کد خبر 1575408
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۶

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی محلل نوشت:

آخرین وضعیت عراق در منطقه

در روزهای اخیر و پس از ترور شهید ابوباقر الساعدی، پنج روند در عراق طی شده است:

۱. آمادگی گروه‌های مقاومت عراقی برای شروع مرحله سوم حملات: مقاومت پس از ترور بغداد تصمیم گرفت تا شتاب عملیات را افزایش دهد و البته در این زمینه اقدام غیرعقلانی و کمک کننده به رژیم صهیونیستی نکند. بنابراین تکمیل مطالعات و آمادگی‌های لازم صورت گرفت. اما اجرایی شدن این ترتیبات مستلزم موارد دیگری بود.

۲. رایزنی میان گروه‌های مقاومت برای تصمیم یکپارچه: در این مدت البته مذاکرات و رایزنی‌ها با وساطت میانجی‌ها صورت گرفت. برخی گروه‌های عراقی به صراحت از ابوحسین الحمیداوی خواستند تا حملات کتائب حزب‌الله از سر گرفته شود و متناسب با جنایت اخیر آمریکایی‌ها، پاسخ داده شود تا تشدید نظامی علیه آمریکا صورت گیرد اما ضلع دیگر این رایزنی‌ها، بر این مبنا بود که حملات به طور کلی متوقف شود و به دولت برای مذاکرات زمان داده شود. به نظر می‌رسد گروه‌های مقاومت به طور مشروط و برای زمانی محدود و البته با نگاهی منفی، به دولت فرصت داده‌اند.

۳. رایزنی مقاومت با دولت: مقاومت خواهان تسریع خروج اشغالگر است و در این زمینه می‌داند که مذاکره فایده‌ای ندارد و اخراج اشغالگر تنها با زور صورت می‌گیرد اما به دلیل پیام‌های ایران و آمریکا و نجف و درخواست‌های السودانی، مهلت کوتاهی به مذاکرات داده شده است. البته خواسته همه، عدم حرکت به سمت جنگ گسترده قریب‌الوقوع بود.

۴. مذاکرات عراق و آمریکا: مشخصاً دولت السودانی نیز چندان کار راحتی ندارد زیرا به دلیل حملات اخیر آمریکا به شدت در برابر مقاومت شرمسار شده است. مذاکرات نیز حداقل در روزهای ابتدایی به دلیل جو حاکم از حمله به برج ۲۲ و پاسخ‌های آمریکا، اصلا جدی نبوده است. به نظر نمی‌رسد مذاکرات حاوی خروج اشغالگر باشد بلکه فعلا به دنبال بازتنظیم روابط امنیتی دو جانبه هستند.

۵. تلاش پارلمان برای اجرای اخراج اشغالگر: در این خصوص اخیرا جلسه‌ای در پارلمان عراق برگزار شد که غیبت بالای نمایندگان سنی و کرد و حتی شیعه به شدت به چشم آمد. این غیبت‌ها نشان داد که کلید اخراج آمریکا از عراق بیش از هر چیز وابسته به تعیین تکلیف آینده عراق پسا آمریکا و سهم‌بندی گروه‌های سیاسی است. حقیقت تلخ است اما متاسفانه یکی از عوامل مهم تداوم اشغالگری آمریکا در عراق، سیاسیون کرد، سنی و حتی شیعه هستند که از خروج آمریکا به دلیل برهم خوردن موازنه قوا به سود برخی گروه‌های دیگر به شدت وحشت دارند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    0 0
    کشور که رهبر نداشته باشه بهتر ازاین وضعیت نمی‌تواند داشته باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس