اذعان واشنگتن به ناتوانی اسراییل در شکست حماس

«بسیاری از سلاح‌های حماس نو و جدید است و ثابت می‌کند حماس توانسته به‌رغم محاصره هوائی و زمینی،‌ تسلیحات موردنیازش را تأمین کند. حماس با این تسلیحات تلفات چشمگیری از اسرائیل گرفت».

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: خبرگزاری آسوشیتدپرس بیش از ۱۵۰ فیلم و عکس را که در سه ماه نخست درگیری‌های اسرائیل و حماس، پس از حمله پانزدهم مهرماه حماس به‌ دستش رسیده، بررسی کرده و نوشت: گروه حماس، انبوهی از انواع تسلیحات گوناگون را از گوشه و کنار جهان انتخاب و جمع‌آوری کرده است. به نظر می‌رسد بخش عمده این تسلیحات، به‌رغم محاصره ۱۷ساله‌ای که با هدف ممانعت از ورود سلاح به غزه در جریان بوده، در همین دوره به این باریکه وارد شده است. تفنگ‌های مخصوص تک‌تیراندازان، ساخت ایران؛ مسلسل‌های کلاشنیکف ساخت چین یا روسیه. نارنجک‌ها و نارنجک‌اندازهای محصول کره‌شمالی یا بلغارستان؛ و موشک‌های ضدتانک که مخفیانه در غزه مونتاژ می‌شوند.

این سلاح‌ها در طول هفته‌ها درگیری‌های شهری در کوچه‌ پس‌کوچه‌های غزه کارایی خود را نشان دادند و تلفات قابل‌توجهی را به نیروهای اسرائیلی،‌ که از فناوری و تسلیحات به مراتب پیشرفته‌تری برخوردارند، تحمیل کردند.

کارشناسانی که فیلم‌ها و عکس‌ها را برای خبرگزاری آسوشیتدپرس بررسی کرده‌اند، توانسته‌اند ویژگی‌ها و مشخصاتی را شناسایی کنند که محل ساخت بسیاری از این سلاح‌ها را روشن می‌کند، اما طبیعتاً به این شیوه نمی‌توان فهمید که آیا این تسلیحات و تجهیزات مستقیماً از سوی آن کشورها در اختیار حماس قرار گرفته، یا از بازار سیاه داغ تسلیحات در کشورهایی همچون عراق، سوریه و لیبی تهیه شده‌ است. با بررسی این تصاویر می‌شود فهمید بسیاری از سلاح‌های نیروهای حماس نو و جدیدند. این کار احتمالاً با استفاده از قایق،‌ یا از مسیر تونل‌های زیرزمینی انجام شده است.

به‌گفته مدیر «مؤسسه تحقیقات تسلیحاتی»، مستقر در استرالیا، بخش عمده سلاح‌های حماس ساخت ایران، روسیه و چین هستند؛ هرچند محصولات کره‌شمالی و کشورهایی که در گذشته عضو پیمان ورشو بوده‌اند هم در این میان دیده ‌می‌شوند؛ مجموعه متنوعی از سلاح‌ها و مسلسل‌های سبک تا موشک‌های دوش‌پرتاب زمین‌به‌هوا و موشک‌های دست‌ساز ضدتانک.

از شاخص‌ترین این سلاح‌ها می‌توان به تفنگ «صیاد AM-۵۰» اشاره کرد؛ یک سلاح ایرانی ویژه تک‌تیراندازان، که گلوله‌هایی با کالیبر ۵۰ با قابلیت نفوذ به ورقه‌های فولادی به ضخامت یک اینچ (بیش از ۲۵ میلی‌متر) را شلیک می‌کند. این سلاح‌، پیش‌تر در یمن، سوریه، و در دست شبه‌نظامیان شیعه عراقی دیده شده بود.

از جمله دیگر سلاح‌های شاخصی که در تصاویر دیده می‌شود،‌ می‌توان به موشک ضدهوایی و حرارتی «استرلا ۹M۳۲» اشاره کرد؛‌ موشکی که ابتدا در روسیه طراحی شد، اما در حال حاضر در چین و ایران تولید می‌شود.

دان فریلی،‌ عضو پیشین نیروهای ویژه ارتش آمریکا و تک‌تیرانداز پلیس ایالت کنتاکی که این فیلم تبلیغاتی حماس را بررسی کرده،‌ می‌گوید تقریباً غیرممکن است که حماس بتواند با ماشین‌آلاتی که در این فیلم دیده می‌شود،‌ چنین سلاحی را تولید کند.

از سوی دیگر، یک مقام نظامی اسرائیلی آشنا با تسلیحات حماس می‌گوید این گروه ترکیبی از تسلیحات موجود در بازار سیاه از قبیل کلاشنیکف، آرپی‌جی۷ و موشک‌های ضدتانک و مجموعه بزرگ و متنوعی از تسلیحات ساخت داخل را که عموماً با استفاده از مواد اولیه ساده و در دسترس تولید می‌شوند، در اختیار دارد. حماس با استفاده از ماشین‌های تراشکاری فلزات را به شکل موشک و خمپاره درمی‌آورد و سپس آنها را با مواد منفجره ساخته‌شده از کود شیمیایی مسلح می‌کند.

از دیگر تسلیحات تولیدی غزه می‌توان به پهپاد انتحاری‌ای اشاره کرد که در ۷ اکتبر برای حمله به برج‌های دیده‌بانی اسرائیل و از کار انداختن دوربین‌های نظارتی استفاده شد.

همزمان به ‌نظر می‌رسد که حماس یکی از پهپادهای انتحاری ایرانی (شاهد) را که در جنگ اوکراین هم استفاده می‌شود، به دست آورده یا دست‌کم کپی کرده است.

این پهپادها به کلاهکی مجهز هستند که پس از سقوط بر روی هدف منفجر می‌شوند. حماس حتی از پهپادهای سبک، ارزان و غیرنظامی چینی که به‌راحتی در بازار موجود هستند هم برای حمل مواد منفجره علیه نیروهای اسرائیلی استفاده می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    10 17
    ۳۰۰ نفر در مقابل ۲۵۰۰۰ چه تلفاتی است
    • رنجبر IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      16 5
      سلام مصلحت ایجاب میکند کشته های امریکا راضربه مغزی وتلفات اسراییل کمتر بیان شود وگرنه موشک اگر اندازه توب بسکتبال هم باشد انسان را میکشد عاقل به اشاره (اگرداد نزنه دوباره )
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      6 3
      اگر به گفته خود منابع اسرائیلی در طول این صد و خورده ای روز 4000 معلول داشته باشند و سی هزار زخمی تلفات سیصد نفری لطیفه ای بیش نیست . حداقل روی ده هزار نفر حساب کنید
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      0 1
      اینکه نمیگن تلفات داریم دلیل نیست تلفات ندارن
  • حمید IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    10 23
    متاسفانه حماس با اقدام خام خود، خود و مردم فلسطین را در دام کثیف رژیم نابکار و جنایتکار صهینوستی انداخت که نتیجه اش کشتار وحشیانه کودکان و زنان فلسطین است
    • امین IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      2 0
      جناب از دید ساده لوحانی مثل شما برای اینکه چند روز بیشتر زندگی کنی باید تن به هر خفت و ذلتی بدی! سالهاست اسقاطیل زن و کودک و بزرگ و کوچک رو در فلسطین میکُشه اگه مغزتو از دست رسانه های جیره خور غرب نجات بدی و کمی هم به حقایق نگاه بندازی میفهمی که بیش از ۱۷ ساله غزه در محاصره است و مانند زندان مردمانش ذره ذره توسط دژخیمان نابود میشوند هر انسان غیرتمند و عزتمندی برای رهایی از این جهنم تلاش میکند البته فهم این مساله برای سبک مغزهایی که هیچگونه فهمی از شرایط جهنمی که وحوش صهیونیست برای صاحبان واقعی فلسطین درست کرده اند و صرفاً از زیر لحاف در حال افاضه هستند تقریباً غیرممکن است پس تو همون سالومه و تحلیلهاشو دنبال کن.
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      5 0
      مردم فلسطین ۷۰ ساله که در دام استکبار جهانی قرار دارند و هر روز کشته و اسیر می شوند، اسراییل اعضای بدن اسرا را خارج کرده و قاچاق میکند پس هیچ ربطی به حماس نداره،،،اتفاقا حرکت تاریخی حماس نقطه عطفی در تاریخ یک قرن گذشته فلسطین است تا انشاالله به فضل الهی از شر این شیاطین خونخوار نجات پیدا کنند
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      2 0
      برو یک مقدار مطالعه کن و از بزرگترت بپرس. گوش به ماهواره و کانالهای اسقاطیلی نده
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      2 0
      کدوم دام آخه، اسرائیل سالهاست سرزمین فلسطینیان و اشغال کرده و اونها رو به قتل میرسونن
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    12 1
    بیش باد الهی بحق صاحب الزمان.
  • ایرانی IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    11 1
    کشورت را اشغال کردن و تماشا میکنی آنهم بمدت هفتاد سال و بمدت هفده سال محاصره کامل با زن وبچه نگاه میکنی مرگ تدریجی و نیاز به زندگی همانند بقیه انسانها تو را وادار به واکنش می‌کند آنهم واکنشی برای بقا این رمز حیات برای مردم غزه در محاصره صهیونیست‌ها است که بیش از۱۷ سال با انواع تهاجم از طرف صهیونیست ها روبرو هستند
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 2
    حماس حماقت کرد و باز هم کارت بازی دیگران شد. این بار گول روسیه رو خورد و قصد داشت محور مقاومت را هم به دام بکشه و تا حدودی موفق شد. برنده بزرگ درگیری اسرائیل و حماس روسیه ست و بازنده ی اصلی مردم فلسطین. سرمایه گذاری و هیمنه ی ایران هم دود شد رفت هوا.
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 1
    واقعا باید دیوانه باشند که با چنین صلاح هایی با اسراییل در بیوفتند. بدبختی اینجاست که اسراییل تنها نیست. کاش قبلش با بقبه ی کشور های منطقه مشورت میکردن حداقل
  • Hamid IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    1 0
    از غزه فقط تلی از خاک بجا گذاشته رژیم صهیونیستی کتش اینطرف مردم وحماس مقاومت کنن تا اینهمه شهید و تخریب ارزششوداشته باشه هرچند امیدوارم جنگ همین فردا تموم بشه
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    خلاصه اینکه غزه صاف شدو فقط اسفالتش مونده
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    2 0
    واعدلهم ما... راعینیت بخشیدند درود بر این اراده‌ای های پولادین
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    بله بله،چه میکنه پول نفت ایران
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    با سلام. غرب، همه جوره سلاح های ویرانگر به اسرائیل داده اما نوبت حماس که میرسه ذره بین دستش میگیره دستش برای سلاح های متعارفش هم چرتکه میندازه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس