کد خبر 46485
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۷

در حالي مجوز تأسيس يک دانشگاه به اسفنديار رحيم ‌مشايي رئيس‌دفتر رئيس‌جمهور اعطا شده که سؤالات و ابهامات فراواني در اين زمينه وجود دارد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، صبح امروز خبرگزاري فارس از اعطاي مجوز تأسيس يک دانشگاه به اسفنديار رحيم‌مشايي رئيس‌دفتر رئيس‌جمهور خبر داد و نوشت که اين مجوز از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي اعطا شده است.

دقايقي بعد حسني مديرکل دفتر گسترش آموزش عالي وزارت علوم در مصاحبه‌اي با يکي از خبرگزاري‌هاي کشور اعطاي مجوز را تأئيد کرد اما حسن غفوري فرد رئيس هيأت نظارت و بازرسي شوراي عالي انقلاب فرهنگي بدون رد کردن اعطاي مجوز به مشايي خاطرنشان کرد که اعطاي مجوز راه‌اندازي دانشگاه "جامع بين‌المللي ايرانيان " از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي انجام نشده و اين موضوع در هيأت نظارت و بررسي شوراي عالي پيگيري مي‌شود.

بنابر اين گزارش، در حالي که از دهه 70 تأسيس مؤسسات آموزش عالي غيردولتي غيرانتفاعي بايد بر اساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي باشد، حسن‌غفوري‌فرد رئيس هيأت نظارت و بازرسي شوراي عالي انقلاب فرهنگي تأکيد مي‌کند که آئين‌نامه شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره تأسيس مؤسسات غيرانتفاعي تجديدنظر شده و اختيار اعطاي مجوز به موسسات غيردولتي و غيرانتفاعي به وزارت علوم و بهداشت داده شده است و اکنون اين وزارتخانه‌ها مستقيماً مجوز صادر مي‌کنند.

البته غفوري‌فرد در قسمتي از گفت‌وگوي خود اعلام مي‌کند که تأسيس دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي زير نظر شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيست و اين در حال است که وي در قسمت ديگري از سخنان خود بيان مي کند که تأسيس دانشگاه "جامع بين‌المللي ايرانيان " در هيأت نظارت و بررسي شوراي عالي پيگيري مي‌شود.

از سوي ديگر براساس اعلام مسئولان وزارت علوم صاحب امتياز دانشگاه "جامع بين‌المللي ايرانيان " شوراي عالي امور ايرانيان خارج از کشور است در حالي که مشخص نيست چگونه نهادي دولتي مي‌تواند صاحب امتياز مؤسسه‌اي غيردولتي-غيرانتفاعي شود.

* صدور مجوز تأسيس کليه رشته‌ها در تمام مقاطع براي دانشگاه مشايي

همچنين از سوي ديگر در شرايطي که راه‌اندازي هر رشته تحصيلي نيازمند تعداد مشخصي هيأت علمي و تامين امکانات لازم آموزشي و طي زماني خاص است، وزارت علوم با صدور مجوزي به امضاي حسين نادري‌‌منش معاون آموزشي وزارت علوم با راه‌اندازي بلاقيد و شرط کليه رشته‌هاي تحصيلي در کليه مقاطع تحصيلي در دانشگاه غيردولتي جامع بين‌المللي ايرانيان موافقت کرده است.

نادري‌منش در اين نامه به شماره (81288/22 به تاريخ 27 بهمن 89) اسفنديار رحيم‌مشايي را با عنوان "رئيس هيأت امناي دانشگاه جامع بين‌المللي ايرانيان " مخاطب قرار داده است.

بدين ترتيب دانشگاه غيردولتي جامع بين‌المللي ايرانيان در بدو تاسيس خواهد توانست هر رشته تحصيلي حتي در مقطع دکتري را راه‌اندازي کرده و در آن اقدام به پذيرش دانشجو بدون کنکور کند!

بر اساس ضوابط موجود وزارت علوم، راه‌اندازي رشته تحصيلي در مقطع دکتري حداقل نيازمند 8 سال فعاليت آموزشي در همان رشته و داير بودن مقاطع تحصيلي قبلي آن رشته (کارشناسي و کارشناسي ارشد) است.

لازم به توضيح است که راه‌اندازي يک رشته تحصيلي در مقطع کارشناسي ارشد نيازمند حداقل 5 سال فعاليت آموزشي و داشتن دو دوره فارغ‌التحصيل مقطع کارشناسي در همان رشته و داشتن هيأت علمي با مرتبه دانشياري است.

همچنين موسسات آموزش عالي براي راه‌اندازي رشته تحصيلي در مقطع دکتري، بايستي حداقل دو دوره فارغ‌التحصيل در مقطع کارشناسي ارشد همان رشته و هيأت علمي با مرتبه استادي مورد تائيد هيأت مميزه وزارت علوم باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس