این سخن بدان معناست که انتظار از رهبری نظام برای ورود به مسائلی که قاعدتاً در هر سیستم اجتماعی و حکومتی، انتقاد از آنها (فرض بر صحت وجود نقطه قابل انتقاد) نه بر عهده رهبری آن سیستم که در زمره وظایف خرده سیستم‌هاست؛ انتظاری بس نابجا، نابخردانه و البته ناجوانمردانه است.

گروه سیاسی مشرق ــ شبکه بی‌بی‌سی فارسی و سایت‌های وابسته به عناصر اپوزیسیون از صبح امروز(سه‌شنبه) دست به انتشار صحبت‌های کارگاهی دو عنصر جنبش دانشجویی ایران و استشکال‌های آنان به برخی مشکلات شکلی ساختارهای مربوط به جنبش دانشجویی زده‌اند.

ماجرا از این قرار است که "مهدی امیریان" دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت (طیف شیراز) و محمد پهلوان، دبیر کل سابق جامعه اسلامی دانشجویان، اخیراً طی نشستی با عنوان میزگرد آسیب‌شناسی دیدار سالانه‌ ماه رمضان رهبری با دانشجویان!!! در دفتر یک سایت خبری به بیان برخی صحبت‌های کارگاهی پیرامون انتقادات خود از مقولاتی مثل چرایی عدم انتشار همه بخش‌های بیانات و انتقادات مقام معظم رهبری از مقولات مختلف، نحوه تعامل برخی نهادهای کشور با کرسی‌های آزاداندیشی و غیره پرداخته‌اند.

سایت یاد شده نیز اقدام به انتشار تمام این صحبت‌ها کرده است.

در واقع از اساس مشخص نیست که آیا مدعوین این میزگرد در جریان انتشار صحبت‌های خود بوده‌اند؟! و همچنین همه صحبت‌های آنها منتشر شده است یا خیر؟! و از سوی دیگر این نکته نیز وضوح چندانی ندارد که آیا یک سایت خبری و زیرمجموعه‌های آن در چه سطحی از کارشناسی و صلاحیت قرار دارند که اقدام به برگزاری میزگردی کارگاه‌مآبانه برای نقد بالاترین سطح تعاملی رهبریت نظام با بدنه جنبش دانشجویی می‌کنند.

رخدادی که در واقع نمادی از شفافیت تعاملات نظام اسلامی است و از سوی دیگر همگان نیز می‌دانند که این دیدار سالیانه که چیزی در حدود 3 ساعت، کمتر یا بیشتر برگزار می‌شود همواره تریبونی برای طرح اصلی‌ترین مطالبات جنبش دانشجویی بوده است.

البته نباید از نظر دور داشت که این اشکال همواره به عناصر جنبش عدالتخواه دانشجویی وارد بوده است که در عموم تاریخ زیستی خود در کنار گاه و بیگاه پرداختن‌هایی که به مسائل اصولی و مورد نیاز کشور داشته‌اند؛ بیشتر توجه خود را به سمت مسائلی معطوف داشته‌اند که هیچگاه مشخص نشد چه سهمی از مسائل اصلی کشور را در اختیار داشته‌اند...؟!

دو شخصیت دانشجویی اشاره شده عموماً به مقولاتی مثل چرایی عدم پخش تمامی ماوقع جلسات مقام معظم رهبری، اشارت‌هایی مبهم به واکنش‌های نهادهای امنیتی به مقولات مطرح در کرسی‌های آزاداندیشی، انتقاد از عدم حضور مسئولین کشور در دانشگاه‌ها، جابجایی برخی اوقات نوبت‌دهی‌های برای سخنرانی در محضر رهبر معظم انقلاب، حضور برخی از مقامات از زمان امام راحل تاکنون در برخی از سمت‌ها و چند مسئله دیگر بوده است.

شبکه بی‌بی‌سی فارسی نیز که از این دو نفر با عنوان "آقایان امیریان و پهلوان"! یاد کرده است، صحبت‌های دو فرد یاد شده را در بخش برگزیده‌های سایت خود قرار داده و همزمان گزارش دیگری را تحت عنوان "جنبش دانشجویی در اغما!" منتشر کرده است.



به گزارش مشرق، چهره‌های اشاره شده و مجموعه منتشر کننده حرف‌های آنان که وابسته به جنبش عدالتخواه دانشجویی است؛ جدای از مواضعی که در صحبت‌های خود گرفته‌اند؛ مدتی است که در مقابل سوالات فراوانی قرار دارند. سوالاتی که این مقامات دانشجویی! همواره و بدون قرارگیری در موضع صحیح پاسخگویی؛ از پاسخ به تمام این سوالات طفره رفتند. طفره رفتنی که البته گویا حتی با مشخص شدن یک،دو اشتباه فاحش آنها در برخی مقاطع نیز آنها را در موضع تأمل، عذرخواهی و پاسخ به سایر سوالات قرار نداده است...؟!.

از پرداختن بیشتر به این موضوع می‌گذریم اما مواضع اخیر دو مقام دانشجویی گفته شده، سوالات جدیدی را در اذهان ایجاد می‌کند که در ادامه بصورت تیتروار به تعدادی از آنها اشاره می‌شود:

یکم: دو فرد اشاره شده آیا واقعاً معتقد هستند که در هر جلسه‌ای، هر صحبتی که نقل می‌شود را باید منتشر کرد یا خیر؟! پاسخ به این سوال می‌تواند به بخش اعظمی از انتقادات آنان پیرامون چرایی پخش نشدن بخش‌هایی از صحبت‌های مقامات کشور؛ جوابی مصرّح بدهد.

این در حالی است که مدعیان این مسئله باید بدانند که دریافت صحیحی از جمله "من با مردم حرف درگوشی ندارم"، که مقام معظم رهبری آن را بیان فرموده‌اند؛ ندارند. دریافت صحیح این جمله آنست که رهبر معظم انقلاب، پیام‌های خود را به هر نحو که صلاح بدانند به مردم و قاطبه جامعه می‌رسانند. و نیازی نیست که خبرهای پس و پیش این پیام که بعضاً دارای بار امنیتی یا روانی برای دایره‌ای چند نفری از برخی مسئولان یا فعالان غیر را دارند در جامعه منتشر شود.

چه اینکه در همین جلسات مورد اشاره، گاهی انتقادات صریحی از مقام معظم رهبری خطاب به جنبش دانشجویی مطرح شده که البته هیچگاه هم بنا به دلایلی در سایت اطلاع‌رسانی دفتر ایشان منتشر نشد.

دوم: جنبش دانشجویی هنوز که هنوز است راهبرد اختصاصی خود را برای اجرای فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی تهیه نکرده و در اجرای آن تعلل کرده است. با این رخداد، آیا طبیعی نیست که در جریان برگزاری این کرسی‌ها، افرادی پیدا شوند که بر مدار بی‌قانونی حرکت کنند؟! جنبش دانشجویی آیا توانسته است این تناقض را با خود حل کند که آیا کرسی آزاداندیشی محلی برای طرح آزاد افکار بر مدار قانون است یا محلی برای افسارگسیختگی و هجمه به سمت بنیان‌های امنیتی یک جامعه؟!

پاسخ به این سوال لاجرم مشخص می‌کند که فعالان جنبش دانشجویی قبل از انتقاد از سیستم‌های امنیتی و دستگاه‌های حراستی باید موضع خود را بعنوان محملی که شاید قرار است کرسی‌های آزاداندیشی را برگزار کند؛ مشخص نمایند.

سیاستی که در حال حاضر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را با چالش جدی مواجه کرده است سیاست "بزن و در رو"ی برخی وابستگان به تشکل‌های دانشجویی و نیز نامشخص بودن ماهیت فرمول برگزاری این کرسی‌ها از سوی تشکل‌های دانشجویی است نه عمل تلاش‌گرانه دستگاه‌های حراستی در زمینه نگهداری این کرسی‌ها بر مدار قانون!.

سوم: از فعالان جنبش دانشجویی انتظار است صحبت‌هایی در فرکانس بالاتر از صحبت‌های عوامانه داشته باشند.

دعواهایی  مثل پرداختن به مسئله ادعایی اختلال در نحوه چینش سخنران‌ها در محضر مقام معظم رهبری؛ بویژه در زمانی که دوست و دشمن اذعان دارند دانشجویان در محضر عالیترین مقام نظام جمهوری اسلامی ایران، آزادانه صحبت می‌کنند؛ حتماً دعوایی شخصی و ناشی از نگاهی کوته بینانه است.

و سوال چهارم: باید اذعان کرد که برخی مقامات جنبش دانشجویی بصورت خواسته یا ناخواسته قصد دارند تخم‌مرغ‌های کم‌کاری خود در عرصه‌هایی مثل انتقاد از برخی مسئولان، عدم تشخیص بموقع و صحیح مسائل، سکر و جمود، خواب آلودگی سیاسی و اجتماعی و ... را در سبد مسئولیت‌های کلان نظام همچون رهبریّت آن بگذارند و خود از زیر کار شانه خالی کنند.

کسانی که از حضور همچنان چهره‌هایی همچون تولیت آستان قدس رضوی و یا مسئول روزنامه اطلاعات از زمان امام راحل تا کنون، در مساند خود انتقاد می‌کنند در وهله اول گویا این حقیقت را نمی‌دانند که (فرض بر وجود نقاطی برای انتقاد) اقدامات رهبری نظام باید در سبد مطالبات، انتقادات و البته اقدامات گروه‌هایی مثل جنبش دانشجویی شکل بگیرد.

این سخن بدان معناست که انتظار از رهبری نظام برای ورود به مسائلی که قاعدتاً در هر سیستم اجتماعی و حکومتی، انتقاد از آنها (فرض بر صحت وجود نقطه قابل انتقاد) نه بر عهده رهبری آن سیستم که در زمره وظایف خرده سیستم‌هاست؛ انتظاری بس نابجا، غیرمعقول و البته ناجوانمردانه است.

اینها سوالاتی است که به نظر می‌رسد همواره در تعارف‌های معمول پیرامون جنبش دانشجویی و برخی فعالان آن گم می‌شود.

اما این گم شدن‌ها دلیلی بر تعیین کننده نبودن پاسخ این سوالات نیست.

فأین تذهبون...؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • مطالبه ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    0 0
    با نام خدا، چند نکته در موارد مورد اشاره شما که با عنوان رسمی گروه سیاسی سایت مشرق است قابل توجه است. 1- ابتدا باید به گروه سیاسی شما متذکر شوم، بنده که در موضوع بی بی سی فارسی بصورت تخصصی و شبانه روز در حال فعالیت هستم با این موضوع و موضوعات شبیه این را همواره درگیر بوده ایم . استناد شما به این شبکه برای شروع نقد جریان فکری عدالتخواه و یا مصاحبه شوندگان در سایت تریبون مستضعفین، بسیار نا به جا و نابخردانه است و به قول ما شما دقیقا در بازی ای که بی بی سی فارسی و گروه سیاسی آن طراحی کرده اند، نقش بازی کرده اید و به نوعی مکمل سناریوی دشمنان انقلاب شده اید.زیرا ما به کررات دیده ایم که بی بی سی فارسی با هدف اختلاف افکنی بین جریانات داخلی ، هرگونه انتقاد هرچند منصفانه را به سود خود بازتعریف نموده و در اخبار و تحلیل های خود بیان می دارد.و اینگونه انتقاداتی که صرفا با هدف بهبود وضعیت موجود کشور و در چار چوب منافع ملی است،نه تنها برای کشور و جنبش های دانشجویی اشتباه و سراشیبی محسوب نمی شود که به گونه ای نشان از نشاط و استقلال فکری این گونه تشکل هاست. اینکه همه مسئولان کشور و دانشجویان صرفا از یک جهت و و یک موضوع به جامعه و تحولات آن نگاه کنند یک تهدید بالقوه تشکل های دنشجویی است که رهبر انقلاب همواره از آنان مطالبه آرمانهای امام و انقلاب را خواسته اند بسیار ظریف و قابل تامل است و اگر قرار باشد که دانشجویان نیز در فضای محافظه کاری مئولان گرفتار شوند که دیگر آرمانگرایی آنان معنا ندارد. 2- نسبت دادن چنین موضوعاتی به جنبش عدالتخواه که از بدو تاسیس، در جهت آرمانهای امام و انقلاب و در برخی موارد جلوتر از همه گام برداشته است ، ییانصافی است و باید بدانید که انتقاد سالم به دوراز هرگونه اتهام زنی از اخلاقیات اسلام است. 3- پس فاین تذهبون شما نیز مملو از بی دقتی است که همه مسائل را فقط با چشم سیاسی خود و شاید سطحی تحلیل می کنید. 4- مطمئنا رهبر انقلاب از این اقدامات مستقل و با نشاط در محیطهای دانشجویی استقبال می کند و برخورد ایشان و نماینده ایشان در نهاد رهبری با اعضای جنبش عدالتخواه ، خود بیانگر این رضایت نسبی است. 5- در انتها باید متذکر شوم ، شما که جنبش عدالتخواه را به پرداختن به مسائل غیر اصلی کشور متهم می کنید. چگونه در تیتر اصلی و صفحه اصلی خود به این موضوع فرعی و غیر اصلی در امور کشور و جهان می پردازید و وقت می گذارنید.فرضا که این تشکل اشتباهاتی دارد آیا این مدل پرداختن شما به آن نشان از بصیرت شماست؟آیا پرداختن به مسائل جدی تری نظیر جهان اسلام و توهین به پیامبر مهمتر نیست؟ آیا به جای گذاشتن متن اصلی سخنان رهبری، تحلیل و کاربردی کردن آن مهمتر نیست؟و... والسلام علی من تبع الهدی
  • حسین شیخ‌رحیمی ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    0 0
    من بعنوان یک فعال دانشجویی و بعنوان کسیکه از نزدیک در جریان فعالیت‌های شما و تشکل مطبوعتان هستم اعتقاد دارم که گفته‌ های مشرق درباره شما کماکان درست است. نکته ولی آنجاست که شما طی مدت حیات سیاسی خودتان هیچگاه انتقاد را برنتافته‌ اید.
  • سیدامیر ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    0 0
    این ماجرا نشان می دهد که جنبش دانشجویی، حتی همچنان نیز از توجه به امر رهبری مبنی بر تشکیل اتاق های فکر غفلت می ورزد.
  • رضا استیلایی ابیانه ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    0 0
    آنهایی که در هنگام حمله به سفارت انگلیس گوششان به حرف دیگران آشکار نبود و آرمانشان، تنها شعار دادن بر سر دیوار سفارت خبیث انگلیس بود؛ معلوم است که همچنان نیز باید از باغ های آنها برهای جدیدی به گوش می رسد. فأین تذهبون؟
  • آیدا معتضد ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    0 0
    البته استفاده سایتهای ضد انقلاب از صحبت های فعالان دانشجویی امر چندان غریبی نیست ولی به هر حال انتشار نظرات خالی از فکر و سطحی توسط دانشجویان نیز کار درستی نبود
  • ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    0 0
    ممنون یک بار هم شده تحلیل درستی از مشرق دیدیم و خواندیم . واقعیت این است که فضای باز نظام برای تشکل های دانشجویی گاهی در انها این تخیل را بوجود اورده است که حضرات پدر خوانده نظامند و هیچ کس و هیچ نهاد و مقامی نمی فهمد به جز تشکل های دانشجویی؟ به عنوان یک دانشجوی فعال حد اقل در سه تشکل این موضوع را با تمام وجود حس کرده ام خود خواهی مفط در تشکل های دانشجویی
  • ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    0 0
    متاسفم براتون. شمام کمک کنید به حاکمیت یه عده .... که حرفهای رهبر رو هم سانسور می کنند. اف بر شما
  • ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    0 0
    فحش نامه ی یک خاله زنک ... خطاب به تشکلهای دانشجویی
  • صالح ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    0 0
    اگر جنبش دانشجویی یه کار مفید کرد همین حمله به سفارت روباه پیر بود
  • ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    0 0
    حرفاتون چرنده! من اون میزگرد رو کامل خوندم و متاسفم برای شما!
  • منتقد ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    0 0
    ضعف تحلیلی مفرط شما از همین نظراتان هوبداست
  • محمد مهدی ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    0 0
    ببخشید مقاله یک کم چرت بود..... حالا اونا انتقاد کردن از حذف و سانسور صحبتهای آقا چرا به شما برخورد؟؟
  • ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    خیلی خوب و هوشمندانه بود واقعا انتظار نداشتم از مشرق
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    مسلم است که انتقاد دشمن را شاد می کند اما این دلیل خوبی برای مطرح نکردن انتقاد است؟ صحبت های آقا هم در جمع عموم دانشجویان است و برای یک جمع خصوصی نبوده. مشکل جامعه ما دقیقا تفکر امثال شماست که به همه چیز رنگ و بوی امنیتی می دهند و جلوی نقد را می گیرند و در عین حال می خواهند خود را منطقی و اهل گفتمان هم نشان بدهند.
  • هادی ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    جالب است! چقدر فاصله است از تصور شما از جریانات جنبش دانشجویی با رهبری... خیلی دورید از ملاک!
  • سید امیر ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    محمد مهدی جون راستشو بخوای به منم برخورد. امثال شماها همینو می خواید که رهبری رو بذارید گوشه رینگ؛ بعد هم اگه یه رسانه متعهد خواست از آقا دفاع کنه؛ می پرسید وسط و می گید به شماها ربطی نداره. شک برم داشته که از سایت بالاترین و اینا داری نظر می دی.
  • مرتضی ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    حذف این صحبت های رهبری غلط بوده و هست برای اولین بار یک مسئول در کشور اشکالات را پذیرفته است و گفتند این اشکالات به صدا و سیما وارد است. چرا حذف کردند؟ شما چرا دفاع می کنید ؟
  • آیدا معتضد ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    لااقل برو حرفای آقا رو بخون بعدش بیا نظر بده. به شما باشه باید جلسات وزارت اطلاعات رو هم بیان واستون نشون بدن. تازه بعدشم دوباره مرتکب اشتباه حمله به سفارت انگلیس می شید!!!
  • مريم ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    شما مثل سايت تريبون نشريه زرد هستيد هنوز متوجه نشديد تو اين اشتباهي كه عمدا يا سهوا از سوي دو دانشجو مطرح شد بايد طوري حركت كرد نه رهبري آسيب ببين نه جريان دانشجويي، الان دانشجوها رو به اشتباه متهم مي كنيد اما همين كه اين دانشجوها يه اقدام مهم مثل تسخير سفارت انگليس انجام بدن براي اينكه زودتر از همه جا خبرش رو پيامك كنيد پول خرج مي كنيد متاسفم براي شما و اين دو فرد كه به همه چيز ابزاري نگاه مي كنيد فقط دنبال منافع خودتونيد
  • ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    پس از سالها دو سه نفر یاعلی گفتن تا یکی از مهمترین رخدادهای سالیانه جریان دانشجویی رو نقد کنن - دقت کنین دانشجویی یعنی چیزی که کاملا به خودشون مربوط میشه و خودشون بهترین ناقدش میتونن باشن- تا بلکه اشکالاتش برطرف بشه و جلسه کارآمد تر بشه! توشم نه فحش به نظام دادن نه چیزی! عملکرد برخی مسئولین که متاسفانه عملکردشون به پای آقا نوشته میشه رو نقد کردن! چطوره اونها که عملکردشون کاملا پای آقا نوشته میشه همه جور اشتباهی میکنن و کسی حق نداره بگه بالای چشمتون ابروست؟ و حتی خود حضرت آقا هم ابایی ندارن که بگن فلان سازمان و فلان نهاد اشتباه کرده و ضعف داره؟ اما یه عده‌ای همیشه با چماق ضد ولایت فقیه برای اونها حاشیه امن درست میکنن. اما تا یه دانشجو کوچکترین حرفی میزنه هزارتا مدعی پیدا میشه که تو مگه چی میفهمی؟ تو مگه پدرخوانده مملکتی؟ تو توی فلان قضیه ... دم بچه های تریبون گرم!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس