گروه فرهنگي مشرق - «علي محمد مودب» جزء نسل جديد شعراي انقلاب است که آثار متعددي را تا به حال به چاپ رسانده است. عاشقانههاي پسر نوح و مردههاي حرفهاي از آثار اوست. از مودب درباره قيصر امينپور پرسيديم و او به کليدواژههاي ما اينگونه پاسخ داد:قيصر و مردم:
قيصر نوآوريهايي براي زنده کردن ارتباط با مخاطب داشت که عملياتي هم شد. قيصر در ارتباط مخاطب امروز با شعر تأثيرگذار بود. برخي از نوآوريهايي که به بعضي از ادبا منتسب ميشود به اين دليل که در خلوت مخاطب نفوذ نداشته، نوآوري محسوب نميشود. نوآوري، بايد با حفظ تعريف و ترکيب شعر باشد. نوآوري که مخاطب و مفهوم را از دست ميدهد، نوآوري نيست. به همين خاطر قيصر شاعر پيشرويي بود. البته نه از زاويهاي که برخي او را آوانگارد مينامند.
قيصر توانست حرفهاي جديد، دنياي جديد، عناصر خيال جديد و مسائل زندگي روز را با قالبهاي نو شعري و امکانات تازه شعري بيان کند و رابطهاش را با مخاطب فارسي زبان از دست ندهد.
قيصر توانست با مردم ارتباط برقرار کند چون تعريف او از شعر اين بود که شعر فقط براي شعر نيست؛ شعر فقط براي نخبگان نيست؛ شعر در درجه اول قرار است با مخاطب فارسي زبان ارتباط برقرار کند. براي همين در تعريف قيصر از شعر، احترام به مخاطب بود.
قيصر و انقلاب:
آثار قيصر گواه است که وي يکي از چهرههاي شاخص و تأثيرگذار شعر انقلاب است. البته قيصر جزء اولينها نبود. چه اينکه شاعران پيش از او مثل طاهره صفارزاده، گرمارودي يا شاعراني مثل اوستا و سبزواري و... نيز در همين راستا فعاليت داشتند.
قيصر شعر انقلاب و حرفها و ارزشهاي انقلاب را با قالبهاي نو و نيمايي و نوآوري در صنايع شعري ممزوج کرد و تأثيرگذار شد.
قيصر در ميان شاعران انقلاب توانست خود را تداوم بخشد. يعني هماکنون بسياري از نسل جوان شعر انقلاب، تداوم جريان شعري هستند که يکي از قلههاي آن قيصر است.
از روز اول، شعر قيصر با انقلاب و دفاع مقدس شروع ميشود و در آخر هم همين است. در کتاب آخر که به سيدحسن حسيني تقديم ميکند؛ در «بيا عاشقي را رعايت کنيم» کاملاً مشخص است که منظور قيصر کدام عاشقي است. قيصر در هويتبخشي و هويتسازي براي شعر انقلاب موفق بود و جوانهاي امروز تحت تأثير او هستند.
قيصر و مديريت فرهنگي:
شخصيت قيصر يک معلم و به نوعي مدير فرهنگي بود. او هرجا که فعاليت کرد کارهاي موفقي داشت. در حوزه هنري واحد شعر را مديريت ميکرد و تأثيرگذار بود. در مجله سروش نوجوان نيز همينطور.
در اين زمينه قيصر شاعران و فعالين مطبوعاتي زيادي را تربيت کرد. وي در خانه شاعران ايران عضو هيئت مديره بود و کارهاي شاخص و تأثيرگذاري در آنجا داشت.
قيصر ميتواند يک الگو براي مديران فرهنگي باشد؛ بهخصوص در زمينه جريانسازي. در کارنامه او از شعر کودک، نوجوان و بزرگسال تا استادي دانشگاه را شاهديم. قيصر با وجود بيماري و مشکلات بيشترين بهره را از زمان ميبرد و تعداد زيادي شاگرد تربيت کرد.
نهادها و سازمانهاي فرهنگي ميتوانند با همين امکانات و محدوديتها ولي با تحمل و غيرت بيشتر همچون قيصر، کارهاي شايستهاي را رقم بزنند.
شعر خود قيصر:
اغلب اشعار قيصر، شعر شخصيت خود اوست. با شناخت من از استاد در مجموع، شعرهاي ايشان نماينده خود قيصر است؛ هرکدام لحظهاي و خلوتي از دنياي قيصر است؛ چه با مضامين عرفاني و چه اجتماعي و عاشقانه، همه با هم قيصر را ميسازند.




