«محمدتقي فهيم» منتقد و کارشناس سينما گفت: «ملک سليمان» پرش سينماي ايران از سطح به ارتفاع است. ارتفاعي که در آن هنرمندان و سينماگران مسلمان در مقام نمايندگان ايران نوين جلوه تابناکي دارند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، مراسم تجليل و بزرگداشت عوامل سازنده فيلم سينمايي «ملک سليمان» عصر روز گذشته با حضور حميدرضا مقدم‌فر مديرعامل خبرگزاري فارس، شهريار بحراني کارگردان، مجتبي فرآورده تهيه‌کننده، امين زندگاني بازيگر نقش حضرت سليمان نبي(ع) و عليرضا کمالي‌نژاد بازيگر نقش آدونيا و مديران،‌ سردبير و دبيران، خبرنگاران و کارکنان خبرگزاري فارس در محل تالار اجتماعات اين خبرگزاري برگزار شد.
در بخشي از اين مراسم، «محمدتقي فهيم» منتقد و کارشناس سينما، درباره ويژگي‌‌هاي اين فيلم و اهميت آن براي سينماي روز ايران، سخن گفت.
وي در بخشي از سخنان خود اظهار داشت: «ملک سليمان» پرش سينماي ايران از سطح به ارتفاع است. ارتفاعي که در آن هنرمندان و سينماگران مسلمان در مقام نمايندگان ايران نوين جلوه تابناکي دارند.
وي اظهار داشت: اکنون پس از گذشت بيش از سه دهه از رخدادي که جهان را تکان داد، مي‌توان به قوت مدعي شد که ايران داراي سينماگراني است که با درهم آميزي توأمان انديشه ديني و فنون و تکنولوژي مدرن حرف‌هاي تازه و با طراواتي براي جهان خسته‌ از تکرار همه چيز دارد.

* اگر فيلم يک دهه پيش ساخته مي‌شد، سنگرهاي فرهنگي کم‌تري را از دست داده بوديم
فهيم گفت: شهريار بحراني و تيم همراهش مجموعه‌اي عيني از توانايي و ظرفيت نيروي انساني در بدنه هنري کشورند که با تمام نشانه‌هاي انقلابي، قدرت ارائه سينمايي بالاتر از حد و اندازه مرسوم و متداول در توليد را در خود دارند.
«ملک سليمان» در عين دقت و وسواس در به‌کارگيري اصول و حمل دستمايه‌هاي مورد تأييد شيعيان، به شدت از عوامل و ساختار بومي به منظور رسيدن به يک کارايي جهانشمول برخوردار است. همان چيزي که تاکنون کم داشته‌ايم. يعني متن و استعداد و خلاقيت و حمايت داشته‌ايم وقتي عملاً سرمايه توليد 70 فيلم بلند در سال را به کار انداخته‌ايم، ولي خروجي آن تاکنون حتي منجر به يک فيلم جريان‌ساز نشده است و اگر شده و توانسته به تعدادي تداوم يابد، آثاري بوده که در پهنه پسند جريانات زاويه‌دار عليه ما بوده است. حال آنکه «ملک سليمان» حرکتي است که شايد اگر حداقل يک دهه قبل به منصه نمايش رسيده بود، سنگرهاي فرهنگي کمتري را از دست داده بوديم.

* بزرگ‌نمايي فقدان ستاره در «ملک سليمان» بي‌معنا است
«محمدتقي فهيم» در ادامه با اشاره به برخي انتقادات از فيلم اظهار داشت: آنهايي که خرده‌گيري‌هاي کم‌اساس به خرج مي‌دهند و بعضاً از کوه، کاه مي‌سازند، جايگاهي در برابر حرکت سازنده سينماگران مسلمان نخواهند يافت. کما اين که بزرگ‌نمايي فقدان ستاره در فيلم «ملک سليمان» نه تنها بي‌معنا است که صاحبان اطلاع از تاريخ سينماي جهان به خوبي مي‌دانند که فيلم‌هاي بزرگ مذهبي تاريخي هاليوود از جمله ده فرمان، بن هور و... از يک ضد استار به نام چارلتون هستون، سوپر استار ساخت. حال آن که وجود چهره‌هاي شاخص سينما و تلويزيون ايران اتفاقاً در «ملک سليمان» خودنمايي مي‌کند. چهره‌هايي که ضمن وجاهت ظاهري و باطني، هر کدام تجارب ارزنده و مؤثري در صحنه تئاتر کشور دارند. در واقع در چنين آثاري، آنچه بيش از همه جلوه مي‌کند، مايه‌هاي متن و موضوع و فيلمنامه است که باعث سرآمدي بازيگران در نزد مخاطب مي‌شود. گرايشي که پس از اين، ستاره‌ساز است.
وي اظهار داشت: مگر سريال «يوسف پيامبر»، يک جوان گمنام را به صدر ليست پرکارهاي سال گذشته سينماي ايران مبدل نکرد؟
فهيم گفت: «ملک سليمان» امروز در سينماي کشورمان، يک امتحان براي همه است. همان‌هايي که تاکنون به دنبال الگوهايي بوده‌اند تا اين سينما را از مهجوريت و فقدان محبوبيت نجات دهند و به نظر من، بهانه‌‌اي براي عدم حمايت باقي نمي‌ماند چرا که فيلم، از نظر استانداردهاي جهاني سقف قابل دفاعي دارد، اما مهمتر اين که توسط جرياني از نيروي انساني به توليد رسيده که اين جريان داراي همه ويژگي‌هاي اصيل انقلاب اسلامي است.

* در جنگ نرم مـتأسفانه از ابزار فرهنگ و هنر غافل شده‌ايم
فهيم در ادامه سخنان خود گفت: امروز جنگ، جنگ نرم است. همچنان که ديگران براي اين جنگ رقم‌هاي نجومي اختصاص مي‌دهند، ما براي مقابله و دفاع، چرا از چنين هزينه‌‌هايي پروا به خود راه مي‌دهيم؟ اگر امروز در عرصه اين جنگ‌ ريزش‌هايي داشته‌ايم، براي همين است که مـتأسفانه از ابزار فرهنگ و هنر غافل شده‌ايم. «ملک سليمان» بخشي از نمايش توانايي‌ ما در جبهه فرهنگي است، جبهه‌اي که نيروهاي وفادار پيش‌روي انقلاب حالا با تجربه‌تر از هميشه و با دانش و تخصص مثال زدني، قدرت سينماگران مسلمان را به رخ جهانيان مي‌کشند. با مته به خشخاش گذاشتن و ايرادهاي بني اسرائيل گرفتن، هرگز قادر به افشاي جريان‌ها و لابي‌هاي اسرائيلي در جهان نخواهيم شد.
اين منتقد در عين حال گفت: نقد و تحليل ضعف‌هاي احتمال «ملک سليمان» در بخش قصه‌پردازي و شخصيت‌سازي و به طور کلي دراماتيک مي‌تواند بهبودبخش اين جريان سينمايي بالنده براي توليدات آتي سينماي ايران باشد، اما محکوم کردن حرکت اين نيرو و ايجاد موانع براي توقف توليد نمونه‌هاي بعدي، اتفاقي جز رکود و سکون در سينماي جريان‌ساز ايران نخواهد داشت.

بحراني: مضامين قرآني در سينماي ايران جاي کار بسياري دارند
شهريار بحراني گفت: من حلاوت کار قرآني را چشيده‌ام و با خدا عهد کرده‌ام که غير از کار قرآني وارد کار ديگري نشوم چون مي‌بينم که اين مضامين در سينماي ايران جاي کار بسياري دارند.

* حلاوت کار قرآني را چشيدم
«شهريار بحراني» کارگردان فيلم سينمايي «ملک سليمان» نيز در مراسم تجليل سازندگان اين فيلم، ضمن ابراز خرسندي از حضور در اين مراسم، گفت: خيلي از اين همه محبت و لطف متشکرم و از همه عزيزان و دوستان خبرگزاري فارس ممنونم.
وي ادامه داد: در واقع اين مراسم نوعي تقدير از سفره‌ الهي است که پهن شده و ما هم به عنوان نوکري و خدمت‌گزاري در آن کاري کرديم.
اين کارگردان با اشاره به تمايل خود به کار با موضوعات ديني، اظهار داشت: من از دوران توليد سريال «اصحاب کهف» که آقاي فرج‌الله سلحشور آن را کار ‌کردند و من به عنوان تدوين‌گر همراه‌شان بودم، حلاوت کار قرآني را چشيدم و با خدا عهد کردم که غير از کار قرآني وارد کار ديگري نشوم و اکنون مي‌بينم اين مضامين در سينماي ايران جاي کار بسياري دارد.

* بايد از 4 مدير که پاي توليد «ملک سليمان» ايستادند قدرداني کنم
«مجتبي فرآورده» تهيه‌کننده فيلم نيز از برگزاري اين مراسم توسط خبرگزاري فارس تقدير کرد و گفت: من از فرصتي که خبرگزاري فارس فراهم کرد تشکر مي‌کنم. بايد بگويم باني ساخت فيلم‌هاي قرآني و ديني دولت‌ها نيستند بلکه افراد هستند. کل کارهايي که تاکنون در زمينه مذهبي انجام شده توسط بانيان شخصي صورت گرفته و فقط ساخت سريال امام رضا(ع) توسط دولت انجام شده است.
وي به مراحل توليد اين فيلم اشاره کرد و گفت: ما با آقاي بحراني و قديريان از سال 83 تصميم گرفتيم که تفحصي در تاريخ انبيا داشته باشيم و مقطعي از زندگي آنها را به تصوير درآوريم. اواخر دولت هشتم لايحه توليد آثار فاخر با بودجه مجزا تصويب شد در آن زمان، آقاي حيدريان معاونت سينماي وقت بودند که پيشنهاد همکاري به ما دادند و ما اعلام کرديم که فيلمنامه «ملک سليمان» را قصد داريم بسازيم و اين کار کليد خورد.
تهيه‌کننده «ملک سليمان»، گفت: 2 سال تحقيقات قرآني و روايي آن انجام شد و 8 ماه پيش‌توليد و 9 ماه توليد و فيلم‌برداري آن ادامه داشت و يک سال نيز مرحله پس از توليد آن به طول انجاميد.
فرآورده از مديراني که در ساخت اين پروژه همکاري داشتند، قدرداني کرد و گفت: از همين‌جا از چهار مديري که همت کردند و پاي اين کار ايستادند تشکر کنم. آقاي جعفري جلوه، حيدريان، رضاداد و شاه‌حسيني که با حمايت بي‌دريغ‌شان موجب شدند اين فيلم به ثمر بنشيند.

* مخاطب «ملک سليمان»، فرهيخگان جامعه‌اند
«مجتبي فرآورده» در بخش ديگري از سخنان خود درباره تبليغات اين فيلم سينمايي نيز گفت: بايد بگويم مخاطب «ملک سليمان» مخاطب فرهيخته جامعه است. چون رويکرد «ملک سليمان» به قشر مذهبي است، و قشر مذهبي فقط با تيزر تلويزيوني مطلع مي‌شود اميدوارم شرايط بهتري براي تبليغات فيلم فراهم شود.
وي افزود: سينماي ما سينماي بيماري است که با مسکن مداوا نمي‌شود و نياز به جراحي اساسي دارد. پيکره اين سينما مرده است، به حيات نباتي خودش ادامه مي‌دهد و تنها راهش يک دم مسيحايي است. با قيل و قال اتفاقي نمي‌افتد.
اين تهيه‌کننده ادامه داد: به طور مثال فيلم «آواتار» 237 ميليون دلار هزينه داشته و 250 ميليون دلار هزينه تبليغاتش شده است اما اينجا در بخش پخش، اساساً مناسبات سينمايي ما اشتباه است و اين که ما تقصيرها را به گردن سينمادار، پخش‌کننده و يا تلويزيون بيندازيم، مسئله‌اي را حل نمي‌کند.

زندگاني: بازي در نقش پيامبران حرکت روي لبه تيغ است
«امين زندگاني» با اشاره به اين که بازي در نقش «سليمان نبي» قسمت من بود، گفت: بازي در نقش پيامبران و ائمه حرکت روي لبه تيغ است چون به تعداد بينندگان اين آثار تصويري پاک‌تر، زيباتر و به اصل نزديک‌تر در قلب و تفکر بيننده وجود دارد.

* همه سؤال‌شان اين است که چرا امين زندگاني و من هم به دنبال اين چرايي هستم
در بخشي ديگر از اين مراسم، «امين زندگاني» بازيگر نقش حضرت سليمان نبي (ع)، گفت: من فکر مي‌کنم تمامي بازيگراني که در اين فيلم حضور داشتند نقش اول بودند و اين را به خاطر فروتني و نمايشي که اغلب دوستان بازي مي‌کنند، نمي‌گويم چون اين کار، کار دلي بود و تفاوتش با ديگر کارها در سختي آن بود. از ابتداي امر، مهر و شيريني از حمايت‌هاي انساني و حمايت پروردگار بر ما جاري بود و دست محبت خداوند بارها بارها به سر ما کشيده شد.
وي ادامه داد: من فيلم را يازده بار ديدم و هر بار يکي از دوستان بازيگران به ذهنم مي‌آمد. کميت حضور نقش اول تأثيري بر ديگر نقش‌ها نداشت اينجاست که شعار خيلي از دوستان که مي‌گويند نقش بزرگ و کوچک ندارد و بازيگر کوچک و بزرگ ندارد، قابل لمس بود. بازيگران اين فيلم همه خيلي بزرگ بودند و از جوان‌ترين تا مسن‌ترين و دلشان سرمايه کارشان بود. بنده کوچک‌ترين سهم را در اين فيلم داشتم و فکر مي‌کنم قسمتم اين بود که در اين فيلم بازي کنم. همه سؤال‌شان اين است که چرا امين زندگاني و من هم به دنبال اين چرايي هستم و برايم مسئله است که آيا لياقت داشتم که در اين فيلم بازي کنم يا نه. روز اول فيلم‌برداري اين مطلب را به آقاي بحراني گفتم. چون احساس مي‌کردم يک روح پاک و نجيب بايد پشت اين نقش باشد.
امين زندگاني بازي در نقش پيامبر و ائمه را حرکت کردن بر روي لبه تيغ دانست و گفت: چون به تعداد بينندگان اين آثار تصويري پاک‌تر، زيباتر و به اصل نزديک‌تر در قلب و تفکر بيننده وجود دارد، اين خود باعث ترس است. اگرچه بار استرس بازي در گران‌ترين فيلم تاريخ سينما مسئله خاص خود را دارد کما اين که ما همچنان ضربات و فشارهاي آن را احساس مي‌کنيم و با چراهاي متعددي روبه‌روئيم که مثلاً چرا اين فيلم ستاره ندارد و چرا امين زندگاني؟

* نقش «سليمان نبي» قسمت من است
«امين زندگاني» تأکيد کرد: اميدوارم من با بازي در اين فيلم، خدشه‌اي به تصويري که در ذهن مخاطبان از سليمان نبي وجود داشته، وارد نکرده باشم و نمي‌دانم آيا اين تصوير را تکميل کرده‌ام يا خير. اين نقش قسمت من است و نمي‌گويم که آن را انتخاب کرده‌ام، بلکه نقش من را انتخاب کرده است. اميدوارم اين لطف نصيب بنده شود که ذهنيت مخاطب را خدشه‌دار نکرده باشم که اگر اين اتفاق رخ دهد، کار بسياري توانسته‌ام انجام دهم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس