کد خبر 1351958
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰

در صورتی که به دنیای برنامه‌نویسی علاقه‌مند باشید، حتما تابه‌حال اصطلاحاتی همانند فرانت اند (Front-End) و یا بک اند (Back-End) به گوشتان خورده است. به طور کلی برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان وب به دو دسته‌ی کلی با نام بک‌اند و فرانت‌اند تقسیم می‌شوند. در این مقاله قصد داریم تا علاوه بر آشنایی با برنامه‌نویسی بک اند، به شما کمک کنیم تا به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای در این حوزه تبدیل شوید. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

برنامه ‌نویسی بک اند چیست؟

به طور کلی بک اند (Back-End) شامل بخشی از وبسایت و یا نرم‌افزار می‌شود که کاربران قادر به دیدن آن نیستند. برنامه‌نویس بک اند نیز کسی است که وظیفه کدنویسی این بخش را برعهد داشته و هسته‌ی اصلی یک وبسایت یا اپلیکیشن را به وجود می‌آورد. توجه داشته باشید که قسمت بک اند از سایت همواره در پس زمینه در حال اجراست و عملکردی مشابه دسکتاپ ویندوز را دارد. در نتیجه کدهایی که در این قسمت نیز نوشته می‌شوند، به طور مستقیم با سیستم در ارتباط نیستند، بلکه توسط سرور به مرورگر کاربران ارسال می‌شوند. به همین منظور به برنامه نویسی این بخش، سمت سرور یا Server Side نیز گفته می‌شود.

تفاوت فرانت اند و بک اند چیست؟

همان طور که در موارد پیشین عنوان شده، برنامه نویسی بک اند شامل نوشتن کدهایی است که کاربر قادر به مشاهده آن‌ نیست. در مقابل، برنامه‌نویسی فرانت اند دقیقا شامل مواردی می‌شود که کاربر پس از ورود به یک سایت آن را مشاهده می‌کند و موجب تعامل او با سایت مورد نظر می‌شود. در حقیقت بک اند و فرانت اند شامل دو قطب متفاوت هستند که به صورت مکمل در برنامه‌نویسی عمل می‌کنند.

به گفته‌ی متخصصان، قسمت بک اند یک وبسایت همانند کوه یخ است که در زیر اقیانوس‌ها پنهان شده است. این درحالی است که فرانت اند سایت، شامل قله‌ی یخی می‌شود و در نتیجه برای تمامی افراد قابل مشاهده است. توجه داشته باشید که اگر چه هر دو بخش سمت سرور و سمت کاربر متفاوت با یکدیگر هستند، اما در ارتباط با همدیگر عمل کرده و در نتیجه بروز مشکلات در هر کدام از آن‌ها باعث اختلال در عملکرد سایت می‌شود.

برنامه نویسی بک اند (Back-End) چیست؟

وظایف یک برنامه نویس بک اند چیست؟

برنامه‌نویس بک اند دارای وظایف بسیار مهمی در تیم طراحی وبسایت است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • آشنایی کامل با انواع سیستم عامل‌ها
  • مدیریت پایگاه داده و ادغام آن‌ها
  • برخورداری از دانش کامل درباره فناوری‌های وب سرورها
  • نگهداری از سیستم‌های مدیریت محتوا
  • استفاده از فریم ورک‌های بک اند برای ساخت نرم‌افزارهای سمت سرور
  • آنالیز داده‌های وبسایت
  • برخورداری از اطلاعات کافی تنظیمات امنیتی
  • مجتمع‌سازی‌ API‌ها
  • و ...

زبان‌های برنامه نویسی بک اند کدامند؟

زبان‌های متعددی برای برنامه نویسی بک اند وجود دارند که شامل Java، PHP، SQL، Python، و #C می‌شوند. در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

برنامه نویسی بک اند (Back-End) چیست؟

Java

جاوا یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که برنامه‌نویسان بسیار زیادی از آن استفاده می‌کنند. یکی از مهم‌ترین نقات قوت این زبان، برخورداری از یک ماشین مجازی (Java Virtual Machine) است که باعث سهولت کامپایل و اجرای کدها در سیستم‌های مختلف می‌شود.

همچنین این زبان حاوی انجمن‌های پرسش و پاسخ گسترده‌ای است که پاسخگوی هرگونه پرسشی هستند. از جمله مهم‌ترین عملکردهایی که توسط این زبان برای برنامه‌نویسان امکان‌پذیر می‌شود می‌توان به توسعه اپلیکیشن اندروید، نرم‌افزارهای مبتنی بر روابط کاربر گرافیکی (GUI)، پردازش تصویر (Image Processing) و ... اشاره کرد.

PHP

PHP یکی دیگر از زبان‌های بسیار کاربردی در حوزه سمت سرور است که نقش کلیدی در ایجاد بیش از ۸۰ درصد سایت‌ها ایفا می‌کند. یک برنامه نویس PHP با استفاده از این زبان می‌تواند موارد زیادی شامل تنظیم کوکی‌ها، برنامه نویسی نرم‌افزارهای دسکتاپ، جمع‌آوری‌ داده‌ها و ... را برعهده داشته باشد. از معروف‌ترین کمپانی‌هایی که از زبان PHP به عنون زبان سمت سرور خود استفاده می‌کنند می‌توان به فیسبوک (Facebook)، هوت سوییت (Hootsuite) و بافر (Buffer) اشاره کرد.

SQL

یکی دیگر از زبان‌های بسیار کاربردی برای کار با دیتابیس، SQL است. این زبان به عنوان یکی از مهم‌ترین موارد به منظور ایجاد پایگاه داده و ایجاد دسترسی به اطلاعات آن‌ها شناخته می‌شود که تسلط به آن برای تمامی افرادی که با داده و یا داده‌کاوی سر و کار دارند، ضروری است. امروزه این زبان به اولین انتخاب برای برنامه‌ نویسانی که کار با پایگاه داده را برعهده دارند، تبدیل شده است.

Python

در حال حاضر پایتون یکی از رقبای جدی زبان‌های جاوا و PHP است که مورد توجه برنامه‌نویسان بسیار زیادی قرار گرفته است. سهولت در یادگیری و استفاده از آن، از مهم‌ترین دلایل محبوبیت زبان برنامه نویسی پایتون در میان برنامه‌نویسان بک اند است.

بهترین فریم‌ورک‌های بک اند کدامند؟

فریم‌ورک‌ها در اصطلاح شامل یک چارچوب نرم‌افزاری هستند که مجموعه‌ای از کتابخانه‌های برنامه‌نویسی و یا قوانین را در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهند. در واقع هدف از ایجاد فریم ورک‌ها، رسیدن به یک استاندارد واحد برای برنامه نویسان است. در ادامه‌ی این بخش شما را با چند نمونه از کاربردی‌ترین فریم‌ورک‌ها آشنا می‌کنیم:

لاراول (Laravel)

لاراول یکی از بهترین فریم‌ورک‌های نوشته شده با زبان PHP است که امکانات بسیاری شامل سینتکس ساده، پشتیبانی از معماری سه لایه MVC، قابلیت تطبیق با تیم‌های بزرگ و ابزارهای بسیار مدرن را در اختیار برنامه نویس Laravel قرار می‌دهد. از دیگر مزایای این فریم ورک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بروزرسانی آسان
  • متن باز (Open Source) بودن
  • امنیت بسیار بالا
  • امکان یادگیری آسان
  • افزایش سرعت برای توسعه‌ی پروژه
  • افزایش چشمگیر سرعت کدنویسی
  • محدود کردنEloquent با استفاده از دستورات ساده
  • امکان استفاده از ابزار ORM
  • سیستم تمپلیت قدرتمند (Blade)
  • برخورداری از ابزار CLI برای مدیریت پروژه
  • و ...

جنگو (Django)

حتما تاکنون نام زبان برنامه‌نویسی پایتون را شنیده‌اید. Django یکی دیگر از فریم‌ورک‌های مشهور زبان پایتون است که طرفداران بسیار زیادی دارد. این فریم‌ورک یکی از انواع high-level‌ است که امکان خواندن کدها را به راحتی برای افراد امکان‌پذیر می‌کند. همچنین جنگو با توجه به توانایی‌های بسیار زیادی که ارائه می‌دهد، برای بسیاری از پروژه‌های کوچک و یا بسیار بزرگ قابل استفاده است. علاوه بر تمامی این موارد، قابلیت‌های بسیار زیاد این فریم‌ورک باعث شده تا سرعت توسعه نیز به مقدار قابل توجهی بالاتر رفته و قابلیت شخصی‌سازی را برای کاربران امکان‌پذیر کند. Pinterest یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های بزرگ است که از این فریم‌ورک استفاده می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این فریم‌ورک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقیاس‌پذیر بودن
  • قابلیت شخصی‌سازی بالا
  • مستندات و جامعه کاربری بسیار بزرگ
  • توسعه بسیار سریع

CakePHP

یکی از اولین فریم‌ورک‌های نوشته شده با استفاده از زبان PHP، CakePHP است که در سال ۲۰۰۵ روانه‌ی بازار شد. امروزه این فریم‌ورک از تغییرات بسیار زیادی برخوردار شده که باعث شده تا CakePHP به یک فریم‌ورک مدرن تبدیل شود. این فریمورک از ساختار MVC نیز پشتیبانی می‌کند که باعث شده تا از جامعه توسعه‌دهندگان و ابزارهای توسعه زیادی برخوردار شود.

سخن پایانی

در این مطلب ضمن معرفی برنامه نویسی بک اند، به مواردی برای شروع فعالیت در این حوزه پرداختیم. توجه داشته باشید که برای استخدام برنامه نویس در حوزه بک اند، دقت کنید که فرد مورد نظر دارای مهارت‌های کافی درباره زبان‌های برنامه نویسی سمت سرور بوده و قابل اعتماد باشد. بهترین فریلنسرهای این حوزه را می‌توانید در سایت‌های فریلنسری مانند پونیشا پیدا کنید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس