کد خبر 1559062
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۶
جهان

همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۲۰۲۳ میلادی، چندین خبرگزاری رویدادهای تاثیرگذار سال را مرور کرده اند که در ادامه گزیده آن ها را می خوانید.

به گزارش مشرق، همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۲۰۲۳ میلادی، چندین خبرگزاری رویدادهای تاثیرگذار سال را مرور کرده اند که در ادامه گزیده آن ها را می خوانید.

زلزله ترکیه و سوریه

جهان در ۲۰۲۳ چگونه گذشت؟

در ساعات اولیه روز ششم فوریه سال ۲۰۲۳، یکی از مرگبارترین زمین‌لرزه‌های قرن اتفاق افتاد و شهرهای جنوب شرقی ترکیه را با خاک یکسان کرد. این زلزله مرگبار جان بیش از ۵۰ هزار نفر را در ترکیه گرفت و نزدیک به شش هزار نفر را نیز در مرز سوریه کشت. پس از وقوع این زمین‌لرزه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، با منتشر کردن پستی در صفحه توییتر خود هفت روز عزای عمومی اعلام کرد. بسیاری از کشورها نیز ضمن ابراز همدردی با زلزله‌زدگان، برای امدادرسانی اعلام آمادگی کردند و واکنشی بشردوستانه داشتند.

حمله تاریخی حماس به اسرائیل

جهان در ۲۰۲۳ چگونه گذشت؟

روز هفتم اکتبر صدها نیروی گروه مقاومت حماس از حصار مرزی نوار غزه عبور کردند و حدود هزار و ۱۴۰ نفر را به هلاکت رساندند. در جریان این اتفاق که بدترین حمله در تاریخ اسرائیل محسوب می‌شود، حدود ۲۵۰ اسرائیلی نیز اسیر شدند. پس از آن اسرائیل، حملات ویران کننده ای را علیه غیرنظامیان در باریکه غزه آغاز کرد. جنگ حماس و اسرائیل به رغم یک توقف کوتاه مدت همچنان ادامه دارد و به تلفات بالایی منجر شده است.

مقام‌های بهداشتی غزه که از طرف حماس اداره می‌شوند، گزارش دادند که بیش از ۲۰ هزار فلسطینی در این جنگ شهید شده‌اند که بیشتر آن‌ها زن و کودک بودند.

ادامه نبرد اوکراین

جهان در ۲۰۲۳ چگونه گذشت؟

رویداد مهم دیگر، تجاوز مستمر روسیه به اوکراین است. در حالی اوکراین همچنان در برابر نیروهای روسیه ایستادگی می‌کند که تقریباً ۸۰ درصد از قلمرو خود را کنترل می‌کند و ۲۰ درصد همچنان در اشغال روسیه است. در مجموع، سال دوم این جنگ پرهزینه بیشتر به دلیل آن‌چه در میدان نبرد تغییر نکرده به چشم می‌آید، تا آن‌چه که تغییر کرده است. نقشه ماه دسامبر نسبت به ژانویه تفاوت چندانی ندارد.

در همین حال، شکاف‌هایی در حمایت از اوکراین در اروپا و ایالات متحده ظاهر شده است.

بالون جاسوسی چین

جهان در ۲۰۲۳ چگونه گذشت؟

سال ۲۰۲۳ با عبور یک بالون جاسوسی چینی از آسمان آمریکا آغاز شد و ایالات متحده را وادار به سرنگونی آن کرد. روابط دو کشور وارد حالت انجماد عمیقی شد تا این‌که تماس‌های سطح بالا در تابستان از سر گرفته شد و در ماه نوامبر در سانفرانسیسکو، با دیدار رئیس‌جمهور جو بایدن و رئیس‌جمهور شی‌جی‌پینگ به اوج رسید. هر دو رهبر خواهان یک رابطه آرام‌تر هستند

مهاجرت اجباری از قره‌باغ کوهستانی

جهان در ۲۰۲۳ چگونه گذشت؟

در ماه سپتامبر پس از حمله جمهوری آذربایجان به قره‌باغ کوهستانی، مقام‌های ایروان اعلام کردند که بیش از ۲۸ هزار پناهجو به‌دلیل ترس از پاک سازی قومی، از این منطقه مورد مناقشه به ارمنستان گریخته‌اند.

نامزدی ترامپ در انتخابات

جهان در ۲۰۲۳ چگونه گذشت؟

دور دوم ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ همه چیز را دوباره دستخوش تغییر کرده است، از جمله آینده سیاسی این کشور. کارشناسان می‌گویند که انتخابات آمریکا تعیین‌کننده‌ترین رویداد سیاسی سال آینده، هم در داخل و هم در خارج از این کشور خواهد بود.

دونالد ترامپ با وجود تمامی حواشی و پرونده‌هایش، همچنان بخت قابل توجهی برای بازگشت به قدرت دارد.

شوک آرژانتین

جهان در ۲۰۲۳ چگونه گذشت؟

در ماه نوامبر، خاویر میلی، اقتصاددان فوق لیبرال و سیاستمدار «لیبرتارین» و نامزد ریاست‌جمهوری آرژانتین از حزب «آزادی پیش می‌رود»، توانست به پیروزی دست یابد. او که یک سیاستمدار ضدسیستم محسوب می‌شود و به «ترامپ آرژانتین» معروف است، در مسیر کارزار انتخاباتی‌اش به نمایش روآورد.

خاویر میلی، رئیس‌جمهوری منتخب آرژانتین، کارزار انتخاباتی‌اش را با وعده خلاصی از شر پزو و جایگزینی آن با دلار آغاز کرد و وعده داد اقتصاد این کشور را به مسیر اصلی برمی‌گرداند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    10 0
    جهان درایران بافقیر شدن اقشار بیشتری گذشت چرا چون دولت هی پول چاپ کرد بجاش دلار داد به چای دبش تا چای سرطان زا بخورد مردم بده تا عمر ایرانی از شصت سال بیشترنشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس