کد خبر 1552515
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
چراغ چک

تا به حال شده آنقدر به خودرو گاز بدهید، ولی خودرو هیچ حرکتی نکند؟ گاز نخوردن ماشین یکی از مشکلات رایجی است که معمولا صاحبان خودروها را نگران می کند.

به گزارش مشرق، علت گاز نخوردن ماشین هر چه که باشد نیاز به بررسی دقیق و اصولی دارد. گاهی اوقات مشکل شمع ها باعث بروز چنین اتفاقی می شود و گاهی هم خرابی سنسورهای ماشین عاملی برای گاز نخوردن ماشین و روشن شدن چراغ چک هستند.

در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد علت های گاز نخوردن و روشن شدن چراغ چک ماشین با شما صحبت کنیم تا اگر می خواهید مشکل ماشین خودتان را برطرف کنید، با داشتن آگاهی و اطلاعات مهم بتوانید این کار را انجام دهید.

علت گاز نخوردن ماشین و روشن شدن چراغ چک

بررسی دلایل گاز نخوردن ماشین و روشن شدن چراغ چک

همه ما دوست داریم وقتی پای خودمان را روی پدال گاز فشار می دهیم، ماشین شروع به حرکت کند. ولی قطعات و لوازم یدکی مختلفی در ماشین باید دست به دست هم دهند تا ماشین حرکت کند و گاز بخورد. گاز نخوردن ماشین یکی از مشکلات کلافه کننده برای صاحبان خودرو است. ممکن است این مشکل در حال حرکت یا زمانی که می خواهید خودرو را روشن کنید، اتفاق بیفتد.

علت گاز نخوردن ماشین و روشن شدن چراغ چک باید به طور دقیق بررسی شود. در اکثر مواقع این مشکل باید توسط کارشناسان فنی و متخصص خودروها بررسی گردد تا بتوان مشکل به وجود آمده را برطرف کرد. در ادامه مقاله قصد داریم شما را با انواع علت گاز نخوردن خودرو و روشن شدن چراغ چک آشنا کنیم.

کثیف شدن شمع ها

یکی از علت هایی که می تواند با گاز نخوردن ماشین شود، کثیف و فرسوده شدن شمع ها است. در چنین شرایطی شمع ها مانع از سوختن کامل بنزین در محفظه احتراق می شوند و قدرت و شتاب خودرو نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. تعویض شمع های خودرو و شستشوی دوره ای آن ها می تواند باعث بهبود عملکرد موتور شود.

درست کار نکردن کاتالیزور

در صورتی که مبدل کاتالیزور ماشین به درستی کار نکند، ممکن است خودرو دچار تکان ها و لرزش های ناگهانی شود. این موضوع باعث کاهش کشش ماشین می شود. اگر در حین گاز دادن به ماشین متوجه لرزش ماشین شده اید، یا بوی تخم مرغ فاسد به مشام شما می رسد، به احتمال زیاد کاتالیزور ماشین شما به درستی کار نمی کند.

خرابی کلاچ ماشین

در صورتی که خودروی شما با کاهش شتاب و گاز نخوردن مواجه شده است، احتمال اینکه کلاچ ماشین دچار خرابی شده باشد وجود دارد. پایین بودن سطح مایع گیربکس و خرابی کلاچ می توانند عاملی برای بروز چنین مشکلی باشند. همانطور که باید لنت عقب ۲۰۶ تیپ ۵ یا هر خودروی دیگری به موقع تعویض شود، صفحه کلاچ نیز باید به صورت دوره ای و هر چند کیلومتر یک بار تعویض گردد.

خرابی سنسورهای ماشین

سنسورهای ماشین وظیفه عملکرد صحیح خودرو را برعهده دارند. در صورت خراب بودن سنسورهای ماشین احتمال اینکه مشکلات مختلفی در ماشین رخ بدهند، وجود دارد. به طور مثال علت گاز نخوردن ماشین در حال حال حرکت می تواند خرابی سنسورهای مختلف مانند سنسور اکسیژن، سنسور میل بادامک، سنسور MAF و ... باشد. حتما سلامت این سنسورها را بررسی کنید تا متوجه شوید مشکل گاز نخوردن ماشین به علت خرابی سنسورهای آن نیست.

کثیف شدن انژکتور سوخت

رایج ترین دلیل گاز نخوردن ماشین اتومات در سر بالایی ها، عدم سوخت رسانی کافی به موتور است. گرفتگی یا کثیف شدن شدید سطح انژکتور می تواند باعث عدم سوخت رسانی به محفظه موتور شود و ریپ زدن خودرو اتفاق می افتد. بعد از اینکه ماشین متوقف می شود، هر چقدر هم که پای خودتان را روی پدال گاز فشار دهید، ماشین گاز نمی خورد. در چنین شرایطی علت گاز نخوردن ماشین، کثیف شدن انژکتورهای سوخت است.

بروز مشکل در ایسیو

ایسیو یک برنامه قابل تنظیم برای ماشین های مختلف است. در ماشین های اتومات ایسیو ممکن است به درستی کار نکند و این موضوع باعث گاز نخوردن ماشین شود. در واقع این ایسیو است که می تواند محاسبات مختلف ماشین را انجام دهد و روی سوخت و انرژی خروجی خودرو تاثیر بگذارد. بروز هر گونه مشکل در ایسیو ماشین می تواند احتمال گاز نخوردن ماشین را به حداکثر برساند.

خرابی سنسور دریچه گاز

گاهی اوقات علت گاز نخوردن ماشین می تواند خرابی سنسور دریچه گاز باشد. در خودروهای اتوماتیک و انژکتوری سنسور دریچه گاز عاملی مهم برای عملکرد این ماشین است و خرابی سنسور می تواند مشکلات زیادی را برای ماشین ها به وجود بیاورد. دیر پایین آمدن دور موتور، ثابت ماندن دور موتور، بالا ماندن دور موتور و ... از جمله مشکلات دیگری هستند که به علت خرابی سنسور دریچه گاز رخ می دهند.

تسمه تایم

خراب شدن تسمه تایم یکی دیگر از علت های گاز نخوردن ماشین در دور موتور بالا است. اگر تسمه تایم خراب و فرسوده شود یا آسیب ببیند، ممکن است به درستی کار نکند. این موضوع می تواند دلیلی برای گاز نخوردن ماشین و روشن شدن چراغ چک شود. بنابراین، مانند لنت ترمز که باید به صورت دوره ای عوض شود، تسمه تایم ماشین نیز نیاز به تعویض دوره ای خواهد داشت.

خرابی پمپ بنزین ماشین

پمپ بنزین ماشین در قسمت عقبی و در باک خودرو قرار داد. این قطعه وظیفه دارد که سوخت ماشین را از باک به موتور منتقل کند. در صورتی که پمپ بنزین مسدود شود و یا دچار نقص فنی گردد، سوخت کافی به موتور نمی رسد. این موضوع باعث می شود که هر چقدر پای خودتان را روی پدال گاز فشار می دهید، شاهد افزایش گاز ماشین نباشید.

سخن پایانی

اهمیت بررسی علت گاز نخوردن ماشین به قدری است که در این مقاله به طور کامل این دلایل را بررسی کردیم. اگر با این مشکل مواجه شده اید، بهتر است که به یک فرد متخصص در حوزه تعمیرات ماشین مراجعه کنید. چون در این صورت است که به درستی علت گاز نخوردن ماشین تشخیص داده می شود و می توان شاهد عملکرد صحیح خودرو بود.

سوالات متداول

آیا خرابی استپر ماشین می تواند دلیلی برای گاز نخوردن آن باشد؟

بله استپر ماشین نقش مهمی را در عملکرد ماشین ایفا می کند و خرابی آن روی عملکرد شمع ها تاثیر می گذارد و باعث افزایش مصرف سوخت و گاز نخوردن ماشین می شود.

گاز نخوردن ماشین باعث افزایش مصرف سوخت می شود؟

در برخی از مواقع گاز نخوردن ماشین می تواند مصرف سوخت ماشین را افزایش دهد. بنابراین، در صورتی که چنین مشکلی برای شما رخ داده، حتما علت گاز نخوردن ماشین را بررسی کنید.

دیسک و صفحه نیز می تواند باعث گاز نخوردن ماشین شود؟

در برخی از مواقع خرابی دیسک و صفحه نیز علت گاز نخوردن ماشین است. اگر ماشین را روی دنده ۴ بگذارید و کلاچ ماشین را رها کنید و ماشین خاموش نشود، احتمال اینکه دیسک و صفحه شما دچار خرابی شده باشد، وجود دارد.

منبع:جهان نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    6 0
    هر چی به ذهن نویسنده اومده رو نوشته اینطور فایده نداره
  • حسن ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    4 0
    دیگه چیزیم موند که نگفته باشین
    • پدی از پیج همسایه🙂 ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
      0 7
      مشرق برای کی این خبرو گذاشتی؟طرفدارات واونایی که سایتتو دنبال میکنن اکثرا بحلقه ی قدرت وصلن و درامد خوب و ماشین های باکیفیت سوار میشن ،پمپ بنزین و دیسک وصفحه وسنسوراشونم و... امریکایی وکره ای و ژاپنی والمانیه.
    • حمید ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
      0 1
      جناب پدی از پیج همسایه ، تهمت نزن، اقشار مختلف جامعه ، مخاطب سایت های خبری نظیر مشرق نیوز هستند. در ضمن ، بر خلاف نظر جنابعالی ، بسیاری از افراد هستند که مخالف نظام هستند و وضع مالی بسیار خوبی دارند و برعکس افرادی هستند که طرفدار نظام هستند و زندگی معمولی و حتی کمتر از معمولی دارند. توهمات امثال شما واقعیت عیان جامعه را تغییر نمی دهد.
    • ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
      0 0
      از روح الله عجمیان و قره حسنلو چه خبر
  • علی ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    مهمترین علت خصوصا در سمند ef7 می تواند مربوط به مشکل دینام و در نتیجه شارژ نشدن باطری باشد در چنین مواقعی اتوموبیل با دنده دو هم خاموش می شود .همچنین خرابی تسمه دینام و در جا زدن تسمه باعث عدم شارژ باطری شده و خودرو خاموش می شود
  • ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    دیگه چی عوض کنیم😁

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس