آيا پروژه" سزامي" اسم رمز سرويس‌هاي امنيتي آمريکايي و اسرائيلي براي باز کردن درهاي هسته‌اي ايران بوده‌ است؟

 

مشرق - وقتي سال گذشته عکسي از دکتر زاهدي وزير علوم دولت نهم در کنار يکي از مقامات کابينه رژيم صهيونيستي در يک همايش علمي که بعدها گفته شد که پروژه‌اي بزرگ با نام سزامي است منتشر شد? ، اذهان عمومي در ايران شوکه شدند. به طوريکه بلافاصله رسانه‌ها و حتي مقامات رسمي اين مساله را پيگيري کرده و در نهايت معلوم شد بر اساس اظهارات زاهدي و مقامات حاضر، اين در کنار هم قرار گرفتن يک حادثه بوده است.
با اين حال پروژه سزامي مي‌رفت تا به يکي از مشهور ترين اتفاقات علمي در ايران تبديل شود. در آن ابتدا هيچکس توجه خاصي به اين ماجرا نکرد که موضوع پروژه و اعضاي آن چه کساني هستند. موضوع پروژه يک بحث مهم هسته‌اي بود. طراحي نوعي شتاب‌دهنده پيشرفته و در ميان 9 عضو خاورميانه‌اي اين پروژه، نام ايران و اسرائيل در کنار هم قرار گرفته بود.

 

فعاليت هسته‌اي که اسرائيل براي ايران مي پسندد

عجيب تر اين که با وجود اينکه ايران در بسياري از فعاليت هاي معمولي آکادميک غير مرتبط با فعاليت‌هاي هسته‌اي به دليل تحريم ها دچار محدوديت‌هاي جدي شد اما هرگز در طول ساليان اخير از پروژه سزامي کنار گذاشته نشده و ارتباط ايران با اين پروژه همچنان حفظ شده است و حتي رژيم صهيونيستي که همواره نسبت به فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران واکنش نشان مي‌دهد هيچگونه اعتراضي به حضور ايران در اين پروژه ندارد. همچنين تقريبا همه اعضاي 5+1 در اين پروژه به عنوان ناظر حضور دارند که باز هم در هيچ يک از بيانيه هاي آژانس و شوراي امنيت به اين فعاليت اشاره‌اي نشده است و هيچ درخواستي براي محدود کردن حضور ايران در اين پروژه مهم هسته‌اي که اتفاقا مرتبط با طراحي شتاب دهنده‌ها است ارائه داده نشده است.
از سوي ديگر ميزباني و ميان‌داري اردن هاشمي در اين پروژه است.اردن هاشمي از تنها متحدان رژيم صهيونيستي در منطقه محسوب مي‌شود و روابط و همکاري هاي نزديکي با سرويس هاي امنيتي آمريکا، انگليس و اسرائيل دارد.
پروژه سزامي و آغاز به کار آن به دهه 90ميلادي باز مي‌گردد که در اسناد همان سال‌هاي اوليه فعاليت اين پروژه مي‌توان نام ايران را يافت. اما نقش ايران درست از سال 2003 پر رنگ مي‌شود. ماجرا به نشست سزامي در ايران باز مي‌گردد. اين نشست که در سال 2003 در اصفهان آغاز به کار مي‌کند درست در سالي برگزاري مي‌شود که اتهامات غرب درباره برنامه اتمي ايران در محافل بين المللي بالا مي‌گيرد. با وجود اينکه تبليغات عليه فعاليت هسته‌اي ايران به منافقين منسوب مي‌شود اما هم‌زماني اين نشست در ايران و ماجراي طرح برنامه هسته‌اي ايران تامل برانگيز است.


نماينده اسرائيل را چه کسي به اصفهان دعوت کرد؟

پوستر نشست سزامي در اصفهان 2003

اسناد منتشر شده از نشست اصفهان سزامي حاوي نکات اعجاب انگيز ديگري نيز هست. بر اساس اين اسناد يکي از اعضاي شرکت‌کنندگان اين نشست نماينده رژيم صهيونيستي در پروژه سزامي است. دکتر "جوئل سسمن" دانشمند صهيونيستي است که در اجلاس اصفهان شرکت داشته است.

سند مربوط به نشست اصفهان سزامي 2003


وب سايت سزامي در سندي که مربوط به نشست اصفهان مي‌شود مي‌نويسد:" جوئل سسمن از سخنرانان اين کنفرانس بود که همراه با "سوچي واکاتسوکي" از ژاپن در مورد بيولوژي ساختاري سخنراني کردند. اين نشست از 29 نوامبر تا اول دسامبر 2003 در دانشگاه صنعتي اصفهان برگزار شد که حدود 70 نفر از متخصصين و کارشناسان از شماري از کشورهاي جهان در آن حضور داشتند.

پروفايل "جوئل سسمن" متخصص اسرائيلي دعوت شده به اصفهان


اما سسمن که بود. سسمن يکي از متخصصين موسسه وايزمن اسرائيل است. دانشگاهي دولتي که شخص اولين رئيس رژيم صهيونيستي "حيم وايزمن" آن را بنا گذاشته است.سسمن در اين مرکز در دپارتمان بيولوژي ساختاري فعال است
اين نشست که در سال 2003 و در زمان دولت هشتم برگزار شده است اما تقريبا در مطبوعات ايران بازتاب خاصي نداشت.

شتابدهنده مرکز وايزمن در اسرائيل

لايحه دو فوريتي دولت نهم براي سزامي
با وجود برگزاري نشست اصفهان در سال 2003? اما حضور رسمي ايران در سزامي به سال 2006 باز مي‌گردد. روزنامه همشهري در باره تصويب پروژه در مجلس شوراي اسلامي مي‌نويسد:" بالاخره ظهر دوشنبه اعلام شد که لايحه‌ دوفوريتي دولت براي پروژه‌ سزامي سه‌شنبه به عنوان اولين دستور در صحن مجلس شوراي اسلامي مطرح خواهد شد.
حميدرضا حاجي‌بابايي، اين لايحه را به منظور گسترش حضور فعال جمهوري اسلامي ايران در سازمان‌ها و مجامع بين‌المللي و بهره‌گيري از آن در جهت تأمين منافع ملي و تحقق هر چه بيشتر همگرايي منطقه‌اي و بين‌المللي در راستاي اصول و اهداف استراتژيک سياست خارجه‌ کشور و هم‌چنين بهره‌مندي از آخرين دستاوردهاي علمي و تکنولوژي عنوان کرد.
به گفته‌ اين عضو هيأت رئيسه‌ مجلس، بر اساس اين لايحه به دولت اجازه داده مي‌شود تا در پروژه سزامي (استفاده از تابش سينکروترون براي علوم و کاربردهاي تجربي در خاورميانه) دستگاه‌هايي که عضويت دارند و يا بايد حق عضويت يا سهم مربوطه را بپردازند، از سوي هيأت وزيران تعيين ‌شوند."
نکته جالب‌تر اينکه نمايندگان اصلاح طلب تندرويي چون احمد شيرزاد درباره پروژه سزامي مي‌گويد:" براي اين شتاب‌دهنده و آمدن آن به خاورميانه خيلي زحمت کشيديم. حتي ايران نامزد ميزباني آن بود. اين که حالا کار به جايي رسيده که عضويت ما لنگ مانده، خيلي بد است. به نظرم اين نشان دهنده کم‌توجهي در نهادهاي متولي اين کار است."
اما از همه اينها جالب تر اظهارات نماينده وقت ايران در سزامي، رضا منصوري است. او که نظر به يادداشت‌هايش در وب سايت شخصي‌اش در زمان انتصابش به اين سمت از طرف دکتر معين وزير وقت علوم هيچ گونه تخصصي در اين زمينه نداشته و تنها به اصرار وي اين مسئوليت را مي‌پذيرد.

اسم رمز براي باز شدن درهاي هسته‌اي ايران به روي اسرائيل
منصوري از شناسايي متخصصين هسته‌اي ايراني و در نهايت معرفي آنها به برخي از کشورهاي اروپايي خبر مي‌دهد و مي‌نويسد:ما در ابتدا در يک فراخوان ملي 120 نفر را شناسايي کرديم؛ فارغ‌التحصيلان فيزيک، مهندسي مکانيک، و مهندسي برق. پس از سه روز مصاحبه 7 نفر انتخاب شدند که همگي آنها به آزمايشگاه‌هاي مختلف اروپا اعزام شدند، بدون هيچ بار مالي براي ايران.
منصوري اما روايت جالبي از انتخاب سزامي دارد. نامي که يکي از معاني ان اسم رمزي بود که براي باز کردن درهاي بسته به کار مي‌رود: نام سزامي(SESAME) به گونه‌اي انتخاب‌شد که در زبان انگليسي بتوان از ايهام لفظ(SESAME) در داستان علي بابا، به عنوان اسم رمزي که درهاي بسته را مي‌گشايد استفاده کرد: سزامي قرار است فتح بابي باشد براي همکاري‌هاي علمي بين‌المللي به منظور کاهش تنش‌ها در خاور ميانه و بازکننده درهاي صلح!"
آيا سزامي اسم رمز سرويس‌هاي امنيتي آمريکايي و اسرائيلي براي باز کردن درهاي هسته‌اي ايران بوده‌است؟
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • haya ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
    0 0
    گزارش تکانده ایست .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس