فرودگاه

یک آمار جالب‌: ۵۶ فرودگاه فعال داریم که برای آنها برج مراقبت، خدمه پرواز، سالن انتظار و نظافتچی داریم، اما مثلا تعداد پرواز ۹ ماهه اول امسال فرودگاه سراوان، تنها ۴ پرواز است.

به گزارش مشرق، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی (ره) در پژوهشی این موضوع را مورد بررسی قرار داده که در بسیاری کشورها از جمله ایران شواهدی وجود دارد که حتی با وجود غلبه بر موانع جذب سرمایه، بسیاری از پروژه‌های توسعه در انتها نتوانسته‌ رشد را تجربه کند، مانند ساخت فرودگاه‌هایی که هفته‌ای یک پرواز هم ندارند که علت اصلی این موضوع فرایند نادرست تصمیم‌گیری است.

براساس پژوهش «علی نصیری اقدم» که با عنوان «نظام تصمیم‌گیری چگونه سد بهره‌وری می‌شود؟» در نشریه اندیشه بهره‌وری منتشر شده، به دلیل رابطه بین رشد و سرمایه‌گذاری، توصیه می‌شود تلاش کنیم سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهیم، اما در بعضی کشورها شواهدی وجود دارد که حتی در مواردی که توانسته‌اند با غلبه بر موانع جذب سرمایه کنند، در انتها نتوانسته‌اند رشد را تجربه کنند و این سرمایه‌گذاری منتهی به رشد نشده است و سوال این است که چرا؟

در ادامه خلاصه این دیدگاه از نظرتان می‌گذرد:

در سال‌های گذشته، طول خطوط ریلی اصلی ما از ۱۱ هزار کیلومتر به حدود ۱۵ هزار کیلومتر رسیده است. ولی به‌طور عجیبی، هیچ افزایش عملکردی در حوزه افزایش بار و مسافر نداشته‌ایم! هر کیلومتر، میلیاردها میلیارد هزینه سرمایه‌گذاری داردچند نمونه سرمایه‌گذاری غیر بهره‌ور

در چند سال گذشته، طول خطوط ریلی اصلی ما از ۱۱ هزار کیلومتر به حدود ۱۵ هزار کیلومتر رسیده است. ولی به‌طور عجیبی، هیچ افزایش عملکردی در حوزه افزایش بار و مسافر نداشته‌ایم! هر کیلومتر، میلیاردها میلیارد هزینه سرمایه‌گذاری دارد. ما این کار را انجام دادیم و از همه منابع محدودمان استفاده کردیم و این منابع محدود به ریل تبدیل شده است. ولی نه بار و نه مسافر دارد.

اکنون در بعضی از خطوط همدان، کرمانشاه، ارومیه، زاهدان یا خط فارس و شیراز و اینچه برون، زوج قطار مسافری ما، دو دهم است. یعنی هر پنج روز، یک بار قطار می‌رود و می‌آید. ریل کشیده‌ایم، ایستگاه داریم، سوزن‌بانی داریم، مامور داریم، همه اینها باید در دسترس باشند، باید لوکوموتیو زاپاس نگه داریم. همه این کارها باید باشد تا خطی در دسترس شود. اما هر پنج روز یک بار می‌رود و می‌آید.

اگر از یزد با قطار به مشهد برویم، ۱.۵ میلیون تومان به ازای هر نفر یارانه‌ پرداخت می‌کنیم. اگر اینجا را که گُل بار کشور است، به حمل و نقل بار اختصاص ‌دهیم و به مردم بلیط رایگان هواپیما به مشهد بدهیم، به‌صرفه‌تر از قطار است.

آمار عجیب بی‌رونقی فرودگاه‌ها

مثال بعدی در مورد فرودگاه‌هاست. غیر از آنهایی که نظامی و تفریحی هستند، بعضی از آنها داخلی است، برخی مرز هوایی دارد یا ندارد. مثلا لامرد مرز هوایی دارد، یعنی می‌توانیم به خارج از کشور برویم. ایلام، رفسنجان، ساری و سبزوار، همه مرز هوایی دارند. جایی که مرز هوایی دارد، مقیاس فرودگاهی آن متفاوت است. باید هواپیماهای بزرگ بتوانند آنجا بنشینند و بلند شوند، برج مراقبت می‌خواهد، زیرساخت آن متفاوت است.

همه اینها پرهزینه می‌شود. اما بالای ۵۰ درصد نشست و برخاست‌ها در دو فرودگاه تهران و مشهد انجام می‌شود. اگر به اینها شیراز و مقداری تبریز و بندرعباس و اهواز و اصفهان و سه چهار مورد دیگر را اضافه کنید، در مجموع ۷-۸ فرودگاه می‌شود که بیش از ۷۰-۸۰ درصد کل کار را انجام می‌دهند. مابقی زیر یک درصد پروازها را دارند.

یک آمار جالب‌تر: ۵۶ فرودگاه فعال داریم که برای آنها برج مراقبت، خدمه پرواز، سالن انتظار و نظافتچی داریم، اما مثلا تعداد پرواز ۹ ماهه اول امسال فرودگاه سراوان، تنها ۴ پرواز است. شاهرود و زنجان ۳۲ پرواز. یعنی میانگین روزانه می‌شود دوازده صدم. مثلا هر ۸ یا ۹ روز، یک پرواز در فرودگاه زنجان انجام می‌شود. بعد جدا از هزینه‌ای که روی زمین ریخته‌ایم، باید همه امکانات دیگر را هم برای آن سرپا نگه داریم.

این را تا لامرد بیایید که مرز هوایی دارد، اینها کمتر از ۱ پرواز در روز دارند. از ۳۳ تا پنجاه و ششمین فرودگاه‌مان. به‌قول متخصصان صنعت هوایی برای این نمی‌شود برنامه ریزی روزانه کرد. اصلا چرا باید چنین فرودگاهی داشته باشیم؟

پتروشیمی‌های مادام العمر غیربهره‌ور

در کشوری مانند عربستان، منابع گازی تقریبا در وسط کشور است. اینها را به ساحل خلیج فارس یا دریای سرخ می‌برند. آنجا با منابع آبی دریا تولید محصول انجام می‌شود و صادر می‌کنند.

اما ما منابع گازی را از خلیج فارس به بالا می‌کشانیم، در اصفهان و اراک و استان‌های غربی...، این خط غرب است. شانس آوردیم خط شرق متوقف شد. اینها از منابع آب کمیاب طول کشور استفاده می‌کنند، بعد محصول را پیش کشتی می‌بریم و بار می‌کنیم.

یعنی یک بار گاز را بالا می‌بریم و یک بار به دریا برمی‌گردانیم! این یعنی مادام العمر اینها غیر بهره‌ور هستند. مادام العمر، هزینه رفت و هزینه برگشت و هزینه استفاده از آب. اگر آب کم بیاید باید چه کنیم؟ از خلیج فارس، لوله‌ای درست می‌کنیم، آب را شیرین و پمپاژ می‌کنیم به بالا. این که آب لیتری چند می‌شود، اصلا مهم نیست. مساله کم‌آبی هم از این سنخ است.

چرا باید این طور سرمایه‌گذاری کنیم؟

سرمایه‌گذاری و نرخ تشکیل سرمایه ما پایین بوده است. ولی همانی هم که بوده، این طور است.

طبیعی است از این، اشتغال و رشد پایدار ایجاد نمی‌شود. سوال این است که آیا واقعا اینها را کارشناسان نمی‌فهمیدند؟ این، ماحصل کار در این نظام تصمیم‌گیری است. سرمایه‌گذاری‌ها منتهی به رشد و تولید نمی‌شود.

بخش غیر رسمی ذی‌نفوذ

خانم «ماری شرلی» مسئول، کارشناس و محقق توسعه در بانک جهانی که ۳۵ سال در این حوزه کار کرده و صاحب تالیفات مختلف است، روی حوزه‌های نهادی خیلی کار کرده و می‌گوید: وقتی سرمایه‌گذاری‌ها را مشاهده می‌کنیم، منجر به رشد نشده است؛ می‌گوید در کشورهایی که در آنها transaction cost بالاست، گروه‌های کسب و کاری قدرتمند و بخش غیررسمی ذی‌نفوذ وجود دارد، در اینجاها سرمایه‌گذاری هم که می‌کنید منجر به رشد نمی‌شود.

اقتصاددان‌ها معمولا این شرایط را به سیاست‌های اقتصاد کلان بد ارتباط می‌دهند. اما هیچ وقت از خودمان نمی‌پرسیم که همین سیاست بد قیمتی، سیاست بد نرخ ارز و اقتصاد کلان، ماحصل چه فرایندی است که طی شده و این تصمیم از آن بیرون آمده است؟

بعد از مدتی، گفتند روی آموزش کار کنیم، نیروی انسانی که تقویت شود این مشکل حل می‌شود. اما آیا وضع ما بهتر شد؟ در خیلی کشورها، این اتفاق نیافتاد. آموزش در سطح جامعه، این زمینه را ایجاد نمی‌کند.
شرلی می‌گوید به کیفیت ضعیف نهادها برمی‌گردد. نهادهایی نیاز داریم که اول مبادله‌ها را در اقتصاد تسهیل کنند. اما نهادهای دوم، آنهایی است که دولت را تحت کنترل درمی‌آورند. اهداف دولتمردان را در جهت منافع ملی قرار می‌دهد.

آیا تابع هدف سیاستگذار با تابع هدف جامعه همسوست؟

در نظام تصمیم‌گیری، چند مرحله‌ داریم: مساله شناسی، تبدیل این مساله‌ها به دستور کار، این را به تصمیم برسانیم، اجرایی کنیم.

همه این، فرایند است. اما سوال خیلی مهمی که وجود دارد این که این فرایند در چه ساختاری انجام می‌شود؟ آن ساختار تعیین کننده است. آیا در آن ساختار، تابع هدف سیاستگذار یا کسی که تصمیم می‌گیرد با تابع هدف جامعه‌ای که از آن نمایندگی می‌کند، همسوست یا همسو نیست؟ در موارد زیادی این طور نیست.

۳۷ پیشنهاد جدید تاسیس فرودگاه در کشور داریم

همین فرودگاه‌هایی که مثال زدم که همین الان بیش از ۲۰ موردش کمتر از یک پرواز در روز دارد و اصلا قابل استفاده نیست، ۳۷ مورد پیشنهاد جدید تاسیس فرودگاه در کشور داریم: گلپایگان، فردوس، تکاب...، متقاضیانش همه نمایندگان محترم مجلس هستند.

اشکال از آن نماینده نیست. از ساختار تصمیم‌گیری است که نماینده می‌تواند چنین پیشنهادی دهد. این طرف شهر و آن طرف شهر کوه است. اینجا فرودگاه درست کرده‌ایم، هواپیما نمی‌تواند بنشیند. حالا ۴۰۰ میلیارد دیگر پول گرفته‌ایم تا معبری باز شود که از اینجا هواپیما بتواند بنشیند. چطور این تصمیم، سیاستگذاری کشور می‌شود؟

درخواست نمایندگان برای احداث فرودگاه

اما مهم‌ترین چیزی که در این سال‌ها به تجربه دیدم، این است که نماینده مجلس، حق دارد دست به لایحه دولت ببرد. زمان آقای طیب نیا، لایحه مالیات بر ارزش افزوده نوشتیم. زمان آقای دکتر خاندوزی قانونش بیرون آمده است. چرا؟ چون آقایان احساس تکلیف کردند که باید در متن دست ببریم... من باید از منطقه‌ام رای بگیرم، بعد در مورد مسائل ملی نظر دهم. نتیجه‌اش این است که آدمی مانند من، مانند موریانه دستگاه اداری کشور را می‌خورد.

این مسئولیت‌زدایی می‌کند. هیچ کس مسئول هیچ کس نیست. یک نفر را در این کشور پیدا کنید که بگوید مسئول فلان کار هستم. چرا؟ چون در نظام تصمیم گیری لایه لایه و تودرتو، هر کسی می‌تواند هر چیزی را از هر جایی پیگیری کند و آنجا به کرسی بنشاند، بدون این که راجع به آن مسئولیت داشته باشد.

همین احداث زیرساخت ریلی چطور انجام می‌شود؟ پیشنهاد از طریق وزارت راه به سازمان برنامه می‌آید و فرایند شورای اقتصاد و بعد فرایند بودجه ریزی. برای آن ردیف بودجه اختصاص پیدا می‌کند. چرا وزارت راه این پیشنهاد را می‌دهد؟ چون خودش و دو شرکتی که دولتی هستند، مقام سیاسی این مملکت هستند.

هم مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربناهای راه‌های کشور و هم شرکت راه آهن. وقتی معاون وزیر هستید، یعنی دست‌تان زیر سنگ است.

بودجه‌بگیر هستید. آن نماینده به شما فقط این را تحمیل نمی‌کند، بلیت مشهدش را هم از شما می‌خواهد. می‌گویید تا حدی از من برمی‌آید مقاومت کنم. بعد امضا می‌کنم و به مجلس می‌فرستم.

سیستم را به سبک مسئولیت‌زدا تعریف کرده‌ایم
یکی گفته بود الان ساعت دو نیمه شب است، من بودجه را با آقای فلانی تنظیم می‌کنم. این را توئیت کرده بود که من دو نیمه شب در مجلس تنهایی بودجه را تنظیم می‌کنم.

این به راه آهن می‌آید، شرکت ساخت و توسعه باید فرودگاه را بسازد. شرکت ساخت و توسعه می‌سازد، می‌گوید من ۲.۵ درصد خودم را می‌گیرم، پیمانکار پیدا می‌کنم، فرودگاه یا ریل را می‌سازم.

بعد شرکت راه آهن چون از آنجا درآمد به‌دست نمی‌آورد، حق دسترسی جاهایی را که بار زیاد دارند، افزایش می‌ دهد، آنهایی که آن طرف هستند صدایشان درمی‌آید و مردم از فردا بارشان را با کامیون می‌برند.

ریل دیگر استفاده نمی‌شود. این چرخه ناقص همچنان ادامه دارد.

خیلی از چیزهایی را که می‌بینیم، در درون کشور خودمان ناشی از این است که سیستم را به سبکی مسئولیت‌زدا تعریف کرده‌ایم.

یعنی از روی دلسوزی می‌گوییم اگر دولت کار نکرد، من این لایحه را درست کنم، من این طرح را بدهم. اما حواس‌مان نیست که جمع اینها در سرجمع، تعادل غیر بهره‌ور ایجاد می‌کند.

منبع: نصیری اقدم، علی، «نظام تصمیم‌گیری چگونه سد بهره‌وری می‌شود؟»، اندیشه بهره‌وری، شماره ۷، تیر ماه ۱۴۰۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • سید IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    13 5
    بعض خطوط راه آهن راهبردی هستند و مثلاً در مسیر ریلی بین المللی قرار دارند که بسیار ارزشمندتر و مهمتر از جابجایی تعداد مسافر یا بار محلی هستند مانند خط راه آهن به سمت کرمانشاه یا به سمت شیراز و بوشهر که قطعه یا بخشی از آن خطوط در نهایت هستند! و نیز بعضی فرودگاه ها در نقاط حساس کشور تأسیس شده اند که بهانه ساختش مسافربری است اما در واقع یک پیش بینی هوشمندانه برای روزهای بحرانی و لازم است که اگر ساخته نشده بودند در زمان مورد احتیاج امثال همین جناب قلم فرسایی می کردند که چرا مسئولین به فکر نبوده اند !!!
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      11 18
      انرژی هسته ای دهها میلیلرد دلار مستقیم و صدها میلیلرد دلار غیر مستقیم بودجه مملکت را بلعبد و هیچ توضیح شفافی هم در باره هزینه و فایده آن داده نمی شود. در صورتی که انرژی خورشیدی و بادی. آبی . و گازی و .. در کشور است که سرمایه گذاری نشده است ..
    • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      10 2
      ۱۸:۰۸ دوره بدگویی درباره فناوری‌های جدید به منظور دلسرد کردن مردم کشورهای مستقل خیلی وقته گذشته!
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      7 9
      احمق چنان از هزینه صدها میلیارد دلاری صنعت هسته ای دم میزنی آدم فکر می‌کنه فاکتورهایی را تو کشیدی!!!! حماقت امثال تو فوق کهکشانی هست نادان
  • سروش IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    18 0
    اینها همش نتیجه اعمال نفوذ نمایندگان بیسواد مجلس بوده
  • رضا IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    6 1
    با این هواپیماهای قدیمی وقیمت بالا کسی جرات نمیکنه بره
  • علی IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    8 0
    نظریات عالی و جالبی در این نوشته گنجانده شده
  • هادی CA ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    21 1
    این فرودگاه ها به برکت نمایندگان محلی و قوم گرا و باج وزرا احداث شده و منابع ملی رو نابود کرده.
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      0 6
      این نمایندگان محلی نورچشم مردم بوده و روی سر مردم قرار دارند.
  • مسیرهای پرترافیک!! IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    8 0
    مشکل بزرگ این است که ایرلاینها عاشق مسیرهای پرترافیک هستند ضمنا قیمتها را بسیار گران کرده اند ، وگرنه پرواز به این فرودگاهها کم تردد نیز نیاز است اما وجود ندارد !! ... مانند همین فرودگاههای شمال کشور ... ضمنا بسیاری پروازها ، ماموریتی است و پولش را شرکتها میدهند !! وگرنه این قدر شلوغ نبودند !!
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      0 6
      گران کردن که تو اول ببین هواپیما و قطعاتش چقدره بعد بیا حرف از گران نکردن بزن. بیرون گود نشستید فقط توقع زیاد دارید. هزینه استهلاک هواپیما و قطعاتش رو بگذارید کنار سایر هزینه ها
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    6 0
    تقریبا تمام این موارد را اگر بررسی کنید حتما و حتما ردپای کثیف و متعفن نمایندگان مجلس ان ناحیه رو قطعا میلینید
  • هوشنگ IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    1 5
    فرودگاه های شما چقدر زشت هست
  • هوشنگ IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    0 1
    خخخخخخخ برو ماشین بخر
  • رونالدو IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    1 0
    در فرودگاه اردبیل ، سلطان انتصابات حتی ساعت پروازی را بخاطر خودش تعیین مینمایید
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    4 1
    اونوقت قم با این ظرفیت بین المللی بالا و زوار خارجی هنوز فرودگاهش تکمیل نشده ظرفیت مستقل و منحصر به فرد خودش را دارد و نباید به فرودگاه امام و مهراباد حواله داد
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    0 0
    یارانه سوخت هواپیماها باید حذف بشه
    • مهرام RU ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      1 0
      وقتی نخبه ما به خارج فرار می‌کنه یا به خاطر نبود حمایت کنج خونه میشینه و صاحبان رانت و رابطه میشن مسئول این کشور هیچ وقت روز خوش به خودش نخواهد دید
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    8 0
    این نمایندگان قوم کرا که هنوز تو قدیم گیر کردند و بجای فکر به منفعت ملی به منفعت قوم و منطقه نگاه میکنند پولهای زیادی رو به باد دادند اول از همه باید کلاس منفعت ملی براشون گذاشت
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    4 0
    مشکل ریشه ای است اینهایی که تصمیم به چنین پروژه هایی میگیرند همگی هوش بسیار پائین دارند دنبال محبوبیت مقطعی هستند دنبال منافع منطقه ای هستند هوش بالا یعنی اینکه اولویت اصلی کشور و اون منطقه چیست
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    1 0
    ازین پروژه ها زیاد است
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    2 0
    یه مقدار زیاد هزینه اجازه نمیدهد ولی اینکه پولهای زیادی صرف پروژه های غیر کارشناسی میشود شکی نیست
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    0 0
    نوع تفکر ذکاوت هوشیاری و سلیقه بسیار مهم است مثلا دوره زدن مجموعه ورزشی کنار هم گذشته است ولی در شهر آفتاب چنین تصمیمی گرفتند میشد استادیوم فوتبال یه جا سالن بسکتبال یه جا و مثلا سالن بین المللی هندبال در اصفهان تکواندو در چند شهر مستعد دو میدانی در یه جا و..... باشد
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    6 0
    عدم احداث فرودگاها را در مناطق کم مسافر قبول دارم اما احداث جاده و ریل را برای کارهای تجاری و حمل مسفر ضروری میدانم. فکر میکنم زمان میبرد تا رونق ایجاد شود ولی گام اول و بزرگی برای شروع است. اتلاف سرمای گذاری عمیقی وجود دارد علتش هم وجود از ما بهتران است.
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    3 0
    توان مالی مردم اجازه استفاده نمی دهد
  • رضا IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    7 0
    متاسفانه مسله فقط فرودگاه وراه آهن نیست ازبیمارستانهای که ساخته شده ولی پزشکی درآن نیست یا دانشگاه‌های زیادی که هیچ نتیجه‌ای جز مدرک ندارند
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    4 0
    احسنت بخدا حرفتون حین حقیقته ولی چه کنیم ما ایرانیها در حد همون حرفیم و عملمون صفره،،
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    5 5
    کلا فاجعه هستیم
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      2 3
      آره کمپی فاجعه هستی هم برا ما و هم خودتان
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    2 2
    شهر هایی مثل اصفهان شیراز تبریز که کلانشهر هستند رئزانه کمتر از ۱۰ پرواز دارند.
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      0 0
      فرودگاه شیراز حداقل روزی ۲۵ پرواز ورودی دارد. هر چی میشنوید تکرار نکنید. البته فرودگاههای بی پرواز در کشور کم نداریم. به غیر از بحث تصمیمگیری های غیر اصولی و جهت خوش آمد خواص، یک دلیل بر میگرده به تغییر نکردن ساختار شرکتهای مسافری برای فرودگاههای کوچک. الان تعداد هواپیماهای بزرگ و متوسط ما نسبت به ۲۰ سال پیش کم شده ، و هواپیمای کوچک هم (به غیر از ۱۶ فروند ای تی آر) اضافه نشده. در یک دوره هواپیمای ۵۰ نفره رو آوردیم ولی انتظار داشتیم با ۶ نفر خدمه پرواز کنه ، روی زمین هم یه جین آدم بهش سرویس بدن ، خوب معلومه با این ساختار شرکتها در فرودگاههای کوچیک سودده نیستن.
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 1
    برو جیره روزت رو بگیر آلبانی تبار بعدش حرف فاجعه رو بزن.
  • مهدی IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    لعنت
  • ادغام ایرلاین ها IR ۰۵:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    ضرورت ادغام ایرلاین ها ( شرکتهای هواپیمایی ) :::::: ادغام ایرلاین ها ، حلال بسیاری از مشکلات است :::: کجای دنیا با سه هواپیما و بیست کارمند ، ایرلاین ثبت میکنند ؟!!! :::: نتیجه :‌ نداشتن متخصص - سانحه - هزینه بالا - گرانفروشی - ایجاد نارضایتی !!!
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 0
    این مسئله هنوز از زمان دولت هاشمی حل نشده باقیمانده
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 0
    ریل کشیده شده ، قطار نیست. شما همین الان ببین بلیط هر فصل پیش فروش می شه برای قطار. یعنی این که مسافر داره اما قطار نداره. پس راه آهن کشیدنش بی فایده نبوده، مدیریت وحشتناک غلطه
  • Ryan IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    درود بر شما استاد گرامی و پژوهش موشکافانه ای که داشتید. کمبود منابع مالی در دست دولت که ناشی از نقص چرخه مبادلات بین المللی می باشد تاثیر بسیار زیادی بر نحوه اداره کشور به نحو مطلوب دارد. همچنین نقایصی که حضرت عالی بدان اشاره فرمودید مزید علت گشته. امیدواریم با محو رژیم منحوس صهیونیستی و ظهور حضرت حجت عج روحی فداه در بخش ریلی بتوان شاهد بهره وری روزافزون ناشی از اتصال بدون نقصان خطوط ریلی کشورهای همجوار باشیم و رونق بخش بار و مسافر آن هر چه بیشتر گردد. در بخش فرودگاهی هم که پیش از این بزرگوارانی دیگر در سالهای ماضی تذکراتی از این دست را ارائه نمودند. ان شاءالله با رشد روزافزون تولید فناورانه و برتر در صنعت تاکسی های هوایی مقیاس کوچک نیز بتوانیم روزی از تمامی این پتانسیل ها بهره شایان و درخور را ببریم. در زمینه پتروشیمی ها نیز به نظرم همان خطوط ساحلی بیشتر و بهتر توانایی انجام این امر را دارند. و توسعه شرکتهای تولید کننده محصول نهایی با استفاده از محصولات پتروشیمی بیشتر و بهتر توانایی کمک به مناطق مرکزی را دارد. ضمنا عرایض بنده در جهت توجیه خطاهای صورت گرفته مذکور در این مقال نبود تنها اظهار آرزویی دست یافتنی جهت بهبود ماوقع می باشد.
  • اورمو IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 0
    آفتابه لگن هفت دست شام و ناهار هیچی. وقتی هواپیما و لوکوموتیو نو و درست حسابی نمیخرین و این چنتا هم از عهد رضاشاه مونده عاقب همین میشه.اقلا به شرکت های خارجی مجوز بدین پروازهای داخلی ایران رو انجام بدن سقوط هو نمیکنن مردم هم زنده میمونن
  • حسین بهبودی نیا IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    0 0
    به نظر من دشمن همین جاست ‌ دشمن اصلی به نظر من اغلب همان نماینده هستش .بعضی نماینده های مجلس اینو فهمیدن که با درست کردن فرودگاه توی دهات شان . بجای نان فرودگاه تحویل میدهد که همشهری های یش بگن به به نماینده ما برای دهات ما فرودگاه ساخته واز خودش یادگاری گذاشته. دهات ماهم لاکچری معروف شد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس