کد خبر 1520153
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۳:۴۴

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی نیا، تحلیلگر مطلبی را با عنوان جنگ چالدران ؛ نبرد آذری های ایران با ترکان عثمانی؛ بمناسبت سالروز جنگ چالدران در کانال خود در ایتا منتشر کرد:

اول شهریورماه سالگرد وقوع نبرد تاریخی چالدران در ۸۹۳ خورشیدی (۵۰۸ سال پیش) است.

پس از نبردهای متعدد شاه اسماعیل صفوی و تفوق بر رقبای داخلی و خارجی به خصوص شیبک خان ازبک ، سلطان سلیم عثمانی به شدت احساس خطر کرد و در پی جنگ با این قدرت نوظهور برآمد .

از علل دیگر جنگ چالدران می توان به تمایل مردم شرق ترکیه به مذهب تشیع و دیدگاه های صوفی گرایانه شاه اسماعیل و پیروی از عوامل متمایل به ایشان مانند شاهقلی بابا تکلو و نورعلی خلیفه روملو و شورش های مکرر در آن مناطق و همچنین تحویل ندادن سلطان بایزیدسوم پسر عموی سلطان سلیم که به دربار صفوی پناهنده شده بود را نام برد .

شاه اسماعیل به دلایل داخلی و خارجی تمایلی به جنگ نداشت اما پس از توهین های مکرر سلطان سلیم ، در نهایت به نبرد وادار شد و بخشی از سپاهش را که متشکل از ۴۰ هزار قزلباش آذربایجانی بود را در چالدران مستقر کرد .
البته قسمتی دیگر را به فرماندهی زینل خان شاملو در شرق نگاه داشت تا بتواند در صورت حمله ازبکان خطر آنان را دفع کند.

این اولین اشتباه مرشد قزلباشان بود زیرا چالدران دشتی مسطح بود که توپخانه و تفنگ نیروهای عثمانی می توانست به راحتی در عرصه نبرد نیروهای ایرانی را هدف قرار دهد.

پس از مدتی محمدخان استاجلو حاکم دیاربکر نیز به شاه صفوی پیوست ؛ او با در پیش گرفتن استراتژی زمین سوخته تمام آبادی ها و چاهها و مزارع را در سر راه خود به آتش کشید و سختی های بسیاری را به لشکرهای متعدد عثمانی وارد ساخت.

محمدخان که فردی با تدبیر بود و از قدرت توپخانه ارتش عثمانی اطلاع داشت، پیشنهاد داد که تا توپخانه آنان( که عدد آن به ۳۰۰ عراده می رسید ) مستقر نشده است باید در یک شبیخون آنان را نابود کرد ؛ پیشنهاد وی توسط سرلشکر دیگر ارتش ایران یعنی نورعلی خلیفه روملو تایید گردید اما یکی دیگر از فرماندهان نزدیک به شاه صفوی یعنی دورمیش خان شاملو(حاکم اصفهان) این عمل را به دور از جوانمردی دانست و اظهار داشت : نیروهای ما در هر شرایطی از پس ترکان برخواهند آمد و نیازی به اینگونه اقدامات نیست(شاه طهماسب پسر ارشد شاه اسماعیل و جانشین او همیشه دورمیش خان را به سبب شکست چالدران لعن می کرد).

شاه اسماعیل جوان نیز که غرور فتوحات گذشته را در سر داشت با پیشنهاد دورمیش خان موافقت کرد و آماده نبرد در روز روشن شد.

سپاه ۴۰ هزار نفری آذربایجان ایران در برابر ارتش ۱۴۰ هزار نفری ترکان عثمانی در ابتدای نبرد پیروز بود و میمنه ارتش ترکان در هم شکست و وضعیت برای آنان تا جایی حاد شد که سلطان سلیم قصد عقب نشینی داشت که ناگهان خبردار شد سنان پاشا با نیروهای کمکی رسیده و توپخانه نیز آماده انجام آتشباری است .

در مقابل سپاه ایران فاقد سلاح آتشین بود که دو علت داشت؛ یکم ناجوانمردانه بودن استفاده از توپ و تفنگ در اذهان ایرانیان و دیگری اتکای ارتش صفوی به سواره نظام سرعتی و در نتیجه ۳۰۰ توپ قدرتمند عثمانی، جنگاوران آذری را مانند برگ درخت بر زمین می ریختند .

شاه اسماعیل مجبور شد خود راسا به توپخانه حمله کند و تعدادی از توپ ها را از کار انداخت اما در اثنای عملیاتش در میان تعداد زیادی شتر و قاطر و اسب رمیده از صدای آتشباری گرفتار شد و توسط ترکها محاصره گشت.

شاه اسماعیل به شدت زخمی گشت و در محاصره تعدادی سرباز ترک قرار گرفت که در این لحظه یکی از ملازمانش به نام سلطانعلی میرزا افشار برای منحرف کردن آنان فریاد زد شاه ایران منم و در نتیجه آنان از شاه اسماعیل دست برداشته و وی توانست از مهلکه بگریزد ؛ سلطانعلی میرزا اگر چه بلافاصله گردن زده شد اما توانست با فداکاری خود جان شاه را حفظ کند و با این کار ایران را از خطر سقوط حتمی نجات دهد.

شاه صفوی پس از از دست دادن ۴۰ هزار نظامی توانمند بالاجبار با ۳۰۰ نفر به تبریز عقب نشینی کرد و پس از آن به همدان رفت.

ترکان عثمانی وارد تبریز شدند و چنان جنایتی در حق آذربایجانی های ایران کردند که مورخان از بیان اعمالشان شرم دارند.

ارتش سلطان سلیم ۸ روز در تبریز ماند و مجبور به عقب نشینی شد و سپس شاه اسماعیل مجددا وارد تبریز گشت و فرمان داد تمام آذربایجان بزرگ سیاه پوش شود و سادات نیز عمامه سیاه به سر کنند.

پس از جنگ چالدران مناطقی از عراق و ترکیه امروزی همچون دیاربکر به دست عثمانی افتاد و خطر همسایه شرقی برای آنان تا حد زیادی رفع شد.

شاه اسماعیل نیز پس از این جنگ با توجه به این که افسانه شکست ناپذیری اش فروریخته بود و ۲ تن از همسرانش اسیر دشمن شده بودند به شدت دچار افسردگی شد و نتواست روحیه خود را بازیابد و چند سال بعد در سن ۳۶ سالگی درگذشت.
اما این جنگ خونین برای ایران عبرت هایی نیز داشت از جمله لزوم تجهیز به ساز و برگ جنگی جدید که در دوره شاهان بعدی صفوی صناعت آن دنبال شد.

اما این جنگ خونین برای ایران عبرت هایی نیز داشت از جمله لزوم تجهیز به ساز و برگ جنگی جدید که در دوره شاهان بعدی صفوی صناعت آن دنبال شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 79
  • در انتظار بررسی: 57
  • غیر قابل انتشار: 15
  • یک آذری IR ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    37 6
    ایران عزیز وطن همه اقوام و نژادگوناگون هست و تاریخ این سرزمین نشان داده برای پیشرفت و امنیت آن چه خون‌هایی از این عزیزان در خاک مقدس آن بر زمین ریخته شده است پاینده و جاودان مانی ایران عزیز ما
  • TR ۰۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    36 5
    در این هنگام بود که اسفندیار خان طالشی بسوی پادشاه ایران تاخت و فریاد کشید: ای شاه ایرانمان، مردان مردان طالش اجازه نبرد میخواهند. __ شاه اسماعیل آذریِ ایرانی، نگاهی به جانب او افکند و سکوت کرد... عثمانی با توپهایشان درحال کشتار ایرانیان بودند. ___ شاه اسماعیل ای شیرشاه شیعه به سکوت مظلومانه ات قسم که اکنون فرزندانت تا گداخت هسته ای و ساخت ... اتم پیش رفته اند ما آماده ایم تا انتقامت از عثمانی آدمخوار بگیریم
  • IR ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    23 73
    ترک ترک است..یک جنگ بوده بین دو قدرت منطقه ای.... . با این حرفها نمی توانید تفرقه بیندازید... صدام هم با کویت جنگ کرد.. آیا باید کویتی ها بگن چون عرق عرب است ما عرب نیستیم.... عربستان هم به یمن حمله کرده باید یمنی ها منکر عرب بودن خودشون بشن
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
      4 30
      درود بر شما
    • سلام IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
      5 2
      تو از دولت صفوی در ات زمان بهتر عثمانی ها را می شناختی ظاهرن
    • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
      26 3
      اتفاقا متن به این واقعیت تاکید کرده که آذری ترک نیست و این مردم تعدادیشون به زور ترک سازی شدن وگرنه آذری ها هویت اصیل ایرانی دارند.
    • حسین IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      0 2
      احسنت به هوش و ذکاوت شما. بنظرم با این جوابتون نویسنده رو ناکوت کردین.
  • IR ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    10 40
    جنگ عثمانی صفویه خیلی دوره... نزدیک تر از اوون جنایات ارمنی ها در جیلولوق است.. راجع به جنایات ارمنی ها حدود 100 سال قبل هم بنویسید که ترکیه به داد مردم آذربایجان رسید...... راجع به جنایات مردم ارمنستان در خوجالی هم بنویسید
  • IR ۰۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    15 42
    شاه اسماعیل دیوان شعر ترکی دارد خودش را ترک می داند.. اما پانفارسها میگن نخیر شما ترک نیستید پانفارسها میگن ششاه اسماعیل ترک نبوده..خودش هم اشتباه کرده.. آقا جنگ چالدران با عثمانی ها دلیل نمیشه ما منکر ترک بودن خود باشیم.... مثل اینکه یمنی ها بگن چون عربستان حمله کرده ما دیگه عرب نباشیم
  • IR ۰۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    17 61
    نبرد دو کشور بود نبرد دو قدرت همسایه بود... چه ربطی به ترکان آذربایجان داشت. .. نبرد آذری ها نبود... اصلا کلمه آذری بعدا مد شده... ترک های آذربایجان در کتب تاریخی هم معروف است. .. شاه اسماعیل دیوان اشعار ترکی دارد خود را ترک آذربایجان می داند.... جنگ دو قدرت همسایه سیصد چهار صد سال قبل دلیل نمیشه که منکر هویت ما ترکها شوید...... یک جنگ منطقه ای بین صفویه و عثمانی بوده... عثمانی ها هم شیعه نبودند اما به اندازه وهابی ها هم خشن نبودند. چون حرم ائمه را تخریب نکردند
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
      54 3
      آذری ترک نیست. این واقعیت تاریخ است چه بخواهید چه نخواهید.
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
      28 3
      آذری ترک نیست. این واقعیت تاریخ است چه بخواهید چه نخواهید.
  • محمد IR ۰۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    28 5
    اینا الهام بدونه که در آغوش اردغانه شاید الهام آذری نیست زبانه آذری داره ، الهام بدون این آذری های ایران بودند که ضربه شصت به متجاوزان عثمانی نشون دادند همائی که در استانبول شعیه کشی می کردند
  • هم وطن IR ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    29 1
    وقتی اینها را میخوانم اعصابم داغون میشه
    • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
      3 1
      واقعیت همیشه تلخ بوده و هست.
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    15 1
    باید برای امام زمان جنگید تا پیروز شد. شاه صفوی خودش را در حد معصوم میدونسته ولی این سنت خدا بوده که حق را از باطل جدا کنه و مردم ببینن که شاهشون اون‌چیزی نبوده که فکر میکردن. حکومت صفوی برکاتی داشته اما در مسیر حکومت مهدوی نبوده. شیعه وقتی میتونه پیروز باشه که برای برپایی حکومت مهدوی تلاش کنه. اگه این شرط را حفظ بشه هیچ شیعه ای شکست نمیخوره.
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    12 13
    تاریخ رو عوض نکنید جنگ ایران و عثمانی بود که ما شکست خوردیم
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    3 8
    این قصه تحریف شده و فتنه ها ریشه تاریخی وهزاران ساله دارد. حتما برای آگاهی ومرور کننده هات این شعر شاهنامه ات را بنویس واز مفسرهات کمک بگیر (ورا هوش در زابلستان بود به دست یل پیر دستان بود ) حکیم ابولقاسم فردوسی تاجیک چرا باید پهلوان نامدار روئین تن افسانه ای تورکان آزری را رودر روی یک سیستانی وبلوچستانی که هزاران کیلومتر فاصله داشته اند وهم مرز نیز نیستند قراربدهد . درتاریخ هر ملت به یک داشته ذاتیش افتخار دارد یکی زن صفتی و فتنه انگیزی وبلوچ وتورک ولر به غیوری ومردانگی
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    2 22
    شاه اسماعیل کُرد نفوذی بود در اینترنت سرچ کنید
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
      9 1
      آره درست مثل علیف
    • حسین IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      0 0
      شتر در خواب بیند پنبه دانه
  • علی IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    17 29
    نبرد آذری های ایران با ترکان !!! واقعاً عجب رویی دارید
    • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
      37 5
      واقعیت رو گفته
  • وطن پرست IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    35 7
    در این جنگ حدود 15 هزار زن و دختر از تبریز توسط ترکان عثمانی اسیر و به عنوان برده در منطقه مرند کنونی به حراج گذاشته شدند و پسران نیز که غالبا شیرخوار بودند همگی کشته و مثله شدند مانند آنچه داعش در عراق و شام انجام داد
  • علی اصغر IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    33 3
    با سلام و تشکر از مطالب تان
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    31 4
    چرا جنگ ایران و روسیه را از کتاب های تاریخ حذف کردید
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    12 3
    ارتش عثمانی عمدتا یونانی های بومی آناتولی بودند که مسلمان شده بودند که بهشان ینی چری گفته می شد. همین امروز هم در ژنتیک آنها مشخص است. تنها پنج درصد مردم ترکیه از ترکان آسیای میانه هستند.
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
      2 1
      احسنت مردم ترکیه زردپوست نیستند. همچنین حدود 40 درصد از آنها کرد زبان هستند.
  • یوسف از همدان IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    11 49
    زمین و زمان رو به هم دوختید که بگید ترکان ایران ترک نیستند ولی نه نمیشه . چالدران جنگ بین دو برادر بود که آنهم در 500سال قبل اتفاق افتاده . تا دیروز عراق دشمن بود الان شده رفیق فابتان چطوریه؟ ولی ما باید جنگ 508سال قبل رو بازخوانی کنیم . تا هفته قبل عربستان آل سقوط بود الان شده رفیق گرمابه و گلستانتان.
    • US ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
      0 0
      😂😂
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    30 3
    اگر در چالدران از عثمانی شکست نمیخوردیم، الان کردها شیعه بودند
  • مرتضی فرشیدفر IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    8 84
    جنگ چالدران فقط برادر کشی بود و توطئه بریتانیا و پانفارسیسم بر علیه اتحاد تورکان منطقه بود .
    • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
      37 5
      همچنان در توهم و دزدی تاریخ تون بمونید.
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    37 8
    جنگ ترک ترک نبود بلکه شیعه با سنی و اسماعیل با ترکیه بود.
  • کوروش یهودی روس نژاد GB ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    3 28
    البته جنگ بین شیعه و سنی به رهبری انگلستان بود نه جنگ تورک های آزربایجان با تورک های تورکیه،انگلستان با این ترفند امپراطوری ایران و عثمانی را برای مقاصد خود تضعیف کرد،فارسو الکی شلوغ اش نکن،گذشته آن زمان،فارسو هر چی بگوید مردم چشم و گوش بسته قبول کنند
  • IQ ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    4 15
    به مردم افغانی ربان نربوط نیست وقتی دو برادر ترک بجنگد
  • بابک IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    5 0
    قطعا در جنگ بین ترک های ایران و ترک های عثمانی دسیسه بعضی دول و ابلیس های دیگر بود .
  • تورک IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    3 32
    آذری هفت جدته ما تورک هستیم حرف دهنتو بفهم!
  • فرزند ایران IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    31 0
    همیشه یک خائن نفوذی برای بی اثر کردن کارهای مفید و درست و به نفع دشمنان وجود دارد. بیشتر شکستها از همین ناحیه بوده!!
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    2 3
    برادر کشی شد و سلطان ایران با سلطان عثمانی پیمان بستند که برادر کشی نکنند
  • ali TR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    3 5
    لطفا با تحریف تاریخ مسئله اصلی رو توجیح نکنید شروع کننده جنگ با نقشه انگلستان شاه اسماعیل بوده که بتونه قدرت ترکیه را در تسخیر اروپا تضعیف کنه و موفق هم شد با جدا کردن ترکان از طریق تصوف جنگ شیعه و سنی راه انداخت و ترکیه به ناچار که قشونش در دروازه های اروپا بود راهی مرز ایران شد و توانست وبر شاه اسماعیل غلبه کند لطفا تاریخ را تحریف نکنید
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    11 1
    مورخین عثمانی نوشته‌اند وقتی طنین صدای حیدر حیدر جوانان ایرانی در دشت چالدران پیچید، لرزه بر اندام لشکرشون افتاده بود. دریغ از یک فیلم یا سریال درخور از رشادت‌های جوانان آرمیده در شهیدگاه اردبیل. الان این آرامگاه برای شوالیه‌های انگلیس بود ازش صدها فیلم و انیمه‌ی به ظاهر غیر شعاری تولید کرده بودند
  • علی از تبریز IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    3 19
    جنگ چالدران جنگ بین دو امپراطوری تورک بود زمانیکه ارتش عثمانی در دروازه های وین داشت اروپار را خفه می کرد جاسوسان انگلیس شاه جوان صفوی را تحریک کردند بو متاسفانه این جنگ رخ داد ضمنا لفظی به نام آذری وجود ندارد
  • قاسم قاسمی IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    4 0
    برادر کشی بخاطر یه مذهب شیعی و سنی
  • سیدمحمدمصطفوی IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    63 3
    حالا ی عده پانترک احمق چون از خودشون چیزی ندارن همش مثل سگگگگ پاس می کنن وخودشون رو به ترکای عثمانی می‌چسبونن اسگولا... یاشاسین بیزیم ایرانیمیز ، من خودم اصالتا تبریزی و مخالف صدرصد جدایی طلبی... مشرق یاد بگیر، دین نداری آزاده باش... اینو به سر دبیرتونم بگید...😏
    • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      1 4
      سید تو هم دقیقا یک عرب تباری درست مثل کسروی وملعون و سید جواد طباطبایی ملعون
  • مطلع IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    3 1
    بیسواد شاه اسماعیل شاه ایران بود نه شاه آذریها شاید اون حاکم اصفهانی عامل دشمن بوده ویا ضد آذربایجانیها
  • رامین IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    3 3
    یاد گیر آذری نه ترکهای ایران آذربایجان منطقه زندگی و ترک زبان مادری ما هست
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    2 12
    ایران آذری نداره بلکه ترکهای آذربایجانی داره تصحیح بفرمایید
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    1 27
    مردم ساکن آذربایجان ترک هستند.این لجاجت شما برای جا انداختن لفظ آذری،نتیجه عکس خواهد داد
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    24 2
    و این است فرق بین آذری اصیل ایرانی با پان مغولیسم.... مدرک دیگری دال بر اینکه آذری، ترک نیست. واقعیتی که هیچوقت نتونستید و نتونستن ماله بکشن.
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    2 3
    یه دروغ شاخدار دیگه نبرد لشگر ایران با عثمانی ها درسته نه اذری با ترک! صفوی که لشگرش فقط اذری نبود همونجور که عثمانی فقط ترک نبود!
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    5 2
    به نظر مياد بر خلاف اون دوتا خبرگزاري همسوي شما، فعلا پانتركيسم بهتون نفوذ نكرده، مشرق لطفا در خصوص اون مدرس دانشگاه آزاد تبريز كه در توئيتر عليه تاريخ، تمدن و فرهنگ ايران فعاليت مي كنه و جديدا حديث حضرت رسول رو هم زبانم لال به سخره گرفته، رو معرفي و دلايل عدم برخورد باهاش رو بررسي كن.
  • سعید AT ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    3 3
    کتاب دیوان یا شعرهای ترکی شاه اسماعیل با نام ختایی برای هر کس معلوم هست. چرا دیگر آذری خطابش می کنید؟
  • ایران IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    7 1
    سلام خودم کورد زبان از قوم کرمانج خراسان هستم کردها اگه به صفوی خیانات نمکردن صفوی تو جنگ چالدران شکست نمی خورد
  • مجید IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    2 1
    یکی از دروس اولیه که در سربازی به ما یاد دادن اینکه هیچ فرصت و شانسی را برای نابود کردن دشمن از دست نده چون در فرصت بعدی او تو را می کشد . . .
  • محمود IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    12 1
    رقابت سایتای خبری اینقدر مهمه که ربوده شدن خبرنگار تسنیم در افغانستان رو سانسور میکنید؟!
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    1 4
    خدا لعنت کند شاه اسماعیل و خاندان صفوی را که زمینه ساز بدبختی ایران و نیز تفرقه در جهان اسلام شد
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    2 21
    خدارو شکذ الان ترکها علیه فاشیستها متحد شدن
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    5 2
    در مورد جنگ با افغانها هم مطلب بذارید
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    1 1
    پس در نبرد چالدران فقط اذری ها جنگیدند و هیچ قوم دیگری از ایران در این جنگ حضور نداشت
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    3 6
    کور خوندید.
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    0 17
    از اهل سنت کشی شاه اسماعیل قبل از جنگ چالدران چیزی نگفتی
  • مجید IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    80 17
    ترکیه دوستان و پان ترک های بی خبر و نادان بخوانند.پاینده ایران و تشیع.
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
      40 2
      پان مغولیسم ملغمه ای از بیسوادی و بیشعوری است. و این دلیلی بر اینست که آذری، ترک نیست.
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    44 10
    نتیجه رحم کردن به ترکیهع عثمانی و البته نتیجه دست کم گرفتن شان.اول اون تکه باریکه شمال غربی ایران را از وحشی های عثمانی پس بگیرید. ( گندکاری رضا خره)
  • مهرداد IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    55 11
    قابل توجه عاشقان پان ترک
  • Arman NL ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    60 6
    بزرگمردان تاریخ شاه اسماعیل و نادر شاه
  • قمی IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    4 0
    جنگ چالدران لکه ننگی بر تاریخ دو کشور مسلمان بود امیدوارم هیچ وقت دیگه اتفاق نیافته
  • طاها IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    7 0
    افسوس که شاه اسماعیل با خوش خیالی ، موجب شکست خودش شد
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    4 0
    افسوس
  • حسین IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    24 5
    زنده باد ایران عزیز،وطن فروشی عاقبت خوبی نداره.
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    2 2
    زبان مادری شیخ صفی الدین اردبیلی جد شاه اسماعیل تات بود و اشعار آن برای کسانی که دنبال حقیقت هستند موجود است.
  • امیر IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    2 1
    حقیقت این است آذری ،ترک نیست آذر یک کلمه فارسی یه معنی آتش است..آذری ها همان مادها هستند ..
  • US ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    2 1
    اگر آذربایجان ترک بود باید اسمش ترکبایجان میزاشتن
    • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      2 1
      عالی بود! عجب نکته جالب و قابل تـأملی!
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      2 0
      شاید هم مغولبایجان!
  • حمیدرضا IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    1 0
    اولا بهتره بگید ترکان آذری ثانیا در جواب اون نادوستان باستانگرای آریاباز باید بگم سگ شاهان صفویه و سلسله حکومتی شون به صدتا مثل شاهان هخامنشی و ساسانی که مروج خرافات و زرتشتی گری بودن شرف داره از غسل کردن با ادرار گاو بگیر تا نوشیدن پیشاب گاو تا ازدواج با محارم و زندانی کردن زن در دوبله بخاطر ... و غیره البته رژیم کثافتبار پالانی هم مروج خزعبلات آریایی باستانی بود از رکوع و سجده مقابل مقبره مادر سلیمان در پاسارگاد بگیر تا استوانه جعلی منتسب به کوروش هخامنشی و ترجمه دروغینی که برای این استوانه جعلی درست کردن ، تا خرافات و خزعبلاتی از قبیل نژاد پاک و خالص و برتر آریایی و ادعای آریا نژاد بودن اکثر ایرانی ها که البته امروزه یافته های علمی مزخرف بودن این ادعاها و اراجیف رو مشخص کرده
  • حسین IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    0 0
    جنگ چالدران جنگ ایران و ترکیه نبود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس