کد خبر 1534250
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۳

امکانات قطارهای مختلف که نمی‌دانید

از طوفان و برف و باران و مه گرفته تا ترافیک سنگین و انسداد جاده‌ها، هیچ عامل بازدارنده‌ای قادر به توقف حرکت قطار و خدشه‌دار کردن امنیت مسافران این وسیله‌ی نقلیه ایمن و پرطرفدار نیست؛ قطار یگانه وسیله حمل و نقلی است که در بدترین شرایط آب و هوایی نیز مسافران را در صحت و سلامت کامل به مقصد می‌رساند. این وسیله‌ی نقلیه‌ی محبوب برای آسودگی گردشگران تمهیداتی را در قالب امکاناتی رفاهی اندیشیده است تا آسایش و آرامش مسافران را تضمین کند. در ادامه با امکانات کم‌تر شنیده‌شده‌ی قطارها آشنا خواهید شد.

مایکروفر در قطار

با وجود اینکه غذاهای برخی شرکت‌های سرشناس ریلی از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند، کماکان ممکن است این غذاها برای دستگاه گوارش حساس برخی مسافران، به خصوص گیاه‌خوارها و افرادی که رژیم غذایی مخصوصی را دنبال می‌کنند، سازگار نباشد. از این رو، برخی شرکت‌های ممتاز ریلی نظیر سفیر بنیاد، نورالرضا و مهتاب سیرجم در سیاهه‌ی بلندبالای امکانات رفاهی قطارهای لوکس و ۵ ستاره خود، مایکروفر را نیز گنجانده‌اند تا امکان صرف غذایی گرم و خانگی برای این دسته از مسافران فراهم و خیال آن‌ها از بابت خورد و خوراک در طول سفر آسوده گردد.

حمام در قطار

به منظور ایجاد رفاه و آسایش تمامی مسافران و خلق فضایی عالی با تمامی امکانات رفاهی، برخی قطارهای ایرانی از ارائه‌ی سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی فراتر رفته و امکاناتی نظیر حمام را نیز برای مسافران خود فراهم کرده‌اند. به عنوان مثال قطار توربوترن مشهد فضایی را به حمام مسافران اختصاص داده است تا امکانات رفاهی وسایل حمل و نقل را تا سطح ملزومات اقامتی هتل‌ها ارتقا دهد. بنابراین چنانچه به این دست امکانات رفاهی نیاز دارید، با خرید بلیط قطار آنلاین توربوترن مشهد، واگنی لوکس را برای خود رزرو نمایید.

جابجایی خودرو با قطار

قطار به دلیل هزینه منصفانه و امنیت بسیار بالایی که دارد مورد توجه بسیاری از مسافران، به ویژه کسانی که به مقصدهایی دوردست سفر می‌کنند، قرار گرفته است. حقیقت این است که هیچ‌کس دوست ندارد از خواب آسوده شبانه خود بزند و مسافتی طولانی را با خودروی شخصی خود در جاده‌هایی خطرناک طی کند تا خسته و فرسوده به مقصد برسد. از طرفی دل کندن از خودروی شخصی نیز دشوار است و هزینه‌های اجاره‌ی خودرو در مقصد زیاد، بنابراین راهکاری مناسب برای تجربه‌ی لذت رانندگی با خودروی شخصی در مقصد بدون حتی یک بار تعویض دنده و کلاچ در جاده‌هایی خلوت، تاریک و خطرناک، درخواست جابجایی خودرو با قطار است. حمل خودرو با قطار فرآیند بسیار ساده‌ای دارد: کافی است در هنگام خرید بلیط قطار آنلاین، بلیتی را نیز برای حمل خودروی خود خریداری و درخواست جابجایی خودروی شخصی خود را با قطار در سایت ثبت کنید. برای حمل خودرو با قطار باید نکاتی را نیز رعایت کنید که برخی از آن‌ها عبارتند از:

• بلیط حمل خودرو را باید دست‌کم سه ساعت قبل از حرکت قطار خریداری کنید. افزون بر هزینه‌ی بلیت جابجایی خودرو، مبلغی را نیز باید به عنوان حق بیمه پرداخت کنید که میزان این مبلغ بسته به ارزش خودروی شما می‌تواند متفاوت باشد.

• در زمان تحویل خودرو به راه آهن، حتما مدارک شناسایی و مالکیت خودرو را همراه داشته باشید و بلیت را نیز به نام خود خریداری کنید.

• ازآنجاکه شرکت حمل و نقل ریلی مسئولیتی در قبال محافظت از وسایل شخصی شما ندارد و حمل باری اضافی را نمی‌پذیرد، سعی کنید صرفا وسایلی مانند جک و لاستیک زاپاس را داخل صندوق خودروی خود بگذارید و از قرار دادن وسایل شخصی در داخل داشبورد و صندوق خودروی خود خودداری کنید.

• نیازی نیست قبل از تحویل خودروی خود به قطار بنزین بزنید. حتی برای اطمینان بیش‌تر بهتر است اتصالات سر باتری خودرو را نیز جدا کنید.

امکانات قطارهای مختلف که نمی‌دانید

خدمات پذیرایی و صرف غذا در قطار

در بیش‌تر قطارهای مسافربری ممتاز معمولا یک واگن را به واحد مهمان‌داری یا رستوران اختصاص می‌دهند تا صرف غذا در حرکت به تجربه‌ی خوشایندی برای مسافران مبدل گردد. برخی از این قطارها رستوران‌هایی دارند با منویی پربار که غذا و نوشیدنی‌هایی باکیفیتی را سرو می‌کنند، اما برخی دیگر به تهیه و طبخ غذاهایی اقتصادی برای مسافرانی که قصد ندارند هزینه‌های زیادی را به غذا اختصاص دهند، بسنده می‌کنند. به عنوان مثال قطار فدک نمونه‌ی بارز قطاری لوکس با رستورانی ممتاز است. این قطار با سرآشپزی کارکشته و ایرانی اتریشی قادر است انواع مختلفی از اشتهاآورها، دسرها و غذاهای لذیذ ایرانی و بین‌المللی را طبخ و در ظروف چینی و فضایی دل‌انگیز برای مسافران سرو نماید. شیرینی کاریشمان، اشتردودل سیب، تافه اشپیتز، کوفته‌ی سیب‌زمینی اتریشی و برتیائوزه از غذاهای لذیذ و محبوبی است که در رستوران قطار فدک طبخ می‌شود. قطار زندگی، نورالرضا، غزال، سروش، پردیس، غدیر و سپهر از دیگر قطارهایی هستند که خدمات پذیرایی در رستوران قطار را به مسافران ارائه می‌دهند.

کتاب و روزنامه در قطار

علاوه بر ارائه‌ی هدفون و تجهیزات صوتی تصویری، اغلب قطارها کتاب و روزنامه را نیز در اختیار مسافرانی که به خواندن علاقه دارند، قرار می‌دهند. برخی قطارها کتابخانه‌هایی را نیز در فضای قطار تعبیه کرده‌اند تا علاقه‌مندان کتاب و مسافران فرهیخته دسترسی کاملی به آرشیو قابل‌قبولی از محتوای فرهنگی در قالب کتاب و نشریات داشته باشند. به‌هرحال توصیه ما این است که مدت زمان زیادی را به مطالعه و خواندن کتاب در قطار نپردازید، چراکه باعث سردرد و بی‌حوصلگی شما خواهد شد، در عوض می‌توانید به پادکست و داستان‌های صوتی گوش فرا دهید تا از زمان خود در قطار به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.

کوپه‌ی اختصاصی خواهران و برادران

از مزایای خرید آنلاین بلیط قطار امکان انتخاب کوپه‌ی اختصاصی خواهران یا برادران برای مسافرانی است که از حضور در کنار جنس مخالف در سفر انفرادی و طولانی معذب می‌شوند و دوست دارند در کنار هم‌سفرانی خوب سفر کنند.

امکانات قطارهای مختلف که نمی‌دانید

برای رزرو صندلی در کوپه‌ی اختصاصی خواهران/برادران می‌توانید به سایت سفرمارکت یا همان بازار آنلاین گردشگری کشور مراجعه کرده و گزینه‌ی بلیط قطار را انتخاب کنید. سپس باید مبدا، مقصد، تاریخ آغاز سفر و تعداد مسافران را برگزینید. در بخش تعداد مسافران امکان انتخاب کوپه‌های ویژه برادران و خواهران برای شما فراهم شده است. پس از انتخاب تعداد مسافران و فشردن دکمه‌ی نارنجی‌رنگ جستجو، در ظرف زمانی چند ثانیه وارد صفحه‌ی جدیدی خواهید شد که نتایج جستجوی شما را نمایش می‌دهد. از طریق ابزارهای این صفحه می‌توانید بلیط‌های قطار را براساس معیارهایی نظیر قیمت، شرکت ریلی و ... چیدمان کنید تا فرآیند بررسی، مقایسه و انتخاب بلیط قطار بیش از پیش برای شما آسان گردیده و یافتن بلیطی ارزان و مناسب در سریع‌ترین زمان ممکن امکان‌پذیر گردد.


این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس