نتايج بررسي‌هاي يک تيم تحقيقاتي از دانشگاه هاروارد و بيمارستان عمومي ماساچوست، نشان مي‌دهد که 84 درصد از پزشکان آمريکايي از شرکت‌هاي داروسازي رشوه دريافت مي‌کنند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاري رويترز، يک تيم تحقيقاتي متشکل از کارشناسان دانشگاه هاروارد آمريکا و بيمارستان عمومي "ماساچوست" با اجراي يک طرح مطالعاتي در سال 2009 به بررسي فعاليت‌هاي1900 پزشک آمريکايي و ارتباطات آن‌ها با شرکت‌هاي داروسازي پرداختند.
نتايج اين مطالعه که به تازگي منتشر شده است نشان مي‌دهد 84 درصد پزشکان آمريکايي از شرکت‌هاي داروسازي رشوه دريافت مي‌کنند.
بر اساس اين گزارش، دو سوم پزشکان آمريکايي نمونه‌ داروهاي ارايه شده از سوي شرکت‌هاي داروسازي را مي‌پذيرند و 14 درصد آن‌ها نيز مستقيما در ازاي ارايه خدمات خود، از شرکت‌هاي داروسازي وجه نقد دريافت کرده‌اند.
آمار حيرت‌انگيز دريافت رشوه توسط پزشکان آمريکايي در حالي منتشر مي‌شود که "اريک کمپل" مدير اين طرح تحقيقاتي در يک مصاحبه تلفني با خبرگزاري رويترز گفت که آمارهاي بدست آمده از روابط مالي نامشروع پزشکان آمريکايي با شرکت‌هاي داروسازي، در مقايسه با گذشته کاهش چشمگيري داشته است. بطوريکه در سال 2004، 94 درصد پزشکان آمريکايي رشوه دريافت مي‌کردند.
اين گزارش حاکيست، در جريان تحقيقاتي که سال 2004 انجام شد، دريافت نمونه‌هاي دارويي و يا قبول وعده‌هاي غذايي پيشنهاد شده از سوي فروشندگان دارو که با پرداخت وجه نقد به پزشکان همراه بود، امري بسيار متداول و فراگير بوده است.
در واقع انتشار نتايج همين تحقيقات بود که موجب شد تا بسياري از گروه‌هاي دولتي و دانشگاهي به پزشکان براي محدود کردن روابطشان با شرکت‌هاي داروسازي فشار بياورند. بطوريکه حتي برخي از اعضاي کنگره آمريکا همچون سناتور "چارلس گراسلي" نيز وارد موضوع شدند.
کمپل مي‌گويد: اگرچه به نظر مي‌رسد که دريافت رشوه از سوي پزشکان آمريکايي کاهش يافته است و آن‌ها در جريان تحقيقات اخير گفته‌اند که ديداهاي کمتري با نمايندگان شرکت‌هاي داروسازي داشته‌اند اما اين آمار هنوز بطور غيرقابل پذيرشي بالاست.
وي با بيان آنکه پزشکان آمريکايي هم‌اکنون نيز بطور متوسط دوبار در ماه با نمايندگان شرکت‌هاي داروسازي ديدار دارند، گفت: اين پزشکان ادعا مي‌کنند که دريافت هديه و وجه نقد از شرکت‌هاي داروسازي تاثيري بر روند کاري آن‌ها ندارد. اما اين مضحک است که فکر کنيم شرکت‌هاي داروسازي پول و وقت خود را بدون دليل به هدر مي‌دهند.

doctor_bribes_0318.jpg

5992-708154.jpg


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس