يک روزنامه اسپانيايي خبر داد : عربستان سعودي به زودي 200 تا 270 دستگاه تانک 'لئوپارد' از اسپانيا خريداري مي کند.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از روزنامه ال پائيس، به همين منظور ' خالد بن سلطان' معاون وزير دفاع عربستان اوايل ماه نوامبر به اسپانيا سفر خواهد کرد.
اسپانيا از ماه مارس سال 2008 ميلادي که 'خوسه لوييس رودريگز زاپاته رو' براي دومين بار قدرت را در اين کشور به دست گرفت تاکنون دچار بحران اقتصادي شديد با نرخ 21 درصد روبرو است و هر روز نيز دامنه آن گسترده تر مي شود. از اين رو انعقاد قرارداد مذکور براي حل مشکلات مالي اين کشور حائز اهميت است. انجام اين معامله براي اسپانيا بسيار مهم است، زيرا بزرگترين صادرات در تاريخ صنعت نظامي اسپانيا محسوب مي شود.
اين روزنامه تصريح کرد: انجام اين معامله، تقريبا 10 سال کار را در اين بخش براي اسپانيا تضمين خواهد کرد و بسياري از شرکت هاي اسپانيايي نيز از آن بهره مند خواهند شد. ارزش اين معامله بيش از سه ميليارد يورو تخمين زده شده است و شامل هزينه هاي آموزش پرسنل سعودي و نگهداري اين تانک ها نيز خواهد بود.
معاون وزير خارجه آمريکا در امور سياسي و نظامي نيز اخيرا اعلام کرد که قرارداد 60 ميليارد دلاري فروش تسليحات آمريکا به عربستان نهايي شده است.
بر اساس اين قرارداد بي سابقه تسليحات طي 15 تا 40 سال تحويل عربستان خواهد شد و شامل 84 جت جنگنده اف 15، 70 فروند بالگرد آپاچي، 72 فروند بالگرد جنگي «بلک هاوک» و 36 بالگرد سبک «ليتل برد» خواهد بود.
حمايت هاي تسليحاتي غرب به ويژه آمريکا از دولت عربستان سعودي طي دستکم سه دهه گذشته ادامه داشته است اما کارشناسان نظامي مي گويند عامل تعيين کننده در جنگ ها، تسليحات مدرن نيست بلکه نيروي انساني توانمند است که سرنوشت جنگ را رقم خواهد زد.
ارتش ضعيف شده صدام حسين،حاکم سرنگون شده عراق، در جريان جنگ اول خليج فارس در کمتر از چند روز موفق شد بخش بزرگي از خاک عربستان را به اشغال خود درآورد و اگر نبود کمک هاي متفقين شايد تمام خاک 2/2 ميليون کيلومتري اين کشور در کمتر از چند هفته اشغال مي شد.
ارتش عربستان همان زمان نيز تجهيزاتي در اختيار داشت که کمتر يا بهتر بگوييم هيچ کشوري آنها را در اختيار نداشت.
کارشناسان نظامي غرب مي گويند فروش اين حجم از تسليحات به کاهش نگراني امنيتي عربستان سعودي کمک مي کند اما واقعيت آن است که اين قرارداد ها بيش از آنکه نگراني هاي دولت رياض را بر طرف نمايد چرخ صنايع نظامي غرب را روغن کاري خواهد کرد و دستاوردي براي دولت و مردم عربستان سعودي در پي نخواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس