اولين مسئول جلوه‌هاي ويژه سينماي کشورمان ‌گفت‌: جلوه‌هاي ويژه سينماي کشور ما روز به روز به سمت استانداردهاي جهاني نزديک مي‌شود که نشاني از ارتقاي توان علمي بچه‌هاي اين عرصه است.‌

به گزارش مشرق، داوود رسوليان در گفتگو با هنرنيوز درمورد جلوه‌هاي ويژه فيلم «ملک سليمان» افزود‌: اگرچه فيلم «ملک سليمان» قدري نقص قصه دارد اما جلوه‌هاي ويژه و رايانه‌اي آن درحد استاندارد جهاني است و مي‌تواند براي متخصصين جلوه‌هاي ويژه ما کلاس درس باشد هر چند که در حال حاضر بچه‌هاي ايراني به لحاظ خلق جلوه‌هاي ويژه نيز قادرند فيلم‌هايي همچون «ملک سليمان» و حتي بهتر از آن را طراحي کنند .
وي که اولين مسئول جلوه‌هاي ويژه سينماي ايران محسوب مي‌شود دراين مورد گفت‌: درکشور ما جلوه‌هاي ويژه ميداني بعد از انقلاب و همراه با جنگ به‌وجود آمد که دليل آن نياز شرايط فرهنگي و انتقال مضامين دفاع مقدس از طريق فيلم به مردم و نسل‌هاي آينده بود و از اين رو توجه ويژه‌تري به حضور بخش جلوه‌هاي ويژه در فيلم‌هاي جنگي شد .
مسئول جلوه هاي ويژه سريال «درچشم باد» ادامه داد‌: جالب است که بدانيد سطح دانش جلوه‌هاي ويژه سينماي کشورمان در حالي به حد استاندارد جهاني رسيده است که هنگام استارت اين کارما حتي هيچ استاد‌، مرجع و دانشگاهي براي اين کار در کشورمان در اختيار نداشتيم و بچه‌هاي اين عرصه ‌فقط با غيرت و پشتکار خودشان مقوله جلوه‌هاي ويزه ميداني را به مرحله کنوني رسانده‌اند که بهترين نمونه آن فيلم سينمايي «دوئل‌« است .
رسوليان درخصوص ورود خود به اين عرصه تصريح کرد‌: بنده با زنده ياد رسول ملاقلي پور هم محل بوديم و او درسال 61 قصد ساخت اولين فيلم کوتاه 16 ميليمتري خود به نام «سقاي تشنه لب» را داشت و چون مي‌دانست که من در سپاه درحال گذراندن دوره مربيگري تخريب بودم به من پيشنهاد طراحي انفجارات فيلمش را داد و اين بهانه براي ورود من به اين عرصه گرديد که بعد ازمن ساير بچه هاي علاقه مند به اين رشته هم ازسالهاي 63 -64 به بعد وارد اين عرصه شدند که بسيار بچه‌هاي توانمندي هستند.
مسئول جلوه‌هاي ويژه فيلم «به کبودي ياس» اضافه کرد‌: من بعد از تجربه فيلم «سقاي تشنه لب» در اولين فيلم بلند مرحوم ملاقلي‌پورهم به عنوان مسئول جلوه‌هاي ويژه حضور داشتم و با داشتن تجربه انفجارات فيلم قبلي او جلوه‌هاي ويژه ميداني فيلم جديدش را طراحي کردم .
وي با بيان اينکه ما در ابتداي ورود به اين عرصه با آزمون و خطا جلو مي‌رفتيم گفت‌: اما به لطف خدا به‌تدريج سطح جلوه‌هاي ويژه سينماي کشورمان به سطح کنوني که در حد استانداردهاي جهاني است رسيد.
اولين مسئول جلوه‌هاي ويژه سينماي ايران تاکيد کرد‌: خوشبختانه در حال حاضر تکنيک و توان علمي بچه‌هاي ايراني به حدي رسيده است که ما مي‌توانيم جلوه‌هاي ويژه فيلم «ملک سليمان» 2 و3 را طراحي کنيم و نياز به متخصصين خارجي در اين عرصه نداريم هر چند که حضور متخصصين خارجي در امر جلوه‌هاي ويژه «ملک سليمان» موجب توجه مديران سينمايي ما به اين رشته و بچه‌هاي سخت کوش اين عرصه شد که از اين باب کار خوشايندي محسوب مي‌شود .
رسوليان خاطرنشان کرد‌: به جرات مي‌توان گفت که بچه‌هاي ما مي‌توانند درجلوه‌هاي ويژه سينمايي حرفي براي گفتن داشته باشند و قادرخواهند بود سرويس‌ها‌ي مناسبي را دراين زمينه به کارگردانان و تهيه‌کنندگان کشورمان ‌بدهند مشروط به اينکه تهيه کننده ما نيز اين جرات و جسارت را داشته باشد که وظيفه جلوه‌هاي ويژه فيلم‌هاي پرهزينه و فاخر را به طرف ايراني بسپارند.
وي با بيان اينکه کشور ما درجلوه‌ها ي ويژه ميداني جلوتر از جلوه‌هاي ويژه رايانه‌اي قراردارد گفت‌: علت آن هم به اين دليل است که جلوه‌هاي ويژه ميداني ‌زمان بسيارزيادتري‌ نسبت به جلوه‌هاي ويژه رايانه‌اي درکشور ما استفاده مي‌شود اما عمر جلوه‌هاي ويژه رايانه‌اي درکشور ما چندان نيست و حداکثر حدود 8 سالي است که سينماي ايران از اين بخش به صورت حرفه‌اي بهره‌مند شده که آن هم ‌در چند سال گذشته بوده که ما شاهد کارهاي اساسي دراين زمينه درفيلم‌ها بوديم و بچه‌هاي ما نشان دادند که مي‌توانند از عهده اين کار هم بر بيايند.
به گفته رسوليان جلوه‌هاي ويژه سينماي ايران در منظقه و کشورهاي آسيا ممتاز است و حرف اول را مي‌زند و برخي ازکشورها همچون ترکيه و لبنان ازمتخصصين جلوه‌هاي ويژه ايراني براي فيلم‌هاي خود استفاده مي‌کنند .
رسوليان گفت : تنها هاليوود‌، کشورهايي مثل آلمان‌؛ فرانسه آن هم دربخش‌هاي بدلکاري قدري قوي است و انگلستان در باب جلوه‌هاي ويژه ميداني و رايانه‌اي بر ديگر کشورها برتري دارند اما با همه اين احوال اگر بچه‌هاي جلوه‌هاي ويژه ايران امکان حضورفعاليت در خارج ازکشور را پيدا کنند به طورقطع خواهند توانست بازار کار را از نيروهاي متخصص بومي آن کشورها خارج سازند .
مسئول جلوه هاي ويژه فيلم «پروازدرنهايت» دليل پيشرفت متخصصين جلوه‌هاي ويژه برخي ازکشورها هم چون امريکا و هندوستان را در هراس نداشتن تهيه‌کنندگان فيلم‌ها‌ي اين کشور در هزينه کردن فيلم‌ها اعلام کرد و ياد آورشد‌: هنگامي که تمام عوامل يک فيلم به درستي انتخاب شوند وجلوه‌هاي ويژه ممتازي درفيلم‌هاي ايراني طراحي شود ديگرجاي نگراني براي بازگشت سرمايه وجود نخواهد داشت .
وي اظهارداشت : بچه‌هاي ايراني مي‌توانند سخت‌ترين طراحي‌هاي جلوه‌هاي ويژه فيلم‌ها را همچون آب خوردن ودر حد استانداردهاي ‌جهاني انجام دهند و اين درحالي است که هزينه اين کارها در مقايسه با نرخ‌هاي خارجي نيز به مراتب کمتر خواهد بود .
رسوليان در پاسخ به اين سوال که از مجموعه فيلم‌هايي که کارکرديد کدام فيلم را به لحاظ جلوه‌هاي ويژه بهتر مي‌پسنديد از سريال «درچشم باد»‌؛ «فيلم به کبودي ياس» و «فرزند خاک» ياد کرد و در مورد بهترين فيلم‌ها‌ي ديگري که توسط همکارانش توليد شده است به فيلم‌هاي «دوئل»‌؛ «مزرعه پدري‌»، «نجات يافتگان» و «سفر به چزابه» نام برد. به گفته وي سطح کيفيت جلوه‌هاي ويژه سينماي کشورمان روز به روز به سمت استانداردهاي جهاني نزديک مي شود. رسوليان درپاسخ به اين سوال که چرا طراحي جلوه‌هاي ويژه فيلم «ملک سليمان» را بچه‌هاي ايراني انجام ندادند گفت‌: زماني که فيلم «ملک سليمان» ساخته شد هنوز متخصصين جلوه‌هاي ويژه ايران شجاعت انجام چنين کاري را نداشتند ضمن اينکه مصاديق اين کار را نيزدراختيارنداشتند اما اگرامکانات وهزينه کافي دراختياربچه هاي ايراني قراربگيرد بدون شک توليد اين گونه فيلم‌ها تحقق پذيرخواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس