مشرق هم بسیار گل کاشته استو بعنوان یک رفرنس ومرجع سایتهای دیگر مطرح شده است.امیدوارم که مسئولین اطلاعات بیشتری را در اختیار متخصصین و کارشناسان و علاقمندان قرار دهند.و امیدوارم که به این پروژه بسیار میدان بدهند تا نمود فکر و نبوغ ایرانی را به تمام جهانیان نشان بدهیم و واژه "ما میتوانیم"را معنی کنیم.
  • مرتضی ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    خیلی عالی بود تقریبا شبیه f35 است
  • محسن ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    ایکاش عکسهای در حال پروازشم نشون میدادن یا اصلا فیلم پروازشم پخش میکردن
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    مسئله ی موتور این جنگنده خیلی مهم همه ی مجهولات یه طرف بحث موتور یه طرف کاشکی یه مقاله هم در مورد موتوری که میشه روش استفاده کرد رو میذاشتین
  • امیر ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    سلام اولا دوست عزیز کا رو باید به کاردان سپرد دوما شما کجای دنیا رو میشناسی که خودروسازیش دست دولتش باشه؟ پیشرفته هم باشه؟
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    درسته که این هواپیما خیلی خوبه و پیشرفته.ولی تا رسیدن به هواپیماهایی همچون F35 آمریکا یا T50 روسیه خیلی کار داریم و هیچ دلیلی نداره روسیه چنین چیزی بخره. اما این رو هم بگم که با این سرعت پیشرفت ایران هیچ عجیب نیست تا چند سال دیگه از اونها پیش بیفتیم.یادمون باشه که آمریکا تا دهه ی 1960 هواپیماهایی همچون f5 رو تولید می کرد.فاصله ی f5 تا f35 چهل ساله برای ایران خیلی کمتر از این چیزاست.اما همین هواپیما برای عربهای گستاخی که می گفتن نیروی هوایی ایرانو 6 ساعته نابود می کنن حکم تو دهنی ای داشت که تا عمر دارن یادشون نمیره. زنده باد ایران
  • کورش ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 1
    بازم میگم که الله اکبر ،خداوند بزرگتر از سازندگان اف 35 است و با آذرخشم از پسشون برمیایم،چه برسه با ماک آپ قاهر313. دوستانی که هی میگن شبیه به این بودو اون بود بدونن که کل هواپیماهای امریکایی از روی طراحی و تحقیقات آلمان نازی ساخته شده و بعضیاشم اصلا علمشو ندارند که از روی دست آلمان نازی کپی بزنن،پس بیخودی انقد نظرپراکنی نکنین.بی بی سی انگلیسی جای شما این کارو انجام میده:d
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    چند هزار ساعت.
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    می پره آقا می پره. پشتک هم میزنه. دشمنان رو هم به آتیش می کشه.
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    صفر تا صدش چنده ؟
  • ناشناس ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    دوستان چند وقت پیش که آقای محسن رضایی در مورد جنگنده رادارگریز مطرح کردند یادتون هست بی ربط نیست
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    در ردیف 42 به مدلسازی قاهر313 در نرم افزارهای پیشرفته طراحی رایانه ای (CAD) نظیر CATIA و محاسبات علمی توسط نرم افزارهای مهندسی کردین که نشان از کار علمی مطمئن هست اما به عنوان خبرگزاری که رسالت رصد را داراست و به مثابه چشم باید بروی ترغیب جامعه برای رفع نیاز ها بپردازید از جمله نگارش نرم افزار های بومی که یکی از خواصشان امنیت بالاتر اطلاعاتی خواهد بود.
  • ghost ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    کشور ما طوری هست که باید برخی چیزها دست دولت باشه، در ضمن منظور جناب sniperاینه که شرکتهای خودرو سازی فقط مفت خوردن و ماشین خارجی ها را سر هم بندی کردن و به اسم ملی میدن دست ملت و 100هم با ایشون موافقم درود بر دلاورمردان عرصه دفاعی
  • yasin ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    با نظرات آقا کوروش کاملا موافقم به نبوغ این قوم آریایی(آلمان و ایران) کاملا بالاتر از دیگران است .با مروری به طراحی های سر طراح معرف آلمانی در صنایع هوائی آلمان بنام ویلی مسر اشمیت و دیگران میتوان دریافت که بیس و پایه جنگنده های و موشکهای امروزی از نبوغ اینها است و ایرانی هر گاه تحت فشار و تحریم هم باشد انتظار خرد شدن نباید داشت بلکه انتظار جهش و غافلگیری و پیشرفت از قوم پارسی بی دلیل نیست.و بقول فرموده حضرت رسول اکرم(ص)اگر علم در ثریا باشد این قوم بدان دست خواهند یافت.وعده رسول خدا و حق هیچگاه دروغ نیست.
  • محمد ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    عالی بود.فقط یک سوالی مطرحه که رییس دانشگاه خواجه نصیر در تاریخ 11/2 گفته بود که یکی از طرح های این دانشگاه تهیه و تولید مواد رادارگریز هستش.که این موضوع با نکته 11 کمی مشکل داره.
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    قاهر از صفات خداست که به معنای چیره شونده هست. حالا اگه شما از اسم عربی!!! اون ناراحتین، میتونین همون چیره شونده صداش بزنید! ناراحتی که نداره نیما جون،غصه نخور عزیزم!!!
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    مشرق جان یه سری به این سایت بزن کامنتاشو بخون اگر میتونی حتما بهشون جواب بده من کامنتاشو خواندم خیلی ناراحت شدم این جوری مسخره میکردند یه جواب محکم تکنیکی بهشون بده لطفا http://theaviationist.com/2013/02/02/iran-new-stealth-fighter/
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    شما اشتباه تصویر میکنید جنگنده عملیاتی هم دقیقا اندازه همینه
  • Hoosein ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    الان برا چی منفی دادی دقیقا؟!؟!؟!
  • عارض ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    ای ول . خوشمان آمد . خدا قوت (-:
  • محسن ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    زمان شاه ملعون به حضرت امام مي گفتن متحجر ، حضرت امام هم در جواب فرموده بودند حكومت كه دست ما بيفته 10 سال بعد هواپيما مي سازيم و معلوم ميشه كي متحجره ، اتفاقا اولين هواپيماي ايراني فكر كنم صاعقه سال 67 طراحي و آماده شد ، حالاهم ادامه همون پيش بيني امام عزيزه .درود و رحمت بر روح امام .خدا كه آدم رو دوست داشته باشه اينطوري ميشه.
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    چه مشکل یا تناقضی داره؟
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 1
    جای خالی ناو هواپیما بر تو نیروهای مسلح کشور احساس میشه به امید ساخت ناو هواپیمابر ما میتوانیم ........................... اگر بخواهیم
  • مصطفي ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    نكته اي كه برام جالب بود اينكه به خاطر فرم بالها كه كوچيكن نسبت به بدنه اين پرنده پرواز ناپايدار و مانور پذيري بالايي داره كه فن خلباناي ايرانيه
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    f-35 بال مثلثی
  • مصطفی ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    اگر این پرواز میکنه، چرا تصویر پرواز کردنشو نشون ندادن!؟
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    خواننده های خودش جوابشو دادن ناراحت نشو
  • هم وطن ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    من هم ساخت این هواپیما را تبریک می گویم البته با توجه به وسیع بودن حریم هوایی کشور و وجود نقاط کور راداری بخاطر شرایط اقلیمی کشور و از طرفی ساخته شدن هواگردهای مدرن لازم است متخصصان صنایع هوایی کشورمان به فکر ساخت یک جنگنده رهگیر باشند که دارای قابلیت های متعارف واستاندارد نظیر مانور پذیری بالا جهت درگیریهای داگفایت وجود رادار قدرتمند جهت کشف و رهگیری هواگردها و رادار گریزی باشد البته طراحی و ساخت یک موشک هوا به هوا که هواپیما را تجهیز نماید نیز از نکات مهم است چون هر هواپیمای رهگیر با توانایی و قدرت موشکی که به ان مجهز شده شناخته می شود با ارزوی موفقیت برای محافظان این مرز و بوم
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    ای کاش فیلم پرواز جنگنده اصلی با خلبان هم پخش می شد انشا الله که هر سال چند اسکادران از این جنگنده تولید بشه بخصوص انشاالله موتورش داخلی باشه...
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    درود خدا بر تمامی غیور مردان ایرانییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی درود بر شرف دلاور مردان ایرانییییییییییییییییی
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    لطفا نظرات کاربران اینترنتی کشورهای اسلامی را ترجمه و منتشر کنید تا با دیدگاههای آنها در مورد پیشرفت های ارزشمند کشورمان آشنا بشیم.
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    بعد از ماهواره‌ی امید از هیچ خبری اینقدر تعجب نکرده بودم! کاش زودتر کارش تموم بشه
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    کسی تا حالا برخواست و فرود این هواپیما رو دیده؟
  • دمت گرم ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    مشرق دمت گرم،خیلی کارت درسته،فقط دونکته،1یک مصاحبه با سازنده جنگنده یا حتی در سطح مسئولان مطلع از پروژه باید انجام بشه(البته منظورم لطفا بود!) تا در مورد مسائل مطرح نظیر نوع موتور و شیشه تلقی کابین و نهایت مسافت پروازی و اینکه اون نمونه ماکتی بود یا نه وسایر مشخصات دیگه مشخص بشه(آخه من که از کنجکاوی سکته کردم)2 -اون موقع میشه یک مقایسه کامل مشخصات با رده های همطراز و یا لااقل شبیه به اونا کرد،یعنی f35 و البته کمتر باf22،و سایر نمونه ها مثل سوخو،آقا خدایی من شدیدا منتظرم،ان شاالله یه گوشه ثواب این خبر خوب رو هم عوامل مشرق ببرن،به هر حال این خبر رو خوب دارن انتشار می دن ،منتظریم
  • امیر ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    کسی نمیدونه تسلیحات قابل حمل قاهر چیه؟
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    ظاهرا ایران نیازی به ناو هواپیما بر نداره چون هر یک از جزایر ما در خلیج فارس خودش به اندازه 100 تا ناو ارزش داره
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    یه سری اصطلاحات تخصصی توش بود متوجه نشدم بهتر بود یه فلشی چیزی روی عکس میزاشتین
  • وحید ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    یاشاسین
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    سلامتي رزمندگان اسلام صلوات... ان حزب الله هم الغالبون...
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    الدعا سلاح المومن اولویت حفظ شود خودمون هم میدونیم ما پیشرفت کردیم ولی این جنگنده در برابر قدرت هوایی دشمنان باز هم کافی نخواهد بود
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    ای ول ای ول ای ول
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    این بمب افکنه نه جنگنده!!!
  • رهگذر ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    آقا مورد 34 (نشانگر های آنالوگ) فکر می کنم تعمدی باشه. مثلاً برای مقابله با از کار افتادن سیستم های دیجیتال و یا حملات ECM يا جنگ الکترونیک و موارد دیگر... وگرنه دلیل دیگری ندارد.
  • روح الله ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    می ترسم بال ضخیمش در سرعت های بالا براش مزاحمت ایجاد کنه. ولی حداکثر سرعت 1.8 ماخ هم خوبه، چون بیشتر از اون فقط به درد رهگیر می خوره.
  • ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    بسیارخوبه ولی نامگذاری بی سلیقه ای داره آدم یاد قاهره پایتخت مصر می افته.
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    تقصیر از ماست که یه چیزو حول حولکی رونمایی می کنیم
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    منبع؟
  • علی ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    سر فراز باشی میهن من
  • ح ک ب ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    کیف کردم خسته نباشید چرا دستاوردهای علمی نظامی فضایی و ... را در پوستر های جذاب برای افزایش میزان تعلق و تعهد دانش اموزان و دانشجویان چاپ نمی کنند و در قالب نمایشگاه به نمایش نمی گذارند اخه هزینه ای هم نداره
  • حجت ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    فکر کنم کپی هواپیمای برادران رایته چون چرخ داره
  • رضا ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    چرا هیچ چیز از پروازش یا شکارش یا تجهیزات جدبد داخلش نشون ندادین
  • محسن ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    به اين كشور و جوانان با استعدادش بايد افتخار كرد-متاسفانه هنوز بعضيها با وجود اين همه ابهت و بزرگي همت فرزندان اين آب و خاك ،چشم به دست هاي ناپاك بيگانگان دارند-وقتشه كه باور كنند كه ما چيزي از ديگران كم نداريم
  • وحید ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    پس از سر نوشت نا معلوم جنگنده شفق ، سولپرایز خوبی بود . اما ای کاش مثل سایر مسایل سیاسی نباشه و توانایی لازم برای دفاع از آسمان کشور رو در عمل داشته باشه.با آرزوی موفقیت برای تمام تلاشگران در راه خدمت به میهن
  • ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 1
    در زمان جنگ یادم می اید ما سیم خاردار وارد میکردیم روح امام وشهدا قرین رحمت الهی باد
  • ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    تا وقتی فیلم پرواز واقعیش منتشر نشه نمیشه قضاوت کرد و حتی نمیشه باور کرد!
  • رهگذر ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    اسم این هواپیما یکی از اسامی زیبای خداست! یک کم مطالعه کنید بد نیست! قاهر یعنی چیره شونده یا همان پیروز.
  • ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    بسیار مسرت بخش بود بخصوص توی فیلمش که چرخشهای 360 درجه ایش را حین پرواز نشان میداد حض کردم
  • ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    وزارت دفاع و مخصوصا سازمان صنایع هوایی و سازمان صنایع هوافضا پیشرفت های عجیبی داشتند، حداقل با توجه به تحریم ها پیشرفت های وزارت دفاع قابل باور نیست... مثل اینکه وزارت دفاع نگاهی به تحریم ها نداره و اثری هم نداشته بلکه با سرعت بالا به تکنولوژی های روز دنیا دست پیدا میکنه کاش بقیه صنایع هم مثل وزارت دفاع بود
  • ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    اسما رو بدن که چی آمریکائی های حسود که چشم دیدنشونو ندارن ترورشون کنن
  • رامين ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    فقط ايران به كوري چشم حسود هر روز داريم پيشرفت مي كنيم ياشاسين ايران
  • جعفر ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    واقعا مایه غرور و افتخاره ای کاش به همه صنعت هم تعمیم داده بشه
  • yaser ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    حجت ایول ، جمله باحالی بود :))
  • ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    از خواب بیدار شو.
  • ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    بیدار شو ازخواب غفلت. پرواز هم کرده تا چشت کور بشه
  • ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    پروازماک آپ شو نشوندادن شما خواب بودین.
  • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    قدرت ما همان ایمان ماست. حضرت امام خامنه ای می فرمایند : که ایمان ما در درجه اول نجات بخش ما است و اینه ( موشک ها و هواپیما ها ....)هم کار خود دا بلدند.
  • ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    این که کپی برداری از همون پهپاد آمریکاییه که گرفته بودنش
  • جواد محمدی ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    ظاهره خیلی ترسناکی داره امیدوارم به سرنوشت جنگنده شفق تبدیل نشه و واقعا تولید انبوه بشه.
  • ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    در مورد قدرت موتور این هواپیما که چند کیلو نیوتن هست چیزی گفته نشده و اینکه حداکثر سرعت چقدر هست. و همچنین آیا نزدیک به قابلیت عمود پروازی هست یا نه. دوست دارم بدونم از نظر قدرت و سرعت و قابلیت پرواز در مقایسه با F-35 چگونه هست.
  • ساسان ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    از اینجور ادما زیاد هست خودشون به اف 22 هم گیر میدین دیگه چه برسه به جنگنده ی بی نظیر ایران
  • ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    مطمئنی سرنشین دارش هم هست تا اونجایی که ما میدونیم سفره ماهی پهپاد رادارگریزه
  • ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    داداش من هم به عنوان یه ایرانی به قاهر افتخار میکنم اما قاهر 16 متر اما اف 22 98 متر حالا خودتو بگو دیگه ...
  • ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    قاهر از نام های زیبای خداست. بسیار با مسما هم هست یعنی: چیره شونده.
  • ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    من خوندم یه سایت پاکستانی بود خداییش بعضی هاشون انصاف داشتن و تبریک میگفتن و بعضی هاشون مسخره میکردند وقی بعضی از هم وطنامون مسخره میکنند دیگه عجیب نیست یه خارجی مسخره کنه مهم اینه که بدونی همه جور آدمی همه جا پیدا میشه
  • ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    عزیز من چرا میخوای با اف 22 مقایسه کنی امریکا چند ساله داره جنگنده میسازه ما چند ساله مشرق خودش گفته قاهر 16 متر طول داره اما اف 22 98 متر این دیگه مقایسه کردن داره ؟
  • ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    کاشکی رو حرفت مسئولان فکر کنند واقعا نصفه راهه پیشرفت رو تو گفتی
  • دانا ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 1
    درود بر خودم که این مقاله را خاندم .
  • علي ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    0 0
    باعث افتخار همه عاشقان ولايت
  • مهدی ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    1 0
    کور بشه چشمهای که طاقت دیدن پیشرفت ایران عزیزمان را ندارند
  • محمد حسن ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    0 0
    دمه همه گرم.......ماشالله ولی ما که میتونیم هواپیمای جنگی به این خوبی بسازیم چرا خودروسازیمون ضعیف خوردو طراحی کردن سخت تره؟؟
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    0 0
    حالا 20 تا از اینها را هم ما ساختیم در برابر 2000 تا جنگنده ناتو از اف 22 گرفته تا اف 35 چه کاری ازشون بر میاد داداش اونم با سلاحهای عهد بوق.
  • ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    0 0
    احسنت به این نظر بجنب مشرق جان بجنب!
  • ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    0 0
    آقا این مزخرفات چیه نوشتین . خجالت بکشین . این دروغ ها چیه سر هم کردین؟؟
  • ارش ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    0 0
    واقعا دست کل ارتش و سپاه (ستاد مشترک کل نیروهای مسلح) درد نکنه
  • مهدی ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    0 0
    نه از احساس وتملق از سر عشق دست بچه های وزارت دفاع رو میبوسم.دل امام زمان و گرم و شاد کردید.
  • ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    0 0
    واقعا ذت بردم از دیدن چنین دستاوردی به امید روزهای پر افتخار تر برای کشور ومسلمانان
  • رضا ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    0 0
    به نظر میرسه که مورد چهلمی که مشرق گفته کاملا درسته منظورم همون ماک آپ بودن هواپیماست، احتمالا هنوز موتور نصب نشده و طراحی و ساخت بدنه به اتمام رسیده چراکه درپوش های موتور هم برداشته نشده و سامانه هدایت به نظر هنوز ناقص است، در هر حال یا علی به همت بلندشان، در ضمن فکر میکنم مسئولین برای اینکه سر موعد مقرر مثلا روز فناوری فضایی بتونن رونمایی کنند کمی عجله می کنند!
  • ساربان ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    0 0
    دوستاي بدبين مگه حضرت امام نفرمود: ما مي توانيم ،پس باور كنين
  • علی ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    0 0
    عالی بود ممنون"دست آقایون درد نکنه ،نتیجه تحریم یعنی همین"
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    0 0
    2 این هواپیما فقط یه نمونه اولیه وشاید ماکت هست وگرنه تو فرودگاه و موقع پرواز از نزدیک نشونش میدادند. فوقا لعاده هم به اسباب بازی شبیه و ابنظر میرسه همینم کار چینی ها باشه !!! نگید من خائنم ولی اینجور بنظر میاد!!
  • amir ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    0 0
    دمت گرم بچه ایرانی باوفا گل کاشتی
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    0 0
    این چی فکر کرده می نویسه f22 نود و هشت متره ؟؟؟ هواپیمای مسافر بری 98 متر نیست ...
  • سعید ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    0 0
    بدبین
  • HAMED ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    0 0
    این یه تاکتیک نظامیه!ببینین حتی تو مانورا هم تو کل کشورها تجهیزات 2یا 3 سال قبلو به نمایش مزارن وگر نه دشمن میتونه با شناسایی ابزار رقیب به راهی نابودش کنه
  • ایمان ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    0 0
    اقای عزیز فیلم پروازش همان روز نمایش داده شد واز العالم هم پخش شد ولی تیکاف وغیره را شامل نمیشد واونی هم که میگه کار چین قضاوتش با مردم هیچ حرفی ارزش نداره ادم با اینا بزنه..................
  • دمت گرم ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    0 0
    برادر ناشناس،f22کی گفته 98 متر طولشه؟!،19 متر طول،5 متر ارتفاع و تقریبا 13 متر بین دوبالش هست،2 موتوره هست و بیشینه وزن 32 تن،و فکر کنم 2ماخ بیشینه سرعت داره،و خلاصه بدون شک بسیار خفنه،اما f35 هم تک موتوره هم طول نزدیک به قاهر خودمون داره و سایر مشخصات هم به این جنگنده نزدیک هست،البته موتورش احتمال زیاد بهتر از قاهر باشه . همین طور تجهیزات راداری و دیجیتالش بهتر باشه ولی قابلیت مقایسه رو داره
  • عشقی ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    0 0
    خوب ما با یدونه از اینا با نیروی ایمان میتونیم اسرائیل رو هم از بین ببریم مثل زمان8سال جنگ که هیچی نداشتیم.
  • ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    0 0
    فقط باید گفت دست مریزاد و ماشاء الله ، انشاء الله پیشرفته تر و قدرتمند تر از این هم در دست ساخت است.
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
    0 0
    اول دست همه دانشمندان ومتفکرین متعهد و مومن را میبوسم وبعد از خدا برای این عزیزان آرزوی موفقیت همراه با پیروزی راخواهانم این کار در نوع خود بی نظیره و من افتخار میکنم که در کشورم کسانی هستن که با تلاش شبانه روز ی خود و با ایمان و توکل به خدا و به آیه قرآن که میفرماید خود را در مقابل دشمنان و کفار تجهیز کنیدٍ عمل می کنند خدا یارشان باد
  • ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
    0 0
    دو روزه رفتی انگلیس داری نظر میدی چهارتا مطلب بخون بد نظر بده
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
    0 0
    عالیه کوری چشم دشمنان اسلام و ایران
  • محمد ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
    0 0
    به امید ظهور
  • باشناس ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
    0 0
    ايكاش قيافش قشنگتر بود!
  • محسن ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
    0 0
    باز همينم خوبه ولي كمك خواستين ما هم هستيما رو ما حساب كنين
  • ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
    0 0
    واقعا باید افتخار کنیم
  • مرزاعباس ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
    0 0
    نمره 20
  • سیاوش کاکایی ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
    0 0
    به کوری چشم دشمن طراحی موشک عالی قابلیت بی نظیر زنده باد ایران
  • محمد جداوی ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیل خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خوب بود
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    0 0
    یا مهدی
  • میلاد ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    0 0
    واقعا هواپیمای خوبیه این پیشرفت کشورمونو نشون میده
  • زنده باد ایران ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    امیدوارم موفقیت های بیشتری را در این زمینه شاهد باشیم
  • علی حمیدی ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    0 0
    من این نارو سال 1389 دیدم چون خلبانم وووووووووووولک
  • hesam ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    تا زمین نخوریم نمی تونیم راه رفتنو یاد بگیریم برام مهم نیست که ماکت یا اصل مهم فعل خواستن که ما می تونیم داشته باشیم.هوش و استعداد ما مثل یک رود خروشانه که اگر مدیریت بشه نتایج خوبی داره مثل همین کار ولی اگر رها بشه مخرب خواهد بود...
  • موحد ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    0 0
    دادا وقتی 20000000 بسیج شدن برای جنگ اون موقه اف 100م قلطی نمیتونه بکنه
  • صادق ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    1 0
    به نظر من این یک هواپیمای مخصوص ناو هست و برای همین تا به حال رونمایی درست و حسابی از اون نشده تا ناوش هم ساخته بشه
  • احمدرضا ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    0 0
    ایول به دانشمندان ایرانی حمماسه آفریدن ماچه قدرحماسه بیفرینیم
  • پارسا ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    ماکت بود فیلم پروازشم یه هواپیمای دستی بود فکر می کنید یه جت جنگنده میتونه با اون سرعت چرخ بزنه.اینا راست می گن فیلم تکافشو نشون بدن.مگه از F22 آمریکا سرتره که کل پروازش تا شلیکش تو نمایش عموم گذاشته شده.
  • سروش ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    0 0
    دوستان تو اینترنت سرچ کنید فیلم پرواز قاهر313. اونجا فیلمش هست
  • ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    0 0
    دادا خیالت راحت من به جات مثبت دادم...
  • خلبان ایرانی ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
    1 0
    با سلام به دوستان دانشمند خودم... اگه جمله ای از بنده ناراحتتون نمیکنه یکی از نکاتی که دشمنان کوردل هرگز نمیفهمن مهمترین نکته رادارگیرزی این پرنده هستش..... ویژگی منحصر به فرد این پرنده در آمان موندن از دید هر نوع راداری که تا کنون در نیا طراحی شده (چه در روسیه و چه در آمریکا و اروپا) حتی تا سال 2020 هستش..... استفاده از یه سیستم بسیار جدید جاذب انواع انرژی راداری به اسم ((( کارگاه حجم و ماکت )))........... اصلا دشمنان انسان و انسانیت و حرام زاده های غربی و اربابان و نوکراشون انقدر خرن که نمیفهمن این هواپیما یه ماکت نیست... بلکه این ماکتِ یه هواپیماست.... حالا هی برین رادار بسازین تا پیداش کنین... اونقدر بگردین تا .......
  • محمد داوودي ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    درود برشما خلبانان تيز پرواز........يعني درود بر خودم چون منم ميخوام خلبان بشم
  • mohammad ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 1
    حالا از شوخي گذشه پرواز هم ميكنه؟
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    واقعا باید به ایران افتخار کرد.
  • ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    من دست تک تک بچه های نیرو هوایو تک تکشونو میبوسم یعنی من فدای همتون جونم فدای شما خدا پشتو پناهتون به کوری چشم دشمنان .ایشال.. ناو میسازیم خدا پشتمونه یا علی
  • صادق ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    0 0
    نمیدونم اون زمان که این پرنده رو نمایی شد یاد هواپیمای مدل x36 افتادم
  • amir ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    Motasefam ke baiadbegam alkeyh
  • یاسر ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    1 0
    باسلام وخسته نباشیدبه تمامی عزیزانیکه درهرکجاودرهررشته فنی جهت ابادانی ایران عزیزم تلاش میکنند امیدوارم موفق باشن. تمامی نظرات روباصبروحوصله خوندم قضاوت کردن بین اینهمه نظر خیلی واسم سخته متاسفانه موفق به دیدن فیلمش هم نشدم بنده درهرصورت امروز ازاین ماجراباخبرشدم فقط تازمانیکه بیادم بمونه دعامیکنم اگردرحدمطالعه هم هست به حقیقت بپیونده اگرهم درسته دعامیکنم نمونه های بروزشده وبهترشببه بازارنظامی ایران عزیزم بیاد به کوری چشم کسانیکه چشم دیدن ندارن. بنده به همت دانشمندان ایرانی ایمانی قویدارم
  • محمد ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    3 1
    من نمی فهمم چرا بعضی ها اینقدر نا امیدن چرا اینقدر سعی میکنن این جنگنده رو بکوبن آره این فعلا یه ماکته ولی همیشه یه ماکت نمی مونه بعضی ها ک میگن فیلم تیک آف و لند حتی اگه فیلم تیک آف رو ببینن باورشون نمیشه همین ها بودن ک وقتی فیلم پرواز آرکیو ۱۷۰ ایرانی منتشر شد گفتن کامپیوتریه تا کور شود هر آنکه نتواند بیند
  • Amir ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 4
    ایا به هواپیماهای F35 F36 امریکا که از مسافت ۵۰۰۰۰۰ و ۱۰۰۰۰۰۰ کیلومتری هدف خود رو میزنند میتونه مقابله کنه؟ روسیه هنوز نتونسته چه برسه ایران.. تازه هنوزم سلاحهای فوق سری این هواپیماها فاش نشده
  • reza ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    0 1
    مشکلش این فقط خیلی کوچیک و گرنه میتونه حتی با این انداازه موشک ها یهوا به هوا حمل کنه و به عنوان یه شناسایی کننده عمل کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس