کد خبر 125554
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۰

چین روز دوشنبه اعلام کرد تصمیم آمریکا برای جابجایی بخش اعظم ناوگان دریایی این کشور به اقیانوس آرام تا سال دو هزار و بیست اقدامی «بی موقع» است و از واشنگتن خواست به منافع این کشور در این منطقه احترام گذارد.

به گزارش مشرق به نقل از واحد مرکزی خبر، لیو ویمین سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به سوالی درباره اعلان آمریکا به خبرنگاران گفت:« همه طرف ها باید برای حفظ و ارتقاء صلح، ثبات و توسعه آسیا - اقیانوس آرام تلاش کنند.»

وی افزود:« افزایش استقرارهای نظامی و تقویت پیمان های دفاعی و اولویت دادن به دستور کار امنیتی و نظامی اقدامی بی موقع است.»

این اظهارات در حالی بیان شد که پانتا در سخنرانی خود در گفتگوهای نشست امنیتی موسوم به شانگری - لا در سنگاپور اعلام کرد این راهبرد چالشی برای چین نیست.

پانتا گفت نیروی دریایی آمریکا تا سال دو هزار و بیست نیروهای خود را از وضع کنونی پنجاه / پنجاه در دو منطقه اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس به حدود شصت / چهل میان این دو اقیانوس تغییر می دهد.

وی افزود:« بر اساس این طرح شش ناو هواپیمابر، اکثر رزمناوها، ناوشکن ها و کشتی های جنگی ساحلی و همچنین زیردریایی های ما به این منطقه منتقل می شود.»

آمریکا همچنین در نظر دارد رزمایش های نظامی خود را در منطقه اقیانوس آرام گسترش دهد و سفرهای بندری بیشتری را در منطقه وسیعتری تا اقیانوس هند انجام دهد.

لیو گفت:« ما از ایفای نقش سازنده آمریکا در منطقه آسیا - اقیانوس آرام استقبال می کنیم.»
وی افزود:« پکن امیدوار است آمریکا به منافع و نگرانی های همه طرف ها در منطقه آسیا - اقیانوس آرام از جمله در چین احترام گذارد.»

پکن به سبب موضع سرسختانه اش در این منطقه به ویژه درباره دریای چین جنوبی با انتقادهایی رو به روست.

نماینده ژاپن در نشست لا - شانگری درباره هزینه های دفاعی عظیم چین ابراز نگرانی کرد و گفت نبود شفافیت در این بودجه تهدیدی برای توکیو است.

بودجه نظامی چین امسال نسبت به سال گذشته یازده ممیز دو دهم درصد افزایش یافته و به صد و شش میلیارد دلار رسیده است. این افزایش بودجه باعث ناخشنودی منطقه به ویژه توکیو شده است.

لیو روز دوشنبه از هزینه های نظامی چین دفاع کرد و گفت سیاست دفاعی این کشور شفاف است و افزود پکن با قوی تر کردن خود به دنبال تسلط بر منطقه نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس