عکس نمایه

انتخابات مجلس ملی و ایالتی پاکستان ۸ فوریه برگزار می شود، با توجه به فعالیت احزاب اسلامی در صحنه سیاسی این کشور، تلاش شده در گفتگو با کارشناس مسائل پاکستان نقش این احزاب را در این انتخابات بررسی کنیم.

سرویس جهان مشرق- دکتر راشد نقوی کارشناس مسائل پاکستان درباره گروه ها و احزاب اسلامی در این کشور گفت، ‌ فعالیت گروه ها و احزاب اسلامی در پاکستان به دو شکل است، برخی از احزاب و گره های اسلامی سابقه طولانی در عرصه سیاسی دارند، برخی دیگر فقط حوزه اجتماعی فعالیت می کنند. وی افزود: سابقه برخی احزاب اسلامی مانند "جماعت اسلامی" به قبل از استقلال پاکستان از هند برمی گردد. ابوالعلا مودودی به عنوان رهبر این حزب جایگاه مهمی طرفدارانی زیادی در پایتخت پاکستان و استان های این کشور داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی، در ادامه گفت، "جمعیت علمای اسلام" به عنوان دومین گروه اسلامی بزرگ در پاکستان است که پیش از استقلال پاکستان تاسیس شده. یکی از علت های عدم پذیر اجتماعی "جمعیت علمای اسلام" در میان مردم پاکستان، مخالفت این گروه با استقلال پاکستان بوده. اما به مرور " جمعیت علمای اسلام " از جایگاه سیاسی بالاتری نسبت به "جماعت اسلامی" برخوردار شده و در حال حاضر نمایندگانی بیشتری در مجلس ملی و مجالس ایالتی دارد.

دکتر نقوی همچنین به سومین گروه اسلامی بزرگ به نام "جمعیت علمای پاکستان" اشاره کرد و این سه گروه اسلامی را مهمترین گروه های اسلامی که دارای جایگاه سیاسی – اجتماعی هستند، برشمرد.

دکتر راشد نقوی درباره مکاتب فکری گروههای اسلامی پاکستان گفت، سه مکتب فکری و کلامی به نام های دیوبندی، بریلوی و اهل حدیث هستند، که گروه های اسلامی پاکستانی را در خود جای داده اند. البته برخی گروه های اسلامی، ارتباط داشتن به این مکاتب فکری را رد می کنند، مانند "جماعت اسلامی" که منتسب کردن خود را به دیوبندیه نمی پذیرند، اما بیشتر اعضای "جماعت اسلامی" از نظر فکری از لحاظ کلامی و فقهی به دیوبندیه نزدیک هستند. بیشتر احزاب اسلامی پاکستان درانتخابات آینده پاکستان حضور خواهند داشت.

این کارشناس گروه های اسلامی پاکستان درباره یک گروه اسلامی دیگر به نام "اهل حدیث" گفت، این گروه اسلام گرا بیشتر با عربستان سعودی روابط دارد و فعالیت سیاسی خود را از طریق رای دادن به نمایندگان احزاب سیاسی دیگر یا ائتلاف با آنها پیگیری می کند.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه به بررسی گروه های اسلامی شیعی در پاکستان پرداخت. وی گفت، حزب "تحریک نفاذ فقه جعفری"، "جنبش جعفریه" در اواخر دهه هشتاد میلادی تاسیس شد و که بعدها نام خود را به " نهضت جعفری" تغییر داد. فعالیت این حزب از سوی دولت پاکستان ممنوع اعلام کرد. اعضای سازماندهی خود را حفظ کردند و نام خود را به "مجلس علمای شیعه" تغییر دادند.

دکتر نقوی افزود، دومین حزب بزرگ شیعه در پاکستان حزب "مجلس وحدت مسلمین" است. این حزب حدود یازده سال پیش تاسیس شد. هر دو حزب "مجلس علمای پاکستان" و "مجلس وحدت مسلمین" در حال حاضر در صحنه سیاسی فعالیت می کنند و هر دو حزب روابط خوبی با جمهوری اسلامی ایران دارند و خودشان را پیرو ولایت فقیه می دانند و علاقه خاصی به حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری دارند.

این کارشناس مسائل سیاسی درباره آسیب شناسی فعالیت احزاب شیعه پاکستان در جذب شیعیان این کشور برای رای دادن به نامزدهای این دو حزب گفت، با وجود جمعیت ۵۰ میلیونی شیعیان پاکستان، اما این دو حزب نتوانستند در مجلس ملی و ایالتی نماینده داشته باشند.

وی با بیان اینکه شیعیان پاکستان به دو حزب اصلی "حزب مردم" و حزب وابسته به عمران خان متمایل هستند، گفت، احزاب شیعه از طریق احزاب بزرگ کارهای خودشان را پیش می برند.

دکتر نقوی در پایان گفت، یک گروه تکفیری به نام "سپاه صحابه" است که به نام های دیگر هم ظاهر می شود، این گروه با تفکر تکفیری در صحنه سیاسی پاکستان حضور دارد و در انتخابات پیش رو افرادی را معرفی کرده و در انتخابات گذشته یک یا دو کرسی در مجلس ملی و مجلس ایالتی نماینده داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس