تکمیل نخستین پروژه ریلی میان ایران و عراق طی ۱۸ ماه

مشاور نخست وزیر عراق نسبت به عملیاتی شدن خط راه آهن شلمچه-بصره طی ۱۸ ماه ابراز امیدواری کرد.

به گزارش مشرق، «ناصر الاسدی» مشاور نخست وزیر عراق در امور حمل و نقل تاکید کرد که پیش بینی می‌شود نخستین پروژه خط راه آهن میان عراق و ایران (شلمچه-بصره) طی ۱۸ ماه عملیاتی شود.

وی اضافه کرد: پیش بینی ما این است که طی ۱۸ ماه حرکت نخستین قطار در این مسیر را شاهد باشیم.

قرار است این خط ریلی به مسافت ۳۰ کیلومتر شهر بصره واقع در جنوب عراق را به شلمچه در ایران متصل کند. الاسدی همچنین به تصمیم دولت عراق مبنی بر راه اندازی خط مترو میان استان کربلا و نجف اشرف اشاره کرد.

وی در خصوص مین‌های به جای مانده از جنگ تحمیلی در مناطق مرزی تاکید کرد که تلاش‌ها برای پاکسازی منطقه قبل از آغاز پروژه در جریان است. پروژه ریلی مذکور خطرات وقوع حوادث جاده‌ای در مراسم‌های مذهبی را کاهش می‌دهد.

لازم به ذکر است که عملیات اجرایی راه آهن شلمچه - بصره عراق ۱۱ شهریور در مراسمی با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور ایران و محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در نقطه صفر مرزی آغاز شد.

تکمیل راه آهن شلمچه به بصره در حقیقت طرح اتصال حرمین است که خط مستقیم انتقال زائران اهل بیت (علیهم السلام) از عتبات عالیات و نجف اشرف تا آستان قدس رضوی و بالعکس را فراهم می‌سازد.

آغاز عملیات اجرایی راه آهن شلمچه – بصره یکی از مهمترین اتفاقات در حوزه حمل و نقل و در عین حال، رویدادی مهم در توسعه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی تهران – بغداد است. حضور مخبر معاون اول رئیس جمهور ایران و محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در مراسم آغاز پروژه، نشان دهنده اهمیت این موضوع برای طرفین و در عین حال، اهتمام ویژه مسئولین برای سرعت دادن به انجام پروژه است. آغاز روند اتصال ریلی ایران به عراق، بازتاب گسترده‌ای در اغلب مطبوعات و رسانه‌های عربی پیدا کرد. پایگاه خبری الحره عراق، به بخش سوری پروژه اتصال ریلی اشاره کرده و اتصال از طریق منطقه التنف، یا از طریق شهر البوکمال را مهم می‌داند.

بر اساس هدف گذاری و پیش بینی مسئولین، در آینده نزدیک، امکان متصل شدن به سوریه هم فراهم می‌شود و چنین چیزی به خودی خود، یک تحول سیاسی – اقتصادی مهم است که ثمرات فراوانی را به دنبال می‌آورد. وزیر راه و شهرسازی ایران، با تکیه بر اهمیت این موضوع گفته است: «پس از توافق در زمینه توسعه روابط، یک پیمان سه جانبه میان ایران، عراق و سوریه در دستور کار قرار خواهد گرفت.» وی در ادامه تاکید کرد: «توافقی با دمشق انجام شده، تا بتوانیم از راه ریلی با کشور سوریه نیز در ارتباط باشیم».

توصیف خط ریلی شلمچه به بصره به عنوان کریدوری راهبردی با ظرفیت اتصال ایران به مدیترانه از طریق سوریه، موضوع راهبردی مهمی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت. چرا که مسیر شلمچه به بصره و از آنجا به بندر لاذقیه سوریه، امکان آن را فراهم می‌کند که تجارت در مسیر دور و طولانی از کشور پاکستان به چابهار واقع در جنوب شرق ایران و از آنجا به شلمچه میسر شود و همچنین گذرگاه امنی فراهم می‌شود تا چین و کشورهای آسیای مرکزی، امکان انتقال کالا از سرخس به شلمچه و از آنجا به بنادر سوریه را در نظر بگیرند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    0 0
    ساخت ایران قوی با اقتصاد قوی میسر است ایران هاب انرژی و مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای) علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند . ارز آوری _ دورزدن تحریم ها_ رونق اقتصادی _ رونق گردشگری _ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی و ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس