کد خبر 1603215
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۱
دستور رئیسی برای ‌خودکفایی در تولید برنج

جلسه پیگیری موضوعات ویژه استان مازندران از جمله «رفع موانع افزایش تولید و حرکت به سمت خودکفایی برنج» با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد.

به گزارش مشرق، جلسه پیگیری موضوعات ویژه استان مازندران از جمله «رفع موانع افزایش تولید و حرکت به سمت خودکفایی برنج»، «مولدسازی پلاژهای دولتی»، «توسعه زیرساخت‌های بنادر استان»، «کالاهای رسوبی در گمرکات» و «مسائل تالاب میانکاله» با حضور رئیس جمهور در محل استانداری برگزار شد.

در این جلسه ابتدا موضوع تقویت و حمایت از برنجکاران مازندرانی و رفع موانع افزایش تولید و حرکت به سمت خودکفایی در تولید برنج مورد بحث و بررسی قرار گرفت و وزیر جهادکشاورزی در گزارشی از میزان تولید برنج و میزان نیاز سالانه برنج کشور، از تدوین طرحی جامع برای خودکفایی در تولید برنج خبر داد.

وزیر جهادکشاورزی در گزارش خود عدم تامین اعتبار لازم برای تسطیح و زهکشی شالیزارها، عدم سیاستگذاری دقیق در واردات برنج در سنوات گذشته، نیاز به تامین به موقع نهاده‌ها و به روزرسانی ابزارآلات و تجهیزات در فرآوری برنج را از جمله موانع پیش‌روی خودکفایی تولید این محصول استراتژیک در کشور برشمرد.

آیت الله رئیسی رئیس جمهور در این جلسه پس از شنیدن نظرات و پیشنهادات اعضای جلسه به وزیر جهادکشاورزی دستور داد، با محاسبه دقیق و به روزرسانی آمار میزان نیاز کشور به برنج، میزان تولید این محصول در کشور و میزان مورد نیاز برای واردات، زمینه لازم برای اعمال محدودیت هوشمند در واردات برنج را فراهم کند.

همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه از سوی رئیس جمهور مکلف شدند روش‌های تامین مالی برای تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز برنجکاران و اجرای طرح جامع وزارت جهادکشاورزی را از منابع داخلی و خارجی بررسی و برای جمع‌بندی و تصویب به دولت ارائه نمایند.

مولدسازی اموال مازاد دستگاه‌ها به ویژه پلاژهای دولتی در استان مازندران به منظور تامین مالی طرح‌های زیرساختی استان دومین دستور جلسه پیگیری موضوعات ویژه مازندران بود. بنا بر گزارش معاون اجرایی رئیس‌جمهور، این استان به رغم قرار گرفتن در زمره داراترین استان‌های کشور به لحاظ ارزش اراضی، عملکرد قابل قبولی در بخش مولدسازی نداشته، در حالی که با واگذاری بخش کوچکی از اموال مازاد استان، نیاز مالی بخش قابل توجهی از طرح‌های نیمه تمام مرتفع خواهد شد.

رئیسی ناظر به گزارشات و مباحث مطرح شده در این رابطه به وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت اجرایی رئیس جمهور دستور داد با تشکیل کارگروهی در اسرع وقت نسبت به تعیین دقیق مصادیق مولدسازی در اموال دولتی و تدوین ضوابط متناسب با وضعیت و شرایط وزراتخانه‌ها اقدام کنند تا پس از تصویب در دولت بلافاصله برای اجرا در دستور کار استانداری مازندران قرار گیرد.

در ادامه این جلسه مسائل بنادر نوشهر، امیرآباد و بندر صیادی کلیکا از جمله کمبود زیرساخت‌های انرژی و کمبود زیرساخت‌های مورد نیاز حمل و نقل در این بنادر مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با موافقت رئیس جمهور تامین انرژی و زیرساخت لازم برای شرکت‌های مستقر در بندر امیرآباد توسط وزارت نیرو، تسریع در راه‌اندازی اسکله رورو بندر امیرآباد توسط وزارت راه و شهرسازی، تقویت خطوط کشتیرانی کانتینر بر، تامین و تخصص اعتبار لازم برای آزادسازی اراضی ۱۰۰ هکتاری بندر امیرآباد و لایروبی حوضچه آرامش بندر بابلسر و تکمیل تاسیسات دریایی و بندری آن مورد تصویب قرار گرفت.

رئیس جمهور همچنین با تاکید بر توجه ویژه نسبت به گمرکات و جلوگیری از رسوب کالاها به مسئولین مربوط دستور داد از ورود هرگونه کالایی به بنادر بدون ثبت سفارش جلوگیری و در صورت تکرار با مدیران خاطی شدیدا برخورد کنند.

رئیسی همچنین ناظر به گزارشات مطرح شده درباره طرح احیای تالاب میانکاله به عنوان یکی از ظرفیت‌های قابل توجه استان در حوزه گردشگری، ضمن گلایه شدید و بازخواست از وزارت میراث فرهنگی و گردشگردی به دلیل تعلل ۵ ماهه در اجرای این طرح به رغم صدور مجوز از سوی سازمان محیط زیست دستور داد با تدوین طرح اقتصادی تالاب میانکاله برای جذب سرمایه‌گذاری، اجرای مصوبات طرح احیای این منطقه با جدیت پیگیری و دنبال شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محسن IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    0 1
    خدا رحم کنه قیمت برنج هم گرون میشه
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    0 0
    کشت قرار دادی واقعی را هم در گندم هم در برنج چه خصوصی چه دولتی برید ممنون...
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    1 0
    بسیار هم عالی
  • هادی CA ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    0 1
    آب‌های زیر زمینی رو غارت کنید که مثلا تو تولید برنج خودکفا بشید. این فرونشست ها هم بعدا عواقب داره
  • CA ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    0 1
    آب مورد نیاز شالی رو کشاورزها با حفر چاه و غارت آب‌های زیر زمینی تامین میشه و این یعنی مشکل جدید
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    0 1
    آب مورد نیاز ش رو از کجا تامین خواهید کرد واقعا این حضرات فکر هم می کنند بعد چندین سال کمی باران آمده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس