کد خبر 24471
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۸

مديرمسوول روزنامه اطلاعات گفت: با کمال تاسف بايد بگوييم که ايران يکي از کشورهايي است که بيشترين ذخاير علمي و تکنولوژيکي خود را به خارج صادر کرده است برخي نخبگان ايراني خودشان رفتند و برخي ديگر به هر دليلي کوچانده شده‌اند برخي از نخبگان به اين دليل رفتند که فضاي فکر و انديشه براي آنها تنگ شده بود. اين نخبگان از کشور رفتند و تبديل به سرمايه ارزشمند کشورهاي ديگر شدند.

به گزارش مشرق به نقل از ايلنا، حجت‌الاسلام محمود دعايي که درهمايش نقش رسانه‌ها در تعامل با ايرانيان خارج از کشور سخنراني مي‌کرد، در توصيف اين شرايط گفت: سالها پيش يعني در دهه ?? يکي از روحانيان در منبر دلايل کوچ ايرانيان را ذکر کرد که قابل توجه است اين روحاني در منبر گفت: بسياري از کساني که درحال حاضر از ايران کوچک کرده‌اند منشي‌هاي خانم داشته‌اند که انواع و اقسام آرايش‌هاي گوناگون را اين زنان به چهره داشتند و وقتي که بازنشسته مي‌شدند انواع و اقسام زنان را با آرايش‌هاي گوناگون در خيابان مي‌ديدند و حظ بصري مي‌بردند، وقتي به سينما مي‌رفتند فلان هنرپيشه‌ها را مي‌ديدند و وقتي هم که در خانه مي‌نشستند در تلويزيون گوگوش و مهستي براي آنها مي‌خواندند اما وقتي انقلاب شد همه منشي‌ها مرد شدند. آرايش‌ها از بين رفت و حتي مردان ديگر جرات نداشتند زير چشمي به زنان نگاه کنند اگر چنين مي‌کردند گشت امر به معروف و نهي از منکر با آنها برخورد مي‌کرد در سينما هم ديگر هنرپيشه‌هاي قبلي نبودند و فيلم‌هاي که مي‌ديدند نيز تبديل شده بود به دو چشم بي‌سو، گورکن و توبه نسوح. در خانه هم وقتي تلويزيون نگاه مي‌کردند يا احکام مي‌شنيدند و يا فقه و اگر صداي موسيقي هم به گوش مي‌رسيد از يک پاسدار بود که سرودهاي انقلابي را زمزمه مي‌کرد اين روحاني مي‌گفت وقتي مردم با اين همه تغيير مواجه شده بودند ديگر دلشان را به چه خوش مي‌کردند و با چه چيزي خودشان را سرگرم مي‌کردند چون هيچ چيزي براي سرگرمي وجود نداشت از ايران مهاجرت مي‌کردند.

او ادامه داد: در حال حاضر شرايط تغيير کرده است و افراط‌هاي اوايل انقلاب به تفريط کشيده شده و مشاهده مي‌کنيم که يکي از همان هنرپيشه‌هاي اول انقلاب فيلم نوبت عاشقي را مي‌سازد که امکان اکران ندارد، با کمال تاسف بايد بگوييم که ايران يکي از کشورهايي است که بيشترين ذخاير علمي و تکنولوژيکي خود را به خارج صادر کرده است برخي نخبگان ايراني خودشان رفتند و برخي ديگر به هر دليلي کوچانده شده‌اند برخي از نخبگان به اين دليل رفتند که فضاي فکر و انديشه براي آنها تنگ شده بود. اين نخبگان از کشور رفتند و تبديل به سرمايه ارزشمند کشورهاي ديگر شدند اما باز هم به دليل ايمان فراوان به ايران و عرقي که به کشور داشتند به طور کامل از وطن خود بيگانه نشده‌اند و اين آمادگي در آنها وجود دارد که اگر روي خوش به آنها نشان دهيم خدمات خود را به کشور ارائه کنند.

دعايي تصريح کرد: بايد تلاش کنيم در سايه تدبير دست‌اندرکاران نظام سرمايه‌هاي فکري ايراني خارج از کشور را جذب بکنيم. فرشچيان يکي از شخصيت‌هاي رانده شده از کشور بود که با تدبير مسئولان به ايران بازگردانده شد.

مدير مسئول روزنامه اطلاعات ادامه داد: موسسه اطلاعات اين افتخار را داشته که براي اولين بار در تاريخ کشور براي ايرانيان خارج از کشور روزنامه منتشر کند حدود ?? سال است که روزنامه اطلاعات براي آمريکا و اروپا روزنامه چاپ مي‌کند و اين باعث افتخار ما است.

مدير مسئول روزنامه اطلاعات ادامه داد: بخشي از هزينه‌هاي ارزي چاپ اين روزنامه را در خارج از کشور در دوره‌هاي گذشته دولت تامين مي‌کرد اما در دولت نهم و دهم متاسفانه کمک‌هاي لازم براي چاپ اين روزنامه در خارج از کشور انجام نمي‌شود و انتظار را برآورده نمي‌شود و علي‌رغم مراجعات مکرر متاسفانه هنوز موفق نشده‌ايم هزينه‌هاي لازم را از دولت دريافت کنيم اگر دولت براي انتشار روزنامه اطلاعات در خارج از کشور کمک نکند حتي ممکن است از پس هزينه‌هاي چاپ اين روزنامه در خارج از کشور برنياييم و چاپ اين روزنامه متوقف شود.

مديرمسوول روزنامه اطلاعات در پايان تاکيد کرد: هموطنان ما که به هر دليلي وطن خود را ترک مي‌کنند مي‌توانند در ابتدا تهديد محسوب شوند اما اگر نظام اين قدرت و شايستگي را داشته باشد که اين هموطنان را جذب کند ديگر قطعاً آنها منشا تحديد نيستند.

او ادامه داد: خوشبختانه در اين دوران و در اين دولت اراده‌اي به وجود آمده است که ايرانيان خارج از کشور را جذب بکند.

ابتداي مراسم، مجري برنامه هنگامي که مي‌خواست دعايي را براي سخنراني دعوت کند گفت: من آقاي شريعتمداري را درجمع نمي‌بينم معمولاً آقاي دعايي و آقاي شريعتمداري همه جا با هم ديده مي‌شوند و عجيب است که هنوز آقاي شريعتمداري نيامده است، بعد از اين جملات، زماني که دعايي مدير مسئول روزنامه اطلاعات براي سخنراني به پشت تيريبون رفت گفت: احتمالاً دليل اينکه مجري برنامه آقاي شريعتمداري را با من اسم مي‌برند به خاطر اين است که کيهان و اطلاعات را همه از قديم دوقلوهاي وابسته به نظام مي‌دانستند منتها فراموش کرده‌اند که اکنون، يکي منشا رحمانيت و صلح و صفاست و ديگري منشا جباريت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس