افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی زودگذر است/ امسال هم ارز کالا‌های اساسی را با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان تامین می‌کنیم

رئیس کل بانک مرکزی گفت: نرخ فعلی ارز بسیار زودگذر است و به زودی کاهش پیدا می‌کند و تاثیری در افزایش قیمت کالاهای اساسی ندارد.

به گزارش مشرق، فرزین رئیس کل بانک مرکزی گفت: نگرانی‌هایی در حال حاضر در بازار به وجود آمده و نرخ ارز تحت تاثیر یک سری عوامل بنیادی است. یکی از مهمترین عوامل نرخ رشد نقدینگی است چرا که باعث تورم می‌شود و روی نرخ ارز اثر گذار است.

او افزود: ما سال گذشته توانستیم نرخ رشد نقدینگی را به ۲۴.۳ درصد کاهش دهیم، به عبارتی پس از ۵ سال توانستیم نرخ رشد نقدینگی را به زیر ۲۵ درصد بیاوریم. عامل دومی که در مورد نرخ ارز مهم است، تراز تجاری کشور و میزان صادرات و واردات است. کل حجم تجارت سال گذشته حدودا به ۱۵۰ میلیارد دلار رسید و ۸۶ میلیارد دلار صادرات داشتیم و حدود ۶۶ میلیارد دلار واردات داشتیم. به معنای دیگر تراز تجاری کالایی ما ۲۰ میلیارد دلار مثبت است.

فرزین ادامه داد: مسئله سوم نرخ رشد کشور است. در بین ۳۰ کشوری که بالاترین میزان نرخ رشد را داشته اند، ایران رتبه دوم را دارد. یعنی بعد از هند بیشترین میزان رشد را در سال ۲۰۲۳ داشتیم؛ بنابراین از این جهت هم شرایط مناسبی داشتیم.

این مقام مسئول در مورد دلایل وضعیت فعلی نرخ ارز گفت: سال گذشته دو بازار برای کالاهای اساسی طراحی کردیم و قرار شد ارز کالاهای اساسی با نرخ ۲۸۵۰۰ تامین شود. در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۲ میلیارد دلار ارز ۲۸۵۰۰ تومانی بابت کالاهای اساسی کشور از جمله کالاهای کشاورزی و دارویی پرداخت شد. این سیاست را قصد داریم با همین روال در سال جاری اعمال کنیم. بازار دیگری به نام مرکز مبادله ایجاد کردیم و با نرخ ۳۸ هزار تومان نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان برای واردات دیگر کالاها پرداخت شد.

او افزود: با همین نرخ مرکز مبادله میزان ارز مسافرتی را دوبرابر کردیم. در واقع کاری به نرخ بازار آزاد نداریم. هر کس هر نیاز قانونی دارد می‌تواند در مرکز مبادله ارز خود را تامین کند. اینکه نرخ بازار غیررسمی ملاک قرارداده می‌شود و آن را به عنوان تلاطم مطرح می‌کنند، هیچ نیاز کالایی قانونی در کشور وجود ندارد که با نرخ ارز مرکز مبادله تامین شود. نرخ بازار آزاد برای کالاهای قاچاق و فرار سرمایه است و نرخ ارز رسمی کشور نیست؛ و قبلا هم اعلام کردیم که در آن مداخله می‌کنیم تا خیلی افزایش پیدا نکند.

فرزین گفت: این نرخ فعلی بسیار زودگذر است و به زودی کاهش پیدا می‌کند. ما آمادگی داریم تمام نیازهای قانونی کشور را با نرخ‌های مرکز مبادله تامین کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    0 5
    اجازه بدهید بانک مرکزی کارش رو بکنه. اونا از ما اطلاعات بیشتری دارند. مثلا می دونند ذخیره ارزی کشور چقدره و نیاز ارزی چقدره و وضعیت شاخص های اقتصادی چیه و ... حالا طرف توی خونش شسته بدون هیچ اطلاعاتی اومده میگه چرا بانک مرکزی کاری نمی کنه؟ چیکار کنه؟ ذخایر ارزی مملکت رو که واسه واردات کالا است بریزه توی بازار و حروم کنه که مثلا دلار گرون نشه؟
    • IR ۰۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      3 0
      کارش رو کرده که الان این شده اوضاع مملکت البته همش تقصیر بانک مرکزی نیست ،قیمت ارزان ترین ماشین شرکت سایپا در بازار آزاد به ۴۵۰ رسیده و قیمت یک وانت ایران خودرو از سال گذشته تا الان دقیقا ۲ برابر شده و به ۵۰۰ میلیون رسیده !
  • DE ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    4 0
    دروغ های تکراری
  • سیف IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    0 2
    یکبار و برای همیشه اون معدود سرمایه‌داران و نفوذی‌های بیشرف را شناسایی و بگذارید سینه دیوار و خلاصصصصصصصصص
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    2 0
    از سال ۹۰ تا امروز روسای بانک مرکزی ، وزرای اقتصاد و روسای جمهور می گفتند افزایش قیمت ارز مقطعی هست و به عقب می گردد و قیمت سکه حباب است و ما هم البته بسیار دوست داشتیم این حرف درمانی ها راست باشد اما متاسفانه این طور نبود و اسب سرکش دلار و سکه و تورم می تازد و مسئولان ما هم با این شیوه های تکراری نمی توانند آن را مهار کنند .
  • علی هاشمی IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    4 0
    وعده های سر خرمن! خدا کنه هر چه سریعتر دولت رئیسی هم مثل روحانی به تاریخ بپیونده!
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    1 0
    آره راست میگن این قیمت دلار زود گذره تا ۶ ماه دیگه از ۶۵ هزار هم رد میشه همین ۶۵ هزار تومان هم آرزو میشه
  • DE ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    1 0
    "افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی زودگذر است"! وقتی دروغ کنتور نداره همین میشه.
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    1 0
    شما باید ارزهای رانتی دیگر به نرخ بازار آزاد برسانید و هر ساله با توجه به تورم افزایش دهید تا مانند دو دولت قبل نشوید این هست الفبای اقتصاد جناب فرزین
  • IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    2 0
    اینهمه سلطان، سکه و ارز و ... دستگیر واعدام شدند، قیمت پایین که نیومد چند برابر هم شد خدا قوت دلاور
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    2 0
    اینهمه سلطان سکه و ارز و ... دستگیر واعدام شدند، قیمت پایین که نیومد چند برابر هم شد خدا قوت دلاور
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    0 0
    در خود روزهای عید گوشت شده 800 هزارتومن به نظر خودت قیمت کاهش پیدا میکنه؟ کذاب
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
    1 0
    وقتی مظلومین رو اعدام کرند سکه 4 میلیون بود الان 11 برابر شده عقل سلیم میگه مظلومین رو به دلیل فساد اقتصادی اعدام نکردند بلکه او مزاحم بود !
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    0 0
    بلایی که اسراییلیها سر مردم غزه میارن،مسئولان ما سر ملت خودشون میارن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس