کد خبر 1402122
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹
سگ

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان گفت: موارد حیوان گزیدگی نسبت به سال گذشته رو به افزایش و عامل حدود ۸۰ درصد موارد حیوان گزیدگی سگ بوده است.

به گزارش مشرق، بهزاد امیری رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت اظهار کرد: در سال گذشته ۲۶۱ هزار و ۶۷۸ مورد بیمار گزیدگی در کشور به ثبت رسیده است و آمار فوق از موارد خیلی جزئی از یک خراش کوچک تا موارد خیلی شدید که منجر به فوت مصدوم شده است را در برمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: بیماری هاری درمان ندارد و اگر بیماری بروز کند، متأسفانه درمانی براز آن وجود ندارد و آمار مواردی که مبتلا به بیماری هاری شده‌اند ۱۶ نفر است که همه این تعداد به علت حیوان گزیدگی مبتلا به هاری شده و فوت کرده‌اند.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت یادآور شد: موارد حیوان گزیدگی نسبت به سال گذشته رو به افزایش است و عامل عمده این مشکل ناشی از سگ است و عامل حدود ۸۰ درصد موارد حیوان گزیدگی سگ بوده است.

امیری همچنین اضافه کرد: پس از سگ و جایگاه اول این حیوان در حیوان گزیدگی گربه‌ها هستند که شاید کمتر به این مسئله توجه شده است و ۱۶ درصد موارد حیوان گزیدگی یعنی چیزی در حدود ۴۲ هزار مورد توسط گربه‌ها شکل می‌گیرد و پس از گربه مابقی موارد حیوان گزیدگی توسط سایر حیوانات اهلی و وحشی رقم می‌خورد.

وی خاطرنشان کرد: هاری یک بیماری ویروسی است که از طریق گاز گرفتگی حیوان هار به انسان انتقال پیدا می‌کند و این ویروس در بزاق دهان حیوانات هاری وجود دارد و وقتی که در اثر گازگرفتگی سطح پوست بدن سوراخ می‌شود، ویروس وارد بدن شده و از طریق رشته اعصاب محیطی به اعصاب مرکزی انتقال داده می‌شود و چنانچه به مغز و نخاع برسد باعث ایجاد التهاب شدید شده و پس از آن بیماری هاری ایجاد شده و درمانی برای آن وجود ندارد.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت یادآور شد: وقتی فردی مورد حیوان گزیدگی قرار گرفت، اگر بلافاصله به مراکز درمان و پیشگیری از هاری مراجعه کند، همکاران بنده در آن مراکز خدمات لازم را شامل شستشوی زخم با آب و صابون، ضدعفونی کردن زخم و پس از آن تغییر تزریق سرم و واکسن در ۳ نوبت به فواصل مختلف مورد نیاز به فرد ارائه می‌دهند.

امیری اضافه کرد: تزریق واکسن پس از حیوان گزیدگی در ۳ مرحله انجام خواهد شد و افراد باید در فواصل زمانی مورد تأیید پزشک خود این کار را انجام بدهند.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت افزود: کلیه خدماتی که در واحدهای ما ارائه می‌شود رایگان است علی رغم اینکه این خدمات گران است؛ به عنوان مثال به ازای هر ویال واکسن هاری بین ۵ تا ۷ یورو هزینه می‌شود و به ازای هر ویال سرم ضدهاری ۵۶ یورو هزینه می‌شود. کل خدمات در این رابطه رایگان است و در ارائه خدمات تفاوتی بین ایرانیان و اتباع مجاز یا غیرمجاز قائل نمی‌شویم. عمده‌ی ۱۶ فوتی ناشی از هاری از اتباع بودند. تقاضا داریم حتما در صورت حیوان گزیدگی به مراکز بهداشتی مراجعه کنند. این موضوع انسان دوستی است و ما موظف به ارائه خدمت به همه هستیم. در بحث هاری تاکید ما تزریق سه دوره واکسن مربوطه است و توصیه می‌کنیم اصلا زمان تزریق واکسن را به تعویق نیندازند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • هوشنگ IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    4 7
    کرم از خود درخته اگه به سگ کاری نداشته باشی تحریکش نکنی کاری بهت نداره.
    • باربد IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      6 0
      من خودم بارها دیدم که سگ بی دلیل حمله بکنه
  • هوشنگ IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    1 2
    خخخخخخ همش سگ حیوان دوست داشتنیه همین سگی که می گی وحشی ولگرده می تونی ازش به نفع خودت استفاده کنی برای نگهبانی ساختمان در حال ساخت مزارع کشاورزی کشف مواد مخدر سگ زنده یاب علت نمی تونی چون عقل نداری ولی غرب از همین سگهای ولگرد وحشی درنده به بهترین شکل استفاده می کنند
  • هوشنگ IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    1 0
    خخخخ باورم نمی شه نمی تونین از یک بحران به نفع خودتون استفاده کنین از همین سگها برای کشف مواد مخدر گرفتن دزدان خنثی سازی بمب نگهبانی کارخانه ها انبارها سگ زنده یاب استفاده کنی خیییییییلی هم عالی عقل ایرانی جماعت : تولید بحران + بزرگ کردن بحران + سخت تر کردن حل مشکل + درماندگی + پذیرفتن بحران = نابودی عزت و آبرو ایرانی
  • هوشنگ IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 2
    سگ هر چقدر هم وحشی غیر قابل اهلی کردن باشه باز هم می شه با صبر و حوصله اهلی اش کرد ولی شما عقلش را نداری راهش را بلد نیستی به نفع خودت ازش استفاده کنی اگر روزی یکیش را پیدا کنم اهلی اش می کنم به نفع خودم برای نگهبانی
  • هوشنگ IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 0
    خخخخخخ شما که توانایی کنترل سگها یا استفاده درست از انها را نداری بعد زززززررررررت اسراییل امریکا را تهدید می کنی ؟ فرض کن این سگها را به بمب یا دینامیت مجهز کردن در نیان مردم فرستادن معلومه در شعار دادن استاد در عمل مثل کسی که در گل مانده هستین
  • هوشنگ IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 1
    فقط حرف حرف حرف/ عمل صفر / فقط حرف حرف حرف/ عمل صفر / فقط حرف حرف حرف / عمل صفر
  • نیما IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    2 0
    ۸۵۶ میشه ساکت شی مثلا بچه ها چه کرمی برای سگ ها داشتن تو یک شهر بچه بدبخت داشت اشغال می برد به زاره دم در سگ بهش حمله کرد
  • باربد IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    4 1
    من اگه یه سگ ولگرد به خانوادم یا خودم حمله کنه تو شعاع ده کیلومتری یدونشون رو زنده نمیذارم
    • بشار عبدالواحد IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      3 2
      چرا حیوان را می کشی؟ مگر مسلمان نیستی؟
    • باربد IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      1 2
      مسلمان جون انسان رو با ارزشتر از یک حیوان نجس و وحشی میدونه آقای بازیکن تیم ملی عربستان خخخخ
  • بشار عبدالواحد IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    2 1
    سگ به افراد چشم مشکی حساسیت دارد چون برای سگ چشمان مشکی ترسناک است و بهشان حمله می کنند . کلا سگ به لباس تیره هم حساس است
  • DE ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    2 0
    درایران باید قانونی تصویب بشه که هر سگی شناسنامه دار بشه و هیچ سگی بدون پوزه بند و غلاده در محیط باز و عمومی حق تردد نداشته باشه و متخلفین مکلف به پرداخت جریمه سنگین و دیه بشن. در مدیریت سگ ها برای نگهداری سگ قانون مالیاتی سالانه و بستن پوزه بند و غلاده باید مثل همه کشورها تصویب و اجباری بشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس