در منطقه "الزهرا"، واقع در شهر حمص، 30 دختر شیعه را بازداشت کرده و آنها را به صورت عریان در منطقه "خالدیه" که به منطقه سلفیان مشهور است گرداندند و به آنان لقب "برده" دادند.

گروه بین‌الملل مشرق-- در گزارش قسمت اول به نقش آل سعود در آغار بحران سوریه پرداختیم اما در این گزارش سعی شده به خیانت‌هایی که اطرافیان اسد به وی کرده‌اند و همچنین نقش اخوان المسلمین و پناهندگان سوری در این بحران بررسی شود.

در شهر "درعا" که آتش تحولات سوریه از آنجا شروع شد، شخصی به نام "عاطف نجیب" که مسئولیت امنیتی شهر درعا را در اختیار داشت از نزدیکان بشار اسد بود. وی در زمان مسئولیت خود با مردم به صورت استبدادی رفتار می‌کرد و این اقدامات را "دستورات بشار اسد" نام گذاری کرده بود.


عاطف نجیب

تحولات زمانی شروع شد که چند کودک به دلیل فضای منفی موجود در رسانه‌ها، شعار "سقوط دولت" سر دادند؛ "عاطف نجیب" پس از دستگیری این کودکان، ناخن‌های دست و پای آنان را کشید و این کودکان را زندانی کرد.

مادران این کودکان نزد وی آمدند و خواستار آزادی کودکان خود شدند، ولی "نجیب" حجاب از سر این مادران کشید و به آنان بی احترامی کرد. پس از این اقدام عاطف نجیب، ریش سفید شهر درعا نزد وی آمد؛ عمامه خود را از سر برداشت و جلوی وی گذاشت و خواستار آزادی کودکان شد؛ ولی نجیب عمامه وی را لگد کرد. (شهر "درعا"، منطقه قبایلی است و برای ریش سفیدان احترام زیادی قائل هستند و کوچکترین بی احترامی به این افراد می‌تواند تبعات زیادی در برداشته باشد و این موضوع به منزله "جنگ" است)

زمانی که بشار اسد از "عاطف نجیب" درباره اوضاع شهر "درعا" سوال کرد؛ وی می‌گفت: "هیچ اتفاقی رخ نداده است"؛ تا زمانی که مردم تظاهرات بزرگی برگزار کرده و به مرکز نیروهای امنیتی حمله بردند و نظامیان را کشتند. روحانی وهابی موجود در مسجد "عمری" شهر درعا، که سال 2000 از عربستان وارد سوریه شده بود؛ طرح حمله به پایگاه نیروهای امنیتی را اجرا کرد و به این ترتیب جرقه بحران زده شد.

پس از این ماجرا آن دسته از گروه‌هایی که به صورت برنامه‌ریزی شده آماده فعالیت بودند، شروع به تحرک کردند و ورود نیرو و سلاح به سوریه از طریق لبنان، آغاز شد. شعار گروه‌های مسلح از ابتدای شروع تحولات این بود که "نظام بشار اسد باید سقوط کند، زیرا یک دولت علوی است".



مخالفان هیچ خواسته‌ای برای اصلاحات مطرح نکردند و از همان ابتدا خواستار سرنگونی دولت شدند. تحولات سوریه از ابتدا بر اساس اختلافات طایفه‌ای و مذهبی آغاز شد و از همان ابتدا در تمامی تظاهرات، ایران و حزب الله را نفرین کرده، به مساجد شیعیان و علویان حمله می‌کردند و شیعیان را با توجیهات دینی به قتل می‌رساندند. برای مثال در منطقه "الزهرا"، واقع در شهر حمص، 30 دختر شیعه را بازداشت کرده و آنها را به صورت عریان در منطقه "خالدیه" که به منطقه سلفیان مشهور است گرداندند و به آنان لقب "برده" دادند.



دلیل ادامه مشکلات در حمص "چند طایفه‌ای" بودن این شهر است. در ابتدای درگیری‌ها، سلفیان، 700 خانواده شیعه را مجبور به مهاجرت کرده و خانه آنها را به آتش کشیدند. هفت مسجد شیعه را با تمام وسائل از جمله قرآن‌های موجود در آن به آتش کشیدند و دو حسینیه را نابود کردند. سلفیان برخی از شیعیان را فقط به دلیل آتکه در خانه آنان تربت امام حسین را مشاهده کرده بودند، به آنها اتهام کافری زدند و به قتل رساندند. سلفیان سوریه با ذکر "لا الله الا لله"، اقدام به بریدن سر علویان و شیعیان سوری می‌کنند و می‌گویند که ما پس از این اقدام به بهشت می‌رویم؛ این موضوع یک ادعا نیست و ما تمام فیلم‌ها و عکس‌های موجود، این موضوع را تأیید می‌کند.

نقش برخی از پناهندگان در بحران سوریه

از موضوعات بسیار مهم در سوریه، پناهندگان فلسطینی هستند. مدت‌ها پیش شخصی به نام "شاکر العبسی" در اردوگاه پناهندگان فلسطینی "عین الحلوه"، واقع در شهر "صیدا" لبنان زندگی می‌کرد؛ وی در گذشته، عضو جنبش فتح فلسطین بود که بعدها به جمعیت "فتح انتفاضه" در لبنان ملحق شد.


شاکر العبسی

"العبسی"، عملیات‌ تروریستی بسیاری در سوریه انجام داد و اقدام به جمع‌آوری نیرو کرد که توسط نیروهای امنیتی سوری دستگیر شد. پس از آنکه وی از زندان آزاد شد؛ به لبنان گریخت تا پایه‌های یک جریان سلفی برای فعالیت در سوریه را آماده کند.

"بهیه حریری"، خواهر "رفیق حریری"، نخست‌وزیر اسبق لبنان به صورت مخفیانه، پرونده‌های امنیتی لبنان و سوریه را در اختیار وی قرار می‌داد. بهیه حریری در سال 2004 با رئیس امنیت داخلی آمریکا جلسه‌ای داشت؛ در این جلسه به وی دستور داده شد تا راه های ورود گروه‌های سلفی به شمال لبنان برای فعالیت علیه حزب‌الله و سوریه و همچنین ایجاد توازن قوی در لبنان برای مقابله با شیعیان را فراهم کند؛ ولی این موضوع شکست خورد.


 بهیه حریری




بهیه حریری در کنار اردوغان

در حال حاضر یک شیخ سلفی به نام "احمد الاسیر" در شهر "صیدا" فعالیت می‌کند؛ وی به کمک یک عضو دستگاه اطلاعات قطر و با حمایت مالی این کشور سعی در گسترش فکر سلفی در لبنان دارد. "الاسیر" به این دلیل شهر "صیدا" را انتخاب کرد که این شهر معروف به دروازه جنوب لبنان است، به دلیل آنکه این شهر اکثریت سنی مذهب دارد؛ وی سعی داشت صیدا را به تصرف در آورده و مانع ارتباط حزب‌الله با شیعیان جنوب لبنان شود.


احمد الاسیر

خیانت‌های اخوان‌المسلمین سوریه به اسد

بعد از آنکه حافظ اسد، اخوان‌المسلمین سوریه را سرکوب کرد، بازماندگان این گروه برای ادامه فعالیت، تحت پوشش طرفداران حزب بعث وارد دستگاه‌های حکومتی شدند؛ این افراد به عنوان راه‌های نفوذی قلمداد شده و هر زمان که مسئولان اخوان‌المسلمین در خارج از سوریه اراده می‌کردند؛ می‌توانستند از آنان برای ضربه زدن به این کشور استفاده کنند. آنها فکر می‌کردند که حزب بعث، تمام فعالیت‌ها در سوریه را کنترل می‌کند و بر دولت تسلط دارد. مسئولان اخوان‌المسلمین تصور کردند که بشار اسد، مانند پدرش نیست و وی هنوز جوان است و از سیاست چیزی نمی‌فهمد.

پس از بروز جنگ‌های کویت و حمله آمریکا به عراق، مخالفان سعی کردند، بشار اسد را به امور خارجی مشغول کرده و خود را وارد پست‌های کلیدی دولت کنند. این افراد با گذشت زمان فعالیت خود علیه دولت را با انتشار روزنامه و راه‌اندازی شبکه‌های خبری آغاز کردند. برای مثال زمانی که سرمایه‌ای وارد کشور می‌شد؛ مخالفان برای بدنام کردن دولت، این سرمایه را میان افراد بسیار کمی تقسیم می‌کردند.

افراد نفوذی اخوان‌المسلمین برای ادامه این طرح، نظارت بر مرزهای سوریه بسیار کاهش دادند. کابینه‌های سابق دولت زمانی که با بشار اسد جلسه‌ای برگزار می‌کردند؛ درباره وضعیت کشور تصویر غلطی به وی ارائه می‌دادند و گزارش‌های ارائه شده هیچ یک از مشکلات موجود در جامعه را منتقل نمی‌کرد.

برای مثال شخصی به نام "ایاد غزال"، یکی از مسئولان امنیتی استان حمص بود؛ وی از اعضای سابق اخوان‌المسلمین بود و بعدها وارد ارتش سوریه شد. "غزال" در زمان حضور خود در ارتش، عکسی با بشار اسد داشت و آن را در دفتر کار خود نصب کرده بود. وی در حمص "فاصله طبقاتی" ایجاد کرده و به مردم پایین دست ظلم می‌کرد و درآمد روزانه آنها را به زور تصرف می‌کرد. ساکنان شهر حمص بارها قصد داشتند از وی شکایت کنند ولی راه ارتباطی با بشار اسد از سوی وی قطع شده بود و اجازه رسیدن شکایات به رئیس‌جمهور را نمی‌داد. هرگاه شخصی برای شکایت به "ایاد غزال" مراجعه می‌کرد؛ وی عکسی که در زمان حضور خود در ارتش با بشار اسد گرفته بود را به شاکی نشان می‌داد و مردم فکر می‌کردند که بشار اسد از اقدامات وی حمایت می‌کند.


 ایاد غزال



در سال 2005 تحقیقی درباره قتل چهار شهروند سوری به دست "ایاد غزال" و فساد مالی بزرگ وی در طرح "تروی شهر حمص" انجام شد؛ ولی "غزال" روزنامه‌ای را که اقدام به انتشار این تحقیق کرد را مسدود کرد. "ایاد غزال" طرح دیگری به نام "آرزوی حمص بزرگ" داشت؛ طبق این طرح وی قصد داشت مسیر زیر زمینی را از حمص به منقطه "قصیر" در لبنان حفر کند؛ ولی این طرح شکست خورد و در حال حاضر از تونل‌های احداثی این طرح، برای تردد گروه‌های مسلح و قاچاق سلاح از لبنان به سوریه استفاده می‌شود

علاوه بر زمینه سازی شیوخ عربستان، نفوذی های پناهنده از فلسطین و اخوان المسلمین، از فساد رایج در جامعه سوریه نیز باید به عنوان یکی از عوامل بحران فعلی سوریه نام برد.

این گزارش برگرفته از مصاحبه خبرنگار نسیم در سوریه تهیه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 116
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 10
  • مهدی11 ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    2 0
    اماده هستیم شر این حرام زاده ها را از روی زمین بکنیم الحق که این سلفی ها خوارج زمانند احمق و وحشی برای نابودیشان دعا میکنیم
  • ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    آیا مواظب هستید ایرانم عین سوریه نشه؟
  • ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    1 0
    با خوندن این مطلب معلوم میشه که بسیج چقدر در حفظ کشور تاثیر داره درود خدا بر بسیجیان دلاور
  • ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    آقا با احساسات ما بازی نکن، ما را با این تیتر ها سکته نده میمیریم از این دردها وای برما غیرت هنوز نمرده، آیا وقتش شده که عقده های 1400ساله ی ما باز بشه که شما این خبرو میزنی؟
  • علی ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    با خواندن خبر گرداندن دختران شیعه آنهم عریان خیلی ناراحت شدم . آیا امکان این وجود دارد بریم سوریه با این نامردها بجنگیم؟
  • hamid ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    درود وسلام برغیرتمندان هموطن بیاری خدا وبوقتش که بزودی فرا خواهد رسید برای انتقام راهی جهاد خواهیم شد انشاالله
  • ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    2 2
    پس کو عکس آن دختران شیعه؟
  • فرشاد ببر بختياري ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    1 0
    من اخبار سوريه را دنبال ميكنم اگر دولت به ما ايل بختياري اجازه رفتن بده حاضريم بريم با وهابيها و سلفيهاي بجنگيم اگر انها شيعه را از گلو ميبرن ما بختياريها فقط دولت اجازه بده بريم سوريه آنها را از پشت گردن سر ميبريم بخدا خونشان حلاله
  • سعيد ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    خدايا خون آدم به جوش مياد.چقدر بي وجدانند اين....
  • مجتبی ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    ماباید نسل این کور دلان را از از زمین برکنیم
  • mehdi ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    agha imam zaman kojaieed
  • محمد ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    قلب و روح ما مجروح شد. خدایا مهدی عج را برسان.
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    1 0
    ظاهر این است که این خبر ترجمه است وتالیف نیست ،فارغ از اینکه بشار مرد خوبی است یا نه خود بی خبری بشار از این اتفاقات نیز جای سرزنش و توبیخ دارد
  • حسين ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    1 0
    اين اطلاعات نشان ميدهد كه بشار اسد اطلاعاتي از وضعيت سوريه ندارد لااقل اين اطلاعات را در اختيارش قراردهيد ...
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    1 0
    بنده خدا بشار اسد داره چوب حمایت از ایران در زمان جتگ را می خوره
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    شما از انگلیس حواست هست؟
  • مختار ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    خجالت بکش
  • خشایار ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    اخوان المسلمین در زمان عبدالناصر توشط شرکتی انگلیسی که ساخت و ساز در کانال سوئز را انجام میداد تاسیس شد تا ناصر را ساقط کند. این تشکیلات فرماسونری اکنون در خدمت اهداف انگلیس و اسرائیل است.
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    تمام این کار ها برای نجات اسرائیل است
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    واعا انتظار داشتی اون عکس رو بزاره ..... غیرتت کجاست؟
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    گیرم بشار بد، مردم چه گناهی کردند
  • امیرحسین ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    با شنیدن این مطالب از غصه بمیریم رواست..ما زنده ایم و با ناموس شیعه اینطور رفتار میشه..تو این اربعین به یاد کاروان اسرای کربلا افتادم..آخر ما از این داغ ها دق میکنیم..تا کی این بغض 1400 ساله رو نگه داریم..؟ الهم عجل لولیک الفرج
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    به روح اعتقاد داری؟
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    تف به هر چی خائن و بی غیرته!!!
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    برادر بختیاری عزیز ما همه چشم به دهان مبارک حضرت آقا آماده جهادیم ...
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    با اینکه می دونم منتشر نمی کنید ولی بازهم برایتان می نویسم که این گزارش یا مقاله سرتاسر مغلطه و اشتباه است. ضمنا بهیه حریری همسر رفیق حریری می باشد.
  • شاهين ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    تشكر از اطلاع رسانيتان هر چند خيلي ديربود و متاسفانه در جامعه ايران خيلي ها گول حرفها و خبرهاي خارجي ها رو خوردند و نمدانند كه مشكل اصلي سوريه در واقع همان شيعه بود حكومتشان مي باشد پس ما شيعيان بايد حواسمان جمع باشد كه بعدي ما هستيم .لطفا در اين مورد بيشتر مردم رو آگاه كبيد.خطر بزرگي در كمين است و راهكار فقط اتحاد اتحاد اتحاد
  • حزب اللهی سبز ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    چی میگی شما؟ یعنی حسن البنا فراماسون بوده؟ چه مدرکی برای حرفتون دارید؟
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    تیترتان زخم می زند به جان آدمی...
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    البته اگر کمک ایران نبود هنوز در آن بی خبری بود اما الآن وضع و چشم های بشار اسد سالم تر هستند از اعضای فاسد اخوان المسلمین
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    اگه یه سرچ عادی توی گوگل کنی بد نیست... توصیه: بعد سرچ نظر بده
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    سؤريه خار در جشم واستخوان در كلؤي شيؤخ عرب ؤ امريكا ست زيرا سؤريه يعني ايران أكر بشار ادم خؤبي نيست كه همين طوره أيا شيوخ صهيوني ست عربستان و قطر و اردو غان از او بهتر ند هوشيار باشيم!
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    شاید با vpn اومده
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    شبیه اقدام اخوانی ها در سوریه را در بعضی جاهای صدا و سیما و ... خودمان با حمایت ....مشاهده می کنیم...../../... و../و .... که همه اینها روزی در جناح مقابل رهبری بودند....
  • امید ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    آقای بشاراسدنظارتی برکارمندای دولتش نداشته،
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    بنده خدا ما که داریم چوب حمایت اسد را میخوریم راستی مگه نظر سننجی شما نمیگفت حسن نصرالله اوله چی شد؟ تو محبوبیت در خاورمیانه فکر کنم از آخر حساب کردی/ ضمنا این بازی ها دیگه جواب نمیده که نظر مخالف را بگی از انگلیسه /اگه جرات داری بزارش این نظر را
  • ت ا ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    حالم خرابه چرامنتقم فاطمه نمی اد
  • از نسل پارت ها ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    خدا نیاره اون روزی رو که سلفی ها بر سوریه مسلط بشند خدایا خودت از شیعیان جهان نگهداری کن و هر چه زودتر فرج آقا امام زمان رو برسان
  • علی ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    این کشتار ها به دست فرزندان ابوسفیان و هند جگر خوار است که به خون شیعه تشنه اند روایاتی که میگوید همسایه سر همسایه را به جرم شیعه بودن مبرد تا پاداش بگیرد از سفیانی به نظرم بشا اسد شکست خواهد خورد وسفیانی وکشتار او اغاز خواهد شد
  • شهید آینده ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    خیلی دردناک بود دختران شیعه... وای بر ما اللهم عجل لولیک الفرج
  • سیاوش ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    من معنی این جمله را نمی فهم و آن هم در عصر اطلاعات و روزنامه و اینترنت.... ((ساکنان شهر حمص بارها قصد داشتند از وی شکایت کنند ولی راه ارتباطی با بشار اسد از سوی وی قطع شده بود )) مگه دوره اسب و قاطر و چاپار است، خود بشار اسد هم حتما بی خیال بوده نسبت به این موارد
  • محمد7 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    مهدی 11 محمد7 هستم خواهشن خودتون رو کنترل کنید محمود1 الان از هر چیزی مهمتره اول اون بعد بقیه سلام منو به مهدی 12 وبقیه بچه ها برسون
  • akbar ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    خیالت راحت باشه آقای ناشناس! صلح امام حسن(ع)اتفاق نمی افتدقیامت برپامی کنیم
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    پیامت گرفتم محمد 7
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    1 0
    همین الان توی کشور خودمون توی بعضی ادارت داره بی قانونی می شه مگه رئیس جمهور از همه اش اطلاع داره؟ این چه حرفیه
  • رسول ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    جانم فدای رهبر از طرف کل گردان عاشورا
  • lion2007 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    سلام: اگه ما هم مدیر مقتدری مثل آقام سید علی روحی فدانداشتیم این نسخه برای ما اول نوشته شده بود
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    درود بر غیرت شیر مرد بختیاری
  • محمد 6 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    محمد 7 زیادی داغ کردی . شرایطو درک کن به رفقا سلام برسون.
  • میترا ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    0 0
    اقای سبز ! حالا بوده یا نبوده را خدا داند .هرچند که عده ای از محققین اعتقاد دارند بوده . اخوان المسلمین برای کنترل خشم فلسطینیهای رانده شده از وطنشان ساخته شد. در هر حال همینکه امروز سلاح هایشان را از طرف اسراییل منحرف کرده و به سوی مردم وحکومتهای ضد اسراییلی نشانه رفته اند دلیل خوبیست که انها خودی نیستند ودر پازل دشمن بازی میکنند
  • بی وطن ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    ناشناس سلفی با این حرف می خواهی سر پوش روی کارات بگذاری.
  • ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 1
    اين تحليل كاملا بر خلاف تحليل رهبر انقلاب است. برمبناي اين تحليل علت حوادث سوريه مسائل داخلي و نارضايتي مردمي است. در حالي كه تا كنون تجمعات مردمي همانند تونس و مصر و حتي ليبي در سوريه برگزار نشد. اوايل تجمعات محدو و سازماندهي شده بود تا در طول اين دوسال تروريست ها از كشورهاي مختلف وارد ميدان كارزار شدند. اين تحليل در منابع اطلاعاتي خود ناقص است. گرچه منظورم مبرا بودن دولت اسد نيست بلكه بايد بدانيم مگر حكومت عربستان و قطر و بحرين و عمان و ... پاك هستند كه در انها حوادث مهمي رخ نمي دهد. به عبارتي پشت پرده را نديدي و حد اقل كم رنگ و در حد وهابيون و عربستان پرداختيد در حالي كه اصل محور مقاومت و دشمنان ان است.
  • جنگ زده ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    احمق ناشناس اون وقتی که اسد فقط از بین عربها به ما کمک می کرد در جنگ عراق . حالا ما نباید به او کمک کنیم.؟
  • ایرانی ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    تا ما هستیم خدا کمک کمان می کنه
  • شیعه ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    این روایت راویش سنی می باشد و هیچ گونه سندیتی ندارد.
  • شیعه ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    اینشاالله زنده باشی ودر رکاب امام زمان باشی.
  • شیعه ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    انشالله جزای این اعمال را خائنین متجاوز می بینند.
  • مهدی ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    خدا لعنت کند کسانیکه را به امنیت جهان تشیع خیانت کند.
  • ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    امام علی میفرمایند: در آخر الزمان بین کوفه و شام آنقدر علوی و شیعه میکشند که رودخانه ای از خون جاری میشه.اینا همین پروژه رو قراره واسه عراق پیاده کنن
  • پسر اسفند ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    بشار می توانست با خبر باشد"اگر می خواست."
  • ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    مسلط خواهند شد.این از علایم حتمی آخرالزمانه
  • مهدي ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    برادران فقط بايد گوش به فرمان رهبر بود . از آقا به يك اشاره از ما به سر دويدن
  • بایرامعلی ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    اگر به ما عشایر ترک قشقائی اجازه بدهند پدر همشون را در میاریم
  • اقشار ضعیف واسیب پذیر ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    اتحدوا
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    درود به شرفت. به خدا خیلی مردی.
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    تازه فهمیدی؟! شعه های لبنان سالهاست دارن به جای ایران خون میدن.
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    اصلا جنبش فراماسونری را بناهای انگلیس بنا کردند! از شوخی گذشته شک نکنید که کل سران منطقه جزو گروه های فراماسون و شیطان پرست هستند و تلاش می کنند با ظلم و خونریزی بیشتر، قدرت شیطان را افزایش دهند
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    آمین. جدا ایرانی ها باید قدر انقلاب و اقتدار و امنیت ایران رو بدونن. شیعیان هیچ کجای دنیا امنیت جانی ندارند.
  • محمد ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    حرفت رو قبول دارم اما نه به طور کامل با انقلاب مصر اگر سوریه هم پرقدرت میموند اسرائیلی دیگه وجود نداشت امید دارم که لااقل به خاطر کمک هایی که به ماشده حتی اگه روسیه و چین هم به فرض بعید دست از حمایت از سوریه کشیدند ما این کار را نکنیم و تا آخر از سوریه حمایت کنیم لااقل حالا که به کمک ما احتیاج داره ما باید بدونیم که سوریه در شرایط سخت ما با ما بود. آماده ام در هرجای دنیا جانم را فدا کنم
  • منتظر ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    اللهم عجل لولیک الفرج ان شا الله .. اینها همان سپاه و لشکر سفیانی میباشند...این همه شیعه کشی ..خیلی دردناک و ناراحت کننده بود..ان شا الله هرچه زودتر با سپاه سید خراسانی به جنگ با این شروران برویم.خدایا امام زمانمان را برسان و ما را فدایی و شهید در راه رضای خودت و در رکاب امام زمان(عجل الله فرجه )قرار بده.ان شا الله بحق محمد و ال محمد
  • هادی14 ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    منتظر فرمانهای بعدی باشید شاید لازم شد بریم ریشه کنی خوارج زمونه!!!
  • امیر ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    سلام بچه ها جریان چیه؟>
  • فرزند شهيد ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    ياصاحب الزمان (عج) وااااااااييييييي اگر خامنه ايي حكم جهادم دهد آقا ما منتظريم ، شما فقط لب تر كنيد سوريه و فلسطين رو يك هفته ايي آزاد شده تحويلتان ميدهيم
  • هرمز ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    بشار اسد یکی از تنهاترین و مظلوم ترین افراد بشر است او فرزند کوچک حافظ اسد بود و با علم به اینکه آلوده سیاست نخواهد شد دنبال علاقه اش دندانپزشکی رفت ولی سرنوشت او را به رهبری کشورش در موقعیت های حساس فراخواند و ...
  • فرهاد ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    خیلی بی انصاف نباشید ، کشوری مقابل اسرائیل و در محاصره شیوخ مرتجع ولی قدرتمند عرب و با درزهای فراوان از انواع پناهندگان فلسطینی و ازهمه مهم تر چند طایفه ای و دشمنی نفهم و خطرناک مثل اردوغان و ناتو . تا همین جا هم بشار اسد خیلی هنر مقاومت نشان داده علیرغم خیانت های مسئولانش
  • حمیدرضا ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    بی غیرت
  • ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    بنده خدا اطلاع نداری مگه مجبوری دروغ ببافی؟؟ ساخت کانال سویز در سال 1860 در زمان سعید پاشا نوه محمدعلی پاشا ساخته شد.اخوان المسلمین در سال 1928 تاسیس شد. کودتای افسران آزاد توسط ژنرال محمد نجیب در سال 1951 بود که بعد جمال عبدالناصر برعلیه رهبر جنبش کودتا کرد و در سال 1952 قدرت را به دست گرفت. چرا وقتی چیزی را نمی دونید دروغ می بافیدو الکی صحبت می کنید؟می دونید دروغ از بزرگترین گناهان است؟؟
  • ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    گه گه من این چه حرفیه میزنی بجنگ، ولی حرفی نزن که برات شر درست کنه فردا می گن طرف وحشیه بگو آماده جهاد و شهادتیم ما ار ازل تا آخرت مرد جنگیم هر وقت تکلیف بشه
  • يك طلبه منتظر ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    به نام خدا يا سلام ادم ياد موضوع تاريخي حضرت علي (ع)ميافته زماني كه معاويه كارهاي بدي به نام مولا انجام ميداد براي بدنامي ان بزرگوار مثلا بره هاي كوچولوي نازي بين بچه ها تقسيم مي كرد بعد از مدتي كه بچه ها با اون بره اخت مي شدن ميو مد اونو به نام علي از بچه بيچاره پس مي گرفت وميگفت علي دستور داده .به اين ترتيب از همان كودكي كينه مولا در دل كودكان كاشته ميشد وبا ان بزرگ ميشدن به ياد مظلوميت اقا امام علي. و به اميد روزيكه با همت همه جوونا طهور مولامون مهدي(عجل الله..)نزديك بشه و همه مسلمونا با وحدت زير پرچم اسلام زندگي كنيم التماس دعا.
  • ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    تو روحت
  • محمد 13 ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    خفه شید ! ok !
  • ناشناس 149 ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    هرهر
  • منصور4 ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    بچه ها نگران نباشید همه چهی تحت کنترله آسیاب سر نوبت سلام منم به رفقا برسونید
  • sniper ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    تا وقتی رهبر و این ملت هستن ایران سوریه نمیشه
  • sniper ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    احساس مقدسی داری ولی با منطق برو جلو نوبت ما هم میرسه نگران نباش
  • این عمار ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    لطفا احساسی تصمیم نگیرید درسته حق با دولت و مردم سوریه است ولی برید تحقیق کنید چرا جنگ داخلی در سوریه شروع شد آیا میتواند یکی از دلایلش این باشد که فکر مردم را به سمتی جلب کنند تا در سمتی دیگر کاری کنند؟ این عمار
  • sniper ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    حمید جان الان هم جهاد هست ولی از نوع دیگه مواظب باش عقب نمونی
  • این عمار ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    شهادت هنر مردان خداست قسمت هرکس نخواهد شد
  • sniper ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    حضرت آقا همیشه در این مواقع توصیه میکنن با عقل و منطق رفتار کنیم تا بعدا پشیمون نشیم
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    آخه گاگول زمان جنگ بشار كجا بود
  • احسان قنبری ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    وای ترسیدم!!!!!!!!!!!!!!!! چقدر شمارهاتون مخفیه واااااااااااااااااااااای
  • حمید ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    سلام امیدوارم دروغ و واقعیت در این خبر مخلوط نشده باشه. نویسنده عزیز، امیدوارم حقیقت رو فدای منافع سیاسی نکرده باشید. -------------------------------------------------------- اگر این نوشته راست باشه که آقای اسد از کارهای این به اصطلاح فرمانده امنیتی خودش خبر نداشته، من صحبتم خطاب به آقای بشار اسد اینه که آیا سرویس امنیتی و اطلاعاتی ایشون واقعاً گزارش کارهای که این مامورشون انجام میداده رو نداشته؟ ------------------------------------------------------- خداوند به واسطه مومنین خداپرست و ایرانیان خوب و درستکار حکومت راستین الهی و اسلامی را برقرار و محفوظ نگه دارد و منافقین را از سر راه بردارد. آمین
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    .....تو روحت با این طرز فکرت.
  • حمید313 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    نگران نباش داداش خودم یه روز با موتور میام دم خونتون بریم میدونم شرهمشونو بکنیم--راستی اگه من شهید شدم بچه های دیگه هم زیادن با اونا بیا
  • حمید313 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    منتظر امر مولا باش
  • سید محمدرضا ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    خاک بر سرت بی غیرت بی دین!!!!!!!!!!
  • سید محمدرضا ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    ما از ازل طائفه پر اراده ایم ما مثل کوه پشت علی ایستاده ایم
  • حمید313 ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    شیعه جامعه یکپارچس لبنان و ایران نداره
  • حمید313 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    اصلاح میکنم مولای مقتدری
  • حمید313 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    صبر برادر صبر
  • حمید313 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    پس ما بوقیم اخوی اگه نبودیم که منطقه رو باید جمع میکردن الان
  • حمید313 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    مشرق از بچهاس
  • محمد110 ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    مطیع امر امام خامنه ای هستیم
  • محمدعلی جابری ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    با خواندن این نظرات فهمیدم سایت مشرق چقدر بیطرف عمل میکنه. انگار کل نظرات مستقیم از حامیان این طرفی ها نوشته شده. ببینم این نظر ثبت میشه یا شما فقط دنبال تایید هستین.
  • بچه مسلمون ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    1 0
    گمون نکنم از نسل بسیجیهایی که برای خدا و مردم میرفتن به جنگ کسی زنده مونده باشه. شماها هم دست از ادعا بردارین دیگه. همه میدونند که خطری پیش بیاد غیبتون میزنه.
  • ادم ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    خدا همه گروههای انسانی رو هدایت کند. به امید جهانی عاری از ظلم و ستم . به امید جهانی عاری از جنگ و گرسنگی و توهین و بدی به امید صلح جهانی و برادری و برابری برای همه انسانها
  • بحريني ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    با سلام .حضرت آيت الله علامه حسيني قزويني دام عزه در شبكه ولايت كه تحت اشراف خودشان است آبروي اين سلفي ها را برده است دورود بر روحانيت
  • ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    مقاله خوبی بود و عبرت انگیز و از اینکه با دختران شیعه چه رفتار ناشایستی انجام شده خونمان به جوش آمده است نکته مهم این است که در کشور خودمان مواظب عاطف نجیب ها و ایاد غزال ها باشیم
  • مصطفي ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    فقط حيدر امير المؤمنين است امروز اگرچه سينه و زنجير ميزنيم فردا به نام فاطمه شمشير ميزنيم
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    ایران اگه قرار بود سوریه بشه همون سال 88 میشد یا نه قبل تر ازاون زمان جنگ این اتفاق میفتاد ولی به کوری چشم وهابیت و سلفی ها و همه سربازان شیطان اسلام تشیع و ایران تا ظهور منجی اخر الخر الزمان هست و پا برجاست
  • ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    بی غیرتها داغونم کردید
  • امیرکیان ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    درسته که براساس روایات نزدیک به زمان ظهور فتنه ای خاموش نشدنی درشام اتفاق میفته،ولی یادتون باشه همینطورکه ماازروایات باخبریم دشمنان هم آگاهند.اونامیخوای برای رسیدن به اهدافشون بااین برنامه هابگن:دنیاداره تموم میشه. یه عده هم میگن پس راهی نیست.بایدبشینیم ونگاه کنیم اینانشونه های ظهوره.حواسمون باشه.
  • مریم 2 ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    0 0
    پیامتان را خواندم اتفاقی که در سال88 رخ داد فکر میکردم انسانیت درایران مرده است واینجا کوفه تورا خدا رهبر عزیزمان را تنها نگذارید
  • احمد ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۵
    0 0
    کجایند مردان با غیرت شیعه ما باید برویم سوریه و سوریه را از وجود این وحشی ها پاک کنیم
  • نعمت5 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    0 0
    چرا فقط حرف میزنید اگه میتونید اجازه رو بگیرید تا با هم بریم ما اقوام لر خیلی وقته منتظریم شانس ما بهمون اجازه نمیدن
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    4 0
    دیگه گناه و حرمت شکنی و بی احترامی ای نیست که نسبت به شیعیان اتفاق نیفتاده باشه... خدایا مهدی( عج ) را برسان...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس