کد خبر 1584899
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵

به گزارش مشرق، محمد ایمانی در مطلبی با عنوان فرصت انتخابات آمریکا در کانال تلگرامی خود نوشت:

حکومت آمریکا در کنار رژیم صهیونیستی، کانون گسترش شرارت و نا امنی در دنیاست. اگر حمایت های بی دریغ آمریکا نبود، اسرائیل نمی توانست ۱۵۰ هزار انسان بی گناه را در غزه به خاک و خون بکشد و ۱/۵ میلیون نفر را آواره کند.

۸ ماه دیگر، انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار می شود. انتخابات ۴ سال قبل، همچنان که دو قطبی شدگی ایالات متحده را نشان داد، کاتالیزوری برای تشدید این فرآیند هم شد.

رقابت میان ترامپ و بایدن، تا اعتراضات گسترده و کم نظیر خیابانی، تبدیل برخی شهر های بزرگ به پادگان نظامی- امنیتی، تسخیر کنگره از سوی معترضان انتخابات، و استقلال طلبی در برخی ایالت ها پیش رفت.

کم نیستند صاحب نظران و حتی سیاستمدارانی در آمریکا که انحصار حکومت میان دو حزب، و از آن بدتر، اجبار انتخاب میان یک "دیوانه روان پریش" (ترامپ) و یک بیمار گرفتار "زوال عقل" (بایدن) را مصیبتی برای ابرقدرتی آمریکا در دوران بدترین چالش های داخلی و خارجی می دانند؛

برخی دیگر می گویند این وضعیت بحرانی، ناشی از دخالت های افراطی در دیگر مناطق دنیاست و چاره کار را در کاهش مداخلات، و تمرکز روی بحران های داخلی می دانند.

جامعه و سیاست آمریکا در حالی دو قطبی شده، که با ۳۴ هزار میلیارد دلار بدهی، بدهکارترین کشور دنیاست؛ با بیش از ۵۰ میلیون نفر فقیر گرسنه و نیازمند کوپن غذایی روزانه.

دو دهه دخالت و جنگ در غرب آسیا، نه تنها سیادتی برای آمریکا -در قرنی که آن را "قرن جدید آمریکایی" می خواندند- به ارمغان نیاورد، بلکه رقبای منطقه ای و جهانی را قدرتمند تر کرد. آمریکا در این قمار، ۸ هزار میلیارد دلار باخت.

حمایت از پنج ماه جنایت و نسل کشی در غزه، بدترین قماری است که آمریکا می توانست بر سر اعتبار خود بکند و عایدی آن، آمار فزاینده انزجاری است که مردم کشورهای شریک و متحد آمریکا در منطقه و جهان، در نظرسنجی ها ابراز می کنند.

انتخابات ۸ ماه بعد آمریکا را نباید فقط به چشم تهدید (مثلا احتمال بازگشت ترامپ) دید و مانند رسانه های غربگرا، سوژه ای برای دادن شوک منفی به داخل ایران قرار داد؛ بلکه می توان به چشم فرصت هم دید.

اگر افکار عمومی آمریکا و نخبگان آن، در معرض آگاهی بخشی و شبکه سازی قرار بگیرند، می توان از شتاب یاغیگری سنّتی کاخ سفید کاست یا حتی بر آن ترمز گذاشت.

آمریکا فارغ از منتخب جدید، باید مدتی را به خودش -به بحران های چند لایه و مشکلات و افکار عمومی بحران زده اش- بپردازد. این مشکلات جدی را باید مسئله فضای عمومی آمریکا کرد و شبکه های اجتماعی، چنین قدرتی را دارند.

آخرین گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا می گوید ایران و چین و روسیه از چند سال قبل، روی تاثیر گذاری بر افکار عمومی ایالات متحده از طریق فضای سایبری و مجازی متمرکز شده اند.

با اغراض سیاسی چین و روسیه کاری نداریم، اما نخبگان و فعالان رسانه ای ما می تواننند به شکلی مسئولانه و در خدمت امنیت و آسایش بشریت، تعامل تاثیر گذار با افکار عمومی آمریکا داشته باشند. (طبعا زبان و شیوه تعامل با هر یک از طیف های منتقد/ معترض فرق می کند).

این تاثیر گذاری، به اعتبار سلطه امپراتوری رسانه ای، مسیر دشوار و نا همواری است؛ اما اولا تجربه گذشته نشان داده که می توان تاثیر گذار بود و ثانیا، اهمیت موضوع، ضرورت اقدام را دو چندان می کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس