مهدی افراز

ممکن است جمهوری اسلامی در پاسخ به ترور دمشق، تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان کند یا تصمیم بسیار محدودتری بگیرد، اما زوم‌کردن لنزها بر این موضوع ناشی از ایستادن در نقطه اشتباه تحولات است.

به گزارش مشرق، مهدی افراز؛ کارشناس مسائل بین‌الملل طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: احتمالا ساعت‌های پیش رو بستر نخستین رخداد نظامی رسمی ایران علیه رژیم صهیونیستی و البته یکی از هزارمین موارد غیررسمی آن خواهد بود. این اتفاق در عین اینکه از حساسیت برخوردار است، اما پرداختن به آن و به‌طورکلی تمرکز بر مقولاتی چون حضور مستقیم ایران، انتقام، تقاص، سیلی و... ایستادن در نقطه غیراساسی‌ و اشتباه تحولات منطقه است.

امروز جمهوری اسلامی، امیر حوادث غزه است و رقیبانش همگی اسیر. این برتری در وهله نخست به حمایت تسلیحاتی، مالی، سیاسی و رسانه‌ای ایران از مقاومت مربوط نیست. طوفان‌الاقصی و حوادث پیرامون آن مظهر غلبه منطق جمهوری اسلامی در مناسبات قدرت و اثبات حقانیت آن در الهیات سیاسی معاصر بوده است.

حجم مصیبت در غزه معلول شکاف میان منطق انسان و جهان انقلاب اسلامی با انسان و جهان مدرن است و هیچ‌چیز این فاصله را پر نمی‌کند، جز همین حجم خشونت. هیچ حد واسط مشترکی برای ما دیگر وجود نخواهد داشت؛ اگر بود هیچ‌گاه عالم غربی زیر بار هزینه‌های این جنایات نمی‌رفت. امروز عالم مدرن هیچ ابزار دیگری جز کشتار جمعی برای تعامل با عالم انقلاب اسلامی ندارد.

زلزله امروز غزه و طوفان‌الاقصی معلول برخورد دو سازه تمدنی و تاریخی است. بر شالوده این‌دو سازه هیچ پدیده واحدی استوار نخواهد ماند. خون‌های مقدسی که بر زمین آسمانی غزه ریخته می‌شود، خون‌بهای ازجاکندگی و وارستگی انسان انقلاب اسلامی از رویای آمریکایی است.

این خون‌ها امروز بیداری آفریده و به برکت آن، گفتار ۴۵ساله جمهوری اسلامی در موضوع فلسطین، اسرائیل و غرب تبدیل به نجوای درونی میلیون‌ها انسان و پیش‌نویس قطعنامه‌های بین‌المللی شده است. حماسه غزه به همه فهماند، منطقی که ۴۵سال جمهوری اسلامی برمبنای آن همه سیاست‌های منطقه‌ای خود را بنا کرده و برای پایداری بر آن زخم‌ها خورده، حرف‌ها شنیده، فشارها کشیده و بهترین انسان‌های خود را تقدیم کرده، سنت تغییرناپذیر هستی است که هیچ مفری از آن وجود ندارد. به رسمیت نشناختن رژیم و سفارش به مقاومت خونین اگر روزی یک داعی داشت، امروز یک جهان حامی آن است.

غلبه منطق جدید نویددهنده شکل‌گیری نظم جدید خواهد بود. تغییر موازنه مابین عقلانیت‌ها و الهیات‌هاست که تغییرات سیاسی، نظامی، اقتصادی و جغرافیایی را پی‌ریزی می‌کند.

کوچک‌ترین حوادث معرکه حتی به اندازه یک آه که از گلوی یک مادر غزاوی خارج می‌شود، تقویت‌کننده منطق جمهوری اسلامی و تضعیف‌کننده طرح‌های معارض اوست.

وقتی یک منطق در حال غلبه است دیگر نمی‌شود تحولات را براساس کلیشه‌های سابق تحلیل نمود و ارزش‌گذاری کرد. مفاهیمی همچون انتقام، تقاص یا بازدارندگی پیش از ۷اکتبر، کلیشه‌های مناسبی برای تعیین وضعیت ایران در قبال اقدامات رژیم صهیونیستی و طرح‌های آمریکایی بود؛ اما امروز کل صحنه با همه جزئیات و اضلاعش‌ دگرگون شده است. انتقام اختصاص به معرکه‌ای دارد که در آن تعادلی مابین قدرت‌ها وجود داشته باشد؛ طوفان الاقصی هیچ توازنی مابین ما و استکبار باقی نگذاشته است. کل صحنه نموداری از مجازات و تنبیه تاریخی ارزش‌های آمریکایی توسط منطق انقلاب اسلامی است.

وقتی در تحلیل مناسبات همچنان تمرکز بر ادبیات انتقام است، معنایش آن است که هنوز درک درستی از تحولات صورت نگرفته است. در نظم جدید اساسا واژگانی همچون انتقام و بازدارندگی دیگر برای ما بی‌معناست. طوفان الاقصی و... این مفاهیم را از معنای سابق تخلیه کرده است. تا زمانی که طرح‌واره نوینی از حوادث غزه شکل نگرفته باشد ما همچنان گرفتار کلیشه‌های سابق خواهیم ماند. روایت فتح آوینی طرح‌واره‌ای برای سامان‌دادن به خرده‌گزارش‌های میدانی از دفاع‌مقدس بود و ما امروز بیش از هرچیز از فقدان آوینی غزه در رنج راهبردی هستیم.

ممکن است جمهوری اسلامی در پاسخ به ترور دمشق یا بقیه حوادث مشابه، تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان کند یا تصمیم بسیار محدودتری بگیرد که اساسا ممکن است این تصمیمات در نقطه خود بهترین تصمیم هم نباشند، اما زوم‌کردن لنزها بر این موضوع ناشی از ایستادن در نقطه اشتباه تحولات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • US ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    19 5
    انتقام اصلا هم اشتباه نیست باید هر چه زودتر انتقام گرفت وگرنه ضربه بعدی سنگین تر خواهد بود
    • اکبر DE ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      16 3
      ظاهرا تصمیم نظام عدم حمله موشکی مستقیم یا انتقام گیری مستقیم هست. به همین علت کارشناس ها افتادن جلو دارن آسمون ریسمون میبافن و ذهن مردم رو آماده میکنن که انتقام سخت لزوما کار صحیح نیست
    • کارگر IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      6 3
      تکرار مونولوگ بهمن مفید در قیصر !
  • US ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    14 4
    به جای این حرفا با قدرت پاسخ دهید
  • US ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    9 3
    بخدا قسم اگر سری بزنید به فضای مجازی شادی اعراب پست و کثیف رو از شهيد شدن فرمانده های ایران رو ببینید که چقدر عذاب دهنده هست ، اکثریت این اعراب نوکران صهیونیست می نویسند کلنا فرحان!! این نوشته ملت عادی آنها هست به اعراب خدمت نکنید، آنها برای ایران و ایرانی یک نفر عادی چه رسدبه فرمانده کشته ندادند، این معادله رو تغییر دهید
  • US ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    12 2
    باشه رفت پیش آتش زدن برجام، انتقام سخت و...
  • US ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    3 3
    بابا جان کری به حال کتک خوردن ایران از دست اسرائیل در سوریه می سوزد!شما نه؟! شما دیگه کی هستید!!!
    • FR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      2 8
      اتفاقا اگر جان کری دلش سوخته معنای اینه که برای اسراییل در حال زوال میسوزه ! دوستی خاله خرسه بازی در نیارید اگر علی ساربونه میدونه شتر را کجا بخوابونه !
    • BE ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      1 0
      ما در اینکه علی ساربونه شکی نداریم
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    13 6
    وقتی سردار سلیمانی رو زدن و با تاخیر ایران پایگاه خالی عین السد رو زد همین کارشناسان شما گفتن روحانی بی غیرت باید امریکا رو بزنیم له کنیم واینا الان که تو چندماه سرداران ارشد سپاه رو زدن حالا اینا میگن انتقام فکر اشتباهی هست شاید حافظه شما کوتاه مدت باشه ولی مردم دیدن که بی غیرت وبی عرضه کیا هستن
    • میثم DE ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      1 6
      اون موقع دولت دست گروه‌رقیب بود انتقاد میکردیم. الان دولت دست گروه هم فکر‌ ماست حداکثر مقدار ممکن حمایت میکنیم
  • FR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    1 11
    کامل دقیق و بسیار منطقی ست ممنون
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    4 2
    حمله به کنسولگری ایران در واقع حمله مستقیم به خاک ایران هست.عدم پاسخ مناسب باعث میشه در ادامه شهدای بیشتری بدیم چون خیال اون ها از جواب ندادن ایران راحته.شاید اگه به شهادت شهید سلیمانی بهتر پاسخ داده بودیم امروز شاهد حمله به کنسولگری ایران نبودیم.
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      0 1
      به گفته سردار حاجی زاده در حمله به عین الاسد ۱۰۰ها تن کشته وهمین تعداد مجروح وزخمی شدن پس جواب به آمریکا عالی بود در ثانی هیچوقت امریکایی ها تعداد کشته‌ها و زخمی ها را نمیگن چون باید به افکار عمومی آمریکا پاسخ بدهند و در جواب اون همه کشته ایی که در عین الاسد دادن دوباره از ایرانی ها کشته بگیرن که توانش را ندارن...پس همون بهتر که آمار دروغ بدهند
  • اصغر DE ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    1 7
    ما میتونیم در پاسخ به شهادت سردار زاهدی حتی کار فرهنگی بکنیم. اینکار اثر دراز مدت خواهد داشت.
    • ح ر IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      8 0
      بله حرف زدن حرف زدن و حرف زدن کار خیلی راحتی است کاری که تو تمام این چهل و چند سال انجام داداه ایم و خوب نتیجه اش این شده که کویت وافغانستان هم برای ما شاخ شده اند ولی فایده اش این است که اقایان ان بالا هستند واقازادهایشان هم ملت را میچاپند
  • عمار DE ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    1 8
    برای من جالبه بغضی ها اصرار به انتقام موشکی دارن. ما در جنگ نیابتی با رژیم صهیونیستی هستیم. این جور حوادث طبیعیه. ما در پاسخ میتونیم جنگ تبلیغاتی خودمون رو شدت بدیم. و طرف مقابل رو در دنیا بیشتر از پیش رسوا کنیم
  • اصغر DE ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    6 1
    در کنار این تحلیل که تا حدودی هم درست هست باید امثال این کارشناس محترم از این به بعد درخواست کنن از فرمانده های نظامی مون که در سخن رانی هاشون از آوردن عبارت هایی چون ( اگر اسرائیل غلطی بکند تل آویو رو با خاک یکسان میکنیم یا اولین اشتباه آخرین اشتباه هست) اکیدا خوددداری کنن. چون این قبیل عبارات ایجاد توقع در مردم میکنه .
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    14 1
    کسانی از درگیری مستقیم و مردانه و رودرو می ترسند که در حال چاپیدن مردم هستند و می ترسند موقعیت شان به حطر بیفتد
  • AE ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    3 5
    توهم زدی ؟ ایران اگه میتونست با خاک یکسان کنه تا الان میکرد جنگ واسه ایران تو این شرایط صلاح نیست
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    1 1
    ادعام بانکهای نطامی پیش زمینه ادعام نیروهای نطامی هستش ...
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
    0 2
    با سلام تحلیل کاملا صادق و عالمانه ای است. جنگ و غزه و کلیه تحولات آن بخشی از یک تحول تاریخی است که با انقلاب اسلامی آغاز شده و کماکان ادامه دارد. جمهوری اسلامی با منطق دینداری نفی مطلق استعمار و اشغال غرب آسیا و فلسطین را شعار اصلی خود قرار داد و بطور مستمری آن را پیگیری نمود. هم اکنون ثمرات این رویکرد در حال بروز است.
    • IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      0 0
      نظر شما رو قبول ندارم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس