کد خبر 1566933
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴

شیراز شهر شعر و ادب ایران با مجموعه‌ای از زیباترین دیدنی‌های تاریخی است که در بسیاری از دیگر نقاط جهان، ایران را با این نمادها می‌شناسند.

شیراز از معروف‌ترین شهرهای ایران میان گردشگران خارجی است و بسیاری از جاهای دیدنی شیراز شهرتی جهانی دارند. عکاسان مشهور بین‌المللی برای بازدید و عکسبرداری از جاذبه‌های شیراز بارها به این شهر سفر کرده‌اند.

۱۰ جاذبه برتر شیراز که شهرت جهانی دارند

نزدیکی بناهای تاریخی ارزشمندی مانند مجموعه‌های پاسارگاد و تخت جمشید به شیراز، که قلمرو یکی از بزرگ‌ترین تمدن‌ها در زمان ایران باستان بوده‌اند، نقش بسزایی در آشنایی گردشگران خارجی با این شهر زیبا دارند. در ادامه به معرفی ۱۰ مورد از پرطرفدارترین جاذبه‌های دیدنی شیراز میان گردشگران خارجی می‌پردازیم.

پاسارگاد

مجموعه تاریخی پاسارگاد در فاصله تقریبی ۱۳۰ کیلومتری شمال شرقی شیراز، محوطه‌ای باستانی با بناها و آثار به جامانده از دوران ایران باستان، از پیش از حکومت هخامنشیان است. نام این محوطه به‌عنوان ششمین گنجینه تاریخی ایران، در سال ۲۰۰۴ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

آرامگاه کوروش، کاروانسرای مظفری، کاخ‌های باستانی، نقش‌برجسته‌ها، کوشک‌ها، برج سنگی و مجموعه باغ شاهی، برخی از بناها و بخش‌های مجموعه میراث جهانی پاسارگاد هستند.

تخت جمشید

تخت جمشید بدون شک یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی شیراز و ایران است که شهرت بالایی میان گردشگران سراسر جهان دارد. این محوطه باستانی یادگاری از ایران باستان در دوره حکومت هخامنشیان است که از قدمت آن بیش از ۲,۵۰۰ سال می‌گذرد.

در محوطه تخت جمشید بقایایی از بناهای باستانی به جا مانده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان، پلکان ورودی، دروازه ملل، کاخ صد ستون، کاخ تچر، کاخ آپادانا، کاخ خشایار شاه و آرامگاه‌های شاهی را نام برد. این مجموعه در طول سال از گردشگران خارجی بسیاری میزبانی می‌کند. نام محوطه تخت جمشید در سال ۱۹۷۹ میلادی به‌عنوان دومین اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

حافظیه

حافظیه شیراز، محل مقبره خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی، شاعر بنام ایرانی است. این آرامستان در جنوب دروازه قرآان شیراز قرار دارد و در طول سال از گردشگران داخلی و خارجی زیادی میزبانی می‌کند.

پس از مرگ حافظ در دوره‌های مختلف تاریخی تغییرات و بازسازی‌های زیادی در مقبره او انجام شد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها به دستور کریم خان زند بود. مجموعه حافظیه در حال حاضر از دو صحن شمالی و جنوبی و دو بخش غربی و شرقی تشکیل می‌شود که مقبره حافظ در صحن شمالی قرار دارد.

باغ ارم

باغ ارم یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز در خیابان ارم و نزدیکی دانشگاه شیراز است. این باغ در محوطه‌ای به مساحت بیش از ۱۱۰,۰۰۰ متر مربع، به شیوه باغ‌های ایرانی ساخته شده است.

۱۰ جاذبه برتر شیراز که شهرت جهانی دارند

در باغ ارم یک عمارت اصلی با اندرونی وجود دارد که از سه طبقه تشکیل می‌شود. مقابل این عمارت استخری بزرگ به چشم می‌خورد که در حدود ۳۳۵ متر مربع مساحت و نیم متر عمق دارد.

گل‌کاری‌های رنگارنگ گرداگرد استخر و پوشش گیاهی متنوع در گوشه و کنار باغ ارم، جلوه‌ای زیبا به آن بخشیده‌اند. نام باغ ارم در فهرست آثار ملی ایران به چشم می‌خورد. همچنین نام این باغ به‌همراه هشت باغ ایرانی دیگر در شهرهای مختلف ایران، به‌طور مشترک، با عنوان باغ ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

نقش رستم

نقش رستم محوطه‌ای باستانی با کتیبه‌ها وسنگ نگاره‌هایی از سه دوره تاریخی ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان است. باستان‌شناسان با کنکاش در این منطقه و خوانش سنگ‌نوشته‌های آن، اطلاعات قابل‌توجهی از حکومت‌های دوران ایران باستان به دست آورده‌اند.

در محوطه نقش رستم، مقبره پادشاهان ایران باستان در جوار کتیبه‌های عظیم، در دل صخره‌های بلند قرار دارند. این محوطه تاریخی در فاصله تقریبی ۶۵ کیلومتری از شمال شرقی شیراز و پنج کیلومتری شمال تخت جمشید واقع شده است.

بازار وکیل

بازار وکیل شیراز در زمان حکومت زندیه و به دستور کریم خان زند ساخته شد. این بازار در گذشته مهم‌ترین مرکز تجارتی شهر بود و بنابر اسناد تاریخی موجود، کریم خان با الهام از بازار قیصریه لار، تصمیم به ساخت آن گرفت.

ساخت بازار وکیل شیراز از سال ۱۱۷۲ هجری قمری آغاز شد و تا ۲۱ سال بعد ادامه داشت. این بازار امروزه نیز کاربری خود را حفظ کرده است و از مهم‌ترین مراکز اقتصادی شیراز به شمار می‌رود.

بازار وکیل شیراز در نزدیکی مرکز شهر قرار دارد و چهار ورودی آن در جهت‌های مختلف، دسترسی به این بازار از خیابان‌های اطراف را آسان می‌کنند. مسجد و حمام وکیل، از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی شیراز در بازار وکیل هستند.

ارگ کریم خان زند

ارگ کریم خان زند معروف به ارگ کریمخانی، از جاذبه‌های تاریخی مربوط به دوره حکومت زندیه در شیراز است. این بنای زیبا در نزدیکی مرکز شهر شیراز و نبش میدان شهرداری قرار دارد.

عمارت ارگ کریمخانی در دوره حکومت زندیه محل زندگی کریم خان زند بود. این عمارت نمونه‌ای زیبا از معماری زندیه با تزیینات باشکوه بوده است که متاسفانه بخش زیادی از تزیینات آن به دست حاکمان قاجار از بین رفت.

در زمان قاجار از عمارت ارگ کریمخانی به‌عنوان دارالحکومه استفاده می‌شد و در زمان پهلوی از آن به‌عنوان ساختمان شهربانی استفاده کردند. خوشبختانه امروزه با بازسازی‌های قابل‌توجه، این عمارت به یکی از زیباترین بناهای تاریخی شیراز تبدیل شده است.

مسجد نصیر الملک

مسجد نصیرالملک از زیباترین جاهای دیدنی شیراز در خیابان لطفعلی خان زند است. قدمت این مسجد به دوره حکومت قاجار می‌رسد و به‌دلیل تزیینات شیشه‌های رنگی این مسجد، از آن با نام «مسجد صورتی» نیز یاد می‌کنند.

۱۰ جاذبه برتر شیراز که شهرت جهانی دارند

صحن بزرگ مسجد نصیرالملک در قسمت شمالی آن قرار دارد. از مهم‌ترین بخش‌های معماری این بنا می‌توان به سردر ورودی، شبستان غربی، شبستان شرقی و طاق مروارید اشاره کرد. مسجد نصیر الملک به‌دلیل تزیینات زیبای معماری، محبوبیت بالایی بین گردشگران دارد.

نقش رجب

نقش رجب مجموعه‌ای از چهار سنگ‌نگاره و کتیبه در منطقه مرودشت و فاصله تقریبی ۶۵ کیلومتری شمال شرقی شیراز است. قدمت این سنگ‌نگاره‌ها به دوره حکومت ساسانیان در ایران باستان می‌رسد.

کتیبه‌های نقش رجب در محوطه‌ای دایره‌ای به شعاع تقریبی ۳۰ متر، در جوار یکدیگر قرار گرفته‌اند. این کتیبه‌ها به‌ترتیب از چپ به راست، مجلس اول (شاپور و درباریان)، مجلس دوم (تاج‌گذاری اردشیر بابکان)، کتیبه کرتیر و مجلس سوم (تاج‌گذاری شاپور اول) نام دارند. نام‌گذاری این سنگ‌نوشته‌ها با استناد به تفسیر کارشناسان باستان‌شناسی از حکاکی‌ها انجام شده است.

سعدیه

سعدیه شیراز، محل دفن سعدی شیرازی شاعر معروف ایرانی است. این آرامگاه در جوار باغ دلگشای شیراز و انتهای خیابان بوستان و در دامنه کوهستان قرار دارد.

سعدیه در سال‌های پایانی زندگی سعدی، خانقاه و محل زندگی این شاعر بزرگ بود که پس از مرگ نیز او را در محوطه آن دفن کردند. در طول سال و به‌خصوص در تاریخ یکم اردیبهشت ماه (روز سعدی)، گردشگران زیادی از این آرامگاه بازدید می‌کنند.


این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس