افسر سابق شاباک: ۱۸۰ ساعت را همراه «السنوار» گذراندم/ او حماس را همه زندگی خود می‌داند

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به تعهد السنوار بر لزوم آزادسازی تمام اسرای فلسطینی، به نقل از یک افسر اطلاعاتی صهیونیست نوشت: آزادی السنوار بزرگترین اشتباه تاریخ اسرائیل بوده است.

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در مقاله‌ای به بررسی شخصیت یحیی السنوار رئیس جنبش حماس در نوار غزه، طی مدت ۲۰ سال اسارت وی در زندان‌های صهیونیستی پرداخته و نوشت که رهبر حماس طی این مدت شرایط روانی اسرائیلی‌ها را به خوبی مطالعه کرده و تمام زندگی خود را روی این مطالعاتش گذاشته است.

این روزنامه می‌افزاید که تصمیمات السنوار در مورد جامعه صهیونیستی بعد از دو دهه از مطالعات او در زندان‌های صهیونیستی و یادگیری زبان عبری و مشاهده اخبار محلی و ورود به شرایط روانی ساکنان سرزمین‌های اشغالی صورت می‌گیرد و او به خوبی از راهبرد استفاده از صهیونیست‌ها برای انجام مبادله اسرا با فلسطینیان استفاده می‌کند .

بر اساس این گزارش السنوار هنگامی که یک دهه پیش در زندان‌های اسرائیل بود، به یک مسئول صهیونیست در خصوص نظریه‌ای که الان به محوریت جنگ غزه تبدیل شده، توضیحاتی را داد. او گفت که اسرائیل تصور می‌کند که نقطه قدرتش این است که بسیاری از ساکنان سرزمین‌های اشغالی را به خدمت ارتش درآورده و نظامیان ارتش جایگاه ویژه‌ای در جامعه دارند، اما این یک ضعف به شمار می‌رود که می‌توان از آن استفاده کرد. این موضوع را «یوال بیتون » مطرح کرد که رئیس سابق زندان‌های این رژیم بود.

این روزنامه می‌افزاید که دقت افکار السنوار هنگامی روشن شد که وی در سال ۲۰۱۱ در نتیجه تبادل ۱۰۲۷ اسیر فلسطینی در برابر آزادی یک نظامی صهیونیست از زندان خارج شد. او در حال حاضر ۱۳۸اسیر دارد که تعداد زیادی از آنها نظامی هستند و معتقد است که می‌تواند با آنها هزاران نفر از اسرای فلسطینی را آزاد کند و آتش بس دائم را به جامعه صهیونیستی تحمیل کند.

بیتون در این رابطه ادامه می‌دهد: السنوار به خوبی می‌داند که تل آویو هزینه زیادی را پرداخت خواهد کرد، چرا که می‌داند این همان نقطه ضعف ما است.

وال استریت ژورنال نوشت که السنوار قبل از عملیات تبادل اخیر برای چند روز خطوط ارتباط با خود را قطع کرد تا در مسیر موافقت تل آویو با آتش‌بس موقت به این رژیم فشار وارد کند. همچنین در زمان آزادی و تبادل اسرا نیز، تبادل‌ها به صورت روزانه انجام می‌شد تا همواره احساس نگرانی در جامعه صهیونیستی وجود داشته باشد.

این روزنامه آمریکایی می‌افزاید: هنگامی که السنوار در عملیات تبادل اسرا در سال ۲۰۱۱ آزاد شد، اعتقاد داشت که حماس باید فشار بیشتری بر رژیم صهیونیستی وارد کند تا اسرای فلسطینی که مسئول انجام انفجار و قتل صهیونیست‌ها هستند و هر کدام از آنها به چندین بار حبس ابد محکوم شده‌اند را نیز آزاد کند. او بعد از آزادی به آنها وعده داده است که برای آزادی آنها نیز تلاش خواهد کرد.

بیتون می‌گوید که زندانیان دو بار در طول مدت حضور السنوار در زندان او را به عنوان رئیس خودشان انتخاب کردند. کوبی یکی از افسران امنیتی سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی که بیش از ۱۰۰ ساعت از السنوار بازجویی کرده است، می‌گوید او حتی زمانی که رهبر جنبش حماس نیز نبود، تاثیر زیادی بر افرادی داشت که قبلا رهبران حماس بودند.

این روزنامه مدعی شده که السنوار در طول مدت زندان این گونه وانمود کرده بود که دست کم در کوتاه مدت به دنبال توقف خشونت‌ها است. یک روزنامه نگار صهیونیست در سال ۲۰۰۵ مصاحبه‌ای را با او در داخل زندان انجام داد و او گفت که حماس آماده آتش بس طولانی مدت با صهیونیست‌ها خواهد بود، چرا که این موضوع می‌تواند به ثبات در منطقه منجر شود، اما هرگز اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت. او در آن زمان گفته بود که می‌داند که حماس هرگز موفق به شکست نظامی تل آویو نخواهد شد.

بنابر گزارش این روزنامه آمریکایی یکی از افرادی که مسئول ربایش گلعاد شالیت نظامی صهیونیست بودند که در عملیات تبادل اسرا در سال ۲۰۱۱ آزاد شد، محمد برادر کوچک‌تر یحیی السنوار بود. السنوار در روند مذاکرات تاثیر قابل توجهی در افزایش فشار بر صهیونیست‌ها جهت آزادی اسیرانی داشت که اتهام آنها قتل صهیونیست‌ها بود. بنا به گفته بیتون مواضع السنوار در این زمان تا اندازه‌ای افراطی بود که او را در زندان انفرادی انداختند تا از سرایت افکار او به داخل حماس جلوگیری کنند.

کوبی که مسئولیت بازجویی از السنوار در زمان اسارت او را بر عهده داشت، می‌گوید که آزادی السنوار از زندان بزرگ‌ترین اشتباه در تاریخ رژم صهیونیستی بود.

السنوار یک هفته بعد از آزادی از زندان در گفتگو با خبرگزاری فلسطینی صفا پرس تصریح کرد که بهترین گزینه برای آزادی اسرای باقیمانده، به اسارت گرفتن تعداد بیشتری از نظامیان صهیونیست است. او به فعالیت‌های خود در داخل حماس ادامه داد و در سال ۲۰۱۷ از سوی اعضای جنبش حماس به عنوان رهبر این جنبش در داخل نوار غزه منصوب شد و در سال ۲۰۲۱ بار دیگر این سمت را بر عهده گرفت. السنوار بارها علنا اعلام کرده است که به آزادی تمامی اسرای فلسطینی از زندان‌های رژیم صهیونیستی پایبند است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    4 2
    حماس یک تفکره با شهادت اعضایش نابود نمی شود و اینکه رهبر حماس قبلا فرمایش کردن پیروزی نظامی بر رژیم اشغالگر شدنی نیست ، الآن نظرشون تغییر کرده و اعتقاد دارن با اراده و یاری خداوند می توان به پیروزی نظامی هم رسید ان شاءالله
  • ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    0 1
    اینکه السنوارچی فکرمیکنه وچی گفته رو باید ازدهن خودش شنید نه اززبان زندانبان وبازحوی صهیونیستیش ویامقاله ی نوشته شده توسط روزنامه ی صهیونیستی مرداکی وال استریت ژورنال! چیزی که من نوعی ازاین شخص میبینم قدرت فرماندهی این مرده وترسی که ازش دارن و این همه تلاشی که میکنن تا اونو ازبین ببرن یعنی کارش رودرست انجام داده همه این مردها تمام عمروجوانیشون رو فدای فلسطین کردن اونها انسانهای قابل احترامین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس