کد خبر 138468
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۸

معاون سازمان فناوری اطلاعات گفت: علیرغم پشتیبانی موتور جست‌وجوهای خارجی از زبان فارسی می‌خواهیم جست‌وجوگرهای بومی با پشتیبانی هوشمند از زبان فارسی، از خواسته و منظور کاربر ایرانی درک کاربردی‌تر ارائه دهند.

به گزارش مشرق، علی‌اصغر انصاری در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در فراخوان شناسایی ارائه‌دهندگان خدمات موتور جست‌وجو، شرکت‌هایی شرکت کرده‌اند که هم‌اکنون مراحل ارزیابی شرکت‌ها آغاز شده است.

معاون توسعه و مدیریت شبکه سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه موضوع ارائه دهندگان خدمات پویشگر با قدری تأمل در حال پیگیری است، گفت: در موتور جست‌وجو بحث جمع کردن و نمایه‌سازی اطلاعات مطرح است و موضوع اصلی مراجعه کاربران برای دریافت اطلاعات موردنیاز است.



وی ادامه داد: در حوزه ارائه‌دهنده سرویس موتور جست‌وجو، اپراتورهایی با نام "فجر" پروانه فعالیت خواهند گرفت.

انصاری گفت: در حال حاضر شرکت‌های داوطلب برای این قبول کار زیاد هستند، اما هدف سازمان فناوری اطلاعات استفاده از محصولات ایرانی و بومی شده است.

معاون توسعه و مدیریت شبکه سازمان فناوری اطلاعات ایران تصریح کرد: پشتیبانی محصولات ایرانی و بومی‌شده از خط و زبان فارسی یا برخورداری از مزیت رقابتی نسبت به محصولات خارجی، از جمله پارامترهای مهم سازمان فناوری اطلاعات در ارزیابی متقاضیان است.

وی گفت:‌ شرکت‌هایی که با عنوان اپراتورهای فجر به بازار وارد می‌شوند، باید توان کاربردی داشته باشند، ضمن اینکه لازم است از مزیت‌ رقابتی برخوردار باشند تا بتوانند با مدیریت هزینه‌ و درآمد، مدل اقتصادی کسب و کار داشته باشند و در بازار خود را نگه دارند.

وی اظهار داشت: هم اکنون موتور جست‌وجوهای خارجی نیز به سمت پشتیبانی از خط و زبان فارسی گام برداشته‌اند؛ اما می‌خواهیم موتور جست‌وجوهای بومی که وارد بازار می‌شوند، برای مثال با اتصال به منابع ادبی فارسی، بتوانند هوشمند تر و بیشتر از نمونه‌های خارجی، از خواسته و منظور کاربر ایرانی درک داشته باشند و احتیاج او را راحت‌تر برآورده‌ کنند.

انصاری گفت: امیدواریم موتور جست‌وجوهایی که به بازار می‌آیند در فضای وب فعال شوند، نه سهم 100 درصدی بلکه سهم کاربردی از بازار داخلی را به خود اختصاص دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس