کد خبر 10782
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۲

سخنگوي طرح تحول اقتصادي گفت: با توجه به بررسي‌هاي صورت گرفته، پس از هدفمند شدن يارانه‌ها افزايش زيادي در قيمت نان رخ نخواهد داد.

به گزارش مشرق، محمدرضا فرزين در گفت‌وگو با فارس در خصوص آخرين وضعيت قيمت نان پس از اجراي طرح هدفمند کردن يارانه‌ها اظهار داشت: در حال حاضر قيمت نان به 4 نرخ متفاوت عرضه مي‌شود و در واقع هر نرخ براي يک صنف خاص در نظر گرفته شده است.
وي افزود: وزارت بازرگاني گندم را به قيمت هر کيلوگرم 330 تومان مي‌خرد و براي پخت نان به قيمت‌هاي 45 ريال، 75 ريال، 400 ريال و 4 هزار و 200 ريال عرضه مي‌کند.
سخنگوي طرح تحول اقتصادي گفت: عرضه آرد به قيمت‌هاي متفاوت باعث ايجاد فساد و تبعيض در عرضه نان، اسراف بسيار بالا و همچنين کاهش کيفيت نان مي‌شود به طوري که فقط در سال جاري براي خريد تضميني گندم دولت بيش از 3 هزار و 200 هزار تومان يارانه به اين بخش داده است.
فرزين گفت: مسلم اين است که بخشي از يارانه دولت براي خريد تضميني گندم در راستاي حمايت از کشاورز است.پس از اجراي طرح هدفمند کردن يارانه‌ها نيز قسمت حمايت از کشاورز حذف نمي‌شود و دولت همچنان به حمايت همه‌جانبه خود از کشاورز ادامه مي‌دهد، در حالي که وزارت بازرگاني هر کيلوگرم گندم را با قيمت تضميني 330 تومان از کشاورز مي‌خرد قيمت جهاني گندم در حال حاضر هر کيلوگرم 250 تومان و سال گذشته 180 تومان بوده است.
وي افزود: پس از اجراي طرح هدفمند کردن يارانه‌ها ما يک قيمت ثابت براي گندم خواهيم داشت که عنوان آن قيمت ملي براي گندم است، اين قيمت ملي بسيار پايين تر از قيمت آرد آزاد کنوني است و اين بدان معناست که با هدفمند شدن يارانه‌ها سهم قيمت آرد در قيمت تمام شده شيريني، نان آزادپز، ماکاراني و بيسکويت کاهش پيدا مي‌کند.
خبرنگار فارس به سخنگوي طرح تحول گفت، آرد يکي از فاکتورهاي افزايش قيمت نان است و ساير عوامل چون افزايش قيمت سوخت نيز در قيمت تمام شده موثر خواهد بود.
فرزين پاسخ داد: تحليل‌هاي کارشناسي بسيار دقيقي در خصوص قيمت نهايي نان انجام شده است، سهم آرد در قيمت نهايي نان تنها 7 درصد است و با توجه به بررسي‌هاي صورت گرفته پس از هدفمند شدن يارانه‌ها افزايش زيادي در قيمت نان وجود نخواهد داشت.
وي خاطرنشان کرد: از آنجا که منابع لازم در اختيار مردم قرار مي‌گيرد، قدرت خريد مردم براي خريد نان به هيچ وجه کاهش نمي‌يابد و با هدفمند شدن يارانه آرد فرآيند توليد، توزيع و مصرف بهبود پيدا مي‌کند به طوري که پيش‌بيني ما اين است که با اجراي طرح هدفمند کردن يارانه آرد و نان مصرف نان بين 20 تا 25 درصد کاهش پيدا ‌کند.
سخنگوي طرح تحول اقتصادي گفت: در حال حاضر ذخاير خوبي از گندم در کشور وجود دارد و پيش‌بيني شده در سال آينده هم کشاورزي خوب باشد و هيچ گونه مشکلي به لحاظ توليد داخلي گندم وجود نداشته باشد.
فرزين در خصوص افزايش برخي از کالاهاي اساسي در روزهاي اخير مانند شکر و روغن نيز اظهار داشت:به دليل افزايش جهاني نهاده‌هاي روغن با افزايش قيمت روغن مواجه بوديم به همين دليل کالابرگ آن اعلام شد تا بازار کنترل شود.
وي تاکيد کرد: وزارت بازرگاني به طور روزانه قيمت‌ها را رصد و در کميته‌اي براي هرگونه تغيير قيمتي سياست‌هايي در نظر گرفته مي‌شود تا بازار کنترل شود، همچنين در تمام استان‌هاي کشور ستاد تنظيم بازار تشکيل شده و فعال است.
سخنگوي طرح تحول اقتصادي گفت: از سال گذشته ذخيره‌سازي کالاهاي اساسي آغاز شده است و در آستانه اجراي طرح هدفمند کردن يارانه‌ها ذخاير مکمل ما در 13 قلم کالا در حال حاضر آماده است.
وي در واکنش به اين سؤال که به دليل جو رواني منفي در بازار شاهد افزايش قيمت برخي کالاهاي اساسي هستيم نيز گفت: به هيچ وجه قرار نيست در اين طرح کمبود کالا وجود داشته باشد،مردم بايد بدانند که عليرغم ذخيره‌هايي که همه ساله داشته‌ايم امسال ذخيره استراتژيک و ذخيره مکمل براي اجراي طرح هدفمند کردن يارانه‌ها نيز انجام شده است لذا دليلي براي نگراني وجود ندارد.
فرزين ادامه داد: ضمن اينکه با واريز نقدي يارانه‌ها به حسابها قدرت خريد مردم افزايش پيدا مي‌کند و معتقديم که طرح هدفمند کردن يارانه‌ها در فضايي آرام اجرا خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس